Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Rivarossi MDDM ontspoort op wissel

Gestart door Annemia zaterdag 14 juli 2012, 18:24:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
Elders op dit forum (baan van 44-er) heb ik gelezen dat de Rivarossi MDDM goed te gebruiken is om problemen op je baan te ontdekken. Dat klopt dus helemaal. Eerst heb ik geprobeerd of de loc met de drie wagons de eerste winding van de spiraal op ging.
Ik was bang dat hij de 3% niet zou trekken, maar dat gaat goed, dus hoopvol.
Vervolgens liet ik de loc nog wat rondjes rijden en nu blijkt deze op een 5202 wissel als deze rond staat te ontsporen. Als ik het goed gezien heb, lopen meteen de eerste wielen eruit op het kunststof "wigje" aan het begin is van het stukje rechte en het stukje ronde rail.
Het gebeurt als ik de loc vooruit laat rijden. Aan de voorkant zit ook de sleper. Andersom gaat het gewoon goed.
Heeft iemand hier ervaring mee? Andere sleper monteren, zo ja welke? Sleper modificeren, zo ja hoe?
Ik heb de loc gekocht in de wisselstroomuitvoering, dus alles is nog origineel.
Winus
Re: Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
Hallo,

Als eerste zou je kunnen nagaan of de binnenmaat van de wielstellen inderdaad 14mm is, en dan met name de maat nemen bij  het voorste wielstel dat - naar je schrijft - steeds op het puntstuk van een op afbuigend spoor staand wissel ontspoort. Theoretisch kan het ook zijn dat de sleper zodanig sterke veren heeft dat de gehele loc vanwege de hogere puntcontacten in de wissels wordt "opgetild" in plaats van dat de sleper door de puntcontacten wordt ingedrukt, maar eerlijk gezegd lijkt me dat bij Rivarossi slepers niet voor de hand liggen, daarvan zijn de sleperveren meestal juist wat slapper. Ik ga er overigens wel van uit dat de sleper keurig recht midden onder het draaistel is geplaatst.

We horen nog wel.

Gegroet,

Rob
Re: Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
Rob,
Bedankt voor het advies. Omdat de loc nog redelijk nieuw is en alles origineel heb ik de wielstellen niet nagemeten. Dat had ik wel moeten doen want wat blijkt: juist bij het voorste wielstel is de afstand 14,6 mm. Bij de andere vijf is die allemaal rond de 14 mm. Ik ga dat bijstellen, nu even geen tijd voor, en het resultaat meld ik binnenkort weer hier.
Winus
Re: Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
Citaat van: Annemia op zondag 15 juli 2012, 13:48:03
juist bij het voorste wielstel is de afstand 14,6 mm. Bij de andere vijf is die allemaal rond de 14 mm.

Dag Winus,

Tja, ruim een halve milimeter te grote binnenmaat leidt onherroepelijk tot ontsporingen op wissels. Je schrijft dat de andere vijf wielstellen wél allemaal rond de binnenmaat 14mm staan. Ik zou je willen raden alle wielstellen exact op 14 mm binnenmaat te zetten. Je kunt op dit punt niet nauwgezet genoeg zijn.

Wielen "op de juiste binnenmaat zetten" wordt ook op dit forum wel eens beschreven met termen als "stevig met beide duimen tegen de wielen drukken totdat ze op de juiste afstand van elkaar staan" dan wel "de binnenmaat van de wielen vergroten door met een schroevendraaier wat te wrikken zodat dat ze wijder uit elkaar komen te staan". Nou, zo moet het dus niet aangezien het risico dat de wielassen bij dergelijke methoden  licht verbuigen niet uitgesloten is.  Als jijzelf niet het juiste gereedschap hebt om dit professioneel te doen dan wel dat je het niet aandurft om dit werkje zelf te volvoeren zou ik je willen raden dit door tussenkomst van de handelaar te laten doen. Per slot van rekening is hier sprake van een wezenlijke productiefout die op kosten van de leverancier moet worden hersteld.

We blijven benieuwd!

Gegroet,

Rob
Re: Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
Ik heb de wielen van de voorste as nu op 14 mm staan en de loc rijdt nu goed over de wissels. Probleem dus opgelost.
Het belang van een goede afstand is mij duidelijk. toen ik schreef dat bij de andere assen de afstand rond de 14 mm was schreef ik dat omdat ik het opmeet met een digitale schuifmaat en dan krijg je waardes als 13,96 en 14,04 Hier iets aan veranderen is heel lastig nog afgezien van de meetfout van 0,?? mm die ongetwijfeld ook aanwezig is.
Winus
Re: Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
Als je tussen 13,9 en 14,1mm blijft is het goed. En dat duim en wijsvinger verhaal werkt prima mits je het met beleid doet.

Gr, Ben.
Re: Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
heb een roco blokken die loopt op m wissels ook uit de rails
einig idee hoe ik dit kan verhelpen
mvg peter
Re: Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
Peter,
Ik heb ook een Roco Blokkendoos en daar doet zich dat probleem niet voor. Is het een omgebouwde gelijkstroom-versie, of de wisselstroom?
Heb je de assen al nagemeten? Afstand tussen binnenkant van beide flenzen maximaal 14 mm.
Winus
Re: Rivarossi MDDM ontspoort op wissel
Mijn ~ stroom blokkendoos rijdt als de spreekwoordelijke trein over m'n metalen wissels en kruisingen.