Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan Woerden: De dag die je wist dat ging komen.

Gestart door Ferdi zaterdag 30 juni 2012, 12:17:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan Woerden: Nieuwe seinen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Baan Woerden: Nieuwe seinen
Beste mensen,
Na een goede vakantie de draad weer opgepakt. Verder met de seinen. Ik heb inmiddels van Ben Vreeman (modelspoorseinen.nl) de laatste vertrekseinen ontvangen en speciale printjes, zodat deze aan de OC32 gehangen kunnen worden op een eigen uitgang. Gisteren heeft Leon van Perlo (van VPEB) een speciale OC32 configuratie gemaakt, zodat de vertrekseinen automatisch branden bij de verschillende standen van het sein.
Zie hier het filmpje:

Het vertreksein is ook een speciaal ontwerp met langere zij-armen. Het staat op de helft van de sporen op station Woerden (zie foto).
Nu verder met het aansluiten van de seinen. Zodra daar enige vorderingen in te melden zijn, laat ik het jullie weten!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Nieuwe seinen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Baan Woerden: Nieuwe seinen
Nog een filmpje.
Nu twee seinen in serie geschakeld. Dat komt voor op de perrons van Woerden. De grote op de helft van het perron, de rechte aan het eind.
Zie: 

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Nieuwe seinen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Baan Woerden: Nieuwe seinen
Beste mensen,
Vorige week twee grote monitoren op de kop getikt via MP voor weinig. 42 Inch! De 2x 24 inch schermen goed kunnen verkopen. Zo schieten we lekker op. Vandaag een beetje rommelen met wat kabeltjes en het is weer gelukt: de baan staat op twee schermen en de locomotieven op de mac. Zie foto.
Wat een gedoe met die seinen zeg. Het zijn er ook wel veel. 54 Seinen passen net op 7 OC32. En maar draden trekken en in de kleine aansluitingen priegelen. Zodra ik een beetje op weg ben ook weer wat foto's en hopelijk een filmpje waarop de treinen rijden. Daar kijk ik naar uit. Zal nog wel een paar weken duren.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Netjes! Heel netjes eigenlijk. Ik neem aan dat je baanplan nog wel steeds Woerden blijft? Want dat was opzich best goed gelukt!
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Hoi Ferdi,

Mooi die monitoren, het begint wel een beetje op de baan van krokodil te lijken  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Gaaf die schermen. En ik neem meteen van je aan dat 54 seinen een heel karwei is om aan te sluiten. Succes met de klus.
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Citaat van: Ronald op donderdag 25 september 2014, 19:30:32
Ik neem aan dat je baanplan nog wel steeds Woerden blijft?
Hallo Ronald,
Tuurlijk. Ik loop nu alleen niet zo hard van stapel, waardoor ik drie keer overnieuw moet beginnen. Het gaat langzamer, maar wel veel leuker.
Dank!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Citaat van: degeluidsman op donderdag 25 september 2014, 20:01:22
het begint wel een beetje op de baan van krokodil te lijken  >:-D
Hallo Peter,
Dank voor het compliment, maar dan moet ik nog wel heel wat bijleren voor ik zover kom. Bovendien ontbreekt het mij aan de precisie en het geduld. Maar ik blijf het onwijs leuk vinden!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Hoi Ferdi.
Prachtig gezicht om je hele configuratie op zulke grote schermen te zien staan! :thumbup:

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Baan Woerden: Grote monitoren
Beste mensen,
Het is alweer een tijd geleden, maar ik heb niet stil gezeten.
Ben aan het test rijden. Tsjonge wat is dat lekker zeg! Ik wil de baan vooral goed uitproberen met alle combinaties van locs en wagons.
Ik kom veel kleine dingen tegen die verbeterd kunnen worden.
iTrain werkt perfect! Ook dat programma krijg ik steeds meer onder de knie. Ook hier nog wel wat vragen en verbeteringen, maar het gaat steeds beter. Zeker ook goed te volgen op de grote schermen! Ben aan het experimenteren met routes.
Ik heb zelfs de camera wagon weer aan de praat.
Ik wacht nog op wat seinen en ga zaterdag naar Houten om nog wat rails te halen.
Alleen de 4-delige koploper ontspoort telkens in de wisselcombinatie met de 24611. Nu heb ik de wisselstraat gemaakt met slanke wissels 24711 (zie bijlage). Ik ben benieuwd of dat gaat werken.
Zodra alles een beetje rond is, maak ik weer een filmpje.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Test rijden
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Baan Woerden: Test rijden
die onderste oplossing is sowieso beter,
omdat je daar 2 rechte stukken hebt zitten,
en zal het niet zo gauw ontsporen... :)
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Beste mensen,

Vandaag een beginnetje gemaakt met de Lux wielenreiniger 9301.7. Ik ga hem inbouwen op het buitenste spoor van het schaduwstation, zodat ik er altijd makkelijk bijkan. Hierbij een fotoverslagje.
Op foto 1 de plaats waar hij komt. En het apparaat op foto 2. Vervolgens een gat gemaakt waar hij in kan (foto 3).
Het was redelijk eenvoudig om een 24172 C-rail af te zagen. Eerst voor de lengte van de railstaaf (3 mm tot het vilt) en daarna de bedding op maat tot de wielenreiniger (foto 4)
Re: Baan Woerden: Test rijden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Baan Woerden: Test rijden
Ook de andere kant een 24172 afgezaagd (foto 1). Je ziet op foto 2 dat de railstaven vlakbij het vilt stopt en de railbedding tot het apparaat komt. Je ziet wel dat er nog een hoogteverschil is. Vervolgens passen precies drie stukje kurk op elkaar om het hoogteverschil van C-rails op te heffen, zodat de trein straks mooi overloopt (zie foto 3). Op foto 4 heb ik ze ernaast gelijmd.
Re: Baan Woerden: Test rijden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Baan Woerden: Test rijden
Tot slot de rails eraan. Zie foto 1 en 2.
Volgende keer kijken hoe ik de elektronica aansluit. Het is de versie met decoder op adres 3. Ben benieuwd hoe ik hem aan kan sturen met iTrain. Maar eens neuzen op het forum (en mogelijk bij iTrain) en een afspraak maken met Frans, hier uit Woerden om het bij hem af te kijken (K-rails met Koploper).
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Mooie aanwinst Ferdi,

Ik ben benieuwd hoe het straks allemaal werkt, en hoe het resultaat is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Die ligt er snel in.  :thumbup:

Hoe is het op de perrons ? Of ben je daar niet meer aan toegekomen?

Mvg,Robin
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Citaat van: Hero op donderdag 04 december 2014, 20:10:17
Hoe is het op de perrons ? Of ben je daar niet meer aan toegekomen?
Ook die zijn opgehoogd en de treinen rijden er nu mooi langs. Was nog een hele toestand. Filmpje volgt als alles schoongemaakt is (incl. wielen  :)).
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Mooi verhaal, ik volg je belevenissen Ferdi en ben benieuwd naar het resultaat, met name waar het gaat om de wielen van wagons en rijtuigen.

Gr, Ben.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Hoi Ferdi.
Ziet er allemaal prima uit en het scheelt een hoop schoonmaakwerk! :thumbup:
Zelf maak ik regelmatig de ergste wielen handmatig schoon maar bij een vast baan zal er zeker zo'n wielenreiniger in de baan opgenomen worden.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Goede uitleg Ferdi :thumbup:

Net als de rest ben ik benieuwd naar de werking en reiniging.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Beste mensen,
Vanmiddag de wielenreiniger aangesloten. Er zit een Duitstalige handleiding bij, maar het sprak wel voor zich.
Als eerste de drie draadjes aan beide zijden van de wielenreiniger aangesloten op de rails. Omdat het wisselstroom is kunnen de blauwe en de gele samen aan de massa en de rode aan de 'sleper' (zie foto 1). Aan de andere kant heb ik de draadjes iets moeten verlengen. Als je ze aan de andere rails soldeert, ontstaat kortsluiting. Ik heb ze een rails verder eraan gemaakt (foto 2).
Vervolgens de decoder aangesloten op het programmeerspoor. (foto 3 en 4) en een nieuwe loc aangemaakt op de CS2 met adres 3.
Bij de eerste test zag ik dat er toch nog iets teveel ruimte zat tussen de rails en de wielenreiniger. Ik kon aan één kant een nieuwe 24172 verzagen, zodat het beter aansloot. Meteen maar een filmpje gemaakt. Ook met de 6513, zoals op andere filmpjes te zien is  :). Aan de viltjes te zien werkt het goed. Ze zijn behoorlijk zwart en de wielen blinken je weer tegemoet.
Zie:

Het volgende is de wielenreiniger te laten communiceren met iTrain. Nog geen idee hoe dat aan te pakken. Ik zou het graag automatiseren: als een trein in dat blok komt, dat dan de wielenreiniger automatisch aangaat en stopt als de trein weer uit het blok verdwenen is.
Iemand een idee?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Het zou moeten kunnen werken als zijn de een overgang ? die doet technisch hetzelfde.. bij bezetmelder x ... bomen naar beneden ... nu moet alleen het motertje van de reiniger draaien ...
Vraag me niet waar het zit .... maar dit is iets om je richting te geven
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Op basis van een bezetmelder moet een lokomotief met adres 3 gestart worden en op basis van een andere melder weer gestopt. In Koploper doe je dat met een speciale actie, wellicht heeft iTrain ook zoiets.

Even posten op het iTrain forum, hier zul je die kennis denkelijk niet vinden.

Gr, Ben.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
wordt mooi zeg!  :thumbup:
kun je aangeven hoe lang een lok nu op de "band" staat?
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
YouTube is nu al twee uur aan het verwerken. Ik heb het filmpje op mijn website gezet, dan kunnen jullie tenminste kijken.
Zie: http://duodenum.home.xs4all.nl/trein/Wielenreiniger_Lux.mov
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 05 december 2014, 15:40:53
kun je aangeven hoe lang een lok nu op de "band" staat?
Hallo Ernst,
Je kunt de loc op de band stilzetten of langzaam overheen laten rijden. Net zolang je zelf wilt of nodig vindt.
De band zorgt er niet voor dat de loc rijdt, dat doet de loc zelf. Door de verbinding met de rails is het een stuk rails geworden.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Citaat van: Spoorman op vrijdag 05 december 2014, 15:07:34
Even posten op het iTrain forum, hier zul je die kennis denkelijk niet vinden.
Dank Ben! Inmiddels gedaan.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Citaat van: Roelie001 op vrijdag 05 december 2014, 14:53:58
Het zou moeten kunnen werken als zijn de een overgang ? die doet technisch hetzelfde.. bij bezetmelder x ... bomen naar beneden ... nu moet alleen het motertje van de reiniger draaien ...
Hallo Roelie,
Dank voor jouw idee. Lijkt me inderdaad heel logisch.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
 :) Wow Ferdi dit is mooi ... jammer dat hij niet ineens de sleper reinigt  :D

Is dit duur als ik vragen mag ?

Groeten Freddy

Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Citaat van: Fredje op vrijdag 05 december 2014, 17:31:07
:) Wow Ferdi dit is mooi ... jammer dat hij niet ineens de sleper reinigt  :D
Dat zou inderdaad helemaal mooi zijn!
Citaat van: Fredje op vrijdag 05 december 2014, 17:31:07
Is dit duur als ik vragen mag ?
Ik heb hem in Duitsland besteld voor ? 158,00
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Hoi Ferdi, met de aansturing kan ik je helaas niet helpen, maar die wielenreiniger is wel erg gaaf.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Hoi Ferdi, helder filmpje .
Mooi systeem en kan als overweg in iTrain worden aangesloten volgens mij. Ik stuur via iTrain diverse overwegen aan en moet jou wielenreiniger op dezelfde wijze kunnen aansturen.
Gr Matje
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Hoe dan? Een overweg wordt gestuurd via een accessory decoder, Ferdi heeft een lokdecoder.

Gr, Ben.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Kan zonder locdecoder aangesloten worden. Mijn spoorovergangen worden via een Viessmann digitale decoder 5213 m.b.v.  iTrain aangestuurd.
Gr Matje
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Hi Ferdi,

Wat is eigenlijk jou motivatie om deze reiniger via een loc-decoder aan te sturen, regelbare motor ?

groet
Harald
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Citaat van: Haradigi op dinsdag 09 december 2014, 11:13:45
Wat is eigenlijk jou motivatie om deze reiniger via een loc-decoder aan te sturen, regelbare motor ?
Goedemorgen Harald,
Ik heb de wielenreiniger besteld met decoder, omdat ik digitaal rijd en er vanuit ga dat zo'n apparaat dan aangestuurd moet worden. Als dat ook op een andere manier kan, vind ik dat prima, dan haal ik de decoder eraf.
Heb je een idee, in combinatie met iTrain?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Lima IRM rijdt moeilijk
Beste mensen,
Mijn Lima IRM vertoont kuren. Als ik 140 rijd, zie je dat hij soms geen contact maakt met de rails (lampen flikkeren van voorste rijtuig). Als ik 100 rijd (tweede deel van het filmpje) heeft hij moeite met sommige stukken en stopt hij er zelfs mee. Laat staan als ik nog langzamer rijd.
De rails is schoon, de puko's ook. De wielen en de sleper zijn schoon, de motor gesmeerd. Ik zou niet weten wat het dan nog kan zijn? Het is ook het enige treinstel dat dit heeft op dit traject.
Filmpje: http://www.xs4all.nl/~duodenum/trein/Lima_IRM.mov
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Lima IRM rijdt moeilijk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Woerden: Lima IRM rijdt moeilijk
Hi Ferdi,

Als de reiniger meer verbruikt dan 500mA heb ik wel een klein relaistje voor je.
Ben je al eens bij Frans wezen kijken?

groet
Harald
Re: Baan Woerden: Lima IRM rijdt moeilijk
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Baan Woerden: Lima IRM rijdt moeilijk
Hallo Ferdi,

Omdat ook ik doende ben met het goed rijdbaar maken en ombouwen van een Lima IRM volg ik dit onderwerp met interesse.
Zie mijn DRAADJE
Mijn indruk is dat er toch een stroomdoorvoerprobleempje is... Misschien slechte massa of juist een slecht contacterende sleper.
Heb je ook massaverbinding op het achter draaistel van de motorwagen?
En anders een andere sleper proberen of een heel soepel draadje solderen tussen de slepervoet en de veer.
Overigens: heb jij geen opwip- en ontspoorprobleem bij met name gebogen wissels en kruisingen?
Ik had deze wel toen de sleper onder het motordraaistel zat als bij jouw IRM. (Als ik het goed zie op de foto).Of is er wat aagepast aan het draaistel? Mijn IRM rijdt nu zonder echte problemen met de sleper onder het eerste rijtuig.


Re: Baan Woerden: Lima IRM rijdt moeilijk
Hallo Willem,
Ik had je draadje al gezien!. Dank voor het advies. Ik zal er morgen eens naar kijken.
Ik heb de Lima IRM ook voorzien van binnenverlichting, bovenetage en passagiers.
Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37590.msg848791#msg848791
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Lux wielenreiniger 9301.7
Beste mensen,
Gisteravond bij Frans geweest. Welk een verrassing dat ook Harald er was. We hebben gisteren bijna de Railclub Woerden opgericht!
Uitgebreid gesproken over de wielenreiniger. De heren waren het erover eens, dat ik, zoals Ben al suggereerde, deze op een vrije uitgang van de OC32 kan aansluiten.
Dat heb ik vanmiddag gedaan. In het configuratie programma van de OC32 getest en hij doet het! Echter: wel een beetje langzaam. Zie filmpje:
http://www.xs4all.nl/~duodenum/trein/Wielenreiniger_OC32.MOV
Ik denk dat dat komt doordat de OC32 voor seinen is geconfigureerd met 220 Ohm weerstandsbankjes. Dat is mogelijk te weinig?
We hebben ook gesproken om een regelbare spanningsregelaar er tussen te zetten, maar ik neem aan dat deze de wielenreiniger niet sneller zal laten draaien omdat het ingangsvermogen al te laag is?
Het volgende hoofdstuk is de wielenreiniger te laten communiceren met iTrain. Het was wat mij betreft een ingewikkeld verhaal gisteravond, maar wat ik eruit begreep heb ik uitgevoerd.
Ik heb de wielenreiniger in een blok gezet met een bezetmelder. Aan beide zijden de rode draad aangesloten op de middenrail, de blauwe op de massa en de gele op de bezetmelder. Zie foto 1 en 2.
Toch geeft de wielenreiniger nog geen krimp als er een loc het blok inrijdt. Ik denk dat ik iets over het hoofd zie. Bijvoorbeeld: ik moet nog een instelling in iTrain wijzigen om te laten weten dat er een wielenreiniger aanhangt. Hij staat in de OC32 op adres 32, maar hoe zet ik die in iTrain? Ik heb een relais aangemaakt met adres 32 en die in het blok gezet, maar ook handmatig aan en uit werkt deze niet.
Iemand een idee?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Hi Ferdi,

Mooi man hij (de reiniger) doet het, m.i. een mooie snelheid.

groet
Harald
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Ferdi, probeer het eens met een rijweg aanmaken, je weet wel dat blauwe bolletje.
Je zou dan via de melder het "relais" activeren en bij een melder voorbij de wielenreiniger weer afmelden.
Het is zo maar een idee wat even in mij opkomt.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Hi Tom

Wordt hij dan niet steeds aan en uitgezet als er meerdere wagons langskomen ?

groet
Harald
Re: Baan Woerden: Lux wielenreiniger 9301.7
Citaat van: Ferdi op donderdag 11 december 2014, 18:28:54

Ik denk dat dat komt doordat de OC32 voor seinen is geconfigureerd met 220 Ohm weerstandsbankjes.


Ferdi,

Mijn post is weg na de vraag of ik aandelen had in de OC32 wat overigens niet het geval is.

Om je vraag te beantwoorden: bij de OC32 wordt standaard een sinkdriver geleverd. Daarmee kun je de motor aansturen. Aansluiten tussen PIN en Vp bijvoorbeeld 12V voeding. Dus weerstandsbankje eruit, sink driver erin. Dat bepaalt overigens ook de overige 7 pinnen.

Aansturing vanuit iTrain lijkt mij mogelijk met een soort van overwegsturing maar daar weten anderen meer van.

Gr, Ben.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Zolang er wagons overheen rijden zonder detectie zal dat niet gebeuren maar wagons met detectie omdat er bijv. een decoder in een wagon zit zou dat best kunnen.
Ferdi kan het beter even voorleggen aan Xander, misschien is het iets voor een volgende versie.
Re: Baan Woerden: Lux wielenreiniger 9301.7
Citaat van: Spoorman op donderdag 11 december 2014, 19:28:53
Citaat van: Ferdi op donderdag 11 december 2014, 18:28:54

Ik denk dat dat komt doordat de OC32 voor seinen is geconfigureerd met 220 Ohm weerstandsbankjes.

Citaat van: Spoorman op donderdag 11 december 2014, 19:28:53
Mijn post is weg na de vraag of ik aandelen had in de OC32 wat overigens niet het geval is.
Merkwaardig....
Citaat van: Spoorman op donderdag 11 december 2014, 19:28:53
Dat bepaalt overigens ook de overige 7 pinnen.
Die heb ik nodig voor de seinen. Dus de weerstandsbank kan er niet uit.
Dank weer voor de reactie!
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Het moet toch wel mogelijk zijn om een weerstand uit het bankje te verwijderen en daar die driver achter / tussen te plaatsen.

Ik zou gewoon van het stuk spoor waar je poetser zit een spoorstaaf naar een relais voeren en daar de motor mee aan schakelen.
Zolang er een wiel in de buurt is draait de machine,of je nu automatisch of  handmatig wilt poetsen maakt dan niets meer uit.

Hier valt te lezen hoe.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Beste mensen,
Het werkt! Ik heb in iTrain een overweg geplaatst. De wielenreiniger begint nu te lopen als de route gereserveerd is en stopt als de trein het blok verlaat. Ik begrijp nog niet precies waarom het niet met de bezetmelder werkt (als de trein het blok inrijdt), maar ik vind deze optie ook goed genoeg.
Het is alleen jammer dat de OC32 de wielenreiniger zo langzaam laat draaien. Het gewicht van de trein laat hem zelfs stoppen.
Morgenochtend toch maar even naar Houten en een Viessmann 5213 aanschaffen. Dan schakel ik hem daarmee.
Het probleem met de weerstandsbankjes is dat ze meteen 8 uitgangen bedienen. De andere 7 heb ik nodig voor de seinen, dus ik kan ze niet verwisselen.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Woerden: Lux Wielenreiniger 9301.7
Of een OC erbij Ferdi i.p.v. de Viessmann.

Mvg,

peter Degeluidsman