Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Een rotswand maken

Gestart door tomhas maandag 18 juni 2012, 19:14:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een rotswand maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Een rotswand maken
Ik gebruik voor het maken van rotswanden dit soort schorsblokken.



Na het inverven met eerst zwart en daarna met grijs, klein beetje bruin e groen, soms zelfs iets van roest kan je dan zo'n wand maken.



Om het nu eens in beeld te brengen hoe het wordt opgebouwd heb ik tijdens het aanleggen van de wand bij de keermuur een aantal foto's gemaakt.

Dit is dan het eerste deel, er volgt natuurlijk ook nog een deel met het geheel op kleur brengen en een deel waar ik nog hier en daar wat groen zal aanbrengen.

Zo begin ik dan, eerst een basis van geplastificeerd gaas.



Dan volgen de rotsblokken één voor één.
Ze worden met het lijmpistool er op gelijmd, dat kast dan weleens een brandblaar maar ja, je kan toch moeilijk met leren handschoenen aan het werk gaan.





De wand is bijna dicht, ik plak de stukken gewoon over en tegen elkaar aan.



Dan volgt het dichtmetselen van de tussenruimtes.
Eerst de bovenkant aan laten sluiten met het dorpje.



en zo de gaten en open ruimtes verder dicht metselen met het wel bekende papier-maché.





Na een paar dagen drogen ga ik het verder bewerken, zolang het nog nat is kan ik waar nodig in het P.M. wat structuur aan brengen.

wordt vervolgd

Re: Een rotswand maken
Dat is een super leuk en mooi idee! Zijn net rotsblokken!
Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet bij het 'vervolg'.

Mvg Mark
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Een rotswand maken
Hallo Tom,

Ik heb er al in op mijn baan, alleen duurt dat nog wel even denk ik.

Ziet er al mooi uit  :)

Gr Einte
Re: Een rotswand maken
zo zo da's best wel knap gemaakt.  Het resultaat mag er zeker zijn.
Zelf heb ik ook al wel es met schors liggen experimenteren, maar ik had die dan gewoon in de nog natte gips van mijn "berg" gedrukt en dat vie me heel goed mee.

De vormen en grillige contouren van die schors stukken zijn zeker en vast een goed vertrekpunt voor rotsen.
Leuke foto's, duidelijk verhaal.  DZV !
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een rotswand maken
Heel interessant, ben benieuwd naar het vervolg en eindresultaat.

grt Martin
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Een rotswand maken
Nu alles al lekker droog is kan de eerste laag er op.
Verdunde zwarte verf, de verf moet zo dun zijun dat het lekker in het materiaal trekt zodat we later mooie diepe donkere groeven te zien krijgen.

We beginnen van bovenaf want de verf kan altijd naar beneden lopen omdat ze zo dun is.



Met een flinke kwast de boel lekker insmeren en deppen zodat het goed overal tussen komt.



De zijkanten doen we met een smallere kwast zodat we niet andere dingen onder gaan smeren die eigenlijk al klaar zijn zoals hier de keermuur.



En zo komt de hele rotswand diep in het zwart te staan, ik doe ook gelijk de tunnelingang met de verdunde zwarte verf waardoor ik later diepe zwarte voegen krijg.



Ook de andere kant, rechts van de keermuur wordt gelijk onderhanden genomen.



Tot dat het hele stuk lekker is ingesmeerd.



Als alles goed zwart is, kijk ook even vanaf de andere kant want er blijven weleens plekken onbehandelt achter en die nemen we dan nu gelijk nog even mee, scheelt weer tijd bij de volgende laag.
Nu dit weer lekker rustig laten indrogen.

wordt vervolgd
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een rotswand maken
Ik word op mn wenken bediend zeg met de 2e update zo snel :D. Ziet er al goed uit  :thumbup:.

groeten Martin
Re: Een rotswand maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een rotswand maken
Leuk Tom,

Ik gebruik rotsen uit gips en handeer bijna dezelfde werkwijze als jij, ik blijf het graag volgen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Een rotswand maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Een rotswand maken
Hoi Tom.
Prachtig om nu ook eens de hele aanleg van zo'n rotswand te laten zien, het is een methode die op verschillende manieren wordt toegepast maar met boomschors is weer een mooie variatie t.o.v. de gipsen "steenblokken".
De kleuren weet jij ook erg mooi toe te passen, dit geeft al snel een prachtige rotspartij!

Succes en plezier met dit "gewichtige" werk.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Een rotswand maken
Leuke reacties, mijn dank.

Vandaag de videocam. er maar bij gezet want foto's zeggen al genoeg maar bewegende beelden des te meer.

We beginnen echter met een foto van de 2 potjes verf die ik heb aangemaakt.
De een is grijsachtig, de ander bruinachtig.
Samengesteld uit veel wit, wat zwart, geel en rood en bij de bruine uiteraard behoorlijk wat bruine acrylverf van de Act*on.
Het is een kwestie van je eigen smaak.



Ik gebruik er oude kwasten voor want het hoeft niet zo nauwkeurig allemaal, je smeert er eerder teveel op dan te weinig.
Dat is ook een beetje de kunst er van, met zo weinig mogelijk verf de kleuren er op brengen.
Duidelijk is de slijtage aan deze kwast wel te zien.



Zo staat de boel er bij na het verven.



Op voorhand van wat nog moet volgen alvast ook een stukje gedrybrusht met de witkwast.



en nu aan het werk vlerk, in de video zie je me ook nog tekeer gaan met een 2 1/2" kwast, ik noem hem Bob, waarom zal duidelijk worden.

Veel plezier met de video en niet vergeten het geluid er bij aan te zetten natuurlijk want daar heb ik van joetjoep alweer over op mijn duvel gekregen :-) :-)

KLIKKIE DOEN
Re: Een rotswand maken
Spoorman
gast

Re: Een rotswand maken
Mooi in beeld gebracht. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Een rotswand maken
Bedankt voor de moeite die hebt willen nemen om ons één en ander duidelijk te maken.
Werken op een moeilijk bereikbare plaats, terwijl er ook nog een camera "in de weg staat".
Petje af. :thumbup:
Re: Een rotswand maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een rotswand maken
Mooi in beeld gebracht en een leuk muziekje er bij.

Na de pauze graag deel 2


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Een rotswand maken
Erg leuk gemaakt! Ook leuk dat we kunnen zien hoe je het maakt in een filmpje!

Mvg Mark
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Een rotswand maken
Citaat van: degeluidsman op woensdag 20 juni 2012, 19:18:50
Mooi in beeld gebracht en een leuk muziekje er bij.

Na de pauze graag deel 2


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Ik heb een snipperavond, morgen weer verder.
Re: Een rotswand maken
schitterend ! een inspiratie voor binnenkort als ik mijn rots partijen ga beginnen "inkleuren".  De mijne staan nu momenteel in donkergrijs en een wash van zwart...  dus ik ga dit filmpje nog enkele keren bekijken voor ik "afwerk"
Re: Een rotswand maken
Locje0.6
gast

Re: Een rotswand maken
Handige uitleg, denk dat ik het een keer ga toepassen in G-schaal :)
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een rotswand maken
Erg mooi en goed het proces weergegeven. Ik ga dit zeker gebruiken, het gips is al in huis en de rotsen worden al gegoten  :D
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Een rotswand maken
Leuke reactie's en zeker leuk dat het voor enkel inspirerend werkt want daar gaat het eigenlijk om.
Natuurlijk zijn er meerdere manieren dit is slechts één van de vele.

Vandaag ben ik eens te keer gegaan met de poedertjes, niet die witte maar gekleurde van Anita en dat is niet mijn buurvrouw.

De poeders tamponeer ik op de plekken en veeg ze daarna uit met Annie.
Annie is de make-up kwast van mijn lieftallige echtgenote, of zij de kwast nog gebruikt weet ik niet maar tegenwoordig ziet ze er wel stukken beter uit. :-) :-)

Zelf vind ik het met poedertjes werken een mooier resultaat geven, het lijkt wel wat kwetsbaarder maar als je het fixeert met bijv. haarlak (ook weer van mijn ega) dan kan er weinig mis gaan.

Natuurloijk heb ik er weer een videootje van gemaakt zodat men kan zien hoe ik daar mee bezig ben.
Ik doe wel tijdens het werken met de peoders een mondkapje voor want zoals je kan zien in de video het wil nog wel een beetje rondstuiven.

De rails dek ik af met wat velletjes papier en  na afloop gaat de stofzuiger er over heen en is alles weer spik en span.

In de video zie je ook het drybrushen, lijkt een beetje overdreven maar als het allemaal is opgedroogd dan is het minder sneeuwachtig dan het in eerste instantie lijkt.

De foto's vertellen daar wel weer wat meer over.

Nu eerst de video met Seasick Steve op de achtergrond.

KLIKKIE DOEN

En tot slot nog een paar foto's omdat ik het niet laten kan  :P





Re: Een rotswand maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een rotswand maken
Ik heb weer genoten Tom  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Complimenten hoe je alles in beeld brengt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Een rotswand maken
WAANZINNIG !!!!  (mag ik effe roepen ?)
Re: Een rotswand maken
Tom,

Bedankt voor deze leerzame filmpjes. :thumbup:
Je rotsen zien er prachtig uit. B)

Gr.
René
Re: Een rotswand maken
Echt geweldig deze filmpjes!
Ze zijn opgeslagen voor als ik ze nodig heb. ;)

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een rotswand maken
Tom,

Dat ziet er geweldig mooi uit! Ik gebruik ook al een tijdje schors als losse rotsblokken, maar ga nu ook eens proberen een hele wand ermee te bekleden. Je hebt een geweldig mooi rost effect bereikt.

Maare...die Bob? Je zei dat het duidelijk zou worden, maar mij is het ontgaan. Beast of Brushes? Boenen over Bruin? Bescheiden Over Borstelen? Beter Ontdekken Bergen? of (voor degenen onder ons die zich de serie Twin Peaks nog herinneren) Beware of Bob?
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Een rotswand maken
Citaat van: ArjanM op vrijdag 22 juni 2012, 10:13:11
Tom,

Dat ziet er geweldig mooi uit! Ik gebruik ook al een tijdje schors als losse rotsblokken, maar ga nu ook eens proberen een hele wand ermee te bekleden. Je hebt een geweldig mooi rost effect bereikt.

Maare...die Bob? Je zei dat het duidelijk zou worden, maar mij is het ontgaan. Beast of Brushes? Boenen over Bruin? Bescheiden Over Borstelen? Beter Ontdekken Bergen? of (voor degenen onder ons die zich de serie Twin Peaks nog herinneren) Beware of Bob?

Ach je denkt te diep door, in de post van het 2e filmpje  heb ik het over Annie, een make-up borstel.

Als wij op vakantie zijn dan huren we meestal voor 3 weken een brommer, misschien wordt het met deze foto wat duidelijker.



m.vr.grt. Bob en Annie.
Re: Een rotswand maken
Bob en Annie ?  Ik dacht eerder aan Zanger Rinus en Romana op de scooter nu !   :-) :-) :-)    LOLLLLLLLL

Dit staat nou voor de rest van de dag in mijn netvlies gebrand....  hoe kom ik verder de dag door ?   Vlug nog es naar het filmpje van Kwast Annie kijken dan maar ;-)


En nu even ernstig :  Prachtig Werk !
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een rotswand maken
Mooi gemaakt en erg leerzaam zo. erg bedankt!!! :thumbup:

groeten Martin
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een rotswand maken
Waar haal je die blokken vandaan?
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Een rotswand maken
Bij de blokker, nee hoor, ik heb ze uit plantenbakken die in mijn filiaal stonden.
Daar werd ruim een jaar geleden de boel verbouwd en heb ik een fikse hoeveelheid meegenomen.
Zal eens navragen waar dat spul te koop is.
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een rotswand maken
Ik was er ook door en heb net bij de WelKoop een zak van 40 liter voor ?5,95 opgehaald. Daar kun je heel wat bergen van maken.
Ik weet niet of de WelKoop door heel Nederland zit, maar iedere tuinboer of doe-het-zelfzaak met tuinafdeling zou het moeten hebben.
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een rotswand maken
Ik zal zo eens kijken hier in Houten bij de Welkoop, maar ik lees verder op internet dat er ongedierte in kan zitten?
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Een rotswand maken
Je kan het dan eventueel uitkoken.

Ik heb het even nagevraagd maar wat ik gebruik is Franse pijnboomschors , is niet echt goedkoop maar wel mooi.
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een rotswand maken
Ik laat het gewoon eerst een tijd goed drogen. Is sowieso beter voor de hechting van de lijm.
Ik heb trouwens in mijn eerste lading (van een paar jaar geleden) nooit iets zien bewegen  8)
Wanneer je zo'n zak koopt is het spul wel vochtig en sommige stukken zijn nog zacht. Die gebruik ik (eerst) niet.
Re: Een rotswand maken
dalmvis
gast

Re: Een rotswand maken
Hoi Tom,

Dat is echt heel mooi gedaan en vooral filmpjes erbij, klasse! Als ik zover ben, zal ik er zeker gebruik van maken.. :-)
Oh ja, ik moest bij Bob aan iets anders denken...de 'fameuse' Bob Ross, uit USA die eigenlijk ook met een soort techniek (veel olieverf, meen ik) landschappen schildert...doe jij in feite ook ;-) .
Bye, Arthur
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Een rotswand maken
Citaat van: dalmvis op zaterdag 23 juni 2012, 14:58:27
Hoi Tom,

Dat is echt heel mooi gedaan en vooral filmpjes erbij, klasse! Als ik zover ben, zal ik er zeker gebruik van maken.. :-)
Oh ja, ik moest bij Bob aan iets anders denken...de 'fameuse' Bob Ross, uit USA die eigenlijk ook met een soort techniek (veel olieverf, meen ik) landschappen schildert...doe jij in feite ook ;-) .
Bye, Arthur

Ik heb alleen heel ander haar :-)
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een rotswand maken
Hey Tom,

Fantastisch gedaan man. En daarbij mooi geillustreerd met foto's en met daar bovenop filmpjes met de toegepaste technieken.

Hiermee kan ik mijn fantasie de vrije loop laten. Je brengt me op ideeën. Wanneer je volgende update?

Ik blijf je op de voet volgen.

Groetjes.

Rik.

Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een rotswand maken
Hoi Tom,

Welk recept gebruik je eigenlijk voor de papier mache?

Vincent
Re: Een rotswand maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Een rotswand maken
Citaat van: staal op zondag 24 juni 2012, 09:31:07
Hoi Tom,

Welk recept gebruik je eigenlijk voor de papier mache?

Vincent

Dat kan je hier in dit draadje lezen

KLIK
Re: Een rotswand maken
Tom,

Mooi gedaan en bedankt voor de uitleg. Hier ga ik zeker wat aan hebben.

Tjerk