Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zimo MX623 decoder testje

Gestart door Spoorman zondag 10 juni 2012, 13:25:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zimo MX623 decoder testje
Tot de komst van de ESU V3.0 was Zimo mijn favoriete decodermerk. De oude LokPilots V1.0 en V2.0 konden er niet aan tippen evenals de Marklin 60901 decoders. Ik heb nog heel wat lok's rijden op de MX63 en 64. Inmiddels zijn we wat jaren verder en Zimo heeft recent een nieuwe h0 / TT decoder uitgebracht, de MX623 familie naast de bestaande MX630.



Superklein: 20 x 8,5 x 3,5mm. Max. totaalstroom is 0,8A, ruim voldoende voor een gemiddelde lok. De decoder luistert naar Marklin Motorola en DCC, is ook geschikt voor analoog AC en DC en kan tegen een hoge analoge omschakelpuls.

Standaard heeft deze decoder 2 lichtuitgangen (F0) en 2 functie uitgangen. Wil je de 2 functie uitgangen gebruiken dien je wel draden aan de decoder te solderen. Twee extra functies zijn beschikbaar als logische uitgang d.w.z. onversterkt, feitelijk net als de ESU V4.0. Vind je solderen aan de decoder een probleem dan is er een versie met 9 draden zonder NEM stekker.



Een uitgebreide functiemapping is beschikbaar voor allerlei zaken w.o. elektrische automatische koppelingen. Verder heeft deze decoder een mogelijkheid voor een "motorrem" voor lok's die neigen terug te rijden op een helling bij stilstand.

Deze decoder is een meer dat goed alternatief voor de ESU LokPilot V4.0 en is tevens ook aanmerkelijk kleiner. :thumbup:



Voorts doen Zimo's het goed als je conventionele Marklin motoren (nog met de veldspoel) aan wilt sturen d.m.v. 2 diodes op te nemen in de motorleidingen, het bespaart je een ombouw met een magneet.



Op default settings lopen de meeste motoren direct al goed. Als je toch moet tunen werkt het bij Zimo wat logischer dan bij ESU. Zie daarvoor de uitgebreide manual te downloaden bij www.Zimo.at of KLIK.

Uit nieuwsgierigheid maar ook om te zoeken naar een alternatief voor de ESU V 4.0 die niet altijd lekker werkt in sommige lok's vrijdag een exemplaar besteld bij Han Zijlstra van www.decodershop.com welke zaterdag al bezorgd werd door meneer Post. Winkelprijs is rond de ?27, goedkoper dus dan de V4.0 MM/DCC.

Tijd voor een praktijk testje. Mijn versie heeft een 8 pins connector en kan dus zo ingeprikt worden in een Roco NS1110.





Instellen van adres etc. gebeurt in DCC programmeermode maar kan ook in Motorola met b.v. een MS of een oude 6021 centrale.

Zimo heeft in haar gebruiksaanwijzing er voor gekozen dit zo overzichtelijk mogelijk te maken. Alle CV's die over bepaalde settings of functies gaan zijn gegroepeerd in hoofdstukken, dit maakt het allemaal wat overzichtelijker.

Met de default settings gaan rijden op DCC 28 stappen: direct al redelijk goed. Max. en gemiddelde snelheid ingesteld op 110 km/hr en 45 km/hr, optrek en afrem vertraging verlaagd naar 1,5 sec. (ik rij v.n.l. met Koploper). Het motortje van de 1100 bokt een beetje dus dat gaan we aanpassen.

Finetunen van de motorregeling gaat aanmerkelijk eenvoudiger dan met de ESU: CV56 voor de P en I instellingen en CV9 voor de frequentie van de motorsturing en de EMK aftastfrequentie. Voor dat laatste geldt: hoe vaker meten hoe mooier het rijgedrag en de lastregeling maar een te hoge instelling gaat ten koste van de kracht van de motor. Default staan deze op 55, voor de Roco motor is de aanbeveling uit de handleiding resp. 33 en 95. Dat geeft direct een prima resultaat: in alle rijstappen zie ik een regelmatig rijgedrag zonder schokken. De frequentie verdubbelen naar 40kHz met CV112 voegt nog wat toe aan minder motorgeluid maar dat heb ik niet kunnen waarnemen op deze al stille 1110. :)

Juist met het instellen van CV9 op "laagfrequent" kun je trouwens prima de oude Marklin 3p motor met veldspoel aansturen, zie daarvoor de manual.

Om het rijgedrag nog mooier in te stellen wordt gebruik gemaakt van CV121 en 122. Deze voegt een curve toe waardoor het gedrag van optrekken en afremmen gelijkmatiger wordt en stappen nauwelijks nog waarneembaar zijn.

Mijn conclusie is prima decoder, gemakkelijker in te stellen dan een ESU V4.0 en dit wordt mijn standaard decoder voor de komende tijd. Is de 0,8A niet toereikend voor je Big Boy of heb je 6 functies nodig dan is de MX630 familie (ook MM/DCC) een prima keuze.

Gr, Ben.
Re: Zimo MX623 decoder testje
Dank voor deze uitgebreide info :important: :thumbup:
Re: Zimo MX623 decoder testje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zimo MX623 decoder testje
Mooi verslag Ben,

Jij bent dus dik tevreden over deze decoder.

ik heb nog een aantal esu decoders liggen maar als die op zijn ga ik hier zeker eens naar kijken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Zimo MX623 decoder testje
Mooi verslag Ben!

Zimo, ESU en Tran zijn idd zo'n beetje de beste decoders momenteel.

mvg.
Re: Zimo MX623 decoder testje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zimo MX623 decoder testje
Interessante decoder Ben.
Er zitten een hoop features op zoals vitrine modus en constante remweg.
Re: Zimo MX623 decoder testje
Bedankt voor het plaatsen ben. Eigenlijk ben jij wel een beetje de encyclopedie van het 3-rail forum!
Re: Zimo MX623 decoder testje
kijk, zo'n verslag, daar heeft een mens iets aan.  praktisch en in verstaanbare taal !
Bedankt, SpoorBen
Re: Zimo MX623 decoder testje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zimo MX623 decoder testje
Voor een volgende lok dit ook maar eens proberen. In mijn sikje zit ook een Zimo, en die bevalt ook prima.
Re: Zimo MX623 decoder testje
Helaas heb ik toch een hele andere ervaring met de Zimo MX623.
Nadat ik er bij de Decodershop 2 stuks van had besteld heb ik deze ingebouwd in vervolgens een Roco V200 en een Fleischmann BR218 met Faulhaber motor.
De teleurstelling was groot. Het rijgedrag was, zeker t.o.v. van oude Zimo MX63 decoder ronduit belabberd.
Onregelmatig lopen in zowel de onderste- als middensnelheidgebied was het devies.
Door het inschakelen van de ABC remmethode met konstante remweg veranderde de rij-eigenschappen nog eens in negatieve zin.
Nee Zimo, dit is niet het produkt waarop ik met vijftien jaar digitaal ervaring zit te wachten.
Jammer, want Zimo kan zoveel beter, zie de MX63.

p.s.
De Decodershop heeft beide MX623 omgeruild voor Esu Lokpilot 4. Geen probleem.
Re: Zimo MX623 decoder testje
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Zimo MX623 decoder testje
Hoi,
ik lees dit zo vaak...

de een is lyries over een decoder en de ander gooit hem weg...

men geeft heel veel af op M* decoders,
maar vergeet niet dat men vaak helemaal geen zin heeft in het veranderen van CV's,
en dan aansluiten en klaar is ook heel veel waard,
behalve dan max snelheid en afrem en optrekvertraging

maar goed, ieder zijn meug :thumbup:
Re: Zimo MX623 decoder testje
Citaat van: Wim op dinsdag 28 augustus 2012, 18:58:04

maar goed, ieder zijn meug :thumbup:


Zo is het, de één houdt van een bos krullen, de ander heeft liever kaal geschoren. 8)

Gr, Ben (die vanmiddag weer 2 Zimo's heeft ingebouwd).
Re: Zimo MX623 decoder testje
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zimo MX623 decoder testje
In ieder geval ben ik na het uitkomen van de LP4 ook weer op Zimo overgestapt. Ik werd sjacherijnig van al die onhandige instellingen bij de LP4. In feite heb je bijna de programmer nodig om dat gemakkelijk te doen en van dat soort dwang wordt ik pas echt verdrietig.
Het eerste Zimo-slachtoffer was een Philotrain 2000 en die heeft bepaald geen soepele aandrijving. Rijdt nu prima, wel met een Zimo 630 en ik denk dat ik het ook bij de 63x-serie hou.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22190.msg572244.html#msg572244
Re: Zimo MX623 decoder testje
Als verstokt ESU man , ga ik ook eens zo'n Zimo proberen ! Wie niet waagt................. :)

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
@Ben

waar heb jij die decoder gekocht voor ? 27.--  :thumbup:

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Bij Kircherer via Ebay ? 26,00

Klikkerdeklik
Re: Zimo MX623 decoder testje
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zimo MX623 decoder testje
Ik zie de hele 623 eigenlijk nog niet bij MTE. Wel de 632.
Re: Zimo MX623 decoder testje
Citaat van: v200marklin op woensdag 29 augustus 2012, 12:32:21

waar heb jij die decoder gekocht voor ? 27.--


Citaat van: Spoorman op zondag 10 juni 2012, 13:25:52

Uit nieuwsgierigheid maar ook om te zoeken naar een alternatief voor de ESU V 4.0 die niet altijd lekker werkt in sommige lok's vrijdag een exemplaar besteld bij Han Zijlstra van www.decodershop.com welke zaterdag al bezorgd werd door meneer Post. Winkelprijs is rond de ?27, goedkoper dus dan de V4.0 MM/DCC.


:)

Gr, Ben.
Re: Zimo MX623 decoder testje
Citaat van: henkv op woensdag 29 augustus 2012, 14:47:09
Ik zie de hele 623 eigenlijk nog niet bij MTE. Wel de 632.

Klopt , mijn fout, bericht aangepast :)

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Heb er net 2 besteld ! m ben benieuwd.

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Morgen worden de decoders geleverd :thumbup:, ik ga er gelijk 1 proberen in m'n Roco V200 Comsa, daar zit 1 of ander flutdecodertje in :thumbdown:

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zimo MX623 decoder testje
Hoeveel stappen doet deze decoder op Motorola: 14 en/of 27 (stap op en gelijk weer een halve terug) of 27 stappen en/of 28 stappen?

Groet, Anne W
Re: Zimo MX623 decoder testje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zimo MX623 decoder testje
Citaat van: Spoorman op dinsdag 28 augustus 2012, 20:44:41
Citaat van: Wim op dinsdag 28 augustus 2012, 18:58:04

maar goed, ieder zijn meug :thumbup:


Zo is het, de één houdt van een bos krullen, de ander heeft liever kaal geschoren. 8)

Gr, Ben (die vanmiddag weer 2 Zimo's heeft ingebouwd).

En waar hou jij van Ben :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Zimo MX623 decoder testje
Decoders ontvangen :thumbup: 1 raadsel !, waarom ik ? 6,75 verzendkosten moet betalen , en er op de enveloppe een postzegel van ? 1.-- zit :thumbdown:  Gaan we ff achteraan :?

E-mail gstuurd, benieuwd naar het antwoord , voor pakketpost betaald, en met briefpost verstuurd :D, is natuurlijk hun winst, maar netjes is anders....... :|

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Lid sinds: 2008

offline
Re: Zimo MX623 decoder testje
Hoi Gert,

Die 5,75 zijn administratiekosten.
Kleine lettertjes niet gelezen  :D ;)

Groeten,
Ton.
Re: Zimo MX623 decoder testje
Decoder zit in de V200 COMSA, even V-max ingesteld, optrek en afrem en gem.snelheid, loc loopt mooi op DCC 28 stappen.

Ik krijg echter de Rangeergang F3 en optrek/afrem aan/uit F4 niet geactiveerd :? Staat wel aangevinkt in de AUX map, maar noppes.......?

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Citaat van: v200marklin op vrijdag 31 augustus 2012, 18:55:20

Ik krijg echter de Rangeergang F3 en optrek/afrem aan/uit F4 niet geactiveerd :? Staat wel aangevinkt in de AUX map, maar noppes.......?


Zie gebruiksaanwijzing hstk 3.13 blz. 21: in te stellen via CV124.
http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder.pdf

Citaat van: Anne W op donderdag 30 augustus 2012, 16:22:00

Hoeveel stappen doet deze decoder op Motorola: 14 en/of 27 (stap op en gelijk weer een halve terug) of 27 stappen en/of 28 stappen?


Geen idee, rij DCC. Iemand zal het moeten uitproberen want mijn IB doet 14 stappen in Motorola.

Gr, Ben.
Re: Zimo MX623 decoder testje
@Ben

tks fr the manual , had hem ook, zoek hem nog in het engels 8o, mijn duits is........... :D

Krijg het vooralsnog niet voor elkaar :?

Maar rijeigenschappen zijn goed :thumbup:, en als ik nog ? 5.75 terug krijg van de decodershop dan
is het een goede prijs/kwaliteits verhouding.

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Citaat van: v200marklin op vrijdag 31 augustus 2012, 23:04:19

tks fr the manual , had hem ook, zoek hem nog in het engels 8o, mijn duits is........... :D


English (niet bijgewerkte versie): http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder_E.pdf blz. 23

Zo als ik het lees blz. 23 (niet uitgeprobeerd):

Met F3 rangeergang aan en met F4 optrek/afrem uit: CV124 waarde 23 geven.

Gr, Ben.

Re: Zimo MX623 decoder testje
@ Ben

bedankt!, gelukt, CV124 op 23 , loc rijst als een zonnetje :thumbup:

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
 :thumbup:
Re: Zimo MX623 decoder testje
Slotconclusie alhier : ESU heeft er een serieuse concurrent bij ;)

Vooral het formaat is top, wat zijn deze decoders heerlijk klein :thumbup:

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Aliebengalie
gast

Re: Zimo MX623 decoder testje
Heeft zeker als voordeel het kleine formaat.

Voordeel ESU alleen is nu dat alles in een keer uitleesbaar is Gert met je programmer....

Maar zeker het proberen waard , en plaatsen in een heel klein locje moet nu mogelijk zijn , terwijl dit met een esu niet past.

Ga dit zeker ook nog is uitproberen (heb 1 heel klein lokje waar ik heel graag een andere decoder in wil zetten).

In ieder geval leuk dat alles prima werkt.

Mvg: Alex
Re: Zimo MX623 decoder testje
Gert,

Voor nog mooier optrekken en afremmen kun je wat spelen met CV123 (zie blz. 19).

CV123 staat standaard op nul. Zet je hier een waarde in van 44, 33 of 22 heb je een nog gelijkmatiger gedrag. De tientallen zijn voor optrekken, de eenheden voor afremmen. Wil je dus alléén netter optrekken gebruik dan 40, 30 of 20.

Gr, Ben.
Re: Zimo MX623 decoder testje
@Alex,

sinds ik de rollenbank boven op de CS1R heb staan, gebruik ik de ESU programmer helemaal niet meer :?

Behalve het schrijven van een sound op een decoder !, weet jij dan iets te noemen wat de programmer wel kan en de CS1R niet ?

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Aliebengalie
gast

Re: Zimo MX623 decoder testje
Als me loc goedloopt maak ik er graag een copy van om te bewaren ...  :D

Mvg: Alex
( heb geen cs )
Re: Zimo MX623 decoder testje
Kun je met deze decoder en twee dioden aan een wisselstroommotor (i.e. allstroommotor), in DCC modus rijden :help:
Re: Zimo MX623 decoder testje
Ja, dat kan.

Gr, Ben.
Re: Zimo MX623 decoder testje
Erg bedankt, Ben.  :thumbup:
Re: Zimo MX623 decoder testje
Vanavond was ik een minuut of 10 met een 4 tal andere locs aan het rijden toen plotseling uit het niets de V200COMSA met de Zimo zachtjes er vandoor ging 8o 8o  Loc geselecteerd maar geen sjoege :|, dus loc v/d baan gehaald en op prog.spoor gezet en niks a/d hand :?, loc reageerde weer normaal :)

Nu heb ik dat geintje vroeger ook wel gehad met Uh* decoders en dan moest de analoog herkenning uit staan, dus dat had ik op voorhand bij deze zimo al gedaan ;), en wederom nog even nagekeken, maar stond/staat dus uit!.

Dus................we gaan het even scherp in de gaten houden!

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zimo MX623 decoder testje
Hallo,

Zojuist het discussiegedeelte over de in rekening gebrachte en werkelijke verzendkosten gearchiveerd.

Groetjes

willie
Re: Zimo MX623 decoder testje
Porto probleem naar tevredenheid opgelost door leverancier :thumbup:

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Helaas ging vandaag de V200COMSA er voor de 2e keer zonder reden op topsnelheid vandoor :thumbdown:

Snap het niet want de analoge modus staat toch echt UIT :?, iemand suggesties ?

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Citaat van: v200marklin op vrijdag 14 september 2012, 16:38:07
Helaas ging vandaag de V200COMSA er voor de 2e keer zonder reden op topsnelheid vandoor :thumbdown:

Snap het niet want de analoge modus staat toch echt UIT :?, iemand suggesties ?

Mvg Gert

ESU Lokpilot V4.0?
Nee ik zou het echt niet weten :(

groeten Dylan
Re: Zimo MX623 decoder testje
Aliebengalie
gast

Re: Zimo MX623 decoder testje
Jammer.
Heb eigenlijk wel een heel klein decodertje nodig.
Voor ombouw in een heel klein locje.
Heb eigenlijk wel de hoop op toch een goede afloop.

Maar iemand anders moet dit probleem toch ook hebben , of is Gert de enigste met dit probleem.

Ben toch benieuwd naar andere hun ervaring.
Kopen kan ik altijd nog (heb geen haast,loc staat in vitrine) ..... :D

Mvg: Alex
Re: Zimo MX623 decoder testje
@Alex

heb hier nog zo'n ding liggen, nog in het doosje, van mij mag je hem proberen en als het bevalt.........

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zimo MX623 decoder testje
Citaat van: v200marklin op vrijdag 14 september 2012, 16:38:07
Helaas ging vandaag de V200COMSA er voor de 2e keer zonder reden op topsnelheid vandoor :thumbdown:

Snap het niet want de analoge modus staat toch echt UIT :?, iemand suggesties ?

Mvg Gert

Decoder resetten, opnieuw programeren. Heb dit ooit gehad met mijn sikje, zimo mx620. Ging er een paar keer vandoor. Sindsdien geen problemen meer.
Re: Zimo MX623 decoder testje
@Wijbe

bedankt voor de tip , ga ik eens doen, kijken of het dan uitblijft ;)

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Aliebengalie
gast

Re: Zimo MX623 decoder testje
Dankje voor je aanbod Gert.
Probeer eerst zelf van je probleem te verlossen.
Ik kan er tzt wel een aanschaffen , heb er totaal geen haast mee Gert.
Hoop dat resetten voor jou de uitkomst brengt.
Ben erg benieuwd , want dan is er zeker 1 voor mij.
Heb dat leuke kleine audi locje , maar daar zit een decoder in die volgens mij aangeslingert moet worden.
Ruimte is zeer beperkt,en dat moet hier zeker wel mee lukken.

Wacht geduldig af.
Hoop op een goede afloop Gert.
Hou ons in iedergeval op de hoogte.

Mvg: Alex
Re: Zimo MX623 decoder testje
Loc gereset, wat CV's aangepast, en nu ist wachten......................................... :D

Mvg Gert
Re: Zimo MX623 decoder testje
Ik hoefde dus niet lang te wachten :| Was al half uurtje aan het rijden met 6 andere locs, wil ik de V200COMSA laten gaan, helemaal NIETS 8o .
Loc v/d baan gehaald en op prog spoor gezet, en ja hoor rijden 8o

Ik weet niet wat het is met Zimo, maar ik heb 80 locs op de baan staan, met allerlei merken decoders,
maar geen maakt zulke rare fratsen als zimo, ik ben er klaar mee :thumbdown:

Mvg Gert