Tot de komst van de ESU V3.0 was Zimo mijn favoriete decodermerk. De oude LokPilots V1.0 en V2.0 konden er niet aan tippen evenals de Marklin 60901 decoders. Ik heb nog heel wat lok's rijden op de MX63 en 64. Inmiddels zijn we wat jaren verder en Zimo heeft recent een nieuwe h0 / TT decoder uitgebracht, de MX623 familie naast de bestaande MX630.
Superklein: 20 x 8,5 x 3,5mm. Max. totaalstroom is 0,8A, ruim voldoende voor een gemiddelde lok. De decoder luistert naar Marklin Motorola en DCC, is ook geschikt voor analoog AC en DC en kan tegen een hoge analoge omschakelpuls.
Standaard heeft deze decoder 2 lichtuitgangen (F0) en 2 functie uitgangen. Wil je de 2 functie uitgangen gebruiken dien je wel draden aan de decoder te solderen. Twee extra functies zijn beschikbaar als logische uitgang d.w.z. onversterkt, feitelijk net als de ESU V4.0. Vind je solderen aan de decoder een probleem dan is er een versie met 9 draden zonder NEM stekker.
Een uitgebreide functiemapping is beschikbaar voor allerlei zaken w.o. elektrische automatische koppelingen. Verder heeft deze decoder een mogelijkheid voor een "motorrem" voor lok's die neigen terug te rijden op een helling bij stilstand.
Deze decoder is een meer dat goed alternatief voor de ESU LokPilot V4.0 en is tevens ook aanmerkelijk kleiner.
Voorts doen Zimo's het goed als je conventionele Marklin motoren (nog met de veldspoel) aan wilt sturen d.m.v. 2 diodes op te nemen in de motorleidingen, het bespaart je een ombouw met een magneet.
Op default settings lopen de meeste motoren direct al goed. Als je toch moet tunen werkt het bij Zimo wat logischer dan bij ESU. Zie daarvoor de uitgebreide manual te downloaden bij
www.Zimo.at of
KLIK.
Uit nieuwsgierigheid maar ook om te zoeken naar een alternatief voor de ESU V 4.0 die niet altijd lekker werkt in sommige lok's vrijdag een exemplaar besteld bij Han Zijlstra van
www.decodershop.com welke zaterdag al bezorgd werd door meneer Post. Winkelprijs is rond de ?27, goedkoper dus dan de V4.0 MM/DCC.
Tijd voor een praktijk testje. Mijn versie heeft een 8 pins connector en kan dus zo ingeprikt worden in een Roco NS1110.
Instellen van adres etc. gebeurt in DCC programmeermode maar kan ook in Motorola met b.v. een MS of een oude 6021 centrale.
Zimo heeft in haar gebruiksaanwijzing er voor gekozen dit zo overzichtelijk mogelijk te maken. Alle CV's die over bepaalde settings of functies gaan zijn gegroepeerd in hoofdstukken, dit maakt het allemaal wat overzichtelijker.
Met de default settings gaan rijden op DCC 28 stappen: direct al redelijk goed. Max. en gemiddelde snelheid ingesteld op 110 km/hr en 45 km/hr, optrek en afrem vertraging verlaagd naar 1,5 sec. (ik rij v.n.l. met Koploper). Het motortje van de 1100 bokt een beetje dus dat gaan we aanpassen.
Finetunen van de motorregeling gaat aanmerkelijk eenvoudiger dan met de ESU: CV56 voor de P en I instellingen en CV9 voor de frequentie van de motorsturing en de EMK aftastfrequentie. Voor dat laatste geldt: hoe vaker meten hoe mooier het rijgedrag en de lastregeling maar een te hoge instelling gaat ten koste van de kracht van de motor. Default staan deze op 55, voor de Roco motor is de aanbeveling uit de handleiding resp. 33 en 95. Dat geeft direct een prima resultaat: in alle rijstappen zie ik een regelmatig rijgedrag zonder schokken. De frequentie verdubbelen naar 40kHz met CV112 voegt nog wat toe aan minder motorgeluid maar dat heb ik niet kunnen waarnemen op deze al stille 1110.
Juist met het instellen van CV9 op "laagfrequent" kun je trouwens prima de oude Marklin 3p motor met veldspoel aansturen, zie daarvoor de manual.
Om het rijgedrag nog mooier in te stellen wordt gebruik gemaakt van CV121 en 122. Deze voegt een curve toe waardoor het gedrag van optrekken en afremmen gelijkmatiger wordt en stappen nauwelijks nog waarneembaar zijn.
Mijn conclusie is prima decoder, gemakkelijker in te stellen dan een ESU V4.0 en dit wordt mijn standaard decoder voor de komende tijd. Is de 0,8A niet toereikend voor je Big Boy of heb je 6 functies nodig dan is de MX630 familie (ook MM/DCC) een prima keuze.
Gr, Ben.