Citaat van: krokodil68 op zaterdag 26 mei 2012, 15:26:13
omdat dat kreng wel over de rechte rails loopt maar bij een wissel door een gebrek aan bodemvrijheid met zijn hoeven van de ijzeren weg getild wordt.
Tja, het is oud verhaal, en elke keer blijkt het opnieuw dat modellen bestemd voor wisselstroombanen (d.w.z. met een sleper) worden aangeboden die daar
zondermeer in feite niet voor geschikt zijn. Slechts een paar merken houden er serieus rekening mee dat een sleper voldoende moet kunnen "rijzen" om over de hogere puntcontacten van wissels en kruispunten te glijden. Als die ruimte er niet is wordt het meteen geduvel op die railstukken. Wisselstroommodellen van bijvoorbeeld Roco, Fleischmann en LSM en nog wel meer merken worden speciaal daarvoor geconstrueerd. Dus daar is niet "zomaar" onder een eigenlijk voor 2railsysteem ontworpen locomotief een sleper eronder gezet en "hopla met geit"!
De sleper
moet minstens 2mm onder de loopvlakken van de wielen kunnen worden ingedrukt, is dat minder dan doen zich naar mate de ruimte kleiner is de volgende verschijnselen voor:
a) de lok "hobbelt wat" bij het passeren van wissels (dat is geen leuk gezicht en gehoor, maar dat nemen de eigenaren dan meestal maar voor lief );
b) de loc hobbelt in sterkere mate bij het passeren van de wissels waardoor zich korte onderbrekingen van de stroomafvoer via de wielen voordoen. De loc beweegt dan
meestal iets vertraagd met schokken over de wissel (dan wordt het de meeste eigenaren wel duidelijk dat dit niet de bedoeling kan zijn);
c) de loc bijft op de wissels "hangen" (en dan zijn de rapen wel gaar!)
Mijn raad: Bekijk
altijd voordat je een loc met sleper koopt of die sleper horizontaal (dus over de héle lengte
volledig 2mm onder de loopvlakken van de wielen kan worden gedrukt. Zo niet dan moet je voorzichtig worden en het volgende overleggen:
1) Kan er wellicht een
aan de uiteinden wat vlakkere sleper dan een Märklin of Roco Fluistersleper onder loc worden geplaatst, waardoor de stijgingsruimte tot 2mm toeneemt. Liliput en Brawa verkopen zulke slepers. Waarom moeten de uiteinden eventueel platter zijn? Het komt nogal eens voor dat juist de dikkere uiteinden van een sleper het verhinderen dat de sleper 2mm
over de gehele lengte horizontaal ingeduwd kan worden.
2) Kan er wellicht meer ruimte voor de sleper gefreesd worden in het carter. Onder dat carter zitten bij de van oorsprong gelijkstroomlocs de tandwielen, aldaar gaan freezen is niet altijd mogelijk.
Als de mogelijkheid onder 2) beschreven niet bestaat dan moet je overwegen of je de sleper onderbrengt in een aanhangwagen van de loc (de z.g. "Geisterwagen"). Dat is veelal een probate oplossing. Meestal loopt de lok daarna zonder enig probleem over de puntcontactwissels
althans indien als binnenmaat tussen de wielen van wielstellen hoogstens 14mm wordt aangehouden. Méér dan 14 mm leidt onherroepelijk vroeger of later tot ontsporingen op de puntstukken.
In een ander draadje op dit forum heb ik gewaarschuwd voor problemen bij zogenaamde voor wisselstroombanen aangeboden locs van Heljan en ook van Mehano (maar er zijn meer merken waar de sleper af-fabriek niet voldoende ruimte heeft). Een van de deelnemers aan het forum antwoordde toen dat bij Mehano een voorziening is getroffen opdat er zondermeer een sleper onder het draaistel kan worden geclickt. Ja, maar dat is niet de
crux of the matter het gaat erom of die sleper daarna dan voldoende kan rijzen! Nou geloof me maar dat is niet het geval . Een Mehano loc waar zo'n sleper onder zit gedraagt zich als hierboven onder a) beschreven, en soms is het nog erger. Nou ja, als de eigenaar tevreden is met dat rijgedrag wat zal ik er dan nog over zeggen? Maar
kosher is het niet!
Misschien zullen enkele forumleden bovenstaand soort verhalen niet al te leuk vinden, maar ik put uit een lange ervaring bij de ombouw van gelijkstroomlocomotieven t.b.v. mijn Märklinbaan. Ik hoop dat anderen er hun voordeel mee doen. Niets is treuriger dan te lezen dat een loc niet goed rijdt. Als het om de electrotechniek gaat dan kan je als het je écht teveel wordt die hele digitale
Schnickschnack er uit slopen en wellicht zelfs analoog verder gaan, maar constructieproblemen aan de loc zijn niet zomaar te verhelpen. Daar verdient "Dremel" met freesapparatuur zijn centen mee!
Gegroet,
Rob