Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Brawa 98.10

Gestart door krokodil68 zaterdag 26 mei 2012, 15:26:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 98.10
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Brawa 98.10
Wie heeft er al een 98.10 en rijd ermee over K rails?
Heb heel even een 94 gehad en van pure ellende terug gebracht omdat dat kreng wel over de rechte rails loopt maar bij een wissel door een gebrek aan bodemvrijheid met zijn hoeven van de ijzeren weg getild wordt. Dit is bij hobby segment prijzen nog niet zo'n probleem om er zelf wat aan te doen maar als een lokje meer kost als de tweede auto in het gezin van henk en ingrid dan krijgt het verhaal wel een iets andere wendig en menig echtgenote zal je ook voor gestoord verklaren als je in een erg duur model de dremel zet.
Re: Brawa 98.10
nobody
gast

Re: Brawa 98.10
Plaatje van de 98.10 ===> klik
Re: Brawa 98.10
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Brawa 98.10
Hola Krokodil,

Ik herken het verhaal gedeeltelijk.
Mijn T5 (Brawa 40003) tilt zichzelf ook omhoog op de engelse wissel (C-rail). Gelukkig blijft ze wel rijden en stokt dus niet. Op gewone wissels loopt ze echter voortreffelijk.
Een 98.10 heeft kleinere wielen dan een Tn /BR94 (en nog veel kleinere dan mijn T5!), met een nog lager liggend chassis, waardoor er onder de trein sowieso al minder ruimte is voor een sleper. Ik kan me dus voorstellen dat die loc nog meer problemen zal veroorzaken dan de 94.
Kan je de loc niet een keer proberen bij de dealer? Desnoods op een proefbaantje met identieke wissels aan die jij gebruikt?
Soms kan het verwisselen van slepers ook nog wel eens helpen.
Succes in elk geval.

Hasta la Pasta
Fred

Re: Brawa 98.10
nobody
gast

Re: Brawa 98.10
Ik heb deze (zusje van de 94) ===> klik
Ze rijdt zonder haperingen en perfect over de metalen rails en wissels. Pracht model & ben er zeer tevreden over!
Re: Brawa 98.10
Lid sinds: 2007

offline
Re: Brawa 98.10
Ik heb geen problemen met mijn Brawa loks wanneer die over wissels rijden, maar dat zijn andere loks en geen stoomlocs.
Ik had wel een motorprobleem met een V320 lok na de garantieperiode. Brawa gecontacteerd via info@brawa.de.
Lok opgestuurd en deze kwam gerepareerd terug voor een luttel bedrag van slechts 25,00 euro (inclusief aangetekende DHL zending).
Goede en redelijk snelle service.

Willy
Re: Brawa 98.10
rovanko
gast

Re: Brawa 98.10
Citaat van: krokodil68 op zaterdag 26 mei 2012, 15:26:13
omdat dat kreng wel over de rechte rails loopt maar bij een wissel door een gebrek aan bodemvrijheid met zijn hoeven van de ijzeren weg getild wordt.


Tja, het is oud verhaal, en elke keer blijkt het opnieuw dat modellen bestemd voor wisselstroombanen (d.w.z. met een sleper) worden aangeboden die daar zondermeer in feite niet voor geschikt zijn. Slechts een paar merken houden er serieus rekening mee dat een sleper voldoende moet kunnen "rijzen" om over de hogere puntcontacten van wissels en kruispunten te glijden. Als die ruimte er niet is wordt het meteen geduvel op die railstukken. Wisselstroommodellen van bijvoorbeeld Roco, Fleischmann en LSM en nog wel meer merken worden speciaal daarvoor geconstrueerd. Dus daar is niet "zomaar" onder een eigenlijk voor 2railsysteem ontworpen locomotief een sleper eronder gezet en "hopla met geit"!

De sleper moet minstens 2mm onder de loopvlakken van de wielen kunnen worden ingedrukt, is dat minder dan doen zich naar mate de ruimte kleiner is de volgende verschijnselen voor:

a) de lok "hobbelt wat" bij het passeren van wissels (dat is geen leuk gezicht en gehoor, maar dat nemen de eigenaren dan meestal maar voor lief );
b) de loc hobbelt in sterkere mate bij het passeren van de wissels waardoor zich korte onderbrekingen van de stroomafvoer via de wielen voordoen. De loc beweegt dan meestal iets vertraagd met schokken over de wissel (dan wordt het de meeste eigenaren wel duidelijk dat dit niet de bedoeling kan zijn);
c) de loc bijft op de wissels "hangen" (en dan zijn de rapen wel gaar!)

Mijn raad: Bekijk altijd voordat je een loc met sleper koopt of die sleper horizontaal (dus over de héle lengte volledig 2mm onder de loopvlakken van de wielen kan worden gedrukt. Zo niet dan moet je voorzichtig worden en het volgende overleggen:

1) Kan er wellicht een aan de uiteinden wat vlakkere sleper dan een Märklin of Roco Fluistersleper onder loc worden geplaatst, waardoor de stijgingsruimte tot 2mm toeneemt. Liliput en Brawa verkopen zulke slepers. Waarom moeten de uiteinden eventueel platter zijn? Het komt nogal eens voor dat juist de dikkere uiteinden van een sleper het verhinderen dat de sleper 2mm over de gehele lengte horizontaal ingeduwd kan worden.
2) Kan er wellicht meer ruimte voor de sleper gefreesd worden in het carter. Onder dat carter zitten bij de van oorsprong gelijkstroomlocs de tandwielen, aldaar gaan freezen is niet altijd mogelijk.

Als de mogelijkheid onder 2) beschreven niet bestaat dan moet je overwegen of je de sleper onderbrengt in een aanhangwagen van de loc (de z.g. "Geisterwagen"). Dat is veelal een probate oplossing. Meestal loopt de lok daarna zonder enig probleem over de puntcontactwissels althans indien als binnenmaat tussen de wielen van wielstellen hoogstens 14mm wordt aangehouden. Méér dan 14 mm leidt onherroepelijk vroeger of later tot ontsporingen op de puntstukken.

In een ander draadje op dit forum heb ik gewaarschuwd voor problemen bij zogenaamde voor wisselstroombanen aangeboden locs van Heljan en ook van Mehano (maar er zijn meer merken waar de sleper af-fabriek niet voldoende ruimte heeft). Een van de deelnemers aan het forum antwoordde toen dat bij Mehano een voorziening is getroffen opdat er zondermeer een sleper onder het draaistel kan worden geclickt. Ja, maar dat is niet de crux of the matter het gaat erom of die sleper daarna dan voldoende kan rijzen! Nou geloof me maar dat is niet het geval . Een Mehano loc waar zo'n sleper onder zit gedraagt zich als hierboven onder a) beschreven, en soms is het nog erger. Nou ja, als de eigenaar tevreden is met dat rijgedrag wat zal ik er dan nog over zeggen? Maar kosher is het niet!

Misschien zullen enkele forumleden bovenstaand soort verhalen niet al te leuk vinden, maar ik put uit een lange ervaring bij de ombouw van gelijkstroomlocomotieven t.b.v. mijn Märklinbaan. Ik hoop dat anderen er hun voordeel mee doen. Niets is treuriger dan te lezen dat een loc niet goed rijdt. Als het om de electrotechniek gaat dan kan je als het je écht teveel wordt die hele digitale  Schnickschnack er uit slopen en wellicht zelfs analoog verder gaan, maar constructieproblemen aan de loc zijn niet zomaar te verhelpen. Daar verdient "Dremel" met freesapparatuur zijn centen mee! 

Gegroet,

Rob



Re: Brawa 98.10
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Brawa 98.10
Hola,

Hier nu weer een slachtoffer. :( :thumbdown:
Zo opgetogen als een kind, zette ik mijn nieuwste aanwinst, de Württembergische AD van Brawa, verwachtingsvol op den spoorstaven. De loc rijdt zeer stil en soepeltjes totdat..... de eerste wissel. Abrupte stilstand. En niet alleen dat, nee meteen maar een vette kortsluiting erbij ook! Wat blijkt? Deze bevallige oude dame zet zichzelf meteen naast de rails! Bij herhaling gaat het mis. En bij iedere wissel hetzelfde verhaal. De Engelsman laat zich al helemaal niet nemen. (Wat zeg ik nu?) Ze presteert het zelfs om bij bochtovergangen volledig te ontsporen. De loc is niet nieuw maar heeft nog nooit een baan gezien. Onwennigheid mag je dat desondanks niet noemen. De constructie deugt gewoonweg niet. Je ziet dat er te weinig ruimte is en dat de sleper de boosdoener is. Maar ook het gemak waarmee de wielen met waarschijnlijk te lage wielkransen uit de rails springen helpt niet echt. Wat een enorme deceptie. Ik wilde haar vol trots presenteren in het topicje van de nieuwe aanwinsten, maar in plaats daarvan gaat ze linea recte weer retour. De T5 zal helaas bij mij de enige loc van Brawa blijven.

Hasta la Pasta
Fred 

* toevoeging: tevens zijn loc en tender zo strak gekoppeld dat beweeglijkheid ofwel de mogelijkheid te scharen niet of nauwelijk aanwezig is. De handleiding meldt helaas niets over verstelbaarheid van de afstand tussen loc en tender, dus of dit sowieso aan te passen is?
Overigens lijkt de sleper bij nader inzien toch wel voldoende ruimte te hebben en zouden de problemen misschien wel voornamelijk met bovenstaande te maken kunnen hebben....
Re: Brawa 98.10
rovanko
gast

Re: Brawa 98.10
Citaat van: IJsengel op woensdag 30 mei 2012, 13:30:04
loc en tender zo strak gekoppeld dat beweeglijkheid ofwel de mogelijkheid te scharen niet of nauwelijk aanwezig is. De handleiding meldt helaas niets over verstelbaarheid van de afstand tussen loc en tender. Overigens lijkt de sleper bij nader inzien toch wel voldoende ruimte te hebben

Dag Fred,

maak anders eens een fototje van de gehele onderkant van de loc (als je hem nog tot je beschikking hebt). En v.w.b. de sleper ga nog eens goed na of hij inderdaad  tegelijkertijd over de héle lengte tot 2mm onder de loopvlakken van de wielen kan worden ingedrukt.

Brawa is - naar ik lees - in het algemeen een tamelijk serieus (en ook relatief dúúr) merk, zij het dat ze in Duitsland de laatste tijd wat zijn gaan mopperen.

Ik groet je terug met de zelfde mij zéér aansprekende kreet "Hasta la Pasta", zij het dat de Italiaanse "van Dale" mij voor een vertaling naar het Nederlands niet kon helpen  ;). Wél "Pasta e Basta" wat zoiets betekent als "je krijgt een bord pasta maar dat is dan ook alles".

Rob
Re: Brawa 98.10
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Brawa 98.10
Hola Rob,
De sleper kan over de gehele lengte voldoende omhoog veren, zij het dat ze dan wel met enig gewicht moet worden ingedrukt. Gewicht dat de loc van zichzelf net te weinig heeft om een vloeiende loop over verhoogde puko's mogelijk maken. Het uit de rails lopen is toch wel te wijten aan het slecht werkende schaarmechaniek tussen loc en tender. De combi komt met moeite een bocht in en als ze al mooi in een bocht staat, schaart de tender vaak simpelweg niet meer terug. Ergens blijft er iets steken. Maar waar? Kortom teveel narigheid om lang mee te blijven zitten. Derhalve: exit, raus, wegwezen!!
H la P
Fred