Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Problemen met Gleissbox + CC-Schnitte + Itrain OPGELOST (18-2)

Gestart door Leeeke woensdag 16 mei 2012, 22:51:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met Gleissbox + CC-Schnitte + Itrain OPGELOST (18-2)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Problemen met Gleissbox + CC-Schnitte + Itrain OPGELOST (18-2)
Ik ben in het bezit van een MS2 met 2 consoles.
Ik wil via de PC gaan rijden, maar wel de mogelijkheid open houden dat de meiden met de 2 consoles kunnen rijden zonder PC.
Tevens wil ik ook MFX functionaliteit behouden.

Mijn voornemen om aan te schaffen zijn :

- CC-Schnitte V2.0 van Can-Digital project van Thorsten Mumm met noodzakelijke toebehoren
- Itrain besturingssoftware
- S88 terugmeldingen van Rosoft, AJ of een ander merk, wel met RJ45 onboard.

Een paar vraagjes resten mij nog:

Hebben er al mensen ervaring met deze opzet?
Zijn de S88 modules via Can bus uit te lezen in de PC (met een Can-S88 converter) is deze converter alleen geschikt om Can te koppelen met een S88 bus en een centrale (bv. CS2)
Heeft iemand reeds ervaringen met de boosters en andere uitbreidingsmogelijkheden van Can Digital?

Kan niet erg veel "heb ik al gebruikt en ervaring mee" informatie vinden betreffende Can Digital Project van Thorsten Mumm op ons forum. Heb alleen het Can-Bus draadje gelezen, maar daar kwamen weinig ervaringen in terug...
Wat zijn de ervaringen met Itrain? 1e indruk lijkt me heel erg gebruiksvriendelijk, tevens erg goede support van Xander.
Wat is raadzaam bij Itrain? 3 secties per blok (2 richtingsverkeer) of is 2 voldoende?

Misschien veel vragen, maar ben een net startende herintreder met weinig ervaring in de modelspoorwereld....

Alvast bedankt!
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hallo, ik ben ook van plan om met CAN-digital aan de gang te gaan, te weten de CC-Schnitte, SterPunt2 en met hun bezetmelders!
Heb er geen ervaring mee, maar het klinkt allemaal wel interessant!
Ben benieuwd of er reacties komen.
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi allemaal,

Ben een tijdje uit de lucht geweest ivm werk, vakanties & overlijden van m'n vader.
Heb echter niet stil gezeten!!!

Testtrack fase 1 uitgebreid getest en volledige functioneel. Zie voor technische opbouw bijgevoegde plaatjes.
CC-Schnitte 2.0, I-train en de gewone S88 bus (niet van Thorsten Mumm, die zijn veel te duur!!!)
I-train en CC-schnitte zijn zondermeer een aanrader, ook de WDD modules & S88-N modules van Rosoft.

Wel een aanrader is om klein te beginnen (zie bijgevoegde wintrack plaatje). Een kleine wijziging welke ik heb doorgevoerd:
Inrij & stopmelders heb ik ingekort tot 1 rail. Zonder extra aanpassingen stopte de trein te vroeg waardoor met een kleine baan en een trein van ± 1 mtr de wissel en achterliggende spoor bezet bleef.

@ Ech : Waarom gebruik maken van de terugmelders en aansturingen via Cann? Zover ik weet kost een terugmelder via CAN (8 kanaals) ongeveer ?40,-
Ik heb bewust gekozen om dit apart te houden en gekozen voor een HSI-S88 omvormer (serieel) van LDT. Hierachter heb ik S88-N modules hangen van Rosoft, kosten gebouwd en wel ± ?18,00 per stuk, inclusief een afgeschermde netwerkkabel (Nee ik heb geen aandelen). De extra kosten van de HSI-S88 omvormer heb je er dan zo uit....
Ook wisselmodules gebruik ik van Rosoft (WDD, volgens het DCC protocol). Rijdt je via de computer (ik rij via I-train) dan is er geen enkel probleem. Rij je via MS-2 (en gleissbox) dan kun je via de MS-2 uitsluitend of DCC protocol wissels sturen of MM protocol (niet beiden). Om die rede heb ik mijn MM ingebouwde decoders uit m'n wissels gesloopt (ze zijn toch te duur!). Nog een bijkomend voordeel voor de Wisseldecoders van Rosoft : Ze hebben een externe voedingsspanning en gebruiken dus geen dure digitale stroom!!!

CC-Schnitte etc is zondermeer een aanrader. Had eerder dit jaar eea gepost en vragen gesteld, maar volgens mij gebruiken nog niet veel mensen dit, heb weinig reacties gehad. Heb op aanraden van Xander Berghout van I-train toch de gok genomen en ben er zeer gecharmeerd van. Ook van I-train trouwens. :thumbup:

Mocht iemand meer informatie nodig hebben dan hoor ik het wel!!
Heb hier in de buurt al 2 collega's overtuigd en die zijn ook al met de CC-Schnitte aan het expirimenteren!!
Succes!!
Hoop binnenkort eea te kunnen posten van Fase 2  :P


Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hallo Leo,
ik zie dat je met de CC-schnitstelle van Thorsten Mumm aan de slag bent gegaan. Ik volgde zijn artikelen in DiMo (en website) ook al een tijdje.

Helaas is jouw eerste plaatje een beetje te onscherp om goed te kunnen bekijken / lezen.
Heb je een linkje met een duidelijker afbeelding.

John
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
@VT601
Ik zie het nu ook. Het is een autocadtekening, omgezet naar pdf en voor de website weer omgezet naar jpg  :P
op: members.home.nl/leo.ooms kun je de pdf downloaden, maar ook de wintrack file en de itrain file

Eea werkt met de Gleissbox (van de MS2) en I-train heel erg goed. De terugmeld & wisselmodules vind ik aan de prijzige kant.
Voor wisselmodules gebruik ik de WDD modules van Wim Ros (Rosoft) met een externe voedingsspanning. Ook de bezetmelders komen daar vandaan. In combinatie met een LDT S88 converter werkt het als een zonnetje :D

Op naar Fase 2.... Eerst bouwen, extra rijdend materieel aanschaffen en vervolgens weer testen.....
Zal binnenkort wat foto's posten en als ik het voor elkaar krijg ook een filmpje....

Heb een kennis en zijn zoon ook al besmet, die hebben deze week het hele spulletje besteld.... Kunnen we komend weekend aan de slag  :D
Onder het mom van 3 weten meer als 1.... Voor mijn dochters (8 en 10) net iets te technisch....
Maar ze vinden het nog steeds leuk....
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Dank je voor de link naar de duidelijke tekening.
Ik ben erg benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.

John
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Graag gedaan.
Ben blij dat ik nu eens mensen kan helpen. Heb al verschrikkelijk veel info van dit forum gehaald.
Mijn insteek is (zoals die van vele anderen) : als ik mensen kan helpen met iets wat ik uitgezocht heb waarom dan anderen het wiel nogmaals uit laten vinden... :D

Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi Leo,
Ik heb met belangstelling je verhaal gelezen en de pdf bekeken op je members.home site, maar het is me niet duidelijk hoe dat in elkaar zit.
- waar zit de voeding van je baan / treinen. Is dit de gleissbox MS2?
- Als je geen MS2 hebt, wat heb je dan nodig om het werkend te krijgen?
- koop je de onderdelen (cc-schnitte etcetera) kant en klaar of moet je die zelf in elkaar zetten.
- Ik heb nu een ORD-3 booster, die in principe ook op basis van de CAN-bus gemaakt is. Zou ik deze kunnen gebruiken in combinatie met de cc-schnitte?

Groeten,
Albert.
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi Albert,

De voeding van mijn baan is inderdaad de gleissbox MS2 (Aansluitbox 60113). Je hoeft hier niet persee een MS2 bij te hebben, nu de cc-schnitte eraan hangt gebruik ik hem ook niet meer. De 60113 is dan ook het hart van de hele installatie, hier is de CC-schnitte 2.0 dan ook op gebaseerd.
Als je dit concept wil gebruiken kun je het beste een 60113 aanschaffen inclusief voeding. in Utrecht kostte ze afgelopen maand ? 70,- voor een compleet set, inclusief adapter van 36VA en een MS2. Losse box met adapter rond de ?35,- geloof ik. In Houten zullen ze wel voor dezelfde prijs liggen.
De CC-schnitte bestel je bij Thorsten Mumm, die is volgens mij zowiezo kant en klaar, de rest zou je ook zelf kunnen bouwen. Voor de CC-schnitte, inclusief gebouwd startpunt, adapter en koppelkabel kostte mij ?174,- inclusief verzendkosten. Kijk ook een op http://www.can-digital-bahn.com/
Hier vindt je ook alle mogelijk uitbreidingen (met boosters etc). In het bijbehorende forum zou je eens kunnen kijken of je de ORD-3 booster kunt gebruiken, deze booster ken ik niet. Anders kun je altijd een mailtje naar Thorsten sturen (kan zelfs in het nederlands geloof ik).
De andere electronica (terugmelders & wisseldecoders) bestel ik bij Rosoft (Rosoft.info). Hier kun je ook de losse printen bestellen, maar ervaring leert dat dit duurder is dan compleet gebouwd kopen (plus dat je dan ook garantie hebt) Service van Wim is erg goed geloof ik. Om dure digitale stroom uit te sparen gebruik ik de WDD decoder met aparte voeding (Hier heb ik een normale 32VA analoge trafo voor).
Om verlichting in huisjes etc. te schakelen koppel ik aan de WDD decoder een DSU van LDT waardoor ik in Itain ook verlichting etc aan en uit kan zetten. Hier gebruik ik dan weer een 12V~ ringkern voor van een oude hallogeenlamp (wel gezekerd uiteraard!).
De bruine draad van de 60113 en de bruine draad van de analoge trafo kun je zonder probleem aan elkaar koppelen.

Mijn insteek is om bij baanuitbreiding (na het testen) een dikke ringkern aan te schaffen en deze in groepen af te zekeren om zo voldoende vermogen te hebben voor alles wat ik nodig heb.
In mijn draadje probeer ik op regelmatige tijden de status te updaten:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36906.0

Succes!
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi Leo,
Bedankt voor je uitleg.

Succes met de bouw.

Albert.
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Morgen,
Ben weer ingestapt in het forum om wat meer te weten te komen over PC besturing. Heb reeds een hele rits gelezen over de cc-schnitte maar is voor mij latjn.
Kan iemand mij eens verklaren wat dit eigenlijk is/inhoud aub?
Mijn dank is ontzettend.
Leo Huysmans

Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi Leo,
Ik zal het proberen...
Een mobile station bestaat uit 3 delen:
- een voedingsadapter
- een gleissbox (grijze kastje)
- een (of 2) Mobile station 2 (handhelds)

De stuurelectronica voor de locs, wissels en seinen van de de gehele set zit in de gleissbox. Op de gleisbox zitten 2 10 polige adapters waar je de ms2 in kan steken. De communicatie tussen de gleissbox en de MS2 gaat via het CAN protocol. Dit is een standaard protocol wat veel in de industrie gebruikt wordt. Voor alle signalen etc. zijn afspraken gemaakt. Als je op de MS2 op een knopje van een wissel drukt wordt dat vertaald (door de MS2 in een standaard CAN opdracht, een signaal wat de gleisbox snapt. Thorsten (de ontwerper van de CC-Schnitte) heeft een omvormer gemaakt die de pc commando's/opdrachten van oa Itrain vertaalt naar het door Marklin gebruikte CAN protocol. Als je in itrain de opdracht geeft om een wissel om te zetten vertaalt de module van Thorsten het naar het signaal wat de MS2 naar de gleissbox zou sturen. Voor de gleissbox lijkt het nu net eender of de opdracht om een wissel om te zetten van de MS2 afkomt. De gleissbox ziet dus het verschil niet tussen een MS2 en de omvormer van Thorsten.

Thorsten heeft dit later uitgebreid met allerlei andere modules die handig zijn in gebruik, maar niet noodzakelijk.
Als er nog vragen zijn hoor ik dit graag, ook verwijs ik naar mijn topic (als je die al niet had gelezen).... Succes!
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hallo, ik denk er ook over deze techniek te gaan gebruiken. Ik heb je topics met veel interesse gelezen en ik vind het zeer aantrekkelijk klinken allemaal. Omdat ik ook mijn oude m-rail wissels wil gaan gebruiken een vraagje: ik neem aan dat ik die niet of met de nodige moeite op het digitale systeem van de CAN bus en dus iTrain aangesloten krijg?

Ik heb inmiddels ook de website voor het CAN digitaal systeem gevonden en ben driftig aan het studeren.....
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Om wissels digitaal te besturen of het nu C rail K rail of M rail wissels zijn heb je decoders nodig ook voor computer besturing via een can bus.
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Yep, een en ander kun je terugvinden op mijn topic.
Ik maak gebruik van Rosoft Wisseldecoders (DCC). Deze hebben een externe voedingsaansluiting waardoor je wissels (maakt niet uit of het M, C of K-rails is) aangestuurd kunnen worden. de digitale spanning kan je van je bus of rail aftakken....
Enige waar je bij M-rails een ander systeem voor moet kiezen zijn de bezetmelders. Dit systeem werkt alleen met C-rails. Een optie is werken via stroomdetectie. Is iets duurder maar functioneert ook goed.
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Nog een kleine aanvulling : Ik zou persoonlijk niet kiezen voor wisselsturingen en terugmeldingen via het Can systeem. Dit is aan de prijzige kant.
Vandaar mijn keuze voor Rosoft bezetmelders & wisseldecoders.
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
keeszondag schreef:
CiteerOmdat ik ook mijn oude m-rail wissels wil gaan gebruiken een vraagje: ik neem aan dat ik die niet of met de nodige moeite op het digitale systeem van de CAN bus en dus iTrain aangesloten krijg?

Ik begrijp niet helemaal waarom kennelijk veel mensen denken dat "nieuwe" techniek (dus ook MS1 en/of MS2) niet met M-rail zou samengaan.
Uit de aansluitbox van de MS2 komen naar het spoor "slechts" twee draden. Een rode en een zwarte.
Dit is dus je aansluiting naar de middenleider en de (spoor)massa.

Ook de MS1-aansluitbox is in wezen niet anders. Kijk maar eens aan de onderzijde van de aansluitrail.

Alles wat de CC-schittstelle doet is communiceren over de CAN-bus. Die sit dus never nooit niet direct aan het spoor.

Dus: MS2 (en MS1) kunnen gewoon op M-rail, K-rail, C-rail (en welk ander railsysteem dan ook).

John
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Avond,
Bedankt voor de heldere uitleg Leo. Is echter bij mij niet van toepassing daar ik van de oude garde ben, 6021 en aanverwante 60... nummers. Hoef ik al die cc artikels er verder niet op na te slaan.
Nog fijne dagen en veel cc plezier,
Greetz,

Leo
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Inderdaad bedankt Leo en John. Het denken in oude en nieuwe techniek is een gevolg van het feit dat "her-intreders" naar mijn mening zich de systeem architectuur en terminologie eigen moeten maken en daarbij (uitgenodigd op dit bijzonder laagdrempelige forum) soms te snel vragen stellen die, zoals bij mij hier, na een dagje lezen en zoeken, volkomen overbodig blijken. Maar niet getreurd, met vallen, opstaan en hulp vragen is zelfs de Mount Everest beklommen, dus moet ik over enige tijd een automatisch geregelde baan kunnen maken met M rails!  :D
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Is inderdaad geen enkel probleem. Omdat ik een herintreder ben met nieuw materieel heb ik gekozen voor C rails.
Ben "mijn" systeem nu ook aan het uitrollen/ontwerpen voor een M rail baan van mijn broer. Enige verschil is bezetmelders.
Persoonlijk vind ik dat het grote voordeel van C-rails. Ook een wagon wordt gedetecteerd als hij blijft staan.... Bij stroommelders of schakelrails/reedcontacten heb je het niet.
Voor de beginners die een startset hebben gekocht (net als ik) met MS2 en zich storen aan het probleem: Welk wissel hoort ook alweer bij welk nummer.... Heb ik mijn uitgebreide topic opgezet voor de CC-schnitte. Een betrekkelijk eenvoudig systeem met een eenvoudig computerprogramma, wat met wat leeswerk, hobbywerk en hulp ook voor een niet electronica expert onder de knie te krijgen is.....
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Leo, bedoel je het topic dat ik met de link bereik?

Ik heb ook een startset gekocht en ga dus C en M gebruiken. 3 wissels met decoder van C en de rest (5 of zo) M. Ik start binnenkort een topic over mijn vorderingen, maar ik heb wat info (en het baanplan) gezet in mijn voorstel berichtje:http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40413.0.

Is het niet zo dat ik de rail onderbrekingen voor de bezetmelding zelf kan maken door een railstaaf met dremel door te slijpen in de M rail?
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi Kees,

Allereerst welkom op dit zeer leerzame forum. De bezetmelder is zover ik weet gebaseerd op het C-rail systeem.
Ik bedoel inderdaad het topic/shortcut in de aftiteling van mijn antwoord... :thumbup:

Zie beide wiki links voor informatie over de bezetmelders voor C-rails.
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Contactrail_zelf_maken_(C-rail)
http://wiki.3rail.nl/index.php/Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa
Het probleem bij de oude M rails is is het metalen bed. je kunt dus geen 2 gescheiden massarails maken in 1 rails (kun je me volgen :D) zoals bij de C-rail wel kan. Je bent in dat geval aangewezen op een ander soort melding. Hiervan heb je 2 soorten:
- Stroomdetectie (als er een trein op een geïsoleerd stuk rijd wordt er stroom verbruikt...)
- Schakelrail/reedcontact oid (schakelt bij het passeren van een sleper, magneetje oid
http://wiki.3rail.nl/index.php/Bezetmelding
Mijn vaste terugmelderleverancier heeft ook kant en klare bezetmelders op het stroomdetectieprincipe: http://rosoft.info/S88SD16-N.html

Met de wisselaandrijvingen moet je uitkijken.... De MS2 kan slechts 1 type wisselaandrijving aansturen!!!
De printjes welke in jouw wissels ingebouwd zitten zijn de dure MM modules (MM staat voor Marklin Motorola). Als je deze los koopt kosten ze zo'n 20,- per stuk (voor 1 wissel)
De meeste wisselmodules die je bij de gevorderde hobbyist koopt zijn gebaseerd op het DCC principe (oud maar wel goed!). Deze kosten ongeveerd 20,- voor 1 printje en zijn te gebruiken voor alle soorten wissels van alle merken. Het voordeel hiervan is dat ze ook geen dure digitale stroom gebruiken, maar wisselspanning van een goedkope oude marklin trafo. Ik heb de wisseldecoders uit mijn startset uit mijn wissels gesloopt en bewaar deze voor een toekomstig kerstbaantje.... Ik heb al mijn wissels nu aangesloten met WDD wisseldecoders (DCC principe) van Rosoft. Deze modules kun je ook gebruiken voor het aansturen van ontkoppelrails en diverse seinen (kun je ook je zoon geruststellen :-) )

Ik heb zoals je in mijn topic kunt lezen de boel aan de praat via de PC. Was zo'n beetje de eerste op dit forum met dit principe en nog niet veel mensen kennen het. In Duitsland echter wordt het al veel vaker toegepast. Heb middels mijn link al diverse MS2 bezitters zo ver weten te krijgen dat ze het ook gaan proberen. Een PC startset CC-schnitte kost op dit moment nog maar 139,-. Itrain kun je gratis proberen middels een testlicentie.
1 of 2 treinen gaat goed met de hand, daarna loopt het al snel uit de hand >:-D Je weet op een gegeven moment niet meer welk wissel onder welk knopje zit..... Zeker met een schaduwstation heb je wel zoiets nodig.

Ik ben nu sinds mei/juni bezig met rijden via de PC en ben nu redelijk op dreef met testfase 2. Heb sinds kort 3 loks en ben aan het sparen voor nog 1 of 2 locs om alles uitgebreid te kunnen testen en routes te kunnen programmeren, zodat ik eea goed onder de knie krijg. Ondertussen ben ik ook vollop mijn nieuwe baanplan aan het uitwerken.....

Advies is : niet te gehaast, lees je goed in en bereidt je goed voor. Alles valt of staat met een goede voorbereiding.
Als de rails eenmaal vast ligt is het veel moeilijker om nog aanpassingen te maken.
Koop ook niet te snel, beter is om af te wachten, internet/marktplaats en ebay af te struinen of te wachten op de volgende beurs in Houten....
Heb je vragen.... Wil je een keer komen kijken kan dat uiteraard ook (ik woon in de omgeving Bergen op Zoom in Brabant)
Succes!!!
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Leo, bedankt voor de uitleg. Ik begin er "digitaal licht"in te zien. FF zodat ik het allemaal goed heb verwerkt tot nu toe:
De CC-schnitte ca gebruik ik voor de vervanging van de MS2 door iTrain op de PC

Om dat te kunnen doen moet ik iTrain kunnen vertellen waar de treinen zijn en maak ik detecties in de baan, in de C rails door één spoorstaaf te isoleren en daar stroom te detecteren als een trein passeert en in de M rails door de middenrail te isoleren en stroom te meten als een trein passeert. Dit kan met terugmelders van Rosoft, voor de C rails de S88n en voor de M rails de S88SD16-n Ik meen op basis van de schema's voor de S88SD16-n te zien dat ik dan de middenrail moet isoleren om detectie mogelijk te maken.

Alle wissels kan ik aansturen met de Rosoft WDD.

Als ik vervolgens jouw aansluit schema volg, zou het moeten gaan werken, indien ik alle componenten plaats.

Klopt dit, of denk jij nu, zoals de engelsen zo treffend zeggen: Slap my knee and call me stupid! :D

Nog een vraagje, ik zie bij de HSI S88 converter een seriële aansluiting voor de PC. Kan dat niet anders, want dat is wel erg 1980.......

NB ik kan natuurlijk ook de Stromsniffer van CAN Digital Bahn Project voor de terugmelding nemen???
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Citaat van: keeszondag op zondag 23 december 2012, 23:48:41
Dit kan met terugmelders van Rosoft, voor de C rails de S88n en voor de M rails de S88SD16-n Ik meen op basis van de schema's voor de S88SD16-n te zien dat ik dan de middenrail moet isoleren om detectie mogelijk te maken.
Dat kan met iedere terugmeldmodule die geschikt is voor stroomdetectie.

CiteerAlle wissels kan ik aansturen met de Rosoft WDD.
Voor meer infomatie betreffende de WDD zie daarvoor de site van de ontwerper Dave van de Locht http://www.daveshobbyhoekje.nl/ maar kan ook met wissel / schakel-decoders van andere merken.
Schema, printlayout, handleiding, firmware enz. Zie: http://www.daveshobbyhoekje.nl/downloadshtml/category/1-mf-decoder

CiteerNog een vraagje, ik zie bij de HSI S88 converter een seriële aansluiting voor de PC. Kan dat niet anders, want dat is wel erg 1980.......
Voor de HSI-S88 met USB zie de handleiding van iTrain blz. 147.


Mvg,
Peter
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi Kees,

Zoals Peter aangaf kun je elke terugmeldmodule gebruiken die gebaseerd is op stroomdetectie. Rosoft is er een van... Ik heb met Rosoft goede ervaring.... Goede service en niet duur.
Als je je baan reeds hebt liggen kun je ook het lichtsluis principe of reed contacten (met een magneetje aan de loc) toepassen. Bij stroomdetectie moet je inderdaad de middenrail onderbreken voor elke sectie (in mijn geval 3 per blok, inrijdetectie, afremdetecie en stopdetectie)

De basis van de WDD decoder ligt bij Dave van der Locht, Wim Ros mag deze echter met toestemming gebruiken. Op de website van Dave zie je een uitgebreidere uitleg en ook de mogelijkheid om ze zelf te maken.... Is alleen interessant bij grootverbruik..... Ook kun je de WDD decoders gebruiken voor seinen en ontkoppelrais...

Wat betreft de seriele poort.... Sinds kort werkt Itrain (lees Java) ook goed met de USB variant. Hiervoor moet je echter wel Java 7 hebben... Kan je PC dit niet aan dan kun je ook kiezen voor een serieel naar usb omvormer. Toen ik de boel kocht werd de USB variant echter nog afgeraden....
In de handleiding van Itrain kun je ook andere omvormers voor bezetmelders bekijken, ik heb dankzij het forum gekozen voor de HSI-S88 van LDT. Mocht je deze kiezen vergeet dan niet het omvormerprintje van 3x S88 naar 3x RJ45 mee te bestellen (kost ongeveer 17,-)....
Rosoft bezetmelders worden compleet geleverd inclusief Netwerkkabel....

je kunt voor bezetmelders inderdaad ook kiezen voor het systeem van Thorsten Mumm (Can). Dan heb je geen extra converter nodig, echter de terugmeldmodules & wisselsturingen van Thorsten zijn erg duur. ?50,- voor 8 terugmelders.... Dan heb je de ?120,- voor de omvormer zo terugverdiend.....

Mocht je in de buurt van Bergen op Zoom wonen kun je altijd ff binnenwippen om te komen kijken....
Succes!
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi Kees,
Nog een kleine aanvulling....
Als je digitaal en via de PC gaat rijden moet je met een aantal zaken rekening houden:
- Begin klein.... Ovaaltje met uitwijkspoor en rangeerspoor is al groot genoegd. 6 blokken, 18 bezetmelders en een hoop programmeren
- Bereid eea goed voor en neem pas een Itrain proeflicentie als je baan ligt, aangesloten is en je Itrain software zover klaar....
- Teken je plan uit in Wintrack oid en zet er bloknamen etc bij.
- Maak eerst een lijst met alle namen & afkortingen van blokken, secties, wissels en seinen. Indien mogelijk ook al adressen. Dit scheelt tijdens heb tekenen en programmeren in Itrain een hoop puzzelwerk. Ik voer eerst alle namen en afkortingen in voordat ik begin te tekenen.
- Zorg voor een hele goede scheiding tussen railstroom, wisselaansturingen en bezetmelders onder je baan. Ook de datakoppeling (Netwerkkabel) kun je beter apart leggen
- Nummer bedrading zodat je geen eeuwigheid bezig bent met uitzoeken van melders.
- Bij C-rails : Houd een vaste schakelzijde aan voor je massadetectie, bv binnenzijde van alle rails.

succes!
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Leo, dat is nog eens uitgebreide informatie, daar kan ik wat mee! Ik denk dat ik het pad volg van de stroomdetectie in de M-rail stukken, dmv de S88 terugmelders van rosoft met een HSI voor USB. Voor de C rails de terugmelders die jij ook gebruikt. Daarnaast de WDD decoders voor de wissels, ontkoppeltroep en seinen....  Ik baal er wel van dat ik de drie decoders van Marklin dus voor nop heb... En dan nog de CC schnitte, kortom, ik heb weer een hoop uit te leggen aan de betere helft, temeer daar ik gisteren een Roco NS 1100 met 4 plan D rijtuigen heb gekocht (wel een superdeal: ? 189 voor alles bij elkaar bij het Modeltreincenter in Den Bosch):

het rijdt als een zonnetje en was zo geïnitialiseerd met de MS2!

Ik ben vandaag begonnen met de bouw van een modulaire tafel die bij mijn baanontwerp past.

Voorlopig maak ik één niveau, waarop ik een baan los ga leggen om alles te testen en goed onder de knie te krijgen. Ik denk er over een onderwerp te starten over mijn vorderingen. Ik wil iets gaan maken wat ik nog niet veel heb gezien: een twee niveau tafel, waarbij het onderste niveau gedeeltelijk wordt uitgevoerd als treintunnel waar je dus in kunt kijken. Dus scenery en techniek (seinen, verlichting) maken waar anderen snel klaar zijn (het schaduwstation tussen de paaltjes en draadjes  O:-D)

Kortom, meer dan voldoende onder handen.
Prettige feestdagen!

(Ik woon niet zover van B op Zoom, Zaltbommel om precies te zijn)
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi Kees,
We zijn er om elkaar te helpen toch....
Het probleem was dat toen ik begon niemand mijn systeem kende en me ook niet kon ondersteunen.
Gelukkig kende Xander van Itrain het wel :D en ook Thorsten Mumm van Can digital heeft me goed op weg geholpen.
Ik ben nu vanaf mei bezig en rij nog steeds met een testbaan, zij het nu een uitgebreidere en ook ik leer nog steeds.
Gelukkig heb ik een kennis en zijn zoon aangestoken met het Itrain Virus en zij rijden dezelfde setup als ik.... Joost (de zoon van mijn kennis) is redelijk fanatiek en heeft al diverse zaken uitgezocht.... Thorsten heeft een voordeligere uitvoering uitgebracht, nl een startset zonder startpunt, dit scheelt weer 40,- .....
Voor seinen moet je wel rekening houden met het feit dat je andere firmware nodig hebt. Deze moet je dus apart bestellen!
Het is vooral zaak dat je zelf je Itrain programma opbouwt (als je zover bent).... Hiermee leer je zoveel dat je later je eigen ontwerp (de meeste zijn immers uniek) kunt bouwen zonder al te veel problemen.

Mooie set trouwens... (kwijl...) Ik ben zelf ook nog aan het zoeken naar een aantal loks... Ben zeer binnenkort nog jarig, hoop dus nog eea opzij te kunnen leggen voor 1 of 2 mooie loks. En wat de wederhelft betreft.... Probleem heb ik ook.... Maar je kunt beter op je zoldertje zitten als in de kroeg  toch :-)

Die 3 decoders voor nop..... Neeeee, kun je gebruiken voor kerst volgend jaar.... een rondje rond de boom met een paar wisseltjes.
Om een testbaan de bouwen en te testen zijn die decoders ook goed te gebruiken, dan heb je iets minder (?20,-) uit te leggen aan je partner O:-D
Mocht je een keer langs willen komen dan is dat geen probleeem.

Succes!
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Leo, ik begrijp dat de marklin wisseldecoders ook in DCC aangesproken kunnen worden. Ik moet nog uitzoeken hoe. Zou dat misschien betekenen dat we ze via de WDD decoder kunnen benaderen zonder ze eruit te slopen?

Zo nu het kerstdiner afmaken en morgen uitslapen!   :)
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Zou kunnen, binnenkort ook eens proberen.... Bedankt voor de tip.
Let je wel op.... Bij het omschakelen van een wissel loopt er een behoorlijke stroom (dure digitale). Het zou dan kunnen dat je locs stotteren of de verlichting dimt....
Om dat te voorkomen gebruik ik de zelfbouw decoders....
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Citaat van: keeszondag op dinsdag 25 december 2012, 17:59:49
Leo, ik begrijp dat de marklin wisseldecoders ook in DCC aangesproken kunnen worden. Ik moet nog uitzoeken hoe. Zou dat misschien betekenen dat we ze via de WDD decoder kunnen benaderen zonder ze eruit te slopen?

Lijkt mij persoonlijk niet echt een strak plan om een decoder via een decoder te bedienen.
De Marklin wissel aandrijving kun je gewoon met de WDD bedienen of gewoon met de decoder die er klaarblijkelijk al inzit.
En als je een recente uitvoering hebt van de inbouw decoder van Marklin dan heb je hier de specificaties
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/498870/



Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
@Sprinter : Bedankt! Ze zijn inderdaad MM & DCC.
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Citaat van: Leeeke op dinsdag 01 januari 2013, 10:23:56
@Sprinter : Bedankt! Ze zijn inderdaad MM & DCC.

Inderdaad! Ik bedoelde natuurlijk dat je de M decoders dan direct kan aanspreken via DCC-iRail en niet via een andere decoder. Maar ik denk dat Leo al wel een manier heeft gevonden om dat varkentje te wassen. Zou mij weer schelen in de aanschaf van andere decoders....
Ik ga trouwens mijn aanpak wijzigen, de M rails zal zo min mogelijk ingezet worden omdat de kwaliteit ervan toch te wensen overlaat vergeleken met de C rails. De wissels geven grote problemen voor de locs en wagens, de hartstukken en aansluitingen zijn gewoon te veel versleten. Dus zal ik waarschijnlijk geen stroomdetectie terugmelders in hoeven te zetten, maar alles naar de massa geschakeld op de C rails. Maakt het weer wat eenvoudiger... MAAR... ik moet wel eerst meer investeren in C rails! Maar als je iets doet, moet je het goed doen. Gelukkig heb ik de testbaan gemaakt zodat ik dit heb kunnen vaststellen voordat ik een definitieve baan ga maken.
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Ben zelf ook bezig geweest met de M-rails van broertje lief... Het was om te  :-(
2 uur poetsen en dan rijd het pas OK op een ovaaltje.... :thumbdown:
Had wel ruimt 20 jaar in de kast gelegen.....

Voor de geïnteresseerden in Itrain, CC-schnitte en MS2 zie mijn Topic. Hierin staan alle uitbreidingen en aanvullingen uitgebreid omschreven....
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Leo, zie mijn baan-topic, ik ga denk voor alles over de CAN bus, kost meer. maar ik denk niet zoveel terugmelders nodig te hebben en anders doe ik het wel rustig aan..... Moet zoals gesteld ook nog flink wat C-rail hebben, maar dat ga ik in Houten in Februari bekijken. Heb inmiddels bij Thorsten het startset 3 besteld, en ik ga iTrain gebruiken. Heb er zin in!!
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi Kees,
Welkom bij de club!!! Alles via Can bus is uiteraard een optie. Er zijn er (zeker in Duitsland) een hoop die het ook zo doen.
Wat Houten betreft, maak een boodschappenlijstje met wat je nodig hebt en zoek alvast de M* en Marktplaatsprijzen erbij.
Dan eerst kijken, opschrijven en later pas kopen.... Scheelt enorm veel geld.
Begin vooral klein!! Ovaaltje met Uitwijkspoor, hoeft nog geeneens met terugmelders... Zie dit eerst eens aan de praat te krijgen.... Wat je met wisselsturingen en Bezetmelders doet kan je later ook nog besluiten (en zelfs aanpassen...)

Ben trouwens bezig/ga starten met een korte Handleiding CC-Schnitte & Itrain voor "Dummies" .... Ik krijg steeds meer vragen, PB's en mailtjes van diverse mensen... Ons clubje wordt steeds groter  :D
Voor die korte handleiding kun je het beste mijn andere topic in de gaten houden..... Kan nog wel een paar weken duren.

Succes
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Super zo'n handleiding! Als je de site van Thorsten leest, moet het allemaal eenvoudig te doen zijn. Met name de PDF'jes in het PresseArchiv zijn zeer leerzaam (vind ik).  Ik heb een leuk testbaantje liggen, waar ik helemaal op los kan met het startset. Natuurlijk hou ik de M* decoders in de wissels op DCC en ik heb er nu 1 zonder decoder voor op de Weichenchef. Gaat volgens mij helemaal werken in iTrain!
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Leo,

Ik volg jouw topic al een tijdje met meer dan gemiddelde interesse. De stappen die jij beschrijft kan ik als electronica leek redelijk volgen.
Ik ben momenteel ook zover dat ik (als herintreder) mijn baan via de computer wil besturen en daarbij overweeg te kiezen voor jouw (relatief goedkope) oplossing in plaats van eerst een dure centrale aan te schaffen en daarop een computer met Itrain aan te sluiten.
Mijn schaduw station ligt en dat is eenvoudig genoeg om nu eerst maar eens te gaan testen met aansturing via de computer voordat ik verder ga.
Ik heb je pdf schema bestudeerd en nog wel een paar vragen:
-Ik zie dat jij je railstaven (massa) heb geisoleerd met Marklin isolatoren en niet de contactrails zelf gemaakt hebt. Ik ben ook niet zo'n fan van doorknippen. Ik weet niet of dit een veel duurdere oplossing is maar dat ga ik maar eens informeren in de M winkel.
- Elder op dit forim las ik dat Rosoft  nu ook S88 aanbiedt waarin de diodetruck als is meegenomen
- Ik rij nu met MS1, is die Gleisbox ook te gebruiken of moet het er toch één van de mS2 zijn?
- Mijn wissels zijn allemaal standaard uitgerust met Marklin wisselaandrijvingen. Kun je die aansturen met de wisseldecoders van Rosoft? Anders wordt wel een heel dure aangelegenheid om die (26 stuks) allemaal te vervangen.

Ik denk dat jouw actie om een Handboek voor Dummies uit te brengen een geweldig idee is voor electronica nono's zoals ik.

Dirk Jan
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi Dirk Jan,

Leuk te horen dat er steeds meer mensen gecharmeerd zijn van "mijn" systeem. Een handleiding voor "dummies" zit inderdaad ook al in de pen, omdat ik op het moment meer tijd spendeer aan het beantwoorden van vragen die ik via PB's krijg dan dat ik zelf kan testen met mijn baan  :D :P :D.....
- Ik heb alle rails aan beide zijden doorgeknipt (uitgezonderd de wissels en ontkoppelrails). Er zijn mensen die dit zonde vinden, M* adviseert in hun handleidingen (oa voor de electrische volautomatische overweg) om hetzelfde te doen.
Wil je gebruik maken van C-rails en de bezetmelding volgens massadetectie dan is dit noodzakelijk!
- Ik gebruik om de secties te scheiden inderdaad M* isolatoren. Is wel een "prijzige" oplossing, maar functioneerd mijn inziens het beste. Heb het ook met krimpkous geprobeerd, maar dat was (bij mij) geen succes.
- Wil je je rails niet doorknippen (of heb je M of K rails) dan ben je aangewezen op een andere bezetmelding, en wel met stroom, schakelrails, lichtsluis of reedcontacten. Dit heeft als nadeel dat je een momentcontact hebt, en dus niet kan zien of een wagonnetje is achtergebleven. Naar mijn mening is de bezetmelder met massadetectie, zeker bij schaduwstations, de beste oplossing.
- Ik heb per sectie (dus 3 per blok, inrijsectie, afremsectie en stopsectie) 1 rail voorzien van een snelle diode (minimaal 3 amp) voor de diodetruck en een aansluiting voor bezetmelding. De 2e diode gebruik ik niet en het functioneerd zonder problemen. . Tevens is elke rail met een bezetmelderaansluiting ook voorzien van een bruine en rode draad t.b.v. voedingsaansluiting.
- Ik deel de mening van oa Freak (Peter). De dikke diode van de diodetruk moet je naar mijn mening zo kort mogelijk bij je rails houden. Zo dicht mogelijk erbij is dus onder de rails. Ik heb dit ook zo gedaan. Rede : De dikke diode moet zo dik zijn dat hij een sluiting kan doorstaan (3Amp). Plaats je nu de diode bij je bezetmelder dan gaat de "kortsluitstroom" dus lopen van rails naar diode (in de bezetmelder) en dan terug naar massa/voeding. De draden van de bezetmelder moeten dit aankunnen. Onder mijn rail sluit ik de diode aan met 0,5sqmm draad, mijn massadetectie van diode naar S88 is dunner. Je moet deze draden wel apart leggen door een apart gootje, boekbinder oid. Niet bij voedings en wisseldraden... Ik heb de gewone bezetmelders van Rosoft, die met de diode wil ik niet....
- Alle wissels (zijn nooit een onderdeel van een blok) zijn niet doorgeknipt maar hebben bij mij wel allemaal een bruine en rode voedingsaansluiting.
- De CC-schnitte werkt uitsluitend met de gleissbox van een MS2. Het voordeel van een MS2 tov een MS1 is dat je er ook wissels mee kan aansturen. Een compleet MS2 startset (adapter, gleissbox en MS2 kost in Houten ?70,-). Als je deze kant op wilt is dat een redelijke prijs. Je MS1 zou je kunnen gebruiken als programmeerspoor oid. MS1 heeft ook als nadeel dat ze niet meer door M* gesupport wordt.
- Ik heb zowel de 74490 als de 74491 wisselaandrijvingen zitten (zonder M* onderbouw decoder!), dus gewoon met een gele en 2 blauwe draden van 0,5 mtr... Deze sluit ik aan op de WDD decoder van Rosoft. De WDD decoder heeft als voordeel dat hij een aparte voedingsaansluiting heeft (16V ~) en een aparte DCC aansluiting (van je voedingsring welke komt van de gleissbox, rood & bruin). Ik gebruik nu een M* grijze analoge trafo voor de voeding van de wissels en de HSI-S88. Ik heb echter problemen met het automatisch rijden/schakelen van mijn wissels.... Ik denk dat er zoveel wissels tegelijk geschakeld worden dat mijn 32VA voedinkje het niet trekt.... Vanavond een proberen om het op te splitsen.... Af en toe gaat een wissel niet mee om (terwijl Itrain hem wel stuurt).... De modules van Rosoft zijn erg goed en voor een redelijke prijs.... Ook anderen leveren deze modules, ik heb (toevallig) voor Rosoft gekozen. Bij de bezetmelders is een RJ45 kabel van 1 meter inclusief....

Succes!!


Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lo,

Dank voor je reactie en heldere uitleg.
Ik dacht dat je voor de isolatie de railstaven (massa) slechts aan 1 kant behoededoor te knippen.

Dirk Jan
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi Dirk Jan,

Nee, je moet alle rails aan beide zijden doorknippen. Hier is een erg heldere en duidelijke wiki over.
Anders moet je eens kijken op de website van Rini Smetsers (als die nog bestaat, want Rini is gestopt)
Ook dit wordt een onderdeel van de handleiding  :P
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
ik begin meer en meer interesse te krijgen in dit systeem....  zeker aangezien de MS2 een betaalbare oplossing is en je de rest in een "blokkendoos" systeem kan toepassen.

Alweer een draadje om op te volgen.   Blijven posten, Leo, en wie weet heb je binnenkort nog een "bekeerling" op je palmares.
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hoi Dani en andere volgers..

Dit Topic is eigenlijk geboren uit nood en vragen....waarop ik geen antwoord kreeg omdat niemand het systeem kende  :P
Ik post vorderingen en andere problemen, zaken etc in mij vaste Topic. Daar post ik al mijn ervaringen etc.
Hier kijk ik zo af en toe eens om wat vragen te beantwoorden.

Wel leuk dat steeds meer mensen interesse hebben in het systeem van Thorsten.....
Als je al in het bezit bent van een MS2 is doorstarten met Itrain vrij eenvoudig (en niet zo duur....) Startset vanaf 139,-

Hier zit een volgens mij gewoon een programmeerbare PIC in.... Daar beginnen we nog maar niet aan....

Bedankt voor alle positieve reacties!!
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Hier wordt vaak gezegt dat  MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain goedkoop is. Maar is dat wel zo?                                    ?70,- + ?178,-??                        + Vanaf ?59,-

Voor je MS2 + CC-Schnitte betaal je al bijna ?250,-. Voor die prijs vind je meestal ook een goeie 2e handse centrale in bijvb de vorm van een Ecos 1. Daar kun je toch veel meer mee dan met de MS2 + CC-Schnitte. Natuurlijk is er een gigantisch prijsverschil in nieuwe en gebruikte spullen. Zelf zou ik dan toch voor een 2e handse centrale die meer kan, en met name omdat deze een grotere interne booster heeft.
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Voor dit bedrag kun je al eens kijken naar een TAMS centrale. Deze heeft veel meer mogelijkheden dan MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital).
Ook een IB-Basic komt al snel in beeld.
Beide centrales kunnen uitstekend door iTrain (betaal) of Koploper (gratis) aangestuurd worden.

Mvg,
Peter
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Kunnen Wijbe en Peter proberen te verklaren wat ze bedoelen met "veel meer mogelijkheden"?
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Bij een ecos bijvoorbeeld:
Iterne Booster van 4A
Programmeerspoor
Veel betere programmeermogelijkheden voor Esu Decoders
Multi-tractie
21 (of meer?) functies per loc
Mogelijk om baanoverzicht te tekenen
Touchscreen
2 rijregelaars
Iterne interface
s88 bus
Railcom
Aansluitingen om diverse andere randapperatuur te koppelen

En vast nog diverse dingen meer.
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
En wat dacht je van LocoNet bij de IB-Basic ?.
2 Rijregelaars om tijdens het (auto)bedrijf ook met de hand locomotieven te besturen.
Programmeermgelijkheden, interne booster (3A) .
Bij een MS2 met 1,9A heb je al snel een extra booster nodig.
Aansturing van het aantal locomotieven is veel groter, enz.

Mvg,
Peter
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
OK, bedankt! Maar is het niet zo dat je de CC-schnitte juist gebruikt voor de koppeling aan een stuurprogramma op de PC? En worden deze beperkingen van de Gleissbox niet opgeheven door bv iTrain? Dat van de booster snap ik, daar moet je bij een grotere baan wel aan, maar die kan je ook kopen in het CAN project.
Re: MS2 + CC-Schnitte (Can-Digital) + Itrain
Voor iedere centrale in combinatie met een besturingsprogamma geldt:
Beperking van mogelijkheden liggen bij de centrale en niet bij een besturingsprogramma.

Om zomaar een voorbeeld te noemen. Indien je centrale alleen maar het Motorola protocol zou kennen wordt alleen dit signaal uitgezonden.
Het is dus niet zo dat deze dan ineens ook het DCC (of MFX) kan uitzenden omdat je een besturingsprogamm X, Y of Z gebruikt.


Mvg,
Peter