Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marinushoven update 19-01-17 : De baan rijdt nog niet maar...

Gestart door Leeeke dinsdag 15 mei 2012, 22:50:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marinushoven update : Decoders allemaal aangepast + eigenwijze stoomloc
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Marinushoven update : Decoders allemaal aangepast + eigenwijze stoomloc
Als je geen beste ervaringen hebt met M* Fx of Mfx: dan ook geen M4 kopen van ESU: dat is de tegenhanger van Fx of Mfx.

Gewoon de gewone LoPi V4.0

In ieder geval erg fijn dat de wisseldecoders nu goed blijven werken  :thumbup: :thumbup:
Re: Marinushoven update : Decoders allemaal aangepast + eigenwijze stoomloc
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Decoders allemaal aangepast + eigenwijze stoomloc
@Walter: bedankt, ga ik zeker doen!
@henk:Als er een Lopi in komt dan zowiezo de V4....
Decoders werken nu top. Is ook te horen bij het schakelen....

Ombouw zal nog wel ff moeten wachten...
Zaterdag eerst een BR41 ombouwen bij HIP met Loksound 4.0, telexkoppingen en rookgenerator.
Heb al diverse locs omgebouwd, maar nooit met zoveel extra's.
Tevens hoop ik dan ook meer inzicht te krijgen in CV's en de Esu locprogrammer....
Daarna is tot eind v/h jaar het geld op.
Kan ook nog volop vooruit met aansluiten van het frontstation.
Insteek is dat dit eind v/h jaar klaar moet zijn....
Werk genoegd dus.
Werk ze weer deze week
Re: Marinushoven update : Decoders allemaal aangepast + eigenwijze stoomloc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marinushoven update : Decoders allemaal aangepast + eigenwijze stoomloc
Hi Leo,

Ook ik haal de FX (en Delta) decoders eruit en monteer altijd een ESU Lopi V4.0 (evt. met sound).

groet
Harald
Re: Marinushoven update : Decoders allemaal aangepast + eigenwijze stoomloc
Zat even terug te lezen... wat zijn de afmetingen van jouw baan?
Re: Marinushoven update : Decoders allemaal aangepast + eigenwijze stoomloc
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Decoders allemaal aangepast + eigenwijze stoomloc
Hoi Jan,
Mijn baan is 4mtr bij 1mtr30 in 3 hoofdniveau's

Schaduwstation op 50cm
Frontstation op 95cm
En achterstation op 110cm

Schaduwstation en frontstation zijn gekoppeld middels een dubbele helix
Marinushoven update : Comming up : Lokombouw BR41
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven update : Comming up : Lokombouw BR41
Hoi allemaal,
Ik heb zelf al wel wat locs omgebouwd, maar toch gaan we morgen naar HIP voor een workshop loc onderhoud en ombouw.
De ombouwen welke ik zelf heb gedaan waren de betrekkelijk eenvoudige varianten.... vervangen van anker naar hoogvermogen en Lopi V4 erin.
Het project van morgen omvat net iets meer, het volledig ombouwen inclusief accesoires van mijn BR41 delta:
- Hoogvermogen moter
- Loksound V4.0
- Aanpassen & separaat aansturen drijfwerkverlichting
- Rookmodule
- Telexkoppeling voor en achter (liefst separaat bediend)

Sommige zullen zeggen : Da's zonde van het geld.... De loc is in uitstekende staat en een loc met deze accesoires en opties vind ik nog steeds niet voor de prijs van de ombouw plus het geld wat deze loc op zou brengen. Tevens is het gewoon een erg leuk projectje  :P

Verder hoop ik eea te kunnen leren over het instellen van bepaalde CV waardes en wat ervaring op te doen met locprogrammers (van ES*, en als de tijd het toelaat ook van M*)
Ik zal proberen eea te voorzien van foto's en misschien zondag een filmpje met het resultaat. :D
Heb er enorm veel zin in.  :thumbup:
Re: Marinushoven update : Comming up : Lokombouw BR41
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Marinushoven update : Comming up : Lokombouw BR41
Succes morgen Leo.

Groet,

Ronald
Re: Marinushoven update : Comming up : Lokombouw BR41
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Comming up : Lokombouw BR41
Update met foto's volgt nog.
Ombouw is goed gelukt.. Echter met verlichting, telex voor en achter, rookmodule en drijfwerkverlichting ligt er een behoorlijke boom van achter naar voor.... Dit heeft nog ff wat aandacht nodig...
Re: Marinushoven update : Comming up : Lokombouw BR41
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Marinushoven update : Comming up : Lokombouw BR41
Je maakt ons nieuwsgierig Leo!
Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Afgelopen zaterdag bij Hobby in Praktijk gestart met de ombouw van mijn BR41.
Workshop was TOP geregeld en zo'n 9 man stond te springen om aan de slag te gaan.
Sander en Peter waren aanwezig voor de noodzakelijke ondersteuning.
Ik had mijn Ultrasoon meegebracht en daar is veelvuldig gebruik van gemaakt. Scheelt echt een hele hoop poetswerk  :P

Allereerst de noodzakelijke onderdelen:
Ombouwset M* 60941
ESU Loksound M4 met 21polige MTC connector (64499). Speciaal dit type omdat ik 4 uitgangen nodig heb voor al m'n wensen
ESU 21MTC adapter (51968)
Seute No 11 Rookmodule
ESU 16V minituurrelais (51963)
M* Telexkoppeling E117993

De onderdelen welke ik nog moet hergebruiken:
Drijfwerkverlichting heb ik aangepast. Massa doorgehaald en de blauwe draad (plus) erachter aangesloten


Het locgedeelte gereinigd in de ultrasoon en voorzien van nieuw anker, permanentmagneet en afdekschild


De nieuwe decoder


Het was vooral een probleem om een oplossing te vinden voor de aansluitingen van de telex koppeling en de grote hoeveelheid draden voor alle functies die ik had. De fout die ik gemaakt heb was dat ik voor de draden die niet op de adapter zaten 0,14sqmm heb gebruikt.
Zeker bij een stoomloc met tender als de BR41 is dat niet handig.... Voor de Telexen had ik gelukkig hele dunne krimpkous bij. Foto's van telexen staan iets verderop.

Na een dag prullen toch zover dat we konden testen. Gezien de bussel draad kan de kap er helaas nog niet op.... Thuis nog even wat wegwerken :D

Maar het geluid doet het en alle functies ook.
Hier blijkt weer dat een Lokprogrammer eigenlijk noodzakelijk is voor handig en snel programmeren. Staat zeker bovenaan het verlangslijstje voor mijn verjaardag....

Maar na nog een ochtendje prullen is hier het resultaat.... De kap past  :D


Op de volgende foto kun je goed het verschil in aderdiameter zien.... Toch maar eens wat rolletjes meebrengen.


Ook bij de motor is het proppen


Onderstaande foto's de "oplossing" voor de telexen. Hele dunne krimpkous op een paar plaatsen vastgelijmd.





En met de kap eroverheen zie je er niets meer van.... Misschien alleen de draadjes nog een beetje bijkleuren....
'

Nog een probleempje bij het lampje van de tender... De lampfitting zat aan de delta decoder. Die wilde ik echter in takt laten.
Gelukkig had ik nog printstekkertjes bij.... past ook  :P


En dan hier het eindresultaat:


Maar we zijn er nog niet.... Nu de problemen   :(
Probleem 1:
De telexkoppelingen zijn erg laag. De kleinste oneffenheid bij een wissel zorgt voor problemen....
Ongelukkigerwijs zat precies voor (of achter) het wissel in kleine zonk in de rails. Dit zorgde voor problemen bij het wissel met de Telexkoppeling. ietsje omhoog en probleem was opgelost.
Er zijn er nog een paar, daar kan ik op dit moment niet zo goed bij.... En anders moet de Telexkoppeling voor er weer af...


Probleem 2:
Ik heb dankzij slechte dubbelzijdige tape een sluiting veroorzaakt doordat mijn speaker op de rails terecht kwam.
Sindsdien doet mijn geluid het nog wel, maar alleen maar heel erg zacht, met het volume van de decoder op 255.
Dit is dus mooi KL**E... Heb zelf nog geen tester & programmer, dus kan niet checken of het nu de speaker is of de eindtrap van de decoder. Ik ben zelf erg bang voor het laatste

Probleem 3:
Als de loc ontspoort door bv de telex raak ik regelmatig de verbinding met de loc kwijt nadat deze weer goed op de rails is gezet. Hij reageert totaal niet meer op de MS2 of op iTrain. Als ik de boel opnieuw opstart werkt het bij beiden weer als van tevoren.
Als ik hem even op mijn MS2 boven plaats en daarna terug is er ook niets aan de hand. Alle overige locs werken prima.

Vanwege bovenstaande problemen dus nog geen filmpje.... Eerst problemen oplossen, dan Fillempje.
Dat zal nog ff moeten wachten.... Moet eerst weer tijd vrijmaken om naar HIP te gaan en de decoder aan de testbank te hangen....
Of zelf een ESU Programmer met accesoires kopen als het mag van de baas....

Mocht iemand bovenstaande problemen herkennen.....
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Probleem 3 herken ik wel, na ontsporing of noodstop reageert een loc soms niet meer. Herstarten MS2 en CCSchnitte en verbinden met iTrain hersteld dit weer. Dit gebeurt dus ook met marklin decoders.
Een andere oplossing ken ik niet. Gr. Arjan
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Dat de ms2/CC/itrain de loc niet meer ziet heb ik ook gehad. Dit was echter bij mij opgelost toen ik in alle LoPi's de niet gebruikte protocollen had uitgeschakeld. Ik rij alleen met LoPi's via het dcc protocol.

Valt te proberen toch?
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
@Arjan
Ik heb het nu voor het eerst, en ik rij toch al ruim 2 jaar met de MS2 en de CC-Schnitte....
Welke softwareversie van de Gleissbox / MS2 heb jij?
@ Barry
Ik ga het zowiezo proberen...
Heb tot op heden alleen M* decoders op m'n baan gehad....

Eerst zometeen een nieuwe decoder en een lokprogrammer en tester bestellen bij L*
Alvast voor m'n verjaardag.... :D
Dan kan ik een defecte decoder in ieder geval uitsluiten.
Heb gezien dat een programmer veel beter werkt als het programmeren van losse CV's
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Mooi en netjes gedaan Leo!!

Ga je nu toch maar zondigen aan een testbankje en programmer  :thumbup:??

Kon je niet wachten tot je verjaardag (of heb je om voorschot gevraagd)  >:-D >:-D >:-D
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Ik heb idd om een voorschot gevraagd Henk....
Kon idd niet wachten.... :D
Ik baal gewoon behoorlijk van die decoder....
Maar goed, weer geleerd hoe het niet moet....
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Citaat van: Leeeke op dinsdag 21 oktober 2014, 11:50:07
Eerst zometeen een nieuwe decoder en een lokprogrammer en tester bestellen bij L*
Alvast voor m'n verjaardag.... :D
Dan kan ik een defecte decoder in ieder geval uitsluiten.
Heb gezien dat een programmer veel beter werkt als het programmeren van losse CV's

Mooi dan weet ik je te vinden haha
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Hallo Leo

Knap hoor al die draadjes
Ik heb er helaas😄 het geduld niet voor
En ben zo eerlijk dat ik het ook niet snap

Maar natuurlijk blijf ik je volgen

Groet
John
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Hoi John,
Zo moeilijk is het niet hoor..... Ik heb ook een plaatje nodig hoe eea aangesloten moet worden.
Maar als je een lok omgebouwd wil hebben dan geef je maar een seintje.
Dan doe ik het voor je, of we doen het samen....
Kosten voor een normale M* loc incl 5* motor en Lopi V4 zonder geluid is zo'n ?50,-
Onderdelen uit Houten....
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Hi Leo,

Mooi gedaan die ombouw, jammer dat Ik zaterdag die dikkere draden niet heb gezien want anders had ik de draadrolletjes
uit de auto voor je gehaald. Jammer van je decoder maar inderdaad voeding aan de LS is opblazen "versterker" van de decoder.

groet
Harald
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Citaat van: Leeeke op dinsdag 21 oktober 2014, 11:50:07
Ik heb het nu voor het eerst, en ik rij toch al ruim 2 jaar met de MS2 en de CC-Schnitte....
Welke softwareversie van de Gleissbox / MS2 heb jij?
MS2 info: SW: V 1.81
HW: V 2.0
De MS2 is zo geleverd, nooit ge-update. Maar ik heb het idee dat het eerder in de decoder(s) zit, want de ene lijkt er meer last van te hebben dan de andere. Gr. Arjan
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Arjan,

Kan de firmware versie van een decoder parten spelen??? Dus dat de decoders een update nodig hebben??

Ik heb het in ieder geval gemerkt met de ESU-decoders die via de lokprogrammer bijgewerkt werden.
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Misschien is update van decoders mogelijk maar dat kan begrijp ik van de website alleen met een CS2. Die staat hier nog niet..Het dan meteen mogelijk andere soundfiles te gebruiken. De MS 2 laten updaten kan ik eerst eens proberen. Gleisbox heeft versie 1.39. Gr. Arjan
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
@ Arjan
Je hebt dezelfde firmware als ik... Dat is niet de laatste.
Updaten kan idd via een CS2 met de laatste firmware.
Als je niemand in je omgeving hebt kun je op Houten eens kijken, of op het forum rondkijken. Op eurospoor doen ze het ook. Anders kun je bij HIP eens informeren. Je MS2 is niet zo belangrijk, maar die is nodig voor de update van je gleissbox, en die is weer wel belangrijk.
Ik moet het ook eens laten doen.
@Harald
Bedankt voor het compliment! Ook Sander had dunnere draad, maar toen ik daar achter kwam was ik al bijna klaar... Het was puzzelen, maar hij zit dicht zonder wringen...
Wat decoder betreft... Zou Esu dat repareren, garantie of betalen?
@ Henk
Die van mij heeft aan de programmer gehangen. Deze zou dan up to date moeten zijn toch?
We gaan het binnenkort controleren als ik mijn programmer binnen heb.
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Leo,

De Lokprogrammer in Werkendam zou up-to-date moeten zijn. Maar lokprogrammer checkt ook of je ESU-decoder een verouderde firmware heeft en werkt hem dan zonodig gelijktijdig bij met inlezen.

Als je vrij bent: ik ben morgen thuis. Kunnen we checken of ie kaduk is of niet. ESU is over het algemeen zeer coulant met vervangende producten!

Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Bedankt voor het aanbod Henk!
Helaas zitten de vrije dagen er weer op en moet ik vandaag weer beginnen.
Als het goed is krijg ik in de loop van de week mijn eigen programmer.... :D
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Hi Leo,

Tja, sluiting maken is uiteraard je eigen "fout" maar garantie vragen kan je altijd.
Ze zullen hem uiteraard "even" meten en constateren dat .... eindversterkers gaan niet zomaar kapot.
Repareren zullen ze vast niet doen dus dan wordt het (hopelijk) omruilen .

groet
Harald
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Volgens de website van ESU wordt dit type decoder buiten garantie vervangen voor ?35,-
Da's altijd nog beter dan een nieuwe loksound van ?100,- Goede service van Esu...
Blijft zonde, maar deze fout maak ik niet meer....
Eerst ff testen. Mocht hij defect zijn dan gaat hij mee terug naar HIP (helaas, sorry Guys voor het extra werk)
Hopelijk hebben ze de bon nog....
Bonnetjes van ESU decoders dus goed bewaren...  Ook na de garantie vragen ze deze mee te sturen....
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Hoi Leo,

Je kan in plaats van lampjes ook nog ledjes met pootjes in de houders steken en smd weerstanden op de adapter platine zetten.

Voor garantie, decoder opsturen met bon en je krijgt een nieuwe. Geen verhaal erbij raad ik aan ;)
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Citaat van: Wijbe op woensdag 22 oktober 2014, 20:14:18
Voor garantie, decoder opsturen met bon en je krijgt een nieuwe. Geen verhaal erbij raad ik aan ;)

Klopt Wijbe,

Dat zijn ook mijn ervaringen met de decoder en een Switchpilot. De een DOA, de ander kortsluiting op de bon gezet. Beiden zonder meer vervangen. Prima service van ESU.  :thumbup:
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Lokombouw BR41 - Goed gelukt & problemen
Bedankt heren, dit geeft de burger weer moed! :thumbup:
Ik hoop dit weekend te kunnen testen met mijn nieuwe programmer....
Heb ook een extra speakertje mee laten komen (een die beter past in de tender)
Dan weet ik in ieder geval zeker dat het aan de decoder ligt (wat wel zeer waarschijnlijk is).
In overleg met Peter en Sander zal hij dan retour moeten via de leverancier naar ESU....
Kost het dan ?35,- dan is er nog geen man overboord, al is het wel zonde van de tijd en het geld.

Ik weet nu in ieder geval hoe het niet moet  :-(
Loc rijdt overigens erg netjes.... Alleen zal de telex aan de voorzijde moeten komen te vervallen.... Zo'n beetje elk wissel heeft hij wel eens gehad met ontsporen  :P
TzT eens kijken of er betaalbare telexen van andere merkten zijn die niet zo diep zijn. (Iemand ervaring?)

vandaag toch nog lekker aan het prullen geweest.
14 wisselaandrijvingen een handje geholpen met eindschakelaars.... Nu nog een stuk of 20 bezetmelders in elkaar knutselen, dan kunnen we weer aan gaan sluiten...
Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Hoi Allemaal,

Vorige week mijn defecte lokprogrammer teruggestuurd naar Lippe. Vandaag reeds een nagelnieuwe ontvangen.... Chapeau voor de service!!

De meeste lezers van mijn topic kennen mijn voorliefde voor een black box doorgeefluik en een PC besturing.
Mijn Black Box (letterlijk) is de CC-schnitte in combinatie met de MS2 en iTrain.
Over de betaalbaarheid van mijn systeem zijn ook de meningen over verdeelt, ik heb voor dit systeem gekozen omdat ik al een MS2 had en geen dure centrale aan wilde schaffen. In 1e instantie handmatig rijden via de PC, later (via de HSI-88) ook bezetmeldingen.

Een van de problemen is het vermogen en de mogelijkheid van Boosters.
Er zijn een aantal bekende mogelijkheden:
- Een Delta 4F als booster gebruiken.
Nadeel : Niet zo'n super beveiliging, en maar 2 Amp. mogelijk. Ook niet te koppelen met iTrain.
Voordeel : Goedkoop.
- De boostermodules van Can Digital Bahn (ook de maker van de CC-schnitte)
Nadeel : Net zo duur (of nog duurder) als een gewone booster.
Voordeel : Volledig integreerbaar met CC-Schnitte en CAN bus.

Bovenstaande mogelijkheden bevielen me eigenlijk geen van beide. Een van de oorzaken is dat iTrain het niet weet als er een booster in storing valt. Het werd zelfs zo erg dat ik ging dubben of ik geen echte centrale aan zou gaan schaffen....
Gelukkig zijn er nog andere mensen met hetzelfde probleem. Barry wees me op een voor mij onbekende mogelijkheid (Thanks!!)
We zijn hier beide in gedoken en samen hebben we een aantal zaken ontdekt die ik jullie niet wil onthouden.

De DB-4 van LDT (een intelligente booster). Plaatjes zijn van geleend van LDT....



Via de CD ingang zijn een of meerdere boosters te koppelen aan de MS2. De uitgang van de MS2 kun je gebruiken voor het voeden van je decoders (niet meer voor je baan!). Dit kun je dus ook toepassen zonder eventuele CC-Schnitte en iTrain.
Tot zo ver is het een gewone booster. De DB-4 is echter intelligent..... Er zit een potentiaalvrije uitgang op die je kunt koppelen aan een bezetmelder



Tevens kan de DB-4 ook een Motorola of DCC adres toegewezen krijgen net als een decoder, waarmee je de booster op afstand aan en uit kan schakelen.

iTrain ondersteund sinds V3 een aantal intelligente boosters, waaronder de DB-4 van LDT.
In iTrain kun je boosters aanmaken, die je vervolgens kunt koppelen met de gewenste blokken. De feedbacks van de boosters via de bezetmelders kun je weer koppelen aan deze boosters in iTrain. Ook kun je in iTrain aan deze boosters het eerder toegekende DCC adres koppelen, waardoor je de boosters via iTrain af kan schakelen. Bij een sluiting of ander probleem schakelt de booster uit en geeft dit via de feedback door aan iTrain.

Omdat zowel Barry als ondergetekende nog geen DB-4 in zijn bezit heeft hebben we eea uitsluitend virtueel kunnen testen.
Maar dit biedt wel mogelijkheden  :D
De volgende stap is het aanschaffen van een of meerdere DB-4's met bijbehorende voeding. (Totaalkosten ?150,-)
Aanschaf van de boosters zal waarschijnlijk januari worden... Het budget voor de modelbaan is tot het eind van het jaar volledig uitgegeven aan van alles en nog wat....
Vervolg van baanbouw volgt ASAP... Beetje druk met van alles en nog wat.

Barry, nogmaals bedankt voor de tip!!! Het was een gouden  :D
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Hallo Leo.

Ik lees dat je nog HSI_88 moet kopen, welnu ik heb nog een nagel nieuwe liggen.
Ik ben naar een IB basis over gestapt en mijn CS 2 verkocht van daar dat ik hem over heb.
Als je interessen heb stuur dan maar een pbje, dan komen we er wel uit.
Ook las ik dat je butget op was, als je hem wilt hebben hou ik hem wel vast voor je.
Liever en forum lid dan een handelaar van marktplaats.

Mvg, Evert.

Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Hoi Evert,
Bedankt voor het aanbod! Een HSI-88 heb ik al, het gaat nu om de booster, DB-4....
Ik had idd opgevangen dat je over ging stappen naar een IB.
Succes!
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Beste Leo,

Even voor de volledigheid: kun je via de DB4 booster ook loks aanmelden op het MS2?

Groet, Anne W
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Hoi Leo

Moet ie booster nog apart aangesloten worden op een trafo?

Mvg
Koos
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
He Leo, had je berichtje nog niet gezien. Zo zie je maar, twee weten meer dan één. Nu moeten we het nog in de praktijk gaan brengen 8).

@ Koos, de prijs die Leo noemt is incl. bijhorende voeding. Het vermogen van de booster is met een jumper in te stellen op 2 amp of 4,5 amp.

@anne W, aanmelden en programmeren blijft mogelijk via de ms2 als ik me niet vergis. Anders gewoon op een prog. spoor die voor de booster aangesloten is.
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Hoi Barry

Vraagje wat in mij opkomt, weet jij het nut om de mogelijkheid te hebben dat je de booster in kan stellen op 2 of 4,5 amp.

Mvg
Koos
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Goedemorgen,
Wat het instellen van vermogen betreft is zit gedaan voor de N rijders, als ik Jaap Kramer goed begrepen heb. Voor mij zou het 4,5A worden.
Zover ik weer verlies je ook hier de Mfx feedback van loc naar centrale.
Om dat in stand te houden ben je afhankelijk van de CS2 en zijn dure boosters en trafo's of van de Eco's met bij behorende boosters
De voeding van de DB-4 is in te stellen op diverse baanspanningen.

Nog 1 kleinigheidje (vraagje voor de specialisten)
Is de 3rail baanspanningen nog steeds 16V???? Of ondertussen 15, dat is wat ik meet, maar is dat correct?
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Citaat van: Leeeke op vrijdag 07 november 2014, 06:15:51

Is de 3rail baanspanningen nog steeds 16V???? Of ondertussen 15, dat is wat ik meet, maar is dat correct?


Tussen 18 en 20V. Baanspanning kun je niet zo maar meten, die zul je eerst moeten gelijkrichten. Bij de gemeten waarde tel je het spanningsverlies door de dioden op. Of je gebruikt een scoop maar die heeft niet ieder voorhanden.

Toepassen van de DB4 is natuurlijk een mooie oplossing. Maar langzamerhand schiet je het doel voorbij: MS2 met CC-Schnitte als goedkope oplossing voor automatisering.

Je hebt straks........

- een MS2 die als centrale beperkt is
- een CC-Schnitte voor de automatisering
- een HSI-88 voor je terugmelding
- een booster voor meer vermogen

.... wat je ook bereikt met een goedkope centrale waar alles in zit. :)

Gr, Ben.
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
@Ben, :)

Citaat van: Leeeke op donderdag 06 november 2014, 21:42:35

De meeste lezers van mijn topic kennen mijn voorliefde voor een black box doorgeefluik en een PC besturing.
Mijn Black Box (letterlijk) is de CC-schnitte in combinatie met de MS2 en iTrain.
Over de betaalbaarheid van mijn systeem zijn ook de meningen over verdeelt, ik heb voor dit systeem gekozen omdat ik al een MS2 had en geen dure centrale aan wilde schaffen. In 1e instantie handmatig rijden via de PC, later (via de HSI-88) ook bezetmeldingen.

Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Ik kan lezen Barry. :D

Maar er zijn meerdere forumgebruikers geïnteresseerd in automatisering. Ik geef alleen maar aan dat goedkoop willen starten en voor dit concept kiezen later mogelijk consequenties heeft. We kennen inmiddels een aantal spijtoptanten.

Gr, Ben.
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters

Ik wil de discussie nog wel een keer met je aangaan hoor Ben  :D en ook met anderen, zolang we het maar gezellig houden en niet gaan lopen katten of met modder gooien. Dit is mijn topic en zaken die niet door de beugel kunnen laat ik er zondermeer uitslopen door de forumbeheerders....

Je hebt het over spijtoptanten wat betreft MS2? In combinatie met de CC-Schnitte ken ze echt niet....
Elke centrale heeft zijn eigenaardigheden en nukken...

Voor ik de discussie weer op gang breng wil ik dat je met een paar zaken rekening houdt:
- Ik had al een MS2 (Ook al kost deze in Houten slechts ?65,-)
- Ik had na uitgebreid onderzoek de keuze al gemaakt voor iTrain. Een van de redenen was Mfx ondersteuning, eenvoudiger om te leren en zo'n beetje geschikt voor alle centrale's. (Aanschaf iTrain moet je dus buiten beschouwing laten, die kosten heb je als je voor iTrain  kiest zowiezo, ongeacht welke centrale je gaat gebruiken)
- Ik had op moment van aanschaf geen geld voor een volledige centrale, en moest eea in delen aanschaffen. Ik heb er toen voor gekozen om eerst de CC-schnitte aan te schaffen, dit uit te proberen en later de bezetmelders toe te voegen middels een HSI-88.

- Je hebt het over het feit dat de MS2 als centrale beperkt is, dat klopt. Die beperking valt echter weg als je heb als doorgeefluik gebruikt voor iTrain. Tevens, om een voorbeeld te noemen: de IB Basic (wordt vaak als beter en goedkoper alternatief omschreven als de MS2 als centrale) kan maar 32  locs aansturen. De MS2 kan er 40 aansturen. Tevens ondersteunt de MS2 Mfx en Mfx+ en de IB en vele andere centrales (uitgezonderd CS2 en ECOS II) niet. Dit is voor sommigen (toen ik dit systeem kocht voor mij ook) een eis. IB Basic kost (nieuw) toch nog meer als ?250,-. Tevens hoor ik heel veel mensen over problemen met de S88 bus, waar ze dan weer een Loconet adapter voor aan moeten schaffen, kosten ?35,-
Ivm problemen, garantie en support wil ik vooral dit soort zaken niet 2e hands aanschaffen (dus ook geen CS1R)

- MS2 is beperkt in vermogen: Ook dit klopt, dit is 1,9A. Om die rede heb ik ook mijn laatste artikel gepost. De DB-4 is een goede en volwaardige booster, ook geschikt voor de MS2. Zeker in combinatie met iTrain heb je dan een combinatie die (vanwege de intelligente booster) kan concurreren met andere centrales (als je ze als doorgeefluik laat fungeren).
Heel vaak wordt geadviseerd om het vermogen van de centrale te gebruiken voor je decoders en andere accessoires, en voor de baan aparte boosters te gebruiken. Dit is precies ook wat ik ga doen. De voeding van de MS2 ga ik gebruiken voor programmeerspoor en als DCC voeding voor al mijn decoders. Hiervoor is 1,9A meer dan voldoende.
Ik kan met mijn 1,9A 5 treinen continu samen laten rijden. Mijn baan is echter zo groot dat ik het niet ga redden met 1 booster. Ook niet met een centrale met 4A voeding, wat bij de meeste standaard is. (Al doet 3A ook mee)
De meeste mensen met een MS2 zijn bezitters van een wat kleinere baan. In de meeste gevallen is 1,9A dan ook meer dan voldoende.

- Als je de MS2 als doorgeefluik gebruikt (dus eigenlijk uitsluitend de Gleissbox) hoef je ook niets in te stellen.
- Wat betreft de HSI-88 ken ik ook legio mensen die de HSI-88 naast een CS2 of ECOs gebruiken.
- Decoders programmeren is ook mogelijk middels CV waardes. Dit schijnt met een duurdere centrale gemakkelijker te kunnen. Wat ik me dan afvraag.... Waarom schaffen mensen met een dure centrale dan toch nog een lokprogrammer aan???

De kosten:
- Aanschaf MS2 (maar die had ik al) ?65,-
- Aanschaf CC-Schnitte Startpakket ?139,-
- Aanschaf HSI-88 USB ?135,-
De goedkoopste set met IB Basic en Loconet adapter die ik heb kunnen vinden kost ruim ?300,- (3 Amp)
Dit is inderdaad iets goedkoper (ik heb ook nooit beweert dat er geen goedkopere systemen waren), maar als je persee Mfx wilt heb je aan de Intellibox niets. Ga je het vergelijken met de Ecos of CS2 dan praat je over hele andere bedragen.
Heb je echter al een MS2 en die zijn er legio) dan moet je deze echter weer verkopen. Meer als ?65,- krijg je er nooit voor. Meestal blijft hij dan in de kast liggen voor het geval dat.... Dan is de CC-schnitte al weer goedkoper. Tevens is dit in delen aan te schaffen wat voor de mensen met een kleine beurs beter om te behappen is....

- Aanschaf boosters: Maakt elkaar niet veel geloof ik. LDT kost zo'n ?150,-, Uhlenbrok ?175,-
Kijk je echter naar de duurdere centrales (Bij M* betaal je de hoofdprijs, bij ESU zo'n 200,-)

Let wel, ik kraak geen enkel systeem af, maar zet alle voors en tegens even op een rijtje.
Het gaat meestal om persoonlijke voorkeur, wensen, eisen en de grootte van de beurs.
Ik rijdt met mijn set een redelijke baan met zo'n 12 a 13 locs en mis een "echte" centrale totaal niet.
Alles gaat via iTrain. De MS2 zelf gebruikte ik tot voor kort eigenlijk alleen om te programmeren. Nu ik een Lokprogrammer heb ook al niet meer.

Barry, jij als collega medestander, had je nog aanvullingen? :D

Nogmaals, ik vind een discussie op mijn topic helemaal niet erg, leuk zelfs, maar hou het netjes!!!
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Het is geen wedstrijd Leo, ieder zijn keuze, vrijheid blijheid. :)

Ik kreeg naar aanleiding van dit topic vandaag de vraag van iemand en dit was mijn antwoord:

MS2 (2e hands) ?80
CC-Schnitte ?129
HSI-88 ?100
DB4 booster + voeding ?165

Sommetje is ?475. Daarvoor heb je een systeem van max. 4,5A wat verder niet zo veel kan i.r.t. een volwaardige centrale. Can dus geen mogelijkheid voor gratis Koploper. Je zult naar iTrain moeten waarvan een licence van ?200 kost plus mogelijk nog kosten in de toekomst. Voor iets meer geld koop je een nieuwe Ecos, je kunt programmeren, functiemappen etc. en je bent klaar voor de toekomst.


Einde citaat.

Gr, Ben.
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 en een (of meerdere) boosters
Hmmmm, ehhhh, nee niet meer aan toe te voegen :D.

Tevens omschrijf jij gelijk waarom ik dus ook voor de CC-Schnitte gekozen heb, maar dat wist je al natuurlijk ;)
Marinushoven update : Mobile Station 2 met boosters: Een Centrale of niet?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven update : Mobile Station 2 met boosters: Een Centrale of niet?
@Ben
Wat aanschaf betreft heb je gelijk Ben. Echter ik had al een MS2, net als zo veel mensen meer.
Plus als jij ?80,- voor een 2e hands MS2 betaald, dan heb je je behoorlijk af laten zetten  :D.
Als ik in 1x ?1000,- had gehad (Eco's II met 2 boosters, voeding van Eco's voor wissels & decoders en boosters voor de baan) dan had ik dat ook gedaan, mijn beurs laat dat met 2 opgroeiende kinderen echter niet toe... Ik moet dus de kosten verdelen en wilde toch al kunnen rijden met de PC. Vandaar eerst de CC-schnitte (?139,-) en later de rest. Ik geloof dat meer mensen dit probleem hebben en daarom ook voor deze optie hebben gekozen.
Helaas kom je in jou voorbeeld met de Eco's toch weer op Koploper uit.
iTrain stond voor mij al vast voordat ik de keuze CC-Schnitte gemaakt had. Kies je voor koploper dan heb je aan de optie met de CC-schnitte ook niets. Dan kun je net zo goed een oude delta nemen met trafo en een PC met MRDirect of DDC. Dan ben je nog veel goedkoper uit.
Wat koploper en iTrain betreft zullen de diverse liefhebbers het nooit eens worden.  :D
Als je echter je centrale puur als doorgeefluik gebruikt heb je met de CC-schnitte een goed alternatief inclusief Mfx ondersteuning.

Ik ben er ondertussen zelf al wel achter dat Mfx niets voor mij is....
Zo ver dat mogelijk is gaat dat er bij mij uit. Zorgt alleen maar voor problemen.

@Barry : Troost je, je bent echt niet de enige die moet sprokkelen voor zijn hobby. Ik heb het afgelopen jaar behoorlijk wat uit kunnen geven vanwege 2 andere hobbies die ik heb opgegeven en de spullen verkocht (Duiken & mijn boot) en omdat ik fors overuren heb gemaakt (Maar van Januari tot en met juni geen enkele avond thuis, geen vakantie en ook hemelvaartweekend naar de kl....).
Zeker met een  nieuwbouw van de schuur voor de deur zal er komend jaar weinig geld overblijven voor de modelspoorhobby.
Wel een voordeel: Als de schuur klaar is heb ik ook een werkplaats voor vuil werk, houtbewerken, zagen spuiten etc.... Scheelt boven heel veel rommel (en zaagsel op de overloop en trap).
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 met boosters: Een Centrale of niet?
Dat begrijp ik wel Leo. Ik heb geen waardeoordeel over je persoonlijke keuze. Daarnaast hoeven we het helemaal niet met elkaar eens te zijn.

Gr, Ben.
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 met boosters: Een Centrale of niet?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 met boosters: Een Centrale of niet?
Zeker niet Ben, als we elkaar maar lachend de hand kunnen schudden volgende week :D
Dit soort zaken zijn erg afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 met boosters: Een Centrale of niet?
Volgende week? Ga je ook naar de Kuip dan?
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 met boosters: Een Centrale of niet?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 met boosters: Een Centrale of niet?
Ikke Kuip? De laatste keer dat ik daar was speelde U2.
Beter als Elke voetbalclub die er ooit gespeeld heeft... :D
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 met boosters: Een Centrale of niet?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Marinushoven update : Mobile Station 2 met boosters: Een Centrale of niet?
Ben heeft volgens eigen zeggen volgende week een begrafenis. :)