Ik wil de discussie nog wel een keer met je aangaan hoor Ben
en ook met anderen, zolang we het maar gezellig houden en niet gaan lopen katten of met modder gooien. Dit is mijn topic en zaken die niet door de beugel kunnen laat ik er zondermeer uitslopen door de forumbeheerders....
Je hebt het over spijtoptanten wat betreft MS2? In combinatie met de CC-Schnitte ken ze echt niet....
Elke centrale heeft zijn eigenaardigheden en nukken...
Voor ik de discussie weer op gang breng wil ik dat je met een paar zaken rekening houdt:
- Ik had al een MS2 (Ook al kost deze in Houten slechts ?65,-)
- Ik had na uitgebreid onderzoek de keuze al gemaakt voor iTrain. Een van de redenen was Mfx ondersteuning, eenvoudiger om te leren en zo'n beetje geschikt voor alle centrale's. (Aanschaf iTrain moet je dus buiten beschouwing laten, die kosten heb je als je voor iTrain kiest zowiezo, ongeacht welke centrale je gaat gebruiken)
- Ik had op moment van aanschaf geen geld voor een volledige centrale, en moest eea in delen aanschaffen. Ik heb er toen voor gekozen om eerst de CC-schnitte aan te schaffen, dit uit te proberen en later de bezetmelders toe te voegen middels een HSI-88.
- Je hebt het over het feit dat de MS2 als centrale beperkt is, dat klopt. Die beperking valt echter weg als je heb als doorgeefluik gebruikt voor iTrain. Tevens, om een voorbeeld te noemen: de IB Basic (wordt vaak als beter en goedkoper alternatief omschreven als de MS2 als centrale) kan maar 32 locs aansturen. De MS2 kan er 40 aansturen. Tevens ondersteunt de MS2 Mfx en Mfx+ en de IB en vele andere centrales (uitgezonderd CS2 en ECOS II) niet. Dit is voor sommigen (toen ik dit systeem kocht voor mij ook) een eis. IB Basic kost (nieuw) toch nog meer als ?250,-. Tevens hoor ik heel veel mensen over problemen met de S88 bus, waar ze dan weer een Loconet adapter voor aan moeten schaffen, kosten ?35,-
Ivm problemen, garantie en support wil ik vooral dit soort zaken niet 2e hands aanschaffen (dus ook geen CS1R)
- MS2 is beperkt in vermogen: Ook dit klopt, dit is 1,9A. Om die rede heb ik ook mijn laatste artikel gepost. De DB-4 is een goede en volwaardige booster, ook geschikt voor de MS2. Zeker in combinatie met iTrain heb je dan een combinatie die (vanwege de intelligente booster) kan concurreren met andere centrales (als je ze als doorgeefluik laat fungeren).
Heel vaak wordt geadviseerd om het vermogen van de centrale te gebruiken voor je decoders en andere accessoires, en voor de baan aparte boosters te gebruiken. Dit is precies ook wat ik ga doen. De voeding van de MS2 ga ik gebruiken voor programmeerspoor en als DCC voeding voor al mijn decoders. Hiervoor is 1,9A meer dan voldoende.
Ik kan met mijn 1,9A 5 treinen continu samen laten rijden. Mijn baan is echter zo groot dat ik het niet ga redden met 1 booster. Ook niet met een centrale met 4A voeding, wat bij de meeste standaard is. (Al doet 3A ook mee)
De meeste mensen met een MS2 zijn bezitters van een wat kleinere baan. In de meeste gevallen is 1,9A dan ook meer dan voldoende.
- Als je de MS2 als doorgeefluik gebruikt (dus eigenlijk uitsluitend de Gleissbox) hoef je ook niets in te stellen.
- Wat betreft de HSI-88 ken ik ook legio mensen die de HSI-88 naast een CS2 of ECOs gebruiken.
- Decoders programmeren is ook mogelijk middels CV waardes. Dit schijnt met een duurdere centrale gemakkelijker te kunnen. Wat ik me dan afvraag.... Waarom schaffen mensen met een dure centrale dan toch nog een lokprogrammer aan???
De kosten:
- Aanschaf MS2 (maar die had ik al) ?65,-
- Aanschaf CC-Schnitte Startpakket ?139,-
- Aanschaf HSI-88 USB ?135,-
De goedkoopste set met IB Basic en Loconet adapter die ik heb kunnen vinden kost ruim ?300,- (3 Amp)
Dit is inderdaad iets goedkoper (ik heb ook nooit beweert dat er geen goedkopere systemen waren), maar als je persee Mfx wilt heb je aan de Intellibox niets. Ga je het vergelijken met de Ecos of CS2 dan praat je over hele andere bedragen.
Heb je echter al een MS2 en die zijn er legio) dan moet je deze echter weer verkopen. Meer als ?65,- krijg je er nooit voor. Meestal blijft hij dan in de kast liggen voor het geval dat.... Dan is de CC-schnitte al weer goedkoper. Tevens is dit in delen aan te schaffen wat voor de mensen met een kleine beurs beter om te behappen is....
- Aanschaf boosters: Maakt elkaar niet veel geloof ik. LDT kost zo'n ?150,-, Uhlenbrok ?175,-
Kijk je echter naar de duurdere centrales (Bij M* betaal je de hoofdprijs, bij ESU zo'n 200,-)
Let wel, ik kraak geen enkel systeem af, maar zet alle voors en tegens even op een rijtje.
Het gaat meestal om persoonlijke voorkeur, wensen, eisen en de grootte van de beurs.
Ik rijdt met mijn set een redelijke baan met zo'n 12 a 13 locs en mis een "echte" centrale totaal niet.
Alles gaat via iTrain. De MS2 zelf gebruikte ik tot voor kort eigenlijk alleen om te programmeren. Nu ik een Lokprogrammer heb ook al niet meer.
Barry, jij als collega medestander, had je nog aanvullingen?
Nogmaals, ik vind een discussie op mijn topic helemaal niet erg, leuk zelfs, maar hou het netjes!!!