Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marinushoven update 19-01-17 : De baan rijdt nog niet maar...

Gestart door Leeeke dinsdag 15 mei 2012, 22:50:30

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Marinushoven update : we zijn er weer! En de baan rijdt als een trein
Goed werk. :thumbup:

Met groet,
Ben.
Re: Marinushoven update : we zijn er weer! En de baan rijdt als een trein
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : we zijn er weer! En de baan rijdt als een trein
Voor iTrain als client ook handig om een groot tv scherm extra aan te sluiten.... Je hebt geen pc of dure videokaart meer nodig (als je pro hebt). Spanning erop en draaien maar....
Re: Marinushoven update : ITrain via Raspberry Pi in plaats van Windows PC
Lekker bezig Leo , en zo komen we elke keer een stapje verder.... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Marinushoven update : ITrain via Raspberry Pi in plaats van Windows PC
Hé, een raspberry pi! Dat project staat ook nog op mijn verlanglijstje. Heerlijke apparaatjes, heel goedkoop voor wat je er allemaal mee kan doen.
Keep us posted! :)
Re: Marinushoven update : ITrain via Raspberry Pi in plaats van Windows PC
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : ITrain via Raspberry Pi in plaats van Windows PC
Ik ben met een stappenplan bezig zodat je op een eenvoudige manier met iTrain aan de slag kan....
Zal een link posten zodra deze gereed is. Mocht iemand zich dan geroepen voelen om deze in de wiki te plaatsen.....
Moet echter eerst nog wat dingetjes uitzoeken....
Bv Back-up naar NAS en 2e beeldscherm....
Heb al een 2e pi aangeschaft als media streamer....
Echt leuk spul voor weinig geld....
Re: Marinushoven update : ITrain via Raspberry Pi in plaats van Windows PC
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Marinushoven update : ITrain via Raspberry Pi in plaats van Windows PC
Ik ga in spanning afwachten..
Ben wel benieuwd, vooralsnog ga ik nog gewokn een pc gebruiken maar ik houd je berichten in de gaten.

Overigens heb ik vandaag pas CC-Schnitte besteld (startset2)

Re: Marinushoven update : ITrain via Raspberry Pi in plaats van Windows PC
Leo,

2de scherm interesseert mij ook wel, maar ik denk niet dat je 2 schermen gaat kunnen aansluiten op je Pi (in tegenstelling tot een oDroid). Moet je niet gewoon een extra Pi komen voor elk extra scherm dat je wil aansturen ? Ik volg dit met interesse ... (ik moet namelijk een 5-tal schermen aansluiten om m'n hele baanplan te kunnen zien)
Momenteel heb ik een i5 PC staan met Ubuntu, 1 grafische kaart met 2 uitgangen en zo'n matrox dualhead bakjes achter elke uitgang. (Kan geen 2de grafische kaart steken, is zo'n mini ITX pc - momenteel max. 4 schermen aangesloten dus)
Die PC wil ik daar weg, neemt teveel plaats in, en vreet veel meer stroom dan zo'n Pi ...

groeten,
Kris
Re: Marinushoven update : ITrain via Raspberry Pi in plaats van Windows PC
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : ITrain via Raspberry Pi in plaats van Windows PC
Hoi Kris,
5 schermen voor je baan? Ammaai.....
5 pi's zou idd ook een mogelijkheid zijn, echter dan kun je niet van scherm naar scherm schuiven.
Als het alleen voor te kijken is dan zou ik idd ook een pi per beeldscherm gebruiken.
Je hebt dan alleen wel de pro versie nodig, maar als je er nu al 4 hebt.....  :D
Ben niet zeker of dual screen gaat werken. Kaartje komt uit China.... Duurt dus nog wel ff.
Heb gisteren ook de loconet S88 converter van Rosoft met positief resultaat getest op de pi.... Vanavond m'n baan er eens aanhangen met een paar modules....

Tevens heb ik vandaag ook 2 stuks Tams boosterlinks besteld nav een melding in een ander topic.
http://tams-online.de/Booster-Link
Ik kende deze dingen helemaal niet.... De Boosterlink hersteld het mfx feedback signaal van een niet mfx compatibel booster..... Dat was het enige vervelende wat ik nog had.... M'n mfx locs moet ik steeds opnieuw aanmelden als ik wissel tussen Windows & pi of als de locs mee gaan met de demobaan.

@Robert: jan de RPI dan harte aanbevelen.... Scheelt een hoop windhoos ellende....
Een losse RPI heb je al voor ?36,95 (zonder accessoires)
Loconet setje werkt dus ook prima. Setje kost zo'n ?85,- tov een HSI incl adapter zo'n ?150,-
Plus dat het goed functioneerde met de RPI. De USB variant doet dat niet
Re: Marinushoven update : ITrain via Raspberry Pi in plaats van Windows PC
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Marinushoven update : ITrain via Raspberry Pi in plaats van Windows PC
Leo,

Het klinkt allemaal goed. Echter heb ik tijdelijk (mogelijk voorgoed) een HSI van LTD in mijn bezit. Dus deze moet ik wel even proberen. Voor mij komt het allemaal nog even te vroeg. Volgnde week komt mijn startset 2 van CC-Schnitte binnen, die ga ik eerst eens testen samen met de wisseldecoders van Barry.. Ik wil het zoveel mogelijk voor een "klein" budget doen, dus eerst dit maar eens testen en dan uit energie overweging wellicht toch overstappen op een Pi. Een PC verbruikt ook gemiddeld 4 tot 500 W, dus daar valt nog heel wat ol te bezuinigen..😉  Neemt niet weg, ik blijf jouw vorderingen met interesse volgen.👍🏻
Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
Hoi Allemaal,
We zijn een weekje vakantie aan het afronden. Met heel het gezin lekker een weekje vrij geweest.
Ondanks de verplichtingen elders en de noodzakelijke werkzaamheden in de tuin (nog een hoop werk, maar we hebben nog de hele winter),
Vorige week het Loconet S88 set binnen gehad. Stand alone werkte het al. Nu aangesloten en getest op mijn eigen baan.
In combinatie met de CC-schnitte en HSI-S88 (serieel met USB/Serieel converter) werkt het prima, zowel op de PC als op de Raspberry Pi (RPI).
Omdat de HSI met 3 kanalen werkt en ik dit ook zo ingericht had op mijn baan heb ik voorlopig 2 stuks S88 modules op de Loconet adapter aangesloten.
Zoals het er nu naar uit ziet gaat de HSI het veld ruimen, binnenkort de rest maar eens overzetten....



Ik heb nog 2 items die ik op de RPI wil oplossen (of proberen in ieder geval). Ik wil toch 2 beeldschermen aansluiten op de Pi en ik wil automatisch verbinding kunnen maken met mijn NAS voor het backuppen van oa de iTrain files. Heb hier al een tip over gekregen van Dylan waar ik binnenkort mee aan de slag ga.... Voor dat 2e beeldscherm is als het goed is een printje onderweg.....

Buiten dat hebben we opgeruimd.... dit was hard nodig. Vanwege de schuurverbouwing was alles op mijn treinenkamer & knutselzolder gedumpt waardoor er geen doorkomen meer aan was..... Een hoop werk.... Allemachtig wat heb ik een hoop "troep" verzameld in die paar jaar, zeker doordat ik 2 complete modelbanen opgekocht heb 2 jaar geleden..... Maar het resultaat mag er wezen, mede dankzij de opbergbakken van Ik**....



Het bureautje is van de 1e verdieping verhuisd naar de zolder....  De tafel wordt de onderhouds & electronicatafel, het bureautje wordt de vuilwerkplek.
Nu nog een plekje zien te vinden voor een grote ladeblok die we beneden overhebben.....



Hierdoor heb ik wat meer plek gekregen op en rond de modelbaan zelf..... Zal moeten, want ik wil toch met scenery gaan beginnen.
Tevens het begin gemaakt met de PC plek. Nu het bureautje weg is moest ik wat anders....
Maar om nu te blijven staan,dat zag ik ook niet zo zitten.... Bij Ik** hadden ze de oplossing.
Nadeel is nu nog de beeldschermen die een deel van het beeld van het frontstation en het paradespoor wegnemen.
Gisteren is Henk (HAS-BLS) op de koffie geweest en die kwam met de oplossing.... Boven de achtergrond 2 iets grotere schermen.....
Gaan we doen Henk, morgen proberen hoe het staat met een geleende 26" TV van mijn jongste dochter  :D  :thumbup: :thumbup:
Vanwege de 2 beeldschermen toch nog maar de oude windows PC laten staan.... :-(



Werk genoegd nog, alle locs moeten nog ge-ijkt worden, heb nog valbescherming liggen die overal gemonteerd moet worden en tijdens het bliksembezoek van Barry afgelopen dinsdag besloten dat de fly-over aangepast moet gaan worden....
Dit neemt een groot deel van het zicht van mijn achterstation weg.... Fly-over gaan we laten zakken en de minispiraal gaan we ombouwen middels een wissel naar een pendelspoortje aan de achterzijde.



Ook is het diorama nog niet klaar en staat Barry alweer te springen om woensdag de demobaan weer te gaan testen....
Wordt vervolgt  :D
Re: Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
-Leo:
Zier er allemaal heel netjes opgeruimd uit, nu hen je tenminste een overzicht wat je allemaal bezit, is het niet mogelijk om op de RPI een tweede beeldkaart aan te sluiten of vergis ik me.
Re: Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
Hoi Leo,

Ben je een diorama aan het maken voor volgende week zondag?

Groet,

Ronald
Re: Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
@Jorg,
Er kan een VGA adapter op, echter die is nog in bestelling in China. Ik ben er echter nog niet achter of je dan een dubbel scherm zoals windows kan krijgen, wat wel de bedoeling is voor iTrain.

@Ronald
Nee hoor, is nog steeds diorama waar ik al heel lang mee bezig ben, zie onderstaande topic
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36906.msg980777#msg980777
Ben bezig geweest met papierpulp en tegellijm, echter nog maar op een klein gedeelte.
Moet nu aan de gang met geelband en nog meer papierpulp.

Kan ook met de baan nog wel ff door.... Routes, positierijden alle loks een grote beurt geven ijken etc....
Ben blij dat het nu weer rijdt als de spreekwoordelijke trein, mede dankzij ATF.
Re: Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
-Leo:
Ik ben benieuwd,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
Was gezellig even bijgekletst te hebben en elkaar aan ideeën kunnen helpen.

Je hebt me warm gekregen voor de Raspberry: ben voor de treinbesturing en iTrain toch aan nieuwe PC toe en waarom dan niet meteen over naar de Raspberry!?

Als ie met de ECoS kan 'praten' ben ik helemaal blij. De 13de weten we meer ;-)
Re: Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
We gaan het proberen Henk,
Ik moet me eerst nog ff verdiepen in de Ecos.....
Heb geen idee hoe die aan de praat te krijgen op de PC met iTrain, laat staan op de Raspberry....
Re: Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
Opgeruimd staat netjes, ziet er goed uit. :thumbup:

Ben bang dat je je een beetje gaat verliezen met al die schermen, uiteindelijk speelt de lol zich op de baan af toch?

Met groet,
Ben.
Re: Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Opgeruimd staat netjes & Raspberry Pi update 31-10-2015
Leo, lekker bezig geweest! Had vorige week al een glimp mogen opvangen.
Volgende week weer lekker met de demobaan testen. Tot woensdag...
Marinushoven update : Boosterlink & Grassmaster update 12-11-2015
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven update : Boosterlink & Grassmaster update 12-11-2015
Ondanks alle drukte op het werk toch nog wat kunnen knutselen.
Vanmorgen zijn mijn Cacaobusstrooiers van Alie binnengekomen, met schroefdeksel.



Een vliegenmepper had ik nog liggen, tevens een lader van een oude nokia telefoon (5,7V).
Met dit als resultaat :



En een eerste poging met 1/2 om houtlijm met ruitensproeiervloeistof en vezels van zo'n 2mm
Statisch is het wel....  :D



Ook heb ik vorige week mijn Tams bestelling binnengehad. Een Boosterlink....
Wat doet zo'n ding.....
De meeste boosters geven wel een Mfx signaal door, maar kunnen het niet terugkoppelen naar de centrale.
Hiervoor heb je een dure ESU of nog duurdere M* booster nodig. Aangezien dat bij mij niet werkt, ik heb maar een Gleissbox zocht ik naar een oplossing. Dit zou de boosterlink moeten zijn.
Als een lok zich aanmeld pikt de boosterlink het feedback signaal van de lok op en zet dat op het voedingsnet van de centrale...



Omdat ik op dit moment bezig ben met de Demobaan hier provisorisch aangesloten....
En wat blijkt..... Het werkt!! Bedankt Anne voor de tip!!  :thumbup: :thumbup:

Tussentijds ook nog de HSI van de centraleplank gesloopt en het Loconet setje geplaatst.
Ben 's avonds mijn iTrain plan aan het updaten zodat het loconet set alle bezetmelders kan gaan controleren....



Het moet nog wel gefatsoeneerd worden, maar het werkt al wel.....

Morgen met de Raspberry Pi naar Henk (Has-Bls). Eens kijken of we de RPI aan de gang kunnen krijgen met een Eco's.....

Tot de volgende update!!
Re: Marinushoven update : Boosterlink & Grassmaster update 12-11-2015
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Marinushoven update : Boosterlink & Grassmaster update 12-11-2015

Het digitronische gedeelten van je updates ontgaan me , Leo, maar er zit lekker schot in de zaak  :thumbup:
Zag op een van de foto's de ruimte van je baan beter, mooie plek heb je gemaakt !

Grtz Tony
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Hoi allemaal,
Vandaag bij Henk (Has-Bls) met de RPI en de ECOS aan het testen geweest.
Na enige problemen met het vaste IP adres van de ECOS (ik kon vanaf de RPI niet op de ECOS komen, terwijl de RPI hem wel zag) de ECOS op DHCP gezet en een router ertussen gehangen. Toen werkte het in 1x  :D
Later viel de frank (euro tegenwoordig).... De RPI stond op automatisch IP adres....  :P
Na dit opgezocht te hebben (Google is je vriend) en de RPI op een vast IP adres gezet te hebben werkt dit ook vlekkeloos....  :thumbup: :thumbup:
Vast IP adres voor de RPI is wel aan te bevelen, omdat dat gemakkelijker is bij het gebruik van clients....
Ook Rick was aanwezig en die was ook wel te spreken over de mogelijkheden....

Voor andere centrales ben ik nu ook niet bang meer  :D
Wordt vervolgt...

@ Tony
Ik snap het zelf ook niet altijd hoor ;)
De basis is echter eenvoudig...
Gleissbox (van MS2) en de CC-Scnitte besturen mijn locs en wissels (zwarte en grijze kastje)
Het loconet setje (de 3 kleine zwarte kastjes) zorgen samen met de S88 modules voor de bezetmelders.
Dit staat volledig los van elkaar....
De rest wat eromheen hangt zijn eigenlijk de boosters met de voedingen, en een USB hub....
De RPI is een goedkope vervanger van een PC. Geen Windows, maar Linux. Stukken stabieler en veel minder updates...
Morgen de werkplaats verder inrichten, nog een ladeblok voor m'n gereedschap en m'n werkplaats staat vol....
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Was een gezellig, spannend en leerzaam middagje Leo.
Ik ben om voor de Raspberry: scheelt me honderden euries t.o.v. het kopen van een nieuwe PC voor de aansturing.

Leuk dat ook Rick enthousiast is gekregen. Er gaan vast meer lezers enthousiast worden over de mogelijkheden van dit vernuftig apparaatje (en dan blijven we maar even bij het treinengebeuren).

Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Het was erg gezellig, ook de verse bruinebonensoep smaakte uitstekend :thumbup:

Ook voor andere zaken is de RPI te gebruiken. Internet staat er vol mee.
Ik heb ondertussen al een 2e aangeschaft. De 1e gebruik ik als media streamer. Werkt perfect.
Ook accessoires zijn er legio. De RPI zelf schaf ik aan in Nederland, de rest, inclusief voeding en behuizing komen van Alie of DX.
Ik heb ondertussen een setup document gereed hoe je vanaf een blanco SD de boel in moet stellen en installeren. Wie interesse heeft moet ff een PB sturen.
Vandaag gaan we het centralebord afmaken en de boosterlinks hierop een plaatsje geven.
Dan kunnen we boven ook weer aan de slag....
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Ik ben benieuwd of er meer mensen interesse gaan krijgen in de Raspberry. Het voordeel is dat de RPI voor meerdere doeleinde te gebruiken is en dus niet alleen voor je baan.
Voor het geld hoef je het lig niet te laten. :-)
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Ik vind het een leuk idee. Ik ga t ook zeker testen, maar ik ben bang dat de Mac Mini (speciaal voor gekocht) het blijft doen.

Gr Dennis
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
De Mac mini is ook handig ja, heb er ook nog 1 liggen. Eventueel kan de raspberry wel als extra videokaart voor extra scherm dienen.
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Wat zijn de mogelijkheden om n baan ermee tebesturen???

Gr.ton.
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Citaat van: brietdijk op zaterdag 14 november 2015, 12:17:20

Ik ben benieuwd of er meer mensen interesse gaan krijgen in de Raspberry.



Windows 10 IoT Core voor je RPI 2, gratisssss....... Net als Koploper trouwens.

Met groet,
Ben.
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Koploper kan je niet draaien op de Raspberry Pi 2 want de IoT core is geen volledige desktop versie van Windows.
Ubuntu/Debian(Raspbian)/... werkt perfect en is een volledige desktop. Rocrail draait perfect net zoals iTrain (is duidelijk hierboven ;) ).
JMRI kan je er ook op draaien als je dat wenst.

groeten,
Dylan
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Ohw.... :( Dan maar zo als het heurt. :D
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Een hoop reacties op korte tijd  :D Schijnbaar leeft het dus wel.

Om maar met de deur in huis te vallen:
Windows 10 IoT Core zou kunnen, maar dat gaat er niet op komen.... >:-D
Heb ik eindelijk een systeem waar Bill Gates niets mee te maken heeft (tot op heden) wil ik dat ook zo houden.
Ik begin steeds een grotere hekel te krijgen aan Windows..... Elke 2 dagen is hij 4 dagen bezig met updaten.
Het heeft nog veel meer voordelen.... 4 russen voor Linux zijn er niet of nauwelijks omdat het voor de bouwers van deze krengen niet interessant is. Virrusscanner is dus niet nodig. RPI kun je gewoon zonder je zorgen te hoeven maken aan het netwerk hangen  :D Scheelt een hoop vertraging (en ook weer updates).

iTrain draait prima, Rocrail dus ook (nog niet geprobeert, weet ook niet of ik dit ga doen als iTrain fanaat). Koplloper is helaas geen optie, al had dat voor mij toch geen optie geweest met mijn alternatieve centrale.

@Ton :
De Raspberry Pi (of afgekort RPI) is een zeer goedkope vervanger (losse print kost 36,95) voor je laptop of je computer. Het is een doosje ter grootte van een stok kaarten en heeft geen HD en andere zaken wel een quad core processor, 1GB intern geheugen, en een GPIO bus. Tevens een HDMI uitgang, audio uitgang, netwerk aansluiting en 4 USB 2.0 aansluitingen.
Als OS gebruik je een uitgeklede versie van Linux, genaamd Raspbian. Hiervoor zijn (omdat het linux is) vrijwel alle drivers voor te vinden (Behalve de HSI-88 USB). Java draait standaard en iTrain (en Rocrail ook geloof ik) zijn Java gebaseerd. iTrain draait prima!!!! Als harde schijf gebruik je een micro SD kaart van minimaal 8GB.
Met behulp van een wifi dongel kun je ook draadloos op internet, tevens zijn er tegenwoordig hele aardige toucscreens (7") voor te krijgen.
Het enige nadeel (op dit moment) is dat er maar 1 beelscherm op aangesloten kan worden (HDMI). Barry en ik zijn bezig met een extra VGA aansluiting, maar dit wil op dit moment niet vlotten.
Barry zijn baan draait erop, de CC-schnitte Demobaan en mijn eigen baan. Centrales en converters welke we tot nu toe getest hebben:
- CC-Schnitte
- Loconet met S88LN
- HSI-88 (Serieel)
- OC32
- ECOS (2)

Centrales welke we binnenkort gaan testen:
- Intellibox
- CS2

Aangezien de intellibox met loconet werkt en de CS2 via het netwerk verwacht ik geen problemen....
We houden jullie op de hoogte!
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
En als het met de Ecos werkt dan zal het met de CS1r ook wel geen probleem zijn.
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Citaat van: Spoorman op zaterdag 14 november 2015, 16:02:44
Citaat van: brietdijk op zaterdag 14 november 2015, 12:17:20

Ik ben benieuwd of er meer mensen interesse gaan krijgen in de Raspberry.



Windows 10 IoT Core voor je RPI 2, gratisssss....... Net als Koploper trouwens.

Met groet,

Ben.
Windows 10 IoT is meer voor ontwikkelaars. Hier kunnen ze oa apps in testen. Eigenlijk kun je hier dus eigenlijk vrij weinig mee.
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Het probleem bij Windows 10 IoT is dat deze draait op een ARM processor terwijl de standaard desktop programma's geschreven zijn voor Windows x64 of x86.
Hoogstens zouden we Windows RT kunnen draaien maar van dat project hoor ik niet veel meer... Welke ook slechts Universal Apps kan draaien dus niet allemaal door ... de ARM-processor.


groeten,
Dylan
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Ik ben nu juist blij dat ik met mijn treinenhobby ook van Windows af ben. >:-D
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Ik begrijp dat nooit zo goed die aversie tegen Windows en de relatie met de hobby. Het gaat toch om het resultaat: rijden de treinen? Al het andere is lijkt mij ondergeschikt.

Met groet,
Ben.
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Ben het helemaal met je eens Ben.
Hetzelfde betreft de aversie tegen andere software, allen hebben hetzelfde doel, de treinen te laten rijden.
Al het andere lijkt mij dan ook ondergeschikt want een ieder bepaalt zelf waar hij/zij voor kiest, ook al wordt iets gratis aangeboden.
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Dat ik een hekel heb aan Windows is mijn persoonlijke mening. Ik ondervind zelf gewoon vele min punten tov Osx. Het is hoofdzakelijk de manier van doen en laten van Windows. Dit is mijn ervaring van de afgelopen 15 jaar met beide systemen.

Maar goed, we dwalen van het onderwerp af. ;-) Back to the raspberry pi!
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Mee eens als het gaat om een vergelijk met OSx. Maar met een RPI ben je zeer beperkt: je zult daarnaast altijd een OSx of Windows systeem hebben moet draaien voor een fatsoenlijke toegang tot het Wereld Wijde Web om je treintjes hobby te ondersteunen. Al was het maar om dit topic te kunnen bezoeken. :D Vanuit die optiek heeft voor mij een RPI als drager voor mijn treinbesturingsprogramma nooit de voorkeur want ik schiet er geen ruk mee op.

Wat niet wegneemt dat ik de inspanningen die je hier deelt zeer waardeer en blijf er vooral mee door gaan. :)

Met groet,
Ben.
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Raspberry Pi op ECOS update 13-11-2015
 :thumbup:
Marinushoven update : Raspberry Pi op IB update 29-11-2015
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven update : Raspberry Pi op IB update 29-11-2015
Afgelopen weken weinig tijd gehad voor de modelbaan.
Suprises, cadeautjes en andere verplichtingen hebben roet in het eten gegooid.
Wel ben ik tussendoor van lieverlee alle loks aan het ijken en ook proberen ze allemaal op hetzelfde punt te laten stoppen. Niet het allerleukste werk, maar het moet gebeuren.

Verder opruiming gehouden en de voorraad uitgezocht en eea op facebook en marktplaats gezet.
Het loopt niet storm, maar het heeft geen haast.

Gisteren weer bij HIP bezig geweest. Ook de IB kan toegevoegd worden aan de lijst met functionerende centrales op de RPI. Helaas was de CS2 niet aangesloten, die heb ik dus niet kunnen testen. Aangezien deze via het netwerk functioneerd verwacht ik daar geen problemen mee.

Vandaag de kogel door de kerk.... 2 nieuwe 24" monitoren besteld met muurbeugels en kabels.
De huidige opstelling werkt niet prettig, omdat het een hoop zicht wegneemt. Het bureautje terug naar beneden is ook geen optie.... Die 2 nieuwe monitoren wel  :D
Binnenkort eens de locs in onderhoud doen. Er vallen er steeds meer uit door een of ander kwaaltje.
Hopelijk kunnen we ze binnenkort ophangen  :D
Dinsdag eerst eens starten met de adventskalender.... Ik heb er ook een  O:-D

Tot de volgende update of tot de 12e op Houten
Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
De monitoren zijn binnen en gisteren met wat extra werk de monitoren opgehangen....
De beugels welke ik besteld had waren TV beugels (ik wilde persee de monitoren kunnen kantelen naar beneden) en hadden buiten de 100x100 VESA aansluiting ook 200x200....
Dit zat natuurlijk in de weg voor de kabelaansluiting. Ik had hier al rekening mee gehouden.
Dus dit verholpen met de slijptol  :D

Vervolgens ophangen.... Helaas een slechte muur, dus het kostte wat moeite om de monitoren op 1 lijn te krijgen. Niet helemaal gelukt, maar voorlopig goed genoegd. Als ik nog een keer zin heb haal ik ze los en monteer ik ze op een houten plaat die ik dan weer aan de muur hang.


Omdat de kabels nog niet binnen zijn voorlopig de PC maar even op de baan.... De kabel van de centrale is dan te kort, maar ik heb de RPI nog liggen.... Deze draait nu als server, de PC als client  :thumbup:
Wel ff wennen om 1,5 meter van de monitor af te staan, maar het went snel....

Heb nu in ieder geval veeeeeeel meer zicht op de baan.


En ik heb 2 monitoren om tussendoor te kunnen hobbien met de RPI zonder dat ik de monitor van de baan nodig heb.....

Tot de volgende update!
Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Niet verkeerd Leo. Mooi overzichtelijk.

Groet,

Ronald
Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Leo,

Dat ziet er netjes uit.. Lekker duidelijk ook twee van deze schermen... Wel een goed idee, om ze aan de muur te hangen achter de baan..

Die onthoud ik even  ;)

Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Thanks!!
Ik had m'n nieuwe opstelling gereed met de monitoren vooraan en kwam erachter dat dit toch wel heel veel zicht wegnam. Heb nu 2 Asus beeldschermen van 24" (nog geen ?130,- per stuk) aan beugels gemonteerd.
Is ff wennen maar bevalt prima. Ook kwaliteit van beeldschermen is top. Alleen de voet is fragiel en de monitor beweegt nogal gemakkelijk. Deze kwaal kende ik, maar Aangezien ik de voet niet gebruik....
:D
Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Mooie aankoop. :)

Leidt het niet af van het primaire gebeuren: je treintjes op je baantje?

Met groet,
Ben.
Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Nee hoor Ben. Het zorgt er juist voor dat ik meer zicht heb op de baan.
Beeldschermen moet ik toch hebben....
Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Zo zo, dat ziet er profie uit. Is 24" groot genoeg zodat je ook de tekst kunt lezen?
Je hebt iig je zicht op je baan terug 👍🏻
Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Dat ziet er mooi uit! Niet te ver weg zo? ;)
Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015
Wel mooi de schermen, als je met pc rijd heb je inderdaad beeld genoeg nodig bij deze  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter