Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

mSD decoder in 3021

Gestart door Hans V200.0 maandag 23 april 2012, 00:38:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re:mSD decoder in 3021
Hoi Alex

Ja die Ben laten we zeker schuiven,want doe je dat niet,dan komt het niet goed :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 05 mei 2012, 22:52:26

Laat die Ben maar schuiven......komt vast en zeker goed.


Nou, dat laat zich nog wel aanzien. ;)

Heb de LokSound 3 van geluidjes voorzien, afgekeken uit de originle BR23 soundfile van de 3.5. En dat is gelukt. Op de ESU site kwam wat later ik de decoder updater tegen die van een 3.0 een 3.5 maakt. Nieuwe firmware erin en helemaal top. Toen kon ik de originele soundfile laden en ook dat lukte. Heb nu alle voordelen van de V3.5. :)

Maar door een onhandigheidje (zeg maar stommiteit) heb ik nog een keer firmware geladen en tussentijds onderbroken. Nu doet de sounddecoder helemaal niets meer.

Zal vandaag nog een poging wagen nieuwe firmware te schrijven. Mocht dat niet lukken stuur ik de decoder naar ESU. :(

In de tussentijd zit ik wel erg dit topic te vervuilen met mijn perikelen. Zal een nieuw topic openen als het gelukt is.

Gr, Ben.
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Spoorman op maandag 07 mei 2012, 06:34:04

Heb de LokSound 3 van geluidjes voorzien, afgekeken uit de originle BR23 soundfile van de 3.5. En dat is gelukt. Op de ESU site kwam wat later ik de decoder updater tegen die van een 3.0 een 3.5 maakt. Nieuwe firmware erin en helemaal top. Toen kon ik de originele soundfile laden en ook dat lukte. Heb nu alle voordelen van de V3.5. :)

Maar door een onhandigheidje (zeg maar stommiteit) heb ik nog een keer firmware geladen en tussentijds onderbroken. Nu doet de sounddecoder helemaal niets meer.

Zal vandaag nog een poging wagen nieuwe firmware te schrijven. Mocht dat niet lukken stuur ik de decoder naar ESU. :(

In de tussentijd zit ik wel erg dit topic te vervuilen met mijn perikelen. Zal een nieuw topic openen als het gelukt is.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Oei onderbreken van een proces?
Dat is vragen om moeilijkheden,en jammer dat ik nog niet zo ver ben,dat ik aan het geluid kan beginnen.
Want mijn 3021 heeft een wel heel erg modern geluidje :?

Niet dat ik je weg wil hebben hoor,maar dat soundgebeuren is voor meer mensen een probleem,en dit verdient zijn eigen topic :thumbup:
Wel mooi dat je je V3.0 zo opwaardeert,maar tevens ook jammer dat je decoder het opgeeft.
Hoop dat je het nog zelf voor elkaar krijgt,en wellicht heeft het geholpen deze onderbreking.

Dat vindt ik nou zo mooi aan die Esu decoders,want ook al heb je een "oude",na een update is ie gelijkwaardig aan de opvolger,en kan meestal nog een tijdje mee.
Daarmee hoop ik gelijk,dat Märklin ook zo verstandig is geweest,om hun decoders ook zo in te richten,vanwege dergelijke updates.
Het zou een niet slimme zet zijn ,als dat niet zo was..........

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 07 mei 2012, 10:20:34

Oei onderbreken van een proces?
Dat is vragen om moeilijkheden


Yep. Eigen schuld dikke bult. :(

De decoder gaat op de post naar Ulm om er nieuwe firmware op te laten bakken. :)

Gr, Ben.
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Spoorman op maandag 07 mei 2012, 11:00:44
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 07 mei 2012, 10:20:34

Oei onderbreken van een proces?
Dat is vragen om moeilijkheden


Yep. Eigen schuld dikke bult. :(

De decoder gaat op de post naar Ulm om er nieuwe firmware op te laten bakken. :)

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Misschien ten overvloede,maar haalt een reset niks uit?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 07 mei 2012, 12:13:07
Citaat van: Spoorman op maandag 07 mei 2012, 11:00:44

Oei onderbreken van een proces?
Dat is vragen om moeilijkheden


Yep. Eigen schuld dikke bult. :(

De decoder gaat op de post naar Ulm om er nieuwe firmware op te laten bakken. :)

Gr, Ben.


Na vorig week mailen hoe het er mee staat vandaag bericht gehad van Esu Ulm. Ze kunnen er geen firmware meer op schrijven dus ook geen sound laden. :(

Mag een nieuwe bij hen bestellen voor ?83,25 incl. vezenden. Maar denk niet dat ik het doe.

Gr, Ben.
Re: mSD decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mSD decoder in 3021
Ben dat is verschrikkelijk balen zeg.
Krijg je de oude defecte decoder nog terug?
Of is deze helemaal niet meer bruikbaar?
Wel vreemd dat zelfs ESU er geen pukkel meer mee kan, riekt een beetje naar onwil....
Dan maar een goedkoop mSdeetje erin vrotten. :P

Re: mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re: mSD decoder in 3021
Esu repareert geen decoders meer ouder dan 3 jaar. Staat op hun website en dat wist ik. Ik was in de veronderstelling dat ze nog wel firmware konden laden echter kennelijk is er iets mis met de hardware.

De oude decoder krijg ik terug als ik geen nieuwe neem. Is nog gewoon bruikbaar als V3.0 lokdecoder.

Punt is dat ik nu geen geld er aan wil besteden, heb nog e.e.a. op m'n verlanglijstje staan. Kan het geld maar één keer uitgeven (geloof ik  :)).

Gr, Ben.
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Hoi Ben,

Jammer dat het zo gelopen is met je decoder,ik had eerlijk gezegd zoiets wel verwacht van Esu.

Niet om ze af te zeiken,maar die firma draait ook liever niet op voor fouten van anderen.

Wel jammer dat hun bereidbaarheid niet meer zo ver reikt.

Zelf wil ik nog mijn omgebouwde V200 (3021) nog van een ander geluid voorzien,en daar ga ik binnenkort mee aan de slag.

Het standaard geluid wat er in de mSD zit,komt niet overeen met het geluid van de V200,maar eerder met die van een BR 218 :?

Zal eventuele vorderingen hier laten zien,en mogelijk ook horen.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
De lok is inmiddels in behandeling genomen,door een vriend van mijja Ben je leest het goed :D

Afgelopen woensdag was ik bij hem,en met de CS 2 probeerden we met de handleiding(filmpje op de Märklinsite) erbij,de lok van sound te veranderen,maar helaas werkte het niet op de aangegeven manier.
Op de USB stick heb ik toch de soundfiles gekregen,maar de CS 2 doet er weinig tot niets mee,en vond ook geen sounddata.

Dus we doen iets ongetwijfeld verkeerd,en mijn vriend wou dit in alle rust nakijken,dus de V200 is nu in onderhoud.
Ook het bewuste filmpje roept vragen op,want je ziet niet alle bedrijfstoestanden als de USB stick erin gaat bijvoorbeeld.
Want je ziet niet of dde CS 2 aanstond,en op welke stand.

Maar goed wellicht ontdekken we nog wat we precies fout deden,en de sounddata zal in ieder geval niet van een eendje zijn ofzo :-)

Ook hier dus de nodige problemen,maar ergens had ik dat wel verwacht,omdat er nu pas een decoder is die je kunt updaten en van andere sound kan voorzien bij Märklin.
M.a.w. aan de info zal meer toegevoegd mogen worden.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: mSD decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mSD decoder in 3021
Hallo Hans,

Ik heb ook de nodige moeite gehad samen met Sander om de geluiden van mijn MSD decoder te veranderen, na veel hulp van het forum konden we de geluiden in volume aanpassen.

De CS2 vinden wij niet gebruiks vriendelijk ( sorry ) en hopen dat de sound programmer dit wel is.
Als het goed is komt deze dit kwartaal uit.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: mSD decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mSD decoder in 3021
Hans, heb je de sound bestanden wel eerst uitgepakt voordat je ze op de USB stick hebt gezet.
Re: mSD decoder in 3021
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: mSD decoder in 3021
Ik heb gisteren ook een nieuwe sound op een MSD-decoder laten zetten.
Ook bij mij lukte het in eerste instantie niet om de bestanden te vinden (de bestanden hebben een tzg-extensie).
Kennelijk mogen ze niet in diepere mappen staan. Nadat we met een andere stick de bestanden nogmaals van de site van M hebben gehaald lukte het wel.

Het duurt overigens best lang voordat het bestand geschreven is naar de lok.
Het resultaat mag er overigens best zijn. Eerst een startende motor (op F2), dan het aanzetten geeft toch wel een geinige toevoeging.
Nu nog uitvinden hoe ik de F9-F15 geluiden via mijn MS1 kan benaderen.

John
Re: mSD decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mSD decoder in 3021
John, je bedoeld zeker tgz, dit staat voor Tar GunZip en dat is een file compressie methode die vooral op Unix/Linux computers wordt gebruikt.
En aangezien de CS2 op Linux draait, kan dat dus wel kloppen.
Je kunt deze bestanden ook gewoon met Winrar uitpakken.
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Hoi Ad,

De soundfiles moet je laten uitpakken door de CS2 en heeft niets te maken met het niet kunnen overzetten van de soundfiles.

Heb dit uit handen gegeven aan Bram,want die heeft er een hele dag aan gespendeerd om dit voor elkaar te krijgen :thumbup:

En als het goed is vult hij dit topic aan met de nodige info :)

Want het is immers gelukt om de lok als een V200 te kunnen laten klinken  B)

Zie hier het bewijs:   


M.v.g.

Hans V200.0
Re: mSD decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mSD decoder in 3021
Fijn dat het gelukt is de juiste geluiden voor deze loc te laden, zelf ben ik erg te spreken over de geluids kwaliteit van deze decoders.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: mSD decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mSD decoder in 3021
Hans, je hebt gelijk, ik was abuis, je moet de soundfile niet uitpakken, het wordt al  in tgz formaat op de site aangeboden.
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Hoi Ad,

Dat ging bij ons mede verkeerd,want uitpakken onder windows geschied anders dan onder linux blijkbaar :?

Nogmaals aan het verslag wordt gewerkt,zodat het voor iedereen duidelijk wordt :thumbup:


@ Peter,

Zelf ben ik ook te spreken over de nieuwe decoders van Märklin,en helemaal nu alles goed zit :D

Ook van de rijeigenschappen ben ik onder de indruk :thumbup:

Programmeren met de CS 2 is dus al mogelijk,maar zelf heb ik die centrale niet,dus zal de losse programmer uitkomst moeten bieden.

Helaas moeten we daar nog op wachten........

M.v.g.

Hans V200.0
Re: mSD decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 26 juli 2012, 23:04:08

@ Peter,

Programmeren met de CS 2 is dus al mogelijk,maar zelf heb ik die centrale niet,dus zal de losse programmer uitkomst moeten bieden.

Helaas moeten we daar nog op wachten........

M.v.g.

Hans V200.0

Hoi Hans,

De programmer zou dit kwartaal uit moeten komen, hij stond eerst voor het 2e kwartaal gepland maar is toen uitgesteld.

Zelf gebruik een een meer keuze schakelaar voor mijn programeer spoor en de draden liggen al klaar om hem aan te sluiten, ik kan dan 4 bronnen kiezen  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: mSD decoder in 3021
Hoi Hans,

Dat klinkt een heel stuk beter. :thumbup:

Gr.
René
Re: mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re: mSD decoder in 3021
Hans,

Mooi dat het werkt. :thumbup:

Nu nog een goede beschrijving maken dan zullen meer CS2'ers hier plezier van hebben.

Gr, Ben.
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Citaat van: Spoorman op vrijdag 27 juli 2012, 15:39:46
Hans,

Mooi dat het werkt. :thumbup:

Nu nog een goede beschrijving maken dan zullen meer CS2'ers hier plezier van hebben.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Dat wordt door Bram gedaan,en hij is ermee bezig.
Was er ook niet bij toen hij erin slaagde het geluid om te programmeren.

Dan zien we het wel verschijnen,en ik hoop dat er veel mensen iets aan hebben.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: mSD decoder in 3021
hallo allemaal,

zoals hans vermelde ben ik een dag bezig geweest om de geluiden om te zetten van de standaard geluiden naar de v200 geluiden voor in zijn 3021.
het heeft even geduurd, maar het is gelukt. hieronder de wijzen waarop ik het heb gedaan.

eerst naar de site van marklin en daar het bestand downloaden van de trein die je wilt gebruiken.
laat het bestand zo als het is, je hoeft het niet uit te pakken
zet het op een LEGE usb stick.

zet de cs2 aan en steek de usb in het daarvoor bedoelde gat.



ga dan naar setup recht boven in, dan komt dit in beeld



druk op sound-files updaten.  dan komt het volgende in beeld



druk dan op het groene vinkje, en de cs2 zal het bestand uitpakken. als je op het groene vinkje drukt komt de setup weer in beeld.
om te kijken waar de CS2 mee bezig druk je op update status.



als je update status in drukt krijg je dit te zien.



als er staat 1 2 3 Fertig dan is het klaar, en daarboven staat wat hij heeft uitgepakt. in kijn geval de br 216 en de br220
(daarboven staat weer dat er geen nieuwe bestanden zijn uitgepakt, maar dat komt omdat die bestanden al op mijn CS2 stonden)

als de CS2 klaar is druk je op het rode kruisje.
dan komt het setup menu van de CS2 weer te voor schijn.

ga rechtsboven naar control dan komt dit in beeld.



zet de trein met de mSD decoder op het progammeer spoor.
druk vervolgens op de moersleutel. dan krijg je dit na het laden van de gegevens.



ga dan naar Upd onderin het scherm. de trein gaat nu de gegevens laden die in de msd staan. als je wacht komt het volgende in beeld



er staan 4 categorie: decoder fw, decoder FDS, Geluid vooruit en geluid flash. PAS ALLEEN GELUID FLASH AAN ANDERS ZIJN ALLE RIJ EIGENSCHAPPEN VERDWENEN. klik op het mapje met het pijltje van de Geluid flash.
als de CS2 de geluids bestanden goed heeft uitgepakt, zal het volgende scherm weergeven worden.



zo als je ziet staat er bij mij de br 216 en de br 220. klik de juiste trein aan en druk op het groene vinkje. het volgende scherm volgt.



er staat nu een vinkje bij geluid Flash. als je nu op het groene vinkje recht onder drukt, zal de cs2 de update naar de mSD uitvoeren. DIT KAN EEN HALF UUR DUREN. als deze klaar is dan zal de trein de nieuwe geluiden overgenomen hebben.

mochten er nog vragen en of problemen zijn dan zie ik die hier tegemoet. (via pb mag ook)

succes iedereen!!

mvg bram jansen

Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Hoi Bram,

Echt SUPER dit verslag :thumbup: :thumbup:

Graag wil ik je bedanken dat je de moeite hebt genomen,om de stappen die iemand zal gaan doen,in beeld en woord te brengen  B)

Hopelijk zal een ieder,die er vroeg of laat mee te maken krijgt,er iets aan hebben :thumbup:

Ben blij dat we dit ondernomen hebben,want gezien de actualiteit van de decoder,was het toch een beetje pionieren :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2011

offline
Re: mSD decoder in 3021
Inderdaad erg duidelijk. Geweldig Bram!
Is het een idee deze kennis op te nemen in de wiki?

Groet,
Martin
Re: mSD decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mSD decoder in 3021
Dat lijkt mij ook een goed plan, er komen steeds meer van deze decoders en deze handleiding geeft een mooi beeld hoe je de file in de loc kan laden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: mSD decoder in 3021
@hans: bedankt, ik hoop dat het zo duidelijk is:), het is toch veel leuker om de juiste geluiden erin te hebben

@martin: bedankt, het mag van mij op de wiki, maar kan iemand uitleggen hoe ik dat moet doen, of door wie?

@peter: bedankt

mvg bram jansen
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Citaat van: bramja op zaterdag 28 juli 2012, 18:47:52
@hans: bedankt, ik hoop dat het zo duidelijk is:), het is toch veel leuker om de juiste geluiden erin te hebben
mvg bram jansen

Hoi Bram,

Dat is zeker zo Bram,en het is mij zeker duidelijk,en dat het voor anderen ook zo is ;)

Het verslag in de wiki zetten lijkt mij ook een heel goed plan :thumbup:

Ben toch blij dat het je gelukt is,om die decoder te laden met het juiste geluid,en daarvoor nogmaals mijn dank Bram.

Märklin komt ook met de losse programmer,en wanneer dat precies is weet bijna niemand.

Dan hoop ik dat we dit programmeren,via de pc kunnen doen,net zoals bij die van Esu.

Toch wil ik ooit nog eens de CS 2 aanschaffen,want ik ben inmiddels al aardig verslingerd geraakt aan die centrale :D ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 29 juli 2012, 02:28:47
Citaat van: bramja op zaterdag 28 juli 2012, 18:47:52
@hans: bedankt, ik hoop dat het zo duidelijk is:), het is toch veel leuker om de juiste geluiden erin te hebben
mvg bram jansen

Hoi Bram

Toch wil ik ooit nog eens de CS 2 aanschaffen,want ik ben inmiddels al aardig verslingerd geraakt aan die centrale :D ;)

M.v.g.

Hans V200.0


Dat moet ik mee maken:D:D

mvg bram jansen
Re: mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re: mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 29 juli 2012, 02:28:47

Toch wil ik ooit nog eens de CS 2 aanschaffen,want ik ben inmiddels al aardig verslingerd geraakt aan die centrale :D ;)


Eerder meldde je dat je helemaal geen baan hebt.

Voor in de vitrine? :P

Gr, Ben.
Re: mSD decoder in 3021
Blausee-Mitholz
gast

Re: mSD decoder in 3021
Ach Ben, als de CS2 over de dam is volgt vanzelf rails zijn net schapen

Mvg, Johan
Re: mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re: mSD decoder in 3021
 :D
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Citaat van: Spoorman op zondag 29 juli 2012, 10:56:30

Eerder meldde je dat je helemaal geen baan hebt.

Voor in de vitrine? :P

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Is een testbaan ook goed? :D

Maar het klopt,ik heb geen ruimte voor een baan :(

Toch blijf ik hopen.........


Citaat van: Lokkie op vrijdag 27 juli 2012, 12:19:26
Hoi Hans,

Dat klinkt een heel stuk beter. :thumbup:

Gr.
René

Hoi René,

Ja bedankt kerel,en ik zal als ik hem terug heb,bij jou eens laten horen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Las in de Digitale Modelbahn (combi van Duitse bladen),een paar wellicht interresante linkjes omtrent deze decoder B)

1:  http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/decoder-updates.html 

2:  http://mediencms.maerklin.de/media.php/de/produkte/downloads/Umruestdecoder_mLD-mSD_CV-Liste_DCC.pdf   

Sommigen van jullie hadden deze wellicht al gevonden,en ik heb ze geplaatst voor degene die nog niet zover zijn gekomen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: mSD decoder in 3021
Hans, de tweede link doet 't niet. "Server niet gevonden".
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Hoi Nobody,

Ja heb het gemerkt,met die link zit iets niet snor.

De huidige tweede is eigenlijk de derde,en die werkt wel ;)

Dat wordt nog even verder zoeken :(

M.v.g.

Hans V200.0
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2009

offline
Re: mSD decoder in 3021
Ik wou dat het bij de ecos ook zo kon, gewoon via de centrale je decoder updaten en van geluid voorzien. Nu moet je er een extra programmer bij kopen van 140 euro.
Re: mSD decoder in 3021
Bedankt. Die info is me bekend. 'k Houd 't voorlopig bij de decoders van ESU. Heb tenslotte de programmer en decodertester van ESU. Vandaar.
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Citaat van: Janvis op woensdag 08 augustus 2012, 12:27:09
Ik wou dat het bij de ecos ook zo kon, gewoon via de centrale je decoder updaten en van geluid voorzien. Nu moet je er een extra programmer bij kopen van 140 euro.

Hoi Jan,

Die decoderprogrammer kun je zien als iets wat Ecos mogelijk nog kan inbouwen in de centrale,want dergelijke software betekent een prijs die omhoog gaat.

Wellicht bij het uitkomen van de Ecos,was het programmeren nog niet in de mode,en nu er meer en meer decoders komen die wel programmeerbaar/updatebaar zijn,zal dit nog een kwestie van tijd zijn denk ik.

Trouwens niet iedereen werkt met een CS of Ecos,en dan is een losse programmer wel handig,en over een tijdje beschikken dus beide merken over zo'n programmer.


@ Nobody,

Een ieder heeft zijn eigen ding,dus veel succes met je apparatuur van Esu :thumbup:
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Wat me ook zeer bevalt aan deze decoder,is dat je ook onder DCC de lok kan aanspreken.

Voorwaarde is wel,dat je eerst je MS II of CS II in DCC modus zet,voor dat je de lok op de baan zet.
Met de oudere decoders was dit gewoon onmogelijk,maar met deze generatie kan het dus wel.

Nu heb ik nog geen baan,maar ben dan wel nieuwsgierig naar die komst van de programmer voor deze decoders.
Het blijft dus voorlopig afwachten..........

M.v.g.

Hans V200.0
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2008

offline
Re: mSD decoder in 3021
Maar Hans, dat kon je toch altijd al met de standaard ESU-decoders ?
Re: mSD decoder in 3021
 : :-) :thumbup: :idea:
Re: mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re: mSD decoder in 3021
 :D
Re: mSD decoder in 3021
 :thumbup: :idea: :help:
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Citaat van: huub op maandag 03 december 2012, 17:07:10
Maar Hans, dat kon je toch altijd al met de standaard ESU-decoders ?

Hoi Huub,

Met Esu geen probleem,maar daar had ik het niet over ;)

Het is wel goed,dat je als je een CSII hebt,nu al kunt programmeren,bij Esu heb je voor het comfort nog altijd de programmer nodig.
Maar goed daar moet ik het ook nog zonder stellen,en kan op vrienden rekenen,maar toch heb ik nogal wat verwachtingen richting de programmer van Märklin zelf.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2008

offline
Re: mSD decoder in 3021
Nee Hans, ik heb geen CS2 en die komt er ook niet. En zeker niet voor 900 Euroos  8o
Dat is de prijs voor 4 van die dingen ;)

grv Huub
Re: mSD decoder in 3021
Seinwezen
gast

Re: mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 03 december 2012, 21:34:05
Citaat van: huub op maandag 03 december 2012, 17:07:10
Maar Hans, dat kon je toch altijd al met de standaard ESU-decoders ?

Hoi Huub,

Met Esu geen probleem,maar daar had ik het niet over ;)

Het is wel goed,dat je als je een CSII hebt,nu al kunt programmeren,bij Esu heb je voor het comfort nog altijd de programmer nodig.
Maar goed daar moet ik het ook nog zonder stellen,en kan op vrienden rekenen,maar toch heb ik nogal wat verwachtingen richting de programmer van Märklin zelf.

M.v.g.

Hans V200.0

Hoi Hans,

Ik ben het niet met je eens dat je voor comfort perse een lokprogrammer nodig hebt bij ESU.

Met de ECoS kan je ook heel gemakkelijk decoders programmeren.
Vele malen makelijker dan een CS2.

Afgelopen vrijdag voor iemand de analoge max snelheid proberen te programmeren met een CS2.
Dit lukte niet. Daarna de lok aangemeld op de ECoS en direct resultaat.

En dit gaat gewoon met een duidelijke interface.
Dus niet met CV programmering.

Groeten Sander
Re: mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re: mSD decoder in 3021
De voor en tegenstanders van CS2/mSD versus Ecos/LokSound zullen het niet eens worden. Prima toch, ieder zijn ding. :)

Laat de waarde van dit topic nu zijn dat Hans DCC heeft ontdekt, da's toch al heel wat voor een verstokt CS2/MFX/Marklin man. Voortschrijdend inzicht heet dat, klik. Zouden meer Marklinisten moeten hebben. :P :D

Gr, Ben.
Re: mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: mSD decoder in 3021
Citaat van: Seinwezen op dinsdag 04 december 2012, 17:08:43

Hoi Hans,

Ik ben het niet met je eens dat je voor comfort perse een lokprogrammer nodig hebt bij ESU.

Met de ECoS kan je ook heel gemakkelijk decoders programmeren.
Vele malen makelijker dan een CS2.

Afgelopen vrijdag voor iemand de analoge max snelheid proberen te programmeren met een CS2.
Dit lukte niet. Daarna de lok aangemeld op de ECoS en direct resultaat.

En dit gaat gewoon met een duidelijke interface.
Dus niet met CV programmering.

Groeten Sander

Hoi Sander,

Met een Ecos kan je ook prima programmeren hoor,en dat had ik nog niet gezegd,maar dat is wel zo.
Die programmer kan je ook gebruiken als je dus geen Ecos hebt,en Märklin gaat waarschijnlijk ook die kant op met de nog uit te komen programmer van hun.

Mocht je dus een centrale,als een Ecos of een CS II hebben,dan is een programmer eigenlijk een gadget.
Maar ik heb ook geen van beide,alhoewel ik beide centrales ken,en met beide treinen heb bestuurd.

Zoals Ben al zei,ik ben wel verstokt geraakt en dat zal ik ook altijd wel blijven,maar ik sta ook open voor nieuwe dingen.
Niet dat DCC nieuw is,dat zeker niet,maar de mogelijkheden zijn wel groter,zeker als ik naar de c.v. programmering kijk.

Wat ook tevens een nadeel is vindt ik,want lang niet iedereen kent de weg in het bos wat c.v.'s heet,en dat zou in mijn ogen beter kunnen en mogen.
Dus er is nog werk aan de winkel voor de fabrikanten ;)
Het betekent dus ook niet dat ik Esu afval,maar dat is een verkeerde indruk,sterker nog ik heb een aantal lok's met die decoders,omdat Märklin vroeger nog niks te programmeren had qua geluid.

Citaat van: Spoorman op dinsdag 04 december 2012, 17:21:20
De voor en tegenstanders van CS2/mSD versus Ecos/LokSound zullen het niet eens worden. Prima toch, ieder zijn ding. :)

Laat de waarde van dit topic nu zijn dat Hans DCC heeft ontdekt, da's toch al heel wat voor een verstokt CS2/MFX/Marklin man. Voortschrijdend inzicht heet dat, klik. Zouden meer Marklinisten moeten hebben. :P :D

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Dat ben ik met je eens,maar ik ben ook niet zo bevooroordeelt,en ook als Esu met een nieuwe decoder op de proppen kwam,zou ik die ook wel uitproberen.

Met de nieuwe mSD decoders kan je gewoon veel meer dan voorheen,en geeft je ook een beetje vrijheid van het te kiezen protocol.
Dat is iets wat niet gauw verwacht wordt van Märklin,en toch hebben ze er bij de nieuwe decoders voor gekozen,anders was het nog steeds niet mogelijk.

En bedankt voor het compliment Ben ;) :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: mSD decoder in 3021
Hans, volgens mij heb je me niet begrepen.
Ik probeer te schrijven dat de programmer, in beginsel, de CV's buiten beschouwing laat en de gehele programmering
in de door jou gekozen taal (in mijn geval: Engels) afwikkelt.
Als optie kun je bij iedere te programmeren eigenschap de CV waarde laten tonen (tussen haakjes).
Wanneer alles naar genoegen is kun je de file met CV's en geluidseffecten naar een eigen gekozen naam in de map met ESU gegevens wegschrijven en/of de lijst met CV's exporteren en/of printen.