Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!

Gestart door harm78 maandag 19 maart 2012, 13:33:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Een maand of wat geleden heb ik eindelijk de trein gekocht die ik al sinds 1991 wilde hebben: de allereerste ICE, de Experimental dus. Twintig jaar geleden kon ik dat natuurlijk nooit betalen als broekie (800 gulden!), tegenwoordig hoef ik niet meer te leven van zakgeld en een krantenwijk.

Dus heb ik een prachtige analoge 3371 gekocht. Destijds natuurlijk een topmodel met z'n 2 Faulhaber motoren, lichtwisseling, elektronische omschakeling van allerlei dingen en stroomvoerende koppelingen.

Is zo'n ding nou makkelijk te digitaliseren? Standaard locs zijn natuurlijk eenvoudig (en die heb ik dan ook al bij een ombouwer liggen), maar zo'n 3371 lijkt me een geval apart dat ik niet zomaar aan de eerste de beste ombouwer overlaat.
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Doordat er al Faulhabers inzitten kun je in principe meteen een Lopi-decoder inzetten.
Maar misschien wil je wel een LokSound. (Kost wat meer, maar wel een aardig extraatje)

Als je sleperwisseling wilt kunt je zowel bij ESU als bij Uhlenbrock een Sleperwissel-module inbouwen. Alleen passen daarop alleen maar hun eigen decoders (ESU=21pins, UB=16pin).

Voor de binnenverlichting van de trein (lampjes) zou je een relais kunnen tussenschakelen.

John
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Dat klinkt best ingewikkeld allemaal... er zit een best wel grote printplaat in de locs, aan de andere kant heb je gewoon een sleper, een massa, wat lampjes en een motor. Dus de basisdingen zijn eigenlijk hetzelfde.

Maar het is geloof ik niet iets waar ik zelf mee ga lopen prutsen ;)
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
In die ICE zit een flex kabel van de motorbak naar de rijtuigen voor de sleperschakeling.
Kijk een naar http://www.digital-bahn.de/bau_fzg/ice.htm
Bij deze man kun je een printje bestellen, waarmee het heel makkelijk kan en echt niet duur.
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Dat ziet er helemaal nog niet zo ingewikkeld uit! Is zo'n 8-polige NEM stekker voor de decoder nog actueel, of is die site ook uit 1986?
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Tja, die 8 polige stekker wordt nog steeds verkocht en gebruikt, maar heb je dan meer nodig?
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Nee hoor, maar ik zit nog niet zo erg in het Digital gebeuren en heb dus geen idee of een 8-polige stekker iets is uit 1986 maar wat nu helemaal niet meer bestaat ofzo. Ik heb maar zo'n ding besteld, je kunt 't maar in huis hebben!
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
sterker nog, in 1986 bestond die 8 polige stekker norm nog helemaal niet. dat is pas uit 2000 of die buurt.....
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Ik heb hem ook en omgebouwd met Lopi Sound V 3.0, onderdelen gekocht bij ICE Experimental in Duitsland (ff Googlen), heb daar ook een 2e tussenwagon gekocht :thumbup:

Vragen ?

Mvg Gert
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Ik heb al 5 tussenrijtuigen :) Laatst in Houten had iemand er zomaar 2 liggen, die heb ik natuurlijk meegenomen... en bij aanschaf had ik al een extra tussenrijtuig gekocht, die had ie ook.

Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Da's niet slecht, vandaag lag dat printplaatje in de bus!
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Das vlot.
Ziet het printje er een beetje profi uit?
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Volgens mij wel, maar ik heb niet heel veel kijk op printplaatjes :)
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Wat voor decoder kan ik nou het beste hiervoor kopen? Ik ben een beginner in de digitale wereld (in "mijn" tijd kende ik alleen Märklin) ... ik snap al dat ik een decoder moet hebben die zo'n 8-polige stekker heeft om op dat nieuwe printje te steken. De sleperomschakeling heb ik er trouwens niet bij besteld.

Hier zie ik er bijvoorbeeld een aantal staan:

http://www.anw-modeltreinen.nl/es_lokpilotmp.htm

Als besturing heb ik een MS2, beperkt dat me nog in de keuze voor een decoder?.
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Locpilot V 4.0 met 8 polige stekker gaat dan prima werken, of je moet er sound in willen, dan de Locsound V 4.0 met 8-polige stekker.

Mvg Gert
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Dan moest ik maar eens zo'n ding gaan bestellen denk ik, en er gewoon aan beginnen... hoewel ik 't toch wel eng vind om aan zo'n ICE te gaan solderen :)
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Whoehoe ik ben de soldeerkoning!

;)

Toch wel met enige trots kan ik melden dat ik zojuist een LokPilot 4.0 aan dat Duitse printplaatje heb gesoldeerd. Viel me helemaal niet tegen, en het werkt ook nog! Morgen maar eens een testbaantje maken om te kijken of ie nog steeds zo hard gaat als voorheen...
Re:3371 ICE Experimental naar digitaal
Zo te zien ook nog eens net op tijd, gezien de tekst die nu bij dat printplaatje staat:

"Dieser Artikel ist zur Zeit leider nicht lieferbar und kann nicht geordert werden"
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Ik geef dit oude topic even een trapje, doordat ik ook met het idee speel dit te gaan doen met mijn oude 3371.

Wat mij nou niet helemaal duidelijk wordt, moet je op de genoemde site nou 2 printplaten bestellen of is 1 genoeg?
En moet je DAARNAAST nog een decoder (esu/lopi) aanschaffen?
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Wat je bestelt zijn 2 printplaatjes, 1 met onderdelen en 1 zonder. Eentje voor elke stuurstaan / motor van de ice. Het printplaatje met onderdelen heeft in nem952 aansluiting, waar je direct je decoder in kan prikken. De printjes zijn op dit moment naar mij onderweg en ik heb al een lopi4 klaarliggen. Binnen een paar dagen kan ik je vertellen hoe de ombouw gegaan is.

Gr. Sander
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Nem 952 ??
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Zal we een typfoutje zijn.
Eén vraagteken was niet genoeg? ;)

Groeten,
Ton.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
redje,

Ben je inmiddels al aan de ombouw toegekomen?
Eigenlijk ben ik heel benieuwd hoe dat gaat. Ik heb nog nooit een ombouw gedaan en zou dat eigenlijk dus maar wat graag van de zijlijn volgen.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Ik heb een complete printplaat te koop van de 3771, mocht je die zoeken. Is een 6090 type. Ook degene zonder electronica voor de "stuurstand'. Had ik niet meer nodig daar ik deze heb gemotoriseerd.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
@Sander, dat is zeker wat voor mij, interessant. Nou is de 3371 wel een beetje een vreemde eend in de bijt volgens mij. In hoeverre is dat bezwaarlijk?

@olaf. Aangezien ik de hierboven genoemde cursus nog niet gevolgd heb, ben ik niet helemaal zeker of mijn 3371 met dat ene printplaatje 'ineens' een 3771 is. Ook snap ik de opmerking over de stuurstand niet helemaal in dit geval. De 3371 heeft toch 2 motorwagens?
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
De 3771 heeft helemaal niks te maken met de 3371. De 3371 is de allereerste IC Experimental, met 2 motorwagens en Faulhaber motoren. De 3771 is de IC Express met één motorwagen, waar een gewone hoogvermogens-trommelcollectormotor in zit.

Het digitaliseren van mijn 3371 was trouwens ook mijn eerste poging, en met het printje dat ik besteld had was het prima te doen. Kwestie van een beetje de basis begrijpen, de literatuur bekijken en het dan gewoon doen.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Een beetje Googlen op 3771 doet mij inderdaad weinig IC Experimentals vinden. Misschien wordt de 3671 bedoeld?

Maar als ik het goed lees moet ik het volgende doen:

Aanschaf:

  • Dit printplaatje bestellen.
  • Locdecoder (bijv lokpilot V4 met 8 polige stekker

Vervolgens printplaat van de ICE in 1(?) motorrijtuig vervangen voor het aangekochte printje en daarop de locpilot aansluiten.

Edit: Lezen blijft een kunst...staat verdorie gewoon op die Duitse site...
Der Anschluss in beiden Triebköpfen wird wie in dem Anschlussbild gezeigt vorgenommen. Der erste Triebkopf erhält dabei die bestückte Platine und den Dekoder. Der 2. Triebkopf erhält die unbestückte Platine, an der lediglich die Anschlüsse für Licht, den auch hier vorhandenen Motor sowie den Schleifer hergestellt.

Je krijgt dus blijkbaar 2 verschillende printplaatjes, ieder voor 1 kop...
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
En inmiddels zijn de printplaten besteld. Met een beetje geluk liggen ze volgende week in de bus. Nu eerst nog even lekker inlezen in welke Esu Lokpilot nou het meest handig is.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Ik heb er een LokPilot 4.0 in gestopt, en dat werkt prima. Vergeet alleen niet om de front- en sluitverlichting te vervangen door lampjes met een lager vermogen. Bij mij is één van de lichtgeleiders een beetje gaan smelten...
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Ik ben nog redelijk onbekend in het digitaal bedrijf en heb nog niet duidelijk welke decoder nou een voordeel heeft. De ICE gaat op onze 3-rail modulebaan rijden. Je kan daarvoor de "gewone" V4 nemen, maar je hebt ook de V4 M4. Die laatste ondersteunt nog een extra protocol. Qua prijs scheelt het nauwelijks wat, dus ik heb vooralsnog zoiets van "hoe meer protocollen, des te beter". Is dat juist?

Daarnaast had ik dat van die verlichting nog niet gehoord. Kan je daar wat meer over zeggen?
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Daar had ik zelfs een aparte vraag over gesteld:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49627.msg886204#msg886204

22 volt lampjes in plaats van 16 volt lampjes dus, de link waar ik het in dat topic over heb kan ik niet meer vinden...
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
M4 decoder: met welke centrale rijd je?

Groet, Anne W
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
De bedoeling is dat ik zelf met een Mobile Station 2 ga rijden. Op de modulebaan rijden we met MM1, MM2 , MFX als ik e.e.a. goed gelezen heb.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Als je op de modulebaan niet met een centrale rijdt die ook DCC kent, dan zou ik de M4 uitvoering nemen, kan dat wel, dan kan een overweging zijn met M4 het gemak van het aanmelden op de MFX centrale en het scherm waar je de tekens op ziet die bij de functies horen, i.p.v. zelf te moeten onthouden welk functienummer ook al weer bij welke sound of functie hoort.

Groet, Anne W
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
De MS2 praat met MFX,  dus volgens mij is het dan sowieso interessant om de M4 te nemen.  Met deze MS2 wordt (soms) ook de modulebaan aangestuurd,  dus daar zit ook geen probleem.

Klopt het overigens dat in je eerste zin ergens het woordje 'niet' is weggevallen?  Nu lijkt het net of de M4 in alle gevallen de betere oplossing is.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Citaat van: harm78 op dinsdag 26 mei 2015, 15:51:41
Daar had ik zelfs een aparte vraag over gesteld:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49627.msg886204#msg886204

22 volt lampjes in plaats van 16 volt lampjes dus, de link waar ik het in dat topic over heb kan ik niet meer vinden...
Geldt dit probleem overigens alleen voor de front/sluitseinen of ook voor de interieurverlichting van de wagons?
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Hoi Patrick,

De MS2 ondersteunt ook DCC.
Volgens mij had René in Gent een Esu-loc op de baan rijden.

Groeten,
Ton.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Ton,

Die zal toch wel multi-protocol zijn neem ik aan, dus die vreet alles !  >:-D
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Nee hoor, volgens mij is mijn eerste zin goed, als je ergens rijdt met een centrale die geen DCC spreekt (de oudere Märklin apparaten) dan is de decoder met M4 de beste optie.

Een standaard Esu multi-protocol decoder luistert naar Motorola en DCC, maar niet naar MFX, vandaar de Esu V4.0M4.

Groet, Anne W
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
@Anne W,

Juist, volgens mij bedoelen we het zelfde. Het "mooie" van de M4 decoder is dat hij dus ook MFX ondersteunt (in tegenstelling tot de gewone V4.0) en je dus het gemak heb van het automagisch aanmelden bij bijvoorbeeld de Mobile Station 2.

Ik was eigenlijk alleen benieuwd of er ook nog extra nadelen aan de M4 kleven t.o.v. de normale Lokpilot V4.0. Zoals gezegd is het prijsverschil miniem en als je dan voor die paar euro er een stukje gemak bij krijgt, dan is het logischer om voor de M4 te gaan in plaats van voor de V4.0.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Voor zo ver ik weet, maar ik ben geen DCC rijder, zitten er geen nadelen aan de V4.0/M4, het enige waar ik wel eens wat van lees is dat je per ongeluk de decoder "vast" zet of gezet krijgt op één datasoort.

Ik heb er ook één rijden en die verhuist wel eens een enkele keer van mijn centrale op Motorola 28 stappen naar mijn "instel" MS1, hij meldt zich dan netjes aan en na het instellen rijdt hij gewoon weer lekker op Motorola 28 stappen.

Groet, Anne W
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Over het ombouwen van de verlichting heb ik flink lopen zoeken, maar eigenlijk vind ik niet echt een goede handleiding / how-to. Dat zal vooral komen omdat ik het nog nooit gedaan heb.

Maar voor mijn beeld, als je LEDjes koopt zoals bijvoorbeeld op deze website aangeboden worden, die dan blijkbaar voorziet van een weerstandje, dan zou je ze in moeten kunnen bouwen.
Nou heb ik de kap van de ICE nog niet geopend om te kijken hoe de verlichting nu er in zit, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je nog iets van een verloopfitting nodig zal hebben. Daar kan ik echter niet voor mij duidelijke info over vinden hoe dat in zijn werk gaat. Is er iemand die mij op dit gebied op weg kan helpen?
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Ik begrijp niet waarom je de lampjes moet aanpassen. Als je een lokpilot 4 er in stopt, kan je gewoon de uitgangsspanning van de lampjes aanpassen middels het wijzigen van de juiste CV waarde.  ;)
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Kijk,  van dat soort opmerkingen wordt ik dan weer heel blij!  Dan moet ik mij dus duidelijk gaan richten op de (on) mogeljkheden van de lokpilot.

Heel erg bedankt!
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Kan je vinden in de handleiding betreffende functie uitgang(en). Makkelijkst is uiteraard met een programmer en bijbehorende software (kan je ook gebruiken zonder programmer om te kijken welke CV je moet aanpassen naar welk getal in jou centrale).

En graag gedaan.  :)
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Maar de lampjes worden geschakeld via een relais, dus dan kun je de uitgangsspanning niet echt regelen volgens mij.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Ahhh partypooper!  :)

Maar je heb wel gelijk.  Dus toch aan de slag met ledjes.. Grrr.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Ik heb de interieurverlichtingslampjes gewoon laten zitten, eigenlijk moet ik eens kijken of daar niet ook van alles aan het smelten is...

Door jouw vragen heb ik de ICE wel weer eens uitgepakt en laten rijden, het blijft toch echt wel een heel mooi stukje techniek. Zo soepel als die motortjes draaien, en zo hard als het ding kan :).
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Harm,  hoe heb jij dat dan gedaan met de verlichting?