Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Was al een tijdje niet meer langsgekomen, maar wat een metamorfose zeg :)

Ziet er best wel leuk uit :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk te horen dat je iets te vieren heb Tom. Mag wel eens na enkele tegenslagen. Ben benieuwd naar uw oplossing ivm de "Ahr". Het valt mij op dat het origineel plan toch wat gewijzigd is of verdwijnt die lus nog?   
Re: Mijn I-train baan in opbouw
-Tom:
Mooie update weer,  :thumbup:en die keerlus op dat krukje is helmaal top,  >:-D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Geweldig bericht Tom dat er niets mis is met jou :thumbup: :thumbup: :thumbup:, die spannende dagen komen mij bekent voor. En zoals Alex zegt, "hij gaat weer als een jonge god".  ;) :D

Wat betreft je nieuwe baan ook ik ben benieuwd hoe het gaat worden, daarom blijf ik je volgen. :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
CiteerDe rivier (Ahr) zal verdwijnen achter bomen en eventueel een stuk rots.
Tom,

is een waterval misschien een idee, geen grote maar een beek in een soort kloof die naar beneden stroomt/valt.
misschien iets zoals de watervallen van triberg in zwartewoud, met van die houten bruggetjes die over de waterstroom liggen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ruud, goed idee, denk dat zoiets wel leuk zal zijn op het gedeelte wat voor het raam komt.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zijn weer mooie vorderingen Tom. Toch een keerlus? :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja Barry, dat gaat wel lukken, ik kan er van een paar kanten goed bij.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gelukkig is iTom bij 3-rail gebleven, maakt de keerlus heel makkelijk, hij hoeft nergens op te letten.

Groet, Anne W
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag maar eens wat wissels alvast gaan aansluiten.
Eerst wilde ik alles aan de onderkant van de module bevestigen maar ik bedacht me dat er nog een deel voor gaat komen met de keerlus.
Dat maakte het allemaal weer wat eenvoudiger en zittend op mijn stoeltje kan ik de boel lekker monteren en aansluiten.
de ringleiding van de digitale spanning heb ik van silicone kabel gemaakt.
Ik gebruik dat ook als laadkabel voor de modelboten dus het kan wat hebben.
Voor de externe spanning heb gewoon huishouddraad gestript.

De draden lopen weer door de bekende bindruggen, daar heb ik nog een hele volle doos van liggen dus die wordt weer netjes gebruikt. Is ook niets mis mee.



De wisseldecoder heb ik aan het deksel vast gezet, de bedrading hangt later los in de doos.



Poppetje gezien kassie dicht.



Vooraanzicht van het schaduwstation.





Ondanks dat ik dacht dat het een makkeloijk klusje was viel het toch vies tegen want de schouder was weer eens tegendraads vandaag, maar ja ook daar raak je aan gewend (niet dus :-()

De C-rail is gelegd op 3m tochtstrip, bij de Lidl was dat laatst in de aanbieding.
Voorlopig wordt de rail geschroefd maar later gaat er dun dubbelzijdig tape op, minder geluid, dat heb ik inmiddels al wel gemerkt.
Zondag weer verder, dan de bezetmelders bedraden, zit alleen nog te dubben, laat ik de draden aan 1 stuk of ga ik ze verbinden met connectors. Laatste is wel makkelijker als ik de bakken om zou moeten draaien.
Nachtje over slapen.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
-Tom:
Ziet er alweer zeer goed uit, alles aan de voorzijde, kan niet beter voor de bereikbaarheid,  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
-Tom,
Heerlijk is dat om alles vanuit de stoel (zitje) te doen. Werkt idd een stuk makkelijker voor een "bejaard" iemand  >:-D. Maar alle gekheid op het bekende stokje: jij hebt jouw ritme weer hervonden, merk ik. Gaat helemaal prima op deze wijze. Keurige oplossing om door te "stomen"! Electronisch is het weer helemaal voor 'bakker'! :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
ziet er netjes en strak uit  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nette oplossing met die lasdoosjes, zo zijn de printjes aan de voorzijde minder kwetsbaar :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Het ziet er allemaal weer mooi en strak uit en die lasdozen is weer een  :idea:   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie oplossing,Tom.
Inderdaad makkelijk bij te komen.
Kan je later niet meer bij de onderkant, zoals je het nu op zijn kant zet?
Waarschijnlijk door de later te plaatsen scenery?

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wim,

ik ga pas aan de scenery beginnen als het allemaal goed werkt.
uiteindelijk worden de bakken met slotbouten aan elkaar gekoppeld en dan is het omdraaien verleden tijd, als het niet gaat lukken is het verloren tijd  :-)

Ik kan er altijd indien nodig van onderaf bij en een groot deel van de scenery zal afneembaar zijn, zeker hier bij dat schaduwstationnetje.
De bedoeling is om hier wijnbergen te maken, of 1 wijnberg, aan de zijkant zal dat dan weer afgewerkt worden met een stukje Wintersportgebeuren.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Goedemiddag Tom,

Misschien voor de lasdozen rubberen doorvoertules gebruiken om beschadigingen an de isolatie van de draden te voorkomen. Voor de rest weer een topbaan! :thumbup:

oa. verkrijgbaar bij: http://www.budgetronics.eu/index.php?action=article&aid=12045&lang=NL
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Cor, bedankt voor het advies maar bij de contactdozen zaten al rubber doorvoerhulzen.
Het is i.i.g. een heel goed advies, eentje om te onthouden.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gisteren de bedrading van wissels, bezetmelders en voeding vanaf de ringleiding verder afgewerkt.
Deze bak is zover klaar, op naar de volgende, die zal minder werk zijn wat de bedrading betreft maar weer meer om dat daar ook een deel van de vorm van het landschap in gaat komen.

De bedrading onder het schaduwstationnetje verwerkt in de bekende bindruggen.

Nee het is geen Mondriaan.



Alle rail ligt geschroefd, dat laat ik ook zo, je mag van mij wel een trein horen rijden en zoveel Decibellen produceren die wieltjes nu ook weer niet, of misschien moet ik toch eens langs bij Beter Horen  :-)



De wissels





Het gaat allemaal niet zo snel maar dat hoeft ook niet voor mij, alles op zijn tijd en morgen is er weer een dag.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
-Tom:
Weer een mooie update,  :thumbup:
Kan wel voor een Mondriaan doorgaan,  >:-D
Strakke belijning.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
-Tom,
Je kunt er nog een "Mondriaan" van, maar dan zal je er toch wat kleurvlakken in moeten gaan brengen! "Morgen weer een dag" zoals jij al zei en dan wordt het kleurvlakken gaan maken.  >:-D
Ja, jij doet het 'kalm' aan!  :-*  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Zo dat ziet er al keurig uit, en het gaat al vlot bij jou.  :) :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Zat al weer op het puntje van mijn stoel om deze mooie strakke updates te volgen .  :thumbup:
Wordt trouwens een leuk baantje zo .

Gr Alex 0850
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag aan de volgende module begonnen.
Het was hard werken voor me, dus de komende dagen rust houden  O:-D
Eerst een deel uitzagen om het landschap glooiend te laten verlopen.



Het moet natuurlijk aansluiten op de volgende module.



Lager gelegen deel nu geheel dicht.



Vervolgens de rails uitgelegd, verloop van C-rail naar K-rail gaat prima.



Gelijk eens het verkanten uitproberen, zo te zien wel heel erg verkant  :)





Nu ook de achterwand wit gesausd, geeft een wat rustiger beeld.



Zo, morgen beetje de rommel opruimen (en zaagsel op stofzuigen), vrijdag naar Rail (ben te vinden bij de iTrain stand), zaterdag Werkendam en zondag rustdag, misschien wat draadjes solderen voor de bezetmelders. Denk daar nog steeds  over na, of de bedrading aan één stuk houden of via connectors met elkaar verbinden.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Toch best wel mooi die verkanting Tom.
Heb je de bedding warm gemaakt???
Het ziet er namelijk nog al plat uit op de foto.

Mvg: Alex
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dank je Alex, de bedding onder de K-rails is tochtband van 3M.
De verkanting is gemaakt met behulp van siliconedraad.
Als het naar mijn zin is ga ik dat toepassen en zal met ballast de boel opgevuld worden en dan zal het minder "plat" lijken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,
dat ziet er wel goed uit die verkanting.
En hoe heb je dat dan gedaan met die siliconedraad (en wat is dat juist  8o ?)?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Stijn Laceur op donderdag 16 februari 2017, 08:39:21
Tom,
.
En hoe heb je dat dan gedaan met die siliconedraad (en wat is dat juist  8o ?)?

Draad stop ik onder de te verhogen kant.
Siliconedraad kan je hier vinden KLIKKIE DOEN
Re: Mijn I-train baan in opbouw
ok, gewoon opvulling
Re: Mijn I-train baan in opbouw
-Tom:
Is de verkanting niet wat te hoog of is het gezichtsbedrog?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Er worden toch behoorlijke vorderingen gemaak
De verkanting vind ik mooi

Gert Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,
Net je Ahrtal-posts bekeken - je bent weer goed bezig.
De onderbouw met schuine poten https://forum.3rail.nl/index.php?topic=35893.msg1136796#msg1136796 ga ik netjes van jou afkijken  :)
Succes verder  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
@citaat Ludo, geen probleem hoor, beter goed gejat dan slecht bedacht zeg ik altijd.

Tussendoor even wat anders.
Met het ouder worden gaat ook bij velen het zicht een beetje minder worden, ook als je last hebt van staar wordt het allemaal niet meer zo helder en scherp.

Ik vond bij Aliexpress een tafelloep met led verlichting voor nog geen 11 euro.

LOEPLAMP MET LED

Inmiddels al in bedrijf, mooi maatje met lekker veel licht, kan in iedere stand worden aangepast.






Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
-Tom,
Als ik zeg voor mensen van onze leeftijd is het altijd prettiger als je door zo'n glas kijkt, het zicht altijd beter is dan via een bril en zonder bril. Ik gebruik ook een soort van vergrootglaslamp en dat gaat heel goed om te solderen. Ik dit geval zeg ik dat je helemaal gelijk hebt!  8)  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
-Tom:
Voor fijn soldeerwerk een zeer nuttig hulpmiddel, gebruik zoiets ook al jaren, led loep 5x vergroting en 60 daglichtledjes er in,  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik denk niet dat het iets met de leeftijd te maken heeft (maakt hij zichzelf wijs  :o) )
Zulk ding staat ook op mijn wishlist ...
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Stijn, in mijn geval heeft het wel met leeftijd te maken.
Ik merk gewoon dat met het ouder worden het zicht ook minder wordt en dat ziet mijn opticien ook hoor, dan krijg ik weer een bril waardoor ik weer beter zie. B)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat mijn opmerking was licht cynisch, ik maak mezelf graag wijs dat we nog niet aan het verouderen zijn  O:-D
Ook al heb ik hopelijk nog een lange weg te gaan ...
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Doe dan hetzelfde wat ik ook doe als ik een nieuwe bril koop, neem er één waardoor je jonger lijkt.  :-) :-) :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tja, dat proberen we, gelukkig heb ik deze al 6 jaar, dus ja, het brilletje zelf wordt er ook niet jonger op ...
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom dit volg ik met veel belangstelling. Je maakt er echt wel je werk van en op een ordentelijke manier.
Zie veel nuttige tips .

MVG Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Je gaat weer als een (rustigte) speer  Tom.
En het ziet er ook weer meesterlijk uit.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja Piet, rustig an dan breekt het lijntje niet.

Ondertussen kreeg ik een idee om een spoor te maken naar het water, het spoortje zou dan over een houten steiger gaan lopen.
De Kittel zou dan daar heen rijden om de toeristen naar een rondvaartbootje te brengen.

Om een beetje beeld te krijgen heb ik wat kleur aangebracht, zo kan ik visueel een beeld vormen voor mijzelf over het idee wat in mijn koppie zit.



Het sporenplan wordt dan ook wat gewijzigd maar of ik hier nu gelukkig van wordt in mijn modelbouwhart dat weet ik niet.



Het is gewoon een hersenspinsel waar ik nog eens rustig over ga nadenken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Het word ook langzaam mooier bij je, en je ziet er de vormen inkomen het gaat helemaal goed komen daar.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat gaat heel erg mooi worden!
Re: Mijn I-train baan in opbouw

H iTom,

Je gaat lekker.
Witte achtergrond scheelt erg veel. Komt alles ook beter over.
Die steiger lijkt me een goed idee. Zeker nu je het al een klein beetje gevisualiseerd hebt.

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Toch mijn besluit genomen om niet verder te gaan met de steiger, komt niet echt geloofwaardig over.
Vandaag het laagste gedeelte weer wat hoger gezet en de kieren alvast met een restje papier mache dicht gesmeerd en opnieuw in de verf gezet.





Hierna weer verder met de rails, bezetmelders, wisselaansluitingen bedraden.
Verder wachten op China, 25 pins connectoers besteld, mannetjes en vrouwtjes met behuizing.



Deze gaan de bezetmelder bedrading van de bakken onderling verbinden, voor de wissels zijn insteekkroonsteentjes onderweg.
Ik wil de bezetmelddraden gescheiden houden van de wisselbedrading.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
-TOM,
Toch maar terug naar jouw oorspronkelijke idee; gaat weer op de 'oude toer' verder! Goede oplossing die connector!  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Eigenlijk is het niet zo leuk de reden waarom ik een pakketje binnen heb gekregen want het komt van iemand die node is gestopt met deze geweldige hobby omdat het fysiek niet meer gaat. Bukken en onder de baan liggen was geen optie meer, ook met modules werken werd hem te zwaar.

Vandaag kreeg ik van hem een mooi pakketje binnen waar ik heel erg blij mee ben en ik beloof deze schenker plechtig om er wat moois van te maken.
Zal ook altijd een leuke herinnering blijven want we hebben samen wat af gestoeid met o.a. iTrain en Wintrack plannen en dat dan weer uitvoeren in een baan.

Er komt zeker een update als het zover is maar nu ga ik eerst gebruik maken van de stekkerkroonsteentjes waarmee ik de ringleidingen onderling ga verbinden, ook een wissel welke verbonden moet worden met en andere module zal ik middels deze kroonsteentjes met de decoder verbinden. Het wachten is nu op China om met de 25 pins connectors de bezetmeld-draden van de modules te verbinden met de s88.