Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Electronica enzo

Gestart door wilbertb zondag 04 maart 2012, 09:29:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Electronica enzo
Lid sinds: 2007

offline
Electronica enzo
Ergens in november 2011 hebben we besloten om de zolder op te delen, een rechterhelft als logeerkamer en een linkerhelft als "treinenkamer".
Gevolg:
- Oude treintafel afbreken.
- Vloer eruit
- Muren schilderen
- Nieuwe vloer
- Logeer kamer inrichten

Na een maandje klussen waren de kamers klaar en kon de bouw van de baan beginnen.

Ondertussen had ik al een aantal ideeen de revue laten passeren en mijn voorlopige idee, wat betreft het schaduwstation is als volgt.



Omdat een oplossing met wisselstraten niet echt goed past, en ik graag overal bij kan :), heb ik besloten de treinen achter elkaar te "parkeren". Nadeel is nu natuurlijk dat ik niet kan bepalen welke trein moet gaan rijden. Echter door een wissel toe te voegen en het retour spoor dubbel uit te voeren, vandaar de drie sporen kan ik toch wat afwisseling brengen in de volgorde waarmee de treinen naar boven komen.

Veder heb ik nu alleen maar de linkerhelft van de zolder tot mijn beschikking, en deze heeft ook nog een schuine kap, is het noodzakelijk dat er ook voldoende opberg ruimte onder te tafel komt.

Zolderkamer (bijna leeg)


Linkerkant


Rechterkant


Een van de ppbergruimte, voor het materieel, op de kopsekanten van de tafel.


Afgelopen twee weken ben ik verder gegaan met het maken van de constructie waarop de baan komt te liggen, er mogen immers geen draden onder de tafel komen i.v.m. de opslag van spullen. Verder alvast een kabelgoot aangebracht waar de draden in komen te lopen.





Stijging naar het volgende niveau


Komende week hoop ik wat isolatie aan te kunnen brengen onder de rails en de voedingsdraden te kunnen solderen.

Groet,

Wilbert
Re:Wilberts baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wilberts baan
Hoi Wilbert

Ik vind je baan mooi en lekker ruim.
OOk heb je erg leuk materiaal zo te zien.
Nou succes met je baan.

Tony
Re:Wilberts baan
dani
gast

Re:Wilberts baan
zo zo, netjes bezig alvast.   Ik ging eigenlijk vragen of je niet te vroeg was met het volstouwen van de ruimte onder je tafel met allerlei spullen, en dan las ik dat er geen draden onder de tafel komen.  Dus ik ben benieuwd hoe je dat gaat opvangen met de bedrading.   Ga je met blokken, bezetmelding en zo werken ? dan ga je flink wat draadjes in je goten mogen legen, dus zullen ze met de afmetingen die ik op de foto zie, wel voldoende zijn.  Zie ik dat correct dat je een soort van "dubbele bodem" aanlegt zodat de bedrading toch nog "onder" de eigenlijke plank met de sporen komt ?   Goed gedaan, maar kost je natuurlijk wel extra hout.   Wat het gevolg gaat zijn naar geluid toe van een dubbele bodem, weet ik nog niet zo net.  Het kan zijn dat je een resonantiekamer maakt, waardoor het denderen van de treinen wordt versterkt.  Dus zat is zeker iets om op te letten.  Ik zou je de raad geven om die dubbele bodem te isoleren met bvb glaswol of zo van die "mousse" waarmee ze vroeger kussens opvulden. 

Ik volg dit draadje, want het lijkt me iets interessants te worden.
Re:Wilberts baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Wilberts baan
Citaat van: wilbertb op zondag 04 maart 2012, 09:29:08
Ergens in november 2011 hebben we besloten om de zolder op te delen, een rechterhelft als logeerkamer en een linkerhelft als "treinenkamer".

Wilbert

Hallo Wilbert,

Een goede match! Het is goed logeren in een treinenkamer en ook ik ben benieuwd hoe je het gaat oplossen door geen draden onder de tafel te hebben. Dubbele bodem?

Succes!
Michiel
Re:Demo besturing Centraal Station
Vandaag wat energie gestopt in een klein demo programma, om het centraal station te besturen.

Ik heb een k84 van AJ aan het CS gekoppeld en vervolgens een laptop met demo software gekoppeld aan het CS.
De demo bevat 10 knoppen, Stop, Go en vier maal aan/uit.



Een kleine demo filmpje, helaas is de bediening op de laptop wat lastig te zien, maar jullie zien de nodig ledjes aan/uit gaan zonder dat ik het CS bedien :)

Re:Wilberts baan, Demo besturing Centraal Station
Het is meer dan duidelijk genoeg.

Tony
Re:Wilberts baan, Schaduw Station (bijna) gereed
Eindelijk weer een kleine update na 2 maanden. Voor het zicht is er niet zo heel veel gedaan. Alle sporen van het schaduwstation liggen nu. De stopsecties zijn gemaakt en de railvoedingen zijn gemaakt.

Het linkerdeel:


Het rechterdeel:


Ik heb er voor gekozen om de decoders en de voedingen decentraal op de baan te plaatsen, dus daar waar ze nodig zijn. Dat heeft natuurlijke zijn voor- en nadelen. Voor mij was de belangrijkste reden dat de hoeveel lange draden hierdoor hierdoor beperkt zijn.

De AJ decoders


De verdeling van de voeding op een decentraal plek, er zijn nu vier van deze aansluitpunten over het gehele schaduwstation.


In de tussentijd heb ik een Dymo lettertang, 1tje die je op de computer aansluit, gekocht waarmee het beletteren van de diverse punten op de baan wat netter wordt. Ik heb de diverse overgangen, voedingspunten, seinen, baanvakken op deze wijze gecodeerd.


Om het testrijden mogelijk te maken heb ik een kleine keerlus gemaakt, deze ligt op het niveau waar straks het landschap begint.


Dit weekend ga ik te beginnen met het schrijven en testen van de software van het schaduwstation, totdat die gereed is zal het rijden tot 1 trein beperkt zijn.
Re:Wilberts baan, Schaduw Station (bijna) gereed
ziet er veelbelovend uit wilbert

mvg danny
Re: Wilberts baan, Schaduw Station (bijna) gereed
Hallo Wilbert,

Hoe is het met de bouw van je baan, het is aardig stil hier?

gr.
Piwie.
Re: Wilberts baan, Baan gevormd
Hoi Allemaal,

Na 8 maanden stilte eindelijk weer eens een kleine update van de mijn baan. In de afgelopen maanden is er niet veel gebeurt aan de baan, maar dit jaar hoop ik toch wat meer tijd aan deze hobby te kunnen spenderen.

Als eerste is er wat tijd gegaan in het plaatsen van een draaischijf. De binnengebied van de klimbocht uit het schaduw station is daar een mooi plekje voor. Na wat passen en meten was het mogelijk een draaischijf met een lokloods te plaatsen.



Op dit moment is alleen de loods van sporen voorzien en er is één aanrijspoor. Op deze manier kon ik in ieder geval het gat in de tafel zagen en de draaischijf aansluiten. Later zal ik het draaischif gebied wat verder uitbreiden.

Aan de achterzijde heb ik een station gemaakt, hoofdrijbaan en een paar opstel sporen. De sporen van de hoofdrijbaan liggen redelijk naar mijn zin. De opstelsporen zal ik de komende tijd gaan gebruiken om te ervaren of het helemaal is wat ik wil.





Aan de rechterzijde is een kleine heuvel gevormd waar de hoofdrijbaan als enkelspoor langs loopt en binnen in de heuvel zit een klimspiraal naar het gebied boven op de heuvel (klingenberg).





Volgende keer (hopelijk wat sneller als vorige keer), wat meer details over klingenberg.

Groet,

Wilbert
Re: Wilberts baan, Baan gevormd
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Wilberts baan, Baan gevormd
ziet er goed uit je baan.
mooie plaats voor de draaischijf en een leuk begin van de berg.
ben benieuwd naar het vervolg van je baan.

gr john
Re: Wilberts baan, Baan gevormd
He die Wilbert .....man waar zat je toch de afgelopen tijd..... :D

Ben blij dat je weer wat van je baan laat zien Wilbert.
En zijn gelijk weer schitterende foto's ....toppie.
Nu wel niet weer er een half jaar vandoor gaan he.....

Mvg: Alex
Re: Wilberts baan, Baan gevormd
Hallo Wilbert,

Leuke uitbreiding, heb zelf ook een draaischijf met locloods geeft altijd iets meer aan een baan.

Gr.
Piwie.
Re: Wilberts baan, Baan gevormd
Ziet er prachtig uit!
Re: Wilberts baan, Baan gevormd
Ziet er erg mooi, degelijk en geordend uit! Benieuwd naar de rest.  :thumbup:
Re: Wilberts baan, Baan gevormd
Hoi Wilbert.
Ziet er goed uit!  mooi die lokloods in het midden met draaischijf! en je kan overal goed bij zo te zien.je kan nog wat spullen kwijt zo onder je baan,is ook altijd wel makkelijk.suxes verder!
gr Wally
Re: Gottardo, Eerste Tunnel
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gottardo, Eerste Tunnel
Hartelijk dank voor jullie reactie's.

Aan de rechterkant van de baan is een kleine berg waar het spoor diverse malen doorheen gaat. Vijf keer om precies te zijn.
Bij Klaus Spörle had ik rond de feestdagen een mallen set besteld voor tunnelbouw. Dit tunnelset bestaat uit 4 mallen die het mogelijk moeten maken complete tunnels te bouwen.

Ik ben begonnen met een enkelsporige tunnel in een R3 bocht.


Om de tunnelingang goed te kunnen bouwen heb ik eerst een houten profiel geplaatst en met de langste wagons diverse keren getest of het allemaal een beetje schade vrij te passeren is :)




Daarna ben ik gips gaan gieten, als test het tunnel profiel en de binnenband.  Na het uitzetten van de binnenwand was de conclusie dat er 9 binnenwanden nodig waren om het "zicht" de tunnel in volledig tunnel te laten zijn. 3 profielen in de binnen bocht en 6 voor de buiten bocht. Een beetje lastige zin maar wellicht maakt de onderstaande foto het wat duidelijk.


Vervolgens uitgemeten waar de binnenwanden precies moeten komen.


Vervolgens heb ik de binnenwanden een kleurtje gegeven. (geen foto)

Met tunnel ingang ervoor krijg je dan ongeveer dit.


Boven op de profielen heb ik dan nog een plaatjes hout gelegd als plafond. Met schoolbord verf de onderkant, zwart gemaakt.


Het complete effect is kan ongeveer zo.


Inderdaad, je ziet niets :) Mijn fotokamera heeft schijnbaar geen invulflits maar ik ga op korte termijn nog een foto van de binnenkant toe te voegen.

Groet,

Wilbert

Re: Wilberts baan, Baan gevormd
Wilbert,

Dat wordt met deze mallen een mooie tunnel. Je kunt ook nog de mal gaan buigen. Zowel 'hol' als 'bol' want ze blijven goed aansluiten op elkaar terwijl ze wel met de bocht meelopen. In geval van 'hol' leg ik bv. een verf-roerstick in het midden onder de mal en aan weerszijden een hamerkop op de rand.

groet,
Michiel
Re: Wilberts baan, Baan gevormd
Michiel,

goeie tip :thumbup:

Wilbert,

je bouwt heel netjes :thumbup: Vergeet niet om ook nog in de tunnel de railstaven te voorzien van roest.

Groetjes, John
Re: Wilberts baan, Baan gevormd
Hartelijk dank voor de tips. De volgende tunnels zitten ook in een bocht, en het roestig maken heb ik dan ook maar op mijn lijstje gezet want dat maakt het net wat meer af.

Zoals belooft een tunnel foto met wat invul flits :)


Re: Werknaam: Gottardo, eerste tunnel
Erg mooi gemaakt
Die gips mallen zijn zeker nuttig als je veel tunnels moet maken en het resultaat mag er wezen!

Mvg Danny
Update na lange tijd
Lid sinds: 2007

offline
Update na lange tijd
Het was even zoeken maar gelukkig heb ik het linkje weer gevonden. Na ongeveer twee, ja 2 jaar dan toch eindelijk weer een kleine update.
Ik zal binnenkort wat meer vertellen, maar eerst even zorgen dat ik weer op een van de eerste 3 pagina's kom :)

Wat is er allemaal gebeurt, om te beginnen een paar nieuwe overzichten.

De linkerkant, de locloods en de ingang/uitgang naar het schaduwstation:


Het middengedeelte, met het station






Het rechtergedeelte, de berg


Behoorlijk veel tijd is er gaan zitten in de locloods. De locloods is uitgerust met automatische deuren d.m.v. zes servo motoren, knipperlampen bij de deuren, binnenverlichting en een laslicht. Dit alles wordt bestuurd met een Arduino. In een volgende update zal ik een filmpje toevoegen.

Aan de buitenkant van de locloods is een reclamebord toegevoegd. Dit is een OLED schermpje waar ik d.m.v. een 3D print een behuizing om heen gemaakt. Wat typische Zwitserse reclame toegevoegd.

IJs


Swatch


Her en der zijn wat proefstukjes landschap gemaakt, soms zijn ze ook weer afgebroken.

Verder een pendeltrein ingeregeld die van het bergstation, naar het hoofdstation rijdt.





Binnenkort, en hopelijk sneller als de vorige keer een update.
Re: Update na lange tijd
Wilbert

Mooie update, reclame paneel is tof, geeft een extra dimensie aan je baan, ook te display deuren van je pendeltrein.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Update na lange tijd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update na lange tijd
Ha die Wilbert.
Bijzonder leuk om te zien dat er vooruitgang is in de baanbouw.
Erg leuk om al die bijzondere dingen op de baan te zien, zo'n locloods is inderdaad erg veel werk maar ziet er ook prachtig uit en de reclame is prachtig en opvallend! :thumbup:

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Update na lange tijd
Lid sinds: 2008

offline
Re: Update na lange tijd
Hoi Wilbert,

Inderdaad tijdje niks van je gehoord.
Je baan schiet al aardig op en ook leuke nieuwe aanwinsten.
Veel plezier ermee.

Groeten,
Ton.
Re: Update na lange tijd
Lid sinds: 2007

offline
Re: Update na lange tijd
Hierbij een klein filmpje van de locloods met servo bediening

Voor de besturing heb ik een Arduino gebruikt die als volgt in aangeslote
- Zes pwm uitgangen zijn voor de servo's om de deuren te openen.
- Twee uitgangen met relais voor de verlichting.
- Twee uitgangen voor de knipperlampen bij de deuren
- Eén uitgang voor het laslicht
- Eén ingang, gekoppeld aan een k84 voor de status. Loods in bedrijf of loods gesloten

Ik heb er voor gekozen om een soort werkdag te stimuleren, in de ochtend:
- Licht kantoor gaat aan
- Licht loods gaat aan
- Deuren gaan stuk voor stuk open

In de avond loopt het programma andersom.


Re: Filmpje locloods
nobody
gast

Re: Filmpje locloods
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Filmpje locloods
Lokkie
gast

Re: Filmpje locloods
Hoi Wilbert,

Ziet er erg leuk uit. :thumbup: B)

Gr.
René
Re: Filmpje locloods
Wilbert

Prachtig gewoon. :thumbup: :thumbup:
Complimenten aan de bouwers ervan.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Filmpje locloods
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Filmpje locloods
Het heeft misschien even geduurd, maar dan heb je ook wat ! :D
Ziet er prachtig uit, complimenten!  :thumbup:
Re: Filmpje locloods
Lid sinds: 2007

offline
Re: Filmpje locloods
Dank u allemaal voor de complimenten
Re: Filmpje locloods
Lid sinds: 2009

offline
Re: Filmpje locloods
Je zegt dat  de locloods word aangestuurd met een arduino kan je daar wat meer info over geven (ik ga mijn baan aansturen met een rasberrypi)
Wat voor uitbreidingset heb je gekocht voor de arduino zodat hij de servo aanstuurd.
voor de rest gaaf filmpje maar dat had ik al gezegd op je youtube kanaal plus blauwduimpje plus geabonneerd. :thumbup:
Re: Filmpje locloods
Lid sinds: 2007

offline
Re: Filmpje locloods
Hoi Pixon,

Het aansturen van een "kleine" servo met een Arduino is niet zo spannend.

E.e.a. staat namelijk hier beschreven. Omdat bij mij de deuren 1 voor 1 open gaan, is de maximale stroom die de Arduino kan leveren hier geen probleem.

Het knipperen van de Led's aan de buitenzijde is hier beschreven. Ik heb echter twee leds in serie geplaatst en een wat kleinere weerstand genomen.

Het besturen van de lampjes heb ik met een relais gedaan, omdat deze op 16V werken en de Arduino op 5Volt.
Ik heb iets in elkaar gebakken met een transistor maar gezien de prijs had ik wellicht beter een standaard relaisbord kunnen kopen. Ik zag ze al voor ?4,00

Dus wat betreft de elektronica allemaal heel basic. de tijd gaat dan ook zitten in het inbouwen en programmeren.

Groet,

Wilbert


Re: Filmpje locloods
Vet mooi! Gaaf gedaan! :thumbup: :thumbup:
Elctronica werk
Lid sinds: 2007

offline
Elctronica werk
Aan het landschap is deze keer niet zo heel veel veranderd, ik heb met name wat bovenleiding masten geplaatst en her en der nog wat gras bij "gezaaid"

De afgelopen weken stonden wat meer in het teken van de elektronica. Helaas was er een mfx decoder defect gegaan van een dieselloc, dus deze moest vervangen worden. Helaas was deze gesoldeerd, ik zag dat de nieuwere versies (van deze dieselloc) een decoder hebben die met een connector op de print zitten.

Hier is de oude decoder al verwijderd


De nieuwe gesoldeerd


En voorzichtig weer in elkaar gezet.


Het tweede klusje was het professionaliseren van mijn dag/nacht schakeling. Met behulp van een HF Regulator (die hier te vinden is) dim ik m.b.v. een Arduino de vier tl buizen.

De eerste schakeling zag er zo uit


Omdat er ook 220V geschakeld wordt was ik toch niet helemaal gelukkig met de opstelling en de behuizing, dus dit heb ik in elkaar gezet.


In de kunststof behuizing zit een standaard Relaisbordje voor de Arduino (?10) ,een Arduino Pro, een display. een Xbee. In het deksel vier drukknopjes voor de bediening.



Op het display zie je de modes, de "modeltrein" tijd, de helderheid van de tl buizen en een radiobaken als de tijd uitgezonden wordt.
Er zijn de volgende opties
- Uit
- Dag/Nacht hand, ik moet met de hand de tijd selecteren
- Dag/nacht auto, de tijd loopt automatisch
- Nood, de verlichting brandt op maximale sterkte, ook handig tijdens het klussen.

 

De Xbee zender zendt de tijd uit die op het display staat, in een volgende bijdrage zal ik laten zien hoe ik deze gebruik.
Re: Electronica enzo
Lokkie
gast

Re: Electronica enzo
Hoi Wilbert,

Ziet er erg fraai uit. :thumbup:

Gr.
René
Re: Electronica enzo
Wilbert

Mooie schakeling. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Reparatie loc mooi gedaan.
Re: Electronica enzo
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Electronica enzo
Hoi Wilbert,

Leuk dat die beweging op je baan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Electronica enzo
Jessendelft
gast

Re: Electronica enzo
Dit is wel een mooie baan aan het worden!
Je hebt er een volger bij ;)

Veel succes!