Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Eerste poging stationsbrug
Hola,

Tussen alle bedrijven door heb ik toch nog even tijd gevonden voor de linker oever van de rivier (voor de kijkertjes rechts)



Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Eerste poging stationsbrug
Beetje kliederen:


Beetje groen:


Beetje goed weekend!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Eerste poging stationsbrug
Fred dat ziet er schitterend uit
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Eerste poging stationsbrug
-Fred:
Mooie aankleding van je riviertje,  :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Eerste poging stationsbrug
Fred

Dat is een heel mooi riviertje geworden  :thumbup:
Vraagje dat hout op de voorgrond ga je daar ook nog wat meedoen ?

Gr Alex 0850
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Eerste poging stationsbrug
Dank.
Denk het wel, Alex. Alleen nu nog niet, want ik sta er constant tegenaan en dan zitten al mijn kleren weer onder de verf...
F
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
Hola Koekenbakkers!


Juk bij de kolenbunker. Of het vervallen huis op de voorgrond blijft staan, blijft twijfelachtig. Dat het vervallen huis het tafereel sfeer geeft, is boven alle twijfel verheven.


Juk voor het station. Niets meer aan doen. Is goed zo. Toch?

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
-Fred:
Zo een vervallen huisje er bij dat al deels overwoekerd is, top  :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
 8o Fred ik vind beide situaties heel knap. Ik hoop dat ik zelf zulke dingen kan maken.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
Stijn, met de juiste materialen lukt jou dit ook, hoor!
Kijk anders een paar pagina's terug, daar staat een beschrijving hoe de stootjukkun te maken.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
Die had ik al gevonden Fred, ik zal het waarschijnlijk overschatten.
"Just do it" zeggen ze soms he.
Alleszins mijn complimenten met je geknutsel!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
Fred

Het gaat alsmaar knapper en knapper uitzien bij jou  :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
Hoi Fred,

Bedankt weer voor de update! De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat:

- Ik de gele bloemetjes té geel, té plastic vind, en niet echt vind staan bij het stootblok;
- Het stootblok er zeer fraai uitziet, maar voor mij ook pompeus oogt. Hoe heeft men, anno 1917 of daaromtrent, deze bekisting kunnen vullen met aarde? Moet een hels karwei geweest zijn! Eenvoudiger was het wellicht om met de kruiwagen steeds zand erheen te kruien, zoals hier mogelijk het geval geweest is (allen gevonden door te googlen op "Prellblock Epoche 1" en "Prellblock Epoche 1 sand"):









Kortom, ik denk dat dit beter kan en zie dit als een goede, noemenswaardige eerste poging. Ik wil je dus zeker niet afzeiken, maar daarvoor "kennen" we elkaar al lang genoeg, niet?

Groeten,
William



Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
Hola William
Och ik kan wel tegen een stootje, hoor. Maar zou je in het vervolg niet meer zo eerlijk willen zijn, non de pikkel!
Overigens heb ik dit soort jukken ook wel van deze hoogte gezien, maar waar het hem in zit, is dat de c rail eigenlijk dieper in het landschap verzonken zou moeten zijn. Dat geldt dan ook voor het juk, dat daardoor ook minder massaal oogt. Ik ga nog wel een keer met een paar extra lagen pleepapier in de weer.

Wat die plastiekerigge bloemen aangaat; ik ben flink kleurenblind en zie dat zelf dus niet. En wat ik niet zie, stoort mij niet. Maar goed, een oprecht kritische modelspoorliefhebber wel. Heb je suggesties hoe ik de bloemen minder plastiekerig zou kunnen laten ogen?
Trouwens, het zou maar zo kunnen dat het fotoapparaat bijdraagt aan de plastic look, hoor.

H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor

Fred, met een dun kwastje, geduld en wat ( verdunde ) groene en gele acrylverf, zijn die bloemen best te pimpen  :P

Grtz Tony
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
Merci, Tony! (Let op de bijna onovertroffen  sinterklaasrijmelarij!)

Wat mij overigens meer stoort aan de blommekes is dat ze bij tot aan het middel van de gemiddelde preiser reiken. Ik hou het ermaar op dat een eeuw geleden de mensen kleiner en de planten groter waren.

F
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
Hola

Poging 3)


De randen van het juk heb ik ongeveer met ongeveer 2 millimeter verlaagd. Dus heel voorzichtig met een scherp mes in het styrodur zitten frotten, zonder de aangebrachte verweerde hout structuur aan te tasten. Daarna weer met verf in de weer. Staat in elk geval iets minder lomp. Het juk zou voor de looks nog iets lager kunnen maar dan moet ik een geheel nieuw jukje plus binnenwerk maken en helaas ben ik door mijn styrodur-voorraad heen.

H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
Fred, 'k vind je juk mooi zoals ie nu is.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - beetje sfeer op het dode spoor
Hi Fred,

Als je ziet hoe "hoog" de wagon buffers zitten dan is de hoogte, van het juk, heel goed.
Als je wilt kan je misschien, voor het gezicht, de grond ophogen i.p.v. het juk te verlagen.
Ik zou er zelf niets meer aan doen.

groet
Harald
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Pruisen's Gloria doet haar ronde
Hola pruts- & knutselvriendjes,

Vandaag is het een heugelijke dag. Niet enkel komt de afzettingsprocedure van die vreemde snuiter aan de andere kant van de grote plas met rasse schreden naderbij tot op het punt dat het tastbaar wordt, nee, voor de allereerste keer heeft mijn Fleischmann P10 met schalks aangebrachte KPEV wapenschildjes tezamen met een prachtige sleep rijtuigjes, door kenners en liefhebbers ook liefdevol Pruisen's Gloria genoemd, een storingsvrije ronde over mijn baantje gemaakt! Zonder morren, zonder horten of stoten, zonder enige vorm van protest. Mijn hart maakte een sprongetje. En dan moet ik nog met atf in de weer. Kan dus alleen nog maar beter worden.





Mooi he!

Hoe dn ook:
Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Pruisen's Gloria doet haar ronde
-Fred:
Idd heel mooi,  :thumbup:
Goed dat de rit zonder problemen goed verlopen is.
De aankleding van het riviertje vind ik ook bijzonder goed geslaagd.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Pruisen's Gloria doet haar ronde
Gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal!  :thumbup:

Je baan ziet er echt fantastisch uit en dan komen er ook nog eens van die mooie locs langs als deze van Fleischmann.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Pruisen's Gloria doet haar ronde
Fred

Dat is zeker een heel mooi rondje en dan ook nog zonder problemen   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Pruisen's Gloria doet haar ronde
Fred

Dat zijn weer mooie foto's die je ons laat zien.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Pruisen's Gloria doet haar ronde
Fred,
daar gaat het toch om he, die mooie dames zien voortschrijden in een adembenemend decor, ik word er zowaar lyrisch van  O:-D
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Pruisen's Gloria doet haar ronde
Ziet um doen joa!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Hola koekenbakkers!

Goeie genade! Wat er nu toch is komen binnen rollen! Lang geleden heb ik haar al eens voorbij zien denderen op joeptjoep en vanaf dat moment wist ik dat ik haar ook in mijn harem wilde hebben. Ze lijkt ook wel een beetje op mij: groot, lomp en onvoorstelbaar sterk(!)  En vandaag is het dus zover. Dames, heren ook: de Triplex 2-8-8-8-2 Erie 5014 ?Matt H. Shay? van MTH. Ik heb er eigenlijk maar twee woorden voor: bril jant. Maar omdat ik haar daarmee wel te kort doe, schrijf ik er een paar meer. Dit in 1910 gebouwde monster was een poging om de immer toenemende vraag naar kolen het hoofd te bieden. In plaats van de gebruikelijke 2 of 3 Consolidation locomotieven (2-8-0) voor een lange kolensleep zou slechts 1 Tripex het werk kunnen doen. Helaas bleek de constructie in de realiteit geen succes. Doordat het gewicht van de tender door de afnemende hoeveelheid kolen en water tijdens de inzet steeds verder afnam, nam de hoeveelheid wielslip van de drijfwielen recht evenredig toe. En het gewicht nam helaas zeer snel af daar madam een niet te stillen honger bleek te hebben. Een betrouwbare inzet voor lange ritten kon dan ook niet worden gegarandeerd. Uiteindelijk zijn er maar 3 van gebouwd die alle in de duwdiensten terecht kwamen om bij korte steile stukken te kunnen bijspringen.  Hoe anders is het daarentegen bij het H0 model van de Triplex.
Met het grootste gemak trekt ze alles van de plaats over de steilste stukken. Ze is geheel van metaal en legt dus behoorlijk wat gewicht in de schaal. En nee, dat gewicht neemt dus niet af tijdens de inzet.

Is ze ook mooi, Fred? Tja, beauty is in the eye of the beholder, maar ik zeg volmondig ja. Wat een feest van detail, een gedicht op wielen, een schilderij van rook en geluid. Bij het zien van het volledig bewegende drijfwerk verdeeld over 3 sets van 4 assen, schiet het gemoed haast vol. Natuurlijk is ze, zoals het de modellen van MTH betaamt, voorzien van dynamische rookgenerator die synchroon met het geluid van de stoomslagen de rook uitbraakt. Het geluid is haast buitenaards te noemen door liefst twee grote luidsprekers. De verlichting is rondom werkend, dus headlights, cablights, numberboards en markerlighs zijn op knopdruk beschikbaar. Het lijkt haast een kerstboom bij nacht!  Haar rijeigenschappen zijn ook bijzonder goed. Het motortje met 2 vliegwielen is nauwelijks hoorbaar en loopt als de gesmeerde bliksem.  Maar het beste van alles is haar prijs. Ik heb haar op ebay.com in de 3-rail uitvoering kunnen bemachtigen voor nog geen 200 dollar. Tel daar dan nog 100 dollar bij voor douane en verzending en voor beneden de 300 euro haal je een exoot in huis die zijn weerga niet kent.








De tender heeft achterop nog een tweede rookkanaal speciaal voor de cilinders onder de tender.
Ook handig: voor het handmatig instellen van volume van geluid of rook zijn er onder de lading kolen twee potmeters geplaatst. De lading kolen klik je middels twee minimagneetjes op zijn plek. Niks geen geknoei met schroefjes of afbrekende plastic lipjes.


Zelfs de kabels vanuit het machinistenhuis naar fluit en bel zijn tot in detail weergegeven.

Kortom; ik ben er mee in mijn nopjes.

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Je hebt weer een prachtig brokje techniek gescoord, Fred. :thumbup:
Veel plezier met deze krachtige dame :important:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Hi Fred,

Dat is zeker een bijzonder model! Ik was bekend met de Mallet-locomotieven, maar aandrijving op de tender, dat is toch wat... 8o
Zit er ook achterop een rookgenerator? Tijd voor een fimpje Fred!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Fred

Dat is een hele mooie aanwinst  :thumbup:
Zet maar gauw op een filmpje.   >:-D

Gr Alex 0850
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Hi Fred,

Wat een prachtige joekel.
Ik begrijp alleen 2-8-8-8-2 niet ...... 2-4-4-3-2 of 2-D-D-C-2 ?

groet
Harald
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Angelsaksische notatie is: 2-8-8-6-2
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Dat is wel weer een plaatje hoor... :-*
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Op de tender zitten toch 4 aangedreven assen?
Dan zou t gewoon 2-8-8-8-2 moeten zijn... zoals Fred aangeeft.
https://en.wikipedia.org/wiki/Whyte_notation
https://en.wikipedia.org/wiki/2-8-8-8-2
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Hela hola!

Toch even ingrijpen hier. Ferm op de rem als het ware. Een 2-8-8-6-2? Niets van dat! De Erie Triplex heeft wel degelijk een 2-8-8-8-2 samenstelling. Het eerste drijfwiel onder de tender is enkel een beetje verscholen. Dus 2-8-8-8-2 of 1DDD1.Een van de drie gebouwde Triplexen, de Virginia 700 heeft zelfs een constellatie van 2-8-8-8-4!

H la P
Fred

Oh ja, leuk dat jullie instemmen met mijn aanwinst.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Sorry Fred, 'k heb de eerste aangedreven tenderwielen niet gezien... :oops:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Ik ook niet
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 21 februari 2017, 12:35:56
[...]
Zit er ook achterop een rookgenerator? [...]

Simon, helaas is er geen rookgenerator in de tender ingebouwd. Bij de spoor 0 versie heeft MTH die moeite overigens wel genomen, evenals stoom uit de fluit en bij de cilinders.
F
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Voila, de eerste bewegende beelden van de erie Triplex:
Kijk gerust, neem er een glaasje van het een of 't ander bij en ik verneem graag wat uw bevindingen zijn

www.youtube.com/watch?v=676zPZIDnIs

H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Erg fraaie lok Fred en apart  ;)
Nu toch maar plannen maken voor andere baan voor je speciale harem,?
Veel fun ermee
Gr. Jan
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Hi Fred,

Nog een keertje, wat een prachtige joekel.

groet
Harald
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Een schitterende machine en ook uitstekend camerawerk Fred, de Teutoonse dames die voorheen jouw spoortafel bevolkten zien nu vast groen van jaloezie!
Zo'n dame verdient toch een mooi stukje spoor om de beentjes te kunnen strekken, mocht de huidige kamer niet de benodigde ruimte bieden dan is het tijd voor een andere kamer!

;)
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Wat een mooie machine! Gefeliciflapstaart met de aanwinst Fred!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Hallo Fred,

Ik volg jou al een tijdje met je scenery op je baan, je stijl vind ik wel erg mooi.
Niet te netjes, wel natuurlijk, hier hou ik van.

Ga zo door,

Gr Einte
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
-Fred:
Wat een mooie elegante loc en met een aangedreven tender, die had ik nog niet gezien,  :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Kijk, now we're talking! Dit is inderdaad waanzinnig, bizar, geniaal, heerlijk! Als versgemaakte balkenbrei op een snee roggebrood met stroop...
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
schitterend ding. Mij vallen vooral de wielen op: lage wielflenzen: bijna realistisch! Alleen jammer van het voorste wiel, maarja, dat is wel begrijpelijk, die moet de hele machine de bocht in leiden. Machting ding man! Mooie details! Vet geluid!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Hallo Fred,

Wat een mooie aanwinst, super  :thumbup: :thumbup:

En bedankt voor het plaatsen van het filmpje.

M.vr.gr. Erwin
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Driemaal is scheepsrecht
Fred

Je loc mag zeker eens hier komen rijden, vind hem erg mooi  :D  :thumbup: :thumbup: :thumbup: