Hola koekenbakkers!
Goeie genade! Wat er nu toch is komen binnen rollen! Lang geleden heb ik haar al eens voorbij zien denderen op joeptjoep en vanaf dat moment wist ik dat ik haar ook in mijn harem wilde hebben. Ze lijkt ook wel een beetje op mij: groot, lomp en onvoorstelbaar sterk(!) En vandaag is het dus zover. Dames, heren ook: de Triplex 2-8-8-8-2 Erie 5014 ?Matt H. Shay? van MTH. Ik heb er eigenlijk maar twee woorden voor: bril jant. Maar omdat ik haar daarmee wel te kort doe, schrijf ik er een paar meer. Dit in 1910 gebouwde monster was een poging om de immer toenemende vraag naar kolen het hoofd te bieden. In plaats van de gebruikelijke 2 of 3 Consolidation locomotieven (2-8-0) voor een lange kolensleep zou slechts 1 Tripex het werk kunnen doen. Helaas bleek de constructie in de realiteit geen succes. Doordat het gewicht van de tender door de afnemende hoeveelheid kolen en water tijdens de inzet steeds verder afnam, nam de hoeveelheid wielslip van de drijfwielen recht evenredig toe. En het gewicht nam helaas zeer snel af daar madam een niet te stillen honger bleek te hebben. Een betrouwbare inzet voor lange ritten kon dan ook niet worden gegarandeerd. Uiteindelijk zijn er maar 3 van gebouwd die alle in de duwdiensten terecht kwamen om bij korte steile stukken te kunnen bijspringen. Hoe anders is het daarentegen bij het H0 model van de Triplex.
Met het grootste gemak trekt ze alles van de plaats over de steilste stukken. Ze is geheel van metaal en legt dus behoorlijk wat gewicht in de schaal. En nee, dat gewicht neemt dus niet af tijdens de inzet.
Is ze ook mooi, Fred? Tja, beauty is in the eye of the beholder, maar ik zeg volmondig ja. Wat een feest van detail, een gedicht op wielen, een schilderij van rook en geluid. Bij het zien van het volledig bewegende drijfwerk verdeeld over 3 sets van 4 assen, schiet het gemoed haast vol. Natuurlijk is ze, zoals het de modellen van MTH betaamt, voorzien van dynamische rookgenerator die synchroon met het geluid van de stoomslagen de rook uitbraakt. Het geluid is haast buitenaards te noemen door liefst twee grote luidsprekers. De verlichting is rondom werkend, dus headlights, cablights, numberboards en markerlighs zijn op knopdruk beschikbaar. Het lijkt haast een kerstboom bij nacht! Haar rijeigenschappen zijn ook bijzonder goed. Het motortje met 2 vliegwielen is nauwelijks hoorbaar en loopt als de gesmeerde bliksem. Maar het beste van alles is haar prijs. Ik heb haar op
ebay.com in de 3-rail uitvoering kunnen bemachtigen voor nog geen 200 dollar. Tel daar dan nog 100 dollar bij voor douane en verzending en voor beneden de 300 euro haal je een exoot in huis die zijn weerga niet kent.
De tender heeft achterop nog een tweede rookkanaal speciaal voor de cilinders onder de tender.
Ook handig: voor het handmatig instellen van volume van geluid of rook zijn er onder de lading kolen twee potmeters geplaatst. De lading kolen klik je middels twee minimagneetjes op zijn plek. Niks geen geknoei met schroefjes of afbrekende plastic lipjes.
Zelfs de kabels vanuit het machinistenhuis naar fluit en bel zijn tot in detail weergegeven.
Kortom; ik ben er mee in mijn nopjes.
Hasta la Pasta
Fred