Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?

Gestart door johanhe2 maandag 23 januari 2012, 19:31:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Dag allemaal,

Een aantal forumleden heeft het al opgemerkt: soft drive sinus (SDS) wordt niet (of helemaal niet?) toegepast op nieuwe modellen. Verdrietig he?, of niet?
Een aantal jaren geleden werd het met veel bombarie aangekonigd, met zelfs een speciale folder.
Waarom niet meer? Ik was er best tevreden over.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of ideeen.

Groet,
Johan
Re:soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
hier ook geen klachten! rijdt prachtig stil en kan heel mooi kruipen!
Overigens noemt marklin het nu volgens mij ''speciale motor''. en zo alle assen via cardan aangedreven.

Mvg,

Mathijs
Re:soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Citaat van: mathii72409 op maandag 23 januari 2012, 19:39:42
hier ook geen klachten! rijdt prachtig stil en kan heel mooi kruipen!
Overigens noemt marklin het nu volgens mij ''speciale motor''. en zo alle assen via cardan aangedreven.

Mvg,

Mathijs

Ik vermoed dat SDS te duur was.
Re:soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Ik denk ook dat het te duur is. Ik heb 1 lok met die motor, en die rijdt fantastisch

Groetjes Dennis
Re:soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Ik ook, maar ik heb hier een c sinus motor en die rijdt minstens even goed en stil...

Dennis
Re:soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Ik heb er destijds een emaill naar Marklin aan gewaagd.
Ik kreeg toen de volgende reactie:

Sehr geehrter Herr Kapiteijn,

da der Sinus-Antrieb von einer nicht zu vernachlässigenden Anzahl unserer Kunden abgelehnt wird, wird dieser nicht mehr bei der Konstruktion neuer Modelle berücksichtigt. In diesen Fällen werden jetzt Glockenankermotoren eingesetzt.

Mit freundlichen Grüßen

Ihr Märklin Kundenberater

Frank Mayer

Gebr. Märklin & Cie. GmbH
Kundenservice
Postfach 960
D-73009 Göppingen
Telefon Inland 09001 608222
        Ausland +49 7161 608222
Telefax +49 7161 608225
E-Mail: Service@maerklin.de
Internet: www.maerklin.de


Zo duur zijn die softdrive motoren echt niet hoor, niet meer dan een andere motor.
Het anker is namelijk een magneet, met meerdere polen en de stator bestaat uit een aantal spoelen.
En de elektronica is al jaren gemeengoed, kijk maar naar bijv CD/DVD spelers.

Marklin kreeg gewoon teveel klachten, lees maar eens op het Stummis forum in Duitsland.
Daar is een vele pagina's lang topic over welke Softdrive loks "ontstotterd" moesten worden.
Ik denk dat Marklin zich hier ook behoorlijk aan geërgerd heeft.
Re:soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Maar in plaats van afschrijven had men ook kunnen kiezen voor het verbeteren van het product en de storingen op kunnen lossen.

Ik denk dat ook meespeelt dat de klassieke motoren een leven lang meegaan en klanten bij een defecte SDS aan hoge kosten zijn gebonden. Ontzettend jammer, want niet nodig en laten we eerlijk zijn: de SDS is een motor met veel mooier rijgedrag dan de klassieke Marklin motor.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Veel klachten (op het Stummi-forum) hadden betrekking op de oudere sinus-motoren, die inderdaad nog wel eens stotterden.

Zelf vind ik het ook jammer dat de softdrive sinus-motoren - de verbeterde versies dus van de "stottersinussen" - verdwijnen: Dit zijn eigenlijk bijna perfecte motoren: goede trekkracht en heerlijk stil. Ik heb alleen wel de indruk dat ze wat gevoeliger zijn voor een goed contact met de rails. Niet geheel 100% schone rails kunnen soms een SDS-loc al tot stilstand brengen, waar de oude koffiemolens van Märklin gewoon doorrijden.

Met een klokankermotor heb ik zelf nog geen ervaring opgedaan, maar dat schijnen ook fijne motoren te zijn. Helaas worden niet alle modellen die eerst een SDS hadden (o.a. E 10/110, E 40/140, BR 218, V200)  nu voorzien van een klokankermotor.

Groet, Marc 
Re:soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Enige jaren geleden heb ik bij een Duitse Märklinshop de BR42.90 cat. nr. 39160 (jaja, de zwarte Franco Crosti) om laten bouwen naar fullsound.
Volgens deze Märklinshop kon dit alleen maar door de C-sinus motor te vervangen door een hoogvermogen motor.
Is dit voor de softdrive sinus dan misschien hetzelfde of gaat dat voor deze niet op?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Die motoren hebben aparte regelelektronica nodig.
Dit is dus een aparte print en is niet altijd te combineren met een ander type decoder...

Dennis
Re:soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Maar betekent dit wel dat het vervangen van de motor zo kan? Met andere woorden: sinus eruit, hoogvermogen erin?

En dat is alles? (los van de electronica natuurlijk).
Re:soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 24 januari 2012, 13:56:16
Enige jaren geleden heb ik bij een Duitse Märklinshop de BR42.90 cat. nr. 39160 (jaja, de zwarte Franco Crosti) om laten bouwen naar fullsound.
Volgens deze Märklinshop kon dit alleen maar door de C-sinus motor te vervangen door een hoogvermogen motor.
Is dit voor de softdrive sinus dan misschien hetzelfde of gaat dat voor deze niet op?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Tegenwoordig kunnen alle ESU decoders een sinusmotor aansturen, ook het type waar jij het over hebt. Ombouwen naar een normale vijfpolige motor zou dan niet meer nodig zijn.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Een beetje ouwe-topics uit de sloot halen, maar met een mLD/mSD zou je ook een SoftSinus motor aan moeten kunnen sturen. De CV nummertje 52, zou je moeten instellen op waarde 1. Dit zou voor fx (MM) en DCC beiden dezelfde moeten zijn.

Bron: (pagina 13, 17)
http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/60942_betrieb.pdf
Re: soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Die stelling klopt helaas niet Shaggy.
Een SDS motor heeft een totaal andere opbouw dan een DC motor.
Bij de SDS liggen 3 groepen van 3 spoelen om de rotor en de rotor bestaat uit een passieve 12 polige magneet.
Om een SDS aan te sturen, moet in de spoelen een elektrisch draaiveld gecreëerd worden en dat kan een msd/mld niet.
De instellingen op de decoder, waar jij het over hebt dienen om de SDS driver correct aan te sturen.
Zo moet de lastregeling op de decoder uitstaan, omdat deze door de SDS driver wordt geregeld.
Re: soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Oké, dus een SDS is weer een wisselstroom motor, oké.

Gezien de optie aanwezig is, zijn er dan loc's uitgebracht met een SDS-motor, waar een losse dragerprint en decoder aanwezig waren? Op, of tussen de dragerprint en motor in zou dan deze aansturing (driver) moeten zitten.
Re: soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Het is ook geen wisselstroommotor, maar je kunt de SDS vergelijken met die van een DVD speler.

Wat betreft je tweede vraag: zie hier ==> Klik.
Re: soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Het roterende gedeelte van de SDS motor is een stel magneten, in het huis zitten een aantal elektro magneten, waarvoor elektronisch een "draaiend veld" wordt opgewekt, het is dus precies omgekeerd als bij de "normale" motoren, de benodigde elektronica maakt het concept duurder.

Ik zou het wel goed vinden als Märklin het SDS gebeuren weer ging maken, want het loopt perfect, en dat mag van mij wel iets meer kosten.

Groet, Anne W
Re: soft drive sinus nauwelijks of niet meer geproduceerd, waarom eigenlijk?
Citaat van: Kappa op maandag 25 november 2013, 14:46:30
Het is ook geen wisselstroommotor, maar je kunt de SDS vergelijken met die van een DVD speler.

Wat betreft je tweede vraag: zie hier ==> Klik.

Volgens mij is de SDS motor in princiepe een draaistroommotor (een kortsluitanker motor om precies te zijn)  wanneer je deze met een goede frequentieregelaar zou aansturen kun je er perfecte rijeigenschappen mee berijken. Echter is de aansturing wel een hele kunst en vraagt wel om de nodige precisie, er komt namelijk iets meer bij kijken dan een gewone pwm regeling zoals bij een standaard dc motortje. Ook is het een hele kunst om er een goede lastregeling voor te maken (maar uiteraard niet onmogelijk).