Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Weer zo'n herintreders baan...

Gestart door martinh0 maandag 09 januari 2012, 20:24:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Weer zo'n herintreders baan...
Beste forumleden,

Op het internet (bij de Oosterburen; Stummiforum en later ook op de site van WinTrack.de) vond ik een baanplan wat mij direct aansprak alleen het was gemaakt met rails van Tillig. Had ik nog nooit van gehoord dus vrolijk aan de slag om het na te bouwen met K-rail. Tot mijn stomme verbazing paste een en ander voor geen meter.

Totdat ik in een helder moment tot de ontdekking kwam dat TT een andere schaal is en dus nooit op dezelfde maat tafel gaat passen; ook voor een herintreder is alle begin even weer moeilijk, toch?

Om een lang verhaal kort te maken: na wat avondjes stoeien is daar een passend plan uitgekomen. Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Een van de problemen is dat er geen of weinig plaats overblijft voor een redelijke stad bij het hoofdstation. Ook denk ik dat de stijging her en der op het randje is.

Ik ben heel benieuwd naar jullie commentaar en tips om dit plan compleet te maken. Voor de liefhebbers: Platte-Kammer-B03 is het originele voorbeeld wat ik gebruikt heb om mijn versie van te maken.

Alvast bedankt!!!

Groets,

Martin

Re:Weer zo'n herintreders baan...
Hoi Martin,

Welkom op het forum.
Leuk dat je na een pauze de hobby weer oppakt.
Je zult hier veel interessants te weten komen.

Wat betreft je baanplan, het eerste begin ziet er goed uit.
Eer vanuit gaande dat je hoofdstation op de voorgrond is gesitueerd, zou je ervoor kunnen kiezen om aan deze zijde van de sporen wat ruimte te maken door de rails iets van de muur af te leggen.
Dan kun je de buitenzijde gebruiken om met (halve) huizen een rij te maken, zodat het een grote stad lijkt.
Bij het andere station heb je wel veel ruimte voor scenery.
Je kunt er ook voor kieze om dan daar je hoofdstation van te maken.

Groeten,
Ton.

Re:Weer zo'n herintreders baan...
Hallo Ton,

Dank voor je input. Ik had misschien het 3d plaatje om moeten draaien; het hoofdstation is aan de andere kant en is het doorgangsstation (dubbelsprorig in en uit).

Als ik daar een redelijk stationsgebouw neerzet dan kun je er eigenlijk niet goed meer langs met een stuk straat, laat staan er parkeerplekken te maken.
Ik heb een van de 3 sporen als door midden geknipt en het station er tussen 'geplakt' maar veel levert dit ook niet op.

Als ik nog meer sporen laat vervallen dan gaat naar mij idee de verhouding scheef: 1 spoor direct langs het station, vervolgens een (breed) perron en dan nog eens 3 sporen. Tenzij 2 x 2 sporen een betere oplossing is?
Ik ben benieuwd wat je er van denkt.

Bedankt!!!

Martin

Re:Weer zo'n herintreders baan...
Hoi Martin,

Je zou het station kunnen situeren aan het einde van een doodlopende weg.
Maak je een pleintje aan de achterzijde van het station.
Links van het station loopt dan de weg naar de stad.
Het sporenplan zou ik laten zoals je het nu getekend hebt.
Je wilt uiteraard wel per richting een inhaalspoor overhouden.

Groeten,
Ton.
Re:Weer zo'n herintreders baan...
Hallo Ton,

Dat is een uitstekend idee!!! Sommige bouwers worstelen volgens mij wel meer met de vraag hoe je een en ander nu moet 'aankleden'. Het bouwen lukt meestal wel maar dan moet het geheel nog een gezicht krijgen; da's soms best wel lastig.

Maar, nogmaals bedankt, dit is nu net het zetje wat ik nodig had. Zodra ik aan het bouwen sla zal ik de nodige foto's maken en hier op het forum plaatsen.

Groets,

Martin