Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bad Burgberg. update 30 november 2018 (nieuwe baan vanaf#573).

Gestart door Maarten Marklin zaterdag 07 januari 2012, 16:37:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Hoi Wim,

Ach ja, ze rijden uiteindelijk rondjes dus haast om ergens te komen heeft niemand.:)  De Bambergerset wordt hier getrokken door de 55er i.p.v. de V90.
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Maarten,


Zijn weer prachtige foto's van je locs en je baan.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten,

Peter
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Dank je wel Peter.
Ik ben nu bezig met de bovenleiding, daar komen straks ook fotoos van.
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Mooie foto's Maarten. :thumbup:
Denk niet dat de preisertjes gaan zeuren als de trein maar 55 km per uur rijd kunnen ze langer van het uitzicht genieten van je mooie baan. ;) ;)

Zit trouwens ook te denken aan bovenleiding op mijn nieuwe baan is wel erg sfeer verhogend moet ik bekennen. :)
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Hoi Michel. Ik vind het storend als de elocs met de pantograaf in het luchtledige staan of rijden. Daarom heb ik gekozen voor bovenleiding. Ik vind de Marklin bovenleiding toch wel de makkelijkste om te monteren en heb via marktplaats een hele partij (nieuw) op de kop kunnen tikken. Ik gebruik het niet functioneel hoewel dat wel zou kunnen. In de tunnels heb ik geen draad hangen.
Ik heb op het zijlijntje nog Vollmer bovenleiding en dat laat ik daar maar zitten. De rest van de Vollmerbovenleiding doe ik in de verkoop.
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Je Altstadt is ook weer veranderd zie ik, ziet er mooi uit met die torentjes en dat stuk oude stsdsmuur aan de achterzijde :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Hoi Hans, Door het grijze torentje naar achteren te schuiven kun je de altstadt goed zien en ontstaan er twee pleinen in de stad.

Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Dat wordt een mooie scenery baan
Re: Modelbaan Altburg update bovenleiding op de paradestrecke
De bovenleiding hangt. De parade strecke is geëlectrificeerd, althans het stukje paradebaan wat er ligt.






































Re: Modelbaan Altburg update bovenleiding op de paradestrecke
Schitterend Maarten. :thumbup: :thumbup:
Ziet er zeer zeer sfeervol uit. :) :)
Re: Modelbaan Altburg update bovenleiding op de paradestrecke
-Maarten:
Dank voor het plaatsen van een mooie reeks over de paradestrecke,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update bovenleiding op de paradestrecke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan Altburg update bovenleiding op de paradestrecke

Nou Maarten, let ik even niet op, komen er 100 foto's voorbij  :P

Mooie strecke om van je treinen te smullen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Modelbaan Altburg update bovenleiding op de paradestrecke
Maarten,

Je bovenleiding ziet er top uit hoor, geeft gelijk een mooier beeld en nu komen je locs nog mooier over.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter

Re: Modelbaan Altburg update bovenleiding op de paradestrecke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan Altburg update bovenleiding op de paradestrecke
Dag Maarten.

Bedankt voor de mooie fotoreportage van de Paradestrecke!
Er komen erg mooie treinen met dito slepen voorbij  :thumbup: :thumbup:
Maar nu dit deel gereed is en er bovenleiding hangt, ben je
niet bang dat het gauw beschadigd daar het achterliggende
deel nog verder (af)gebouwd moet worden?

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan Altburg update bovenleiding op de paradestrecke

Erik, Ik kan er ook van de andere kant bij dus wordt er niets beschadigd. Ik moet dan onder de baan doorkruipen, dat ben ik inmiddels al aardig gewend.

Ik had natuurlijk ook de gehele baan eerst kunnen maken in ruwbouw en dan verder afwerken. Dat lukt alleen als je alles van te voren tot in de finesses hebt bedacht. Ik vind het leuker om te improviseren en te kunnen doen wat me op dat moment aan idee opborrelt.:)

Jorg, Peter enTony, ik ben van plan om van al mijn materieel fotoos te maken op het stukje paradebaan en die zal ik hier in dit draadje laten zien. Het is wel veel werk om dat te doen, ik zal af en toe er wat fotoos van maken.
Re: Modelbaan Altburg update bovenleiding op de paradestrecke
Hoi Maarten,
Dat ziet er fantastisch uit.

Albert.
Re: Modelbaan Altburg update bovenleiding op de paradestrecke
Ik zal af en toe enkele fotoos van mijn materieel de revu laten passeren.


Silberlingen, zilver en groen en 4 assige Umbauwagen.






Kofje



Glasenerzug



BR 81002 en BR 81005



SBB RE4/4 11376






Accu triebwagenstel 515 660-9 met 815 616-8












VT 75.9 met bijwagen









BR 64 met 3 assige umbauwagens



Dat was het voorlopig weer even vwb het materieel.


De Altstadt





Rechts op de foto een nieuwe tunnelingang, hij moet nog wel wat verouderd gaan worden.






Tot zover deze update













Re: Modelbaan Altburg update fotoos materieel, altstadt en nieuwe tunnelingang.
Hallo Maarten,

Drukke boel, al dat verschillende materieel.
Maar wel erug leuk !!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Bedankt voor het delen van de mooie foto's. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin

Re: Modelbaan Altburg update fotoos materieel, altstadt en nieuwe tunnelingang.
-Maarten:
Dank voor het showen van je mooi materiaal,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update fotoos materieel, altstadt en nieuwe tunnelingang.
Mooie update Maarten. :thumbdown:
Er rijd prachtig materiaal op je baan Altburg. :)
Ook het nieuwe tunnelportaal mag er nu al zijn laat staan als hij verouderd is. :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update fotoos materieel, altstadt en nieuwe tunnelingang.
Maarten,

Prachtige foto's van je rijdend matriaal, en je tunnels en berg mogen er zeker wezen hoor is allemaal al heel mooi.  :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Modelbaan Altburg update fotoos materieel, altstadt en nieuwe tunnelingang.
Ik ben weer even wezen schuiven met huisjes voor de "Stadtsmitte" .
Vanaf de Altstadt loopt het wandelgebied langzaam naar beneden vanaf het Goethe- en Schillerstandbeeld tot in het centrum. Ik heb het nu even provisorisch gedaan maar wordt straks met gips afgewerkt.

















Zo krijgen we een beetje een idee hoe het gaat worden. Straks met wat kleur, preisertjes, autootjes en veel groen en een achtergrondplaat zal het er beter uit gaan  zien.
Het standbeeld wordt nog een 180° gedraaid, dan kijken ze naar beneden richting Schillerstrasse. :)

Er moet nog een stukje van de  plaat afgezaagd worden omdat het straks afneembaar moet worden vanwege de onderliggende schaduwstationssporen.
Het deel met het station en de stationssporen wordt een vaste plaat.
Re: Modelbaan Altburg update schuiven met huisjes Stadtsmitte
Maarten,

Dat ziet er top uit je stad, dit gaat met een uitdaging geven als ik daar aan begin.  :D



Groeten

Peter
Re: Modelbaan Altburg update schuiven met huisjes Stadtsmitte
Maarten,

Het schuiven met de huisjes gaat je goed af. :)
Ze staan wat mij betreft aardig zo en het geheel zoals het nu staat is zeer sfeervol al laat staan als het groen en de preisertjes en de rest er nog bij komt. :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update schuiven met huisjes Stadtsmitte
Ja, dit gaat hem denk wel worden. Ik kijk nog wel of ik nog wat met niveauverschillen kan doen.
Re: Modelbaan Altburg update schuiven met huisjes Stadtsmitte
Mooi  :important:
Niveauverschillen zullen het alleen maar mooier maken

Komen nu zowel de brouwerij als het rathaus niet in de stad? Of kijk ik daar volledig overheen, wat ook niet geheel onmogelijk is.
Re: Modelbaan Altburg update schuiven met huisjes Stadtsmitte
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modelbaan Altburg update schuiven met huisjes Stadtsmitte
Ik zou de Altstadt wat hoger leggen, met of een deftige trap omlaag, of een kasseienpad in een halve spiraal omlaag, met een stenen muurtje erlangs, met daarachter wat gazon bekleding. De statige heren huizen zou ik juist iets lager zetten dan het stationsgebouw. Puur intuïtief, of meer, zoals ik dat in het buitenland heb gezien.
Re: Modelbaan Altburg update schuiven met huisjes Stadtsmitte
-Maarten:
Idd wat niveauverschil brengen geeft een beter inkijk op de stad,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update schuiven met huisjes Stadtsmitte
Hallo Maarten,

Heerlijk dat schuiven met huisjes.
Kan nog een hele puzzel zijn.
Bij het vormen van mijn eigen stad, kijk ik regelmatig naar jouw foto's ter inspiratie.

Ik vind het er zo goed uitzien.

Succes,
Erik
Re: Modelbaan Altburg update schuiven met huisjes Stadtsmitte
Toch maar weer wat schuiven, het basisidee is blijven staan. Ik ben hier zeer tevreden over hoe het nu staat. Het doel was om toch al mijn stadshuizen een plek te geven, dat doel is aardig gehaald.
Het postkantoor is naar de Altstadt verhuist, een tankstation erbij geplaatst en het rathaus Leer is er bij gekomen. Of het rathaus daar blijft staan is nog de vraag, misschien zet ik er nog rijtje eengezinshuizen neer. Ik denk dat dat meer past met de spoorlijn die er achter langs gaat lopen richting depot.
Ook de oude toren, ik bleef ontevreden over waar die toren steeds stond, staat nu bijna op de plek waar hij in het begin stond.
De plaat moet ook nog in stukken worden verdeeld zodat ik bij problemen makkelijk bij het schaduwstation kan komen.







































Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.

Dat ziet eruit als een stad, Maarten  :thumbup:

Goed geschoven !
Straatjes wat smal hier en daar, maar dat is wel vaker zo en met eenrichtingsverkeer best geloofwaardig.
Een foto van wat verder af genomen, om het geheel te zien, zou fijn zijn.

Grtz Tony
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
-Maarten:
Indien jij er tevreden mee bent is het voor mij ook goed, is een zeer sfeervol stadje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
Maarten,

Heb weer genoten van je update van het schuiven me de huisjes. :)
Het staat lekker op en bij elkaar gepakt wat meteen een dorpse sfeer geeft.

Alleen het stukje bij de benzine pomp vindt ik een beetje hoe zal ik het schrijven kaal en komt niet mooi maar dat vindt ik niet tot zijn recht.
Wat komt er links van het benzinestation waar het blokje hout legt en de opleggers staan ?
Als je daar je benzinestation neer kunt zetten en op de plek van de benzinestation kan je dan weer wat huisjes neerzetten zodat het in mijn ogen beter aansluit bij het grote gebouw op de hoek en bij het station.

Het is maar een suggestie je moet natuurlijk doen wat je zelf wil op je mooie baan.
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
Maarten, mooie stad, mooie locs. Het plaatje klopt :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
Hoi Michel, links komt een afbuigend spoor naar het lokdepot met draaischijf.
Langs dat spoor komt een weg naar het depot toe. Daar zal langs de weg ook een hek en wat gras en onkruid komen.
Ik weet ook nog niet of het tankstation daar goed staat.
De stad ligt nu tot en met de Schillerstrasse wel vast.
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
Ik begin een idee te krijgen van de achtergrond die je nog gaat plaatsen.
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
Vertel me dat eens Jan Willem, misschien inspireert het me.
Ik ben wel aan het kijken naar een passende achtergrond. Misschien eentje met wat industrie aan de linkerkant, midden stadsachtergrond en rechts bergachtig/bomen.
Het ligt overigens nu allemaal stil met de bouw, het is niet uit te houden op zolder met dit weer.
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
Volgens mij heette de achtergrond Stad aan de Rivier (Vollmer), zo'n jaren '80 ding.
En in spoor N  nog net zo duur als vroeger. In h0 zijn er wel eens aanbiedingen.
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
Ik zal dat eens opzoeken. Bedankt Jan.
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
Maarten,

Ik vind eigenlijk je benzine pomp helemaal niet bij de rest van de stad passen.
Is er geen pomp die iets wat meer in die sfeer is?

Mvg, Robin
Re: Modelbaan Altburg update huisjes Stadtsmitte staan nu naar tevredenheid.
Het ligt nu allemaal stil op zolder vanwege de temperatuur.
Ik moet de platen nog op maat zagen en dan gaan we verder met het indelen van de stad. Alles is nog mogelijk.
Re: Modelbaan Altburg update 4 augustus - klaar met huizengeschuif
Nu het regenachtig is en de temperatuur wat gezakt is kunnen we weer naar zolder. In de tussentijd komen er, na een periode van afstand nemen, nieuwe ideeën.
Hou je goed vast want ik heb heel veel fotoos gemaakt van hoe het er uit gaat zien. Alle huisjes moeten er weer af en dan moet de plaat gezaagd worden zodat hij later uitneembaar is om bij het schaduwstation te komen als het nodig is.

De Altstadt, Ik heb een rijtje huizen schuin gezet en daar achter in een nauw straatje nog een rijtje huizen. Het geeft een leuk effect van een oud stadje.



















Mitte, vanaf de Altstadt loopt er een flaneerlaan naar beneden tot aan het centrum waar het eindigt bij het standbeeld van Goethe en Schiller. Daar begint dan ook de Schillerstrasse. Rechtsaf wandel je onder de Martins Tor (ik zie nu op de foto dat de bovenkant verkeerd staat, maar ik loop er steeds tegenaan als ik daar bezig ben :( ) door naar de rest van de stad. Loop je langs de Schillerstrasse dan kom je in een wandelgebied, vervolgens langs het postkantoor en dan het stadhuis.









































Het station, het station is van Vollmer ´Baden Baden´, ik ben er nog niet uit of ik het anders zal gaan noemen en hoe ik dat ga doen. Ik denk aan Bad Altburg.























Ik hield nog een hoekhuis over en de brouwerij die gigantisch groot is moet nog ergens een plek vinden. Dat is van later zorg.
Re: Modelbaan Altburg update 4 augustus - klaar met huizengeschuif
Maarten,

Je huisjes staan heel mooi, en denk ook dat ik aan het stadgedeelte ga beginnen ook zal moeten passen en meten.

Het idee om het uitneembaar te maken lijkt me super,



Groeten


Peter
Re: Modelbaan Altburg update 4 augustus - klaar met huizengeschuif- veel fotoos!
Maarten,

Heb genoten van de mooie foto's van je update.
Jammer dat het weinig foto's zijn dit keer. >:-D >:-D

De Altstadt met de huisjes schuin neergezet geeft meteen een huiselijke sfeervolle effect.

Mitte: ik zeg schreef niks meer aan doen alleen de bovenkant van Martins Tor goed zetten. :D

Station: ondanks dat hij best wel groot is misstaat hij niet mede omdat de huizen in de Altstadt en mitte ook best wel aardig groot zijn en er genoeg valt te bekijken rondom het station.

Edit: doorgestreept woord van de andere gescheiden.

Re: Modelbaan Altburg update 4 augustus - klaar met huizengeschuif- veel fotoos!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modelbaan Altburg update 4 augustus - klaar met huizengeschuif- veel fotoos!
Schitterende, sfeervolle foto's, toppertjes die tegelijk wat zeggen over de ruimte erom heen:

Om er 2 nog even uit terug te halen:

De nivo's boven elkaar en het woekeren met de ruimte, maakt duidelijk waarom die nieuwe tunnel is gemaakt


Geeft een beeld van de breedte en diepte van het stukje zolder (of vliering), en de hoogte ten opzichte van de vloer, de balken en de dozen met opslag, met het stationsgebouw als meetlat voor het totaal, en kijk het dakbeschot is naakt (niet-geïsoleerd), en er zijn nog geen achtergronden:


Overigens, die ballast tussen de rails is ook echt mooi.
Re: Modelbaan Altburg update 4 augustus - klaar met huizengeschuif- veel fotoos!
-Maarten:
Ziet er allemaal heel mooi uit, de altstadt is echt een juweeltje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update 4 augustus - klaar met huizengeschuif- veel fotoos!
Wow dat is een flinke foto update. :P :P
Die vele foto's geven een goed indruk hoe het gaat worden.
Dat schuine straatje heb je  leuk bedacht. Dat maakt het een stuk realistischer. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update 4 augustus - klaar met huizengeschuif- veel fotoos!
 :?:
Citaat van: Jan22 op donderdag 04 augustus 2016, 18:31:45
Schitterende, sfeervolle foto's, toppertjes die tegelijk wat zeggen over de ruimte erom heen:

Om er 2 nog even uit terug te halen:

De nivo's boven elkaar en het woekeren met de ruimte, maakt duidelijk waarom die nieuwe tunnel is gemaakt


Geeft een beeld van de breedte en diepte van het stukje zolder (of vliering), en de hoogte ten opzichte van de vloer, de balken en de dozen met opslag, met het stationsgebouw als meetlat voor het totaal, en kijk het dakbeschot is naakt (niet-geïsoleerd), en er zijn nog geen achtergronden:


Overigens, die ballast tussen de rails is ook echt mooi.
@Jan Willem, Er is geen nieuwe tunnelingang gemaakt. Ik heb de bestaande tunnelingang die toegang geeft tot de zijlijn naar Oberschmallsee vervangen door een Loreley tunnelingang van Faller.
De ballast tussen de sporen is wat fijner van structuur. Ik heb dat bij een stalletje gekocht in Houten, die verkochten allerlei scenerystrooisel.
De zolder is geen vliering en de huidige modelbaan kan er goed op. Het is een ontwerp in U-vorm. De zolder heeft als functie hobbyruimte voor mij en is niet verwarmd en hoeft niet geisoleerd te worden daarom heb ik daar geen isolatieplaten aangebracht, ben als de dood voor dakrot en is niet nodig.
Mijn droomwens is om een grote ruimte ter beschikking te hebben voor het modelspoor maar ik moet het hier mee doen. Er zijn mensen die minder ruimte hebben.
Achtergrondplaten komen nog wel maar dit is een baan in opbouw en de achtergronden zijn nog niet aan de beurt. Er is nog zoveel te doen, gelukkig.
Re: Modelbaan Altburg update 4 augustus - klaar met huizengeschuif- veel fotoos!
De straten in Bad Altburg moeten een naam krijgen.
Je zult daar dan ook vinden de Schillerstrasse, Goethestrasse, Rathausplatz, Bahnhofstrasse en de Turmstrasse. Dat zijn straten die je overal in Duitsland kan vinden behalve de Allee des 11. juni. Deze Allee loopt vanaf Mitte naar de Altstad omhoog. 11 juni slaat op mijn geboortedatum :).
Nu moet ik nog straatnamen verzinnen voor de Altstadt. Daar staat ook een Rathaus maar ik heb in Mitte al een rathausplatz.
Dus wie weet er een originele straat/pleinnaam?

Ik heb op internet een site gevonden waar je zelf straatnaam bordjes en nummerborden kan maken. Ik heb ze geprint op fotopapier. Het is leuk om je eigen auto in H0 met eigen nummerbord te zien.








Het is veel te warm om op zolder aan de baan te werken, dan is het wel leuk om dit soort dingetjes uit te zoeken.




Re: Modelbaan Altburg update 24 augustus - straatnamen -
Leuk dat je dat hebt uitgezocht ipv op de te warme zolder te werken.
Ziet er goed uit. En ja een auto met je eigen nummerbord is erg gaaf.
maar een straatnaam met je geboortedatum :? ;)
Kun je in die koelere ruimte ook nog even het linkje van die website plaatsen. ;)
Daar zijn weer een aantal van ons meegeholpen. Alvast bedankt.