Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bad Burgberg. update 30 november 2018 (nieuwe baan vanaf#573).

Gestart door Maarten Marklin zaterdag 07 januari 2012, 16:37:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan Altburg update 30 april 2016
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Altburg update 30 april 2016
Mooi en overzichtelijk commandocentrum Maarten. :thumbup:
En lekker hé zoveel vrije tijd. :) :)
Re: Modelbaan Altburg update 30 april 2016
Maarten,

Je commando centrum ziet er al goed uit, power heb je ook al genoeg, de rest komt met de tijd :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Modelbaan Altburg update 30 april 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 30 april 2016
Als power heb ik de Central station voor de rijspanning en twee boosters 6015. Eentje voor de wissels, seinen en stopsecties en de andere booster voor verlichting. Voor alle drie bronnen loopt er een ringleiding met een gezamenlijke minleiding.
Voor de bediening drie keyboards, 1 controlunit 6021, 1 mobile station en 1 central station. Dus voor de bediening ook voldoende. :)
Ik heb wel aan koploper gedacht maar weet niet of dat voor mij een meerwaarde heeft.
Re: Modelbaan Bad Altburg update 30 april 2016
Het schakeltableau.
De schakelaars moeten nog wel allemaal worden aangesloten maar zo ziet het er uit.
Het is gemaakt uit plexiglas en daarachter heb ik het sporenplan bevestigd. Het sporenplan heb ik in excel getekend.










Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Hoi Maarten,


Dat is een prof bord gewoon  8o mooi gemaakt allemaal.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten


Peter
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Hoi Maarten,

Fraai schakeltableau. :thumbup:

Gr.
René
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
-Maarten:
Knap gemaakt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Maarten,

En het commandocentrum wordt mooier en mooier. :)
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Dag Maarten.

Netjes! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016

Keurig voor elkaar, Maarten  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Topie Maarten.  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
nzuri sana :important:
(Heel mooi, in 't Swahili... ;) )
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Zit je ook op swahiliaanse les?
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Volgens de vertaal computer kan het ook zijn "heel goed" >:-D
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Vandaag weer met het schaduwstation bezig geweest. De s88 ingangen schenen een eigen wil te hebben, ik kwam er maar niet achter wat er aan de hand was. Misschien geen goede min of een stoorsignaal.  De reedcontacten zaten natuurlijk net op een stuk waar ik er niet goed bij kon. Ik heb ze weggehaald en een stuk verderop waar ik er goed bij kan geplaatst. De bedrading ook wat beter neergelegd.
Echter, toen ik wilde testen bleek dat ik tegen de connector aangezeten had want die was in ieder geval voor verder gebruik onklaar gemaakt. Ik heb die printjes van Floodland met UTP aansluiting. Morgen maar naar de electronicazaak toe om een paar connectoren te halen. Jammer dat ik nu niet kan testen.
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Ik heb 1 adapter kunnen herstellen zodat het testen van het schaduwstation doorgang kan vinden. Bleek dat de beste optie is om de magneetjes onder de loks te bevestigen. Wederom de reedcontacten verplaatst, ongeveer 10 cm van de stopsectie af.
Het gaat nu zo bijvoorbeeld: spoor 6 komt een trein binnen, reedcontact 6 word gemaakt. De rijweg is zo ingesteld dat de wissels richting spoor 1gaan. Tevens worden alle stopsecties op stop gezet behalve spoor 1. Trein op spoor 1 vertrekt en komt er een nieuwe aan op spoor 1. Wordt reedcontact van spoor 1 bekrachtigd dan alle stopsecties op stop behalve spoor 2 en liggen de wissels richting spoor 2 etc. Ik heb dit getest en werkt prima. Het is alleen nog niet mogelijk om rond te rijden. Morgen de wissels aansluiten op de ESU decoders en dan is in principe het schaduwstation gereed. Ik ga dan de volgende verdieping aanbrengen met de stadshuizen. Deze verdieping word wel afneembaar gemaakt zodat ik altijd goed bij het schaduwstation kan komen mocht ik er onverhoopt bij moeten.
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Maarten,

Mooie gedaan, prachtige schakelaartjes.

Gr.
Piwie.
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 2 mei 2016
Even wat met geschuif met huizen. Ben aan het uitproberen hoe de stad er uit gaat zien. Het wordt wel aardig krap.

















Ik kan eventueel nog een rijtje links achter kwijt, helemaal links achter moet nog een lokdepot komen. Misschien moet ik de stad wat soberder maken en huisjes weghalen. Dat zien we wel weer als ik verder ga met het emplacement. In ieder geval weet ik nu dat dit stukje later aan de beurt komt. Ook moet ik nog uitdenken hoe ik van het hogere gedeelte van de Altstadt naar het lagere stadtsmitte de overgang ga maken.
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
Hoi Maarten,


Ziet er allemaal heel mooi uit, en ja met huisjes moet je schuiven en passen en meten.  ;)

Daar ben ik ook ooit aan toe, maar eerst de draaischijf optimaal krijgen hier.  :P



Groeten

Peter
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
De oude steden waren toch heel dicht op elkaar gebouwd
Straten 1 richting verkeer maken
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
Maarten, het is een kwestie van waar je de prioriteit wilt leggen.
Een BW kan ook flink wat ruimte opslokken.
Er ligt nu toch ook al aardig wat Altstadt.

Zelf heb ik de prioriteit liggen bij het BW en het station, ten koste van de Altstadt die wordt bij mij dus wat kleiner.
Bij mij zit het in de planning, de bouw begint later dit jaar, eindelijk.

Sucsez met de afweging.
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
Ik denk dat ik de overgang van Mitte naar Altstadt via een trap ga maken. Zoals de Martinitreppe in Minden.
De huizen staan nu ook te recht, het gaan waarschijnlijk schuine straten worden. Foto volgt.
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Dit kan:




















Of.......dit:






















Het rathaus Leer vind ik niet zo goed bij de andere huizen passen qua stijl of geeft dat niets?
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
Hoi Maarten,

Ik vind de eerste variant het leukste.
Met de betonmuur wordt het een beetje saai.

Gr.
René
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
Hoi Maarten,

Bovenste opstelling vind ik het mooist en meest passend bij elkaar.
Het stadhuis past er prima bij hoor ! In steden vind je vaak veel bouwstijlen door elkaar.
Zo wekt het geheel - samen met het grote stationsgebouw - de indruk van een grote stad  :thumbup:

De flats zou ik ergens een eigen hoekje in het groen geven, die liggen meestal niet zo in de binnenstad.

Grtz Tony
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
De versie met de betonmuur lijkt wel saai maar met graffitti er op, VOPO´s er bij en een checkpoint met militairen en een paar tanks maakt het al heel wat anders. :)
Ik wilde sowieso een stukje muur maken maar komt mogelijk wat meer naar achteren.
Het rathaus Leer is wel imposant maar ga nog wat meer schuiven.
Het midden plantsoen moet dominant stadsbeeld zijn in het centrum.
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 5 mei 2016
Ik heb weer geschoven met de huisjes.




















en als alternatief een iets bredere straat langs het rathaus:









en zo blijf je bezig. :)

Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
We blijven bezig.
En nu met een tankstation erbij.

















Aan het eind van de wandelpromenade kun je met een trap omhoog naar de Altstad. Een voorproefje van de Altstad heb je dan al gehad omdat je langs een toren met oude stadsmuur loopt.








Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Ik zal ook de variant met de brouwerij bekijken. Ben niet helemaal content met het rathaus Leer.
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Ik vindt de laatste opstelling met de benzinepomp erbij geen verkeerde opstelling Maarten.
Blijf lekker schuiven tot dat je gevoel zegt ja dit is het zo gaat het worden. :)
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Ben nu bezig om de volgende delen op te bouwen.
Het schaduwstation werkt nu goed en ben nu de rest van de digitale modules aan het testen.
Via marktplaats heb ik 2 Viessmann modules 5221 gekocht, deze bedienen blok seinen en de bijbehorende stopsectie. Je ziet eerst de ene led uitdoven en dan de andere er na ontsteken bij het omschakelen. Ook de remmodule werkt nu perfect. Ik heb nu onder een aantal loks magneten geplakt en die werken nu goed i.s.m. de reedcontacten.
Het is bij een aantal loks best wel moeilijk om een plek te vinden voor een magneet. Bijvoorbeeld bij de glaserne zug is er helemaal geen plek. Daar zal een zeer platte magneet onder moeten. Ik heb nog lang niet alle loks voorzien maar dat komt allemaal nog.

Ik had eerst problemen met een tweetal decoders k83 van Marklin. Zij zorgden voor wat onrust bij de andere modules, zij gingen raar schakelen. Ik heb nog wel wat vreemds, als ik een sluiting heb gehad door bijvoorbeeld een ontsporing dan
schakelen de  modules met een flinke vertraging. Dat had ik ook met de 2 k83 erbij. Na een tijdje doen ze het weer normaal.
Dat met die twee modules en die vertraging heb ik nooit eerder gehad. Blijft een vreemd fenomeen.

Volgende week ga ik hout kopen om het laatste stukje te af te bouwen en dan kunnen we rond gaan rijden. Nu is het nog stukjes heen en weer rijden. Dan zal ik ook weer wat fotoos laten zien.
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Hee, waarom heb ik dit topic niet eerder gezien 8o??? Ik heb weer wat te lezen dit weekend :D!
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Citaat van: Maarten Marklin op vrijdag 06 mei 2016, 17:31:44
Ik zal ook de variant met de brouwerij bekijken. Ben niet helemaal content met het rathaus Leer.

Op de laatste foto's staat het rathaus wel erg mooi in de stad. Ik vind juist het tankstation een beetje gek gesitueerd. Ik zou wel het idee van een stationslaan vasthouden, dan komt het station ook het mooist uit, wel vraag ik mij af wat dat stukje stadsmuur daar zo voor het station doet.
Je zou ook nog kunnen kiezen voor een grootse straat recht voor het station  ;)

Keuzes zat haha :D
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Hoi Martijn, ik ben nu eerst bezig om e.e.a. te laten werken en de baan verder te bouwen.

Daarna komt de stad weer aan de orde, ik was wat aan het proberen. Ik denk dat ik vanaf de altstad de laan naar beneden laat lopen met de huizen van de Goethestrasse er langs. Dat betekent wel een hele constructie om de huizen goed langs de aflopende straat te krijgen maar het resultaat zal fraai zijn (denk ik :)).
De stadsmuur was een probeerseltje, die staat nu weer op een plekje in de altstad.
Het is een kwestie van passen en meten en ik ben inmiddels wel zover van gedachten dat ik niet alles kan plaatsen. De brouwerij is een groot gebouw net als het rathaus Leer, beiden in de stad plaatsen gaat niet. Misschien kan ik de brouwerij nog op een ander plekje kwijt. Ik heb niet veel ruimte voor de modelbaan op mijn zolder dus is het zoals bij de meeste modelbouwers gaat compromissen sluiten. De Martinstor heb ik verplaatst van de altstad naar het centrum.

Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Hee, waarom heb ik dit topic niet eerder gezien 8o??? Ik heb weer wat te lezen dit weekend :D!
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
In post 289 heb je het al eerder gezien. :)
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Helemaal waar Maarten, tablet crashte vanwege lege accu en op één of andere manier is het bericht later nogmaals geplaatst.
Inmiddels heb ik je hele draadje van nul tot nu doorgenomen, erg mooi en sfeervol allemaal. Mooi om je baan te zien groeien met steeds kleine verbeteringen (al vond ik persoonlijk de grote toren in de Altstadt mooier dan dat bruine gevalletje dat er nu staat ;)). Hoe je je gebouwen uiteindelijk neerzet blijft een kwestie van lekker schuiven, foto's kunnen helpen om tot de optimale opstelling te komen (inclusief natuurlijk ons goed bedoelde commentaar daarop).
Bouw lekker verder en blijf ons op de hoogte houden met mooie updates! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016

Gefeliciteerd, Maarten  :P

Nog vele jaren in goede gezondheid gewenst !

Grtz Tony

Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Dank je wel Tony!
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Hi Maarten,

Gefeliciteerd met het behalen van de 65 jaar.
Maak er een leuke, gezellige en spoorse dag van.
Uiteraard ook nog vele jaren.

groet
Harald
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Hoi Maarten,

Gefeliciteerd!  :)

Citaat van: Maarten Marklin op vrijdag 10 juni 2016, 20:52:10
Ik denk dat ik vanaf de altstad de laan naar beneden laat lopen met de huizen van de Goethestrasse er langs. Dat betekent wel een hele constructie om de huizen goed langs de aflopende straat te krijgen maar het resultaat zal fraai zijn (denk ik :)).

Dat is ook een erg leuk plan, ik heb dat zelf ook gedaan. Het is even knutselen maar het is het zeker waard, het zal ook de huizen van de Goethestrasse nog een extraatje geven.
Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om de Martinstor over de stationslaan te zetten ;)
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Maarten,
Gefeliciteerd. :thumbup:
Hopelijk heb je mooie modelspoor kados gekregen. :)
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Hallo jarige, gefeliciteerd met je verjaardag.
Fijne dag nog en proost.

Het is leuk om te zien wat je schuifpartijen opleveren.
Het is zeer herkenbaar.

Groet,

Erik
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Dank je wel Erik.
Tja, je moet uitproberen tot je tevreden bent. En dan zie je weer ergens wat en krijg je weer een ander idee. Zo zijn we lekker bezig en daar gaat het eigenlijk om in deze hobby.
Re: Modelbaan Altburg update 6 mei 2016
Hoi Maarten

Een gelukkige verjaardag gewenst, en je stad ziet er mooi uit en blijven verzetten tot je zelf tevreden bent.




Groeten


Peter
Re: Modelbaan Altburg update
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update
Langzamerhand groeit de baan. Er is nog heel veel te doen maar hier een kleine update.
De parade baan krijgt vorm. De linkerbaan is volledig zichtbaar, de rechtse  baan zal onder een bogenviaduct komen vanwege de (faller)autoweg die er boven zal gaan komen.



































De fotoos zijn genomen terwijl ik nog bezig was dus de potjes met strooigoed etc. zie je ook mooi. :)
Re: Modelbaan Altburg update
-Maarten:
Zeer mooi resultaat,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update
Maarten,

Prachtige foto's van een mooie BR23 met sleep wagons, en verder ziet alles er top uit hoor.  :thumbup: :thumbup:
Over de potjes strooisel kijk ik wel over,  :D :D :D





Groeten


Peter
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Nog wat fotootjes. Klein beetje de rommel opgeruimd.




























Sommige beestjes zijn zo schichtig dat ze niet scherp in beeld komen, hier een tweetal wilde zwijnen.






















Dat was het weer. Groetjes van Maarten.








Re: Modelbaan Altburg update 15 juni 2016
Leuke opnamen :important:
De reizigers moeten wél flink geduld hebben, aangezien de trein getrokken wordt door een machine met een maximum
snelheid van 55 km/u... ;)