Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?

Gestart door Wijbe woensdag 04 januari 2012, 12:48:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Ik had een sikje omgeboud met bovenstaande decoder.

Echter maakte de decoder een hoog piepend/krakend geluid, echter functioneerde alles. Dus op onderzoek uitgegaan om te zien of ik ergens kortsluiting had. Vond niks, lok weer de baan op en zag een rookpluimpje  :-(

Kortsluiting tussen de + en - (rood en zwart) op de decoder.

Het enigste beschadigde component wat ik kan vinden, ik vermoed door de soldeerbout  :oops: , zit precies boven de lichtuitgang achter. Er zitten 4 van deze componenten op de decoder.

Is dit te repareren, of is de decoder naar decoderland? :-(

Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Dit zou een diode kunnen zijn, dit is echter een gok.

Als dit idd een diode is zou deze in principe te vervangen zijn, maar ik vermoed dat er intern nog meer componenten (onzichtbaar weliswaar) opgeblazen zijn.

De beste en waarschijnlijk enigste optie is een nieuwe decoder...

Dennis
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Het is een vierkant blokje, aan 1 zijde totaal beschadigt. Met het checken viel hij er zelfs zonet af. Zit met 4 pads gesoldeerd, en zie al dat een hobbyist dit niet kan repareren.

Al een nieuwe decoder besteld, misschien deze naar Zimo toesturen.
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
4 pads?
Dat wist ik niet, dan is het geen diode maar een ander component.

Repareren doen ze zoiets niet, de werkuren voor de reparatie zijn hoger dan een nieuw component.
Bij mijn CS2 wilde ze niet eens een s88 module vervangen, ze hebben me gewoon een geheel niet toestel gestuurd.

Ik denk dat je deze decoder best kunt inlijsten en boven je bed hangen :lol:
Of anders met een mooie boog de kliko in ;)

Dennis
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Ach,

van een postzegel of twee ga je ook niet dood. Probeer hem mooi op te sturen, en hoor het dan wel :)
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Daar heb je gelijk in.

Niet geschoten Is altijd mis ;)

Laat hier maar wat weten als zimo gereageerd heeft :)

Dennis
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Citaat van: minirailz op woensdag 04 januari 2012, 17:08:03

Ik denk dat je deze decoder best kunt inlijsten en boven je bed hangen :lol:
Of anders met een mooie boog de kliko in ;)


Hoho, niet doen. Opsturen naar Zimo. Voor een tientje wordt deze gerepareerd tenzij ze het een garantiegevalletje vinden en dan kost het niets.

http://www.zimo.at/web2010/sales/kundendienst.htm

Gr, Ben.
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Hallo Dennis,

Citaat van: minirailz op woensdag 04 januari 2012, 13:37:07
Dit zou een diode kunnen zijn, dit is echter een gok.
Verkeerd gegokt  :D. Het is n.l. een transistor, Voor het schakelen wordt ook wel gebruik gemaakt van Fets.

Mvg,
Peter
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Ben,

Dank u. Dat is natuurlijk altijd de moeite waard! Binnenkort maar opsturen. Dan alleen nog even een geschikte loc kopen waar hij wordt ingebouwd. Een nieuwe decoder is namelijk al besteld :)

Peter,
Kan het zo wezen dat die transistor ook het hoge piep/kortsluiting geluid maakte. Een soort tikkend geluid? Of heeft een zimo decoder dit standaart?
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Citaat van: Freak op woensdag 04 januari 2012, 17:38:46
Hallo Dennis,

Citaat van: minirailz op woensdag 04 januari 2012, 13:37:07
Dit zou een diode kunnen zijn, dit is echter een gok.
Verkeerd gegokt  :D. Het is n.l. een transistor, Voor het schakelen wordt ook wel gebruik gemaakt van Fets.

Mvg,
Peter
Dat was mijn 2e gedachten toen ik las dat er meerdere pads onder zaten ;)

Dennis
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Door de hoge aanstuur frequentie kan een intermitterende sluiting een hoge pieptoon veroorzaken.

Mvg,
Peter
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
En een intermitterende sluiting betekend dat de boel nog wel 'kan' werken, tijdens de sluiting?
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Citaat van: Wijbe op woensdag 04 januari 2012, 17:56:04
En een intermitterende sluiting betekend dat de boel nog wel 'kan' werken, tijdens de sluiting?
Ja / Nee, moeilijk te beantwoorden. Over het algemeen niet, tenzij er zo nu en dan een sluiting is.

Mvg,
Peter
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Een sluiting die dus kort genoeg is om de boel (net) niet om zeep te helpen?

Dennis
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Jep, het geluid werdt ook steeds erger, totdat ie rook.
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Wel #$%^&&^%$

Zou vandaag de decoder even in mijn sikje bouwen. Speciaal van de buurman een soldeerstation geleent met fijne punt, temperatuur ingesteld op 220 graden. Je wilt namelijk niet 2 maal dezelfde fout maken.

En wat gaat er kapot? Het zelfde component flikkert er af...... Deze decoder had een 6 polige stekkerverbinding, dus eerst de 6 stekkertjes eraf solderen. En het component is ook weg. Hoe is dit mogelijk?
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Citaat van: Wijbe op zaterdag 07 januari 2012, 10:26:19
temperatuur ingesteld op 220 graden.

Als ik dit zo lees stel je de temp veel te laag in en zit je veel te lang met de soldeerbout op de decoder.

Wat ik altijd doe is temp op 325 graden polsbandje aan aarde van het soldeerstaion en dan kort en vlug solderen. Ik heb nooit geen last van afvallende componenten of zo.

Kort en snel met hoge temp. is vele malen beter dan lagere ingestelde temparatuur.

Tot zover wat ik op afstand kan interpreteren over jou werkwijze.

Mvg, Johan
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Normaal gebruik ik een weller soldeerbout, die iets warmer wordt, denk rond de 400 graden. Maar die is iets te grof voor dit soort werk.

Nu moesten eerst de 6 stekkertjes van de print af, gingen er zo af, heb niet eens de soldeereilandjes aangeraakt.

De vorige keer heb ik gewoon het component per ongeluk aangeraakt met de soldeerbout vermoed ik. Vandaar dat ik het nu ook extreem vreemd vind dat me nu dit gebeurd.
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Snelheid is hier alles, zols Johan ook al schrijft.
En ik had nog aangeboden ....  :P
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Het ziet er toch naar uit dat je de 4e en 5e aansluiting gelijktijdig opgewarmd hebt.
Als je het losgeraakte componentje nog hebt, is er geen man overboord.
Het componentje met vaste hand en een goede pincet op zijn plaats houden en gelijktijdig
voorgenoemde aansluitingen opwarmen. Als het soldeer vloeit voel je het chipje op zijn plaats zakken.

Solderen aan SMD is goed te doen, maar wel met het goede gereedschap, vaste hand en een scherpe blik.
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Normaal vallen de componenten er niet zomaar af, zelf als het soldeer al vloeibaar is.
Dit komt doordat de smd componenten eerst op de print worden gelijmd en dan door een infrarood oven gaan, waarbij de soldeerpasta vloeit en het feitelijke solderen plaats vind.
Maar misschien zijn die Zimo decoders wel handmatig gesoldeerd door kleine chineesjes met hele kleine vingertjes. :P
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Citaat van: Kappa op zaterdag 07 januari 2012, 16:36:45
Normaal vallen de componenten er niet zomaar af, zelf als het soldeer al vloeibaar is.
Dit komt doordat de smd componenten eerst op de print worden gelijmd en dan door een infrarood oven gaan, waarbij de soldeerpasta vloeit en het feitelijke solderen plaats vind.
Maar misschien zijn die Zimo decoders wel handmatig gesoldeerd door kleine chineesjes met hele kleine vingertjes. :P

En radioactief zijn  :mrgreen:
Raar verschijnsel, contacteer Zimo denk ik effe.

groeten Dylan
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
SMD-componenten worden (bij ons) alleen aan de onderzijde gelijmd, Ad.
Je moet daar dan flink aan klooien om ze er af te krijgen.
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Citaat van: huub op zaterdag 07 januari 2012, 17:11:42
SMD-componenten worden (bij ons) alleen aan de onderzijde gelijmd, Ad.
Dat lijkt me logisch Huub, want de onderzijde zit tegen de print. :P
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Citaat van: Brenner op zaterdag 07 januari 2012, 15:25:18
Het ziet er toch naar uit dat je de 4e en 5e aansluiting gelijktijdig opgewarmd hebt.
Als je het losgeraakte componentje nog hebt, is er geen man overboord.
Het componentje met vaste hand en een goede pincet op zijn plaats houden en gelijktijdig
voorgenoemde aansluitingen opwarmen. Als het soldeer vloeit voel je het chipje op zijn plaats zakken.

Solderen aan SMD is goed te doen, maar wel met het goede gereedschap, vaste hand en een scherpe blik.


Dat is een verdomd goeie... Als ik dat nu net even iets eerder wist.... Dat wordt morgen nogmaals goed op de grond zoeken....... Kon hem nu helaas niet vinden.
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Citaat van: Kappa op zaterdag 07 januari 2012, 19:44:18
Citaat van: huub op zaterdag 07 januari 2012, 17:11:42
SMD-componenten worden (bij ons) alleen aan de onderzijde gelijmd, Ad.
Dat lijkt me logisch Huub, want de onderzijde zit tegen de print. :P

De onderzijde IS de print, Ad. Of: hoebedoellu ?
Trouwens de andere zijde is de bovenzijde !  :D
De onderdelen die daar zitten worden niet gelijmd.....
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Eigenlijk moeten we Wijbe helpen .......

Als het niet gaat stuur je het maar op Wijbe, dan soldeer ik het wel voor je.
Als je nog weet/hebt wat er op moet.......

We doen dat met:
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Huub,

Probleem is niet zo zeer dat het niet lukt, maja er gaat wel eens ietsmis. Stomtoevallig nu 2 X.... apparatuur moet ik helaas wel lenen :-P dus als je dat soldeer station even opstuurt ???

Zonder gekheid, als ik morgen het mini mini component niet vind dan gaan de decoders naar Zimo.
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
CiteerDeze decoder had een 6 polige stekkerverbinding, dus eerst de 6 stekkertjes eraf solderen.

Ik begrijp alleen nog niet van het afsolderen van de zespolige stekker. Je heb ook zespolige contrastekkers. Als je die aan de loc soldeert hoef je helemaal niet aan de decoder te solderen maar alleen de connectoren aan elkaar te verbinden? Hoe minder je aan die decoder hoeft te pielen met die fijne contacten hoe beter... Maar als 50plusser zie ik het ook niet allemaal meer even scherp ;-)
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Citaat van: aideeaidee op zondag 08 januari 2012, 11:25:31
CiteerDeze decoder had een 6 polige stekkerverbinding, dus eerst de 6 stekkertjes eraf solderen.

Ik begrijp alleen nog niet van het afsolderen van de zespolige stekker. Je heb ook zespolige contrastekkers. Als je die aan de loc soldeert hoef je helemaal niet aan de decoder te solderen maar alleen de connectoren aan elkaar te verbinden?

Tmoet ook nog in de neus van een Roco sikje kunnen  ;)

Mvg, Johan
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Helaas het componentje niet meer gevonden, en de decoders gaan via de winkelier naar Zimo.
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Citaat van: huub op zaterdag 07 januari 2012, 22:36:29
De onderzijde IS de print, Ad. Of: hoebedoellu ?
Trouwens de andere zijde is de bovenzijde !  :D
De onderdelen die daar zitten worden niet gelijmd.....
Laat maar Huub, ik begreep je verkeerd, ik dacht dat je de onderzijde van de componenten bedoelde, maar jij had het blijkbaar over de onderzijde van de print...... 8o :D
Vandaar mijn bijdehante opmerking... :P
Re:Zimo MX620 Defect - Eventuele reperatie?
Blijft de vraag welke zijde de boven en welke zijde de onderkant is......................

Mvg, Johan