Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Gestart door basjuh1981 zondag 01 januari 2012, 22:01:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hallo allemaal,

Allereerst een super 2012 toegewenst!


Na flink wat nadenken, inspiratie opdoen bij anderen (o.a. via dit forum) heb ik dan eindelijk een baanplan op papier gezet.

De grootte van de baan is 350 x 450 cm. Als thema heb ik een ruim stedelijk kopstation met bijbehorende grote locwerkplaats. Dit alles gesitueerd in een (lichtelijk) bergachtig landschap in Duitsland. Het tijdperk wat ik wil gaan rijden is Tijdperk III en dan met name de periode van 1960 tot 1965.

De gebruikte rails is K-rail en in de zichtbare gedeeltes wil ik alleen slanke wissels gebruiken en alleen bochten van Grote Cirkel I en II (2241 en 2251).

Hier het totale overzicht:


Het schaduwstation:


De paradebaan:


Station en BW:


Het Bw is gebaseerd op Husum Nord (bedrijfstoestand rond 1950). Dit heb ik uit het boek Modellbahn-Betriebswerke van Markus Tiedtke. Dit is trouwens een aanrader als het gaat om BW (en niet zo duur :) ).

Ik heb her en der wat seinen ingetekend, alleen ben ik er niet zo heel erg zeker van of dit natuurgetrouw is. Graag nog wat advies hierover :important:


Helaas blijft het voorlopig bij plannen, aangezien ik nog geen ruimte heb. Wellicht in de toekomst :).

Wellicht dat ik nog meer plannen en bedenksel plaats, waar natuurlijk kritisch en gefundeerd op geschoten mag worden.
Re:Baanplan Tijdperk III
Ja, leuk wel, maar een gangetje van 38 cm breed kan een normaal mens alleen maar overdwars door. Verder heb je bij die breedte dan ook nog de armen van een chimpansee nodig...... Dat wordt dus niks, sorry

Walter
Re:Baanplan Tijdperk III
mooi plan! met name het betriebswerk doet erg realistisch aan. Vraagje over je stationsgedeelte: waar komen je perrons? Bij gebruik van slanke wissels heb je nog geen 3cm tussen je sporen. Dat is veel te smal voor een perron. Of zie ik iets over het hoofd?
Re:Baanplan Tijdperk III
Hmm, leuk plan, maar met veel problemen als je het uit zou voeren:
Door anderen al genoemd: Weinig loopruimte, achterkant is onbereikbaar, geen ruimte voor perrons.
Maar ook:

  • Veel te korte perron en opstelsporen bij het station
  • Het BW sluit met wel 3 of 4 sporen aan op de hoofdbaan. Dat is veel te veel, want nu moeten ook de doorgaande treinen over al die wissel, en stoor je het verkeer op de hoofdbaan met bewegingen tussen de verschillende delen van het BW
  • Ook ligt het BW erg ver van het station vandaan. Ga je met losse locs heen & weer pendelen over de hoofdbaan?
Re:Baanplan Tijdperk III
Hoi Bas,

Ik vind het BW an sich mooi, maar net wat egmaf ook zegt,  maak een spoor extra zodat niet alle sporen op de hoofdbaan uitkomen, dat doet juist heel onrealistisch aan. Verder zou ik het BW omkeren zodat je er vanuit het station meteen op kan rijden, nu moet je voor alles keren op de hoofbaan, datr is raar. Ook zou ik nog even naar je wisselstraat kijken, je verliest nogal wat lengte in je stationssporen doordat je wisselstraat zo lang is. Probeer eventueel 2 gebogen wissels te gebruiken. Scheelt je veel lengte.

Groeten,
Daan
Re:Baanplan Tijdperk III
Bedankt voor de feedback, ik zal kijken of ik een aantal kan verwerken in het ontwerp.  :)

Citaat van: Wasmi op maandag 02 januari 2012, 01:11:43
Ja, leuk wel, maar een gangetje van 38 cm breed kan een normaal mens alleen maar overdwars door. Verder heb je bij die breedte dan ook nog de armen van een chimpansee nodig...... Dat wordt dus niks, sorry

Walter
Om dat probleem op te lossen is er natuurlijk de mogelijkheid om luiken te gaan gebruiken, bijvoorbeeld achter het stationsgedeelte en onder het BW.

Citaat van: doef op maandag 02 januari 2012, 10:27:57
mooi plan! met name het betriebswerk doet erg realistisch aan. Vraagje over je stationsgedeelte: waar komen je perrons? Bij gebruik van slanke wissels heb je nog geen 3cm tussen je sporen. Dat is veel te smal voor een perron. Of zie ik iets over het hoofd?
Dank. Ik had de perrons gedacht op het einde van de doodlopende sporen linksboven. En ik maak inderdaad gebruik van slanke wissels, alleen heb ik de ruimte tussen de sporen op standaard 64 mm d.m.v. stukjes 2203.

Is het dan nog te smal voor een perron? Wat is de minimale breedte voor een perron?

Citaat van: EgMaf op maandag 02 januari 2012, 12:42:26
Hmm, leuk plan, maar met veel problemen als je het uit zou voeren:
Door anderen al genoemd: Weinig loopruimte, achterkant is onbereikbaar, geen ruimte voor perrons.
Maar ook:

  • Veel te korte perron en opstelsporen bij het station
  • Het BW sluit met wel 3 of 4 sporen aan op de hoofdbaan. Dat is veel te veel, want nu moeten ook de doorgaande treinen over al die wissel, en stoor je het verkeer op de hoofdbaan met bewegingen tussen de verschillende delen van het BW
  • Ook ligt het BW erg ver van het station vandaan. Ga je met losse locs heen & weer pendelen over de hoofdbaan?
Het is nog een fictief plan, maar wel goed om mee te nemen. D.m.v. van luiken zou het wel mogelijk zijn om de achterkant bereikbaar te houden.

  • Je zit natuurlijk met de beschikbare ruimte die ik mezelf heb opgelegt. Daarnaast hoeveel minimale lengte hebben perron- en opstelsporen nodig volgens jou?
  • Goed punt. Ik zal kijken of ik een extra spoor er naast kan leggen.
  • Dat is wel de bedoeling.
Re:Baanplan Tijdperk III
Citaat van: Daan op maandag 02 januari 2012, 13:46:53
Verder zou ik het BW omkeren zodat je er vanuit het station meteen op kan rijden, nu moet je voor alles keren op de hoofbaan, datr is raar. Ook zou ik nog even naar je wisselstraat kijken, je verliest nogal wat lengte in je stationssporen doordat je wisselstraat zo lang is. Probeer eventueel 2 gebogen wissels te gebruiken. Scheelt je veel lengte.
Ik zal eens kijken wat er mogelijk is om het e.e.a. om te draaien en het gebruik van gebogen wissels.
Re:Baanplan Tijdperk III
Dennis1984
gast

Re:Baanplan Tijdperk III
Hoi Bas,

Het is een mooi plan, maar er zijn nog wel een paar mitsen en maren! De meeste zijn inmiddels al genoemd dus aan jou de schone taak dit te verbeteren. Ik wil zelf nog aanvullen dat je klimspiralen veel te stijl zijn naar ik vermoed. Je kunt op een cirkel 2221 eigenlijk niet genoeg hoogte winnen om daar meteen weer onderdoor te gaan. Als je dan zulke stijgingspercentages krijgt, heb je ook kans dat de wagons uit de bocht worden getrokken wanneer je met wat zwaardere treinen rijdt. Ik weet niet wat je ambities hierin zijn, maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Wanneer gaat je bouw beginnen? Niet dit jaar las ik... :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Baanplan Tijdperk III
Citaat van: Dennis1984 op maandag 02 januari 2012, 20:53:39
Hoi Bas,

Het is een mooi plan, maar er zijn nog wel een paar mitsen en maren! De meeste zijn inmiddels al genoemd dus aan jou de schone taak dit te verbeteren. Ik wil zelf nog aanvullen dat je klimspiralen veel te stijl zijn naar ik vermoed. Je kunt op een cirkel 2221 eigenlijk niet genoeg hoogte winnen om daar meteen weer onderdoor te gaan. Als je dan zulke stijgingspercentages krijgt, heb je ook kans dat de wagons uit de bocht worden getrokken wanneer je met wat zwaardere treinen rijdt. Ik weet niet wat je ambities hierin zijn, maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Wanneer gaat je bouw beginnen? Niet dit jaar las ik... :).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Stijgingspercentages liggen onder de 3%, lijkt mij meer als voldoende :). Dat is het eerste waar ik op let, dat de stijgingspercentages niet boven de 3% uit komen.

Op dit moment heb ik nog geen ruimte om te bouwen, dus het blijft bij plannen maken. Dat is natuurlijk ook leuk. Wanneer wel... Geen idee. Ergens in de toekomst. :)
Re:Baanplan Tijdperk III
Dennis1984
gast

Re:Baanplan Tijdperk III
Ok, hoeveel is het hoogteverschil dan in je klimspiraal?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Baanplan Tijdperk III
De hoogte is 80 mm per omwenteling. Dus een niveau hoger is 8 cm. Ik heb, om genoeg ruimte te krijgen, de hoogte ingesteld op 2x een niveau. Dus 160 mm.
Ik ben dan ook niet van plan om op de niet-zichtbare stukken met bovenleiding te gaan rijden. Bovenleiding wil ik alleen op de zichtbare stukken gebruiken. Hierdoor hou ik de ruimte beperkt tot het minimale.
Re:Baanplan Tijdperk III
Hee Bas,

Ik zou die rare slinger in je paradespoor (het rode spoor) op het onderste eruit halen en er een grote ruime boog inzetten. Dan creeer je meteen meer ruimte om te lopen tussen de bovenste en onderste tafel.
Ik zou net als Daan het BW omkeren dan komt de aansluiting van het BW dichter bij het station te liggen en ook los halen van het hoofdspoor.
Ook de stationsporen zouden wat langer kunnen worden maar dan moet je je wisselstraat veranderen. Ik kan er wel eens naar kijken voor je als je dat wilt, natuurlijk.

Verder vind ik het een leuk plan.

Hieronder het parade baanvak zoals ik dat bedoelde.

Groetjes Peter.
Re:Baanplan Tijdperk III
Peter,

Dank voor je suggestie! Die ga ik meteen gebruiken  >:-D. Ik ben nu bezig om het e.e.a. aan te passen. Is wel een aardige klus, maar wel leuk om te doen. :).

Als je er naar wilt kijken graag, dat geeft toch weer wat andere inzichten.
Re:Baanplan Tijdperk III
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:Baanplan Tijdperk III
Hoi Bas,

Ik zou in het station ongeveer 2 sporen weglaten, heb je gelijk ruimte voor je perron en wordt de wisselstraat ervoor ook een stuk rustiger.

In het depot zou ik de sporen recht aanleggen ipv gebogen en niet elk spoor is een inrij- en uitrijspoor tegelijkertijd. Je hebt inrijsporen en een uitrijspoor apart van elkaar, kunnen de loc's elkaar niet in de wegzitten.

Je rijdt naar binnen naar de kolenbunker en daarna door naar het zandvullen (eventueel met waterkraan) daarna rij je door naar de slakput en dan ga je de draaischijf op om eventueel in de loods weggezet te worden om later gedraaid via het uitrijspoor het depot weer te verlaten of de loc wordt gedraaid en gaat via het uitrijspoor terug naar het station.
In het depot zou ik ook proberen een kopspoor te maken naast de kolenbunker om kolenwagens neer te zetten.

Wil je meer informatie over het depot zou ik het Faller BW boek aanraden staat veel info over het depot.
Re:Baanplan Tijdperk III
de Hoeve
gast

Re:Baanplan Tijdperk III
Hallo!
naast de al gedane opmerkingen, waarbij ik me aansluit: wat mij opvalt is dat de spiralen geen functie vervullen. de blauwe en rode sporen kunnen toch gewoon op hetzelfde niveau (niveau 1)? een spiraal heeft veel nadelen en daarom moet je het alleen toepassen als je geen ruimte hebt om hoogteverschillen te overbruggen. ruimte heb je genoeg.

het tweede is dat het Bw is opgesloten in de hoek door de twee oranje hoofdsporen. het geeft veel meer ruimte als je die hoofdsporen door de hoek legt. met het Bw voor op de tafel kun je mooi spelen en een  'handje' helpen als dat nodig mocht zijn.

het derde is dat je nogal veel (meer dan vier) wissels in de vrije baan legt. zelfs kruiswissels. dit ziet er uit als een realistische modelbaan. dus dan moet je voorkomen dat er wissels in de hoofdbaan liggen. alleen bij stations.

succes, ontwerp nog maar even door....

groeten,
Hessel.
Re:Baanplan Tijdperk III
Citaat van: Irmo op dinsdag 03 januari 2012, 20:24:14
Ik zou in het station ongeveer 2 sporen weglaten, heb je gelijk ruimte voor je perron en wordt de wisselstraat ervoor ook een stuk rustiger.
Bedankt voor de suggestie! Ik ga kijken wat ik ermee kan.

Citaat van: Irmo op dinsdag 03 januari 2012, 20:24:14
In het depot zou ik de sporen recht aanleggen ipv gebogen en niet elk spoor is een inrij- en uitrijspoor tegelijkertijd. Je hebt inrijsporen en een uitrijspoor apart van elkaar, kunnen de loc's elkaar niet in de wegzitten.

Je rijdt naar binnen naar de kolenbunker en daarna door naar het zandvullen (eventueel met waterkraan) daarna rij je door naar de slakput en dan ga je de draaischijf op om eventueel in de loods weggezet te worden om later gedraaid via het uitrijspoor het depot weer te verlaten of de loc wordt gedraaid en gaat via het uitrijspoor terug naar het station.
In het depot zou ik ook proberen een kopspoor te maken naast de kolenbunker om kolenwagens neer te zetten.

Wil je meer informatie over het depot zou ik het Faller BW boek aanraden staat veel info over het depot.

Voor de depot informatie heb ik al het boekModellbahn-Betriebswerke van Markus Tiedtke. Hier ben ik dus het BW van Husum Nord tegengekomen. Zie voor een impressie onderstaande, zoals deze op Sporenplan.nl staat.


www.Sporenplan.nl

Dit plaatje komt niet helemaal overeen met de afbeelding in het boek, waar ik dus 'mijn' BW op gebaseerd heb.

Heb je een ISBN-nummertje van het Faller BW boek? Ik zal ook eens op internet wat struinen.
Re:Baanplan Tijdperk III
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:Baanplan Tijdperk III
Hoi Bas,

Het artikelnummer van het Faller boek is 190844 en is gewoon in de modelspoorwinkel te verkrijgen.

Het ISBN-nummer kan ik niet vinden in het boek maar met het artikelnummer kan je kijken op de site van Faller welk boek ik bedoel.
Re:Baanplan Tijdperk III
Citaat van: Irmo op dinsdag 03 januari 2012, 22:04:23
Hoi Bas,

Het artikelnummer van het Faller boek is 190844 en is gewoon in de modelspoorwinkel te verkrijgen.

Het ISBN-nummer kan ik niet vinden in het boek maar met het artikelnummer kan je kijken op de site van Faller welk boek ik bedoel.

Bedankt voor de info  :thumbup:  :)
Re:Baanplan Tijdperk III
Hee Bas,

Ik ben even lekker bezig geweest met je station en je baan. Kijk maar of je het wat vind.
Alleen je BW ben ik nog niet overuit. Die staat wel gedeeltelijk, maar ik weet het nog niet.
En ook je spiralen ietsje aangepast.
Even nog aangepast iets groter plaatje.

Groetjes Peter.
Re:Baanplan Tijdperk III
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baanplan Tijdperk III
Mooi plan zo.
Misschien zelfs linksonderin nog een klein bergstationnetje of industriespoor naar een fabriek.

Goeten,
Ton.
Re:Baanplan Tijdperk III
Dennis1984
gast

Re:Baanplan Tijdperk III
Peter,

Dit is echt een hele verbetering! Super!

Nu je BW nog even aanvullen, maar de rest is top.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Baanplan Tijdperk III
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baanplan Tijdperk III
Hoi Bas,

Peter heeft goed werk verricht :thumbup:

Misschien moet je de draaischijf met lokloods 180 graden draaien. Persoonlijk vind ik het mooier dat je meer in de loods kijkt ipv er boven op.

Ik zie nog een aantal sporen die nog verder gepland moeten worden. Kijk uit dat je hiermee niet teveel wilt ;)

Groetjes, John
Re:Baanplan Tijdperk III
Peter,

Mijn eerste reactie was "Wow..........................!!!!"  B) B) B)

Precies zoals John zegt: Je hebt goed werk verricht  B)  :thumbup:.

Kun je mij het wintrack toesturen? Ik zal je mijn mailadres toesturen.
Re:Baanplan Tijdperk III
Hoi Bas,

John, Bas, Yeoman en Dennis,  bedankt voor de complimenten.

Het bestand is onderweg!
Heb nog wat extraatjes gedaan voor je.

Ben nu nog bezig met de opmerking van John.
Hij heeft wel een goed punt over de draaiing van 180 van de locloods.

Voor de liefhebbers heb ik ook het wintrack-bestand toegevoegd.

Groetjes Peter.
Re:Baanplan Tijdperk III
Peter,

Ik heb wat hoogtes toegevoegd voor de 3D-plaatsjes voor een impressie. Zie beneden.









Re:Baanplan Tijdperk III
Rien,

Ik nog helemaal geen ruimte - staat ook in de openingspost ;) . Ik ben gewoon begonnen met wat te tekenen op een bepaalde ruimte. Ik verwacht in de toekomst wel deze baan aan te kunnen leggen. Ik kan nu in ieder geval wat zaken aanschaffen.
Re:Baanplan Tijdperk III
Hee Bas,

Gaaf die plaatjes zo.
Kun je het bestand ook een keer terug sturen, dan kan ik eens kijken hoe je precies die hoogtes instelt.
Dat heb ik nog niet echt bekeken.

Alvast bedankt.

Groetjes Peter
Re:Baanplan Tijdperk III
Peter,

Het zit in  je mailbox! Ik heb wat zaken aangepast en toegevoegd, zoals je wel zult zien :)

Hoogtes instellen stelt eigenlijk niet zoveel voor. Dat is gewoon in de eigenschappen van de rail en kies de optie 3D. Daar kun je de gewenste hoogte instellen.
Re:Baanplan Tijdperk III
Hee Bas,

Bedankt, wat vind jij eigenlijk van dit BW?
Als ik vragen mag.

Peter.
Re:Baanplan Tijdperk III
Ik vind het BW zeer geslaagd! Qua sporen is he wat meer en drukker dan wat ik in eerste instantie gepland had, maar het is niet te veel.

Ik denk dat het in deze opzet ook moeilijk wordt om de lokloods 180 graden te draaien. Dan zou je de boel weer moeten verbouwen.

Alleen hoe het nou precies zit met de plaatsing van de seinen in het stationsgedeelte en het BW ben ik niet helemaal achter. Daar nog wat meer info over vinden. Misschien is het seinenboek van Viessmann maar eens aanschaffen binnenkort.
Re:Baanplan Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 06 januari 2012, 13:01:07
Ik vind het BW zeer geslaagd! Qua sporen is he wat meer en drukker dan wat ik in eerste instantie gepland had, maar het is niet te veel.

Ik denk dat het in deze opzet ook moeilijk wordt om de lokloods 180 graden te draaien. Dan zou je de boel weer moeten verbouwen.
Je zou de draaischijf wat verder door kunnen trekken, en dan de lokloods 90 graden draaien.

Mat mij trouwens tegenstaat in dit baanplan is de vele tunnels die aansluiten op het BW. Tunnels zijn erg duur om te maken, dus ik denk dat ze in werkelijkheid een oplossing zouden hebben gekozen met 1 enkelsporige, of zelfs geen tunnel.
Re:Baanplan Tijdperk III
Hier nog nieuwe plaatjes:

Schaduwstation:


Paradestrecke:


Bahnhoff + BW


Complete:
Re:Baanplan Tijdperk III
Citaat van: EgMaf op vrijdag 06 januari 2012, 13:14:48
Je zou de draaischijf wat verder door kunnen trekken, en dan de lokloods 90 graden draaien.
Daar kan ik vandaag of morgen wel naar kijken of het wat wordt :)

Citaat van: EgMaf op vrijdag 06 januari 2012, 13:14:48
Mat mij trouwens tegenstaat in dit baanplan is de vele tunnels die aansluiten op het BW. Tunnels zijn erg duur om te maken, dus ik denk dat ze in werkelijkheid een oplossing zouden hebben gekozen met 1 enkelsporige, of zelfs geen tunnel.
Daar zul je wel gelijk in hebben, maar het blijft compromissen zoeken op een 'beperkte' ruimte.
Re:Baanplan Tijdperk III
Hoi Bas,

De seinen in het station zou ik zoveel mogelijk op een gelijke lijn zetten. Dus ..
de bovenste twee staan goed, dan de volgende die staat ook goed en dan de onderste 4 allemaal op een rij.
Op dezelfde hoogte als spoor 4 en 5 van bovenaf geteld.

Wat ook een mogelijkheid zou zijn is de seinen ophangen boven het spoordan zouden ze allemaal gelijk kunnen hangen.
Hoe noem je zoiets?  Een seinbrug of zo?  

Ga je ook nog een stationsgebouw plaatsen en zo ja waar ga je die dan neer zetten?

Volgens mij moeten in het BW bijna alleen maar van die "W"-seinen staan en misschien alleen het uitrijspoor een echt sein en vlak voor binnen komst op de stations-wisselstraat weer een "W"-sein.

Overigens denk ik als je de draaischijf verder door trekt en de loods 90 graden gaat draaien kom je wel erg dicht op het paradespoor uit.

Groetjes Peter.
Re:Baanplan Tijdperk III
Citaat van: Pjedro op vrijdag 06 januari 2012, 14:20:05
De seinen in het station zou ik zoveel mogelijk op een gelijke lijn zetten. Dus ..
de bovenste twee staan goed, dan de volgende die staat ook goed en dan de onderste 4 allemaal op een rij.
Op dezelfde hoogte als spoor 4 en 5 van bovenaf geteld.
Dat staat wel netter ja. :). Dat zal ik wel nog aanpassen

Citaat van: Pjedro op vrijdag 06 januari 2012, 14:20:05
Wat ook een mogelijkheid zou zijn is de seinen ophangen boven het spoordan zouden ze allemaal gelijk kunnen hangen.
Hoe noem je zoiets?  Een seinbrug of zo? 
Zou best kunnen dat dat een seinbrug heet, geen idee eigenlijk. Dat wordt volgens mij wel technisch een lastige oplossing. Zo technisch ben ik denk ik niet...

Citaat van: Pjedro op vrijdag 06 januari 2012, 14:20:05
Ga je ook nog een stationsgebouw plaatsen en zo ja waar ga je die dan neer zetten?
Die wil ik boven zetten. Is wat meer ruimte dan daar onder.

Citaat van: Pjedro op vrijdag 06 januari 2012, 14:20:05
Volgens mij moeten in het BW bijna alleen maar van die "W"-seinen staan en misschien alleen het uitrijspoor een echt sein en vlak voor binnen komst op de stations-wisselstraat weer een "W"-sein.
Voor het BW zat ik te twijfelen met die 2 sporen. Daarom dat ik het nu op deze manier gedaan heb. Misschien wel makkelijker om het bij binnenkomst van het station te doen, scheelt ook weer in de kosten ;)

Citaat van: Pjedro op vrijdag 06 januari 2012, 14:20:05
Overigens denk ik als je de draaischijf verder door trekt en de loods 90 graden gaat draaien kom je wel erg dicht op het paradespoor uit.
De ruimte is krap. Ik zal kijken wat ik er van kan maken. Anders is dit gewoon de beste en misschien wel makkelijkste oplossing. :)
Re:Baanplan Tijdperk III
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baanplan Tijdperk III
Hoi,

Hoe koppel je de locs af van de wagens? Ik zie geen ontkoppelrails. Ik heb ook wel eens gedacht aan een kopstation. Mij is toen aangeraden wel een doorlopend traject te maken zodat je niet verplicht bent altijd het station in te rijden. Verder mooi plan.

Olaf
Re:Baanplan Tijdperk III
Klopt. Er zitten inderdaad geen ontkoppelrails in. Aan de andere kant een ontkoppelrail is de helft van een standaard rail van 180 mm, dus daar valt ook wel een mouw aan te spelden.

Komt goed :)
Re:Baanplan Tijdperk III
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan Tijdperk III
Hoi Bas, leuk plan en met behulp van de aanwijzigingen van andere forumleden wordt het steeds beter. Jammer dat alleen geen ruimte hebt om je plannen uit te voeren.

Ik zou persoonlijk een tweetal dingen anders doen.

1) de opstelsporen in het schaduwstation verlengen, zodat daar langere treinen kunnen staan (de ruimte is er voor aanwezig)

2) de ruimte tussen de bovenbaan en benedenbaan vergroten i.v.m. de bereikbaarheid als er iets verkeerd gaat (ik had eerst ook 15-16 cm en heb de baan weer afgebroken nu ruim 20 cm wat een hele verbetering is)

Groet, Ronald
Re:Baanplan Tijdperk III
Citaat van: M.user op dinsdag 10 januari 2012, 19:06:24
Jammer dat alleen geen ruimte hebt om je plannen uit te voeren.
Wat niet is kan nog komen :). Wie weet wat de toekomst brengt, maar dat gaat wel goed komen.

Citaat van: M.user op dinsdag 10 januari 2012, 19:06:24
2) de ruimte tussen de bovenbaan en benedenbaan vergroten i.v.m. de bereikbaarheid als er iets verkeerd gaat (ik had eerst ook 15-16 cm en heb de baan weer afgebroken nu ruim 20 cm wat een hele verbetering is).
Gelukkig kan ik dat soort zaken nu nog aanpassen. Bedankt voor de tip!
Re: Baanplan Tijdperk III
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanplan Tijdperk III
Hi Bas,

Leuk draadje maar ga je er nog verder mee, laatste bericht van januari 2012 !

groet
Harald
Re: Baanplan Tijdperk III
Lekker afgestoft Harald :D.

Voor de bouw heb ik op dit moment geen ruimte. Het plan is ook om over een jaar of 2 à 3 te gaan verhuizen. Dan hoop ik voor mijzelf een mooie ruimte op te kunnen eisen. Maar ja vrouw en 2 kinderen hebben ook zo hun wensen. Gelukkig vind mijn zoontje het ook leuk om met treintjes te spelen, hij heeft 2 MyWorld startsets. Ik heb dus een bondgenoot.

In de tussentijd ben ik wel de rails aan het verzamelen. En af en toe leg ik een simpel rondje uit om de benen van mijn loks te kunnen strekken. Gelukkig kan ik daarvoor de rails van mijn zoontje gebruiken. De C-rail is wat makkelijker uit te leggen dan de K-rail.

De wens is wel om er verder mee te gaan.
Re: Baanplan Tijdperk III
Beste Bas,

Zo te lezen wil je gewoon een mooie baan en genieten van je hobby. Zit in een soortgelijk moment in 't leven. Het ontwerp is vrij ruim van opzet. Wat dacht je van een minder groot project met meer uitdagingen namelijk een module baan.

Groet, Bert
Re: Baanplan Tijdperk III
Voorlopig heb ik toch geen ruimte. Dus een modulebaan is ook niet een optie.

Bedankt voor de suggestie. :)
Re: Baanplan Tijdperk III
Ik had al wat zaken uitgewerkt zoals thema, tijdperk en techniek. De 3 T's :D. Echter had ik nog geen idee hoe ik mijn eventuele toekomstige baan zou noemen. Aangezien mijn ontwerp in Duitsland gesitueerd is, zal het in ieder geval Duits moeten klinken.

Na lang nadenken ben ik gekomen op "Die Sauerlandbahn".
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Hi Bas,

Voor mij een bekende naam van je "Sauerlandbahn" ben daar zeer vaak geweest daar er familie woont.
Ken je ook het BW van Bestwig of van Siegen (ook museum) ?
Mooie voorbeelden om te bouwen.

groet
Harald
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
BW Bestwig en Siegen ken ik (nog) niet. Ik ga eens kijken waar dat ligt. Ik ga eind januari een weekend naar het Sauerland. Ook de reden dat ik op deze naam ben gekomen. Hopelijk kan ik mijn vriendin overtuigen om daar eens een kijkje te nemen :D

Bedankt voor de tip! :thumbup:
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Boven op de Berg in Siegen, op de markt bijna naast de kerk, is ook een leuk Modelspoor winkeltje.
En .....
Dan ook nog even doorrijden naar BW Dieringhausen is ook een interessant museum.

groet
Harald
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Siegen ziet er leuk uit. En niet zo ver. Ik denk dat ik dat er wel door krijg  O:-D
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Hi

Je vriendin kan, op die berg, in de "Altstadt" ook leuk winkelen restaurantjes ect.

groet
Harald
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Gistermiddag gebeld door mijn vaste leverancier: "De E93 Insider 2014 is binnen!". Na lang wachten is mijn geduld beloond. Direct met mijn zoontje de lok gehaald en na thuiskomst even snel een rondje neergelegd op de vloer en lekker rijden.

Wat een heerlijke machine is het. Het geld dubbel en dwars waard.

Hier een plaatje. Gisteren snel geschoten met mijn telefoon. Helaas heeft mijn Windows Phone geen goede camera. Vanavond of van het weekend maar de telefoon van mijn vriendin lenen O:-D