Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis

Gestart door Sattrickske zondag 25 december 2011, 21:45:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Patrick's modelbaan - Tussendoortje ballast/lading
Even een tussendoortje...
Dit gevonden in de decoratiewinkel van m'n nonkel:


Kan dienst doen als ballast of lading, moet wel bijgewerkt worden met wat airbrush om de juiste kleur te bekomen; maar het kost niet veel 3? voor een kilo (de pot op de foto)
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
De seinen (2 althans) hebben nu een laagje grondverf gekregen (400ml grijze primer van Sencys uit de Brico voor 7?) en liggen nu te drogen; hopelijk wordt het wat...

Ondertussen dan maar verder gedaan aan m'n lantaarns en m'n prototype is klaar, nu kan het serie werk beginnen B).  Kostprijs van één lantaarn: minder dan één euro, maar wel een uurtje werk (zal wel sneller gaan eens ik aan een serie kan beginnen). 
Werkwijze:
Eerst met een doorslag van 5mm rondjes slaan uit een stuk messingblik van 0.2mm en zien dat je niet op je vingers mept 8o.  Dan rondjes van 3mm uit een stukje papier gevolgd door rondjes van 4mm uit een stuk styreen van 0.3mm.  De mast bestaat uit een stuk messing buis van 1mm en klein stukje van 2mm (dat laatste verdwijnt in de plaat en dient voor de stevigheid).  Het 'glazen' omhulsel is niet meer dan stukje luchtdrukslang (diameter 4mm) van 5mm.  Nog wat kraaltjes en piepklein stukje schakeldraad om het geheel wat af te werken.  Alles plakt vast met secondenlijm; er zat evenveel lijm op m'n vingers als op de paal, maar gebruik nu een oude kraspen om de lijm aan te brengen, werkt een stuk makkelijker...
De papiertjes plak in de holle kant van de messingschijfjes (door de doorslag is die vanzelf wat bol gekomen, wat goed uitkomt); deze papiertjes zorgen voor de isolatie van de leds.  Op 0603 leds soldeer ik 2 lakdraadjes van 0.15mm en dan kleef ik led op het papiertje.  Daar schuif ik dan het stuke luchtdrukslang over en zet het vast met secondenlijm.  In de styreen schijfjes (3 per paal) boor ik precies in het midden een gaatje van 1mm die ik dan over een stuk messing buis (dia 1mm) van 45mm schuif.  De bovenste schijf moet precies loodrecht op de buis zitten, want daar wordt de andere kant van de luchtdrukslang gekleefd.  De andere schijfjes en wat kraaltjes plaats je maar naar eigen goeddunken.  Over de buis van 1mm schuif ik een andere van 2mm onder de voet van de lantaarn, deze zorgt voor extra stevigheid en vereenvoudigt de montage op de baan.

Wat fotootjes:





Morgen m'n fijnste penselen eens gaan opzoeken en de hele handel in mat zwart schilderen.  Ben tot nu toe zeer tevreden met het resultaat
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Hoi Patrick,
Ziet er allemaal gaaf uit.
Bedankt voor je reactie. Ik ga z.s.m. een proefrondje rijden. Ik heb een houten frame gemaakt met daarop mdf plaat van 8 mm dik. Ik kan er maar op 1 manier achter komen of dat als een klankkast gaat werken en dat is uitproberen.

Groeten,
Albert.
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Citaat van: agre30 op dinsdag 30 oktober 2012, 21:03:33
Bedankt voor je reactie. Ik ga z.s.m. een proefrondje rijden. Ik heb een houten frame gemaakt met daarop mdf plaat van 8 mm dik. Ik kan er maar op 1 manier achter komen of dat als een klankkast gaat werken en dat is uitproberen.
MDF dempt beter het geluid dan spaanplaat door z'n fijnere structuur.  Mijn helling is van MDF, terwijl m'n basisplaten van spaanplaat op een dennehouten kader gemaakt zijn.  De helling was van nature al veel stiller dan de basisplaten.  Maar met de isolatie eronder zijn beiden nu ongeveer even stil.  Het is niet volledig stil, maar in elk geval stukken beter dan zonder isolatie.
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Ok. Bedankt voor de toelichting.

Groeten,
Albert.
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
De 'productie' van vandaag: 16 lantaarns...
Ik heb ze een beetje verfraaid door er een laddersteun aan te bevestigen.  Ik vond ze anders maar een beetje kaal.  Ik had een hele namiddag tijd, dus is het redelijk goed vooruit gegaan.  Morgen gaan we schilderen.

Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Deze middag wat ge-airbrushed dus.  De lantaarns zijn nu klaar; ik had er 12 nodig, maar had er 16 gebouwd omdat het altijds wel ergens misloopt.  Na het airbrushen (primer, zwarte acryl en matte vernis) moesten er 3 lantaarns geretoucheerd worden, maar deze zijn nu ook OK en dus heb ik er 16 ipv 12.  Maar zeker niet getreurd, ik zal er wel een bestemming voor vinden.  De lantaarns waren een test en zullen als bestemming de perrons van m'n station krijgen.  Later zullen nog meer lantaarns volgen, misschien een ander model.  Het is een geduld werkje, maar 't geeft grote voldoening :).

Enkel de laddersteunen zijn redelijk fragiel en staan hier en daar nog wat schots en scheef, maar dat wordt verholpen door ze recht te buigen eenmaal de lantaarns op hun definitieve plaats gemonteerd zijn.  Een laddersteun is gemaakt van 4 in elkaar gewikkelde koperlakdraden van 0.2mm, dus best niet teveel aan priegelen als het niet nodig is 8o.



Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Veel plezier met je, goed gelukte "home made", lantaarns :important: :thumbup:
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Heb deze avond aan de seinen verder gewerkt; de achterste steunen ontbraken nog.  Ik heb op 3 uurtjes tijd 6 steunen geplooid, gesoldeerd, geveild en geplakt; nog 2 te gaan, maar dat zal voor morgen zijn.  Nu is de goesting er effe uit >:-D: 2 keer m'n vingers bijna verbrand en eenmaal vastgeplakt 8o.

De seinen beginnen nu echt op iets te lijken, ik ben er tevreden mee :); morgen als ik ze ge airbrushen, zullen ze nog mooier worden. Maar da's voor morgen, want heb er grote dorst van gekregen :o)

De 6 steunen, nog niet bevestigd:


Eén van de seinen met steun:
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
 8o 8o
zo hej, dat zijn mooie lantarens. ik wou dat ik het kon. ook je seinen zien er al goed uit.

gr john
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Ziet er prachtig uit!! :thumbup:
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Zie 't is weerom mooi geweest deze middag, had veel tijd en heb verder gewerkt aan m'n seinen.  8 prototypes zijn nu klaar om de lichtsluizen (glas fibers, deze zijn nog in bestelling) te monteren en de leds ertegen te plakken.  Later moet ik nog een voetje voorzien, gaat er eentje worden in PU giethars.
Maar deze middag, dus een beetje met airbrush gespeeld en de seinen beginnen steeds meer op de echte te lijken.  Het witte boordje rondom de frontplaat ga ik weglaten; ik denk niet dat me dat gaat lukken dat geschilderd te krijgen  :-(



Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Hallo Patrick,

Ziet er zeer mooi uit

Kan je de witte lijnen misschien met een heel fijn strookje wit papier maken?

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Citaat van: treinbeginner op zondag 04 november 2012, 19:30:41
Kan je de witte lijnen misschien met een heel fijn strookje wit papier maken?
Jouw idee is zo slecht nog niet, daar had ik nog niet aan gedacht.  De originele maker van de seinen, drukt een volledige frontplaat af en kleeft die dan op het messing.  Maar ik vind het nogal een gepruts om die gaatjes voor de lichten zelf eruit te krijgen.
Als ik eens veel tijd en goesting heb, zal ik het eens proberen.  Merci voor de tip hé!
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Een woord:

Prachtig! :D

Heel erg mooi die zelfbouw allemaal, ben er jaloers op! :P

Groetjes Daniël
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Hoi Patrick,

Ik heb met grote bewondering gekeken naar je knappe soldeerkunsten met messing. Erg leuk ontwerp van je lantaarns, zo heb een uniek ontwerp en is nergens te koop.  :P
Hetzelfde geldt voor je seinen, top!  :thumbup:

Zal je blijven volgen met je verdere bouw.

Groeten Ronald  :)
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Dank voor de complimenten!  Ik denk dat ik de smaak voor zelfbouw nu wel te pakken zal hebben.  Ben een rangeersein aan het uittekenen, eens kijken waar we dan weer uitkomen >:-D
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Vandaag zijn de optische vezels toegekomen waarvan ik 5 piepkleine stukjes nodig heb voor één sein:


Deze 'lichtsluisjes' worden in de gaatjes onder de zonnekappen geschoven en langs de achterkant worden de leds er met secondenlijm tegen gekleefd.  Ziehier het resultaat:

Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
ziet er erg fraai uit! Hoe ziet de achterkant van het sein er uit? Ik ben benieuwd.
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Aan de achterkant is nog wat werk, nu ziet het er zo uit:

Ga nog effe nadenken of er ik 2 componenten hars over ga storten, of enkel grijs verven.  Ik heb een lichte voorkeur om enkel te verven (geen hars dus) omdat er dan nog reparties uitgevoerd kunnen worden.  Als er hars overzit is het finito...
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
bewondering!
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Patrick

Al goed voortd gedaan van gisteren namiddag tot nu  :thumbup:
Nog bedankt voor je uitleg van gisteren .

Luc
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Dag Patrick.

Citaat van: Sattrickske op woensdag 07 november 2012, 23:10:17
Aan de achterkant is nog wat werk, nu ziet het er zo uit:
Ga nog effe nadenken of er ik 2 componenten hars over ga storten, of enkel grijs verven.
Ik heb een lichte voorkeur om enkel te verven (geen hars dus) omdat er dan nog reparties uitgevoerd kunnen worden.  Als er hars overzit is het finito...

Mooi bouwverslag van een Belgisch sein. :thumbup:
De achterzijde kun je sowieso schilderen om strooilicht te voorkomen,
maar misschien is het mogelijk om van plastic plaat er een 'kastje' omheen maken.
Wel afneembaar, dus wellicht klemmen tussen mast en seinplaat.
Als opbouwende kritiek zou ik de seinplaat zelf iets netter afronden!

Groeten,

Erik.

Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Citaat van: LITTELBOY op maandag 12 november 2012, 17:43:37
Al goed voortd gedaan van gisteren namiddag tot nu  :thumbup:
Nog bedankt voor je uitleg van gisteren .
Geen probleem voor de uitleg, graag gedaan!

En inderdaad nog wat verder gewerkt.  Ben nu 10 seinen tegelijk aan het fabriceren, de mechanisch constructie gelast en ben momenteel bezig met de ladders.  Die ladders vragen het meeste werk (à rato van één ladder per uur).
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 12 november 2012, 21:13:41
Mooi bouwverslag van een Belgisch sein. :thumbup:
De achterzijde kun je sowieso schilderen om strooilicht te voorkomen,
maar misschien is het mogelijk om van plastic plaat er een 'kastje' omheen maken.
Wel afneembaar, dus wellicht klemmen tussen mast en seinplaat.
Als opbouwende kritiek zou ik de seinplaat zelf iets netter afronden!
Je hebt gelijk, ik moet ze beter afronden. Dit model was slechts één van de prototypes en daarom heb ik niet al te veel aandacht besteed aan de afwerking 8o.  Ben nu aan een serie begonnen en nu spendeer ik wat meer tijd aan de details.
En inderdaad het strooilicht vormt een probleem zonder afwerking van de achterkant.  Ik vees zelfs dat een paar laagjes acrylverf niet voldoende gaan zijn om het volledig weg te werken.
Maar jouw tip voor het kastje ga ik wel eens uitproberen, 'k heb gisteren net een bestellinkje polystyreen binnen gekregen en 'k ga daar eens mee aan de slag gaan...
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Mooi priegelwerk hoor  :thumbup:

En drukt de kosten flink van onze dure hobby , ook ik heb op me perron zelfgemaakte lampjes staan , buisje verzorgt aarde plus draad er door heen .

Als metaaldraaier zelf houdertje waar weer zelfgedraaid lampekappie op past geeft veel voldoening als alles tot mooi resultaat komt .

En oké koopdeeltjes zijn vaak mooier maar tja zon twintig stuks keer 8 a 10 eurro is toch weer 200 eurrie , dan maar iets onrealistieser
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Citaat van: jumbo op woensdag 14 november 2012, 10:36:45
Mooi priegelwerk hoor  :thumbup:

En drukt de kosten flink van onze dure hobby , ook ik heb op me perron zelfgemaakte lampjes staan , buisje verzorgt aarde plus draad er door heen .

Als metaaldraaier zelf houdertje waar weer zelfgedraaid lampekappie op past geeft veel voldoening als alles tot mooi resultaat komt .

En oké koopdeeltjes zijn vaak mooier maar tja zon twintig stuks keer 8 a 10 eurro is toch weer 200 eurrie , dan maar iets onrealistieser
Inderdaad, volledig mee eens!  En na een dagje kantoorwerk is het aangename bezeigheid.
Ik heb trouwens jouw baan ook een doorgelezen en zie niks dan prachtige dingen.  Jouw draadje ga ik ook blijven volgen  :thumbup:
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
De volgende batch van 10 seinen is in productie:

Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Heb je een malletje gemaakt voor die trappetjes dat je ineens zo snel gaat?

Robin
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Citaat van: Hero op donderdag 15 november 2012, 23:16:05
Heb je een malletje gemaakt voor die trappetjes dat je ineens zo snel gaat?
Ik had al een soort malletje uit papier waarmee ik de positie van de U-stukjes kon bepalen.  Die stukjes soldeerde ik dan vast met een gewone soldeerbout en wat tindraad met hars.  Maar ik had hiervoor steeds 2 handen nodig (1 voor de bout en 1 voor de tindraad), dus kon ik m'n stukjes niet vasthouden waardoor ze wel eens gingen bewegen.  Telkens een stukje bewogen had, was het een hoop gepruts om het weer juist te krijgen.
Dus heb ik m'n soldeertechniek aangepast.  Ik gebruik nu soldeerpasta (dezelfde als die om SMD componenten te solderen met hete lucht) die ik op de U-stukjes aanbreng.  Nu heb ik een hand vrij om het U-stukje op z'n plaats te houden met een pincet en dan effe de bout ertegen en alles zit precies vast waar ik het hebben wil.  Gaat nu 5x sneller.
Ben nu bezig met de platformen, maar m'n superglue is vervallen; die wil niet meer zo snel drogen.  Morgen effe nieuw flesje gaan kopen.
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Het messinggedeelte van de eerste serie van 10 seinen is nu klaar:
20 platformpjes vastgeplakt op de seinen


En 10 steunen geplooid en gesoldeerd


De steunen en seinen worden apart geschilderd en pas geassembleerd wanneer de leds bevestigd zijn.
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Op aanraden van Erik (Nieuwenhuis) heb ik dan maar wat afdekplaatjes beginnen maken in styreen.  Had het eerst geprobeerd om het strooilicht met verf in te perken, maar dat haalde weinig uit.
Dus dan maar een een uurtje met wat styreen liggen priegelen.

De 4 linkse zijn al gevijld en opgeschuurd, de 4 rechtse waren nog aan het drogen.

En als ze op het sein gemonteerd zijn, is dit het resultaat:


Later worden de afdekplaatjes nog in dezelfde kleur als de paal geschilderd.
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Knap hoor Patrick :important:
Petje af :important:
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Partick,

ben eens benieuwd om je nieuwe versie te zien met de ledjes aan.
Zal er waarschijnlijk nog beter uit zien dan je prototype.

Mooi project

Grts uit Halle

Johan
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
 8o
mooi hoor, ik doe het je zeker niet na.
wat een werk...
wel een zeer mooi resultaat.

groet Winno
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Patrick , respect voor dit project .

Heb altijd bewondering voor leden die dit priegelwerk leuk vinden.....ze zouden me op moeten nemen , want dit is echt niets voor mij .
Maar het resultaat mag er zeker wezen.
In een woord prachtig.

Mvg: Alex
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Voor het eerst dat ik je topic zie, wat een priegelwerk, Chapeau.
Alles wat je aanpakt doe je erg grondig. Je staat bij m'n favorieten.
Blijf vooral posten!!!
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Dag Patrick.

Bewonderenswaardig mooi resultaat van de productiereeks: Top! :thumbup: :thumbup:
Dat kastje van styreen is mooi strak, hoe is het nu met het strooilicht?

Groeten,

Erik.
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
@Iedereen merci voor de lovende commentaren.

@Erik
Strooilicht is zo goed als weg; wreed dikke merci voor de tip hé :).  Enkel aan de onderkant komt er nog wat door, want daar is het kastje open (moet erover kunnen schuiven).  Als het storend lijkt, kan ik er nog altijd een stukje styreen tegen kleven.  Dat stukje zal dan wel los (misschien kapot) getrokken worden als het kastje er terug af moet.  Maar da's een kleine prijs voor het geval er een herstelling aan de leds moet gebeuren.

Was heel lang geleden dat ik met messing en styreen heb gewerkt (ong. 25 jaar), maar ik vind het wel een leuke aanvulling aan m'n modelbaan hobby.  Ik denk dat ik de smaak nu meer dan te pakken heb, eens kijken wat ik nog uit m'n mouw kan schudden.

Heb nu wel effe pech: m'n goede cutter is doormidden gebroken.  Heb nu eenzelfde model besteld maar uit metaal ipv. plastic.  Heb nog een andere cutter maar daar kan ik niet zo precies mee werken (de handelbaarheid is niet je dat).
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Wauw die modellen zien er heel erg mooi uit.
Echt knap gemaakt

Mvg Danny
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Deze week een stand-still :-(
Moet heel wat plannen tekenen voor de gemeente, want ik had jaren geleden een schotelantenne geplaatst en nu is daar plots een bouwaanvraag voor nodig.  Dus heel wat tekenwerk dit weekend.

Maar...
Toch nog wat experimentjes gedaan met styreen.  En ben tot de vaststelling gekomen dat je dat heel mooi kan lijmen met doodgewone aceton, met een penseeltje aanbrengen aan de te verlijmen stukken, 10 seconden aandrukken en 't zit vast :).  Werkt supersnel en gemakkelijk omdat het zo dun vloeibaar is, wel niet teveel van inademen :?.  Het resultaat geeft nagenoeg een perfecte naad, aceton kost bijna niets (per liter) en 't is eenvoudig te gebruiken; dus wat wil je nog meer?
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
En als kers op de taart...
M'n budget modelbouw voor dit jaar was bijlange na niet op; 'k had veel bespaard op elektronische/mechanische onderdelen dankzij m'n CNC en heb nog veel materieel aangeschaft wegens tijdgebrek.  Dus wat gedaan met het overschot (een al een stukje van volgend jaar gepikt om eerlijk te zijn)?
Awel, 'k ga 't nog niet verklappen, wie kan het raden?  Voor mij zal het een vroeg Sinterklaascadeau zijn ('k mag het in principe volgende week gaan ophalen).
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Met karton kun je ook veel knutselen b.v je strooilicht afdek kapjes , en is weer met  houtlijm te plakken .

Word je niet zo high van als asseton  :D
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Citaat van: jumbo op zaterdag 24 november 2012, 11:58:25
Met karton kun je ook veel knutselen b.v je strooilicht afdek kapjes , en is weer met  houtlijm te plakken .

Word je niet zo high van als asseton  :D
Ik werk liever met plastic, is steviger en geeft iets meer mogelijkheden voor de nabewerking en de lijm 'pakt' sneller.  Maar inderdaad karton is ook leuk om mee te werken, maar ik heb iets meer precisie met plastic (het ligt me gewoon beter).  'k Heb ondertussen de aceton overgegoten in een kleiner flesje en dan heb je al veel minder dampen.
Maar jouw tips zijn steeds meer dan welkom, je hebt me al éénmaal stevig uit de nood geholpen :thumbup:
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Citaat van: Sattrickske op zaterdag 24 november 2012, 12:04:36
Citaat van: jumbo op zaterdag 24 november 2012, 11:58:25
Met karton kun je ook veel knutselen b.v je strooilicht afdek kapjes , en is weer met  houtlijm te plakken .

Word je niet zo high van als asseton  :D
Ik werk liever met plastic, is steviger en geeft iets meer mogelijkheden voor de nabewerking en de lijm 'pakt' sneller.  Maar inderdaad karton is ook leuk om mee te werken, maar ik heb iets meer precisie met plastic (het ligt me gewoon beter).  'k Heb ondertussen de aceton overgegoten in een kleiner flesje en dan heb je al veel minder dampen.
Maar jouw tips zijn steeds meer dan welkom :thumbup:
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Citaat van: Sattrickske op zaterdag 24 november 2012, 11:42:30
En ben tot de vaststelling gekomen dat je dat heel mooi kan lijmen met doodgewone aceton
Met aceton of MEK (Methyl Ethyl Ketone) lijm je niet, maar je last het materiaal.
Zie ook ===> klik
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Citaat van: nobody op zaterdag 24 november 2012, 12:19:54
Citaat van: Sattrickske op zaterdag 24 november 2012, 11:42:30
En ben tot de vaststelling gekomen dat je dat heel mooi kan lijmen met doodgewone aceton
Met aceton of MEK (Methyl Ethyl Ketone) lijm je niet, maar je last het materiaal.
Zie ook ===> klik
Wist ik al, maar alleen krijg je MEK niet zo simpel te pakken (tenzij sommige ontvetters of andere) en aceton vindt je gewoon overal.
En inderdaad je lijmt niet, eigenlijk is het pure scheikunde: je gebruikt gewoon een oplosmiddel (of dat nu MEK of aceton is, maakt niet uit) dat het plastic doet smelten.  Eenmaal het oplosmiddel verdampt is, wordt het week geworden plastic terug hard.  Het eindrseultaat lijkt heel sterk op een las...
Vroeger toen ik prototypes ontwikkelde gebruikten we daarvoor trichloorethyleen, maar dat wordt (bijna) niet meer verkocht.

Gewoon effe wat scheikunde toegepast om een goed alternatief voor MEK en trichloorethyleen te vinden; aceton zit er het dichtste bij.
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Bisonkit verdunner is voor meer als 80% MEK.
Dus verkrijgbaarheid is het probleem niet. ;) Je moet alleen even de naam weten.

Robin
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Citaat van: Hero op zaterdag 24 november 2012, 19:25:05
Bisonkit verdunner is voor meer als 80% MEK.
Aha dus toch...  Ik heb altijd gedacht dat het een kwakkel was, want ik kon nergens een technische fiche vinden die dat bevestigt.  Zoveel te beter, nog een alternatief.
Re: Patrick's modelbaan - Seinen en lantaarns
Hallo Patrick,

Ik heb je topic net doorzitten te lezen, en het ziet er echt  :thumbup: :thumbup: uit.
Zat bijna te kwijlen van de elektronica :-)

Vraagje: Wil je ook printen voor andere leden frezen (tegen vergoeding) ? (Ik zoek daar namelijk iemand voor)