Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanplan Hans

Gestart door HansKl woensdag 14 maart 2007, 20:41:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Hans
HansKl
gast

Baanplan Hans
Hallo,

Mijn nieuwe baanplan wil ik hier ook laten zien, wellicht dat mensen hier nog wat (positieve)opmerkingen kunnen/willen maken.

Eerst verhaaltje;
Over een paar maanden kan ik pas beginnen met bouwen, moet eerst nog verhuizen.
Ruimte is wel al bekend, 2 bij elkaar gevoegde kamers, in totaal bijna vierkant van 5m20 bij 4m20.

Railsysteem is 2 rail, zichtbaar Roco Line (2,1mm hoog), onzichtbaar Piko A-gleis. (2,5mm hoog)
Aansturing met MrDirect en Koploper.
Tijdperk is TP 3 tot heden.
Tractie: stoom/diesel/electrisch.
Zijlijn wordt diesel. (railbusje, v100/v160 met 1 rijtuig)
Op de hoofdlijn de IC's, TEE's en andere leuk spul (lange en korte goederentreinen)

Het complete overzicht:




Schaduwstations:



De schaduwstations liggen het laagste, de rechter 4cm hoger tov de linker ivm stijging.
Het zijn keerlussen, zodat rondjes rijden niet meer hoeft. (dat haat ik zo ondertussen)
Het linkerschaduwstation is via een spiraal verbonden met het station.
Het rechterschaduwstation gaat via een steiging van max 3% omhoog, en gaat over naar...

Paradebaanvak:




Een paradebaanvak waar mijn langste trein (7 1:87rijtuigen + loc) vrij zichtbaar is, en niet met z'n kont en kop in de tunnels staat is wel iets wat ik graag wil.
Op deze manier lukt dat.
Verder flauw stijgen, nog een inhaalspoor verstopt voor de ICs en goederentreinen gaan we de berg uit.
Dan over het paradebaanvak heen weer een klein paradebaanvakje, en zo het station in.

Het station:




Het station biedt diverse rangeermogelijkheden.
Een (nu nog) vrij eenvoudig depot voor oa de stoomlocs.
Eigenlijk zal ik hier een aantal locs die ik niet gebruik stallen.
De zijlijn begint in het station, en gaat via een spiraaltje omhoog, naar het simpele eindstationnetje.
Ik wil in het station Repa Ontkoppelaars gebruiken op een aantal plaatsen.
Het goederenstationnetje biedt redelijk wat rangeermogelijkheden, en je kan het depot in zonder de hoofdbaan te belasten.
De hoofdsporen zijn lang genoeg voor 7 (1:87) rijtuigen en 1 a 2 locs.

Ideeën en dergelijke zijn welkom, voor mijn gevoel ben ik er al behoorlijk uit.
Het depot heeft nog wat aankleding nodig, dit zoek ik nog uit.
Als loods wil ik Freilassing van Faller gebruiken, iemand ervaring met deze bouwset?

Mvgr,
Hans
Re: Baanplan Hans
Rloop
gast

Re: Baanplan Hans
wauw
Re: Baanplan Hans
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Baanplan Hans
Mooi baanplan,de basis :hoofdstation depot,zijlijn,paradevak wil ik ook in de toekomst realiseren die ondergrondse opstelsporen,keerlussen ik weet nog niet of ik die ook ga overnemen mijn ervaringen is dat als een trein ontspoort dit meeste gebeurd ergens achter/onder ver buiten bereik Houd hier rekening mee !
Verder heb ik geen opmerkingen er ligt geen wissel teveel in Hoofdbaan is mooi strak.
Misschien nog ergens een aftakking naar een fabriekje/brouwerij/los/laadplaats.
Dat geeft weer een beetje leven in de brouwerij een klein goederentreintje die wat wagens komt ophalen/afleveren.
Succes met de bouw !

                                                                     Groetjes Kees    
Re: Baanplan Hans
krijgen we ook bouwfoto's te zien?
ik ben zeer benieuwd.
ik vind het een erg mooi plan.

Groeten Martin
Re: Baanplan Hans
Megahertz
gast

Re: Baanplan Hans
indrukwekkend!!
Re: Baanplan Hans
papegaaij
gast

Re: Baanplan Hans
Het ziet er erg mooi uit. Wat ik me wel af vraag (zoals Kees2 opmerkte): hoe kom je overal bij? De lengtes zijn niet goed op het plaatje te lezen, maar bij het station is het geheel toch wel 150cm breed. Daar kom je vanaf de voorkant niet meer bij. Heb je daar rekening mee gehouden? Bij het zijlijntje het zelfde. Kun je daar vanaf (op het plaatje gezien) de onderkant bij?

Verder vraag ik me af waar de knik, linksboven in de bocht, in het paradebaanvlak voor dient.

Ik wou dat wij hier zoveel ruimte konden missen!
Re: Baanplan Hans
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Baanplan Hans
Het baanontwerp is prachtig Hans, lekker veel mogelijkheden. Ben bijna jaloers op de ruimte die je tot je beschikking hebt. Maar, uh zeg eens, wat moet een 2 railer nou op het M* forum goede sier lopen maken? 8)
Re: Baanplan Hans
woopietrein
gast

Re: Baanplan Hans
s  p  r  a  k  e  l  o  o  s.... schitterend, heeft veel weg van mijn baan, maar ik kan mijn baan niet NOG een keer veranderen,
Schaduwstations zeer uitgebreid, heb je het echt nodig??
De zichtbare gedeeltes voldoende in hoeveelheid??
Succes met je bouwwerk.
Re: Baanplan Hans
HansKl
gast

Re: Baanplan Hans
Dank aan allen voor de reacties...

Bouwfoto's komen er natuurlijk, eerst moet er in mei nog verhuist worden.
Dus tegen de tijd dat de bouw van de baan gaat beginnen is het denk ik augustus op z'n vroegst. (mij kennende kan het eerder zijn, maar je weet het maar nooit)

Het stationsgedeelte is 1m20 breed, erbij komen is niet 123 te doen, op mijn vorige baan had ik ook zo'n situatie, dit was met een stoeltje en wat gebalanceer goed te doen.
De schaduwstations zijn 50cm breed, hier is goed bij te komen, en de lussen zijn open, dus dan is dat ook goed benaderbaar.
Verder wil ik wat uitneembare delen maken in het landschap, om goed bij het zijlijn station ed te kunnen komen.

De knik in de bocht voor het parade baanvak is om ruimte te creeren om afstand te maken tussen de sporen zodat ik 2 losse tunnelportalen versprongen kan plaatsen.
Beetje ala de Loreley tunnel in het rijndal. (heb plaatje om te laten zien mocht het gewenst zijn)

Het aantal sporen in de schaduwstations zijn (hopelijk) voldoende.
Mijn ervaring is dat je door het digitale rijden veeeeeeel meer treinen op de baan neerzet, en ook kan laten rijden (...)
Mijn eerste digitale baan was groter dan ik ooit had als klein jochie, maar had met de 5 opstelsporen toch een drastisch te kort aan ruimte, zeker omdat je met digitaal meer tegelijk op de baan kan, en je 'makkelijker' nieuwe spul erbij koopt, wat ook weer op de baan moet.
De vorige baan had 8 opstelsporen in het schaduwstation, en 6 als kopschaduwstation, en dit werd ook al regelmatig te krap.
Dit ontwerp heeft meer ruimte, en hopelijk voldoende :)
Zo toch es het ff voorstellen stukje schrijven...
Re: Baanplan Hans
JanPieter
gast

Re: Baanplan Hans
Ik doe het je niet na  :shock: *

* = uitstekend.