Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Grootspoor Actueel

Gestart door Joost_B donderdag 15 december 2011, 21:36:41

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Grootspoor Actueel
Joost_B
gast

Grootspoor Actueel
Hallo allemaal,

Ik wil hier een actueel topic maken over allerlei ontwikkelingen op grootspoor gebied.
Berichten over wijzigingen, projecten enz. uit allerlei hoeken van Europa.

Gr Joost
Re:Grootspoor Actueel
Joost_B
gast

Re:Grootspoor Actueel
Allereerste bericht,

- Opheffing Artesia nachttreinen -

De Artesia (Joint Venture SNCF/FS) is opgeheven(zoals ongeveer alle samenwerkingsverbanden van Trenitalia de laatste jaren: Cisalpino, TGV Italia, Elipsos).
Daarmee is ook een einde gekomen aan 1 van de oudste verbindingen in Europa Paris - Rome.
Goed nieuws is er echter ook! Een nieuw bedrijf genaamd Thello gaat de nachtdienst verder uitvoeren tot Venetië.

Opvallend feit is dat de trein gereden wordt met een "Astride" vanaf Gare de Lyon.
SNCF heeft sinds 2001 alle Astride loc's naar Paris Bercy verplaatst.
Want ze willen 's avonds heel Gare de Lyon voor Koning TGV
En dat is natuurlijk niet veranderd, het adagium "TGV's zijn gaaf en nachttreinen niet" bij de SNCF.
Maar de RFF(Franse Pro Rail) kon moeilijk de allereerste niet-SNCF-trein een slot weigeren op het Gare de Lyon.
En zo keert Astride weer terug op Garde de Lyon.

Filmje van de 1e reis:


Gr Joost
Re:Grootspoor Actueel
Joost_B
gast

Re:Grootspoor Actueel
- Verbinding Moskau - Paris -

Nadat vorig jaar al de verbinding Moskau - Nice(via Italië) was opgestart kwam er op 13 december een nieuwe verbinding bij.
De verbinding Moskau - Berlin - Paris gaat de grote metropolen der aarde met elkaar per spoor verbinden.
5 maal per week in het hoogseizoen en 3 maal per week in het laagseizoen zal de 37 uur durende reis kunnen gemaakt worden met de Euro Night 452/453.

De treinen zijn een leuke afwisseling op het spoor:


Gr Joost
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Grootspoor Actueel
Citaat van: Joost_B op donderdag 15 december 2011, 21:44:24
Goed nieuws is er echter ook! Een nieuw bedrijf genaamd Thello gaat de nachtdienst verder uitvoeren tot Venetië.
Saillant detail is dat ook dat naast Veolia Transport, ook Trenitalia in deze joint venture meedoet.
Re:Grootspoor Actueel
YC52000
gast

Re:Grootspoor Actueel
Eerste vernieuwde sneltram eind december op de baan

De eerste gerenoveerde sneltram van de regio Utrecht kwam op donderdagmiddag 15 december 2011 terug in de remise in Nieuwegein. Eind december gaat hij normaal meedraaien in de dienstregeling.  De tram heeft de nieuwe huisstijlkleuren van het Utrechtse regionale openbaar vervoer, heldergeel met zilvergrijs. Ook het interieur is compleet vernieuwd. Bestuur Regio Utrecht (BRU) laat de komende tijd alle Utrechtse sneltrams compleet renoveren, zowel het interieur, de buitenkant als de techniek. Het gaat om alle trams die tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein rijden, met uitzondering van de rode spitstrams. Busbouwer VDL in Heerenveen renoveert de carrosserie en het interieur. Daartoe worden de trams stuk voor stuk per dieplader naar Heerenveen vervoerd. Inmiddels worden daar de volgende twee trams al weer vernieuwd. In de herfst van 2012 zal de laatste groene sneltram geel zijn geworden. Vanaf eind 2012 worden de technische installaties en de draaistellen gerenoveerd.  Deze hele operatie zal naar verwachting in het voorjaar van 2014 zijn afgerond. Dankzij deze renovatie kunnen de sneltrams straks weer voor zeker tien jaar mee. Bron: www.regioutrecht.nl




(Foto's: © Bestuur Regio Utrecht/Fred Ligt)
Re:Grootspoor Actueel
Joost_B
gast

Re:Grootspoor Actueel
Citaat van: Laurent op donderdag 15 december 2011, 23:20:02
Goed nieuws is er echter ook! Een nieuw bedrijf genaamd Thello gaat de nachtdienst verder uitvoeren tot Venetië.
Saillant detail is dat ook dat naast Veolia Transport, ook Trenitalia in deze joint venture meedoet.
[/quote]

Ja dat is weer om de SNCF te sarren.
SNCF en Trenitalia liggen al een tijdje in de clinch.
De FS wil niet meewerken aan TGV's naar Milaan. Die houden ze op elke mogelijke manier tegen.
Nu heeft SNCF een groot aandeel genomen in NTV, de enige conccurent van FS op de HSL trajecten.
Daarom is de FS nu weer boos, gezien de implosie van diverse samenwerkingen.
Meer over NTV enz. later!
Re:Grootspoor Actueel
kiezel
gast

Re:Grootspoor Actueel
Citaat van: YC52000 op vrijdag 16 december 2011, 01:40:50
Eerste vernieuwde sneltram eind december op de baan

(...)

En nu kan het dus zomaar gebeuren dat je in Heerenveen ineens moet wachten voor een overstekende tram:



Dit stel is vers gespoten en nog in gestripte toestand. Kwam alleen even naar buiten rijden om een andere hal in gezet te worden.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Grootspoor Actueel
Goede timing heb je gehad in ieder geval. :D
Re:Grootspoor Actueel
Joost_B
gast

Re:Grootspoor Actueel
Na 20 jaar trouwe dienst worden de ICE II's van de Deutsche Bahn gemoderniseerd.
Het interieur gaat lijken op dat van de ICE III, de zitplaatsen worden ruimer en stoelen comfortabeler.

Gr Joost
Re:Grootspoor Actueel
kiezel
gast

Re:Grootspoor Actueel
Citaat van: Rutger op maandag 02 januari 2012, 17:05:10
Goede timing heb je gehad in ieder geval. :D

Nou, ze waren er zo een uur mee bezig... Een soort railstelling maken naar die transportwagen toe, die tram erop trekken met een lier, paar meter vooruit rijden, en dan alles nog eens in omgekeerde volgorde... :)
Re:Grootspoor Actueel
103 220-0
gast

Re:Grootspoor Actueel
Citaat van: Joost_B op woensdag 04 januari 2012, 19:13:25
Na 20 jaar trouwe dienst worden de ICE II's van de Deutsche Bahn gemoderniseerd.
Het interieur gaat lijken op dat van de ICE III, de zitplaatsen worden ruimer en stoelen comfortabeler.

Gr Joost
Die renovatie loopt al een tijdje, en was in aansluiting op die van de ICE 1. De aanpassingen aan de ICE 2 zullen derhalve gelijk zijn aan die van de ICE 1.
Re:Grootspoor Actueel
Lid sinds: 2006

offline
Re:Grootspoor Actueel
Citaat van: Laurent op donderdag 15 december 2011, 23:20:02
Citaat van: Joost_B op donderdag 15 december 2011, 21:44:24
Goed nieuws is er echter ook! Een nieuw bedrijf genaamd Thello gaat de nachtdienst verder uitvoeren tot Venetië.
Saillant detail is dat ook dat naast Veolia Transport, ook Trenitalia in deze joint venture meedoet.

maar de sncf doet toch mee: want die stelt de loc beschikbaar (uiteraard met een of andere verhuur-constructie, maar toch!). Alleen jammer van al die (reclame-) stickers op het materieel. hou daar niet van zoals je weet.

groeten, willem
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Grootspoor Actueel
Uiteindelijk valt het inderdaad onder de grote SNCF Groep, maar de locs vallen onder Akiem dat vrij zelfstandig onder SNCF opereert als locleaser en zodoende ook Prima's in bijv. Duitsland verleased. De Astrides zijn door SNCF verkocht aan Akiem en vervolgens teruggeleased. Ze zijn echter ook beschikbaar voor andere vervoerders, zoals dus Thello met de nachttreinen.
Re:Grootspoor Actueel
Lid sinds: 2006

offline
Re:Grootspoor Actueel
ja, zoiets dacht ik ook wel.
maar toch !

deden ze dat bij de NS ook maar voor al die 1800's en 6400 (oh pardon, andere owner. Maar aanpak kan evengoed zo doorgezet worden).

groeten
willem
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Grootspoor Actueel
De 1800's zijn van NSFS en kunnen dus ook geleased/gekocht worden. De 6400's zijn van DB Schenker, maar als ik het goed heb, zit er bij DB schenker een bedrijf dat aandelen van ze heeft, maar ook grote belangen heeft bij een aantal locleasers. En daar wringt de schoen. Dat zou dus ook meteen verklaren waarom de 6400's ter zijde staan. De 1800's zijn gewoon over, veel verkeer wordt met meersysteemlocs gereden en daarvoor zijn 1800's niet handig, want die kunnen de grens niet over. Kijkend naar Locon, die heeft er inderdaad inmiddels 4 overgenomen, maar die worden tot nu toe voornamelijk gebruikt voor binnenlands verkeer (Afvaltreinen).
Re:Grootspoor Actueel
103 220-0
gast

Re:Grootspoor Actueel
Verschil tussen 1800'en en 6400'en is dat de 6400'en een strategische reserve vormen en dus gewoon weer in dienst kunnen komen, mocht de situatie daarom vragen.
Overigens zijn er wel degelijk locomotieven 6400 verkocht. De 6456 en 6457 zijn ruim een jaar geleden overgedaan aan Transmaché-Link Construction.

Overigens is slechts een klein deel van de 1800'en - ik meen veertien stuks - eigendom van NSFS. De rest hoort toe aan NS Reizigers. Feit is wel dat de vier aan Locon verkochte locs afkomstig zijn van NSFS, net als de 1835, die op proef is bij de Bentheimer Eisenbahn.
Re:Grootspoor Actueel
Joost_B
gast

Re:Grootspoor Actueel
Eind 2012:



Treinen van Barcelona naar Lyon, Marseille en Toulouse gaan gereden worden met S101 materiaal van de Renfe.
De rest met TGV materieel.

Gr Joost
Re:Grootspoor Actueel
Joost_B
gast

Re:Grootspoor Actueel
Nieuw materieel voor de Renfe:



Gr Joost
Re:Grootspoor Actueel
Joost_B
gast

Re:Grootspoor Actueel
Madrid - Galicië is duurt nu mede door de nieuwe LAV Galicia en door de hybride serie 130(diesel en elektrisch) nog maar 5 uur.


Gr Joost
Re:Grootspoor Actueel
Joost_B
gast

Re:Grootspoor Actueel
Italië kende een rijke traditie van nachttreinen. Daar is echter nu verandering in gekomen.
Milaan kent op enkele koersrijtuigen voor de nachttrein Roma - Napoli geen enkele nachttrein meer.

De adriatische kust is nu ook geheel onthouden van nachttreinen, een overblijfsel daarvan nog 1 trein van Bologna naar Lecce v.v.
Sicilië heeft nog alleen de verbinding met Roma, alle treinen naar Torino, Venezia, Milano zijn opgeheven.

De EN ''Venezia'' van Boekarest naar Venetië is ook opgeheven.


Zo gaat Italië van ongeveer 15/20 nachttreinen terug naar een stuk of 4.

Gr Joost
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Grootspoor Actueel
Ik heb van de week in Den Haag een volgens mij 9400 serie gezien. Helaas geen foto kunnen maken.
Is dit een nieuw model?

Groetjes Dennis
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Grootspoor Actueel
Citaat van: 103 220-0 op donderdag 12 januari 2012, 13:11:59
Overigens zijn er wel degelijk locomotieven 6400 verkocht. De 6456 en 6457 zijn ruim een jaar geleden overgedaan aan Transmaché-Link Construction.
En dat is met hoge uitzondering gegaan, omdat TLC geen bedreiging vormt voor de huidige verleasemarkt als ze locs verkocht krijgen, omdat ze zich puur en alleen richten op de kanaaltunnel en al reeds nagenoeg identieke locs hebben rijden.
Anders gezegd: TLC is geen potenciele klant voor een verleasebedrijf en verkoop van de locs was dus wel in het belang van de aandeelhouder.
Re:Grootspoor Actueel
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Grootspoor Actueel
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Grootspoor Actueel
Meer omzet en passagiers voor de Thalys in het afgelopen jaar. Omdat er niets over wordt gezegd, vraag ik me echter af of er ook winst gemaakt wordt...   

Linkje

Groet, Marc
Re:Grootspoor Actueel
Slifor
gast

Re:Grootspoor Actueel
HUSA reed vandaag zijn jaarlijkse ritje weer met reizigersmeuk  :D KLIK
Re:Grootspoor Actueel
Slifor
gast

Re:Grootspoor Actueel
De eens zo fraai met TRaxxen aan de zijkant bestickerde 186240 heeft deze bestickering inmiddels ingeruild en is verhuisd van Metrans naar Rurtalbahn. Weer een leuke voor Reescees  :thumbup:
Re:Grootspoor Actueel
Joost_B
gast

Re:Grootspoor Actueel
Gotthard tot maandagavond dicht!

-> Klikl <-
Re:Grootspoor Actueel
Slifor
gast

Re:Grootspoor Actueel
Ondanks de foeilelijke sticker op de zijkant blijft een rijdende 1200 met rijtuigen altijd mooi, zeker als er een lekker zonnetje op schijnt  :)
Re:Grootspoor Actueel
Slifor
gast

Re:Grootspoor Actueel
Captrain heeft het de laatste tijd erg druk met het rijden van kolentreinen uit Born:KLIK
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Grootspoor Actueel
Door een storing op de VL-Post Amsterdam is er op dit moment geen treinverkeer mogelijk rond Amsterdam en Schiphol. Prognose is 8:30 (maar is onzeker).
Re:Grootspoor Actueel
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:Grootspoor Actueel
Er wordt nu al gezegd "Mogelijk de hele ochtend". Ze weten nog niet wat het probleem is en kunnen dus geen oplossing hebben.

Groet,

Dick
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Grootspoor Actueel
Er staat nu dat het voor de avondspits verholpen zal zijn. Ben benieuwd.
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Grootspoor Actueel
Fokke en Sukke kennen de oorzaak van de storing al: KLIK.  :D
Re:Grootspoor Actueel
Lid sinds: 2007

offline
Re:Grootspoor Actueel
 :D :D Hij is leuk...

Maar wat was het weer mis op het spoor. 8o
Nu moet er toch verantwoordelijkheid genomen worden en koppen rollen lijkt mij?
Of word dit voor de zoveelste keer weer goed gepraat? :thumbdown:
Dit kan je toch niet meer verkopen in deze tijd aan de reizigers.
De communicatie was zoals gebruikelijk weer veel te laat, om 7.45 een NS alert, terwijl er om 6 uur als nauwelijks
treinen reden rondom Amsterdam.
Het personeel op de trein kan er niets aan doen, begrijp mij goed, maar op onderhoud bezuinigen, topsalarissen voor de top, ik
moet er van over mijn nek. Lang leve de privatiseringen.
Maar we konden wel weer met zijn allen dronken worden van de gratis koffie, dat is dan het enigste voordeel. :P

Groeten van Jarno


Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Grootspoor Actueel
bla bla bla koppen rollen bla bla bla topsalarissen bla bla bla privatisering... Moet echt iedere keer dat er wat is op het spoor het zelfde vervelende riedeltje getelegraafd worden? Dat ze dat in de 2e kamer doen is al erg genoeg (die hebben dit zelf zo gewild), maar moet dat hier nou ook echt telkens weer? Ik post hier af en toe wat om mensen te informeren, maar waar ik zo onderhand van "over m'n nek moet" is dat eeuwige gezeik. Dat verziekt voor mij telkens weer de sfeer hier op dit forum.

Sorry Jarno als dit wat bot overkomt en het is zeker niet alleen tegen jou gericht. Maar laten we nou eerst maar eens de oorzaak van de storing afwachten voordat we meteen weer om het hardst gaan roepen dat we mensen op straat moeten zetten.

Zo, dat moest ik echt even kwijt. :(

-----

Ter informatie:
Rond 5 uur gingen in Amsterdam de schermen van procesleiding op zwart. Er is een 100% backup, waar automatisch op overgeschakeld zou moeten worden, maar kennelijk heeft dit ook niet gewerkt. Misschien dat er wat met de energievoorziening mis was, maar het blijft voor nu even gissen. In ieder geval kun je geen treinen laten rijden als je geen seinen en wissels kan bedienen. Er is direct een "code rood" (zeer grote verstoring) gegeven en een versperringsmaatregel uitgebracht. Treinen naar het gebied rond Amsterdam/Schiphol keerden op de grotere stations. Op de website van NS werd de storing vanaf 5:30 uur gemeld.

Rutger
Re:Grootspoor Actueel
Lid sinds: 2007

offline
Re:Grootspoor Actueel
Rutger, door jou reactie veel wijzer over de oorzaak van de verstoring.
Verder laat ik het erbij, maar dat er veel zaken mis zijn, zijn we het over eens toch?

Groeten van Jarno
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Grootspoor Actueel
Zeker, er is een hoop ruimte voor verbetering. Maar ik vind echt dat er hier veel te snel geschreeuwd wordt. Het vrijuit bashen van het spoor strookt voor mij niet met het "elkaar met respect behandelen". Ook bij het spoor werken mensen.

Verder ben ik erg benieuwd wat de oorzaak is geweest. Ik heb het tijdens mijn opleiding in Arnhem één keer meegemaakt dat het systeem onderuit ging. Na een reeks foutmeldingen waar je een boek mee kan vullen ging het scherm op zwart (op alle werkplekken). Daarna schakelde het systeem automatisch over op de backup. Alles bij elkaar heeft het 3 minuten geduurd. Waarom het vanochtend in Amsterdam anders ging weet ik niet. Er zullen ongetwijfeld een hoop mensen naar de oorzaak aan het zoeken zijn op dit moment.
Re:Grootspoor Actueel
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Grootspoor Actueel
Een bericht van ProRail
De link.

Gr.  Charlie
Re:Grootspoor Actueel
Joost_B
gast

Re:Grootspoor Actueel
Ik zeg niks  >:-D :D
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Grootspoor Actueel
Het zal ongetwijfeld helemaal uitgezocht gaan worden. Waarom het systeem het vandaag niet goed heeft gedaan, terwijl het dus wel goed kàn werken (en ook vaak gedaan heeft) is iets wat we natuurlijk erg graag willen weten. We wachten het af...
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Grootspoor Actueel
Of gewoon t motto: "Waar computers werken, worden fouten gemaakt"  :D

Voordat er ICT-ers in paniek raken, ik weet dat t niet kan :D
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Grootspoor Actueel
 :mrgreen:
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Grootspoor Actueel
Ach, de ingenieur is in ieder geval geslaagd: "Normal people believe that if it ain't broke, don't fix it. Engineers
believe that if it ain't broke, it doesn't have enough features yet." :mrgreen:
Re:Grootspoor Actueel
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Grootspoor Actueel
Citaat van: Ronald op donderdag 22 maart 2012, 20:38:02
Of gewoon t motto: "Waar computers werken, worden fouten gemaakt"  :D

Voordat er ICT-ers in paniek raken, ik weet dat t niet kan :D

Computers maken geen fouten. Dat doen de de mensen die ze bedienen.

Groetjes Dennis
Re:Grootspoor Actueel
Spoorman
gast

Re:Grootspoor Actueel
Citaat van: dennisreij op donderdag 22 maart 2012, 22:19:20

Computers maken geen fouten. Dat doen de de mensen die ze bedienen.


Ik geloof er niets van. :|

Gr, Ben (HBO'er toegepaste electronica)
Re:Grootspoor Actueel
Blausee-Mitholz
gast

Re:Grootspoor Actueel


Zie deze link voor de roll out van de nieuwe BLS dubbeldekker.

Mijn indruk, lelijk ding  8o

Mvg, Johan
Re:Grootspoor Actueel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Grootspoor Actueel
Ik deel je mening niet Johan, vind em best geslaagd. ;)
Lijkt me een hele ruime cabine voor de machinist.
Re:Grootspoor Actueel
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Grootspoor Actueel
Niet echt moeders mooiste, maar ziet er niet zo afschuwelijk lelijk uit als de Albatros..
En er zit wel een WC in.  :thumbup:

Gr.  Charlie
Re:Grootspoor Actueel
Lid sinds: 2006

offline
Re:Grootspoor Actueel
hou hier ook niet zo van,
hoop geld verknoeid. met weinig spoorweg-romantiek als uiteindelijke opbrengst.
aan consumenten-luxe heeft de spoorwegliefhebber doorgaans niets.
Re:Grootspoor Actueel
Blausee-Mitholz
gast

Re:Grootspoor Actueel
Ik zie nog liever een lok met stuurstand dan een treinstel Willem. Ze hadden van mij rustig door mogen borduren op de CFL Doppelstock garnituur.

Mvg, Johan