Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

TEE ombouw + uitbreiding.

Gestart door Riny zondag 11 maart 2007, 18:09:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Als u't niet erg vindt...8) Ik klets ff door...ahum...

Na de eerste succesvolle test heb ik zojuist de 2e test doorlopen. Opwarmuurtje (klik hier voor de 1e rondjes, 48s/4mb) voor de motorwagen (onbelast, half uur vooruit, half uur achteruit, halve snelheid), kijken hoe het zich houdt en gedraagt.

Het motorgedrag is prima. Het is natuurlijk niet zo stil als een klokanker- of miniatuurmotor maar met de speaker in een goed kastje kom ik daar wel bovenuit op schaalsnelheid. Verder vind ik het optrek- en afrem-gedrag al behoorlijk goed. Heb er echter alleen nog maar met het Mobile Station 'naar gekeken', als het goed is kan ik met de Programmer nog tunen :| De maximum snelheid is hoog, veel te hoog. Schaalsnelheid (140km/u) is dus makkelijk te halen. Ik ben content met het motortje en ga hier niets meer aan doen.

Het wielstel met de sleper is echter een probleem. Ook hier zitten aan één kant geïsoleerde wielen op. Als je deze wilt vervangen (ga ik doen) dan moet je volgens Keuterman het hele wielstel vervangen door Märklin artikelnr M 29 68 80 (?19,95). Op gewone C gaat het nu wel prima, na opwarmen een goed massa-contact...maar op wissels ontsporingen.

Bij ingebruiknemen van deze decoder krijg ik op mijn MS dit voorgeschoteld:



Rijgeluid Nohab (mogelijk wel realistisch maar valt mij een beetje tegen, wil meer Dieselgeronk horen ;)), fluit (zo lang als je wilt), verlichting, 2 extra geluiden van koppelen en sissen, rangeergang, schildpadje zorgt voor 'langzaam rijden'. Het geluid is (op 75%) niet loepzuiver maar wel acceptabel, de geluiden zijn te vervangen en het geluid is af te stellen met de LokProgrammer.

Ik ga hier zo, aan de hand van de handleiding van de LokSound MFX, eens naar kijken. At first glance...it looked complicated :|

Vriendelijke groeten,

Rolf



Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo Rolf,


Dat ziet er toch al goed uit
ook leuke toeter, ja zo noemik het dan maar

Maar je mag toch wel trots zijn op wat je al bereikt hebt
van niets naar iets toch maar al

succes met de verdere bouw

gr. Frans
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: some one op zaterdag 02 juni 2007, 20:24:34
Maar je mag toch wel trots zijn op wat je al bereikt hebt
van niets naar iets toch maar al

Thanks Frans :) I appreciate that...
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo Rolf.
Hartstikke goed dat je nu al zover bent gekomen, ondanks de problemen heb je nu al een rijdende en geluid producerende TEE.
En voor de rest komt zeker nog wel een goede oplossing en daarbij leer je natuurlijk vreselijk veel bij! :o
Je bent nu al veel verder dan wat ik verwacht had. 8)
Veel succes en niet te laat naar bed hè? :wink:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: ^Rook op zaterdag 02 juni 2007, 00:31:14
Citeer
Rolf,  als tussenoplossing voor je stuurstand verlichting zou je aan de sleper van de stuurstand en aan de massa van het chassis een diode kunnen maken, die met de + kant aan elkaar maken en de zgn kathode aan de kant van sleper, resp chassis kunnen vast maken.
Deze + is dan gelijkwaardig aan de + (=massa decoder = oranje bij Märklin of blauw bij ESU.

Het spijt me heel erg maar deze tekst is op dit moment te ingewikkeld voor mij :? Met stuurstand bedoel je de kopwagen zonder motor of de motorwagen :?: Voor de goede orde vermeld ik dat ik onder de ongemotoriseerde kopwagen geen sleper meer heb zitten.

Rolf, ik heb een plaatje gemaakt, dat ik zodra het beschikbaar is, zal plaatsen.
Omdat m'n DHG700 in delta uitvoering flikkerende verlichting had is dat op deze manier verholpen.
Citeer
CiteerIPV de oude lampjes kun je van Märklin van die grijze lampfittingkjes kopen waar een steeklampje met twee draajes in past. Zo'n fittinkje past in een bajonet van een oude lampfitting. En alles is ge-isoleerd van het chassis.

Kijk :D Dat zijn de tipjes natuurlijk. Hoe ik het ook op ga lossen, ik zal de vitting moeten aanpassen cq. vervangen. Deze "grijze lampvittinkjes" lijken me ideaal ! Weet je toevallig een bestelnummer ?.

Het bestelnummer van de grijze uitvoering van deze fitting zonder draadjes is 604180 en ze kosten ? 0,95 /stuk

CiteerVoor je binnenverichting zou een stevige condensator uitkomst kunnen brengen

Hoe stevig zouden die condensatoren (ik neem aan dat er per wagen minimaal 1 condensator nodig zal zijn ?) moeten zijn om het flikkeren op te heffen denk jij (denken overige lezers) :?:


Ik heb het flikkeren van LED-jes al vaker gehad met het MS. Als ik dus met gewone LED-jes werk voor bijvoorbeeld sluitlampjes dan richt ik gelijk en plaats een Elco.

Als je kijkt wat er voor condensatoren op de strips vd binnenverlichting gebruikt zijn zou dat zeker genoeg moeten zijn voor een enkele Led.

Citeer
Zou het echt zonde vinden om de 4e draad voor massa te gebruiken maar als het niet anders kan dan moet het maar. Dan geen tafellampjes :|

Dan sluit je die tafellampjes toch samen op de binnenverlichting aan, dan kun je die alleen niet apart schakelen.
Dan gebruik je een extra overgebleven draad voor iets in de motorwagen bijv verlichting van de ramen van het conducteursverblijf of motorruimte dan heb je de funktie toch gebruikt en geen extra draadje naar andere wagens nodig.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Rolf,  als tussenoplossing voor je stuurstand verlichting zou je aan de sleper van de stuurstand Zonder motor) aan de massa van het chassis een diode kunnen maken, die met de + kant aan elkaar maken en de zgn kathode aan de kant van sleper, resp chassis kunnen vast maken.
Deze + is dan gelijkwaardig aan de + (=massa decoder = oranje bij Märklin of blauw bij ESU

ik heb een plaatje gemaakt, dat ik zodra het beschikbaar is, zal plaatsen.
Omdat m'n DHG700 in delta uitvoering flikkerende verlichting had is dat op deze manier verholpen.

Dit is wat ik beoelde:



Als je echter geen sleper hebt houdt het natuurlijk op maar je kunt 'm toch ook terugplaatsen.
Dan kun je evt één draad komende vanuit de motorloze stuurstand als kunstmatige massa gebruiken voor de verlichting van de tussenrijtuigen.
Dus dan gebruik je vanuit de motorwagen een andere combinatie van draden dan vanuit de motorloze stuurstand.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 02 juni 2007, 21:35:20
Veel succes en niet te laat naar bed hè? :wink:

Te laat...:|

Citaat van: robkop op zaterdag 02 juni 2007, 23:08:34
Het bestelnummer van de grijze uitvoering van deze fitting zonder draadjes is 604180 en ze kosten ? 0,95 /stuk

Hartelijk dank voor de info, die ga ik laten komen :)

CiteerAls je kijkt wat er voor condensatoren op de strips vd binnenverlichting gebruikt zijn zou dat zeker genoeg moeten zijn voor een enkele Led.

Die zijn PIEPklein, op de LED-strip zitten alleen maar PIEPkleine 'dingetjes', haha... Ik zal wel wat uittesten, heb allerlei verschillende soorten en maten Elco-tjes liggen.

CiteerDan sluit je die tafellampjes toch samen op de binnenverlichting aan, dan kun je die alleen niet apart schakelen.

Aan gedacht natuurlijk maar dat zou ik echt een sterk minpunt vinden. Hoe meer interactiviteit, hoe beter :)

Citeerin de motorwagen bijv verlichting van de ramen van het conducteursverblijf of motorruimte dan heb je de funktie toch gebruikt en geen extra draadje naar andere wagens nodig.

Dat zou inderdaad kunnen...maar ook hier klaag ik weer :? Tafellampjes zijn leuker om te schakelen.

Citaat van: robkop op zondag 03 juni 2007, 12:20:32
ik heb een plaatje gemaakt, dat ik zodra het beschikbaar is, zal plaatsen.

Echt erg tof dat je zo meedenkt Rob, plaatje erbij helpt goed. Snap helemaal hoe ik dat aan zou moeten sluiten.

But...de sleper ben ik veeel liever kwijt. Indien er dus een oplossing zou zijn zonder deze 2e sleper en zonder de blauwe draad...dan zou ik dit toejuichen...ook als het meer werk is 8)

Is het uberhaupt mogelijk :?: Stel, ik kijk eerst naar 1 van de tussenbakken. Hierin per wagen 1 LED-strip. De wagens hebben nu allemaal Marklin-wielen dus een eigen massa. De 'plus' komt van de paarse draad (AUX 2 op de decoder).

Kan dit met behulp van diodes of andere componenten flikkervrij gehouden worden :?:

Gewoon alleen de twee middenwagens om te beginnen dus...1 tegelijk. Ik kan niet te veel tegelijk doen en ben ook druk met die LokProgrammer. Verder heb ik bij AnW nog een drietal andere speakertjes besteld om uit te testen. En ook draden in de juiste kleuren, dat is toch wat netter. Kwam op een website waar ik balsa-hout bestelde ook nog allerlei LED-jes tegen. O.a. een variant met drie aansluitingen, het lampje kan of geel of rood branden. Misschien dat dit handig is voor de DE IV (de Nederlandse versie noem je DE IV heb ik ergens gelezen).

Voor wat betreft de geluiden, het totaalpakketje voor dit treinstel begint al vorm te krijgen. Vind het erg leuk om met die decoder bezig te zijn, je kunt een hoop aanpassen :!:

Bij voorbaat dank voor iedere reactie.

Vriendelijke groeten,

Rolf




Re: TEE ombouw + uitbreiding - BIJNA COMPLEET =)
Hallo,

Even snel tussendoor :oops: Bijna alle spullekes voor de ombouw zijn binnen :mrgreen: (wachten blijft moeilijk).

Zo zijn daar o.a. allerlei verschillende speakertjes van ESU (100 Ohm) en diverse LED-jes om uit te testen:


(let niet op de sneeuwpop, per ongeluk verkeerd standje op de camera :oops:)


(LED-jes van 3 & 5mm, LED-je met 3 aansluitingen voor rood en geel licht en één jumbo-LED waar ik niks mee doe maar die ik gewoon ff wilde zien...ding is huge)

Het wachten (grrrmmmbbllll...) is nu nog op electronica-componentjes voor flikkervrij aansluiten van de verlichting :|

Eerst het rechthoekige speakertje (grootste magneetje) van een beter klankkastje trachten te voorzien.

The story continues...slowly...but surely...

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Rolf, als je een geluidstest hebt uitgevoerd met de diverse speakertjes willen we uiteraard wel even weten wat het mooiste  klinkt.
Vooral het lage-tonen gebied is interessant.

ook wil(len) ik (wij) natuurljk weten wat eea kost.

Als het  vies weer blijft ga ik misschien ook nog wat knutselen
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hey Rob,

De speakertjes zijn besteld bij AnWModeltreinen, voor ik dacht 5,95 of ?6,95 p/stuk. De decoder en LokProgrammer komen hier ook vandaan. En hij heeft meer treinspul (bv. Mehano). Dit ging allemaal via E-mail met ene Ad, in mijn ogen een aardige man die mij snel de benodige informatie gaf en snel verzendt (vooraf betalen). Er zijn wel leuke discounts (nu beetje Faller met leuke kortingen) maar voor het meeste betaal je gewoon top dollar volgens mij.

Verwacht tussen de speakertjes trouwens niet veel verschil aan te treffen. De standaard speaker vind ik 'net niet', wie weet levert dit iets op...alle beetjes helpen.

De LED-jes komen bij de site from Opitec Hobbyfix vandaan. Daar heb ik ook balsa-hout kunnen vinden, zo kwam ik per ongeluk bij ze terecht.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: ^Rook op zaterdag 02 juni 2007, 19:35:57
Het wielstel met de sleper is echter een probleem. Ook hier zitten aan één kant geïsoleerde wielen op. Als je deze wilt vervangen (ga ik doen) dan moet je volgens Keuterman het hele wielstel vervangen door Märklin artikelnr M 29 68 80 (?19,95).
Is dat de prijs per asje??

Ik heb bij www.lokshop.de het volgende gekocht:
Voor de motorwagen:
MAR215670       TREIBRAD        ? 1,69
(4x: 3 voor draaistel met sleper, 1x voor de middelste as van het aangedreven draaistel.)
MAR215770       LAUFRAD         ? 1,69
(2x: compleet met rubberen gripbandje)

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
De TEE staat echt in de belangstelling Zie hier  ook maar eens
Alleen hoef je bij deze niet veel meer om te bouwen :D
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: markos op vrijdag 08 juni 2007, 23:18:14
Is dat de prijs per asje??

Dat is de (Keuterman-)prijs voor het gehele wielstel !

CiteerIk heb bij www.lokshop.de het volgende gekocht:
Voor de motorwagen:
MAR215670       TREIBRAD        € 1,69
(4x: 3 voor draaistel met sleper, 1x voor de middelste as van het aangedreven draaistel.)
MAR215770       LAUFRAD         € 1,69
(2x: compleet met rubberen gripbandje)

Heeyy...that's nice...kun je hierbij dus de wielen (één wiel) los halen van de as :?:

Citaat van: robkop op zaterdag 09 juni 2007, 09:06:24
De TEE staat echt in de belangstelling Zie hier  ook maar eens

I know, onze AlbertJan kon het ook niet bij lonken laten :D Tof heh, Riny heeft echt iets ontketend met zijn ombouw van dit treinstel. Very cool :)

CiteerAlleen hoef je bij deze niet veel meer om te bouwen :D

Nou-ou-ouww...aldus AlbertJan: "Helaas geen typhoon maar wel 2 toeters.
Misschien wel een mooi model voor een ESU locsound decoder" ;)
Wie weet dus toch weer een ombouw !

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: ^Rook op zaterdag 09 juni 2007, 11:32:12
Nou-ou-ouww...aldus AlbertJan: "Helaas geen typhoon maar wel 2 toeters.
Misschien wel een mooi model voor een ESU locsound decoder" ;)
Wie weet dus toch weer een ombouw !


Was ook eens mijn gedachte, maar er zit en "grote" sinus motor in. Ik begreep altijd dat hier geen ESU decoder voor is. Of heb jij andere informatie ?

Rene
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Daar heb je een heel goed punt, Rene ! Dat zal AlbertJan niet weten, denk ik. En ik wist het wel maar heb er helemaal niet aan gedacht. Thanks :!:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Héééé, dat wist ik niet! :(
Maar dan kan er vast wel een andere sound decoder in, Märklin of i.d. :o
Misschien een beetje prijzig en wat minder mogelijkheden dan de ESU, maar zowiezo een heel stuk beter.
Met al die ombouw plannen, neuzen zwart schilderen, interieur aankleden, preisertjes erin en ander sound decoder, blijft er maar weinig origineel over aan mijn spiksplinternieuwe, nog maar net afbetaalde TEE RAm! :shock:
Tsjee, had ik er toch 2 moeten kopen? :lol:
Krijg ik wel problemen met de kascommissie! :?
Maar even wachten met (laten) ombouwen toch maar.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: ^Rook op zaterdag 09 juni 2007, 11:32:12
Citaat van: markos op vrijdag 08 juni 2007, 23:18:14
Is dat de prijs per asje??

Dat is de (Keuterman-)prijs voor het gehele wielstel !

CiteerIk heb bij www.lokshop.de het volgende gekocht:
Voor de motorwagen:
MAR215670       TREIBRAD        ? 1,69
(4x: 3 voor draaistel met sleper, 1x voor de middelste as van het aangedreven draaistel.)
MAR215770       LAUFRAD         ? 1,69
(2x: compleet met rubberen gripbandje)

Heeyy...that's nice...kun je hierbij dus de wielen (één wiel) los halen van de as :?:


Jazeker, dat gaat heel gemakkelijk: schroevendraaier er tussen en je wipt de kant zonder tandwielen (met het plastic busje) er zo af

De nieuwe er op doen gaat echter een stuk moeilijker!
Maar dat moet je met de "Keuterman"versie ook :wink: :mrgreen:

Ergens hierboven (pagina 7) heeft Riny mij een link gegeven naar een wielenpers, zodat je het niet met de hamer hoeft te doen....
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Volgens Keuterman is het 1 geheel. Voor de goede orde, vervang zelf alleen het ONgemotoriseerde wielstel van de motorwagen van de DE IV. Hartelijk dank voor je duidelijke en handige info Marcos !!! 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Zojuist heb ik mijn versie zijn eerste (digitale) rondje op mijn baan laten maken.
Dat ging echter niet zo goed.... :cry: :cry:

Ik reed met de motorwagens met 1 tussen wagon.
Die tussenwagon werd er mooi scheef getrokken bij tegenelkaar gestelde bochten...

Voorbeeld:
bocht naar links==>recht wissel rechtsaf==> engelswissel linksaf
boven de rechte wissel gaat het dan verkeerd

Komt dat meer voor?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Mijn3071/4071 heb ik vroeger laten rijden op M-rail met allerhande wissels en kruisingen. Toen nooit een probleem met ontsporingen gehad, nu heb ik alleen ee C-testovaal en daar loopt ie ook prima doorheen!  :mrgreen:

Nu kom ik er achter dat er nog meer te verfijnen valt aan een 30/4071.

De raamsponningen zie ook dit draadje.

Moeten er wel eerst alle raampjes uit  :cry:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
VincentKloeg
gast

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Met een schroevendraaier een wiel eruit wippen?!

Wat fout! Daarmee beschadig je meer mee dan je lief is. Zet dan liever een metaal pinnetje op het asje en tik met een klein hamertje het asje uit het wiel. Blijft alles netjes rechts en zonder diepe kerven.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
idd, zo kan het ook....
maar tja ik ben nog lerende en dacht iemand te kunnen helpen......

Bedankt dat je nu 2 man onderwezen hebt! :lol:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
VincentKloeg
gast

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Met een schroevendraaier heb ik paar jaar terug mijn 23 105 verknalt eigenlijk.  :( Meijer en Blessing heeft wel nejes alle assen vervangen, maar het was niet handig van mij.

Als je schroevendraaier gebruikt dan heb je een hefboom(pje) en duw je het wiel er scheef vanaf. Je hebt kans dat je daarmee je as krom trekt (bij m'n 23'er gebeurd) en je hebt kans dat je de zitting van de as in het wiel verknalt.

Citaat van: Markosmaar tja ik ben nog lerende en dacht iemand te kunnen helpen......

Heel goed, moet je ook zeker doen! Van elkaar leren we!
Trouwens, een schroevendraaier kan bij een 3029 géén kwaad!  :twisted:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Vincent,

Ik geloof niet dat in ons geval de schroevendraaier veel kwaad kan:
wij hadden gelijkstroomwielen, en daar zitten plastic busjes in.
Bij mij zaten de wielen niet echt vast, dus die "vielen"er zo af....

Maar dat zal bij de wisselstroomwielen natuurlijk wel anders zijn (ijzer op ijzer)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
De tip van het pinnetje op de as is wel een goeie zeg ! Het was mij gewoon met m'n vingers gelukt maar da' voel je wel ;)

Wat heb jij trouwens een leuke handtekening Marco.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
hoi Rolf,

je vind ze op www.animatieplaatjes.nl
Staat vast wel wat voor je tussen.....
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo Marco.
Heel erg leuk, gelijk even bekeken! :lol:
Maar deze trein is wel één van de mooiste natuurlijk!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo allemaal,

Sorry dat ik een spelbreker moet zijn, maar in de forumregels staat de volgende regel :

Het gebruik van bewegende plaatjes (animated GIFs) voor zowel afbeeldingen, avatars en/of banners is NIET toegestaan(!)

Dit om een snel forum te kunnen blijven garanderen - bedankt voor jullie begrip!!
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ooops.....

Zal het even wijzigen.....
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Maar hij WAS wel heel leuk!
Voor degene die hem gemist mocht hebben! :lol:
AlbertJan.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
 :cry:  :cry: Ik wil ff mijn misere met jullie delen. Waarschijnlijk al gelezen dat ik sinds gister ook de gelukkig bezitter was geworden van een echte TEE Ram. Nu een beetje ongelukkige bezitter   :(

De voor onmogelijk gehouden gedachte is vanmiddag waarheid geworden het is treinstel 3070. In mijn heilige overtuiging dat er een 3071 stond heb ik  van Riny een prachtig 4071 tussenrijtuig gekocht.

Tja nu heb ik jullie goede advies nodig, wat moet of kan ik nu met de 4071 doen?

Ik heb tevens 2 verschillende grijze losse interieurs erbij, volgens mijn pa horen die er niet bij, maar ik zag net op de foto's van Riny dat ze er wel degelijk bij horen, eentje is exact het zelfde. Ik denk zelf 1 voor het koprijtuig en 1 voor de tussenbak?? Ze zitten er namelijk nu niet in. Zet je de interieurs er zo los in?

Ik hoor graag jullie gewaardeerde advies en hulp voor de oplossing van dit kleine drama  :)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Beste Brigitte,

Rob (robkop) is al bezig geweest met de interieurs, dus ik zou even zoeken waar dat nu in deze stapel TEE Info staat.
Zelf zit ik nog steeds te wachten op mijn interieurs.  :(
Volgens mij moeten ze nog uitgevonden worden, allumugaggies. :evil:

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Het interieur in het tussenrijtuig zit er in, die voor het koprijtuig moet nog aangepast worden die past gewoon niet.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi, Brigitte, join the club

De interieurs zullen afhankelijk van je rijtuigen aangepast moeten worden.
Het meetwerk ten opzichte van de bestaande bakken is een heel precies karweitje.
Laat je daardoor echter niet ontmoedigen.
Het enige dat nodig is, een extra zaagsnede op de juiste plaats om de spanten (ter versteviging van de kap) de ruimte te geven. een krijtje waarmee je een streep aan de buitenkant van de rijtuigkap kunt markeren helpt om de juiste plek te bepalen waar het interieur van een zaagsnede moet worden voorzien. Eerst ééntje proberen , passen en als ok dan de andere spanten passen en zagen.

met een beetje geduld en precisie lukt dat zeker.
Succes en laat het resultaat even zien.

Overigens heeft de 3070 als voordeel dat er een 3 voudige stekerverbinding in zit, verlichting en metaalkleurige raamsponningen. Dus betreur dieaanschaf maar niet  :D
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Brigitte,

welkom bij de TEE-club.
Wel een beetje jammer dat je nu een 4071 tussenrijtuig hebt bij je 3070. Zoals je waarschijnlijk wel gemerkt zult hebben past het elektrisch gezien niet op elkaar. De doorgaande leiding in de 3070 is 3-polig uitgevoerd, en in de 3071 2-polig.
Is er trouwens ook geen kleurverschil te zien?
Je kan misschien proberen om die 4071 te ruilen voor een 4070, maar dat zal niet meevallen vrees ik. Het tussenrijtuig is (los) nogal zeldzaam.
Heb je trouwens ook al digitaliseringplannen voor je TEE?

groetjes, Martin
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Martin,

Yep, eigen schuld dikke ..., had ik maar beter moeten kijken  :?, maar was er helemaal van overtuigd dat m'n pa een 3071 set had staan.

Het technische verschil tussen 3070/4070 en 3071/4071 was me al gauw duidelijk door jullie verhalen. Had nog even de hoop dat, ook al past het elektrisch niet, de 4071 er gewoon tussen kon. Maar ook die hoop is de grond ingeboord. Er is een giga kleurverschil, werkelijk geen gezicht als je ze bij elkaar houdt, die vlieger gaat dus niet op. Er zit echt nix anders op dan de 4071 te verkopen.

Ik heb al rond gegoogled op de 4070 en daar wordt je ook niet vrolijk van de prijs ligt rond de 100 euri en er zijn er weinig in de aanbieding. Zo'n prijs gaat me echt te ver. Ik ga uiteraard in Houten uitkijken naar een 4070, maar heb geen hoge verwachtingen.

De 3070 staat netjes in de vitrine, voor zijn leeftijd is ie prachtig, maar de tussenbak is ook iets krom. Mijn vader heeft 'm heel lang geleden ook al tweedehands op een beurs gekocht. Prijsje op de doos is 180 gulden  :shock:

Ik heb geen digitaal plannen voor mijn oudje, ik laat 'm origineel. Hij is al aardig op leeftijd  8) Ik ben er zo ook erg blij mee.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Brigitte op woensdag 13 juni 2007, 23:01:25
Prijsje op de doos is 180 gulden  :shock:
Ik heb geen digitaal plannen voor mijn oudje, ik laat 'm origineel. Hij is al aardig op leeftijd  8) Ik ben er zo ook erg blij mee.

Mijn 3071 heeft DM 218,-- op de doos staan.
Indertijd zelf voor die preis gekauft bij Förster in Aachen. De prijs op de 4071 is niet meer te lezen , maar die is gelijk ook mee gekocht.

Momenteel gaat de ombouw niet zo vlot als ik zou willen maar gisteren heb ik wel bepaald welke vorm de lichtgeleiders voor de tafellampjes gaan krijgen.
De lampekapjes worde ge-imiteerd met een trapezium-vormig stukje rode folie van een kersenbonbon. Het is echt pieliewerk om de kop van de lichtgeleider in de goede vorm te vijlen en dat mini-stukje folie er op te lijmen met kristal-clear, er zijn er nu twee klaar en de rest volgt binnenkort.

Digitaliseren gaat ook nog gebeuren als de rest is voorbereid.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Brigitte op woensdag 13 juni 2007, 23:01:25
Hoi Martin,

Yep, eigen schuld dikke ..., had ik maar beter moeten kijken  :?, maar was er helemaal van overtuigd dat m'n pa een 3071 set had staan.

Het technische verschil tussen 3070/4070 en 3071/4071 was me al gauw duidelijk door jullie verhalen. Had nog even de hoop dat, ook al past het elektrisch niet, de 4071 er gewoon tussen kon. Maar ook die hoop is de grond ingeboord. Er is een giga kleurverschil, werkelijk geen gezicht als je ze bij elkaar houdt, die vlieger gaat dus niet op. Er zit echt nix anders op dan de 4071 te verkopen.

Ik heb al rond gegoogled op de 4070 en daar wordt je ook niet vrolijk van de prijs ligt rond de 100 euri en er zijn er weinig in de aanbieding. Zo'n prijs gaat me echt te ver. Ik ga uiteraard in Houten uitkijken naar een 4070, maar heb geen hoge verwachtingen.

De 3070 staat netjes in de vitrine, voor zijn leeftijd is ie prachtig, maar de tussenbak is ook iets krom. Mijn vader heeft 'm heel lang geleden ook al tweedehands op een beurs gekocht. Prijsje op de doos is 180 gulden  :shock:

Ik heb geen digitaal plannen voor mijn oudje, ik laat 'm origineel. Hij is al aardig op leeftijd  8) Ik ben er zo ook erg blij mee.

Ik weet dat mijn dealer Voermans een paar 4070 heeft staan, zal eens navragen wat dat moet kosten.

Mvg Gert
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: v200marklin op vrijdag 15 juni 2007, 01:18:40Ik weet dat mijn dealer Voermans een paar 4070 heeft staan, zal eens navragen wat dat moet kosten.

Gert, alvast bedankt, ik hoor het t.z.t. wel  :)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Brigitte op vrijdag 15 juni 2007, 08:16:47
Citaat van: v200marklin op vrijdag 15 juni 2007, 01:18:40Ik weet dat mijn dealer Voermans een paar 4070 heeft staan, zal eens navragen wat dat moet kosten.

Gert, alvast bedankt, ik hoor het t.z.t. wel  :)

Even gebeld, ? 79.--, voor mij (dus ook voor jou  8)) ? 70.-- p/s.

Mvg Gert
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Heey Gert, geweldig, hoe gaan we dit regelen stuur me ff PBtje.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Brigitte op vrijdag 15 juni 2007, 09:42:34
Heey Gert, geweldig, hoe gaan we dit regelen stuur me ff PBtje.


You have got mail  :shock:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
*klop klop klop*

Is er nog plaats in de herberg TEE-club? ;-)

Ik heb namelijk zojuist een 3070 in puike conditie opgehaald die ik op Marktplaats op de kop heb getikt :mrgreen:

Nu val ik met mijn neus in de boter wat de completering met een 4070 betreft, geloof ik.... Dus heel brutaal maar meteen de vraag aan Gert: hééft-ie er toevallig nog eentje over??

Martijn 8)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
@ Acido/Martijn

Ik ga morgenmiddag even langs Voermans , als hij er nog 1 heeft wil ik deze ook wel meenemen,
indien ? 70.-- geen probleem ?

Mvg gert
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citeer? 70.-- geen probleem ?

Ik het kader van Laten we het dan meteen maar goed doen: nee ;-)

Dus als je wil.... graag :-)

Martijn
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Brigitte/Martijn/Gert.
Wat een geweldig iets toch dat Forum!
Met een beetje geluk (en geld) meteen compleet! 8)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
@AlbertJan

Dit komt inderdaad wel heel mooi uit zo :-)
Ik dacht net nog: "Die 4070 moet er ooit ook nog gaan komen ja..." en ik ga naar dit topic om me aan te melden bij de TEE-Club ;-) en kijk nou! Heuse 4070's in de aanbieding!

Mooi man 8)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Acido op vrijdag 15 juni 2007, 23:07:52
en ik ga naar dit topic om me aan te melden bij de TEE-Club ;-) en kijk nou! Heuse 4070's in de aanbieding!

Welkom bij het cluppie en veel TEE plezier.
Wel koesteren dat ding hé?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
CiteerWelkom bij het cluppie en veel TEE plezier.
Wel koesteren dat ding hé?

Dank je :-)

en

Maar natuurlijk! Ben er heel blij mee, want het is een mooi exemplaar in bijzonder goede conditie. Nauwelijks sporen aan de buitenkant, alle bakken recht, geen vettigheid op de motor, geen stof in de rijtuigen, helemaal origineel, rijdt en schakelt goed. Er zit binnenverlichting in maar geen interieur (da's 't enige minpuntje).

Gaaf is ook dat de originele doos met schildering voorop erbij zit, compleet met instructieboekje, een addendum op dat boekje (waarin staat dat je moet oppassen dat de kabels niet tussen de koppelingen komen), een zilverkleurig labeltje met Märklin geprüft en een paraaf, twee reserve relaisveertjes en last but not least een pincet voor de stekkertjes...

En dan nog een 4070 erbij...

Kortom: :mrgreen:

Martijn
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Acido op vrijdag 15 juni 2007, 23:29:48
een zilverkleurig labeltje met Märklin geprüft en een paraaf, twee reserve relaisveertjes en last but not least een pincet voor de stekkertjes...

Prachtig, completer kun je hem niet hebben.
Naar mijn mening zeldzaam dat hij nog zo compleet is.
Gefeliciteerd.