Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Motopost 3020 verlichting na ombouwen

Gestart door jeroenk vrijdag 25 november 2011, 16:37:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Hallo allen,

al een tijd geleden heb ik ooit mijn Motopost met de ombouwset 60760 omgebouwd.
Het was hierbij nodig om de printjes van de verlichting op bepaalde plekken door te slijpen en op een andere plaats door te verbinden. Zo ontstond de mogelijkheid om de verlichting richtingsafhankelijk mee te laten schakelen. Dit werkte in der tijd voor één kant goed.

Nu rijd de motopost weer en wil ik eigenlijk de andere kant ook goed mee laten schakelen. Ooit heb ik volgens mij gelezen dat er ook originele Marklin printjes voor te krijgen zijn. Nu mijn vraag. weet iemand toevallig het nummer van dit onderdeel.

Groeten,
Jeroen
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Citaat van: jeroenk op vrijdag 25 november 2011, 16:37:32
Dit werkte in der tijd voor één kant goed.
Waarom werkte dit maar aan één kant?

Kun je laten zien hoe je de ombouw hebt gedaan, (duidelijke) foto's etc?
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Hoi Ad,

ik zal het plaatje opzoeken en een foto maken.
Waarom het niet goed werkt is de hamvraag  :)

Jeroen
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Hallo Jeroen,

De printjes zijn exact het zelfde; voor de 33xx en de 36xx. Echter door de plaats van de gemaakte soldeer-bruggen wordt bepaald, voor welke versie deze bedoeld is.
Soms zijn de soldeer-bruggen weg-geboord aan de oppervlakte, maar weg-krassen gaat ook. Dus koop beslist geen nieuwe, maar pas het printje aan Nieuwe, zijn behoorlijk prijzig; ca 20,- / st. (als ik mij niet vergis)
Ik zal je een afbeelding versturen, waar de maak, en waar de verbreek-contacten dienen te worden gemaakt.
Echter, de decoder dient wel te zijn aangesloten op de centrale print, waarbij de geplaatste weerstanden in het circuit te dienen zijn opgenomen.
Wanneer de print rechtstreeks op de grijze/gele/oranje draad wordt aangesloten, brandt deze onmiddellijk door.

gr. Marcel
(die wel eens een motorpost ombouwt voor derden)



Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Hoi Marcel,

Het plaatje is waarschijnlijk hetzelfde welke ik heb gebruikt. Doorkrassen van de soldeerbruggen klinkt bekend. Ik ben inmiddels in bezit van een vergroot glas dus is zal de prints nog eens aan een nader visueel onderzoek onderwerpen.

groeten,
Jeroen
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Haha, Jeroen.

Plaatje heb ik net gefotografeerd.
Doe je voordeel ermee.

Gr. Marcel
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen


Het bekende plaatje wat al enkele malen eerder is gepost.

Mvg, Johan
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Hoi Johan,

Dit ziet er bekend uit. Vanmiddag hoop ik even tijd te hebben om het te vergelijken met het plaatje wat ik heb gebruikt en liefst ook het printje. Straks eerst kijken bij de voetbal van mijn zonen die o.a. tegen Feyenoord moeten spelen.

groeten,
Jeroen
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Het printje wat Johan laat zien kan je zelfs van gaatjesprint maken.

Mvg,
Peter
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Citaat van: Freak op zaterdag 26 november 2011, 15:57:43
Het printje wat Johan laat zien kan je zelfs van gaatjesprint maken.

Mvg,
Peter

Volgens mij gaat het daar niet over.
En dan komt het plaatsen van smd-leds er nog bij, die niet in hetzelfde raster vallen.

Gr. Marcel
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Citaat van: loc1200 op zaterdag 26 november 2011, 17:33:31
En dan komt het plaatsen van smd-leds er nog bij, die niet in hetzelfde raster vallen.
Regelmatig van deze printjes gemaakt, SMD's solderen is voor mij een fluitje van een cent.

Mvg,
Peter
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Heren,

Na een druk weekend zondagavond nog even tijd gezien om de 3020 erbij te pakken.
Na demontage heb ik eerst de prints onder de loep genomen en geen fouten ondekt.

Vervolgens de prints teruggeplaatst,  de 3020 zonder kap op de baan gezet en wat schets de verbazing....

Gewoon doen die verlichting !

Vanavond ga ik nog eens kijken waarom het dan fout gaat (is gegaan) toen de kap er op zit/zat.

groeten,
Jeroen

Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Jeroen.
Wat ik had was dat het draadje niet goed gesoldeerd zal op het koperen lipje van het onderstel.
Er kan uiteraard ook een draadbreuk zijn.
Uiteindelijk heb ik zelf een 3 polige stekker gemaakt,en toen  :thumbup:
Achteraf was het simpel....draadje lag los..maar na enkele pogingen , dan wel dan niet was ik het zat.
Maar misschien dat het zoiets bij jou ook is.
Die koperen lipjes iets omhoog buigen wil ook wel is helpen.

Mvg; Alex
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Hoi allemaal,

Nou weer even aan't tobben geweest. Het is de kap die ervoor zorgt dat de SMD/LED prints niets goed aansluiten op de koperen contacten (op het onderstel). Erop...testen, eraf...weer testen heeft aangetoond dat het specifiek één kant is die roet in het eten gooit.

Ben dus weer een stapje dichterbij. Nu maar eens heel goed kijken wat het plaatsen van de kap nu precies doet (lees ik denk verschuift) als die op het onderstel wordt geplaatst.

Bottom-line het luistert erg nauw allemaal.

groeten,
Jeroen
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Motopost 3020 verlichting na ombouwen
Hoi.

Zorg dat de koperen lipjes voldoende aangedrukt staan, het led-scheiding onderdeel deel geplaatst is, en het cabine-interieur op de juiste plaats zit, en dan zou het moeten lukken. Sommige led-platines, hebben nog een stukje rode isolatie over de soldeerbruggen.

Gr. Marcel