Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

zelf een (goedkope) draaischijf maken.

Gestart door firstborneagle zondag 06 november 2011, 21:29:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Bij "banenplan ontwerpen"  Heb ik op 1 oktober 2011 een topic gestart met de naam:
"Ontwerp van een stoomdepot ?" Hier ben ik er achter gekomen dat er een draaischijf
op een stoomdepot thuis hoort ( en nog veel meer !!)

Zo'n draaischijf kopen is geen optie ( als ik het geld er voor had zou ik liever een mooie loc kopen)

Dus daarom zelf eens wat aan het knutselen gegaan....
en omdat ik de foto's van mijn mede forummers zeer kan waarderen zal ik ook een duit in het zakje doen door ook wat foto's te plaatsen...............
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
foto 1 (hierboven)  aftekenen van de locloods.
foto 2                      de middenlijnen van de rails getekend; om het snijpunt een cirkel getrokken.
foto 3                      een 9mm plaatje onder de cirkel geplakt (zelfde dikte als de bovenplaat)
foto 4 (hieronder)   de cirkel uitzagen
foto 5                      onder het gat weer een 9mm plaatje plakken, hier kan dan 1 uitgezaagde
                                cirkel weer in. De 2e cirkel heb ik een strookje afgezaagd waar later de rails
                                op komt   
foto 6                       het bedienings huisje maken
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
de foto hierboven is een blokhut van nog geen 2 euro.
De grote ramen zijn overgebleven(door het samenvoegen van meerdere locloodsen)

Ik ben ondertussen de schijf aan het verven geweest : geen succes(heb hier ook geen ervaring mee)
ook het huisje vind ik wat klein uitvallen.

tot slot een stuk k-rails in stukken gezaagd, dit viel niet mee, ben je daar speciaal gereedschap voor nodig?

er komt nog een hekje langs de rails op de draaischijf, ben nu eigenlijk wel benieuwd wat jullie er van vinden, groet Arend.
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Ziet er al goed uit  :thumbup:

Mocht het je ontbreken aan inspiratie:

klik hier eens

of

of deze misschien

Mogelijk heb je ze al gevonden maar toch ....

Succes met de verdere bouw.
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Hoi Arend,

Ik vind het een leuk idee, en vind het (niet boos worden hoor) geruststellend te lezen, dat ik niet de enige ben, die iets bedenkt maar wat dan toch niet zo uitpakt als je graag wilt. Als je soms mensen hier op het forum ziet werken, dan ben ik wel een grote klungel huhu Maar Arend we zijn bezig en hebben plezier en houden moed.
Ga zo door met het ontwerpen van een mooie goedkope draaicirkel...

Gr Ruud
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
ooit wil ik ook wel es zo wat in elkaar knutselen, en voor het vlot draaien van de schijf, had ik zelfs al gedacht om ze te laten ronddraaien met 2 setjes wieltjes op een klein stukje  N-spoor (voor de juiste doormeter en draaicirkel) zodat ze lekker "smooth" loopt en er weinig kracht nodig is om ze te draaien, wat dan op zich toelaat om een niet te sterke en bijna geruisloze motor in te bouwen.

Ik blijf dit idee zeker en vast volgen, want ik denk dat het een inspiratiebron kan worden voor mezelf !  Succes met de bouw

Dani
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Leuk(e) plan/idee/draaischijf! ;)

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Hallo Arend,

Ik ben benieuwd hoe je de schijf straks gaat aandrijven.
Daar wacht ik met spannning op.
M vr gr,
Wim
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
De zelfbouw van deze draaischijf vind ik wel wat hebben .
Mensen kopen maar want het moet allemaal uit de winkel komen .
Vaak is het zelf namaken van iets ook best te doen en kom je
met gepasde oplossingen vaak op leuke ontwerpen uit die dan weer eenmalig zijn.

Mvgr ger
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Bedankt voor jullie leuke reacties !

Ik heb nog eens nagedacht over het zagen van k-rails. Ik las ergens op het forum iets over een plankje.(sorry weet niet meer waar)
Ik heb het volgende gemaakt: een plaatje met 2 balkjes waar een k(flex) rail tussen past.(foto1)
vervolgens een snede dwarsover gemaakt en zagen maar....(foto2)
zo begint de basis van mijn locdepot eindelijk enige vorm te krijgen....(foto3)
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
nog 1 plaatje van de rails tot nu toe
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Ga je de schijf nog aandrijven?


groeten Dylan
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Ik heb geen plannen de schijf electrisch te gaan aandrijven, handbediend dus.
Wel is het asje waar de schijf om draait hol. Hier ga ik wel baanspanning door maken, en om te voorkomen dat oprijdende locs doorschieten ga ik daar een aan/uit schakelaar tussen maken !
Ook zorg ik er voor dat tegenover het toegangsspoor een doodlopend spoor is (eventueel met de laatste 15cm zonder spanning.
vr.gr.Arend
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
mijn knutselprojectje begint een beetje een "prutsel"project te worden. Het veelste kleine huisje heb ik
groter gemaakt door hem te verhogen met steenstrips (van de achterkant van de locloods)
Vervolgens het hekje er bij en een creatief trapje. tot slot hekwerk langs de rails.

Uiteidelijk even een loc gepast..... Hier had ik beter mee kunnen beginnen !!!!
De loc past zelfs niet langs het huisje!!!
Hier moet eens ernstig over nagedacht worden...
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Aai, dat is een "hobbel" in de weg naar een leuk stuk hobbywerk.

Ga je nu aan die gasten vragen die dat huisje hebben geplaatst, het weer af te breken en wat verder naar achteren zetten of wordt het een ander huisje?

Blijft lastig hoor, zaken doen met al die onderaannemers in zo'n groot bouwproject. Zullen wel weer een paar lui zijn geweest die geen tekening kunnen lezen. Maar jij als project manager hebt natuurlijk al lang een alternatief om verder uit te werken zodat je de opdrachtgever tevreden kan stellen.

:)  :thumbup:
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
gelukkig is het huisje in zijn geheel verplaatsbaar. Momenteel word er een offerte gemaakt door een spoorse onderaannemer. een 2e probleem is het op de locatie krijgen van een kraan die deze klus kan klaren wegens de hardnekkige mist zijn er nogal wat bouwprojecten vertraagd ! Bovendien waren er twijfels over het aanwezig zijn van een bouwvergunning! Waarschijnlijk ook in de mist verdwenen...
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
 :thumbup: van linuxer die nieuwsgierig is naar het uiteindelijke resultaat
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Hallo Arend,

Leuk te zien hoe jij het het op je eigen manier een draaischijf maakt en
ziet er best goed uit, ieder op zijn eigen manier hoe iets wil weergeven
en wil maken gewoon goed bedacht hoor en handbediend maakt niet uit
het gaat er om wat je zelf wil en als het voor jou een voldoening is zegt dat al genoeg.
Alle ideeën zijn welkom, en denk dan ook aan mensen die weinig te besteden
hebben en zoiets als dit een welkom vinden, gewoon goed gevonden van jou
:thumbup:
Even nog dit beste forumleden en is dat voor ieder idee of wat het ook mag
zijn echt waardering voor heb en ook ieder in zijn waarden laat in wat hij of zij doet gewoon gezegt ieder heeft z'n hart op de goede plaats wij zijn
allemaal een mens en heb respect voor elkaar krijg je alleen maar meer
vrienden door inplaats van vijanden.
Mensen wees allemaal blij dat deze forum tot stand is gekomen en kijk
eens wat een grote familie het is geworden en alleen maar blijft groeien
het is echt geweldig toch?
Wilde het even van mijn hart daar het nog niet tegen ben gekomen op
deze forum vandaar dit aanvullend bericht. :oops:
Met vriendelijke groet aan iedereen, :thumbup:

Theo ;)

Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Leuk Project Arend!
Ben benieuwd naar het resultaat.
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Elke keer ik zelf iets wil in mekaar knutselen loop ik ook wel altijd ergens tegenaan (figuurlijk dan) wat niet meteen lukt.

Blijven volhouden is de boodschap, ik volg dit projectje al even, en ben fan !
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Door alle tegenslagen had ik het bijna opgegeven om er mee door te gaan, maar dankzij jullie leuke reacties ben ik toch weer verder gegaan ! Bedankt !

Toevallig was er een trein onderweg met de nieuwe hefbok voor het depot !
Op deze trein staan 2 kranen voor montage van de hefbok en na kort overleg(en prijsafspraken)kunnen de kranen het huisje tijdelijk van de draaischijf takelen !
En er hangt een leuk rangeer lokje aan de trein, altijd handig voor een depot in aanbouw!

Het volgende probleem dient zich aan : Hoe krijg ik die kranen van de trein af ?
er moet een soort "afrit"gemaakt worden. stenen zijn er nog wel .Nu snel op zoek naar metselaars!

Hier foto's van de trein:
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Ik ben gister eens even flink bezig geweest. Eerst een afrit gemaakt:
1. een blokje gezaagd
2. beplakt met een stenen motiefje, bovenkant geverft.
3. aan de spoorkant zitten perrondelen die ik overhad van station Bonn met daaraan geplakt een biels   
    van K-rail, tenslotte het achterklepje van de wagon losgezaagd , en de kraan kan afgereden worden !
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Om de draaischijf breder te maken heb ik perron-verhogers(vanK naarC rail) aan de rail geplakt, Bij het huisje een extra strookje, hekjes er weer op en nu past er wel een loc over...
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
ziet er leuk uit! met die perronverhogers eraan ziet het er een stuk 'beter' uit vind ik  :)

gr
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
prima, zo zie je dat er voor elk probleem een (vaak simpele en goedkope) oplossing bestaat.   enkel kwestie van even die grijze massa te laten werken, en dan de handjes de rest te laten doen, met af en toe een binnensmonds vloekje en op het einde een zucht van "okee, dat heb ik netjes gedaan".

Ik ben altijd vol spanning als ik zie dat er in dit topic een update is.  Keep up the good work

Dani
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Bedankt wederom voor de reacties, Ik heb de ondergrond een basiskleur gegeven(antiek-groen), deze had ik nog liggen. De schijf ligt in het gat, nu kan de omgeving aangelegt worden. Ik heb enkele vak lui aangenomen om de sporen aan te leggen(*let op de Marklin bus) Ik heb helaas geen idee hoe lang dit gaat duren aangezien ikzelf de komende periode wat minder tijd heb voor de hobby
Hopelijk werken de Merten spoorbouwers een beetje door !.......
vriendelijke groet , Arend.
Re:zelf een (goedkope) draaischijf maken.
Dit draadje kun je verder volgen bij de bouw van mijn BAAN !!!!