Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Arthurstadt - Zwitserse Fantasie

Gestart door SBB-Fan zaterdag 29 oktober 2011, 20:07:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
We zijn 'her'-begonnen!

Na ongeveer 15 jaar 'stilstand' wegens huisje kopen - verbouwen - enz ... eindelijk terug toe aan de start van een nieuwe modelbaan.

Zoals de titel al doet vermoeden wordt het uiteraard een baan 'naar zwitsers voorbeeld', al zal er ook redelijk wat niet-zwitsers materiaal rijden ...

Na veel lezen en nadenken toch maar beslist om analoog te blijven, hoofdzakelijk vanwege de kostprijs voor de hele 'omschakeling' van al het oude materiaal.

De allereerste foto's:
Re:Klein Zwitserland
Ik ben benieuwd!
Heb je een baanplan?

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Hierbij ook nog even het baanplan, al is dit voor mij meer een leidraad dan wel 'exacte wetenschap'
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2008

offline
Re:Klein Zwitserland
hoi

Mooi plan.

Olaf
Re:Klein Zwitserland
peterke33
gast

Re:Klein Zwitserland
hallo ;

leuke kamer heb je daar,en je baanplan ziet er ook wel supper uit.

groeten en succes met je baan;peter(ke33)
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Waar een vrije zondag al niet goed voor is ... de onderbouw is klaar  :)
Re:Klein Zwitserland
Zit de onderbouw ook vast aan de muur?

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Inderdaad, alles zit langs alle kanten vast in de muren en in de steunbalk van het dak.  Zelfs zonder de pootjes aan de voorzijde blijft alles al muurvast 'hangen'.
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2009

offline
Re:Klein Zwitserland
Lijkt mij dat je aan de rechterkant waar de onderbouw naar rechts gaat beter ook nog een pootje kunt plaatsen. Habgt nu wel erg in de lucht dat deel. Verder ziet het er prima uit.
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Wees gerust ... het staat (of eerder hangt) stevig!  En minder pootjes is vooral gemakkelijker om onder de tafel te kruipen / liggen.  Vandaar liefst zo weinig mogelijk pootjes aan de voorkant.
Re:Klein Zwitserland
Citaat van: SBB-Fan op maandag 31 oktober 2011, 11:50:42
Wees gerust ... het staat (of eerder hangt) stevig!  En minder pootjes is vooral gemakkelijker om onder de tafel te kruipen / liggen.  Vandaar liefst zo weinig mogelijk pootjes aan de voorkant.

Een pootje kan toch wel?

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

P.S. beter meer zekerheid, dan dat over een jaar de hele boel instort... :?
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2010

offline
Re:Klein Zwitserland
Dat ziet er leuk uit! Ik ben benieuwd naar je verdere vorderingen.
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Klein Zwitserland
ziet er al goed uit.

ik ben benieuwd.

gr john
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Na heel wat meet-, pas- en zaagwerk ligt de 'ondergrond' voor het schaduwstation volledig op de tafel  :).

En ja ... ik heb naar de goede raad van Lukas geluisterd en nog een pootje bijgeplaatst ;-)

Hierbij nog enkele foto's van het gedane werk.
Re:Klein Zwitserland
Mooi dat je er een pootje bij hebt gedaan... ;)

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Altijd luisteren naar de goede raad van iemand met ervaring ;-)
Re:Klein Zwitserland
Citaat van: SBB-Fan op zaterdag 05 november 2011, 16:56:58
Altijd luisteren naar de goede raad van iemand met ervaring ;-)

Ik en ervaring??? 8o :D

P.S. heb niet heel veel ervaring...
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Er staat ook een ;-) - smileytje bij hé ! ;-)

In elk geval: de baan staat nu 'als een huis'!
Re:Klein Zwitserland
Citaat van: SBB-Fan op zaterdag 05 november 2011, 17:04:26
In elk geval: de baan staat nu 'als een huis'!

Dat is zeker!
Wat ik wel bijzonder vind hoe je de platen hebt gelegd...
Allemaal scherpe hoeken :?
Re:Klein Zwitserland
Ziet er erg goed uit!

groeten Dylan
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
@ Lukas: er zitten inderdaad scherpe hoeken in maar wees gerust: de rails hebben er al tijdelijk op gelegen en alles past erop zoals weergegeven in het baanplan  :).
Re:Klein Zwitserland
Citaat van: SBB-Fan op zaterdag 05 november 2011, 21:38:06
@ Lukas: er zitten inderdaad scherpe hoeken in maar wees gerust: de rails hebben er al tijdelijk op gelegen en alles past erop zoals weergegeven in het baanplan  :).

Mooi zo!
Heb je daar toevallig een foto van (even voor het totaalplaatje)? ;)

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Jammer genoeg (nog) niet maar komt eraan zodra de rails er terug liggen.  Eerst nog uitzoeken welk isolatiemateriaal eronder komt ...

Heeft er iemand ervaring met de isolatiefolie van quickstep die normaalgezien onder een laminaatvloer hoort te liggen?  Daar heb ik namelijk nog een rol van liggen.  Dit in combinatie met m-rails.
Re:Klein Zwitserland
SBB fan, heeft er iemand jouw avatar gepikt ik zie alleen een rood kruisje.
Re:Klein Zwitserland
Hi SBB-fan,

Wat een prachtige ruimte heb je om een modeltrein te bouwen. Ik had echter in je baanplan iets minder de sporten parallel aan de tafelrand gelegd. Als je ze diagonaal legt, krijg je een veel betere diepte werking, en ziet er meteen een stukje realistischer uit

Je tafel en onderbouw ziet er al degelijk uit, ben benieuwd naar de rest.

Gr. Daan
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Zo, de avatar is 'hersteld', de foto was volgens mij te zwaar.  Heb ze eerst een beetje verkleind.
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Om eerlijk te zijn heb ik die zolder een jaar of drie geleden zelf helemaal afgewerkt met de bedoeling er ooit met modeltreintjes te herbeginnen  :).  Ook dat was een hele klus want was tot dan toe nog helemaal ruwbouw.  Dat heeft me enkele tientallen weekendjes gekost maar nu is het een heel aangename ruimte geworden om er met de treintjes te 'spelen'  :).

Goede opmerking aangaande het sporenverloop.  Ik probeer er rekening mee te houden.  Het sporenplan zal in grote lijnen wel blijven bestaan maar met wat mogelijkheid voor 'variatie'.  Ik wil trouwens zo veel mogelijk met flexrails werken om er realistische bogen in te krijgen.  Ook voor de draaischijf weet ik nog niet of die er uiteindelijk zal komen.
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Isolatie geplaatst  :)
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
En dan volgt de 'eerste-spoorlegging'  :)
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2007

offline
Re:Klein Zwitserland
Hoi,

pracht van een ruimte en je werkt zo te zien heel netjes :thumbup:

Van je baanplan wordt ik minder enthausiast, dit doet je naam geen eer aan.

Groetjes, John
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
@ Tilly:

Het baanplan is zoals gezegd slechts een 'leidraad' voor mij.  Ik ga proberen in het zichtbare gedeelte zo veel mogelijk vloeiende bochten te leggen d.m.v. flexrails.  Zo hoop ik de 'rechte' lijnen een beetje te doorbreken.

Misschien niet helemaal duidelijk op het plan maar het hoofdspoor is (bijna) constant dalende vanop het 'viaduct' tot in het station.

De beperkte 'nuttige' diepte van de baan heeft jammer genoeg zo zijn beperkingen ...
Re:Klein Zwitserland
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Klein Zwitserland
Hallo Maurice/Mathieu.
Altijd erg mooi om zo'n open spantenbouw geraamte te zien opbouwen.
Je hebt een mooie grote ruimte ter beschikking maar let wel op, omdat je een schuine achterwand hebt, komt de bovenbouw naar je toe, dit is vooral wanneer je bergen wilt maken en lastige beperking, dit weet ik (helaas) uit ervaring.
Ik ben dan ook benieuwd welk sporenplan het zichtbare gedeelte gaat laten zien.

Veel succes en plezier met de bouw van "Klein Zwitserland".
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Het schuine dak is idd een beperking, daar ben ik me heel bewust van.

Op het baanplan is er een 'lijn' te zien ter hoogte van de horizontale balk van het dak.  Het is de bedoeling daar min of meer een 'wand' te voorzien in het landschap.  Wat 'achter' de balk ligt zal dus grotendeels in tunnels verdwijnen.  De hoogte vanop het onderste spoorniveau tot aan het dak is daar +/- 65 cm.  Daar moet toch wat mee te doen zijn ...
Re:Klein Zwitserland
Mooie ruimte en je werkt inderdaad netjes. Eerlijk gezegd staat het baanplan me juist wel aan, je hebt voldoende ruimte voor een paar lange rechte baanvakken. Indien je een loc met grote sleep laat rijden dan zal dat een machtig gezicht geven. Mocht het toch te saai blijken dan is het baanvak zo weer aangepast.

Succes,

Tom
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Weer enkele vrije uurtje aan de baan gespendeerd dit weekend:

- Isolatie afgewerkt met glasvezeltape op de randen tegen het loskomen.
- Rails schaduwstation deel 1 opgekuist en geplaatst.
- Voedingsdraadjes keerlus gesoldeerd.

Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2007

offline
Re:Klein Zwitserland
Hoi,

ziet er al netjes uit :thumbup:

Ik maak me wel zorgen over die kruiswissel. Wat ik mij van vroeger kan herinneren was zeer gevoelig voor ontsporingen.

Groetjes, John
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Ondertussen niet zo heel veel tijd meer gehad om aan de baan te werken maar er is toch nog wat gebeurd:

- In het linkerdeel schaduwstation is er nog een spoor extra bijgekomen.
- Het rechterdeel is helemaal uitgelegd.
- De rails van de keerlus zijn definitief vastgeschroefd.
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Ondertussen nog een zondagnamiddagje verder gewerkt maar niet veel 'zichtbaar' resultaat.

Toch even:

- De bedrading voor de voeding van de keerlus is volledig afgewerkt en aangesloten.
- De Engelse wissel is vervangen door een jonger exemplaar, niet vanwege ontsporingsproblemen, wel vanwege voedingsproblemen met sommige locs.  Heb ontdekt dat de latere exemplaren blijkbaar enkele puco's meer hebben dan de oudere ... goed om weten!
- De nodige 'testritten' gehouden op de keerlus, met verschillende locs en rijtuigen ... de kat des huizes vond dit laatste puntje 'hoogst interessant'  ;).
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2010

offline
Re:Klein Zwitserland
Zo dat ziet er allemaal erg mooi uit.... ;)

Gr, Bas
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Beste .....

Het ziet er zeer verzorgd uit dus ligt mijn verwachting hoog  :) Heerlijk om weer een grote hoeveelheid m-rail te gaan zien en blijkbaar zijn er verschillende kwaliteiten kruiswissels.  Ben benieuwd

groet,
Michiel
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Ondertussen 6 weken en heel wat uren liggend onder de baan verder en het schaduwstation is helemaal klaar  :).

Alle rails liggen vast, alle wissels en relais aangesloten en uitgebreid getest met 7 treinen die door middel van een 'tijdelijke lus' vrolijk hun rondjes rijden, de wissels schakelen en elkaat mooi 'aflossen'.

Nu beginnen nadenken over de klimspiraal/ovaal  ;);
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
De eerste 'hoogtecentimeters' zijn overwonnen  :).  De start van de 'klimovaal' dus!
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Dat is weer eens wat anders. Heb je ook nog Mecano liggen  :thumbup:
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Klein Zwitserland
Hallo,

Leuk weer een baanplan te zien in de metalen rails van Marklin  :)
Alleen lijkt mij de helling wel erg steil, wel een leuke mecano oplossing  :)

Gr Einte
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
De 'oprijhelling' (de buitenste cirkel) is nu juist 4,13 %.  Is dit te steil of kan dat?

Het spoor moet verder over het 'onderste' niveau en daar heb ik 9,5 cm doorrijhoogte nodig.  De Elocs rijden met de panto's naar boven vanwege de te plaatsen bovenleiding op het zichtbare deel van de baan.

Anders moet ik de helling minder steil maken en een soort 'pantovanger' in elkaar knutselen bij die onderdoorgang ...

De Mecano is een leuke 'erfenis' (nog nieuw in de doos!), heb trouwens ook nog een partij onvervalste 'Märklin Metall' liggen ;-)
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Toch maar de goeie raad van Einte opgevolgd.  De helling was idd een beetje te steil, dus maar wat laten zakken.  Nu is het buitenste spoor (= oprijhelling) ongeveer 3%.
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:Klein Zwitserland
Mooi plan!! :thumbup: Blijf je draadje volgen.

Gr, Hans
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Ondertussen nog wat verder gebouwd aan de 'klimovaal', het onzichtbare deel van de baan is hiermede bijna volledig.

De eerste relais en contactrails voor analoge blokbeveiliging zijn ook al geplaatst, aangesloten en getest en ... de eerste proefritten op de helling zijn reeds met succes uitgevoerd.  :)
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Nog een detail van de zelf gefabriceerde 'pantograafvanger'
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2007

offline
Re:Klein Zwitserland
Hallo,

die pantograafvanger: simpel en effectief B)

Groetjes, John