Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Halve Engelse wissel (M-rail)

Gestart door kiezel donderdag 13 oktober 2011, 13:52:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Halve Engelse wissel (M-rail)
Ik wilde al een tijdje een Engelse wissel (M-rail, nr. 5207) ombouwen tot halve Engelse wissel. Dus een Engelse wissel met maar aan één kant een boog; aan de andere kant gewoon recht kruisende sporen.

Gisteren even aan de slag geweest en het is erg simpel te doen, als je de railbedding intact laat (zou eigenlijk het mooist zijn om daar ook nog de ronding uit te slopen en hem recht te maken tot het kruispunt).

Het eindresultaat wordt ongeveer zo (sorry, foto's zijn aan de donkere kant):


De bovenkant is nog 'gewoon' Engels, de onderkant heeft geen mogelijkheid meer om de bocht om te gaan, maar kan nog slechts rechtdoor.

De benodigdheden zijn heel beperkt: een 5207 uiteraard en een stukje rechte rail (uit een oude 5106 gesloopt).

Het verwijderen van de onderdelen die niet meer nodig zijn: de gebogen rail aan één kant (te verwijderen door alle blikken lipjes wat open te buigen); de stukjes verenstaal in de bediening die de twee overbodige wisseltongen bewegen; en die twee wisseltongen zelf, inclusief de draaipuntjes en de koperen draadjes waar de wisseltongen overheen glijden:



Na het verwijderen van die onderdelen even twee stukjes rechte rail op maat maken en op de juiste plek plaatsen. Voor een deel kunnen de oude blikken lipjes weer worden gebruikt om de rail vast te zetten; ik heb ook wat lijm gebruikt om de rail te fixeren. De niet meer gebruikte lipjes (waar de boog zat) kunnen allemaal worden dichtgebogen en met wat zwarte merkstift aangestipt; valt nauwelijks meer op nu.

Om het compleet te maken nog even een fotootje van zowel boven- als onderzijde van een halve en een hele Engelse 5207 wissel:



Al met al een makkelijk te realiseren (no dremeling needed :P ) versie van een halve Engelse M-rail wissel!

Ik ga deze in mijn baanplan (in ontwerp) inzetten; waarschijnlijk dremel ik er linksonder nog wel een stuk af, zodat ik er in combinatie met een linker 5137 wissel een heel korte spoorafstand mee kan maken:



Groetjes,
Kiezel :)
Re:Halve Engelse wissel (M-rail)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Halve Engelse wissel (M-rail)
Bijzonder originele verbouwing, ik ben dit in ieder geval
nog nergens tegengekomen, uitgevoerd in M-rail! :thumbup:
Je zou nog kunnen overwegen om de overtollige puko's
te verwijderen c.q. af te slijpen.
Je zou hier nog een toevoeging kunnen maken . . . .

Groeten,

Erik.
Re:Halve Engelse wissel (M-rail)
Hee, Kiezel, je bent weer aan het verbouwen geweest!

Leuk. Hen je deze al ingezet ergens?

Hajo
Re:Halve Engelse wissel (M-rail)
Hoi Hajo, nee, nog niet ingezet. Nog steeds geen tijd / prioriteit om een baan te gaan bouwen. Wel af en toe met baanplannen bezig, en dan kom ik dit soort dingen tegen waarvan ik denk: gelijk even proberen!

Groetjes,
Kiezel :)