Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

LoftDorf - Update 1-12-14 weer eens een update

Gestart door Janvis dinsdag 20 september 2011, 14:21:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:LoftDorf - Update 10-2-12 Afspanners tegen portaal
Hallo John

Een afspanmast van Viessmann is compleet, d.w.z. mast, afspaninrichting inclusief elastische draden voorzien van hulsjes t.b.v. het insteken van ingekorte bovenleidingsdraden. ook een uithanger hoort erbij. De "Bogenabzug" evenals de grondankers zijn aparte onderdelen van Viessmann. Dus die portaalmast is afgespannen met een grondanker.

Succes met de verdere bouw.

Minto Tighfield :)
Re:LoftDorf - Update 10-2-12 Afspanners tegen portaal
Minto,

bedankt voor de info. "Grondankers" was het juiste woord en ze zijn te vinden onder artnr 4192.

Groetjes, John
Re:LoftDorf - Update 10-2-12 Afspanners tegen portaal
Hoi JW

Ziet er super uit, die afspanners tegen de portaal en de bovenleiding in de tunnel.
Ben zelf ook begonnen met de bovenleiding, met deze ideeën ga ik zeker mee aan de slag.
Blijf je draadje volgen.

Gr Bert
Re:LoftDorf - Update 10-2-12 Afspanners tegen portaal
Hallo heren,

@ bert: Bedankt :)

Ik heb inmiddels de portaal op z'n plek staan en de eerste afspanner is in dienst  :) Ik ben me er van bewust dat de zaak wat te dicht op elkaar staat  maar ik ben meer dat tevreden over het resultaat. Voor iemand die van een M-rail baan met oude M* bovenleiding naar c-rail gaat met V* bovenleiding is met dit resultaat al zo trots al een pauw  8)

De reden is o.a. dat ik aan de andere zeide van de dubbeleuithanger ook en afspanmast wil hebben (zoals staat omchreven in het viessmann boek) Ga ik alles nu een mast opschuiven dan heb ik verderop weer een probleem met de arcade muur, dus voor mij is dit een goede compromis.

Bij deze maar weer wat foto's:











Helaas moeten we vanmiddag boodschappen doen en vanavond moet ik weer werken dus vandaag zal er wel niet veel meer gebeuren op zolder. Morgen maar weer verder.

Groeten JW
Re:LoftDorf - Update 11-2-12 Weer eeb stukje bovenleiding
Hallo JW

Je hebt weer aardig wat werk verzet. Als je tevreden bent met het compromis is dat uiteraard prima.
Naar mijn mening oogt het wel onrealistisch, omdat de hoek tussen de doorgaande bovenleidingsdraden en de afspandraden wel erg groot is. In de praktijk wordt als het ware de mast met de dubbele uithanger richting arcademuur getrokken.
Natuurlijk is jouw situatie een lastige, maar enfin, het is niet anders.
Misschien kun je toch een mast verderop van dubbele uithangers voorzien en vandaar afspannen, zodat de afspandraden achterlangs de huidige mast komen te lopen, welke je dan weer van een enkele uithanger kunt voorzien.

Succes met de verdere bouw.

Minto Tighfield :)
Re:LoftDorf - Update 11-2-12 Weer eeb stukje bovenleiding
Hoi JW,

Heb je ook nog overwogen om aan de andere kant van het tunnel portaal af te spannen ?
Als ik zo op de foto's kijk is de hoek vanaf je vierkante mast naar de overzijde gunstiger als waar je nu naar weg loopt.

Maar belangrijkste is dat het zit zoals je het zelf het mooiste vindt.
Is een (te) lastig hoekje om iets volgens het boekje te bouwen.

De overzijde laat je wel vanaf de 2e mast voor de tunnel weglopen?
Anders krijg je daar ook een te grote wegloop hoek.Een mastje eerder vertrekken lijkt mij mooier ogen.

Groeten Robin
Re:LoftDorf - Update 11-2-12 Weer eeb stukje bovenleiding
Hoi JanWillem,

ik ben het met Minto eens. Is het echt niet mogelijk om een mast eerder af te spannen?

Het ziet er wel gaaf uit B)

Groetjes, John
Re:LoftDorf - Update 11-2-12 Weer eeb stukje bovenleiding
Hoi JW,

Ziet er mooi uit zo, ben het ook eens met de anderen.
Het is jammer, dat  als er een oplossing zou zijn dat dan je hele arcademuur moet afbreken , met het gevolg dat je weer opnieuw aan de slag kan gaan metje gipsmallen.Daar zit je denk ik niet op te wachten, met vorderingen die je nu maakt
Succes verder,blijf je draadje volgen.

gr Bert
Re:LoftDorf - Update 11-2-12 Weer eeb stukje bovenleiding
Laat ik voorop stellen dat ik het met jullie eens ben, echter ben ik er tevreden mee. Eigenlijk ben ik er gewoon trots op dus ik laat het zoals het nu is. Op de foto valt het ook veel meer op dan op de baan zelf, feit is gewoon dat ik niet veel ruimte heb en dat ik wel de expert manier van viessmann wil toepassen. Helaas is dit dan een compromis die je voor lief moet nemen.
Inmiddels is de berg dicht gemaakt en met gips bewerkt dus ik ga ook niet meer breken.

Groeten JW
Re:LoftDorf - Update 11-2-12 Weer eeb stukje bovenleiding
Hallo heren,

Na een nachtje goed te hebben geslapen ben ik zojuist eens met een vers kop koffie naar zolder gegaan en heb nog eens goed naar de bovenleiding gekeken. Jhon had me een Pb gestuurd en had in paint een foto wat bewerkt om aan te geven wat misschien nog een iedee was.
Dit iedee heb ik uitgewerkt en ben eigenlijk wel erg tevreden over het resultaat, heeeeel eerlijk gezegd ben ik blij dat het heb veranderd :oops: Ik weet dat ik soms een beetje eigenwijs ben maar uiteindelijk ben ik niet de beroerdste hoor  ;)

Hierbij de foto's:









Eens kijken wat jullie hier van vinden, als jullie het mooi vinden gaat een deel van de lof naar Jhon  :D

Groeten JW
Re:LoftDorf - Update 12-2-12 Bovenleiding aangepast
Hallo JW,

Prima gedaan deze verandering, oogt stukken beter.
Dat is precies de oplossing welke ik in mijn antwoord 154 heb aangegeven, achter langs de eerste mast voor het portaal.
Ziet er veel professioneler "Experten methode" uit.

Groetjes,

Minto Tighfield :)
Re:LoftDorf - Update 12-2-12 Bovenleiding aangepast
Hoi JanWillem,

het boek heb ik niet maar volgens mij zit het nog niet goed. De masten met dubbele uitlegger moeten denk ik nog omgewisseld worden met de portaalmasten. Als je vervolgens in plaats van twee, één portaalmast tussen de rails zet dan kun je aan de rechterzijde ook de opspandraad verplaatsen naar de tweede mast. Kun je het nog volgen? :D

Groetjes, John
Re:LoftDorf - Update 12-2-12 Bovenleiding aangepast
Dat is nou net het probleem waar ik de hele tijd tegenaan zit te hikken, aan de andere kant waar nu de portaalmast staat kan ik geen afspanning krijt. Daarom staat de mast met dubbele uitlegger op deze plaats en zou ik aan weerszijden dus een afspanning maken. Zo staat heb exact omschreven in de handleiding, ik zal dus nu wat moeten gaan sjoemelen om alles toch netje te krijgen. Officieel is het zo dat aan weerszeide van de dubbele uitlegger een afspanmast komt (op een doorgaand traject , want bij wissels is het weer iets anders) Echter word dat bij mij nu wat lastig om het helemaal volgens het boekje te gaan doen.
Re:LoftDorf - Update 12-2-12 Bovenleiding aangepast
Veel wijsheid dan :D

Groetjes en nog een fijn weekend, John
Re:LoftDorf - Update 12-2-12 Bovenleiding aangepast
Hoi JW,

Mooie oplossing zo :thumbup:, alleen zou ik de portaalmast bij je tunnel vervangen voor een gewone mast. Dan bij de volgende mast(4114) een dubbele uitlegger (4172) te bevestigen dan ziet het nog realistischer uit. :idea:
Waar een forum niet voor kan zijn!

Groet Bert
Re:LoftDorf - Update 12-2-12 Bovenleiding aangepast
Hey Bert,

Zou je dit misschien nader willen toelichten, eventueel met een plaatje??? Ik snap namelijk niet helemaal wat je bedoelt.

Groeten JW
Re:LoftDorf - Update 12-2-12 Bovenleiding aangepast
Hallo JW

Ik denk dat hij bedoeld dat je de mast met dubbele uithanger verwisselt met de mast met enkele uithanger. Zie mijn antwoord 154.
Dat zou het uiteraard nog realistischer maken. De masten met dubbele uithanger vlak voor het portaal hebben eigenlijk geen functie, slechts doorgaande bovenleidingsdraden zijn er aan bevestigd en dat kan met een enkele uithanger.
Groetjes,

Minto Tighfield :)
Re:LoftDorf - Update 12-2-12 Bovenleiding aangepast
Hallo heren,

Omdat de krietiek me toch erg veel bezig houd ben ik vanochtend maar weer naar zolder gegaan om wat aanpassingen te doen op de bovenleiding. Ik heb de dubbele uithanger vervangen door een enkele en de dubbele 1 plaats op geschoven.
Op de plek waar ik een mast wou hebben met aan beide zeide een uithanger komt nu een afspanmast. Volgen mij staat het nu precies volgens het boekje :oops:







Hopelijk kan het jullie goedkeuring krijgen anders word ik gek van de bovenleiding  :?

Groeten JW


Re:LoftDorf - Update 13-2-12 Bovenleidingstress !!!!!!!!!!!!!
Héé JW!
Stress is al helemaal niet goed maar bovenleidingstress is nog weer wat erger! :roll:
Voor mij ziet het er prachtig uit en het lijkt mij (ook in het echt) dat er toch regelmatig een speciale constructie in bijzondere gevallen bedacht moet worden.
En ja, dat bijzondere geval ben jij ehhhh, is je baan natuurlijk! ;)

Veel succes en plezier met dit prachtige stukje baanwerk.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 Bovenleidingstress !!!!!!!!!!!!!
JW,

ik denk dat je beter gek kan worden  >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D op hoofdbanen wordt een afspanning verdeeld over minimaal 3 velden (1 veld is het stuk tussen 2 masten), gebruikelijker is 4. Jij probeert het in twee te doen. Klopt het dat je de afspanning van de bovenleiding die uit de tunnel komt nog moet maken?
Je grootste uitdaging is dat je probeert dit te realiseren in een hele scherpe bocht, en dan nog bij een tunnelingang ook. Da's ook niet erg reëel. Daarbij komt dat je nu een afspanmast tussen de beide rails in plaatst en er dan naast de onderste rail ook nog een mast zet. Als het al zo moet, gebruik dan aan beide zijden een uitligger, dat scheelt weer een mast. Het tussen de rails plaatsen van masten op de vrije baan is heel ongebruikelijk (oh, je kan vast wel ergens een voorbeeld vinden hoor).

Een normaal afspanveld ziet er zo uit:



Als je de ruimte hebt kan je je afspanning dus beter een stukkie naar links opschuiven, dit is veel te druk en complex

Walter

(sorry....)

Re:LoftDorf - Update 13-2-12 Bovenleidingstress !!!!!!!!!!!!!
Hallo JW

Wellicht heb je aan onderstaande foto's iets. Zo zou je de mast tussen de sporen kunnen vermijden.
Verder nog enkele foto's.

Groet,

Minto Tighfield :)
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 Bovenleidingstress !!!!!!!!!!!!!
Wow Minto,

dat heb je gaaf gemaakt B)

Dat kost wel een vermogen maar dan heb je ook wat ;)

Groetjes, John
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 Bovenleidingstress !!!!!!!!!!!!!
Hallo John

Wel erg leuk om te doen, maar wel een heel gepuzzel om het enigzins "Expertenweise" te laten gelijken.

Groetjes,

Minto Tighfield :)
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 Bovenleidingstress !!!!!!!!!!!!!
Hallo JW

Dit ziet goed uit, mooi zo die bovenleiding achter die eerste mast langs :thumbup:.
Je had mijn uitleg niet helemaal begrepen maar zijn altijd nog andere die nog een betere uitleg geven. Minto bedankt voor je duidelijker uitleg.

Groet Bert
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 Bovenleidingstress !!!!!!!!!!!!!
Hallo Minto

Dat ziet super uit. Dat zijn mooie en duidelijke voorbeelden.Heb je nog meer van zulke foto's? Kunnen we nog meer genieten. ;)

Groet Bert
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 Bovenleidingstress !!!!!!!!!!!!!
Hallo Kroko

Wat wil je zien?, u vraagt wij draaien. :-)

Groet,

Minto Tighfield :)
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 Bovenleidingstress !!!!!!!!!!!!!
Heren,

Bedankt voor alle reactie zover, op dit moment ben ik bezig gegaan om de hoek voor de portaal verder aan te gaan kleden. Inmiddels heb ik besloten dat de bovenleiding blijft zoals het nu is, ik ben er namelijk dik tevreden mee.

Bij deze wat foto's met de br111









Uiteraard is het nog niet klaar maar ik kon het laten om even een kleine fotoshoot te maken met de br111

Groeten JW

PS: Minto zou je al je foto's heel misschien in je eigen draadje willen zetten? Anders word het wat onoverzichtelijk in mn draadje,je mag wel een linkje naar je eigen topic zhier plaatsen dan kan iedereen je foto's vinden. Bijvoorbaad dank.



Re:LoftDorf - Update 13-2-12 fotoshoot met de Br111
Hoi JW

Mooie foto's,ziet er perfect uit! ;)

Gr Bert
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 fotoshoot met de Br111
Hoi JW,

heb je er geen last van dat door de pantografen de draad omhoog geduwd wordt?

Groetjes, John
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 fotoshoot met de Br111
Mooie foto's weer JW, volg met intresse de bovenleiding boel :lol:

Maar die kleur balast vind ik persoonlijk niet zo mooi. Of er moet nog met de airbrusch overheen.
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 fotoshoot met de Br111
Bedankt mannen,

@ John, de draden worden niet omhoog geduwd, maar de draden zijn ook maar kort (172mm en 142mm) Ik weet niet hoe het gaat met de langere draden di straks op het rechte stuk spoor komen.

@Weibe, Ik ben het met je eens dat de kleur balast op de foto niet zo mooi lijkt. in het echt ziet het er wel beter uit, maar ik wil me nog een airbrush aanschaffen en daarmee wil ik een laagje roest op de ballast spuiten, echter zal dat helaas nog niet op korte termijn gebeuren.

Groeten JW
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 fotoshoot met de Br111
Hallo JW

Je hebt weer een paar mooie shots gemaakt, prima.
Succes met de verdere bouw van je modelbaan.

Groet,

Minto Tighfield :)
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 fotoshoot met de Br111
JW,

het verschil is dat jou draden zijn afgespannen, dat scheel echt heel veel met het omhoog drukken. Maar goed, ik kan dat wel blijven herhalen......

W
Re:LoftDorf - Update 13-2-12 fotoshoot met de Br111
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik weer wat aan de cenry gedaan op de berg, ook heb ik van elektradraad een traphekje gemaakt voor langs de trap.

Dit keer weinig text maar wel foto's  :D

Het maken van het eerste hekje viel me nog bet mee, echter om een copy te maken is veel moeilijker. Maar ik ben er wel erg trots op dat het zo goed gelukt is. Uiteraard staat het hekje nog los omdat er nog een laag verf op moet







En wat foto van de portaal,











Tot zover maar weer.

Groeten JW
Re:LoftDorf - Update 14-2-12 Hekje van VD draad.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:LoftDorf - Update 14-2-12 Hekje van VD draad.
Is het misschien een idee om bij de arcademuur lawine 'vangers/hekken' neer te zetten?
Re:LoftDorf - Update 14-2-12 Hekje van VD draad.
Hey Weibe,

Dat iedee zat ook al een tijdje in mn hoofd  :D moet nog even kijken hoe ik dat het mooiste kan gaan doen.

Groeten JW
Re:LoftDorf - Update 14-2-12 Hekje van VD draad.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:LoftDorf - Update 14-2-12 Hekje van VD draad.
Hekwerk of houten palen met een net. Meestal zit er op de top nog prikkeldraad. Kun je nog weer wat draadjes spannen  :D
Re:LoftDorf - Update 14-2-12 Hekje van VD draad.
Hoi Jan-Willem,

Je berg ziet er goed uit.
Ook de bovenleiding vind ik erg gaaf.

Op mijn baan gebruik ik nog de oude Marklin bovenleiding, maar ik vind de Viessmann toch wel erg mooi op de manier.
Alleen wordt het voor mijn toch een hele investering :?.

Die trapleuning vind ik ook erg goed gelukt.
Wat je al niet met een beetje VD draad kan doen 8o.

Groeten Sander
Re:LoftDorf - Update 14-2-12 Hekje van VD draad.
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:LoftDorf - Update 14-2-12 Hekje van VD draad.
MOOI!

misschien dat je die sneeuwvangers kan maken met oorstaafjes en heel dun gaas?

Groeten,
Bas
Re:LoftDorf - Update 14-2-12 Hekje van VD draad.
Mooi dun gaas is een piramide theezakje.
Te koop in diverse smaken.  :D

Robin
Re:LoftDorf - Update 14-2-12 Hekje van VD draad.
Hallo heren,

Bedankt voor alle reactie's en iedeeën.

de afgelopen dagen ben ik bezig geweest met experimenteren met struiken voor op de berg, uiteindelijk heb ik vijfer-filter-maten gebruikt. Ik heb stukken er afgeknipt (zijn net watten) en die ingespoten met groene verf van de action. Vervolgens heb ik een mengsel van verschillende strooimaterialen in een emmertje gedaan en daar de gespoten watten in gedaan (terwijl de verf nog nat is) Daarna de emmer goed schudden en vervolgens de "struiken" er uit halen. Daarna met een flinke dot houtlijm de struiken tegen elkaar aan lijmen, al laatste heb ik er decovlies van heki over heen gedaan om er een wat mooiere struktuur aan te geven.
Ik moet zeggen dat ik er erg trots op ben.

Hierbij wat foto's:









Zo dat waren de foto's eerst weer, het weekend ben ik lekker vrij dan nog 2 nachtdienten en dan heeeerlijk 10 dagen vrij. Dat word dus veel op zolder spelen  :D an natuurlijk veel update's 8)

Groeten JW
Re:LoftDorf - Update 17-2-12 Struiken op de berg
Hoi,

Ik moet zeggen dat ik het groen op je berg erg mooi vind, maar die felle kleuren vind ik net iets te. Als dit van die deco matten van heki zijn kan je door ze iets uit elkaar te trekken een wat rustiger beeld krijgen doordat je dan ook wat groen ziet. Maar dat is mijn persoonlijke smaak hoor. Het idee van het groen vind ik erg slim gevonden met een prima resultaat.

Gr. Henk
Re:LoftDorf - Update 17-2-12 Struiken op de berg
Hoi Henk,

Bedankt vor je reactie, op welke kleur doel je? want volgens mij is het voornamelijk de kleur geel die er nogal uit springt. Ik zit er ook aan te denken om vooral de gele kleur iets te gaan minderen door de matje's wat verder uit elkaar te trekken. In het topic van Erik (EKDisgn) zie je daat hij een bruine strooisel gebruikt om zijn kleuren wat te minderen echter weet ik niet wat dat voor trooisel is.

Groeten JW
Re:LoftDorf - Update 17-2-12 Struiken op de berg
Hoi JW,

je gaat wel snel 8o

Ik ben het trouwens wel met Henk eens en het is niet alleen het geel. De overgangen tussen de kleuren lijken wat te "scherp" waardoor het onnatuurlijk oogt.

Groetjes, John
Re:LoftDorf - Update 17-2-12 Struiken op de berg
hey echt knap gedaan ik heb wel eens en vraagje wat voor papier gebruik  je voor de sporen te beschermen voor dan je gips te legen kan je daar bv geen filmpje van maken. da papier maak je da ook nat of zo ?
Re:LoftDorf - Update 17-2-12 Struiken op de berg
Tussen de sporen plak ik gewoon schilderstape en door dat in klijne stuken te scheuren kun je mooi door de bvocht heen plakken. Om de sporen in de berg te bescheremen tijdens het gipsen gebruik ik gewoon afval papier.

Groeten JW
Re:LoftDorf - Update 17-2-12 Struiken op de berg
Hoi jw,

De kleur geel sowieso en de kleur rood of bruin ook iets. Wat je volgens mij het beste kunt doen is het aantal matjes te beperken, ik zie bijvoorbeeld 5 gele vlakken maak er daar 3 van, trek ze goed uit elkaar dan voorkom je een hele gele gloed, van de andere kleur ook veel eraf halen en hetzelfde toepassen. Je kunt van woodland scenics groen krijgen dat heet foliage clusters dat is groen spul dat je in stukjes kan scheuren krijg je het struikjesidee van. Van heki hebben ze ook paars als matje, geeft ook een aparte sfeer, maar dan ook als het geel en rood doen, uit elkaar trekken waardoor je een mooi effect krijgt.

Veel succes.
Gr. Henk

Citaat van: Janvis op zaterdag 18 februari 2012, 10:53:14
Hoi Henk,

Bedankt vor je reactie, op welke kleur doel je? want volgens mij is het voornamelijk de kleur geel die er nogal uit springt. Ik zit er ook aan te denken om vooral de gele kleur iets te gaan minderen door de matje's wat verder uit elkaar te trekken. In het topic van Erik (EKDisgn) zie je daat hij een bruine strooisel gebruikt om zijn kleuren wat te minderen echter weet ik niet wat dat voor trooisel is.

Groeten JW
Re:LoftDorf - Update 17-2-12 Struiken op de berg
Hallo allemaal,

Bij deze even weer een update, ben de laatste dagen vooral met gips bezig geweest. Ik heb diverse gipsbroken op de berg gelijmd en vervolgens de brokken afgewerkt met gips en een plamuurmes. Vervolgens wat lagen verf er op en daarna de zaak verder aankleden met wat groen.
Ook de berg hut is weer even op zn plekje geweest om er vervolgens even een paar foto's van te kunnen maken, ik ben ook rechts bovenop de berg bezig geweest om daar gras te zaaien.

Hierbij de foto's:









Even wat foto's die ik zelf erg mooi vind:





Tot zover maar weer.

Groeten JW


Re:LoftDorf - Update 25-2-12 update berg
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:LoftDorf - Update 25-2-12 update berg
Hallo JW,

Echt mooie plaatjes die je laat zien ziet er werkelijk schitterend uit :thumbup:
Goed werk geleverd ga zo door en blijf je volgen.
Met vr groeten,

Theo. :thumbup:
Re:LoftDorf - Update 25-2-12 update berg
Hallo allemaal,

Bij deze weer een update, ik laat het eveb bij plaatjes want heb niet zo heel veel te vertellen.

Weer een trapleuning gemaakt van elektradraad





Gras gezaaid, ik heb 2 kleuren gras gebruikt waardoor het veld er wat minder egaal uit ziet, ik ben zelf erg tevreden over het resultaat.



Grind met rijsporen van auto's



Ook ben ik begonnen met het pad welke naar de hut gaat,







Tot zover eerst maar weer.

Groeten JW