Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De onmogelijke wisselaandrijving

Gestart door Aad K. dinsdag 23 augustus 2011, 21:35:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De onmogelijke wisselaandrijving
Nadat bij mij met enige regelmaat de wisselaandrijvingen het begaven heb ik een half jaar geleden mijn baan overhoop gehaald en de eindswitches eruit gehaald. Met uitzondering van een, deze zat op een onmogelijke plek war de scenery ook al klaar was. Ik dacht 'die laat ik zitten'.... Helaas vorige week haperde/deze ook en twee dagen geleden weigerde de aandrijving nog langer te functioneren. Dus vanavond de boel maar weer overhoop gehaald, switches eruit en voila de boel doet het weer! Het is hier al vaker gezegd en geschreven maar het is toch van de ratten besnuffeld dat een fabrikant als M deze rommel maakt. Is dit nou echt zo moeilijk op te lossen? Ik heb voor een totaal aan 320 euro aan wisselaandrijvingen op mijn baan geïnvesteerd waar ik totaal niet op kan/kon vertrouwen.

Dit moest er even uit.

Aad K.
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
De aandrijvingen zijn prima, de pest zit hem in die goedkope eindeschakelaars.

Ik heb al mijn aandrijvingen nog met switches ingebouwd, maar heb er al spijt van gehad.

Wissels vervangen in een schaduwstation is een rot klus :(

Dennis
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Als je toch los haalt bouw meteen servo's in, ben je voor altijd van het gezeur af.
Ik ergerde mij zo aan de wisselaandrijving van M# dat ik ze in 1 avond tijd uit mijn baan heb gerukt (enige jaren geleden). Daarna servo's ingebouwd waar ik geen moment spijt van gehad heb.
Voor mij alleen nog maar servo rules!

Mvg, Johan
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
zijn er al kant en klare servo's te koop die je "in" een wissel kan bouwen?
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
CiteerDe aandrijvingen zijn prima, de pest zit hem in die goedkope eindeschakelaars.

Die zitten toch in de aandrijvingen ? ;-) overigens zal de rest aan onderdelen ook niet vreselijk veel kosten hoor.

Idd moet marklin zich schamen . De aandrijvingen zijn duur en uitermate onbetrouwbaar. Daarnaast zijn ze in een eenmaal ingebouwde c wissel vrijwel onbereikbaar. Ik gebruik nu ook alleen nog maar servo's. Simpel inbouwen en heel betrouwbaar. Daarnaast ook gemakkelijk te vervangen mocht er 1 stuk gaan

Roland
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Citaat van: rscosworth op dinsdag 23 augustus 2011, 22:21:10
zijn er al kant en klare servo's te koop die je "in" een wissel kan bouwen?

Viessmann 4554

http://www.youtube.com/watch?v=4qza1qQ_3v8

Dit zou voor mij ook een oplossing zijn omdat ik geen servo's onder de baan kan inbouwen ivm de hoogte van de schadustations (ik ben nog aan het opbouwen).

Rene
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
En daar zie je onderkant:



Maar weet iemand hoe betrouwbaar die dingen zijn?

Groeten,

Franky
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
ff googelen en je vind massa's info.Niet te vergeten is dat de producent aanraad om na 6 maand de aandrijving te smeren.Zal bij velen een pronleem zijn als de rails zijn ingebed.
Re:De onmogelijke wisselaandrijving


De werking van de Viessmann



En het verschil

Bron beiden Youtube.

Ziet er mooi uit,inderdaad alleen de vraag als je er niet bij kunt om te smeren wat dan?
Als je dan net zo ver bent als met die M troep ben je hier ook niet blij mee.

Mvg: Alex
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Dat smeren is inderdaad wel vreemd, omdat ze verkocht worden als onderhoudsvrij. Op verschillende duitse forums lees ik er veel goede dingen over, alleen het geluid wordt als nadeel gezien.

Rene
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
't Ja en een servo is het al helemaal niet hé...
Dat lijkt mij op een schroefdraad-asje waar een moertje wordt over voorbewogen en dat moet vroeg of laat gesmeerd worden...
En wat met stof en vuil?
Ik denk dat enkel servo's echt onderhoudsvrij zijn.
En bovenaandien nog goedkoopst ook.
Je krijgt ze wel niet 'in' een wissel, zelfs de kleinste niet...dus een Viessman kan daarvoor misschien wel de beste keuze zijn.

Groeten,

Franky

Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Ik vind het geluid wel ok Rene.
Als je uiteraard een boel wissels hebt die achterelkaar geschakeld worden , dan denk ik dat het inderdaad een beetje verveled word.
Maar ja als je constant het geklik van die M wissels hoort , is toch eigenlijk ook geen gehoor.
Nee servo's dat is het,maar er zijn een paar punten dat je daar eigenlijk te weinig ruimte voor het,en dan zal je toch naar de "oude" situatie toemoeten of de vervanger ervan..... :D

Mvg: Alex
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Ni Hao,

Ik heb zelf als proef 2 stuks ingebouwd  V 4554 1 x op een wissel en ander in Kruiswissel,
Zonder enig probleem word er gewisseld ;)
Ik overweeg om er meerdere te gaan gebruiken, het smeren is 1 druppel(tje) synth. olie per
ja let op:   100.000 bewegingen Viessmann. Ik weet niet hoeveel er gemiddeld geschakeld wordt per trein sessie.
Maar maak er 100 x van per dag dan is het grofweg 1 x per   2,5 jaar ?
Stof in aandrijving kan altijd maar zie het niet gebeuren of je moet in een houtzagerij je baan hebben.                                                                                                            Trouwens een stofvrije ruimte bestaat alleen als je met overdruk werkt in je kamer :D

Gr, Jan
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Citaat van: 44er op woensdag 24 augustus 2011, 11:12:51

Ni Hao


こんにちは

Baaidewee: servo's maken ook geluid. De enige echte geluidloze aandrijvingen zijn mijn geheugendraadjes. ;)

Gr, Ben.
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Als ik regelmatig - Ni Hao en こんにちは
eet onstaat er vanzelf overdruk...... :D :D :D

Dus top die wisselgevallen van Viessman.

Mvg: Alex

Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Ik zag een prijs van 39,95 hiervoor staan .
De wissel van Viessman is zowat 2 en half maal zo duur.
Wordt dus een duurder grapje.

Mvgr ger
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Marklin vrienden ,ik heb op mijn baan (k rails +wissele) deze heb ik voorzien van een ptt relais endit werkt op gelijkstroom Aan dit relais kan men veel meldingen kwijt  bv stand van de wissel Het is even een geprigel onder de baan  maar bij mij werkt het goed

groetjes Robert
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
ik heb de hoffman aandrijvingen en deze werken ook perfekt.Als ik zou herbeginnen nam ik ook servo's voor het gemak en de kostprijs.Je vind inbouwvoorbeelden genoeg via google.
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Citaat van: gerrie op woensdag 24 augustus 2011, 15:32:28
Ik zag een prijs van 39,95 hiervoor staan .
De wissel van Viessman is zowat 2 en half maal zo duur.
Wordt dus een duurder grapje.

Het is zeker niet goedkoop, maar er zit al wel een decoder ingebouwd. Ook is de 4554 een "servo like" alternatief als je niet de mogelijkheid hebt de grotere servo's onder de baan te bouwen ivm een schaduwstation.

Rene
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
V4554 kost ongev, 35 nederlandse euri op beurs Houten, ff zoeken.

Gr, Jan
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Citaat van: Spoorman op woensdag 24 augustus 2011, 12:02:13

Baaidewee: servo's maken ook geluid. De enige echte geluidloze aandrijvingen zijn mijn geheugendraadjes. ;)


Ben,

wat bedoel je precies met "mijn geheugendraadjes"?

Groetjes, John
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Ben,

mercy, nu weten we het weer :)

Groetjes, John
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
e.e.a. smeren met grafiet poeder geeft bij mij zeer verrassend goede resultaten. gewoon een heel klein beetje op alle bewegende delen, een keer of 5 schakelen en controleren of ze het goed doen en voila, klaar is uw wissel.
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Citaat van: 44er op woensdag 24 augustus 2011, 17:27:07
V4554 kost ongev, 35 nederlandse euri op beurs Houten, ff zoeken.

Gr, Jan

Dacht ik eindelijk van dat omwisselen af te zijn, krijgen we dat weer: nederlandse euri  :-) :-)
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Citaat van: Dibbes op zaterdag 27 augustus 2011, 15:57:54
Citaat van: 44er op woensdag 24 augustus 2011, 17:27:07
V4554 kost ongev, 35 nederlandse euri op beurs Houten, ff zoeken.
Gr, Jan
Dacht ik eindelijk van dat omwisselen af te zijn, krijgen we dat weer: nederlandse euri  :-) :-)

Met Griekse euri  moet je er waarschijnlijk meer neer leggen voor hetzelfde :P :mrgreen: :mrgreen:

Gr, Jan
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Nu snappen jullie ook dat ik de wissel nog met de hand om zet ik heb maar 5 wissel,s aangedreven :D En foila waar kom ik net achter ontsporing de wissel ging maar half om  :-( treinstel lint41 koppeling stuk (ARGHHH BALEN )
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Dat is inderdaad erg balen, omdat je een Mehano had toch?
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Ik heb afgelopen vrijdag een Viessmann 4554 wisselaandrijving gekocht om eens uit te proberen. Het installeren onder een C-rail wissel en het programmeren van de decoder zijn een fluitje van een cent.
Het schakelen van de wissel gaat ook perfect, maar het testen gaat voorlopig nog wel even door. Ik denk dat ik deze wisselaandrijvingen wel ga gebruiken, wel duurder, maar ook minder ellende als ik de verschillende forums moet geloven.....

Rene
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Nog een opmerking over de eindschakelaars: als je een spoel met een (eind)schakelaar bedient, gaat de (eind)schakelaar na verloop van tijd kapot! dit is niet de schuld van M* maar van moeder natuur.

het is daarom de vraag of je blij moet zijn met deze eindschakelaars die in een wissel zitten verstopt. elk merk doet er aan mee.

ik gebruik daarom de CDU, die laat nooit een wissel doorbranden en zorgt er ook voor dat de trafo of andere voeding niks merkt van de schakelende wissel. kort gezegd: met een CDU heb je dus helemaal geen eindschakelaars nodig! en zo is moeder natuur nou ook weer.

dus in plaats van onmogelijke wisselaandrijving, zou ik zeggen: onnatuurlijke wisselaandrijving!

groeten,
Hessel.
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
ik heb gehoord dat men nu de marklin motoren kan omruilen voor nieuwe betere motoren
Re:De onmogelijke wisselaandrijving
Ik heb de Viessmann aandrijvingen zien liggen voor ?29.95.

groetjes Martin