Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) Nog meer filmpjes met geluidseffecten

Gestart door firstborneagle zaterdag 20 augustus 2011, 14:19:59

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) filmpje XL Autotrein !
Veeeel tekort Arend, en dan bedoel ik niet die mooie autotrein.
Leuk filmpje verder
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) valbeveiliging
Bedankt voor de complimentjes  :thumbup: :thumbup:

Ben niet erg actief met de baan bezig momenteel, heb ondertussen wel een groot deel van de baan uitgetekend. Hiervoor heb ik de meeste rail los gehad en schoon gemaakt. Ook was dit de kans om er wat foutjes uit te halen. Hiervoor moest plaatselijk de constructie aangepast worden, Ook heb ik de slechtst bereikbare plekken wat toegankelijker gemaakt. (zie het grote gat waar ik o.a.mijn hoofd door kan steken) Om dit te beveiligen had ik de beschermkap van de zonnebank van mijn moeder bewaard, Die nu op de vuilnisbelt ligt. ( Die zonnebank dus, niet mijn moeder  :D :D )
De kap (foto1) zaag ik in strookjes, helaas wordt het randje wel iets kartelig/rafelig maar ja, het is gratis.(foto2)
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) valbeveiliging
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) valbeveiliging
Dag Arend,

Citaat van: firstborneagle op vrijdag 25 april 2014, 21:38:44
... helaas wordt het randje wel iets kartelig/rafelig ...
Gebruik een ijzerzaag en behandel de rand aan de kopse kant met een band- of vlakschuurmachine. :idea:

Groeten,

Erik.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) valbeveiliging
Wat die rand betreft, je hebt van die strips waarmee je een poster op kunt hangen, die heb je ook in transparant plastic, schuif je zo over het plastic en je hebt een vriendelijk aanvoelende rand....
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Bedankt voor de tips !

Terwijl de kinderen het stof van de baan racen (1200 v.s. stoom)

Heb ik eindelijk de stootjukken geplaatst voor de kolenkraan (lagen al lekker weg te roesten :D :D )
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
De laatste aanpassing aan mijn sporenplan is een feit ! Dit is mijn laatste grote aanvulling van het zichtbare gedeelte.
Later meer over deze aanpassing, eerst meer over een detail. Namelijk; voor een goede bereikbaarheid van de gehele baan had ik een uitneembaar stukje bedacht in de vorm van een spoorbrug. Zo blijft het gehele scenery gedeelte met rechte rug bereikbaar.

Eerst heb ik het net eens afgespeurd voor info en foto's. Al snel had ik besloten voor een draaibrug te gaan. Enkel spoor is voldoende omdat het achterland slechts klein is en doorgaand (trein)verkeer zeer beperkt zal zijn.
Bij "project dinges" (klik )heb ik een leuk voorbeeld gevonden, altijd makkelijk!
Ik heb uit een hard houten plaat van 3,2mm de drie delen voor de brug gezaagd, en vervolgens van stevig karton een berg strookjes gesneden.
De drie houtdelen aan elkaar verlijmd, en vervolgens de strookjes karton er op plakken.
Groet Arend

Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Hoi Arend,

Vraagje, waarom gebruik je van die grote schroeven in je rails  :( Marklin heeft speciale schroefjes voor deze rails en dan moet je goed kijken om ze nog te zien  :)

Ik ben benieuwd naar je draaibrug, gaat vast goed komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Hoi Peter, die schroeven zijn tijdelijk hoor. Met het verlijmen van de scenery komen de rails vanzelf vast te liggen en dan gaan de schroeven er weer uit (dit was even voor het zagen van de rails)

Ik ben begonnen met het verven van de brug...En even passen hoe het getransporteerd gaat worden :D :D
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Arend,

Die draai bruggen werden nog wel eens met de ronding onder gebruikt.
Hoe ge je jouw exemplaar gebruiken?

Robin
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Hoi Robin, de volgende foto spreekt voor zich. Als ik de brug zou omdraaien komt het water zo laag te staan en dan wordt de kade zo hoog! Ik heb nog een kibri doosje met kade stroken e.d.liggen Deze wou ik graag gebruiken maar die zijn slechts c.a.9mm hoog.
De brug komt dus vlak boven de waterspiegel. Een kano  zal er straks net onderdoor passen.
Vriendelijke groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Arend,

Als je de brug t.z.t. ook echt wil open draaien, dan moet je de kopse kanten wel een ronding geven, net als de walkanten.
Zo'n ronding moet dan gelijk zijn aan de draaicirkel van de brug.

Dirk Jan
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Dat geld dan ook voor de rails lijkt me?


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Bedankt voor het meedenken ! De brug is enkele millimeters te kort (bewust) , dus raakt de wal niet bij het draaien. Wel blijft er een kier als de brug dicht is, dat neem ik voor lief.
De rails is iets lastiger: De brug draait straks naar rechts (zoals op de bovenstaande foto) Om de rails wel exact sluitend te krijgen heb ik aan de rechter kant van de brug de linker rail iets langer gelaten als de rechter. Op de wal precies het tegenovergestelde. Zodat, als de brug opendraait, de rechter rail op de brug de linker rail op de wal niet raakt.
Het spreekt voor zich dat dit aan de andere kant van de brug gespiegeld moet worden.

De betonnen peiler midden onder de brug steekt een pennebuisje door welke gefixeerd is aan de brug. Hieraan zou "onder water" een motortje gemonteerd kunnen worden. Het is nu al mogelijk dit met de hand te doen. Het voordeel van zo'n gesloopte pen is dat die hol is waardoor straks de kabeltjes voor de rails getrokken kunnen worden.
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Gister een poging gedaan wat geleidewerk te maken.
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Arend.

Je wilt de brug laten draaien maar je hebt rechte uiteinden.Waarom maak je die dan niet net als in een draaischijf rond?Of hebben we het niet goed begrepen?

Harald & Alex
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Ja jongens, Dirk Jan had het ook al opgemerkt. Ik zal er zeker nog wat aandacht aan besteden en aanpassen.

Nu, na al die regen van de afgelopen dagen, even een kort filmpje met een strakke blauwe lucht  :D :D :D

KLIK

Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Even twee foto's van de tussenstand:  Eerste geleidewerk in de verf.
De tweede foto moet het water voorstellen :? Nog even afwachten hoe het opdroogt.
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
En een ronding aan de kopse kanten  ;)  (houtjes van de waterijsjes  :P)
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
vanavond een stukje kade geplaatst (kibri 4118) Ook in een bochtje... B)
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
foto van de dag: Een golfbreker.
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Hoi Arend,

Leuk die golfbreker  :thumbup: :thumbup:
Ik neem aan dat het witte goedje houtlijm is?

Had je gelezen dat ik een naam voor je baan verzonnen had in mijn topic  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Inderdaad Peter, hierbij een foto met droge houtlijm en de eerste overtocht !
groet Arend.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
De eerste markeringen en vissers...
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Mooi hoor!!
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Ziet er prachtig uit. Waar heb je het water van gemaakt?
Gr. Pieter
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Héél fraai gedaan. :thumbup:  Compliment :important:
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Allen bedankt voor de reacties en waarderingen  :thumbup: :thumbup:

Het water is een hele dikke laag verf (blauw en groen door elkaar) Het duurde 2 dagen voordat deze verf laag droog was. Ik heb ook nog jachtlak staan maar vraag me af of dit nog nodig is.
Ik heb de brug even bij de baan geplaatst voor wat foto's....
groet Arend.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
dat ziet er heel mooi uit
petje af die brug is mooi geworden

GZD 

Gr  Ed
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Mooi die brug zo Arend.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Zeer mooi gemaakt dik compliment.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Het is erg mooi geworden Arend.
Complimenten
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
Dank, dank en wat kan ik nog meer zeggen, Dank u!
Mijn welgemeende excuus dat ik dit niet persoonlijk doe, maar uw waarderingen doen mij goed.
Het zorgt er zelfs voor dat de vaart er in blijft (letterlijk en figuurlijk) en dat ondanks het mooie weer gewoon doorgewerkt wordt!!
Groet Arend.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) vollewand liggerbrug...
De 131006 van Faller in elkaar geplakt. Alle onderdelen zijn lichtjes geweatherd vóór het samenplakken. Bijgeleverd is een sticker om rondom op de boot te plakken vlak boven de water lijn (3 stuks rood/blauw/zwart.) Aangezien deze slecht bleven zitten de zwarte onder kant er met een kwastje opgezet. Groet Arend.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) ...rijnaak...
da's zeer lichtjes! Een schoon bootje!
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) ...rijnaak...
Daar heb je gelijk in Jan, maar ik zou de schippers beledigen als ik het schip te veel zou weatheren want de meeste schepen zien er zeer schoon en verzorgd uit. Vandaar. Bij deze nog twee foto's. 1 met de kleppen dicht en 1 met lading.
vreemd genoeg ligt het beladen schip niet dieper  :D :D

De tweede rijnaak is inmiddels binnen, ik zal eens nadenken over een iets andere variant qua kleur...wordt vervolgd.
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) ...rijnaak...
de tweede rijnaak..... B)
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) tweede rijnaak...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) tweede rijnaak...
Met de kleppen open vind ik hem het mooiste, weer een leuk projectje Arend  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) tweede rijnaak...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) tweede rijnaak...
Hallo Arend !

Ik ben draadje voor draadje het forum aan't afstruinen en vandaag dus die van jou.

Ik heb een scroll-vinger van je topic gekregen :P , maar dat komt omdat ik steeds gefascineerder naar de plaatjes en filmpjes heb zitten kijken. Jij bent een echte modelbouwer en je hebt die grote zolder wel verdiend. Complimenten.  :thumbup:
Heerlijk om te zien hoe je van alles uitprobeert en oplossingen bedenkt.
Dit blijf ik zeker volgen !

Grtz Tony
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) tweede rijnaak...
Vind ik ook Peter, het leuke is dat de kleppen niet verlijmd zijn, kun je nog eens wat veranderen.

Bedankt voor je compliment Tony!  :thumbup: :thumbup: Ik wordt er verlegen van, Ik vind het ook leuk telkens nieuwe dingen te proberen, Vaak zijn het dingen die ik elders op het forum of internet al eens heb gezien, vervolgens probeer ik er mijn eigen draai aan te geven.
Vandaag ben ik naar de beurs in Joure geweest. Een leuke beurs waar ik weer wat spulletjes heb kunnen scoren. Het zijn maar kleine dingetjes maar in combinatie met wat ik al heb liggen kan ik weer wat scenes uitbeelden. Foto's volgen uiteraard.

Maar eerst verder met de tweede rijnaak.
Om de hoekjes van het ruim goed leeg te krijgen moet er geschept worden, een pittige klus met dit weer.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) tweede rijnaak...
Ha die Arend.
Ook het waterproject ziet er prachtig uit! :thumbup:
Het water is prachtig geslaagd en de aankleding van het geheel is bijzonder fraai.
De boten van Faller zijn leuke bouwdozen en met wat extra werk, geweldig mooi bruikbaar voor allerlei haven projecten.

De grote foto van haven en spoor, ziet er al bijzonder mooi uit en het wordt alleen nog maar mooier.

Veel plezier en succes met deze prachtige baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) Angelina en Saskia
Bedankt voor het mooie compliment AlbertJan, ik doe mijn best.

De rijnaken hebben een naam, en het duwschip is geplakt. (Kibri 38520) Voorlopig is dit de vloot.
Ik ga nog wel proberen van karton en/of hout duwbakken te maken. Als dit niet lukt misschien een ponton.
Of misschien allebei  :)  M'n duwboot moet natuurlijk wel iets te doen hebben!

Groet Arend.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) Angelina en Saskia
Citaat van: firstborneagle op vrijdag 30 mei 2014, 18:44:15
Ik ga nog wel proberen van karton en/of hout duwbakken te maken. Als dit niet lukt misschien een ponton.
Of misschien allebei  :)  M'n duwboot moet natuurlijk wel iets te doen hebben!
En nog een boegversteviging voor je duwboot maken. Bron foto: www.nicovermeer.nl
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) Angelina en Saskia
Hoi Wim, kibri heeft hier ook wel aan gedacht maar dat ding was zo lelijk plastic dat ik die even een beetje bewerkt heb  ;)
Bij deze een fotootje van het duwding.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) Angelina en Saskia
Ziet er goed uit de laatste foto's van het water/de boten!
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) Angelina en Saskia
Dank je Mearaluna. Om het mezelf niet te lastig te maken eerst maar eens een ponton geprobeerd te maken.
Recht toe recht aan, de plakletters had ik nog van het kibri duwbootje over, als dit wat wordt ga ik ook nog wel wat
duwbakken proberen te maken.
Vriendelijke groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) pontons en duwbakken
De pontons zijn gereed, nu ben ik meteen maar bezig gegaan met het ontwerpen van enkele (3) duwbakken. Zolang mijn aandacht naar dit deel van de modelbaan uitgaat moet ik dit meteen maar uitbuiten!
Ik baseer me deels op de maten van de rijnaken, zodat ik de kleppen van de rijnaken straks ook voor de duwbakken kan gebruiken.
En deels laat ik me inspireren door foto's op het internet van de 1:1 scheepvaart.

Ik maak er meteen 3, omdat de eerste het meeste werk is/en tijd kost. Bovendien weet ik van mij zelf als ik er eerst 1 helemaal af maak, er waarschijnlijk nooit geen tweede en zeker geen derde zal komen. Nu moet ik ze wel alle drie maken, omdat het anders zonde is van de reeds gedane werkzaamheden,zoals de bouwtekening...
Groet Arend.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) pontons en duwbakken
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) pontons en duwbakken

En daar komt nog bij Arend, dat wat je op het forum aankondigt te gaan maken........ :P
Je moet haast wel nu, want je volgers zijn benieuwd.

Grtz Tony
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) pontons en duwbakken
Jij kunt mijn gedachten lezen Tony  ;)

De eerste duwbak is uitgesneden en geplakt. De maten heb ik genomen van Angelina  :D
De neus is iets korter en recht aan de voorkant, zo kunnen meerdere duwbakken gekoppeld worden tot een langer schip.
De bak zit nu nog los in het schip. Leek me handig met het schilderen straks. Ik ga eerst "Douwe 2" en "Douwe 3" knippen en plakken. Dan kan ik ze tegelijkertijd in de verf zetten, bespaard weer tijd.
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) pontons en duwbakken
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) pontons en duwbakken

Zie je wel Arend, op de foto is het zo gepiept  :D
Ziet er nu al goed uit, nog ff volhouden !

Grtz Tony
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) pontons en duwbakken
Speciaal voor Tony de hele dag doorgewerkt...