Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) Nog meer filmpjes met geluidseffecten

Gestart door firstborneagle zaterdag 20 augustus 2011, 14:19:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Ik vind het er geweldig mooi uit zien
Toen ik je eerste keer je draadje zag dacht ik dat je alleen maar wou rijden omdat je zoveel sporen had maar als ik dit zo zie kan je best wel wat moois maken bij je baan ;)

Mvg Danny
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Hoi Arend,

dat is erg mooi geworden. Dat koffiedik maak je nat met water. Houd dit in dat je het eerst helemaal op laat drogen? En strooi je gelijk gras op de verdunde houtlijm of heb je dat echt eerst een nacht 'kaal' laten drogen?

groeten Martin
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Hoi Arend.

Het is een mooi geheel geworden  :thumbup: .Je zou wat Peter zegt nog een beetje verouderen en dan is het echt een plaatje.

Harald & Alex
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Bedankt Peter, je hebt gelijk over dat verouderen maar daar heb ik (nog) niet veel kaas van gegeten. Het schuurtje vind ik eigenlijk wel goed zo alleen die ren kan echt niet zo.
Bedankt Ronald, bij deze een foto van de 4 hennen en 1 haan.
Dank je Danny! Toen ik begon met het bouwen van de baan had ik dit ook niet gedacht, maar ik ben een beetje aangestoken door de prachtig foto's en filmpjes op dit forum....  en het is heel leuk om te doen! Bovendien dacht ik altijd dat ik dit niet kon, maar dankzij het internet en met name dit forum word het een stuk makkelijker en sneller om iets te vinden om na te maken.

Bedankt Martin! Eerst strooi ik het koffiedik op de gewenste plaats daarna maak ik het nat met de plantenspuit.
Vervolgens verdunde houtlijm er op.. daarna laat ik het volledig droog/ hard worden. Dan klieder ik er een zeer dikke laag bruine verf op en daar strooi ik het gras op. Ik gebruik hiervoor een oude afwasmiddel fles, met een gat in de dop van ruim een centimeter. Dan moet je hard schudden om het gras er uit te krijgen , tijdens het schudden knijp ik in de fles zodat het gras met verhoogde snelheid de bruine verf in duikt ! Daarna met de stofzuiger met verticale bewegingen over het grasveld bewegen. Ik doe een panty voor het zuiggat zodat opgezogen gras terug in de fles kan.

Harald en Alex, Bedankt!
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
das nog eens een homebuild gras strooier hahaha top man, krijg je ook geen oplazer van als je ff niet oplet
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
zo is het maar net, hier nog even een foto voor de zelfbouwers onder ons ....
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
dan is de mijne ietsje discreter....  ik gebruik een leeg strooipotje van "spikkels".
Je kent ze wel, die kleine ronde suikerpareltjes die je kan kopen om op ijsjes, taarten, cupcakes en zo te strooien...  Ideaal  strooiertje met gaatjes van ongeveer 4 a 5 mm doormeter in het dekseltje.   Nadeel: is snel leeg....  In jouw strooibus kan al flink wat in !

Ik geniet van dit topic want elke keer ik langs kom gefietst is er wel wat nieuws :-)
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Hoi Arend,

bedankt voor je reactie. Ik ga eens een proefstukje maken en kijken hoe het werkt. Het klinkt in ieder geval eenvoudig en het is geen dure oplossing, dus voor mij ideaal :D.

groeten Martin
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Gister tot in de late uurtjes aan het "erf" gewerkt, wat mij betreft is het zo'n beetje af, nu moet het op de spoorbaan ingepast worden.
Eerst nog wat foto's..........
1.  Hekjes voor het huis/oprit
2.  grindpad rondom het huis.
3.  waterbak met pomp.
4.  nog meer bloemen.
5.  de vogelverschrikker in de tuin.
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Dan is het nu tijd voor het grote werk!
De woning komt "voor" het spoor te staan(BW). En om het in 1x goed te doen, eindelijk de hele BW kaal gemaakt om eerst de achtergrond te verven. Een behoorlijke klus waar ik al langere tijd tegen op zie............

(De woning moet komen waar het potlood ligt) wordt vervolgd...  groet Arend.
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
je erf ziet er heel goed uit hoor! :thumbup: de gewassen zijn lasercut mini's?

Roy
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
 :thumbup:
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Hallo Arend,

Het "erf"ziet er prachtig uit! :thumbup: :thumbup:

Groet Hubert
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Arend,

het ziet er erg strak uit, dat heb ik al eerder gezegd. Gebruikte je "gewone" koffieprut om je erf vorm te geven? Gaat dat niet schimmelen of rotten?

Groet,

Dennis
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Beste Arend,
Als leverancier van de Sandite installatie's zijn wij verrast om een van "onze" container-compositie te zien in miniatuur!
Kunnen wij er een bestellen?
Mvgr Bas Herweijer
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Beste Arend,
Als leverancier van de Sandite installatie's zijn wij verrast om een van "onze" container-compositie te zien in miniatuur!
Kunnen wij er een bestellen?
Mvgr Bas Herweijer
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Dat heb je heel mooi gemaakt
Eingelijk wel zonde van al dat spoor op die tafel :P
Helft weghalen en nog meer van dat super mooie scenery plaatsen  :thumbup:  :-)
Ben benieuwd hoe het eind resultaat eruit gaat zien als het eenmaal op de baan staat

Mvg Danny
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Hi

Wij gebruiken al heel lang "koffieprut" tot volle tevredenheid.
Eerst direct goed heet maken in de magnetron daarna snel laten uitdrogen in de zon liefst buiten in de wind.
Als het vochtig blijft krijg je schimmels.
Bij ons schimmelt, rot of stinkt het niet.

groet
Harald
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Citaat van: Haradigi op donderdag 17 januari 2013, 18:02:24
Hi

Wij gebruiken al heel lang "koffieprut" tot volle tevredenheid.
Eerst direct goed heet maken in de magnetron daarna snel laten uitdrogen in de zon liefst buiten in de wind.
Als het vochtig blijft krijg je schimmels.
Bij ons schimmelt, rot of stinkt het niet.

groet
Harald

Hallo Harold,

ervan uitgaande dat de koffieprut van Senseopads ook mag, is het misschien verstandiger om dit uit te stellen tot een mooie zomerdag. Of een windvrij hoekje in de achtertuin natuurlijk. Of zou het eventueel achter het glas ook kunnen?? (mits de zon dan schijnt)

groeten Martin
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Hi Martin,

Koffie is koffie...... uiteraard geen oploskoffie   :-) 
Als het maar snel wordt gedroogd .. in de winter op de verwarming kan ook

HarAld
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
 :D Bedankt voor de tip Harald, ik ga er eens mee aan de slag.

groeten Martin
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Ik heb mijn eerste koffieprut ook op de verwarming staan.
ga ook eens bekijken of je daarmee een bodem af kunt dekken.
ik gebruik koffie die vers gemalen is geweest, en die is verschillend in struktuur.
als ik het zo bekijk lijkt het net grond uit een bos.

Groet Winno
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Hoi Roi, klopt inderdaad. een setje groente en een setje bloemen. Mooi spul maar wel duur.
Hoi Hubert, bedankt!
Hoi Dennis, ja gewone koffie prut, nachtje op de radiator (in het filterzakje) en je hele huis ruikt heerlijk naar koffie!
Hoi Danny, ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd, maar ik ben bang dat het nog wel even gaat duren, maar je weet: "al het goede komt langzaam"

Inderdaad heren, is die oude koffie toch nog ergens goed voor ! Op de modelbaan ziet het er uit als "grond" of compost.
Leuk voor in de (groente)tuin bijvoorbeeld. Maar ook voor steile slootkantjes. Je kunt er een trein mee vullen of een vrachtauto.
Wat ik vandaag eens geprobeerd heb is er een boom mee maken.

Een boom maken met bloembinddraad, even dippen in verdunde houtlijm en bestrooien met KOFFIEDIK !
enkele keren herhalen....zie de foto voor de tussenstand.

En voor al uw schimmelvragen:Ik doe altijd een drupje DETTOL door de verdunde houtlijm om schimmel te voorkomen op mijn bomen, dit helpt ook vast om de koffieprut te ontsmetten ! Bij het fixeren van de koffieprut in de wei wordt het dus vanzelf ontsmet !
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) huisje, boompje, beestje.
Hi

Ik gebruik eigenlijk al jaren geen "houtlijm" meer maar alleen nog lijm op rubberbasis "Latex".
Oftewel "Voorstrijk" (Boumarkt) voor b.v. bomen of in een dikkere form Rubberlijm of Flexlijm (van.b.v. Anita Decor) voor rails.
Extra groot voordeel is dat het egaal opdroogt en niet zoals houtlijm vanaf buiten met een vliesje.
Blijft ook soepeler en bij de bomen breekt niets meer af (Verder niets nodig).

Harald
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) 50 tinten blauw...
Eindelijk met de grote klus begonnen !
Eerst alle kieren en schroefgaten dichtgipsen,
vervolgens de agnes platen voorzien van een laagje grondverf speciaal voor kunststof,
het eerste hoekje is blauw! het ziet er meteen heel anders uit, en het wordt iets donkerder, maar wel prettig.

**Het is Histor muurverf mat: S1030-R90B (Waterman) **
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) 50 tinten blauw...
meteen een heel ander zicht inderdaad...   ga maar lekker door met dat kleurtje, het ziet er goed uit
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) 50 tinten blauw...
op de tafel is het verschil nu ook te zien! Dit gedeelte moet water worden, ik zie nu al een "blauwe spiegeling" terwijl de botenlak nog aangebracht moet worden! groet Arend.
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) 50 tinten blauw...
Ziet er goed uit zeg die Plas met water!
Hoe maak je die kleur van het water zo mooi?
Komt het uit een potje/tube of heb je het nog gemengd??

Groetjes Mark ;)
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) 50 tinten blauw...
Dankje Dani maar het verven ligt weeeer even stil!
Bedankt Mark, Ik klieder meestal maar wat raak met kleuren die ik heb staan!
Ik ben begonnen met een laagje "oud groen" vervolgens met een kwast, in de natte verf, bruine strepen in aangebracht. Ik gebruik altijd heel veel verf, De strepen doe ik in de richting die het water normaal zou stromen, met wat afwijkingen bij een bocht of een onderdoorgang of uitgang van bijvoorbeeld een buis. De dikke laag gaat als die droogt al mooi glimmen, ik hoop dat straks 1 laag botenlak genoeg is.
Ik leg wel eerst een dijkje rondom zodat de botenlak ook in een dikke laag aangebracht kan worden.

Om de luchten blauw te krijgen moet zo hier en daar wat spoor opgebroken worden...en dan begint het denkwerk weer!!!
Om maximale lengtes aan het perron te kunnen zetten ...ben ik toch maar weer de wisselstraten aan het aanpassen, Hiervoor heb ik de flex in de rails gezet, en dit maal ook in een wissel!
Wordt vervolgd...
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) 50 tinten blauw...
Dankjewel voor de verf tip!!
Ik ben zelf ook een beetje aan het rondneuzen voor goed water te maken!!
Super bedankt voor de tip, ik heb er zeker wat aan!!
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) een blauwe treinkamer...
Graag gedaan!
Alle schuine kanten zijn nu blauw... Het is wel heel veel blauw, maar ik vind het in ieder geval wel beter als al dat wit...

Groet Arend.
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) een blauwe treinkamer...
Wauw die laatste foto in dat station lijkt bijna echt :O
Wat ballast en reizigers maken dit perron echt af
Dat blauw staat ook echt veel beter dan dat wit
Desnoods met een witte spuitbus wat wolken maken?

Mvg Danny
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) een blauwe treinkamer...
Dank je Danny. Ik ga liever niet met een spuitbus aan de gang in de treinenkamer maar ik had wel aan wolkjes zitten denken...

Daarom gister naar de bibliotheek geweest en een boek gehaald over "schilderen voor beginners"
Deze doorgenomen en vanochtend wat schilderspullen gekocht.......
Van middag gelijk aan de slag!
Wordt vervolgd....
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) een blauwe treinkamer...
dat wordt mooi.... een voorbeeld  voor mij alweer, ik kom binnenkort ook aan wolkjes toe.  Maar dan moet ik ook nog wel eerst die roze muur in een blauwe muur omschilderen !!!

Ik ben benieuwd naar je resultaat, Arend.  Jou kennende wordt dit weer TOP !
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) een blauwe treinkamer...
Een roze muur, daar maak je toch een mooie zons ondergang mee  :D
Maar weer even serieus, de wolk op de foto ziet er heel mooi uit.
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) een blauwe treinkamer...
Hallo Arend,

Nou krijen de oude meesters concurrentie  :D

Erg leuk.

Groet Hubert
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) een blauwe treinkamer...
Op deze manier blauwe lucht met wolken is een goed idee om te onthouden.
Ben zeer benieuwd naar het vervolg.
Goed gedaan. :arrow: :thumbup:

MvG Cees
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) een blauwe treinkamer...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) een blauwe treinkamer...
Hi

Ik ben het met de vorige schrijver helemaal eens.
Heel mooi, maak het bewolkte weer niet te slecht want dan lopende de preisers allemaal met een paraplu.

groet
Harald
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
...
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
heel mooi geschilderd ;)

Mvg Danny
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
Erg mooi gedaan.  Gr henk
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
De Arend zwevend in de wolken (of er hoog boven).   Wat een "mental picture" is dat, zeg.  Schitterend werk.   In een vorig leven was jij ongetwijfeld schilder !


Dit roept trouwens een verhaaltje op ...   
Je weet toch wat de paus zei tegen Michelangelo toen de schilderwerken aan de Sixtijnse kapel na jaren voltooid waren ?
"Man, man, je hebt niet goed geluisterd:  ik wilde gewoon een mooie blauwe lucht met wolkjes !!!"
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
Dank je wel Tim.
Bedankt Hubert, ik ga zeker een poging doen om ze een heel klein beetje te evenaren.
Dank je Cees, ik ben ook benieuwd wat je van het vervolg gaat vinden.
Harald ook bedankt, regen moeten we zeker niet hebben op de spoorbaan, dus ik houd de wolkjes "vriendelijk" (veel wit en geen zwart)
Danny wederom bedankt, leuk dat je regelmatig even komt kijken, doe ik ook bij jou!
Dank je Henk.
Dani, als de wolkjes klaar zijn ga ik zeker proberen een zwevende arend aan de blauwe lucht te plaatsen, ver boven die cumulus wolken, op de thermiek....heerlijk...

Ik ben vanavond begonnen met de achtergrond van de bomen te schilderen, allemaal bruine stipjes aanbrengen: volgens het boek heet dit "doppen"
Hier een eerste impressie:
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
De ondergrond van de bomen is droog, straks een poging doen om er wat groen tinten op te zetten...
(de bedoeling is dat het hoofdzakelijk berken gaan worden)
wordt vervolgd...
Arend.
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
*kijk-me-de-ogen-uit-de-kop-smiley*
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
Arend, we zijn helemaal in de wolken van je wolken.
Kan je hier een paar praktische tips geven hoe  je zo'n wolkendek schildert? Het gaat er niet om het hele boek over te typen,
maar wel net die ene alinea waar het in essentie om gaat.
Wat voor materiaal gebruik je? in ieder geval een palet, 2 platte kwasten, en 3 tubes verf:  wit , grijs en platina?

Cor
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
lastig om tips te geven, ik doe dit zelf voor het eerst.
Wat wel handig is, is een voorbeeld! Geen foto lucht maar een geschilderde lucht, deze probeer je na te schilderen.
Op de foto zie je een varkensharen penceel nummer 24.
De kleuren zijn kobalt blauw, warmgrijs en titaan wit.(van wit drie keer zoveel)

Grijs heb ik niet maar die kun je mengen door een drupje blauw, een nog kleiner drupje bruin en titaan wit te mengen!
Tijdens het schilderen blijf ik mengen om telkens verschillende tinten grijs en blauw te krijgen.

De bovengenoemde bruin is omber gebrand, Deze kleur gebruik ik om de ondergrond van de bomen en struiken te schilderen.

Ik ben nu bezig om over die bruine laag een "bladerdek" te schilderen, Hiervoor gebruik ik: groene aarde en gele oker.
Bij het schilderen van de bomen is het allerbelangrijkst dat je veel lucht door laat schemeren.
Vanavond meer foto's!
Arend
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
Arend
g e w e l d i g :arrow: :thumbup:
In een vorig leven zeker schilder geweest :)
Je moet dingen gewoon doen, en ziedaar niet alleen wat wolken ontstaan maar ook een landschapsachtergrond.

Met hartelijke groet Cees
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
Op de eerste foto een poging om een wolk "om de hoek" te schilderen.
Op de tweede foto wat boompjes er bij ter vergelijking van de kleur en voor het 3-d effect.

Op de laatste foto een trein er bijgezocht. want daar gaat het uiteindelijk om!
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: eindelijk ! een grote spoorbaan.(3,8 x 7 m.) cumulus wolken...
Hoi Arend,

Kom je ook ffkes bij mij een lesje geven.
Mijn wolken achterwand is een beetje eentonig, en kan best wel wat groen gebruiken, ben zelf ook aan het oefenen geweest maar ik ben geen Bob Ros met bomen......

Dat 3d effect bij jou is mooi geslaagd... :thumbup:. door gaan zou ik zeggen.

Gr Ruud