Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Vakantie foto's Zwitserland II

Gestart door Dennis1984 vrijdag 12 augustus 2011, 15:21:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vakantie foto's Zwitserland II
Hoi,

In navolging van Johan (Blausee-Mitholz) ook van mij een aantal kiekjes van mijn tiendaagse bezoek aan het prachtige Zwitserland! Ik reisde vanuit Nederland via Basel naar Interlaken, waar ik zo'n tien dagen verbleef. Vervolgens via Brig en Göschenen naar Zürich gereisd en een dag later terug met de CityNightLine.


Station Interlaken-West vanuit de Heimwehfluh gezien. Daar is net een ICE gestopt. Het is een lang perronnetje, maar veel meer stelt het niet voor. Dat geldt trouwens voor bijna alle Zwitserse stations. Nog wel uitzonderlijk aan deze foto is dat de trein op spoor 2 staat; vrijwel alle SBB-treinen stoppen normaal op spoor 1. De Heimwehfluh is een uitzichtpunt op een half uurtje bergbeklimmen vanaf het station en er bevindt zich daar ook een modelspoorbaan. Voor 9 franc (met korting) geen aanrader; de gemiddelde baan hier op het forum ziet er beter uit.


BLS-boemeltje op spoor 2. Aan het eind een Re4/4.


Dagje Blausee gedaan. Niet voor het treinen spotten, want dat is niet zo bijzonder meer, maar wel voor het blauwe meertje. Echt leuk! 5 franc entree, maar dan kun je daar lekker vertoeven. Uitzicht is magnifiek. Om er te komen reis je met de Lötschberger, die je op deze foto ziet. Ze kunnen gekoppeld rijden tot vier stellen en doen dat soms ook als samengestelde trein Bern-Zweisimmen en Bern-Brig. In Spiez wordt dan gesplitst. Deze foto is genomen in Frutigen en je ziet links op de foto dus ook het toegangsportaal dat uiteindelijk naar de Lötschberg-basistunnel gaat.


Met de bus verder naar Blausee. Even een busfoto, de grap is dat de lijnbus hier met een bagagekarretje rijdt; een grappig gezicht!


's-Middags ging ik naar Bern, waar een groot deel van het centrum is afgezet voor vernieuwing van de tramrails. Er werden ersatz-bussen ingezet. Hier zie je de bouwvakkers aan het werk.


In Bern heb je vanaf de Kornhuisbrug (die ook met een Nederlandstalig straatnaambordje wordt aangegeven) een mooi uitzicht over de spoorbrug. Daarvoor zie je de Lorrainebrug, maar die is wat lager, waardoor deze Re460 met dubbeldekstam prima te zien is.


Vanuit de trein deze KISS-trein voor de Oostenrijkse Westbahn, die volgend jaar in het Liliput assortiment te vinden is. Later in de week zag ik ook een SBB exemplaar nabij Zürich staan. Hopelijk gaat Liliput deze ook snel uitbrengen :).


Vanuit mijn standplaats Interlaken heb ik een rondje om de Brienzerzee gefietst. Langs de noordzijde loopt de smalspoorlijn van de Zentralbahn. Dit is de voormalige Brünigbahn. In een dorpje deze leuke foto gemaakt van een lokaal treintje. De lijn is grotendeels enkelspoor maar kent veel kruisingsmogelijkheden. Er rijdt daarom toch elk half uur een trein tussen Interlaken en Brienz.


Hier kwam ik voor... het prachtige stationnetje Oberried! Toch grappig om dit station in het echt te zien, omdat ik het Kibri model ervan op mijn modelbaan heb staan. Het model lijkt trouwens prima op het echte station, dat heeft Kibri toch netjes gedaan.


Een aantal delen van de spoorlijn zijn duidelijk gerenoveerd. Zo zie je vrijwel geen houten liggers meer en is dit mooie viaduct ook niet uit de 19e eeuw :). Wel heeft men duidelijk het oude viaduct zoveel mogelijk intact gehouden en er een betonnen laag bovenop geplaatst, denk ik.


In Brienz loopt een typisch Zwitsers bergtreintje. Naar ik heb begrepen wordt er ook af en toe met stoom gereden, maar deze trein van de Brienz-Rothorn-Bahn is duidelijk een dieseltje. Ik zat lekker te lunchen in een restaurant en had niet eens door dat dit lijntje er achter liep en was dus ook stom verrast toen dit treintje ineens langs reed.


Zwitserland is echt een prachtig land en dat zie je goed als je er doorheen fietst. Vanaf de zuidzijde van het meer nam ik met flinke zoom deze foto van een GTW ter hoogte van Brienz.


Vlakbij Interlaken Ost vertrekt een bergtreintje naar 1322 meter, de Harder Kulm. Vanuit dit bergtreintje zie je station Interlaken Ost prima.


De meest beroemde spoorweg van Zwitserland is denk ik toch wel de Jungfraubahn, de hoogste spoorlijn ter wereld. Massa's toeristen gaan met dit treintje, waarvoor je ten minste 120 franc mag neertellen, met de huidige koers is dat ook zo'n 120 euro. Om er te komen moet je eerst met twee andere treintjes rijden en je kunt er vanaf twee zijdes komen. Vanuit Interlaken vertrekken deze smalspoortreinen gecombineerd waardoor de trein op deze foto uit 14(!) rijtuigen bestaat.


Reis je vanuit Grindelwald naar de Jungfraujoch, dan ga je met deze tandradtrein.


Vanuit Wengen rijden ook wat oudere exemplaren, getuige deze foto.


In Spiez kwam ik deze tegen. Het is helaas niet goed te zien, omdat de trein net ging rijden toen ik de foto wilde nemen. Rechts op de wagon staat DEPOT: Amersfoort. Toch altijd leuk om zoiets te zien. Dit is overigens het gevolg van de overname van Railpro door een Oostenrijkse firma.


Tijdens onze hele vakantie slechts één aansluiting gemist, en wel een van 5 minuten in Brig. Hierdoor de trein gemist, waardoor ik deze foto van de Glacier Express kon maken. De Glacier Express is echt een afrader... hij zit propvol Aziatische toeristen, je betaalt al 33 franc voor een enkele reis 2e klas reservering (er vanuit gaande dat je al een kaartje hebt) en dat ding rijdt overal door. Veel leuker is het boemeltje naar Göschenen te nemen. Hier zit geen hond in waardoor je van links naar rechts in de trein kunt gaan voor de mooie uitzichten. De ramen kunnen tot de helft open dus geen weerspiegelingen als je mooie foto's van de landschappen wilt nemen. En de stationnetjes waar je stopt zijn prachtig :thumbup:.


In Spiez zag ik nog een Ae6/6 rijden (als rangeerloc), in Göschenen kwam net een Crossrail trein langs toen ik foto's ging maken maar pas echt blij was ik even later met deze posttrein (met Re10/10) aldaar. Al deze treinen heb ik zelf ook in h0, dus dat maakt het zo leuk!


Dan als afsluiter deze zonsondergang van het emplacement van Zürich. Op de voorgrond nog een Rbe540.

Zürich is trouwens een grote stad en er zitten ook twee modelspoorwinkels in het centrum. Roundhouse is denk ik het meest bekend. Deze heeft helaas zeer selectieve openingstijden, dus informeer daar van te voren goed naar. De winkel stelt ook niet zo veel voor en voor mij zelf was het een afknapper. Zuri-Tech zit in het centrum, vlakbij station Zürich en BEMO liefhebbers moeten daar zeker even kijken, getuige deze foto:


In Interlaken (Bühler) had ik mezelf al getrakteerd op een tweetal Zwitserse seintjes en een postauto. Er zijn trouwens vele merken die de Zwitserse seinen bouwen en die zijn in lokale winkels goed te vinden!


Reacties zijn welkom!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Geweldige fotos, dank je. Ben zelf ook een grote SBB/BLS Zwitserland fan. Mijn baan is ook op dat team gebaseerd.
Groeten,
Marc
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Dank je Dennis voor de mooie foto's. Het is alweer van de jaren 92 tot 95 geleden dat ik nog in die regio was. Inderdaad is al heel wat spoorwegmateriaal gemoderniseerd . Ik ben het met je eens en zeker deze regio berner oberland behoor tot de mooiste regio's die ik in mijn leven (toch al 55 jaar) ooit gezien heb. Ik ga er zeker nog eens terug gaan maar dan als de zomers terug echte zomers worden. Tot zo lang verkies ik Italie.

Ben jij aan het station gaan kijken naar de modelbaan waar ze de Gothard in model hebben achtergebouwd en waar je bediend wordt in het cafeetje door rondrijdende treintjes ?

Guy
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
hoi dennis

leuke mooie plaatjes
we hebben elkaar meschien wel mis gelopen.
dus je bent ook bij die modelbaan geweest zeg loopt die dikke nog steeds over de baan om de loks aan te duwen vuile rails.
de vroegere banen plek met meerdere banen vlak bij interlaken oost zit nu een soort doe het zelf volgens mij was beterder.
volgens mij bedoel je lauterbrunnen voor het opstappunt naar wengen en de kleine scheidegg jungfrau joch.
ja ja aziaten japeners wij haden de tweede deel van onze vakantie een welnis hotel en 5 dagen ging het goed tot dat die japen kwamen.
het hele zwembad vol en allemaal bij elkaar voor een foto
wel was er bijna een minder die stapte uit de verkeerde kant van de trein dat dat kan ik haal het hier op het forum nog wel een keer aan.

blij om te lezen dat je ondankt het kwakelende weer een leuke vakantie heb gehad.

groetje bas
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Marc, Guy, Bas,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb geen station gezien met een Gotthardbaan in model. Bij Interlaken Oost weet ik niet van modelspoorzaken. Bühler vond ik trouwens een prima winkel.

In de Heimwehfluh is inderdaad een wat forse man die de boel aanstuurt. Er haperden geen treintjes, maar de wagons zaten verkeerd om, de wagons zaten met duidelijk zichtbare draden elektrisch aan elkaar, ze reden in één keer op volle snelheid, de huisjes gingen allemaal tegelijk aan óf uit en de bovenleidingsportalen stonden scheef of zaten met tie-rips vast.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
hoi dennis

dat modelbanen gebeuren zat toen destijds vlak tegenover de micros restaurant je kijkt als je daar in de hoek zit al op het spoor als je nog wat verder de straat richting
die 9 frank modelbaan op gaat( interlaken uit )dan zat het nog voor de benzine pomp maar goed het is er niet meer.

wij zelf zaten in meiringen pal tegenover het station en hebben wel elkedag met de zentraal bahn gerijsd.
alleen als je erg vroeg op een berg wilt zijn dan ben je met de auto beter uit dit ivb rijstijd.
bucher is inderdaad een leuk winkeltje in thun zat ook een marklin afdeling bij een soort blokker deze is alleen iets duurder.
zelf wil ik een keer graag die auto wagons bls maar ja heb er wel minimaal 6 nodig en nutuurlijk de lok dus rekenmaar uit met deze frank.

die bussen rijden daar ook naar adelboden met aanhanger het helejaar dus ook door de sneeuw kunnen ze hier nog van leren.

groetjes bas
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Blausee-Mitholz
gast

Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Citaat van: Dennis1984 op vrijdag 12 augustus 2011, 15:21:33
Hoi,

In navolging van Johan (Blausee-Mitholz) ook van mij een aantal kiekjes van mijn tiendaagse bezoek aan het prachtige Zwitserland!


Station Interlaken-West vanuit de Heimwehfluh gezien.

Reacties zijn welkom!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Wat grappig dat jij deze foto genomen hebt.


In 1986 precies 25 jaar geleden maakte ik op de zelfde plaats deze foto.
Moet je eens kijken wat er in 25 jaar veranderd is  8o

Mvg, Johan
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
nou inderdaad johan.

en meer aziaten denk ik.

wel leuk toen en nu

groetjes bas
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Blausee-Mitholz
gast

Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Citaat van: Alpen Bassie op zaterdag 13 augustus 2011, 15:48:50
en meer aziaten denk ik.

Nee hoor 25 jaar geleden ging het hele Seiko team ook al naar de Jungfrau :-)
Niets nieuws onder de reizende zon hoor  :D

Mvg, Johan
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Citaat van: Alpen Bassie op zaterdag 13 augustus 2011, 15:39:47
hoi dennis

dat modelbanen gebeuren zat toen destijds vlak tegenover de micros restaurant je kijkt als je daar in de hoek zit al op het spoor als je nog wat verder de straat richting
die 9 frank modelbaan op gaat( interlaken uit )dan zat het nog voor de benzine pomp maar goed het is er niet meer.

Hoi Bas,

Ik zag wel dat de Eyro modelbaanwinkel daar zit, bedoel je die soms? Is me daar niet opgevallen trouwens.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 13 augustus 2011, 15:42:56
Citaat van: Dennis1984 op vrijdag 12 augustus 2011, 15:21:33
Hoi,

In navolging van Johan (Blausee-Mitholz) ook van mij een aantal kiekjes van mijn tiendaagse bezoek aan het prachtige Zwitserland!


Station Interlaken-West vanuit de Heimwehfluh gezien.

Reacties zijn welkom!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Wat grappig dat jij deze foto genomen hebt.
In 1986 precies 25 jaar geleden maakte ik op de zelfde plaats deze foto.
Moet je eens kijken wat er in 25 jaar veranderd is  8o

Mvg, Johan

Ha johan,

Inderdaad erg leuk zeg. Prorail is zeker infrabeheerder daar met al die gesaneerde wissels :D. Reden er in die tijd al intercities naar Interlaken? Want ik begreep dt Interlaken vroeger veel minder belangrijk was ten opzichte van de omliggende plaatsen, maar dat ze later goed toeristisch beleid zijn gaan voeren.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Blausee-Mitholz
gast

Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Citaat van: Dennis1984 op zaterdag 13 augustus 2011, 19:27:11
Reden er in die tijd al intercities naar Interlaken? Want ik begreep dt Interlaken vroeger veel minder belangrijk was ten opzichte van de omliggende plaatsen, maar dat ze later goed toeristisch beleid zijn gaan voeren.

Er reden in die tijd zelfs Euro City's naar Interlaken. Wat denk je van "Berner Oberland" Amsterdam - Interlaken v.v. Die is door de DB omzeep geholpen omdat er zonodig ICE's moetsen komen die rijdt nu maar tot Basel  :(

Goeie ouwe tijd  :-(

Mvg, Johan
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Electronica Freak
gast

Re:Vakantie foto's Zwitserland II

mooie foto's :thumbup:

Groet,
Matthijs
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Hoi Dennis,

Mooie foto's van Zwitserland. Het is voor mij alweer 8 jaar geleden dat ik met vakantie in Zwitserland ben geweest, mijn kinderen willen liever naar het strand, ben erg jaloers op je. Als de kinderen wat ouder zijn ga ik er zeker weer naar toe het blijft toch trekken die bergen met die mooie treinen.

groetjes Martin.
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Ik denk dat ik in oktober ga.
Is er ienmand wel eens naar de bauma beurs geweest?

Gr Arnoout.
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 13 augustus 2011, 19:36:27
Er reden in die tijd zelfs Euro City's naar Interlaken. Wat denk je van "Berner Oberland" Amsterdam - Interlaken v.v. Die is door de DB omzeep geholpen omdat er zonodig ICE's moetsen komen die rijdt nu maar tot Basel  :(

Goeie ouwe tijd  :-(

Mvg, Johan

Hoi Johan,

De Berner Oberland, dat weet ik nog wel, maar wist niet dat die 25 jaar geleden al reed. Als kind ging ik vooral met de Rembrandt, die vond ik mooier. Volgens mij verschilden die twee treinen in de lengte en het type restauratierijtuig, als ik het mij goed herinner.

Ik ben wel benieuwd hoe die lange treinen dan stopten langs dat miniperronnetje, of zouden ze Interlaken West in die tijd hebben overgeslagen? ;).

Waarom laten ze die ICE trouwens maar tot Basel rijden? Want de ICE3 kan toch gewoon in Zwitserland op het net rijden?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Erg leuke serie foto's, inderdaad leuk om te zien hoe zo'n mooi station is gedegradeerd tot een halte langs een lijn.
Ik krijg de rest van de familie hier ook niet mee naar Zwitserland of Oostenrijk, vooral omdat er zeer weinig stacaravans te huur zijn voor de zomervakantie. En Franse en Italiaanse treinen kunnen mij toch echt niet zo boeien   :-(
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Citaat van: frank-103 op zondag 14 augustus 2011, 11:54:34
Erg leuke serie foto's, inderdaad leuk om te zien hoe zo'n mooi station is gedegradeerd tot een halte langs een lijn.
Ik krijg de rest van de familie hier ook niet mee naar Zwitserland of Oostenrijk, vooral omdat er zeer weinig stacaravans te huur zijn voor de zomervakantie. En Franse en Italiaanse treinen kunnen mij toch echt niet zo boeien   :-(


Als je naar Zwitswerland of Oostenrijk op vakantie wil gaan kan je ook een Ferienwoning huren.
Als je goed zoekt zijn deze echt niet duur.
Wij gaan zelf al meer dan 20 jaar naar Oostenrijk en hebben nooit op een camping gestaan.
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Ook in Zwitserland zijn die er genoeg :). Heb overal briefjes gezien.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Blausee-Mitholz
gast

Re:Vakantie foto's Zwitserland II
Heb een vast adres, kom er al 25 jaar  B) Straks in de herfst weer  :-)

Mvg, Johan