Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan van Niels / Nieuwe aanwinst Houten 03-05-2014

Gestart door neesse zondag 24 juli 2011, 13:33:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Niels / Nieuwe aanwinst Houten 03-05-2014
Hoi forumleden,

Na jaren van afwezigheid in de modelwereld een aantal maanden geleden besloten weer te beginnen.
Mijn vader vond het tijd dat ik mijn "oude" trein maar eens mee nam (lag al ongeveer 15 jaar in een kast).
De M-rails voldeed nog best voor even. Alles was nog analoog.
Samen met mijn oudste zoon (7 jaar) een klein ovaaltje neergelegd en vanaf dat moment begon het bloed toch weer te stromen. Ook mijn zoon vond het fantastisch.

Gezocht op het internet en op dit forum terecht gekomen.
Het eerste draadje wat ik las was van Peter de geluidsman. Het tweede draadje was van Tilly (John).
Misschien wel de 2 grootste op het hele forum.
Jullie zullen het begrijpen dat ik de eerst 2 maanden alleen maar aan het lezen ben geweest.

Een betere voorbereiding is er bijna niet  :D :D :D

Op het forum werd verschillende keren gesproken over Houten.
Dus maar gezocht wat er dan zo belangrijk is aan Houten.
Uiteraard een beurs waar iedere liefhebber naar toe moet  :-)
Op mijn eerste beurs eens goed rond gekeken wat er allemaal te vinden en te halen is.

Op de beurs gesproken met verschillende mensen en 2 startsets gekocht. 1 met een MS1 en een BR86 en 1 met een delta (ICE 1). De laatste heb ik mijn zoon cadeau gedaan. Natuurlijk alles met de voor mij nieuwe C-rails.

Ik heb besloten een testbaan te maken om mijn eerste digitale stappen te zetten. Ik wil mijn baan tevens aansturen met de computer (Koploper). Om het allemaal een beetje betaalbaar te houden gezocht naar een goedkope oplossing. Deze oplossing had ik eigenlijk al gelezen in het draadje van Tilly.
Een computer had ik nog staan. Bij AlbertJan een Delta 6604 kunnen aanschaffen voor weinig (bedankt AlbertJan). En direct bij AlbertJan 2 AJ-S88 en 2 AJ-K83 decoders gekocht.

Op het Koploper forum kwam ik de cursus Maliebaan tegen. Deze ga ik bouwen. Mogelijk ga ik deze uiteindelijk nog wat aanpassen zodat er wat meer mogelijkheden zijn.

Eerst maar begonnen met een frame te maken waar ik deze baan op kan neerleggen.
Het oppervlak wordt de standaard maat van een MDF plaat (244 x 122).

Foto's volgens aangezien ik nog moet uitzoeken hoe ik deze op het forum moet plaatsen.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Goedemorgen,

Maar even proberen vandaag om wat foto's online te zetten zoals ik beloofd had.
De foto's zijn van een paar maanden geleden.

Het frame:


De eerste plaat erop:


De tafel:


Ben er zelf wel erg tevreden mee. De tafel is wel wat aan de hoge kant heb ik gemerkt, zeker als er in de toekomst nog een schaduwstation onder moet komen. Maar dat is voor later zorg. Eerst maar de testbaan maken en zorgen dat deze werkt zoals het zou moeten.

Zo en nu eerst de vouwwagen inpakken.

Groeten Niels
Re:Niels koploper testbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

Een testbaan is inderdaad makkelijk om in de digitale wereld te komen.  ;)

Je tafel ziet er lekker stevig uit!   :thumbup:

Ik heb hem ook gebouwd zoals deze.
Het zet er bijna hetzelfde uit, alleen heb jij nog verstevigingen bij de poten.

Nu heb ik nog 1 vraag:
Hoe heb je die half-verbindingen zo strak en netjes gezaagd?


Groet, Lesley
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Lesley,

Bedankt voor je reactie.

Citaat van: lesley001 op maandag 25 juli 2011, 10:09:05
Nu heb ik nog 1 vraag:
Hoe heb je die half-verbindingen zo strak en netjes gezaagd?

Het enige wat ik kan zeggen is goed meten en aftekenen en daarna netjes zagen en de tijd nemen. Niet te snel willen want dat komt de netheid niet ten goede.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi iedereen.

Hier de testbaan zoals hij in de cursus "Maliebaan" van Koploper wordt aangegeven.



Ik heb zelf een kleine aanpassing gemaakt omdat anders het onderste inhaal spoor wel heel erg kort werd.



Tot zover.
Eventuele op- en aanmerkingen hoor ik graag (alleen positief he  :D :D)

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
De reden is dat je vanuit de binnenbaan ook het onderste spoor kan bedienen en in jouw verandering kan dat niet meer.

Grt, Ronald.
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Ronald,

Ja dat is me helemaal duidelijk hoor.
Ik heb hier echter voor gekozen ivm de beperkte ruimte.
De baan is maar 244 x 122. Door de beperkte ruimte wordt het onderste spoor dus erg kort.
Er kan net een loc staan maar dan houd het ook wel echt op.
Het verdiend misschien niet de schoonheidsprijs  O:-D

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Problemen
Nog even op de val reep.

Vandaag bezig geweest met DDW en koploper. Had het heel even werkend afgelopen week en helemaal tevreden. Gister de PC weer aangezet en .... NIETS.  :-( :-( :-(
Geen beweging in de treinen te krijgen. Heb verschillende dingen geprobeerd maar helaas niets.

Uiteindelijk alles maar weer van de PC afgehaald en opnieuw geïnstalleerd. En ja hoor ze deden het weer.
Dus de ringleiding aangesloten en daar de baan weer op en NIETS.  :-( :-( :-(
Weer geen beweging in te krijgen.

Het vreemde is dat als ik de 6604 op 1 van de loc standen zet een trein begint te rijden.
Deze heeft decoder adres 24 en dat is dus de uitgang van deze stand. Er staat dus wel spanning op de baan.

Voorlopig blijft het dus nog ff aanmodderen.

Zal wel even duren voor de volgende update komt want eerst maar even vakantie vieren vanaf donderdag.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Ik snap het niet meer
Ik snap er niets meer van  8o 8o 8o

Gisteravond was er geen beweging meer te krijgen in de treinen.
Zojuist de PC toch maar weer eens aangezet en zonder probleem gingen ze weer rijden.

Wie het snap mag het zeggen !!!!  8o B) B) B)

Niels
Re:Niels koploper testbaan
Dennis1984
gast

Re:Niels koploper testbaan
Hoi Niels,

Leuk dat je je eerste stappen aan het zetten bent!

Ik wil je graag een keer helpen met alles werkend krijgen, als je zover bent. Maar misschien kun je met de hulp op het forum ook al ver komen. Wat bedoel je met het rijdt niet? Hoe ver kom je dan? Kun je wel het groene spiegelei indrukken en denkt Koploper dan dat alles goed is?

Ik neem aan dat je zelf de draad tussen de seriële poort en de Delta F4 hebt gemaakt. Is die helemaal goed? Hoor je de booster inschakelen? Staat deze op de STOP stand aan de rechterzijde?

Trekken de treinen niet teveel stroom? Ik had al vrij snel problemen met de Delta F4 en heb hem later vervangen door de booster van AJ. Met één booster (?45,-) kan ik nu vijf locomotieven tegelijk laten rijden. Met de Delta F4 was meer dan 1 bij mij al een probleem.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Citaat van: Dennis1984 op woensdag 27 juli 2011, 18:03:15
Ik wil je graag een keer helpen met alles werkend krijgen, als je zover bent. Maar misschien kun je met de hulp op het forum ook al ver komen. Wat bedoel je met het rijdt niet? Hoe ver kom je dan? Kun je wel het groene spiegelei indrukken en denkt Koploper dan dat alles goed is?

Ik neem aan dat je zelf de draad tussen de seriële poort en de Delta F4 hebt gemaakt. Is die helemaal goed? Hoor je de booster inschakelen? Staat deze op de STOP stand aan de rechterzijde?

Trekken de treinen niet teveel stroom? Ik had al vrij snel problemen met de Delta F4 en heb hem later vervangen door de booster van AJ. Met één booster (?45,-) kan ik nu vijf locomotieven tegelijk laten rijden. Met de Delta F4 was meer dan 1 bij mij al een probleem.

Hoi Dennis,

Help is altijd welkom hoor hahaha.

Ik heb verschillende forumleden al een PB'tje gestuurd en ook antwoord terug gehad dus hulp krijg je op dit forum echt wel.
Ik heb inderdaad een draad tussen de seriële poort en de Delta F4 gemaakt. Ik hoor de booster niet schakelen. Koploper werkt ook goed en kan het groene spiegelei indrukken.
Het vreemde is dat ik de ene keer de trein wel kan later rijden en daarna niet meer.

Een extra booster zal er echt wel moeten komen. Heb onder de baan een ringleiding gemaakt en je merkt dat de treinen al een stuk minder stroom krijgen sinds de ringleiding is aangesloten.

Maar we blijven het proberen en nu werkt het allemaal weer naar behoren.
Hopen dat het zo blijft.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Dennis1984
gast

Re:Niels koploper testbaan
Hoi Niels,

Heb je de Delta F4 op de STOP stand aan de rechterkant staan? Dat is essentieel :). Verder moet je een duidelijke klik horen zodra je Koploper inschakelt. Ik neem aan dat je via DDW rijdt, staat dat helemaal goed afgesteld?

In John (Tilly) z'n draadje vind je heel veel informatie over de configuratie van DDW en er staat ook een methode uitgelegd om je seriële poort te testen.

Ik had met mijn testbaan geluk dat alles meteen werkte en dat bespaart veel frustratie, maar als je minder gelukt hebt kan dat flink vervelend zijn.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Dennis,

Tja frustraties die zijn er inderdaad geweest.
Ik heb de verschillende draadjes hier bekeken, onder andere die van Tilly (John).
Ook de site http://members.chello.nl/h.jorissen/ddwdeltabooster.html heb ik helemaal doorgeworsteld.
Uiteindelijk heb ik het nu werkend.
En de schakeling is net weer even anders dan op bovenvermelde site. De instellingen in DDW heb ik wel hetzelfde gehouden en dat blijkt te werken.
Mijn Delta F4 geeft niet de duidelijke klik waar jij het over hebt.

Maar goed er zijn dus meerdere wegen die naar Rome lijden of was het leiden  >:-D >:-D >:-D

Toch bedankt voor het meedenken.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

om koploper wat beter te leren kennen zou ik nog een doodlopend spoortje aan je baanplan toe willen voegen, die liefst vanuit beide richtingen te bereiken is. Zoals jouw testbaan nu is vrees ik een wat star rijdend geheel, wat al ontstaat bij 3 treinen op de baan.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Walter,

Bedankt voor je reactie.
Wat je zegt zal zeker waar zijn. Ik heb nog 1 rechter wissel liggen. Deze kan natuurlijk altijd ergens ingebouwd worden. Heb je zelf nog een idee waar dit het beste zou kunnen?
Zelf denk ik dat het lastig wordt om deze in te passen op een plek welke van beide zijden bereden/benadert kan worden. Zoals ik het zie kan dit alleen onder in, aan het middelste spoor  8o :?
Lijkt me erg lastig om deze daar in te passen.
Maar misschien heeft iemand nog een goede plaats op de baan?
Ik houd me aanbevolen voor suggesties.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

Leuk dat er weer iemand met koploper begint, dit is echt een super programma wat veel meer kan als je in eerste instantie zou denken.

Wat de oorzaak van het wel / niet rijden is zou ik niet weten maar er is genoeg kennis op het forum dat je er uiteindelijk wel komt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Peter,

Citaat van: degeluidsman op woensdag 27 juli 2011, 21:21:16
Leuk dat er weer iemand met koploper begint, dit is echt een super programma wat veel meer kan als je in eerste instantie zou denken.

Wat de oorzaak van het wel / niet rijden is zou ik niet weten maar er is genoeg kennis op het forum dat je er uiteindelijk wel komt.

Ik kon ook niet achter blijven he  :D :D :D :D

Ik denk dat het vooral ligt aan de manier van afsluiten van Koploper en DDW.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat na het op de juiste wijze afsluiten en opstarten het probleem zich niet meer heeft voor gedaan.

Dus opstarten:
Eerst DDW en dan verbinding maken met COM1.
Pas als de verbinding is gemaakt Koploper opstarten.

Afsluiten:
Rode spiegelei.
Wachten tot alles afgesloten is (ook te zien in het logbestand/scherm van DDW).
Pas daarna Koploper afsluiten, NIET met het rode kruisje maar normaal in het Menu/Algemeen.

Heb net 3 wissels aangesloten op een decoder van AJ.
2 van de 3 werken goed. De derde reageert niet altijd. Mogelijk een probleempje met de aandrijving. Zal hem vervangen en dan hopen dat het goed gaat.

Verder moet ik nog een aantal rails aanpassen voor de terugmeldingen. Nog maar op het forum naar goede voorbeelden zoeken (vooral met foto's omdat ik erg visueel ben ingericht  8o 8o 8o).

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels.

omdat de rijmogelijkheden van binnen naar buiten liggen, zou een doodlopend spoor helemaal aan de voorkant kunnen komen, helaas moet je dan wel weer uitgaan van de 1e optie met het korte spoor. Een alternatief is tussen de stationssporen in.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Niels koploper testbaan
Dennis1984
gast

Re:Niels koploper testbaan
Citaat van: neesse op woensdag 27 juli 2011, 23:01:04
Verder moet ik nog een aantal rails aanpassen voor de terugmeldingen. Nog maar op het forum naar goede voorbeelden zoeken (vooral met foto's omdat ik erg visueel ben ingericht  8o 8o 8o).

Bedoel je dit soort foto's Niels?



Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi allen

Citaat van: wissels op woensdag 27 juli 2011, 23:17:32
omdat de rijmogelijkheden van binnen naar buiten liggen, zou een doodlopend spoor helemaal aan de voorkant kunnen komen, helaas moet je dan wel weer uitgaan van de 1e optie met het korte spoor. Een alternatief is tussen de stationssporen in.

Walter,

Ik denk dat het erg lastig gaat worden. Tussen de sporen heb ik eigenlijk geen ruimte. En het doodlopende spoor aan de voorkant dan wordt dit spoortje wel heel erg kort. Zal er nog eens goed over nadenken. Maar toch bedankt voor het meedenken  :thumbup:

Citaat van: Dennis1984 op donderdag 28 juli 2011, 07:48:47
Bedoel je dit soort foto's Niels?



Dennis,

Ja dit soort foto's bedoel ik. Heb je ook een duidelijke foto van de plekken waar je de rails door slijpt?
Ik heb ergens op het forum een foto en beschrijving gezien over het vervangen van de rode dingen van M door soldeerkous. Wordt weer goed zoeken  :D :D

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Contactrails,

Het zoeken ging een stuk sneller dan verwacht.
Het staat gewoon duidelijk in de WIKI
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=rails:c-rails-contactrails

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi allen,

Gisteren 2 korte filmpjes gemaakt van 2 treinen die door Koploper over de baan reden. Alles nog wel in de testmodule van Koploper.

http://www.youtube.com/watch?v=GeewB--hR6k

http://www.youtube.com/watch?v=j12M0RXiD4E

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Citaat van: neesse op donderdag 28 juli 2011, 08:43:15
Ja dit soort foto's bedoel ik.

Ik heb ergens op het forum een foto en beschrijving gezien over het vervangen van de rode dingen van M door soldeerkous. Wordt


Ik gebruik ook deze 3 mm krimpkous op aanraden van Wijbe. En ja het werkt ook!

Nog een foto van hoe ik de bezetmeldrails maak:
Re:Niels koploper testbaan / Ringleiding
Hoi allen,

Onder de baan heb ik een ringleiding gemaakt. Ik heb al wat ruimte gelaten voor uitbreidingen voor onder een extra stroom toevoer voor wissellichten en dergelijke. Foto's zeggen meer als worden dus bij deze.





En ook maar direct een foto van de centrale die alles moet gaan aansturen.



Ik moet alles nog wel even wat netter afwerken zie ik.
Tot zover.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

Je schreef dat je 2 van de 3 wissels werkend had, was het niet zo dat wissel 3 op het vierde blokje zit en wissel 4 op blokje 3.

Ik doe dit even uit mijn hoofd, kies anders even wissel 4 in koploper en kijk of het dan werkt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

Isolatie door een stukje krimpkous is heel gemakkelijk te maken en werkt prima.
krimpkous

Mvg, Jos
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Citaat van: degeluidsman op donderdag 28 juli 2011, 17:42:10
Je schreef dat je 2 van de 3 wissels werkend had, was het niet zo dat wissel 3 op het vierde blokje zit en wissel 4 op blokje 3.

Ik doe dit even uit mijn hoofd, kies anders even wissel 4 in koploper en kijk of het dan werkt.

Hoi Peter,

Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik had van AlbertJan een aansluitschema gekregen en daar staat het duidelijk op vermeld  >:-D
De wissel schakelt soms wel en soms niet dus na de vakantie moet er waarschijnlijk een nieuwe aandrijving in.  8o

Citaat van: Jos op donderdag 28 juli 2011, 18:34:31
Isolatie door een stukje krimpkous is heel gemakkelijk te maken en werkt prima.
krimpkous

Hoi Jos,

Dit is inderdaad een mooie en simpele oplossing helemaal top  :thumbup: :thumbup:

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Ik ga over een paar uur met vakantie dus over een paar weken ben ik er weer.
Het zal afzien worden zo zonder treinen en het forum.  >:-D >:-D

Misschien op de camping een internet verbinding  >:-D >:-D >:-D

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Niels koploper testbaan
Fijne vakantie Niels,

En die laptop zou ik maar meenemen als ik jou was  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi medespoorders,

Vannacht terug gekomen en kon de verleiding niet weerstaan om toch de baan eens op te starten.
Had ik het maar niet gedaan vanwege de teleurstelling  :-( :-( :-(
Voor mijn vakantie liep DDW en Koploper redelijk.

Na het opstarten van de PC en DDW kreeg ik de melding om de DirectAcces uit te schakelen  :help:
Of het IO apparaat  :help:

Iemand een idee wat hiermee bedoeld wordt  :help: :help: :help:

Alvast bedankt.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi,

Niemand met een idee wat / welk programma of deel ervan ik moet uitschakelen en/of verwijderen?

Groet niels
Re:Niels koploper testbaan
Om je op weg te helpen.
DDW > Instellingen > Parameters instellen > Verbindingen.

Mvg,
Peter
Re:Niels koploper testbaan / Probleem met DDW
Hoi Peter en alle andere

Citaat van: Freak op zondag 14 augustus 2011, 13:13:32
Om je op weg te helpen.
DDW > Instellingen > Parameters instellen > Verbindingen.

De instellingen in DDW heb ik overgenomen van deze site http://members.chello.nl/h.jorissen/ddwkoploper.html

Toch krijg ik de volgende 2 meldingen:





DDW geeft het volgende in het scherm:



Al met al werkt het helaas nog niet.
Wie weet wat het probleem kan zijn  :help: :help: :help:

Ik hoor het graag.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

Het heeft toch gewerkt. Als het heeft gewerkt moet er iets veranderd zijn.

Daat staat ook:
CiteerOpmerkingen:
- XP gebruikers dienen ook nog Treiber für Windows NT (für den Betrieb des unter Windows NT/2000/XP notwendig) te downloaden.

Mvg,
Peter
Re:Niels koploper testbaan / Probleem met DDW
Hoi Peter,

Ik heb de Trieber fur Windows NT ook geïnstalleerd.
En ja het heeft inderdaad gewerkt.
Wat er veranderd is weet ik ook niet.
Heb geen programma's op deze PC gezet.
En naar mijn weten ook geen instellingen veranderd.
Er zit geen internet aansluiting op deze PC.
Wat er dus veranderd is waarom het nu niet meer werkt weet ik niet.
Heel vreemd allemaal.

Groet niels
Re:Niels koploper testbaan
al geprobeerd om opnieuw te installeren, kan zo maar helpen dat zorgt in ieder geval wel dat de instellingen weer "normaal" zijn

ben voor de rest niet bekend met ddw dus daar kan ik je niet mee helpen


gr max
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Max,

Ja, dat heb ik ook geprobeerd en het helpt niet.
Heb zelfs Windows opnieuw geïnstalleerd zodat ik zeker weet dat er geen andere programma's op staan die mogelijk de werking kunnen beïnvloeden.
Niets heeft tot nu toe geholpen.

Wat Peter al aanhaalde klopt zeker.
Het heeft gewerkt dus er is iets veranderd. Maar wat  :help: :help:

Toch bedankt voor het meedenken.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

Welk OS gebuik je op je systeem en welke versie van DDW heb je geinstalleerd.

Mvg,
Peter
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Peter,

Ik maak gebruik van Windows XP Home Edition met SP2.
En DDW versie 0.78 inclusief de Treiber für Windows NT (für den Betrieb des unter Windows NT/2000/XP notwendig).

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

Jeempie zeg en mooie tafel waar weinig over te zeggen valt, oke de poten lijken me wat onstabiel te kunnen worden vooral aan de onderkant zal ik deze even extra ondersteuning geven.
Wesley gaf dit ook al eerder aan.

Leuk om eerst even met een testbaantje te beginnen want daar ben ik nu ook mee begonnen, oke even een tijdtje stil gestaan maar probeer elke week als het kan twee avonden er mee aan de slag te gaan.
Deze zinvolle tip neem ik zeker aan van Henk (Hendrik-Marklin) die ook aangaf dat alles wat beter in het hoofd bleef zitten. :thumbup:

Ik rij zelf niet met een een delta maar met een interface met daarbij een unit control, dus kan ik je niet overal mee helpen maar blijf je zeker volgen en kan van jou zeker ook wat van op gana steken.

Wens je heel veel succes en vooral plezier met Koploper.

Groet Wim.
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Wim,

Bedankt voor de positieve reactie.
Ik hoop dat het probleem met DDW snel verholpen zal zijn.
Ben wel aan het kijken voor een CS1 Reloaded of een ECOS. (probleem is het geld  :D).
Dus mocht iemand er nog 1 in de kast hebben liggen en er graag vanaf willen. Bij deze houd ik me aanbevolen.

De tafel is (misschien in tegenstelling tot wat het lijkt) erg stevig. Kan er met gemak op lopen (als het nodig mocht zijn). In de toekomst is het de bedoeling dat er een laag onder komt voor het schaduwstation. Wordt hij weer wat extra stevig  8o.

En wat je zegt over het bezig zijn met de hobby. Ik kan me er alleen maar bij aansluiten. Mijn vrouw denkt er helaas wat anders over  >:-D
Maar ik ga zeker mijn best doen.

Groet Niels

Re:Niels koploper testbaan
Hoi Niels

Wij zijn ook begonnen met DDW maar hebben toen een Edits Pro overgenomen van Hero (Robin) en deze centrale werkt ook goed met koploper.Ik heb begrepen dat als je goed bent met electronica deze zelf kan bouwen????Wij zijn ook twee leken wat dat betreft maar misschien is dat wat voor je?

Harald & Alex
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Citaat van: harald en alex op maandag 15 augustus 2011, 10:21:41
Hoi Niels

Wij zijn ook begonnen met DDW maar hebben toen een Edits Pro overgenomen van Hero (Robin) en deze centrale werkt ook goed met koploper.Ik heb begrepen dat als je goed bent met electronica deze zelf kan bouwen????Wij zijn ook twee leken wat dat betreft maar misschien is dat wat voor je?

Harald & Alex

Hoi Harald & Alex,

Ik ben erg benieuwd naar deze centrale?
Ga op jullie draadje kijken in de hoop deze te zien.
Mogelijk hebben jullie extra informatie over de centrale en eventueel een bouwschema??

Bedankt

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

Over EDiTS-Pro zul je niet veel meer vinden. Het is een systeem uit 2000 (boek Okt 2000).
Er is wel een site voor EDiTS en EDiTS-Pro.
Zie: http://hendk.home.xs4all.nl/

Er is later een ander systeem uitgekomen en wel de DCC Command Station.
In eerste instantie enkel geschikt voor DCC, maar later door de Ontwerper en auteur Patrick Smout uitgebreid met een update voor Motorola (Marklin).
Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10559.0

Mvg,
Peter
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Peter,

Dat is een hoop informatie maar even goed bedankt.
Ik dacht dat het allemaal wat makkelijker zou zijn/worden  :D :D :D

Er zijn dus meer systemen mogelijk dan ik al dacht.
Ik blijf voorlopig nog maar even proberen DDW aan de gang te krijgen of er moet een goede aanbieding langs komen voor een CS1 of een ECOS  8o

Dat wil niet zeggen dat ik niet blij ben met je inbreng. Het geeft me nog meer inzicht in de mogelijkheden.
De keuze is reuze zal ik maar zeggen.

Voorlopig dus maar blijven zoeken naar een oplossing voor DDW.
Ik denk dat ik straks mijn complete PC zal leegmaken en opnieuw Windows XP erop zal zetten.
Dan DDW en Koploper opnieuw installeren en kijken wat hij gaat doen  8o

Duimen maar hahaha.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi allen,

Vandaag bezig geweest met het opnieuw installeren van Windows.
En zoals we van Windows gewent zijn gaat dat niet zonder slag of stoot.
De ene wil hij niet verwijderen zelfs niet als er een nieuwere versie voor in de plaats komt.
Dus een dual boot gemaakt voor even.
Eerste versie verwijderd. Weer opnieuw het hele proces doorlopen.
Enz. enz. enz.

Met andere woorden het wil nog niet echt opschieten.
Mogelijk een oplossing gevonden  :D :D in een CS1 via ....

FF afwachten wat de onderhandelingen gaan opleveren.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Niels koploper testbaan
Kom, kom, Niels,

niet zo snel opgeven :D

Groetjes, John
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Citaat van: Tilly op dinsdag 16 augustus 2011, 06:45:39
Kom, kom, Niels,

niet zo snel opgeven :D

Groetjes, John

Sorry John,

We zijn niet allemaal zo vasthoudend als jij  :D :D :D :D
Het is ook nog niet zover eerst maar even afwachten hoe het loopt.
Tot die tijd blijf ik gewoon bezig met proberen en blijven proberen.
Maar ik moet wel zeggen dat ik over het algemeen voor de makkelijke oplossing ga  O:-D

Groetjes Niels
Re:Niels koploper testbaan / NIEUW
Goedendag allemaal,

Het is er toch van gekomen (sorry John ik geef toch echt wat sneller op dan jij  :oops: :oops: :oops:

Vandaag heb ik voor een hele leuke prijs een CS1 aangekocht met de originele update.
Morgen maar eens aansluiten en kijken wat me dat gaat brengen.
Er zit een cross-over kabel bij dus het moet toch lukken om hem aan de PC te gaan hangen  :?

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Niels,

ik hoop voor je dat dit wel probleemloos gaat ;)

Groetjes en succes ermee, John
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi allen,

Zojuist de CS1 aangesloten en het werkt  :thumbup:
Snel ff 2 locs ingevoerd en rijden maar.

Nog niet echt bezig geweest met de AJ-K83 en AJ-S88 decoders.
Eerst maar genieten van het rondjes rijden  :D :D :D

Groet Niels