Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

kantoorgebouw van Custom Models Railroads

Gestart door RolS zondag 17 juli 2011, 15:31:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kantoorgebouw van Custom Models Railroads
Het is lastig om een bouwpakket te vinden van een kantoorgebouw dat op een Nederlandse baan past.
Het Amerikaanse merk CMR heeft fraaie modellen:


De onderdelen zitten in platte, witte platen acryl. Ze zijn uitgesneden en bewerkt met een laser. Het materiaal is acryl, een harde kunststof. Het heeft andere eigenschappen dan het styreen van de grote Duitse merken.
Het lijmen en verven moet gebeuren met voor harde kunststoffen geschikte produkten:

Lijmen: Plastruct Plastic Weld verkrijgbaar bij de modelbouwzaak en voor grote oppervlakten Bison Kit transparant.
Grondverf spuitbus ColorWorks Primer grijs 918560 (de bouwmarkt).
De muren worden bespoten met Dupli-Color platinum terracotta satin mat 8200 en de vensters met Dupli-Color platinum chocolade bruin satin mat 8017 te koop in de Gamma.
De 3M Spray Mount (grote kantoorboekhandel) wordt gebruikt om de papieren "gordijnen " op het "glas" te lijmen.

Hier een foto met de onderdelen, alles moet geverfd worden:


Het bouwpakket is opgedeeld in "units". Een unit wordt afgebouwd voordat wordt begonnen aan een andere unit.
Eerst de unit los in elkaar zetten om te kijken of alles past, zie foto boven naast het klokje. Een enkel slotje is bijgevijld.
Alle onderdelen aan beide kanten licht schuren (korrel 600 of fijn), dan houden lijm en verf beter.
Wel oppassen, het materiaal is bros, smalle delen breken snel. Dit is wel weer te lijmen.
Een stuk schuurpapier plak ik met plakband vast op een blokje hout:


De muuronderdelen van de unit aan elkaar lijmen met Plastruct. De dunne lijm via het kwastje in de naden laten lopen. De onderdelen 15 tot 20 seconden vast houden. Na enkele minuten zit het muurvast:


Voordat de vensters bevestigd worden, eerst de muren verven. De binnenkant afplakken met bv. Tessa schilderstape, want later worden de vensters hier tegen aangeplakt.
De muren dekkend gronden in 4 of 5 lagen.
Daarna in 4 of 5 lagen dekkend bespuiten met terracotta kleur:


De vensters op dezelfde wijze afplakken waar later gelijmd gaat worden, gronden en verven.
Het venster eerst afplakken:


dan de spuitbus met grondverf en daarna met chocolade bruin satin gebruiken:

Later komt op de blanke delen de lijm om het venster tegen de muur te plakken.

Nu het venster tegen de binnenzijde van de muur plakken met Bison Kit transparant:

Het venster aan de voorzijde is al voorzien van glas en gordijnen en dat gaat zo:
het papier met de gordijnen op de bedrukte zijde bespuiten met 3M Spray Mount en na 25 seconden een vel imitatie glas erop geplakt:


Samengevat, per unit:
- de onderdelen aan beide zijden licht schuren
- de muurdelen van 1 unit aan elkaar lijmen
- de muurdelen gronden en verven
- de vensters gronden en verven
- een venster tegen een muur plakken
- daarachter het glas/gordijn plakken
- indien verlichting gewenst is, de binnenzijde zwart verven of met zwart karton
  beplakken.
De units op elkaar plakken.

Het dak is afgewerkt met Woodlands ballast, medium, lichtgrijs. Er is een trafohuisje uit Faller 120236 op gezet.





Het Fidelity & Guaranty Building meet 18,5 bij 23 bij 23 cm zonder de bijgevoegde stoepen.
Om de hoogte van het gebouw aan te passen aan de omgeving, heb ik 2 kleine units niet gebruikt. Het is in de hoogte uit te breiden met een extra bouwpakket.
In de doos zit een uitgebreide handleiding in het Engels, deze staat ook op de webpagina:
http://www.cmrtrain.com/

Ik heb het in de VS bij Custom Model Railroads per e-mail besteld.
Kosten in november 2010:
bouwpakket 156 dollar
verzenden      40 dollar
In Nederland betaald aan TNT Post 40,05 euro,
totaal 185 euro

Het is handig om bij CMR voor de Plastruct lijm een leeg flesje met toedieningsnaald te bestellen. De lijm zit standaard in een flesje met kwast,

groeten, Rolf



Re:kantoorgebouw van Custom Models Railroads
Hi Rolf,

Ik vind het een fantastisch mooi gebouw, maar ik vind 185 euro wel erg duur :(

Gr. Daan
Re:kantoorgebouw van Custom Models Railroads
Beste Daan,
het is veel geld.
Maar het heeft veel bouwtijd gevraagd en dus veel bouwplezier gegeven  :)

groeten, Rolf
Re:kantoorgebouw van Custom Models Railroads
Prachtig gebouw  :thumbup:
Voor mij iets te groot, voor mijn klein baantje,
Maar jij heb er een mooie ruimte voor ;)
Re:kantoorgebouw van Custom Models Railroads
Een heel goed alternatief zijn deze bouwpakketten:  http://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/category/HOScaleKits

Grt, Ronald.
Re:kantoorgebouw van Custom Models Railroads
Inderdaad Ronald, Woodlands heeft mooie gebouwen. Drie gebouwen uit de DPM reeks heb ik hier staan.
CMR biedt weer andere produkten aan, vaak grote modellen,
groeten, Rolf