Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

SBB RIC-wagens

Gestart door aleva000 zaterdag 17 februari 2007, 20:44:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2006

offline
SBB RIC-wagens
Hallo allen,
volgens mij mist nog in de Märklin-collectie (of liever: aanbod) de beroemde SBB RIC-wagen (UIC-X), beter bekend als Am en Bm. Kleur oorspronkelijk donkergroen. Later verbouwd van coupérijtuig naar wagen met open ruimte met interieur als EW iv. Kleur buitenkant licht grijs/groen. Ook zijn er een paar in het blauw geschilderd voor het verkeer in nachttreinen.

Voorbeeld: http://i93.photobucket.com/albums/l72/aleva000/images/imm012_zps0fb31da0.jpg.

Als Märklin deze eens zou uitbrengen (dan kon ik ze op mijn DB-baan in het internationale verkeer inzetten, waarvoor ik nu EW ii "misbruik").

Groeten,
Willem Aleva

(edit: 2-11-2013, link naar foto aangepast)
Re: SBB RIC-wagens
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: SBB RIC-wagens
Volgens mij heeft Rivarossi of Liliput die in de collectie gehad, en dan ook nog de 303 mm-versie (1:87).
Deze zagen er best goed uit, maar vinden: ho maar.

Ik geloof dat ook Jouef ze ooit nog eens heeft gehad, maar daar was de kwaliteit een stuk minder.
Voorlopig moet ook ik het doen met een Amoz (eurofima, oranje) en Bcmoz (eurofima, ligrijtuig, blauw).

John
Re: SBB RIC-wagens
Blausee-Mitholz
gast

Re: SBB RIC-wagens
Hi Willem,

Die wagens zoek ik ook nog maar dan wel 1:100 want anders passen ze niet bij mijn andere M rijtuigen.

Mvg, Johan.
Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2006

offline
Re:SBB RIC-wagens
Märklin maakt ze (nog) niet, de RIC-wagens van de SBB. Dwz. niét met lengte schaal 1:100 en ook niet op lengte schaal 1:87. LS-models levert ze gelukkig wel, en hoe hun wagens liefde op het eerste gezicht zouden zijn heb ik laatst bij de nieuwe aanwinsten getoond.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27176.msg557272#msg557272

Dit zijn supermodellen, daarmee een tikje riskante aankoop voor Märklinrijders met M-rails, zoals ik. Toegegeven, ik heb risico genomen. Maar al met al viel het rijvaardigkrijgen van de RIC-rijtuigen achteraf niets tegen. Uiteraard moest ik met zulke "echt-op-lengte" wagens profiel-meetritten houden, mn. lettend op wat er in de bogen ging uitsteken. Er bleek een relaiskast van een sein binnen profiel te staan en enkele bomen moesten worden herplant, en daarmee was het probleem met profiel-van-vrije-ruimte opgelost. Verder was er op twee wissels ontsporingsgevaar. Dit is ondervangen door - je raadt het al - het verwisselen van assen + wielen door exemplaren met Märklin-correcte flenzen.

En je gelooft 't niet op de M-rails-baan: het rijdt !


we zien hier loc 101 002 met de Bm en de ABm


dezelfde combinatie van opzij


de kopwand van de ABm, prachtig gedetailleerd.

Eén aandachtpunt: de hoogte van de NEM-schacht waar de Märklin-kortkoppeling aan is bevestigd. In de praktijk geen al te groot probleem, maar bij het aankoppelen wel wat gepriegel. Als het aankoppelen dan gelukt is is het prima. Bij rangeren en duwen van de wagens raken de koppelingen de puco's.

groeten,
willem
Re:SBB RIC-wagens
Blausee-Mitholz
gast

Re:SBB RIC-wagens
Hi Willem, mooi gezicht  B)

Zo naast al die 1:100 rijtuigen misstaat het echt niet  :O B) :thumbup:
Heb hier ook even mogen hebben en ook hier doorstonden ze nog met DC assen glansrijk de proefritten.

Fijn dat het allemaal gelukt is en dat je er nog lang plezier van mag hebben  :thumbup:

Denk toch over de groen/wit uitvoering.................................

Mvg, Johan
Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2006

offline
Re:SBB RIC-wagens
Hallo Johan,

is inderdaad mooi spul.
hier een indruk van de hedendaagse groen/witte uitvoering:
http://www.reisezugwagen.eu/?p=7526

ik zit een beetje te fantaseren over de blauw/paarse couchette-wagens:
http://www.reisezugwagen.eu/?p=2119

het rijdt idd allemaal voortreffelijk. Ik kan - als ik de set van de couchettewagens heb een trein van 4 van dit soort wagens formeren. Ik kan ook ze gecombineerd inzetten met 2 DR-rijtuigen die op schaal inderdaad een stuk korter zijn, UIC Y (werkelijke lengte 24,50 m).

groet,
willem
Re:SBB RIC-wagens
Blausee-Mitholz
gast

Re:SBB RIC-wagens
Dat setje 47214 lijkt mij wel wat  B)

Mvg, Johan
Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2006

offline
Re:SBB RIC-wagens
Ha Johan,
dank voor je reakties en leuk dat dit materieel jou ook zo bevalt :-)

bij jou op de baan hebben zo inderdaad mooi gereden. Jouw baan leent zich natuurlijk beter voor 1:87-lange wagens, vanwege de mooie bogen met flex-rails.

groet,
willem
Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2006

offline
Re:SBB RIC-wagens
(nog even nav. mijn bijdage over de aanwinsten sinds Houten verleden week.)

Wederom SBB RIC-wagens bij de BLS "im probe-betrieb!" Altans in model.
Vanuit Houten kwam verleden week in de namiddag het tweetal uit de LS-models set aan op deze modelbaan.
Onderstaande foto's tonen de wagens te Blausee-Mitholz; tractie Re 485.





(Bedankt, Johan, voor de foto's, en natuurlijk ook voor het proefrijden op de BLS!)

In de rubriek "show nieuwe aanwinsten" had ik de set laten zien, zoals ik met het pakketje onder de arm ermee thuis kwam een paar uur later.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27176.msg574146#msg574146

Deze materieeluitbreiding betreft de nachttreinen; dit zijn twee Bcm's, dwz. coupé-rijtuigen met couchettes, dus ligrijtuigen. LS-models heeft ze prachtig na laten maken door Modern Gala, keurig met opgemaakte bedden en met de ladders om de bedden op niveau 2 en 3 te beklimmen. Na de bekende aanpassing (wisselen van assen + wielen met Märklin-compatibele flenzen) en het aanbrengen van een paar andere meegeleverde onderdelen konden de wagens bij mij de baan op. Eerst reden de twee Bcm-wagens samen een paar proefslagen. Hier zijn ze te zien met 101 002 in het station.



Nadat daarna de beide groene RIC-wagens (Bm+ABm) waren opgehaald rangeert een E63 met een tweeassige postwagen het geheel tegen beide ligrijtuigen, die op spoor 4 staan de wachten.



Als dat gebeurd is wordt de 101 002 voor de trein geplaatst en is de trein na nemen van de remproef vertrek-gereed.



Na een slag gereden te hebben komt de trein weer terug, nu op spoor 3. De kopwand van één van beide Bcm's is hier te zien.



Al met al blijf ik van mening dat dit geweldig modelspoormaterieel is. Niet alleen een kleurvariant van andere uitvoeringen, maar alle specifieke details van de ligwagen correct (voor zover ik kan beoordelen - gedeeltelijk bestudeerd op internet) aangebracht.

groeten,
willem
Re:SBB RIC-wagens
Blausee-Mitholz
gast

Re:SBB RIC-wagens
Citaat van: aleva000 op zondag 16 oktober 2011, 14:48:21
Wederom SBB RIC-wagens bij de BLS "im probe-betrieb!" Altans in model.
Vanuit Houten kwam verleden week in de namiddag het tweetal uit de LS-models set aan op deze modelbaan.

groeten,
willem

Hi Willem, ja dat was zo uit de doos de baan op en niet één keer ontsporen ook niet geduwd Toch klasse voor 2-rail materieel op een 3-rail baan  B)

Mvg, Johan
Re:SBB RIC-wagens
rovanko
gast

Re:SBB RIC-wagens
Citaat van: aleva000 op zaterdag 10 september 2011, 16:16:52



we zien hier loc 101 002 met de Bm en de ABm

Hallo,

Als tamelijk nieuwe deelnemer aan het forum stuitte ik op bovenstaande foto, en dat bracht me alsnog tot het volgende commentaar:

Weet je dat de afgebeelde twee Zwitserse rijtuigen jarenlang dagelijks tussen Bazel en Maastricht/Amsterdam hebben gereden? Op het Nederlandse traject bestond de treinstam - zeker in de laatste jaren dat de trein reed - veelal uit vier rijtuigen:

a)een groen/beige rijtuig 2e klas van de CFL (exact model van Roco op basis van de Duitse Silberling van dat merk en vroeger ook door Lima gefabriceerd)

b)de twee SBB RIC-rijtuigen (een AB en een B ) (modellen LSM); en

c) een SNCF corailrijtuig 2e klas met bagageafdeling (modellen gemaakt door zowel Roco als Piko)

Soms werd het SNCF corailrijtuig  vervangen door een SBB bagagerijtuig met de oudere belettering SBB-CFF (model van Jouef en binnenkort ook van LSM!) en soms werd ook wel het Zwitsers 2e klas rijtuig door een - grijze - Bm van de Italiaanse spoorwegen vervangen.

Op een "Nederlandse"baan  kun je er dus gewoon een Nederlandse loc voorzetten, op een "Luxemburgs/Belgische" baan (traject Luxemburg-Luik) een Belgische of soms een Luxemburgse dieselloc en op het aansluitende traject Luik-Maastricht na kopmaken in Luik een Belgische dieselloc. En uiteraard vice-versa.

Zo'n stel rijtuigen - in model alle vier op schaallengte - geeft een interessant afwijkend (maar volstrekt getrouw ) beeld op de baan.

Gegroet,

Rob
Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2006

offline
Re:SBB RIC-wagens
hallo Rob,
ja zeker, weet ik dat nog. Wat een bedrijf was het toen hè? Deze SBB RIC-wagens werden zelfs geleend voor inzet in het binnenlandse verkeer. En verder bestond enige tijd de Loreley express uit dit soort wagens.

dus nòg een argument om binding met deze wagens te hebben.

voor meer lol, bekijk de volgende plaatjes (maar dat wel over leuke D-treinen, maar niet per se in NL):
http://www.reisezugwagen.eu/?p=2300

groetjes,
willem
Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2007

offline
Re:SBB RIC-wagens
Hier een foto genomen uit een SBB RIC rijtuig na vertrek uit Maastricht.



Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:SBB RIC-wagens
rovanko
gast

Re:SBB RIC-wagens
Dag Aldert,

Dat is een leuke foto. Achter de locs lopen twee (toen nog) effen groene CFL-"Wegmann" rijtuigen (een AB en een B ), gevolgd door een Zwitsers bagagerijtuig en een Zwitsers AB en vermoedelijk Italiaans B rijtuig. Daarachter zal ongetwijfeld nog wel een Italiaans rijtuig, wellicht zelfs twee, lopen en -ook dat is zeer wel mogelijk - nog een of twee Franse rijtuigen. Ik denk dat deze trein vanwege de op de foto zichtbare samenstelling in de vakantietijd reed, want in het stillere seizoen was de trein veel korter. Nederlandse gezinnen gingen toen nog per trein naar Luxemburg om daar te gaan kamperen. Vele campings lagen vlak langs de Noord-Zuid spoorlijn die Luik met de stad Luxemburg verbindt. Heel wat jongens (en hun vaders!) hebben daardoor interesse gekregen in het spoorweggebeuren dat dagelijks aan hen voorbij trok.

Gegroet,

Rob
Re:SBB RIC-wagens
Joost_B
gast

Re:SBB RIC-wagens
Hmmm,

Vandaag een nogal treurig voorval.
Na het inbouwen van binnenverlichting wou ik wat vette vingers van de ruiten vegen.
Slecht idee! Je neemt de zilveren raamomlijsting meteen mee. Compleet verdwenen.

Pas hier dus mee op.

Gr Joost
Re:SBB RIC-wagens
rovanko
gast

Re:SBB RIC-wagens
Citaat van: Joost_B op dinsdag 20 maart 2012, 23:31:13
Vandaag een nogal treurig voorval.
.

Dag Joost,

Ik zou je raden om LSM < info [at] lsmodels.com  >  een mailtje te sturen en aan de hand van het productienummer dan wel het setnummer héél precies uitleggen welke raampartijen ongelukkigerwijze van hun zilverkleurige omrandingen zijn ontdaan toen je ze schoonmaakte. Bij LSM is ondermeer Alain Jennes werkzaam en die leest en spreekt ook vlaams. Wellicht kan hij je helpen. LSM heeft de laatste tijd meermaals medegedeeld dat ze vervangende onderdelen in voorraad hebben.

Succes toegewenst.

Rob


Edit Gerard: mailadres aangepast
Re:SBB RIC-wagens
Joost_B
gast

Re:SBB RIC-wagens
Rob,

Uiteraard heb ik dat meteen gedaan. Echter is mijn ervaring met mailcontact met LSM niet heel positief.
Maargoed, we wachten op antwoord!

Gr Joost
Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2006

offline
Re:SBB RIC-wagens
wil nog even reageren op die geweldige foto vanuit maastricht. Heerlijk!
en: RIC wagens werden ook geleend voor de binnenlandse dienst maastricht-zandvoort vv.
dat was nog 'ns een bedrijf!
Re:SBB RIC-wagens
Blausee-Mitholz
gast

Re:SBB RIC-wagens
Nou Willem, ik heb eindelijk dank zij jou  B) mijn RIC versterkings rijtuigen.


Ze zijn op Blausee-Mitholz gesignaleerd hoor  :thumbup:

verhip staat die fotograaf ook weer  8o die moet er ook altijd bij zijn  :?

Mvg, Johan
Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2006

offline
Re:SBB RIC-wagens
Hallo Johan,
dank! Leuke foto en prachtig materieel.
Sta je mooi oog in oog met die ene fotograaf die er altijd is :-)

veel plezier met de RIC-wagens. Kun je mooi je IC versterken in de spits.

groet,
willem
Re:SBB RIC-wagens
sbbmarklin
gast

Re:SBB RIC-wagens
Hallo Johan,

Wat ga je er nog meer aaanhangen?

Gr Arnout.
Re:SBB RIC-wagens
Blausee-Mitholz
gast

Re:SBB RIC-wagens
Citaat van: aleva000 op maandag 09 april 2012, 14:45:57
Sta je mooi oog in oog met die ene fotograaf die er altijd is :-)

Die gozer is in de tijd blijven hangen volgens mij, die grijze Kangoo staat er nog altijd terwijl ik allang een scenic rij  :-)

@Arnout, nee ik hang ze als versterking aan de IC's
Ze gaan op dit moment als leeg mat mee richting Brig achterop een stam BLS EW-I getrokken door de BLS Re 4/4 161 met sound

Mvg, Johan
Re:SBB RIC-wagens
sbbmarklin
gast

Re:SBB RIC-wagens
Ik dacht al: Hij gaat ze toch niet achter 1:100 rijtuigen hangen.

Gr Arnout.
Re:SBB RIC-wagens
Dennis1984
gast

Re:SBB RIC-wagens
Johan,

Leuk dat jij ze nu ook hebt. Ik heb ze zelf ook. Ik twijfel nog om een extra setje te kopen, maar het ziet er niet naar uit dat er een ReRun komt van de 47228. Van de andere twee sets wel, dus wie weet.

Het zijn prachtige rijtuigen!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:SBB RIC-wagens
rovanko
gast

Re:SBB RIC-wagens
Citaat van: Joost_B op woensdag 21 maart 2012, 18:44:34
mijn ervaring met mailcontact met LSM niet heel positief.

Dag Joost,

Al wat vernomen van LSM waar het de vervangende raampartijen betreft?

Gegroet,

Rob
Re:SBB RIC-wagens
Joost_B
gast

Re:SBB RIC-wagens
Rob,

Nee, as usual beantwoord LSM de mail niet.

Mvg,

Joost
Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2007

offline
Re:SBB RIC-wagens
Deze foto heb ik gemaakt in mei 1994, de laatste dag van de lopende dienstregeling en ook tevens de laatste trein van Maastricht naar Basel SBB  :-( :

Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2006

offline
Re:SBB RIC-wagens
mooie herinnering. Wel korte trein, 2 rijtuigen.
goede foto !
Re:SBB RIC-wagens
rovanko
gast

Re:SBB RIC-wagens
Hallo,

In Luik werden er meestal wel wat extra rijtuigen aan de trein richting Luxemburg toegevoegd. Overigens kwam het de laatste periode dat de trein naar Bazel reed wel meer voor dat slechts de twee Zwitserse rijtuigen het gehele convooi tussen Maastricht en Luik vormden.

Gegroet,

Rob
Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2006

offline
Re:SBB RIC-wagens
zoals je misschien gelezen hebt is de SBB bezig dit soort wagens nogeens te reviseren en ? wat ze noemen ? een derde leven te geven. Goed nieuws lijkt me zo. Ze staan eigenlijk te boek als Bpm 51 (want RIC-wagens, daar voldoen natuurlijk veel meer rijtuigen aan, dus die term is niet zo heel handig). De ?p? in deze codering duidt erop dat de wagen een middengang en verder open ruimten heeft, ipv. de oorspronkelijke zijgang met coupé?s. De 51 slaat op het inzet regime: uitwisselbaar, dus grensoverschrijdend volgens RIC-norm. Dit getal komt voor als eerste twee cijfers in het UIC-wagennummer.

De verbouwing bij SBB gebeurt in twee vormen:

-   beperkte verbouwing,
deuraansturing, vrijgave en vergrendeling ?seiten selektiv?; de deurkruk wordt vervangen door een drukknop; verder aanpassing (ep-) rem-aansturing. Asbest-verwijdering; Uitschakeling van de (electrische spannings-) voorzieningen voor grensoverschrijdend verkeer, dus ontnemen van de RIC-status;

-   uitgebreide renovatie,
bovenop genoemde aanpassingen, nieuw geschilderd, interieur verfrist.

In beide gevallen verliest de wagen de RIC-status, en omdat hij alleen in binnenverkeer wordt ingezet verandert het getal 51 aan het UIC-nummer in 50. En naar gebruik van de SBB wordt voor binnen-verkeer wagens so-wie so de aanduiding Bpm niet aangebracht maar alleen ?B?

op bijgaande foto?s zien we zo?n (beperkt) verbouwde wagen, in Brig, met ook op de hoeken speciale aanduidingen voor de deur-besturing. Verder zien we de andere opschriften op het rijtuig.




Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:SBB RIC-wagens
Citaat van: aleva000 op zaterdag 10 september 2011, 16:16:52
het probleem met profiel-van-vrije-ruimte opgelost.
Er zijn van die draadjes waar je na een jaar nog steeds blij van wordt. Zoals dit leuke draadje.

Tegelijkertijd besef ik dat de schrijver geen bovenleiding gebruikt, en er dus voorlopig nog niet achter zal komen dat de bovenleidingsmastjes zich ook bevinden binnen het profiel van de vrije ruimte bij de binnenboog van M-rails.
Re: SBB RIC-wagens
sbbmarklin
gast

Re: SBB RIC-wagens
Ik heb een paar weken geleden nog in zo,n rijtuig gezeten tussen Brig en Geneve.
Dit hebben we bewust gedaan omdat het warm was en eigenlijk de enige rijtuigen zijn waar
het raam gewoon open kan. wel zo lekker met 30 graden. Alleen niet schrikken als je met
je hersens uit het raam hangt en er komt een tegen trein langs.

Gr Arnout.
Re:SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2006

offline
Re:SBB RIC-wagens
Citaat van: Jan22 op woensdag 23 oktober 2013, 00:29:49
Tegelijkertijd besef ik dat de schrijver geen bovenleiding gebruikt, en er dus voorlopig nog niet achter zal komen dat de bovenleidingsmastjes zich ook bevinden binnen het profiel van de vrije ruimte bij de binnenboog van M-rails.

Hallo Jan Willem,
toevallig kom ik zelf weer even op dit draadje en zie je bericht.
Toen nog geen (zichtbare, maar denkbeeldige) bovenleiding, afgelopen paar weken net wèl mee begonnen. Ik heb mastjes van Electrotren. Die zijn gunstig qua prijs en zijn vergelijkbaar met de masten van Märklin (voor K-rails) en laten zich gemakkelijk bevestigen. Ik heb bij de aanleg van de bovenleiding inderdaad weer een RIC-wagen gebruikt om steeds te testen of ik binnen profiel bleef. De binnenboog (5100) van de M-rails noodzaakt mij om de masten niet aan de binnenkant, maar aan de buitenkant te zetten. Ik weet zelf nog niet of ik dat zo mooi vind, ik kijk het nog even aan. Bij mij wordt de bovenleiding overigens niet functioneel, dus ik hoef er geen rekening meet te houden dat de rijdraad precies goed uit komt. Bij overloopwissels in de hoofdbaan speelt op die manieer ook goede plaatsing van de masten. Als de wissels in gebogen stand staan meer ruimte nodig is om de wagens met uitstekende hoeken te laten passeren. Ik heb de masten 1/2 rail-lengte vóór elk wissel geplaatst.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38739.msg835036#msg835036

groet,
willem
Re: SBB RIC-wagens
Lid sinds: 2006

offline
Re: SBB RIC-wagens
Hierboven heb ik wat verteld over het renovatieprogramma, met beperkte en volledige renovaties.
Intussen heb ik ook een foto van een (voormalige) RIC-wagen die volledig gerenoveerd is en in de nieuwe kleuren is geschilderd. Het ziet er keurig uit. En ja, inderdaad, prettig dat de ramen gewoon open kunnen. De dag dat ik de foto nam in Montreux was het idd een warme zomerdag.



groet,
willem