Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Een nieuwe start

Gestart door doef dinsdag 28 juni 2011, 19:17:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: 14/01/14 rotsen uit schuim
en nog een uit een andere hoek
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: 14/01/14 rotsen uit schuim
Goed opgebouwde modelbaan. Ik blijf dit volgen.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: 14/01/14 rotsen uit schuim
Hoi Doef,

De dagen worden korter, de avonden langer, de bladeren vallen etc etc. Maar de vraag die mij de afgelopen dagen om de een of andere reden bezighield: het staat het met dit prachtige project?

Spannend!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: 14/01/14 rotsen uit schuim
Goed hoor! Ben bezig met besturing. Ik heb een proefbaantje gemaakt en wil de komende kerstvakantie experimenteren met een arduino. Ik zal mijn vorderingen posten.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: 14/01/14 rotsen uit schuim
Citaat van: doef op donderdag 18 december 2014, 22:32:57
de komende kerstvakantie experimenteren met een arduino.
Hier ben ik zeker nieuwsgierig naar ik ben bezig om mijn kijkdoosbaan te laten rijden op een raspberry-pi met een gertbot info zie mijn  topic.
Ik weet dat een Arduino sneller is dan een Raspberry-pi maar wist niet dat die ook mogelijkheden had om een treinbaan te besturen.
Verder leuk hoe je je bergen en trestles maakt ga zeker verder volgen
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: 14/01/14 rotsen uit schuim
Ik heb begrepen dat je vrij gemakkelijk s88 kunt aansluiten op een arduino. Dat wil ik dus proberen. En dan vervolgens remmodules, seinen en wissels er mee sturen op basis van bezetmeldingen. Ook heb ik een can bus shield besteld. Je schijnt je arduino dan rechtstreeks op je railbox te kunnen aansluiten, dan heb ik dus een combi van arduino en ms2. Maargoed. Ik krijg net te horen dat mijn arduino pas 21 januari geleverd wordt... :-( enfin, kan ik alvast remmodules solderen.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: proefbaantje
Ik heb een Mplex plaat op het trapgat gelegd om een maandje of langer te experimenteren. Ook heb ik voor 't eerst een printplaatje gesoldeerd. een remmodule volgens schema van huib maaskant. http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm (nog niet getest)
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: proefbaantje
hierbij het baanplan, verdelen in 4 blokken. Ik wil kijken of ik het automatisch werkend krijg. In theorie kunnen er drie treinen automatisch rijden.

Als D = bezet, dan C = onveilig, trein stopt
Als C = bezet, dan A = onveilig, trein stopt + B = onveilig, trein stopt
Als B = bezet EN C = vrij, dan wissel 2 in stand b en A = veilig, trein begint te rijden
Als A = bezet EN C = vrij, dan wissel 2 in stand a en B = veilig, trein begint te rijden
Als A = bezet EN B = vrij, dan wissel 1 in stand b en D = veilig, trein begint te rijden
Als B = bezet EN A = vrij, dan wissel 1 in stand a en D = veilig, trein begint te rijden

stoppen gaat met remmodules.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: proefbaantje
Nou, dat was fijn thuiskomen zonet! Vandaag bij de post:

Uit het Verenigd Koninkrijk:
Een CAN BUS Shield voor op mijn arduino. Dit ding heeft een seriële uitgang waardoor je een verbinding kunt leggen met de railbox. Zie voor een aansluitschema: http://code.google.com/p/railuino/  bij de downloads staat een fijne powerpoint met een aansluitschema en een voorbeeld.

Uit Polen:
Een setje stekkers (10 pins mini din) die op de railbox passen. Deze moet dus op het andere eind van een seriële kabel die in de CAN BUS shield gaat.

Uit Vlissingen:
Een S88 module van Rosoft.

Nu is het wachten dus nog op de arduino (die is ook besteld maar kennelijk lastig leverbaar).

Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: proefbaantje
gisteren heb ik het baanplan nog iets aangepast. Zie hieronder. Vanavond getest met de zelfbouw remmodules. Het werkt! Nu meer relais bestellen, dan kan ik meer modules solderen...
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: proefbaantje
Alle Märklin treinen werken op de remmodule. Ik heb ze keurig ingeregeld, ze stoppen precies waar ik wil.

Ik heb echter ook een T3 van brawa en die remt niet op de remmodule. Ik heb al wat met CV's zitten klooien, maar het werkt nog niet. Volgens de handleiding zit er een Premium digitaldecoder 9750, version 1.0 in.

Wat er lijkt te gebeuren: de trein rijdt het blok in, herkent een negatieve gelijkstroom en schakelt over op analoog bedrijf: rijdt dus door. Als ik het analoog bedrijf uitschakel, dan stoptie koud wanneer de loc het blok inrijdt. Dus niet geremd.

Weet iemand raad?
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: proefbaantje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: proefbaantje
...mailtje aan Huib...
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: proefbaantje
Loc verplaatsen naar de vitrine of Verkoophoekje? B)

Groeten,
Ton.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: proefbaantje
Ha! Succes!
Het is me gelukt mijn Brawa T3 aan de praat te krijgen op remmodules. De oplossing was zoals zo vaak erg simpel, maar je moet 't even weten hè...

De loc meldt zich gewoonlijk automatisch aan als DCC loc. Ik heb de loc verwijderd en in plaats daarvan handmatig ingevoerd als MM2 loc. Problem solved.

Mén, wat voelt dat lekker... :D
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: proefbaantje
Ik heb gisteren en vandaag de werkzaamheden aan mijn trestle brug maar weer eens opgepakt. Zie de foto's.

Lekker aan de keukentafel. Alleen, tja, we moeten nu eten  :) opruimen dus...

Morgen meer, ik hoop dan het brugdek klaar te hebben en een begin te maken met ballast. Maar dat zien we dan wel weer.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
't was niet helemaal ideaal fotograferen, maar dat komt wel weer alstie op zijn plek staat B)
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
Hoi Doef,

Het ziet er bijzonder fraai uit! Overigens vroeg ik me af: waarom Arduino? Waarom niet "gewoon" Koploper of I-Train?

Ik ben gewoon benieuwd, that's all.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
Ha die william. Dank!
Arduino? Tja. Een centrale is me te duur en doet niet wat ik wil. En bovendien lijkt het me wel tof om het zelf uit te vinden. Ik heb ook niet zulke hoge eisen. Op een deel van de baan , het zijspoor zegmaar, wil ik met mijn ms2 rijden, en op het hondenbot automatiseren. Soort veredeld bloksysteem.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
Hoi doef,

Moet er beneden in je station geen omloop mogelijkheid ziiten voor de lokaaltrein, boemel naar boven, zoals dat bijv. in Falls het geval was, Falls is begin punt van het lijntje naar Gefrees en ligt aan de schiefe ebene. Tip; Googel maar eens effe. Anders laat je maar wat horen dan plaats ik wel wat linkjes.


Groeten Jeroen.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
Ha die Jeroen,
Dank voor je reactie. Nee, ik maak daar geen omloopspoortje. Ik ga niet omrijden. Het wordt dus duwen/trekken de berg op/af.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
Vandaag verder met mijn trestle bridge.
Eerst één rij balken, beetje nette curve maken op het oog. Dan de andere balken ernaast en het brugdek is gereed. Nu schilderen.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
Na het schilderen even passen met spoor erop. Dan spoor op maat maken, bedrading aansolderen, nogmaals netjes neerleggen en verlijmen op de brug. Paar oldskool lijmklemmen toegepast  >:-D. En dan ballasten.
Nu moet de boel even drogen, dan kunnen de spelden eruit. Morgen foto's met trein!
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
Brug is bijzonder goed geslaagd.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
Prachtig gedaan mijn complimenten voor dit Kunstwerk. :thumbup:
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
Erg mooi geworden, een echte Profi brug.  :thumbup: B)
Het is inderdaad een Kunstwerk met een grote "K".

Dirk-Jan
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
Top!

Het doet erg Amerikaans aan, of is dit naar oud-Duits voorbeeld?

Mvg,
William
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: trestle brug
dank heren!  B)
@William: inderdaad: die trestle bridges zie je vooral in Amerika. Ik weet dan ook niet of het wel zo stijlvast is in een Württembergische Tijdperk I baan. Ik aarzel nog steeds of ik hem uiteindelijk op mijn baan plaats. Nou ja, anders is het een mooi diorama.

De komende tijd (niet meer in de kerstvakantie) wil ik eens kijken of ik het nog wat kan aankleden met bomen, struiken en gras, en uiteraard moet de onderste rand nog worden bekleed. Ik heb nog geen idee hoe.

Hieronder nog twee plaatjes met een trein erop. Ik heb de spelden die de rails vasthielden verwijderd, de boel zit netjes vast.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: solderen...
Vandaag weer aan mijn proefbaantje zitten solderen. Tweede spoorsectie kan nu beremd worden. Morgen verder. Voor nu wens ik jullie allemaal een heel fijne jaarwisseling!
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: solderen...
Mooi hoor die trestlers geeft altijd het gevoel van nostalgie  :thumbup: goede jaar wisseling
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: besturing proefbaan
Ik ben weer druk bezig met de besturing van mijn proefbaan. Wanneer ik dat onder schot heb ga ik mijn 'grote' baan ook zo besturen. Bijgaand een foto:

links: diodetruc voor vier blokken, de draden lopen door naar een S-88 Module van Rosoft. Deze wil ik rechtstreeks op een Arduino aansluiten (deze wordt eind januari pas geleverd :confused:). Het schema daarvoor heb ik geloof ik al eens gepost.
Dan in het midden de schakelaar van ESU. Deze schakelt 4 remsecties via mijn MS2, en straks via de Arduino (die ik overigens wil koppelen aan mijn railbox zodat beide systemen samen werken). De remmodules heb ik volgens schema van Huib Maaskant/ Floodland zelf gesoldeerd. Ik heb geen ervaring met electronica solderen en ben zo trots als 'n aap dat het werkt  :D.

Rechts een ESU switchpilot Servo waar de twee wissels mee geschakeld gaan worden. Daar heb ik op mijn grote baan al ervaring mee.

Verder wil ik een bedieningspaneeltje maken waarbij de knoppen via de S-88 schakelen. Dat is handig, want ik kan dan aan één knop meerdere commando's hangen en die naar believen via de arduino sketch wijzigen, bijvoorbeeld rijwegen programmeren, of bij een sein veilig ook een wissel omzetten, dat soort dingen.

Het werd een hele bedradelarij: ik heb gepoogd enige orde te scheppen vandaag.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: besturing proefbaan
@edward: Dank!
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | moseltalbahn
Even iets anders, een zijspoortje zogezegd  :)
Ik kom wel eens aan de Moezel in Duitsland en daar lag vroeger (1902-1987) een alleraardigst spoorlijntje tussen Trier en Bullay. Het spoorlijntje is terziele gegaan en de sporen en bielzen zijn voor een groot deel in de jaren 60 weggehaald. Op een steeds kleiner deel van het traject is nog een tijdje doorgereden. In 1987 verliet de laatste lok de Moseltalbahn. Het spoortalud is nog goed herkenbaar en nu grotendeels in gebruik als fietspad. Op het traject was vroeger een panoramarijtuig in bedrijf waar uitstekende moeselwijn werd geschonken, vandaar de bijnaam "das Saufbähnchen", het zuiplijntje. De meeste stationsgebouwen staan er nog en zijn nu vaak in gebruik met een horecabestemming. Ik heb er een boekje over gekocht dat erg interessant is om te lezen en heb één van de stationsgebouwtjes van alle zijden gefotografeerd. Half en half met het idee om dat stationnetje eens na te bouwen op H0 schaal. Wie weet...
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: moseltalbahn
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: moseltalbahn
Misschien is dit dan ook wel een aardige pagina voor je.

Klik

Gr.  Charlie
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: moseltalbahn
Hoi Doef,

Dat ziet er uit als een lekker wegdroomboek. Veel plezier ermee!

Mvg,
William
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan: moseltalbahn
@charlie, leuke link. Dank! Overigens is de moselweinbahn iets anders dan de moseltalbahn, maar ze hebben enkele plaatsen beide aangedaan. Interessant gebied wat dat betreft.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | test remsecties en wisselservo's
Ben ik weer. Ik heb vanmiddag weer even aan mij proefbaantje gewerkt. Er was een remsectie die niet werkte, ik kreeg het niet voor elkaar. Dus maar een nieuwe remmodule gesoldeerd en die werkt vlekkeloos. Verder heb ik de servomotoren op de wissels gemonteerd en ingeregeld. Alles werkt. En dat is fijn natuurlijk :)
Nu even wachten opde arduino die ik volgende week krijg, dan kan ik verder experimenteren.

Ik heb voor de aardigheid een youtubekanaal aangemaakt en er een fimpje van een remtest en één van een wisselservo opgezet. Excuus voor de beroerde belichting, daar moet ik eens wat aan doen. Maar nu even niet :)


Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | Mechanische Stellwerke
Hallo allemaal,
Vandaag landde met een klap (de kat schrok er van >:-D) een tweetal boeken op de mat: Mechanische stellwerk 1 & 2. Twee erg leerzame boeken over stellwerke in het echt en op schaal!
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | test remsecties en wisselservo's
Hallo Doef,

Ik bekijk zo nu en dan je draadje en je bent de laatste tijd wel heel erg goed bezig. Werkt je katten beveiliging nog steeds?

Ik was nu erg onder de indruk van de afremmodule. Ik ben al een paar maanden op zoek naar een zelfbouw module. Echter kon ik deze nergens vinden. Tot vandaag! Scheelt toch behoorlijk in de prijs in vergelijking met  M*.

Zo te horen werkt hij ook nog goed. Ik ga binnenkort de onderdelen bestellen en kijken of ik hem ook werkend kan krijgen.

Heb je nog tips waar ik op moeten letten, die niet op de site staan van je link?

Grt JP
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | test remsecties en wisselservo's
Ha die rocky.
Dank!  Ik heb al mijn info van die link gehaald. Ik vond het verrassend gemakkelijk. In ieder geval veel succes ermee!
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | arduino is binnen!
Toch nog eerder dan verwacht werd deze ochtend mijn arduino pakket bezorgd. Het is een starterskit met allerlei experimenteermogelijkheden, dus ik ga eerst eens lekker spelen voordat ik het op de trein toepas. Eerst even leren hoe dat ding opereert zegmaar.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | arduino is binnen!
Hoi,

De twee miba's heb ik ook.
Zijn erg leerzame boeken en nuttige naslagwerken.
Staat echt heel erg veel nuttige informatie in.
Niet alleen hoe de seinen werken en zo, maar ook welke borden erbij horen langs de baan.

Veel leesplezier!

Groeten,
Ton.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | arduino is binnen!
Hey Doef,

Ik ben heel erg benieuwd van je Arduino set. Ik wilde Raspberry aanschaffen maar twijfelde met Arduino.

Succes er mee en groeten

Christian
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | arduino is binnen!
@pelegrie en anderen: daar gaatie dan. Mijn arduino aansluiten op de baan. Dat gaat stap voor stap. Ik verklap vast dat ik een verbinding heb gelegd tussen mijn arduino en de Märklin Railbox. Maar ik heb nog niks getest. Hieronder stap voor stap mijn vorderingen.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | arduino is binnen!
we beginnen met een seriële stekker, 9 pin sub-D vrouwtje. Deze moet aan de CAN BUS shield die op de arduino komt. Ik heb maar drie draden nodig, CAN_L, CAN_H, en aarde, op resp. pin 5, 3 en 2.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | arduino is binnen!
vervolgens de railbox kant van het verhaal. Dat is wat ingewikkelder. Ik moest lang zoeken op internet maar heb uiteindelijk een 10 pin mini din stekker gevonden (setje van vier, wie belangstelling heeft: ik ben bereid er twee te verkopen.
Man, wat een geklooi. Die pinnetjes zijn klein! Lastig solderen dus. Bovendien is die stekker als soort van bouwpakketje geleverd met allerlei onderdeeltjes en zonder bouwbeschrijving :). Nouja, het is gelukt...
Tussen de stekkers een uiterst charmant stukje vlechtwerk... B)
voor de bezorgde kijker: er zit een trekbeveiliging in de stekkers.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | arduino is binnen!
Maar dan zijn we er nog niet. Want niet alleen kiest Märklin de minst verkrijgbare stekker uit voor de railbox (10 pins mini din), maar past deze ook nog eens aan zodat een standaard stekker niet past. Daar moest dus de dremel nog even aan te pas komen.
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | arduino is binnen!
En dan het resultaat:
Links een mobille station 2 >:-D
Dan een railbox, links de MS2, midden mijn mooi geknutselde snoertje, rechts stroom.
Dan een breadboardje om wat te klooien, en dan de arduino.

Op de Arduino zit een CAN BUS Shield van seeed studio www.seeedstudio.com
Daar plugt dus de 9 pin sub D in.
Eronder in geel een USB kabel naar mijn computer om te programmeren, en rechtsonder in de arduino een 9V stroomtoevoer.

De Arduino en het breadboardje zitten handig op een plankje: dat zat bij die starterskit die ik heb gekocht.
Bijzaak die zo wel erg nadrukkelijk aan het licht komt: mijn testbaantje ligt op het trapgat  :D
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | arduino is binnen!
Dat was het voor vanavond. Nu testen!
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | arduino is binnen!
Hoi Doef,

Hoeveel ruimte zit er eigenlijk minstens tussen de neergaande laag en de keerlus? Het ziet eruit alsof het maar nèt past. Hoe verlopen de testen?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Segmentenbaan 'Tauben'. Tijdperk I baan | arduino is binnen!
Had nog niet gelezen dat je een arduino hebt aangeschaft erg leuk ga dit zeker volgen leerzaam omdat ik het zelfde wil doen maar dan met een rasberry pi