Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Een nieuwe start

Gestart door doef dinsdag 28 juni 2011, 19:17:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een nieuwe start
doef
gast

Een nieuwe start
Hallo allemaal!

Ik wil op dit forum verslag gaan doen van de bouw van mijn modelbaan. Ik ben doef, 35 jaar, herintreder. Ik heb nog wat oud materiaal liggen, allemaal niet digitaal. Heb onlangs een digitaal Marklin treinsetje aangeschaft, maar die rijdt dus nog analoog.

Inmiddels wordt er druk getimmerd, foto's volgen.

Ik heb een ruimte van ongeveer 0,6 x 6,0 m tot mijn beschikking met op de einden een verbreding tot 1,0 m om te keren. Bijgaand mijn baanplan.

Ik wil de baan opbouwen uit modules van 1,20 m breed, dat maakt dat ik de boel nog eens kan verhuizen.

Verlanglijstje:
Tijdperk 1, zuid duitsland, bergachtig
tweesporige hoofdbaan met station  met een zijlijntje naar een hoger gelegen stationnetje
Besturing uiteindelijk digitaal, CS II denk ik
K rails (mooier en flexibeler)
Geen groot schaduwstation, maar wel twee ondergrondse keerlussen van elk 5 blokken, mogelijkheid genoeg om een paar treinen op te bergen dus, en geen wissels op moeilijk bereikbare plaatsen (nadeel natuurlijk dat de eerste trein die erin gaat ook weer de eerste trein is die eruit komt, maar in de beheersing toon zich de meester zegmaar  :))

vraag: voorbereidend op digitale besturing: in hoeveel secties deel ik mijn blokken het beste in?
Re:baan van doef
Lid sinds: 2011

offline
Re:baan van doef
Welkom op het forum Doefie! Wellicht in het algemeen geen analoog materiaal meer kopen? Ombouwen is kostbaar en de digitale locs rijden ook meestal op analoog. Hetzij automatisch of met een handmatige omschakeling.

Citaat van: doef op dinsdag 28 juni 2011, 19:17:09
Ik heb een ruimte van ongeveer 0,6 x 6,0 m tot mijn beschikking met op de einden een verbreding tot 1,0 m om te keren. Bijgaand mijn baanplan.
Ik wil de baan opbouwen uit modules van 1,20 m breed, dat maakt dat ik de boel nog eens kan verhuizen.

Daar kun je best wat mee! Mooie ruimte en modules zijn vaak beter. Misschien ietsje breder?

Citaat van: doef op dinsdag 28 juni 2011, 19:17:09
Verlanglijstje:
Tijdperk 1, zuid duitsland, bergachtig
tweesporige hoofdbaan met station  met een zijlijntje naar een hoger gelegen stationnetje
Besturing uiteindelijk digitaal, CS II denk ik
K rails (mooier en flexibeler)
Geen groot schaduwstation, maar wel twee ondergrondse keerlussen van elk 5 blokken, mogelijkheid genoeg om een paar treinen op te bergen dus, en geen wissels op moeilijk bereikbare plaatsen (nadeel natuurlijk dat de eerste trein die erin gaat ook weer de eerste trein is die eruit komt, maar in de beheersing toon zich de meester zegmaar  :))

Bij een grote keerlus kun je vast wat parallel maken?

Citaat van: doef op dinsdag 28 juni 2011, 19:17:09
vraag: voorbereidend op digitale besturing: in hoeveel secties deel ik mijn blokken het beste in?

Volgens mij is dat afhankelijk van je besturingssoftware. Bij Koploper in geval van tweerichtingverkeer : 3 secties, éénrichtingsverkeer : 2 secties.


groet,
Michiel
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
@michiel:
nee, ik koop geen analoog materiaal meer, maar mijn eerste digitale setje rijdt nog wel analoog. Ik heb nog geen digitale besturing. Kip en ei discussie ben ik bang. Want ja, waar begin ik? Spoor? Besturing? Treinen? :) dilemma dilemma...

Eerst maar eens een leuk baanplan leggen, voorbereid op digitalisering.
Re:baan van doef
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:baan van doef
Hallo Doefie,

Je hebt een leuke ruimte.
Modules zijn inderdaad een stuk handiger dan een vaste baan.

Veel succes met je baan.  ;)

Groet, Lesley
Re:baan van doef
Aad K.
gast

Re:baan van doef
Doef, een mooi en rustig baanplan. je zou inderdaad iets breder kunnen, mijn baan is 350 bij 100 centimeter en ik kan nog overal goed bij. Maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

Aad K.
Re:baan van doef
Lid sinds: 2009

offline
Re:baan van doef
Mooie ruimte heb je ter beschikking.

Ik zou zo veel mogelijk sporen in je schaduwstation leggen.
Met een breedte van 60 cm kun je wel 8 sporen neerleggen als je slanke wissels gebruikt.
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
dank voor al jullie commentaar. Ben vandaag voor het eerst in Houten geweest. Mooi! Veel! Heb er een beetje moeite mee om daar dure dingen te kopen, locs ofzo. Ik heb wel gezien dat je de prijzen in Houten lager liggen dan in de Marklinshops... Iemand ervaringen? Hoe zit dat met garantie enzo?
Re:baan van doef
Lid sinds: 2011

offline
Re:baan van doef
Citaat van: doef op zaterdag 02 juli 2011, 18:18:50
Ik heb wel gezien dat je de prijzen in Houten lager liggen dan in de Marklinshops... Iemand ervaringen? Hoe zit dat met garantie enzo?

Volgens mij is dat er niet bij  ;) Ik kreeg geen bon ook al vroeg ik erom. "Had geen tijd of moest 'm thuis uitschrijven..." ? De handelaar was wel goedkoop want iedereen kocht er zijn Thalys

groet,
Michiel
Re:baan van doef: ruwbouw eerste bakken
Zoals gezegd ga ik mijn baan in modules opzetten van 1,20 m breed. Ik heb inmiddels de eerste bakken in ruwbouw gereed.

Ik maak de boel van 12 mm mplx op een frame van vuren delen 16x143 mm. In principe komt er een plaat op en een plaat eronder. Op de onderplaat komen de schaduwsporen, op de bovenplaat de zichtbare. Zo houd ik een mooie vlakke bodem. Ik zaag zoveel mogelijk onderplaat weg zodat ik er van onder bij kan. De bovenplaten blijven demontabel zodat ik goed bij wisselaandrijvingen etc kan.

Op de foto zijn de eerste twee bakken te zien zonder bovenplaat. Ik heb gekozen voor een lekker hoge framemaat zodat ik wat ruimte heb voor wisselaandrijvingen  (ik wil graag met servo's werken)en eventueel viessmann seinen zonder dat ik iedere keer rekening moet houden of er een spoor onder ligt.

K-rail laat zich met een dremel vrij gemakkelijk op maat zagen heb ik gemerkt. Best eng de eerste keer...

Voor de oplettende kijker: in de bak staat mijn zojuist gescoorde M 42765 tijdperk 1 sneltreinrijtuigenset.
Re:baan van doef/ rails aan het zagen...
Op het zichtbare deel van mijn baan wil ik grote boogstralen toepassen. Ik gebruik daarvoor het liefst de tegenbogen van slanke wissels. Dat komt wel eens lastig uit. Kwestie van rails heel precies over elkaar neerleggen, bepalen waar het raakpunt is, daar liggen de bielzen mooi parrallel, aftekenen (ik plak een stukje tape op het stuk dat ik wil houden, scheiding tussen wel/geen tape is waar ik moet zagen) en met de dremel afzagen. Op onderstaande plaatjes het resultaat. Ook ter plaatse van module overgangen zaag ik alles door. Aan weerszijden van zaagsneden schroef ik de boel goed vast, ik gebruik dus geen railmofjes (mijn handelaar had ze niet in ijzer en die plastig dingetjes krijg ik niet goed tussen rail en biels gewurmd). Wel extra stroompunt maken dus :)

De keerlus zal straks dalen naar de schaduwsporen onder de baan.

De onderste foto geeft een weergave van de uitleg van mijn eerste wisselstraat.
Re:baan van doef
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

online
Re:baan van doef
zooo, het begin is er, en ziet er meteen aardig uit. Dat beloofd voor het vervolg :-)


succes nog,
Kris
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
zo, lekker geklooid vanavond. De draai naar beneden is nu in ruwbouw klaar. Ik heb er even spoor op gelegd voor het idee. De zaak ligt nog niet vast. Morgen blauw schuim erop en stroompunten maken, dan kan de zaak worden vastgeschroefd.

Weer lekker gevorderd vanavond. 'k had er schik in. Dat telt.
Re:baan van doef
Lid sinds: 2011

offline
Re:baan van doef
mooie afdaling!
je kan er wat prachtigs van maken :)
Re:baan van doef
Lid sinds: 2011

offline
Re:baan van doef
Het ziet er prachtig uit. Leg je er straks nog wel wat isolatie in? De klankkast van een gitaar is er niets bij.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
ja, er komt zekers isolatie onder de sporen. Er ligt al een pak blauw schuim gereed :thumbup:
Re:baan van doef
Günther
gast

Re:baan van doef
Hallo Doefie,

Vraag, waarom maar je er een kist van en als er nu een ontsporing is??? breek je dat je hele baan af!!!
Ik zag op een van je fotos dat je aan het knippen of zagen was in je rails, waarom?????
Je zegt in het begin dat je een digitale set hebt gekocht waren daar geen geen rails en trafo bij.
Dit had je beter kunnen doe dan had je gelijk digitaal kunnen rijden.

vr.gr. Günther.
Re:baan van doef
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:baan van doef
Hallo Doef,

Je gaat lekker.   ;)
Het ziet er al goed uit.

Veel succes smet de bouw en isolatie.  :P


Groet, Lesley
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
HEBBES!

Bijna nergens meer te krijgen, maar gelukt!!!! De marklin 39022. Bijpassende set wagens had ik laatst al gescoord.
Re:baan van doef
Daan
gast

Re:baan van doef
Hoi Doef,

Wat een mooi begin van je baanbouw. Mooie baanonderbouw, en een erg lekkere wisselstraat met mooie vloeiende bogen. Ook die grote boog omlaag ga je geen spijt van krijgen. Is dat 2241/2251??

En ook een prachtige lok.

Gr. Daan
Re:baan van doef
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:baan van doef
Wat een prachtige kombinatie, ik heb zelf de blauwe "badische", succes met de bouw van je baan, vr gr Arie
Re:baan van doef
Lid sinds: 2011

offline
Re:baan van doef
Citaat van: doef op donderdag 14 juli 2011, 21:06:43
HEBBES!
Bijna nergens meer te krijgen, maar gelukt!!!! De marklin 39022. Bijpassende set wagens had ik laatst al gescoord.


Ja, hij is mooi. Een prachtige aanvulling bij je baan.

groet,
Michiel
Re:baan van doef
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:baan van doef
Hoi Doef,

Het begin ziet er veel belovend uit. ik ga je draadje in de gaten houden.
Suc 6 met de verdere bouw.

Grt Johan
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Vanavond lekker in de tuin gewerkt  :D  :D

En ziehier het resultaat: alweer een 'modulebak'.
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
en nog een module...
Re:baan van doef
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:baan van doef
Citaat van: doef op woensdag 31 augustus 2011, 19:32:27
en nog een module...


Ziet er mooi en stevig uit, vr gr Arie
Re:baan van doef
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:baan van doef
Hoi Doef,

Ga lekker zo door,

Grt Johan
Re:baan van doef
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:baan van doef
Hallo Doefie.
Wat een mooie en ruime modulebakken zijn dit geworden! B)
Ook de afmeting voor je baan is mooi met prachtige lange sporen.

Citaat van: doef op dinsdag 30 augustus 2011, 20:58:11
Vanavond lekker in de tuin gewerkt  :D  :D

Pas maar op, het rent knap lastig (bij plotselinge stortbui) met zo'n module onder je arm! :D

Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:baan van doef
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:baan van doef
Ziet er netjes uit allemaal. Mag ik vragen, waarom je gekozen hebt voor deze bouwwijze?

Roy
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
@Roy:
Citaat van: RoWi op donderdag 01 september 2011, 08:25:07
Ziet er netjes uit allemaal. Mag ik vragen, waarom je gekozen hebt voor deze bouwwijze?

Aantal redenen:
Modules omdat ik de boel verhuisbaar wil hebben. Ik zou het zonde vinden als ik over vijf jaar wil verhuizen en dan de hele boel moet afbreken.
De bakken die je nu ziet zijn onderin voorzien van sporen. Dit zijn schaduwsporen. Ik kan er van onderaf bij omdat ik het midden open laat. Eroverheen komt nog een plaat waar de zichtbare sporen op komen. Het geheel ligt op een aantal schraagjes (nou ja, figuurlijke schraagjes dan, ze zijn wat steviger dan dat)

tnx voor jullie comments, foto's zullen wel blijven komen :wink:
Re:baan van doef
Lid sinds: 2007

offline
Re:baan van doef
Hoi Doef,

dat ziet er allemaal heel degelijk en netjes uit :thumbup:

Prachtige lok en wagenset trouwens, veel plezier ermee.

Groetjes, John
Re:baan van doef
Lid sinds: 2009

offline
Re:baan van doef
Hallo Doef,

Bedankt voor je reactie op mijn topic, had het topic van jou nog niet gezien, knap timmerwerk, ziet er profi uit.
Mooie loc en zeker die wagons erachter, erg mooi.
Veel succes met de verder bouw!

Mvg Rene
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Ik zit wat over materieel te mijmeren. Ik wil me eigenlijk richten op Badisch en Württembergisch materieel uit tijdperk I. De verschillende leveranciers overziend leidt dat tot het volgende verlanglijstje. Doorgestreepte heb ik al. Van veel locs weet ik dat ze momenteel niet in de handel verkrijgbaar zijn. Dat wordt dus wachten...

Badisch: IVh, Kittel stoomtreinstel, P8, G12,

Württembergisch: T2, T3, T4(n), T5, T6, T9, T14, T18, Tn, A(c), AD(h), C, D, E, F1(c), F2, Fc, Fz, G, H(h), K.
Het lijstje Württembergisch materieel heb ik ontleend aan een boekje over Württembergisch materieel. Ik heb niet alles overgenomen, ik richt me op de latere periode, gebouwd tussen 1890 en 1920. De Klasse G12 heb ik ook niet opgenomen, die is pas uitgeleverd toen de K.W.St.E. al in de overgang zaten naar de DRG.

Ik heb dus een doel de komende jaren... Eerst maar wachten op het schip met geld.
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
ik kwam deze site tegen. pfffff.... sterk staaltje dioramabouwen!

http://www.modellbahndioramen.de/index.html
Re:baan van doef
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:baan van doef
Dat ziet er inderdaad bijzonder fraai uit. Lijkt net echt  :D

grtn,
Herman
Re:baan van doef: nieuwe aanwinst!
Nieuwe aanwinst!
Een Württembergische T3 van Brawa.

Mooie aanbieding. Van ? 259,- voor ? 143,--. Scheelt een slok op een borrel.
Re:baan van doef: bezig aan de onderbouw
De bouw gaat langzamer dan ik had verwacht. Druk op het werk enzo. Dit weekend weer eens lekker kunnen bouwen aan de baan. Er staan nu drie modules op zijn plek waarvan er twee bedraad zijn. Net even proefgereden. De boel werkt!

Er staan nog twee modules te wachten op plaatsing en bedrading. Dan kan er weer echt gereden worden.

PS: dit zijn de onzichtbare sporen. Er komt een plaat overheen met de zichtbare sporen.

Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
lekker bezig geweest met het bedraden van de schaduwsporen de afgelopen weken. Nu kan de topplaat er weer op. Provisorisch wat spoor uitgelegd en foto's gemaakt.
Re:baan van doef
Daan
gast

Re:baan van doef
Beste Doef,
Ik wil je ten zeerste aanraden om eerst de onderverdeling te testen, en dan pas je station uit te leggen. Verder ziet het er prima uit.

Groet,
Daan
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
@ Daan: jazekers, er gaat nog volop worden getest. De bovenplaten bijven afneembaar. Ik kan dus altijd bij de onderste sporen om zaken aan te passen. Maarja, ik wil ook rijden hè!
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Zo,
vanavond een raar bochtje aangepast.
Aan het eind van mijn tafel komen de treinen met een grote lus naar boven. In deze lus zit een beetje een raar knkije, een soort heel klein S- bochtje. Treinen ontsporen daar. Het helpt ook niet dat de S bocht op een helling zit. Er wordt dus iets harder aan wagons getrokken. Tijd om er eens iets aan te gaan doen!

In plaats van te werken met vaste spoormaten die ik op maat zaag heb ik nu een flexrail gebruikt. Daardoor wordt de bocht naar de lus veel flauwer en sluit alles veel beter op elkaar aan.
Boven de oorspronkelijke situatie, beneden de aangepaste.
Re:baan van doef
spidermen85
gast

Re:baan van doef
wow echt gaaf is deze baan aan het worden, heb al gelijk een paar goede ideeen gezien voor mijn baan opbouw :D
Re:baan van doef
Lid sinds: 2010

offline
Re:baan van doef
Mooi en professioneel gebouwd!

groeten Dylan
Re:baan van doef
Daan
gast

Re:baan van doef
Hoi Doef,

Je bent wee goed bezig geweest, maar ik zat naar je wisselstraat te kijken en ik zag iets raars. Komend vanuit het schaduwstation met het dubbel spoor heb je 2 rechter wissels. Maar als je naar de engels wissel verderop kijkt heb je eigenlijk 2x dezelfde wisselverbinding van het ene naar het andere spoor. Ik zou als ik jou was 2 wissels leggen komend vanuit het schaduw station het achterste spoor naar het voorste spoor. Zie hieronder:

De blauwe wissels zou ik weghalen en vervangen door de rode. Of de rode gewoon toevoegen.



Succes met de verdere bouw, ik blijf het volgen.

Gr. Daan
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Daan:
dank voor je reactie. Ik heb daar ook wel eens over nagedacht, er zit inderdaad een soort dubbeling in, en overbodige wissels kosten alleen maar geld nietwaar? Reden om het toch zo te doen is als volgt:
Wanneer in jou voorstel een trein van het middelste spoor naar de schaduwlus zou willen (even uitgaand van rechtshouden) dan zou deze over de engelsman moeten en daarmee de rijweg  van het rechterspoor naar rechts blokkeren. Die wissel die nu nog naar nergens gaat dat wordt uiteindelijk een enkelsporig zijbaantje. Vandaar dat ik deze keuze heb gemaakt.

De rode wissels toevoegen zou overigens wel de flexibiliteit verhogen. Ik kan nu komend vanuit de schaduwsporen niet van spoor wisselen. Ik kan dus nu niet twee treinen die van dezelfde kant komen tegelijk aan een perron zetten.  Dat zou wel kunnen wanneer ik de rode wissels toevoeg. Maargoed, dat is een kwestie van dienstregeling, ze zullen even op elkaar moeten wachten. Ik denk er nog eens over na...
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Vandaag lekker aan het timmeren geweest. de ruwbouw staat nu.

Nu afwerken, spoor leggen, bedraden etc. Ik hoop dit weekend rondjes te kunnen rijden.
Re:baan van doef
NS-Kevin
gast

Re:baan van doef
Citaat van: doef op donderdag 01 december 2011, 16:35:26
Vandaag lekker aan het timmeren geweest. de ruwbouw staat nu.

Nu afwerken, spoor leggen, bedraden etc. Ik hoop dit weekend rondjes te kunnen rijden.

mooi werk, zoals je al had gelezen in mijn topic wil ook een smalle baan maken maar als ik vragen mag, waar jouw rails met de lus naar beneden gaat, wat zijn die afmetingen van die plaat en valt dat precies na te maken met c rails?
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Citaat van: NS-Kevin op donderdag 01 december 2011, 17:45:03
Citaat van: doef op donderdag 01 december 2011, 16:35:26
Vandaag lekker aan het timmeren geweest. de ruwbouw staat nu.

Nu afwerken, spoor leggen, bedraden etc. Ik hoop dit weekend rondjes te kunnen rijden.

mooi werk, zoals je al had gelezen in mijn topic wil ook een smalle baan maken maar als ik vragen mag, waar jouw rails met de lus naar beneden gaat, wat zijn die afmetingen van die plaat en valt dat precies na te maken met c rails?

Dankjewel. Mijn baan is 6m x 60cm met aan de einden een verbreding naar 1m. Dat zijn dus 5 modules van 1,2 m lang. Die op de einden zijn dus 1m breed, de drie in het midden zijn 60 cm breed. Ik gebruik R2 en R3 K rails, R3 heeft een boogstraal van 425 mm. Dat komt dus ongeveer overeen met C rails R1 en R2.
Re:baan van doef
NS-Kevin
gast

Re:baan van doef
ow dat is nice dan ga ik de bochten met C rail R1 en R2 of R2 en R3 maken
komt wel goed :D ik blijf je draadje volgen! :P:D
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Vanavond weer een stuk spoor gelegd. Snel provisorisch bedraad en even rijden. Leuk!

Oh ja, sinds ik de goede S-39 te pakken heb kan ik ineens een stuk beter solderen!

Enne, kennen jullie dat? Je begint met een klein klusje en aan het eind van de avond heb je bijna al je gereedschap weer overhoop liggen en is het een dikke bende. Nou ja, opruimen dan maar weer. Hierbij een foto van het spoor dat ik gelegd heb vanavond, het is een keerlus in mijn schaduwspoor, dit komt aan de andere kant van de baan via de spiraal weer boven.
Re:baan van doef
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:baan van doef
Citaat van: doef op vrijdag 02 december 2011, 22:40:37
Enne, kennen jullie dat? Je begint met een klein klusje en aan het eind van de avond heb je bijna al je gereedschap weer overhoop liggen en is het een dikke bende.

Nee dat heb ik nou nooit... >:-D :P

Ziet er goed uit hoor, keep on going!