Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

storing op TV (digitenne)

Gestart door buidel vrijdag 03 juni 2011, 22:00:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
storing op TV (digitenne)
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
storing op TV (digitenne)
het volgend probleem doet zich voort op de televisie
storing  (blokjes) op de digitale televisie met digitenne
voor te rijden de witte travo van marklin 3 stuks
voor verlichting de oude blauwe travo s
de loks met de SFCM motoren geven de meeste storing
de loks met de LFSM motoren minder maar toch storing
de loks met de trommelmotoren ook maar niet zo veel als de LSCM motoren
de baan staat op de 1 e verdieping
de TV op de begane grond
de afstand bedraagt  ongeveer 4 meter (van baan naar attenne)
met warm weer is de storing duidelijk
in de winter nauwelijke klachten
heeft iemand dit probleem ook en zo ja is er wat aan te doen.

Jeroen Leijse
Re:storing op TV (digitenne)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:storing op TV (digitenne)
Magnetisch veld dat stoort? Vindt het bijzonder knap dat een treinbaan dit kan doen. Kan het me bijna niet voorstellen.

Voor de digitenne atenne, hangt deze wel buiten?
Re:storing op TV (digitenne)
Hallo Jeroen,

Zorg voor een grotere afstand tussen baan en antenne.
Antenne omwisselen met een die je op zolder (of liefst buiten) kunt plaatsen.

Mvg,
Peter
Re:storing op TV (digitenne)
goedenmorgen,

ook ik had problemen met digitenne, als er een tractor of vrachtwagen door de straat te kwam  ( de hoge toeren van de turbo's geven de problemen heb ik mij laten vertellen) was het weer raak. als er in huis een bepaalde computer opstart was het ook weer knudde . inmiddels interactieve tv, gaat een heel stuk beter, alleen loopt het geluid niet altijd synchroon, jammer maar helaas, het weegt niet op tegen de digitenne perikels.
groeten
jan
Re:storing op TV (digitenne)
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
Re:storing op TV (digitenne)
de atenne staat voor het raam ongeveer 1 meter van de televisie
dit is gebruikelijk bij digitenne van een buitenatene heb ik niet van gehoord bij digitenne

Jeroen Leijse
Re:storing op TV (digitenne)
Blausee-Mitholz
gast

Re:storing op TV (digitenne)
Citaat van: janstuif op zaterdag 04 juni 2011, 09:53:35
( de hoge toeren van de turbo's geven de problemen heb ik mij laten vertellen)

Bij turbocharging zit geen elektronica dus kan die geen storing geven.
Auto elektronica kan natuurlijk wel storing geven maar heeft niets met turocharging te maken

Ik heb nooit last van storing want ik heb geen TV  ;)

Mvg, Johan
Re:storing op TV (digitenne)
Digitenne: beeldkwaliteit van tv is slecht
Het kan zijn dat het beeld op je televisie met Digitenne stoort of tegenvalt. Aangezien digitenne werkt met signalen uit de lucht is het van essentieel belang dat de digitenne ontvanger op een goede plek wordt neergezet of opgehangen. De beste plek voor je digitenne ontvanger is hoog en bij een raam. Er wordt bij de digitenne ontvanger een sticker met klittenband meegeleverd. Je kunt hem dus tegen het kozijn aan plakken. Op de digitenne afstandsbediening staat een knop ?M1?. Hiermee kun je de digitenne signaalsterkte testen. Op je TV scherm komt een signaalsterkte tussen de 0 en 100% te staan. Probeer je digitenne ontvanger op verschillende plaatsen en test wat het beste digitenne beeld oplevert.

Digitenne: storing in televisie beeld
Wanneer het beeld op je TV begint te storen (blokjes in beeld of horizontale strepen in beeld) of helemaal niet meer werkt kan het zijn dat Digitenne een storing heeft in jouw woongebied. Er staat dan ?Zoekt signaal? in beeld. Controleren of Digitenne een storing heeft in jouw gebied kan via de website van KPN en Digitenne. Een storing van Digitenne kun je niet verhelpen. Er zit niks anders op dan wachten tot de digitenne storing is opgelost! De storing kan heel snel verholpen zijn maar het kan ook wel een paar uur duren voor de storing van digitenne weer weg is.

Mvg,
Peter
Re:storing op TV (digitenne)
ha Johan,
geen tv, geen armoe.

groeten
jan
Re:storing op TV (digitenne)
Heel logisch dat je modelbaan op de tv stoort. Is al zo sinds de introductie van de tv!
Dit komt omdat de treinen storingen veroorzaken die worden uitgezonden en alle radiosignalen verstoren.
Maar bij ons thuis is het vooral de mixer die de stress in de woonkamer opvoert!

Digitenne heeft wel degelijk ook een buitenantenne in het assortiment, werkt stukken beter dan die binnenantenne (buis kluisteraars kijken even bij M*plaats). Bij warm droog weer is de ontvangst minder en dus de storingsgevoeligheid neemt toe.

En wat kun je er aan doen? Er hoort een ontstoringscondensator op de aansluitingen van de rails te zitten. Heb je de trafo draden er zelf aangesoldeerd, dan moet je een C'tje op de trafo solderen of er tussen klemmen.

Ontstoorcondensators zijn niet hetzelfde als ELCO's. Ze hebben een waarde in de grootte van nanoFarad's en zijn meestal geschikt voor meer dan 50 volt. Ga naar de electronica winkel, koop een handje vol van verschillende waarden en probeer het uit.

( ;) ik heb ook digitenne en soldeer ook mijn draden aan de rails en heb op aandringen van mijn familieleden de storingsbron opgeheven.)

Veel succes, Hessel
Re:storing op TV (digitenne)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:storing op TV (digitenne)
Gebruik je wel een ontstoorde aansluitrail?
Re:storing op TV (digitenne)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:storing op TV (digitenne)
Zoon ontstoorsetje word bedoeld?
Re:storing op TV (digitenne)
Lid sinds: 2009

offline
Re:storing op TV (digitenne)
Probleem is goed op te lossen, digitenne de deur uit .
ziggo

Mvgr ger
Re:storing op TV (digitenne)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:storing op TV (digitenne)
Jeroen, In het verleden dat de TV ontvangst via een hark op het dak werkte was iedere brommer nog niet in het zicht waarneembaar op de z-w tv in horizontale hagelstenen.

Het KP. digitenne was van oorsprong hier zeer gevoelig voor. 40mtr voor mijn huis passeert een trein, bij passage een leuk blokken beeld. En dat 18 keer per uur.
De huidige generatie KP. is in dit aanzienlijk verbeterd, maar is alert voor ieder pulsje.

Mijn eigen baan staat op zolder en er staat een radio opgesteld, wel op de kabel maar er moet een antenne draad in voor ontvangst MG. treinbaan is in bedrijf, de radio piept en knarst aan alle kanten.
Een baby-foon is hier ook gevoelig voor, allerlei bij-geluiden.
Voor mijn huidige tv ontvangst ( meerdere tv digitaal) via de telefoonlijn, ging er vanuit het modem een connectie naar het huis-net, in de tv zat een kaart geschoven die dit er weer uitplukt. Dit was geen lang leven gegund. Binnen 7 dgn kon dit kosteloos retour gestuurd worden.

Mijn advies; zorg dat de antenne buiten opgesteld staat en heb je meerdere fasen in je huisnet hou dat ook verschillend, tv plus digitenne apart van de treinen.
Cees
Re:storing op TV (digitenne)
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
Re:storing op TV (digitenne)
Citaat van: de Hoeve op zaterdag 04 juni 2011, 15:49:10
Heel logisch dat je modelbaan op de tv stoort. Is al zo sinds de introductie van de tv!
Dit komt omdat de treinen storingen veroorzaken die worden uitgezonden en alle radiosignalen verstoren.
Maar bij ons thuis is het vooral de mixer die de stress in de woonkamer opvoert!

Digitenne heeft wel degelijk ook een buitenantenne in het assortiment, werkt stukken beter dan die binnenantenne (buis kluisteraars kijken even bij M*plaats). Bij warm droog weer is de ontvangst minder en dus de storingsgevoeligheid neemt toe.

En wat kun je er aan doen? Er hoort een ontstoringscondensator op de aansluitingen van de rails te zitten. Heb je de trafo draden er zelf aangesoldeerd, dan moet je een C'tje op de trafo solderen of er tussen klemmen.

Ontstoorcondensators zijn niet hetzelfde als ELCO's. Ze hebben een waarde in de grootte van nanoFarad's en zijn meestal geschikt voor meer dan 50 volt. Ga naar de electronica winkel, koop een handje vol van verschillende waarden en probeer het uit.

( ;) ik heb ook digitenne en soldeer ook mijn draden aan de rails en heb op aandringen van mijn familieleden de storingsbron opgeheven.)

Veel succes, Hessel
Re:storing op TV (digitenne)
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
Re:storing op TV (digitenne)
Hessel

met die ontstoringscondensatoren daar geloof ik wel in maar kan je wat over die ontstoringscondensatoren. bij de aansluitrails heb ik ze niet gezien (M rails )
met welk type werk je zelf en kan ik dit gewoon niet kopieeren
ook mijn huisgenoten piepen over de ontvangst van de TV
mocht dit niet werken dan kan ik altijd een buitenantenne toepassen.

Jeroen
Re:storing op TV (digitenne)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:storing op TV (digitenne)
Hey,

Dit setje is de oplossing:
74046 C-rail aansluit garnituur
Er staat dan wel c-rail, maar de rode draad moet gewoon aan de middengeleider, en de bruine draad aan de massa.
Re:storing op TV (digitenne)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:storing op TV (digitenne)
Jeroen, je kan ook eens het netsnoer van je radio van een ferrietring voorzien.
Die in onderstaande foto klik je er zo omheen en helpt vaak erg goed, want de storing komt vaak via het net binnen.

Misschien heb je er nog een van een oude usb kabel oid.
Re:storing op TV (digitenne)
Citaat van: Kappa op dinsdag 07 juni 2011, 18:57:00
Die in onderstaande foto klik je er zo omheen en helpt vaak erg goed, want de storing komt vaak via het net binnen.
Dit soort storing komt over het algemeen niet via geleiding (net) maar via straling (ether) binnen.

Mvg,
Peter
Re:storing op TV (digitenne)
pak niet de gevolgen aan, maar de oorzaken.

een ontstoorcondensator kost ongeveer 25 cent.
kijk even bij DickB: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=3164
ga je voor goedkoop, ook deze soort werkt goed: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=3168

bestel er 5 van 100nF en bijv. 15 van 10nF. De spanningn moet uiteraard hoger zijn dan 25Volt.
je hebt dan voor een paar euro een pracht experimenteerset.

je sluit de draadjes van een condensator aan tussen de bruine en de rode draad dichtbij de trafo en je kunt ook meteen eentje aansluiten tussen de gele en de bruine. Dan moet het helemaal goed komen.

als je twee condensatoren van 100 nF parallel zet, krijg je 200 nF. en als je 100 en 10 parallel zet, krijg je 110. Je kunt nu experimenteren om de juiste waarde te vinden.
maar ik denk dat het probleem met 100nF verholpen is.

succes en plaats eens een paar foto's van je ontstoor experimenten.

Hessel.
Re:storing op TV (digitenne)
Citaat van: de Hoeve op woensdag 08 juni 2011, 22:30:56
pak niet de gevolgen aan, maar de oorzaken.
Dus gewoon je baan uitzetten  :mrgreen:

Mvg,
Peter
Re:storing op TV (digitenne)
Blausee-Mitholz
gast

Re:storing op TV (digitenne)
Citaat van: Freak op woensdag 08 juni 2011, 22:34:30
Dus gewoon je baan uitzetten  :mrgreen:

Mvg,
Peter

Of..... je verkoopt de TV  :-)

Mvg, Johan
Re:storing op TV (digitenne)
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 08 juni 2011, 23:23:56
Of..... je verkoopt de TV  :-)
En hoe moet ik dan de DVD's over (model)treinen dan bekijken ?. :D

Mvg,
Peter
Re:storing op TV (digitenne)
Op je PC! :P

Ik heb ook digitenne. Ik woon in een buitengebied, waar de kabelmaatschappijen niet in zijn geïnteresseerd. Ik kan derhalve slechts kiezen tussen de schotel en digitenne. Na enkele jaren geknoei met een schotel (in de winter vult die zich met sneeuw, bij storm schudt hij op en neer) ben ik overgegaan naar digitenne. Op een enkele storing na bij langskomend verkeer (een enkele brommer of vrachtauto) heb ik verder geen problemen. De kosten zijn ook laag.
Ik heb geen vaste baan, dus ik heb geen ervaring met storing. Met vloerbaantjes heb ik het probleem in elk geval nooit gehad (met MS of Ecos).

Voordeel is, dat mijn huis slechts stenen wanden heeft, dus van betonijzer heb ik geen last. Daarom maakt de plaatsing van de antenne bij mij nauwelijks uit; zelfs ver van de buitengevel vandaan heb ik nog een prima ontvangst.

Groet,
Ronald
Re:storing op TV (digitenne)
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
Re:storing op TV (digitenne)
goedendag

de oplossing is gewoon een 74046 C-rail aansluit garnituur
aan te sluiten en de storing is verholpen als de treinen rijden.
echter een mechanische overweg 7054 die blijft storen op de TV.
heeft iemand hier nog een list over het rode lampje wat gaat branden ?

Jeroen Leijse
Re:storing op TV (digitenne)
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:storing op TV (digitenne)
Citaat van: Freak op woensdag 08 juni 2011, 23:35:37
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 08 juni 2011, 23:23:56
Of..... je verkoopt de TV  :-)
En hoe moet ik dan de DVD's over (model)treinen dan bekijken ?. :D

Mvg,
Peter

DVD´s gaan niet via digitenne. :)
Re:storing op TV (digitenne)
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
Re:storing op TV (digitenne)
op advies van Hessel 100 NF 250 V ontstoringscondensators gemonteerd
tussen de rode en bruine draad
100 nF 250 V is voldoende voor de M rails en de verlichtings travo s
tussen geel en bruine draad
het probleem met de mechanische overweg is ook verhopen met 100 nF 250 V

wat er overblijft is de travo met bovenleiding
die vonken van de bovenleiding is meer voor nodig
op dit moment zit ik op 550 nF en stoort nog licht
echter mijn 100 NF 250 V ontstoringscondensators zijn op
gemonteerd 5x 100 nF en 5x 10 nF in serie gezet

een vervolg is nog meer in serie zetten tot het probleem over is


Jeroen


Re:storing op TV (digitenne)
Om de capacciteit te verhogen moet je condensatoren parallel zetten en niet in serie!!!
Re: storing op TV (digitenne)
Laat ik nou denken dat ik op een trein forum zit.
Re: storing op TV (digitenne)
Ja soms is het echt hoge school en gaat het mijn kennis ook ver te boven.

grerik