Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

37283, V188 Diesel

Gestart door Anne W vrijdag 13 mei 2011, 00:05:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
37283, V188 Diesel
Ik ben vanmiddag bij "Krokodil" op bezoek geweest (zie zijn bouwtopic), omdat hij geen cv's in deze lok kan veranderen.

Dit is een lok met een nieuwe Märklin decoder, dus niet de oude Märklin/Esu decoder, ik heb nu ook twee van die decoders rijden en kon de simpele zaken als max. snelheid, optrek- en afremvertraging veranderen met mijn oude MS1.

Krododil heeft een CS1 staan, daarmee heb ik het eerst geprobeerd, geen resultaat, in het scherm lok wijzigen komt alleen de maximum snelheid voor en in het volgende scherm staat (vrij vertaald) "niets te programmeren".

Daarna heb ik het met mijn MS1 geprobeerd en dat ging gewoon en dus goed.

Dat er geen cv's meer geprogrammeerd kunnen worden met een Ecos of een programmer is min of meer denkbaar, Märklin is geen "vriendje" meer met Esu, maar dat het met het CS1 ook niet kon vond ik vreemd....... totdat ik zojuist bedacht dat het wel eens een CS1R zou kunnen zijn, en daar zit nu dus ook Esu software in.

Als dat zo is, dan zijn de huidige Märklin MFX decoders alleen te programmeren met een 6021, een MS of een CS2 denk ik.

Iemand van de deskundigen op dit gebied commentaar?

Groet, Anne W
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2018

offline
Re:37283, V188 Diesel
Mijn handelaar had mij gezegd toen ik hem vroeg om info van esu en cs2 om als je in de toekomst zeker wil zijn de cs2 te nemen.
Omdat Marklin in de nieuwe generatie decorders ervoor zal zorgen dat je alleen met cs2 ( of de oudere generatie maar dan zonder esu update) nog alle funties en regelingen (cv) zal kunnen doen.
Blijkbaar heeft hij gelijk als ik dit zo lees.

Ik twijfelde tussen de aanschaf van een esu of een cs2,maar als het zo zit zal het wel een cs2 moeten worden.

Groeten,
Joeri
Re:37283, V188 Diesel
Spoorman
gast

Re:37283, V188 Diesel
Citaat van: Joeri op vrijdag 13 mei 2011, 00:46:38

Mijn handelaar had mij gezegd toen ik hem vroeg om info van esu en cs2 om als je in de toekomst zeker wil zijn de cs2 te nemen.
Omdat Marklin in de nieuwe generatie decorders ervoor zal zorgen dat je alleen met cs2 ( of de oudere generatie maar dan zonder esu update) nog alle funties en regelingen (cv) zal kunnen doen.


Dat klopt, die info heb ik ook. Marklin vaart haar eigen koers wordt gezegd.  Kiezen voor de nieuwe Marklin decoders is ook kiezen voor Marklin centrales.

Gr, Ben.
Re:37283, V188 Diesel
Citaat van: Anne W op vrijdag 13 mei 2011, 00:05:27
Dit is een lok met een nieuwe Märklin decoder, dus niet de oude Märklin/Esu decoder, ik heb nu ook twee van die decoders rijden en kon de simpele zaken als max. snelheid, optrek- en afremvertraging veranderen met mijn oude MS1.
Wat versta je onder ?een nieuwe Märklin decoder? ?. De laatste nieuwe verstaat naast MFX en MM ook DCC. De (Märklin) voorloper alleen MFX en MM. Deze zit ook o.a. in de BR23. Indien je dus echt de ?nieuwe? decoder zou hebben kun je deze dus ook in DCC programmeren.

CiteerAls dat zo is, dan zijn de huidige Märklin MFX decoders alleen te programmeren met een 6021, een MS of een CS2 denk ik.
Is een decoder met een 6021 (MM1 en 2) te programmeren, dan moet dat ook met iedere andere centrale kunnen. Immers het protocol is niet veranderd. Het MFX van de Oude CS1 of MS1 is gelijk aan de CS1R of ECoS.
Één verschil bij het MFX:
De MS1 gebruikt alleen de 9 Bits (adres) veldlengte, daarvan zijn 7 Bits voor adressing (1 tot 127)
Alle andere hebben een 18 Bits (adres) veldlengte, daarvan zijn 14 Bits voor adressing (1 tot 16383).


Dan is er nog:
Veldlengte 12 Bits, daarvan 9 Bits het adres (Adres 1 tot 511).
Veldlengte 15 Bits, daarvan 11 Bits het adres (Adres 1 tot 2047)

De mogelijkheid met een veldlengte van 9 Bit wordt ook voor de pakketten met Broadcast-Adressen gebruikt, daarbij worden dan A6..A0 op 0 gezet:


Zoals je ziet, digitaal blijft een wondere wereld  :mrgreen:.

Mvg,
Peter
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:37283, V188 Diesel
Beste Peter,

Ik rekende er op dat jij je "aangesproken" zou voelen, je commentaar komt overeen met mijn verwachtingen, er  zijn dus nu drie types:

A) de Märklin/Esu MFX decoder
B) de Märklin MFX decoder zonder DCC
C) de Märklin MFX decoder met DCC

Nu is het belangrijk te weten wanneer type C) in een nieuwe lok zit, hoe herken je dat?

Bedankt, groet, Anne W
Re:37283, V188 Diesel
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op vrijdag 13 mei 2011, 10:29:30
A) de Märklin/Esu MFX decoder
B) de Märklin MFX decoder zonder DCC
C) de Märklin MFX decoder met DCC

Nu is het belangrijk te weten wanneer type C) in een nieuwe lok zit, hoe herken je dat?
Wat kan C wat A en B niet kunnen ?. Juist, DCC.
Zoals ik al eerder aangaf:
CiteerIndien je dus echt de ?nieuwe? decoder zou hebben kun je deze dus ook in DCC programmeren.


Mvg,
Peter
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:37283, V188 Diesel
Toch zou ik het de domste zet vinden van Märklin,als deze decoders niet meer aanspreekbaar zijn op de CS 1 R :thumbdown:

Het min of meer vrijgeven van het Motorola protocol,heeft het juist groter gemaakt dan het was :thumbup:

Kijk maar naar de vele decoders waar je uit kunt kiezen,en die waren er nooit geweest als het protocol klein was gebleven.

Een consument wil kunnen kiezen,en als die keus gedicteerd wordt,loop je het risico dat deze consument bij de concurrentie gaat kijken.

En ook het prijsverschil is er om over na te denken,ze moeten toch in Göppingen ook weten dat een locdecoder bij de concurrentie,maar iets meer als de helft van hun eigen decoders kost.

Of gaan ze met dezelfde blindheid tekeer zoals voorheen? :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Dan hebben ze nog steeds niets geleerd van het verleden :( :( :( :(

@ Anne,

Er is iets raars met de decoder.

Je kan hem wel met een MS1 programmeren,dus zonder DCC.

Maar niet op een CS 1,of de CS 1R daar was je niet zeker van.

De CS 1R heeft nog het DCC verhaal extra,weliswaar die van Esu,en dat deze decoder in de V188 daar moeite mee heeft is vreemd te noemen.

Zou toch nog proberen,of deze decoder onder het DCC verhaal te programmeren is,en als ie het weigert,dan volgt het bekende verhaal.

M.v.g

Hans V200.0
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2018

offline
Re:37283, V188 Diesel
Ik denk dat het een strategische zet is van Marklin om hun eigen markt te beschermen (tegen esu met zijn ecos en andere)
Maar volgens mij zou dit het omgekeerde kunnen geven,wie een ecos geeft zal dan niet meer geneigd zijn marklinloc's te kopen :thumbdown:

Je word veroordeeld om bij Marklin te blijven of dit de oplossing is voor het bedrijf betwijfel ik.

Groeten,
Joeri
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:37283, V188 Diesel
Hallo Joeri,

Natuurlijk willen ze hun product beschermen,en daar hebben ze alle recht toe.

Maar pas het wel toe in een vorm die het systeem niet de nek omdraait.

Dat hadden ze bijna wel voor elkaar toen met hun Motorola decoders,maar die bestonden al een tijdje,en het protocol kwam min of meer vrij.

Dat heeft het hele systeem een zet gegeven,en een dergelijke zet kunnen ze nu,harder gebruiken dan ooit tevoren.

Daarom heb ik dubbele gevoelens bij deze zet,tenminste als het echte (lees: een bewust softwarematig ingebrachte bug) beperkingen zijn van de decoder.

En net als jij betwijfelt nog wel iemand deze klantenbinding.........

M.v.g.

Hans V200.0
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:37283, V188 Diesel
Beste Peter,

Dus voor ik een lok koop moet ik eerst in de winkel gaan kijken of ik de decoder in DCC kan programmeren?

Groet, Anne W
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:37283, V188 Diesel
Hoi Anne,

Eigenlijk is dat te gek voor woorden Anne,maar als de andere mogelijkheden niet meer of misschien nooit werken,moet je toch iets anders proberen.

Dan is het alleen maar handig als er nog een optie open is :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:37283, V188 Diesel
Aliebengalie
gast

Re:37283, V188 Diesel
Word voor mij alleen maar makkelijker om andere merken te kopen dan ons huismerk.

Is te gek voor woorden dat je elke x verplicht bent om om te schakellen naar een ander

systeem.Word inderdaad straks moeilijk om locs aan te schaffen zonder dat je de juiste

decoder gegevens hebt. 

Of je bent niet van plan om te sleutellen dan is alles goed.... :D

Mvg: Alex

Re:37283, V188 Diesel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:37283, V188 Diesel
Ik snap niet waarom Märklin zou kiezen om een andere koers te gaan varen.
Juist nu ze DCC in hun decoders hebben gestopt.
Als hun nieuwe mfx decoder niet meer op oudere mfx centrales geprogrammeerd kan worden, dan heeft dat een toch een nadelige invloed op de verkoop?
Misschien heeft Hans wel een bug in de nieuwe decoder gevonden.
Er worden hier al redelijk snel allerlei conclusies getrokken, terwijl er amper tests zijn gedaan om e.e.a. uit te sluiten.
Ik lees ook nergens of Hans al met deze lok naar z´n dealer is teruggegaan.
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:37283, V188 Diesel
Hoi Kappa,

De bewuste loc,waar het hier omdraait,is niet van mij hoor,maar van Krokodil een naamgenoot.
Of  ben ik nu in de war?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:37283, V188 Diesel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:37283, V188 Diesel
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 18 mei 2011, 22:10:42
De bewuste loc,waar het hier omdraait,is niet van mij hoor,maar van Krokodil een naamgenoot.
Of  ben ik nu in de war?
Ha ha Hans, Krokodil heet ook Hans, leuk hè als iedereen Hans heet.  :P :D
Re:37283, V188 Diesel
Seinwezen
gast

Re:37283, V188 Diesel
Citaat van: Anne W op vrijdag 13 mei 2011, 00:05:27
Ik ben vanmiddag bij "Krokodil" op bezoek geweest (zie zijn bouwtopic), omdat hij geen cv's in deze lok kan veranderen.

Dit is een lok met een nieuwe Märklin decoder, dus niet de oude Märklin/Esu decoder, ik heb nu ook twee van die decoders rijden en kon de simpele zaken als max. snelheid, optrek- en afremvertraging veranderen met mijn oude MS1.

Krododil heeft een CS1 staan, daarmee heb ik het eerst geprobeerd, geen resultaat, in het scherm lok wijzigen komt alleen de maximum snelheid voor en in het volgende scherm staat (vrij vertaald) "niets te programmeren".

Daarna heb ik het met mijn MS1 geprobeerd en dat ging gewoon en dus goed.

Dat er geen cv's meer geprogrammeerd kunnen worden met een Ecos of een programmer is min of meer denkbaar, Märklin is geen "vriendje" meer met Esu, maar dat het met het CS1 ook niet kon vond ik vreemd....... totdat ik zojuist bedacht dat het wel eens een CS1R zou kunnen zijn, en daar zit nu dus ook Esu software in.

Als dat zo is, dan zijn de huidige Märklin MFX decoders alleen te programmeren met een 6021, een MS of een CS2 denk ik.

Iemand van de deskundigen op dit gebied commentaar?

Groet, Anne W

Hoi Anne W,

bij krokodil staat een gewone CS1.
Dus zonder ESU update.

Raar dat het niet werkte, want de MS1 kan niets meer dan een CS1.

Groeten Sander
Re:37283, V188 Diesel
soultrain
gast

Re:37283, V188 Diesel
De V188 ;
Re:37283, V188 Diesel
Nobody
gast

Re:37283, V188 Diesel
Prachtige foto. Bedankt. :thumbup:
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:37283, V188 Diesel
Mea Culpa, wat wil zeggen: "ik heb een fout gemaakt", sorry.

Ik ben vandaag weer even bij Hans langs geweest om te controleren of ik wat fout had gedaan en jawel op: op het scherm van het CS zie je, als je lok wijzigen-uitgebreid doet, iets van "geen informatie beschikbaar", vanwege Hans zijn verhaal heb ik vorige keer niet verder gekeken.

Maar links staan gewoon de icoontjes om de zaak te wijzigen en dat werkt gewoon.

Conclusie: de huidige Märklin MFX Decoders, tenminste die nog niet op DCC te programmeren zijn, zijn gewoon te wijzigen met CS en MS, maar niet door de spullen van Esu.

Voor Hans betekent het, dat hij loks met deze decoders gewoon kan wijzigen in zijn CS en ze niet terug in de doos hoeft te stoppen.

Groet, Anne W
Re:37283, V188 Diesel
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op donderdag 19 mei 2011, 18:21:44
Conclusie: de huidige Märklin MFX Decoders, tenminste die nog niet op DCC te programmeren zijn, zijn gewoon te wijzigen met CS en MS, maar niet door de spullen van Esu.
En hoe weet jij dat deze niet te wijzigen door spullen van ESU ?.

Mvg,
Peter
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:37283, V188 Diesel
Beste Peter,

Omdat Hans/Krokodil dat geprobeerd heeft, net als met zijn "oude" MFX decoders, en het niet ging, zie zijn bouwtopic.

Groet, Anne W
Re:37283, V188 Diesel
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:37283, V188 Diesel
Dit bovenstaande verhaal bevestigd wel dat ik mijn ms2 houdt naast mijn ecos.

Groetjes Dennis
Re:37283, V188 Diesel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:37283, V188 Diesel
Beste Anne,

Ik denk toch dat Hans ergens iets niet goed heeft gedaan.
Als je met een ESU centrale geen mfx decoder meer zou kunnen wijzigen, dan hadden er al veel meer klachten geweest.
Op de bevindingen/ervaringen van één gebruiker kun je nog geen conclusies trekken.
Daar komt bij dat de ECOS I of nagenoeg dezelfde software draait als de CSR1.
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:37283, V188 Diesel
Beste Ad,

Als je wilt weten wat de ervaringen van Hans geweest met zijn Esu spullen (ik weet niet of hij het over zijn Ecos of Programmer heeft), benader hem dan via een PB of zijn bouwtopic

Groet, Anne W
Re:37283, V188 Diesel
Krokodil
gast

Re:37283, V188 Diesel
Hallo Kappa,

Heb anderhalve maand geleden een nieuwe v188 gekocht bij de Marklin dealer.
Persoonlijk heb ik een zwak voor dit treintype daar ik ze heel mooi vind.
Om ze echter op mijn baan te laten rijden wil ik de optrek en remvertragingen op nul zetten.
Normaal zet ik de trein op de rollenbank en ga met de Esuaparatuur aan de slag om de decoder uit te lezen.
Na uitlezen van de decoder kan ik de bepaalde cv aanpassen.
Het bleek echter voor mij niet mogelijk om de decoder van deze v188 uit te lezen.
Telkens kwam de melding dat de decoder niet uitgelezen kan worden.
Daar ik verder niet zo'n techneut ben is er voor mij maar 1 oplossing en dat is netjes weer in de doos doen.
Met behulp van forumleden is het nu voor gebleken dat dit wel mogelijk is met cs1 van Marklin.
Deze kennis is voor mij prachtig omdat ik nu de v188 weer uit de doos heb gehaald via de cs1 heb aangepast en nu kan laten rijden op de baan. Wat hij trouwens al heel goed doet.

Hoop het een en ander zo goed mogelijk uitgelegd te hebben.

Hans of te wel Krokodil.
Re:37283, V188 Diesel
Hallo Hans,

Citaat van: Krokodil op vrijdag 20 mei 2011, 20:41:37
Het bleek echter voor mij niet mogelijk om de decoder van deze v188 uit te lezen.
Telkens kwam de melding dat de decoder niet uitgelezen kan worden.
Wel eens aan gedacht dat MM-decoders niet uit te lezen zijn. Daarmee was je volgens mij op het verkeerde been gezet.

Mvg,
Peter
Re:37283, V188 Diesel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:37283, V188 Diesel
Peter, volgens mij heeft Hans de nieuwste versie van de v188 in rode uitvoering met mfx decoder.
Klopt dat Hans?
En je kunt de decoder dus alleen niet met de ESU programmer uitlezen?
Tja, het is geen ESU decoder meer en het kan best zijn dat het uitlezen via de train databus gaat en dat dit niet meer door Marklin wordt ondersteund.
Maar dat is een mogelijke verklaring en geen feit, dus wie het weet.
Stel anders eens deze vraag op het ESU forum.
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:37283, V188 Diesel
Beste Peter en Ad,

Mijn conclusie is simpel en de goede (denk ik):

de "oude" MFX decoders uit de samenwerking met Esu: te "behanddelen" door Esu apparatuur, deze decoder accepteert MM 28 stappen, geen MM 27 stappen

de MFX decoders die we nu tegenkomen in loks (mijn Br 23 en Re 4/4 I en de V188 van Hans): niet te behandelen door Esu apparatuur, deze decoder accepteert geen MM 28 stappen, wel MM 27 stappen

de toekomstige MFX decoders, zullen programmeerbaar zijn in DCC, stappen in MM is nog ????

Hans kan wat hij wil verstellen nu met zijn CS bereiken, en dat was zijn doel

Groet, Anne W

Re:37283, V188 Diesel
Citaat van: Anne W op vrijdag 20 mei 2011, 22:52:24
Mijn conclusie is simpel en de goede (denk ik):

de "oude" MFX decoders uit de samenwerking met Esu: te "behanddelen" door Esu apparatuur, deze decoder accepteert MM 28 stappen, geen MM 27 stappen

de MFX decoders die we nu tegenkomen in loks (mijn Br 23 en Re 4/4 I en de V188 van Hans): niet te behandelen door Esu apparatuur, deze decoder accepteert geen MM 28 stappen, wel MM 27 stappen
Of je conclusie wel de goede is ?.

Mvg,
Peter
Re:37283, V188 Diesel
Mogelijkheden van de nieuwe generatie Marklin (sound)decoders.

De nieuwe generatie Marklin locdecoders mLD en Marklin sounddecoders mSD beschikken over nieuwe, moderne eigenschappen.
Protocollen: mfx, MM1, MM2, DCC.
Rijstappen: 14, 27 28, 128.
Analoge werking: AC en DC. De ingestelde waarden voor de optrek- en remvertraging worden overgenomen en zijn actief bij analoog bedrijf.
Ook de lastregeling is actief. Verder zijn de extra functies die tijdens het analoge bedrijf actief moeten zijn instelbaar.
Zowel bij mfx als bij DCC (via CV) is volledige function mapping (toewijzing van een functie aan een functietoets) mogelijk. De mLD en mSD zijn geschikt om updates te ontvangen, kunnen maximaal 16 functies (b.v. rangeersnelheid) plus lichtfuncties beheren en zijn voorzien van een Zugbus-interface (SUSI-compatibel); niet bij kabeluitvoeringen. Alle 16 functies zijn ook tot op 4 adressen op de 6021 oproepbaar. De Aux-uitgangen (externe functies zoals telex, cabineverlichting, rookgenerator, enz.) zijn elk met 250 mA belastbaar (alleen beperkt door de maximale belastbaarheid van de decoder). De decoders met 21-polige aansluiting hebben vier Aux-uitgangen. De mSD met kabelboom heeft één Aux-uitgang.

Voor de functies kunnen de volgende bedrijfsmodi worden gekozen:
Dimmer, Flash 1, Flash 2, Strobe, Double Strobe, Random, Smoke, Zoom, Mars, Gyra, Neon, EnergySave, Software Telex.

De mLD en de mSD kunnen via alle Marklin-centrales (6021 tot en met 60215) worden geprogrammeerd. Bij de 6021 tot en met CV80 (systeemafhankelijk). De programmering kan ook met het actuele Mobile Station II volledig worden uitgevoerd. De mLD en de mSD ondersteunen alle DCC-programmeermodi, inclusief POM (Programming On Main- hoofdspoorprogrammering). De Marklin locdecoder en de Marklin sounddecoder zijn beveiligd tegen kortsluiting en overbelasting. Bij de Marklin sounddecoders worden twee 8 Ohms luidsprekers van verschillende afmetingen geleverd (niet bij de 60948 en 60949). De mSD kan vanaf de herfst via de CS2 van geluidsbestanden worden voorzien (deze zullen op de Marklin homepage beschikbaar worden gesteld). De maximale belastbaarheid van de mLD en mSD bedraagt 1600 mA.


Mvg,
Peter
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:37283, V188 Diesel
Beste Peter,

Hartelijk dank, voor zover ik het kan beoordelen als "CV Leek", ziet het er goed uit, zelfs voor mij als Ra* gebruiker: DCC-POM

Maar deze decoders zitten nog niet in de loks die nu in de winkels liggen...... en is er grote onduidelijkheid wanneer dat wel het geval is

Groet, Anne W
Re:37283, V188 Diesel
Krokodil
gast

Re:37283, V188 Diesel
Citaat van: Kappa op vrijdag 20 mei 2011, 21:55:30
Peter, volgens mij heeft Hans de nieuwste versie van de v188 in rode uitvoering met mfx decoder.
Klopt dat Hans?
En je kunt de decoder dus alleen niet met de ESU programmer uitlezen?
Tja, het is geen ESU decoder meer en het kan best zijn dat het uitlezen via de train databus gaat en dat dit niet meer door Marklin wordt ondersteund.
Maar dat is een mogelijke verklaring en geen feit, dus wie het weet.
Stel anders eens deze vraag op het ESU forum.

Beste Kappa,

Het is inderdaad zo dat de v188 van de nieuwste versie is. Rood met mfx decoder.

Hans
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2018

offline
Re:37283, V188 Diesel
Vandaag bericht gekregen van mijn handelaar, als ik een ecos koop zal hij hem aanpassen zodat hij de nieuwe Marklin decorders ook kan programeren,zonder deze aanpasing zou het niet gaan.
Zo doen er alles aan bij Marklin om hun loc's alleen nog met hun besturing te laten programeren en binnekort ook rijden? :(

Maar blijkbaar kan het tot nu toe nog omzeild worden door een aanpassing aan de ecos.
Ik heb gevraagd  (via mail wacht nog op antwoord)wat er juist gebeurt met de ecos, zodat hij de nieuwe Marklin decorders wel programmeren.



Groeten,
Joeri
Re:37283, V188 Diesel
Citaat van: Joeri op maandag 23 mei 2011, 00:04:45
Vandaag bericht gekregen van mijn handelaar, als ik een ecos koop zal hij hem aanpassen zodat hij de nieuwe Marklin decorders ook kan programeren,zonder deze aanpasing zou het niet gaan.
Maar wat is nu de aanpassing ?.

CiteerMaar blijkbaar kan het tot nu toe nog omzeild worden door een aanpassing aan de ecos.
Zelfs de fabrikant van de ECoS (ESU) zegt er niets over.

Mvg,
Peter
Re:37283, V188 Diesel
Lid sinds: 2018

offline
Re:37283, V188 Diesel
Ik wacht nog op het antwoord van de handelaar, volgens mij heeft de aanpassing niet met esu zelf te maken.
Het zal door de handelaar zelf zijn,zodra ik iets meer weet,plaats ik het hier.

Groeten,
Joeri
Re:37283, V188 Diesel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:37283, V188 Diesel
Lijkt mij dat het in en uitlezen van CV's van een mfx decoder deel uit maakt van het mfx protocol en dus door alle mfx centrales zou moeten worden ondersteund.
Of sla ik de plank nu mis?
Re:37283, V188 Diesel
ESU:
CiteerUns wurde berichtet, dass sich teilweise Märklin-Dekoder neuerer Bauart nicht mehr steuern und sich auch nicht mehr zu einer Anmeldung an der ECoS bewegen lassen. Um eine Neuanmeldung zu erzwingen, muss lediglich die betreffende Lok aufs Programmiergleis gestellt und der entsprechende Button gedrückt werden. Dies kann für M4 und RailComPlus-Loks erfolgen. Eigentlich sollte der Fall einer sich abmeldenden Lok nicht auftreten, diese neue Funktion kann aber im Fehlerfall Abhilfe schaffen.

Mvg,
Peter