Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Spoorwegen in Spanje Update

Gestart door Joost_B maandag 02 mei 2011, 14:20:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoorwegen in Spanje Update
====== Spoorwegen in Spanje ======

===== Inleiding =====

Spanje is een divers land met zeer uiteenlopende culturen, talen, eetgewoonten en klimaten.

Het land is op te delen in 17 autonome regio's en 2 autonome steden, Ceuta en Melilla(Beide omringd door Marrokko).
Andalusië ? Aragón ? Asturië ? Balearen ? Baskenland ? Canarische Eilanden ? Cantabrië ? Castilië-La Mancha ? Castilië en León ? Catalonië ? Extremadura ? Galicië ? La Rioja ? Madrid ? Murcia ? Navarra ? Valencia.

Naast het Castiliaans zoals de Spaanse taal officieel heet worden er nog diverse andere talen gesproken, resp;
Catalaans, Baskisch, Asturisch, Galicisch, Aragonees, Aranees en Valencià.

Het land heeft een oppervlakte van 505.992 km² en telt 46.661.950 inwoners.
Nu we ongeveer een idee hebben hoe het land eruit ziet gaan we wat dieper in op de Spoorwegen, oftewel Ferrocarril in het Spaans.

===== Spoorwegen Algemeen =====

Al zou je het niet zeggen maar spoorwegen in Spanje zijn een voorbeeld voor Europa. Een moderne vloot, snelle verbindingen en een hele goede service.
Administrador de Infraestructuras Ferroviarias oftewel ADIF is de verantwoordelijke voor de voor de spoorweg infrastructuur. Dat zijn dus de stations, seinen, het spoor enz.
Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles, afgekort RENFE, is de nationale spoorwegmaatschappij van Spanje.
RENFE exploiteert zowel goederen- als passagierstreinen. De passagierstreinen van RENFE worden geëxploiteerd door de volgende bedrijfsonderdelen:

      * Alta Velocidad Española, kortweg AVE: hogesnelheidstreinen(hieronder vallen ook: Alvia en Avant treinen)
      * Larga Distancia: treinen over lange afstanden, waaronder Talgo-treinen, nachttreinen en andere lange afstands treinen.
      * Media Distancia: regionale treinen.
      * Cercanías: voorstadstreinen. In Barcelona wordt de Catalaanse naam Rodalies gebruikt.

Het Spaanse netwerk is vooral bekend vanwege de spoorbreedte. Het normale netwerkt maakt gebruik van een spoorbreedte van 1668 mm oftewel Iberisch Breedspoor. Echter, de nieuwe AVE lijnen worden aangelegd met 1435 mm normaalspoor.

Madrid is het centrum van de verbindingen. De stations Puerta de Atocha en Chamartin verwerken jaarlijks bijna 100.000.000 reizigers.
Deze stations zijn momenteel alleen verbonden via Iberisch breedspoor voor de lokale treinen. Men bouwt momenteel een tunnel voor de AVE treinen zodat beide stations begin en eindpunten kunnen zijn voor alle AVE lijnen:

  * Madrid-Sevilla
  * Córdoba-Málaga
  * Madrid-Zaragoza-Barcelona
  * Zaragoza-Huesca
  * Madrid-Segovia-Valladolid
  * Madrid-Levante-Valencia

==== Renfe Integria ====

Integria is de industriele divisie die zich bezig houdt met:
  * Onderhoud
  * Revisie
  * Ontwerp van treinen en infrastructuur

===== Treintype's =====

Elke soort trein heeft in Spanje een aparte merknaam. Zoals AVE een naam is en Estrella.
Hier ga ik nu wat dieper op in en laat per treintype de verbindingen zien.

==== Diurno ====
Helaas slechts nog 1 verbinding. Een getrokken trein tussen:
  * Bilbao en Salamanca.


==== Estrella ====
Een getrokken trein, rijdt alleen nachttreinen. Helaas ook slechts enkele verbindingen, resp.:
  * Costa Brava Madrid-Chamartín <> Portbou/Cerbere
  * Picasso Bilbao-Abando <> Málaga-María Zambrano


----

==== Alaris(HST)====
Gereden met treinstellen van het type 490


Op de trajecten:
  * Madrid <> Valencia - Castellón

----


==== Altaria ====
Zijn getrokken dagtreinen met een talgo compositie.
Doet momenteel dienst op de lijnen:
  * Madrid <> Algeciras
  * Madrid <> Granada
  * Madrid <> Cartagena
  * Madrid <> Murcia


----

==== Alvia(HST)====
Een bijzonder treintype, deze hogesnelheidstreinen rijden namelijk op zowel Iberisch als normaalspoor. De treinstellen kunnen dus hun spoorbreedte aanpassen.
Daarover later meer. Dit treintype wordt met 2 soorten materieel gereden.
Op de lijnen:

  * Madrid <> Pamplona
  * Madrid <> Logroño
  * Madrid <> Hendaya
  * Madrid <> Irún
  * Barcelona <> Vigo

Met de Renfe 120


----


En op de lijnen:

  * Madrid <> Gijon
  * Madrid <> Santander
  * Madrid <> Bilbao
  * Madrid <> Hendaya
  * Alicante <> Gijon
  * Alicante <> Santander

  * Madrid <> Alicante
  * Madrid <> Cádiz
  * Madrid <> Huelva
  * Madrid <> Leon

Met Renfe 130


----

==== Arco ====

Een getrokken trein met een snelheid van 200 km/h. De trein bestaat uit een lok uit de 252 serie met aangepaste B11x-10200 rijtuigen. Ook hier slechts nog 1 verbinding overgebleven.

"Camino de Santiago" Vigo/A Coruña - Bilbao/Irún
De García Lorca verbindt Barcelona met Granada in 11 uur en 32 minuten.


----

==== AVE ====

De wereldtentoonstelling van 1992 in Sevilla was de aanleiding voor Spanje om mee te doen met het Europese hogesnelheidsnet. De Renfe bouwde een verbinding tussen hoofdstad Madrid en Expostad Sevilla van 574 kilometer lang. De spoorweg werd op 19 april 1992 geopend. Doorgaande treinen leggen de afstand af in 2 uur en 15 minuten.


In tegenstelling tot de overige Spaanse spoorlijnen, die als breedspoor zijn aangelegd, zijn de lijnen uitgevoerd in normaalspoor. Het spreekt vanzelf dat dit voor internationale verbindingen belangrijk is. Voor de treinbeheersing is gekozen voor het Duitse systeem LZB.

AVE oftewel Alta Velocidad Española.
Het paradepaardje van Spanje en de Renfe.

Een netwerk dat continue in ontwikkeling is.
In de periode 2012/2013 worden de volgende lijnen opgeleverd:

  * Sevilla - Cádiz
  * Madrid - Jaén
  * Barcelona - Franse Grens
  * Madrid - Alicante
  * Valencia - Alicante
  * Madrid - Extremadura - Lisboa


==== Verbindingen vandaag de dag ====

Madrid-Puerta de Atocha - Sevilla-Santa Justa
wordt uitgevoerd met materieel uit de 100 serie.
Dit was de allereerste serie AVE treinstellen in Spanje


Pato oftewel eend in het Spaans.
Dit treinstel serie 102/112 voert die AVE diensten uit op de lijnen:

  * Madrid - Ciudad Real - Córdoba - Málaga
  * Madrid - Segovia - Valladolid
  * Madrid - Zaragoza - Huesca


Een voor ons enigzins bekend treinstel is de AVE 103. Soortgelijk aan onze ICE 3.
Dit treinstel, 1 van de nieuwste binnen de AVE vloot voert diensten uit op de lijnen:

  * Madrid-Puerta de Atocha - Barcelona-Sants
  * Barcelona-Sants - Málaga-Mª Zambrano
  * Barcelona-Sants - Zaragoza-Delicias
  * Barcelona-Sants - Sevilla-Santa Justa
  * Madrid - Ciudad Real - Córdoba - Málaga


==== Euromed ====

Een HST verbinding via het Iberische breedspoor.
De treinstellen uit de 101 serie zijn gelijk aan de 100 serie op 1 ding na.
Waar de 100 serie voor AVE gebruik normaalspoor is beschikt de 101 serie over Iberisch breedspoor bogies. De Euromed rijdt alleen op de verbinding
Barcelona - Valencia - Alicante.


==== Talgo ====

Hier is Spanje binnen spoorweg minnend europa bekend om. Naast de Alteria zijn er ook gewone Talgo verbindingen.

  * "Catalán Talgo" Barcelona - Montpellier
  * "Mare Nostrum" Lorca-Sutullena  - Montpellier
  * Barcelona - Lorca
  * Barcelona - Murcia
  * Madrid -  A Coruña
  * Madrid - Almería


==== Avant =====

Avant is een redelijk nieuwe naam tussen de treinen. Avant, Alta Velocidad Media Distancia is een hogesnelheids verbinding over korte afstanden. Begonnen werd met de verbinding Sevilla <> Córdoba. Na groot succes bestaat het Avant netwerk vandaag de dag uit:

  * Madrid - Ciudad Real - Puertollano
  * Madrid - Toledo
  * Málaga - Córdoba - Sevilla
  * Madrid - Segovia - Valladolid
  * Calatayud - Zaragoza
  * Barcelona - Lleida

Gereden wordt met materiaal uit de 121 en 104 serie.


Nieuw voor de Avant verbindingen zijn de treinstellen uit de 114 serie.
De treinstellen zijn zo goed als allemaal geleverd maar nog niet in dienst. Er wordt nog uitvoerig getest enz. met de treinstellen.
Ook deze treinstellen zijn herkenbaar. Het is namelijk sterk verwant met de ETR 610.


==== Trenhotel ====
Trenhotel is zoals de naam al prijs geeft een slaaptrein. Bestaand uit speciale Talgo combinaties. Zeker nu de AVE groeit en groeit neemt de belangstelling af. Maar dat neemt niet weg dat in een gigantisch land als Spanje vele mooie verbindingen blijven bestaan.

  * Madrid - A Coruña - Pontevedra - Ferrol "Rias Gallegas"
  * Barcelona - Granada "Alhambra"
  * Barcelona - Gijón "Pio Baroja"
  * Barcelona - A Coruña - Vigo "Galicia"

De populariteit van de internationale nachttreinen neemt welliswaar toe maar met steeds meer líneas de alta velocidad is ook hier de vraag voor hoe lang? Tot die tijd hebben we in ieden geval de volgende verbindingen.

  * Madrid - Lisboa "Lusitania"
  * Barcelona - París "Joan Miro"
  * Barcelona - Zurich "Pau Casals"
  * Barcelona - Milán "Salvado Dalí"
  * Madrid - París "Francisco de Goya"


==== Media Distancia ====

Niet te ver niet te dichtbij. Dat is Media distancia. Media distancia kent talloze verbindingen, gereden met materiaal uit de volgende series:
R-448
R-449
R-470
R-592
R-594
R-598
R-599

Overigens is Media Distancia voor ons Hollanders maar betrekkelijk. Er zijn verbindingen van ruim 350 Km.

==== Cercanías ====

Het gedeelte over treintype's beindigen we met de Cercanías.
Cercanías afgeleid van Cerca=dichtbij zijn de lokale verbindingen in en om de grotere steden(In Catalonie noemt men het Rodalies). Vergelijkbaar met Duitse S-Bahn.
Je vindt ze in Asturias, Barcelona , Bilbao, Cádiz, Madrid, Málaga, Murcia/Alicante, Santander, San Sebastián, Sevilla, Valencia en Zaragoza. Alle Cercanías lijnen zijn Iberisch Breedspoor op de C-9 van Madrid na. Deze smalspoor Cercanías verbindt Cercedilla met Cotos op 1.830 Meter.


==== Links ====
  * http://www.renfe.com/|Homepage Renfe
  * http://prezi.com/luhsvtuc-qs_/renfe/|Zelfde info in presentatie vorm

Voor het artikel incl film en foto zie: http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=grootspoor:spanje

Re:Spoorwegen in Spanje
Citaat van: Joost_B op maandag 02 mei 2011, 14:20:46
Tot zover nu. Meer volgt! Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Un Saludo,
Buenos dias.

Van mij mag je verder gaan met dit informatieve topic, want volgens mij is Spanje wat kennis over spoorwegen betreft een ietwat "ondergeschoven" stiefkindje. Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en in iets mindere mate België en Frankrijk zijn hier goed tot redelijk bekend, maar Spanje naar mijn mening een stuk minder.
Re:Spoorwegen in Spanje
Ik zie het vervolg met belangstelling tegemoet :thumbup:
Re:Spoorwegen in Spanje
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re:Spoorwegen in Spanje
Ik voel een Wiki-onderwerp aankomen, Joost. Goed gedaan.

Groeten, Paul
Re:Spoorwegen in Spanje
Update!

Ik heb veel verwerkt in een presentatie. Gedeelte 1 over treintype's is af.
Dit is de basis voor de verdere dingen die gaan komen.
Gewoon op fullscreen zetten en op het pijltje klikken. Video's zijn een aanvulling. Leuk om te zien maar niet vereist.

Veel kijkplezier:

Klik op mij !
Re:Spoorwegen in Spanje
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Spoorwegen in Spanje
Hi Joost,

Prachtige lange diashow met veel leuke weetjes.
De filmpjes verduidelijken je tekst en de foto's zijn prachtig.
Dank je voor het maken ik heb ervan genoten en vooral wat van geleerd.

Groetjes,

Antal
Re:Spoorwegen in Spanje
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re:Spoorwegen in Spanje
Beste Joost,

Vergeet de trein op de Canarische eilanden niet. Deze komt voor op Lanzarote waar ik nu een weekje vertoef

klik hier
Re:Spoorwegen in Spanje
Aliebengalie
gast

Re:Spoorwegen in Spanje
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:Schitterend Joost

Mvg: Alex
Re:Spoorwegen in Spanje
Citaat van: p.ghijsen op maandag 02 mei 2011, 16:19:48
Ik voel een Wiki-onderwerp aankomen, Joost. Goed gedaan.
Groeten, Paul

http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=grootspoor:spanje

Goed voorgevoel Paul  ;)

zie ook Update

gr.
Jos
Re:Spoorwegen in Spanje
Zo,

Alles staat inmiddels in de presentatie en op de wiki.
We gaan binnenkort verder met updates over actuele onderwerpen.


Mañana Mañana  :D

Un Saludo,

Joost
Spoorwegen in Spanje: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Zo een update!

Onderdeel van het ontwikkelingsplan goederen transport is de nieuwe mediterrane spoorverbinding in Europees normaalspoor: Franse grens - Barcelona - Valencia - Murcia - Almeria - (Cádiz). Het wordt een strategische verbinding in het transportnetwerk in Europa. Met een lengte van 1300 KM verbindt het normaalspoor Europa met zuid Spanje langs de belangrijkste haven van het land.

Rond deze verbinding woont 40% van de totale inwoners en wordt 40% van het BBP gerealiseerd.

Met deze nieuwe verbinding willen de spoorwegen de concurrentie aangaan met de wegtransport en de huidige obstakels overwinnen.
De lijn zal alleen gebruikt worden voor goederenvervoer. Dit garandeert capaciteit en continuïteit over de gehele verbinding binnen Spanje. Passagiers vervoer wordt ontzien, de kosten worden gedrukt en er kan een kwalitatief hoogwaardig product worden geleverd.

Havens zullen worden uitgebreid met extra faciliteiten en infrastructuur voor treinen. En alles zal geschikt zijn voor treinen van 750 M lengte.

Teven is men begonnen met het aanleggen van nog een corridor verbinding voor passagiers treinen. De nieuwe Linea Alta Velocidad Almeria - Franse grens zal de reistijden verkorten.

Barcelona - Almeria Nu: 12h 30m naar 4h 15m
Barcelona - Valencia Nu:3h naar 1h 50m
Barcelona - Alicante Nu: 4h 40m naar 2h 55m
Barcelona - Murcia Nu: 6h 45m naar 3h 15m
Valencia - Alicante Nu: 1h 35m naar 1h

De verwachting is dat het aantal reizigers bijna zal verdubbelen.
En op de lijn Barcelona - Valencia zelfs van 960.000 naar 1.900.000

In 2010 en 2011 wordt er in totaal 3000 miljoen euro geïnvesteerd in het project.

Ik hoor graag of er nog interesse is in dit topic. Anders stop ik met schrijven.

Video bij de tekst:

Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Van mij mag je doorgaan met dit topic. Er is, dacht ik, over het algemeen niet zoveel bekend over de spoorwegen in Spanje. Elke aanvulling van die kennis is wat mij betreft welkom.
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Het is altijd intersant om te lezen!
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
De film is een leuke aanvulling op mijn lessen spaans. :)
Muchas gracias.
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Hi Joost,

Zeker heel veel interesse. Worden deze lijnen in normaal- of breedspoor aangelegd?

Groeten,
Marc
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Citaat van: marc-lin op zondag 14 augustus 2011, 13:34:02
Zeker heel veel interesse. Worden deze lijnen in normaal- of breedspoor aangelegd?

Goed om te horen, de beide lijnen waar ik net over heb geschreven worden aangelegd in normaalspoor.
De goederenlijn zal ook toegankelijk zijn voor breedspoor.

Gr Joost
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Thanks - Als de goederen lijn ook toegankelijk zal zijn voor grootspoor wordt dat dan een drie-rail oplossing?
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Hoi Joost,

Mooi stukje werk. Het ligt niet zo in mijn interesse, maar je hebt er wel echt werk van gemaakt. Wat ik miste was iets van breed- naar normaalspoor. Spreek geen spaans dus het is misschien wel verwerkt in een van de filmpjes. Wat ik wel miste is een wat gedetailleerdere uitleg over de infrastructuur, zowel technisch als met een overzichtkaart van de lijnen.
Ga zo door.....

Grt, JW
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Citaat van: marc-lin op woensdag 17 augustus 2011, 22:54:25
Als de goederen lijn ook toegankelijk zal zijn voor grootspoor wordt dat dan een drie-rail oplossing?
Dat klopt!

@Armsein, eerst komt er een stukje over de geschiedenis enz. En het normaal/breedspoor verhaal is te lezen op de wiki pagina.
Even in het kort, breedspoor zijn de conventionele lijnen, normaalspoor de HSL tracé's. Over de uitwisselbaarheid van de treinen en de "Intercambiador de Ancho" later meer.

Gr Joost
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Vooral de uitwisselbaarheid van de treinen lijkt me erg interessant.
Ik blijf het in de gaten houden hier.

Gr.  Charlie
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Dankje voor deze info vind het zeer leuk  :D
Groeten Tim
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Citaat van: Joost_B op donderdag 18 augustus 2011, 23:29:52
Citaat van: marc-lin op woensdag 17 augustus 2011, 22:54:25
Als de goederen lijn ook toegankelijk zal zijn voor grootspoor wordt dat dan een drie-rail oplossing?
Dat klopt!

@Armsein, eerst komt er een stukje over de geschiedenis enz. En het normaal/breedspoor verhaal is te lezen op de wiki pagina.
Even in het kort, breedspoor zijn de conventionele lijnen, normaalspoor de HSL tracé's. Over de uitwisselbaarheid van de treinen en de "Intercambiador de Ancho" later meer.

Gr Joost

Dankjewel Joost, dan heb ik dus niets gemist...het komt gewoon nog. Overigens, ik heb dit linkje even doorgeplaatst op een andere lijst en daar kwam het volgende op terug:

Mooi stukkie, maar ik heb er al een fout in ontdekt:
Volgens mij rijdt de Talgo Barcelona-Montpellier
een goede 4 maanden niet meer en vervangen was door een TGV.

Of je dat als fout moet zien, ik denk het niet, het is gewoon een update. Ik zou zeggen kijk het na en doe er je voordeel mee.

Grt, JW


Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Citaat van: Armsein op zaterdag 20 augustus 2011, 01:03:19
Citaat van: Joost_B op donderdag 18 augustus 2011, 23:29:52
Citaat van: marc-lin op woensdag 17 augustus 2011, 22:54:25
Als de goederen lijn ook toegankelijk zal zijn voor grootspoor wordt dat dan een drie-rail oplossing?
Dat klopt!

@Armsein, eerst komt er een stukje over de geschiedenis enz. En het normaal/breedspoor verhaal is te lezen op de wiki pagina.
Even in het kort, breedspoor zijn de conventionele lijnen, normaalspoor de HSL tracé's. Over de uitwisselbaarheid van de treinen en de "Intercambiador de Ancho" later meer.

Gr Joost

Dankjewel Joost, dan heb ik dus niets gemist...het komt gewoon nog. Overigens, ik heb dit linkje even doorgeplaatst op een andere lijst en daar kwam het volgende op terug:

Mooi stukkie, maar ik heb er al een fout in ontdekt:
Volgens mij rijdt de Talgo Barcelona-Montpellier
een goede 4 maanden niet meer en vervangen was door een TGV.

Of je dat als fout moet zien, ik denk het niet, het is gewoon een update. Ik zou zeggen kijk het na en doe er je voordeel mee.

Grt, JW

Edit: iemand anders reageerde ook nog en vond de reactie van de vinder nogal op de verkeerde toon (heeft ie wel gelijk in), maar deze man zei nog iets anders:
---
er rijden nog steeds Talgo's Barcelona - Montpellier. Zo fotografeerde ik afgelopen juli in Tarragona TLG 460 van Lorca-Sutullena naar Montpellier Saint-Roch, TLG 165 in omgekeerde richting en TLG 463 van Montpellier naar Cartagena, die alle Barcelona aandoen.

---

Doe er je voordeel mee,

grt, JW



Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
1.900.000 is veel mensen. en 300 M is heel veel geld. intresant dat breed/normaalspoor gedoe.


gr
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Erg interessant. Ik was jaren geleden in Cordoba al verrast er een witte AVE hogesnelheidstrein aan te treffen. Er is weinig bekend over de hogesnelheidstreinen van andere landen ookal om dat je deze uitvoeringen in Nederland niet snel in model ziet. Persoonlijk ken ik naast Frankrijk en Duitsland intussen alleen de hogesnelheidstreinen van Spanje, Zweden en Noorwegen. Ook Zwitserland heeft hogesnelheidsspoor en volgens mij zou Italië ook meedoen. Om maar te zwijgen over de ICE lijnen in de USA. Ik weet er veel te weinig vanaf! Misschien zelfs tijd voor een internationaal hogesnelheids topic.....

Je filmpjes met de diverse treinstellen er op laat zien dat er in Spanje zoveel meer is dan wij ook maar dachten! Kortom graag doorgaan!

Mij interesseert het verhaal breedspoor normaal spoor ook. Wat is nu de visie van Spanje? Het is vermoedelijk veel te kostbaar om alle spoorlijnen in 20 of 30 jaar tijd om te gaan bouwen. Het zou zonde zijn als er straks daardoor minder rendabele zijlijnen gaan sneuvelen. Zwitserland heeft de laatste paar jaren flink ingezet op het ombouwen van stukken smalspoortraject rond de steden naar 3 railige trajecten voor smalspoor gecombineerd met normaalspoor. De Europese treinstel bouwers leveren dezelfde treinstellen inmiddels voor de verschillende spoorbreedten (Zie Zwitserland en Griekenland etc.). Als Spanje om gaat, moet Portugal haast ook wel mee. Iets voor een EU project?

Dank voor je info tot nu toe en gaa vooral door.
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Citaat van: Armsein op zaterdag 20 augustus 2011, 01:03:19
Mooi stukkie, maar ik heb er al een fout in ontdekt:
Volgens mij rijdt de Talgo Barcelona-Montpellier
een goede 4 maanden niet meer en vervangen was door een TGV.

Hallo JW,

Dat is momenteel nog onmogelijk. Er wordt momenteel keihard gewerkt aan de verbinding Frontera Francesa - Barcelona.
De verbinding is nog niet klaar dus de TGV's kunnen tot aan Figueras rijden.

Gr Joost
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Citaat van: Joost_B op dinsdag 23 augustus 2011, 12:31:38
Citaat van: Armsein op zaterdag 20 augustus 2011, 01:03:19
Mooi stukkie, maar ik heb er al een fout in ontdekt:
Volgens mij rijdt de Talgo Barcelona-Montpellier
een goede 4 maanden niet meer en vervangen was door een TGV.

Hallo JW,

Dat is momenteel nog onmogelijk. Er wordt momenteel keihard gewerkt aan de verbinding Frontera Francesa - Barcelona.
De verbinding is nog niet klaar dus de TGV's kunnen tot aan Figueras rijden.

Hoi Joost,
Ik heb alleen doorgegeven wat me is ingefluisterd, maar je bent zelf goed genoeg op de hoogte schat ik zo :D Wel doorgaan hoor, misschien wel iets voor een afstudeerproject?

Grt, JW


Gr Joost
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Citaat van: Armsein op zaterdag 27 augustus 2011, 01:27:18
Ik heb alleen doorgegeven wat me is ingefluisterd, maar je bent zelf goed genoeg op de hoogte schat ik zo :D Wel doorgaan hoor, misschien wel iets voor een afstudeerproject?

Dat is prima hoor, ik hoor graag wat andere denken/horen enz.

Helaas past zoiets niet echt in mijn studierichting, anders had ik er wellicht wel iets mee gedaan.
Het zijn super mooie projecten allemaal.

Volgende stuk ben ik alweer aan het schrijven, denk aan Talgo, CAF enz.!

Gr Joost
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Omdat ik er vlakbij woon heb ik wat meer informatie over deze corredor:

Allereerst de lijn Barcelona-Figueres-Franse grens:
Figueres-Franse grens is af, en er rijden dus inmiddels TGV's van Figueres naar Parijs. Het station in Figueres is nog niet gebouwd, en is dus meer een halteplaats, die met reizigers "gevoed" wordt door een direkte aansluitende trein naar Barcelona. Deze trein rijdt nog over breedspoor. Het zal nog wel een jaartje duren voordat de ontbrekende stukken hogesnelheidslijn in Girona en Barcelona af zijn. Dit zijn geboorde tunnels en vooral in Barcelona heeft het wat tijd gekost voordat de vergunning kwam om tot op 10m. afstand onder de Sagrada Familia door te boren.

Een ander geval is de zgn. corredor mediterani. Deze heeft betrekking op een verbinding Frankrijk-Zuid Spanje via de middelandse zeekust, die voorlopig slechts gepland is en zoals vele grote Spaanse projecten pas uitgevoerd zal worden als Europa de centjes overmaakt. Deze corredor is vooral voor het goederenvervoer bedacht en zal de belangrijke haven- en industriesteden Barcelona en Valencia met de rest van Europa verbinden.
Deels zal er gebruikt gaan worden van stukken hogesnelhijdslijn, deels wordt er nieuwe trajecten op Europese breedte gemaakt en deels zal er inderdaad op 3-spoor gereden worden.
Sterker nog, sind een half jaartje wordt er hier al op 3-spoor gereden, met name het stukje (10km) Barcelona Haven - Molins del Rei (waar het aansluit op het hogesnelheidsnet) en het gedeelte Girona - Figueres, daar waar dus nog een stuk hogesnelheidslijn in aanbouw is. Het goederenvervoer is inmiddels dus mogelijk vanuit Barcelona naar heel Europa, zonder overladen of variabele asbreedtes op de wagonnen.

Ik zal binnenkort wel eens wat fotootjes nemen van wat stukjes 3-spoor en ze hier plaatsen.

Paul
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Hi Paul,

Bedankt voor je update, ik blijf eea met veel interesse volgen & kijk uit naar de foto's.

Groeten,
Marc
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Corredor Ferroviario Mediterráneo
Zo, even tussendoor een minder leuk bericht. Sinds gisteren is de Arco 'Garcia Lorca' geschiedenis.
Deze verbinding verbond Barcelona met Sevilla, Málaga, Badajoz, Granada en Almería.
De reis Barcelona - Granada duurde met de Arco 11 uur.

De trein werd gesplitst in Alcázar de San Juan en Linares-Baeza.

Trein kon er dus zo:

Bron: http://www.flickr.com/photos/adyecla/4894570447/

Of zo uitzien:

Bron: http://www.flickr.com/photos/22119600@N08/6082179451/

Helaas weer een getrokken trein minder op de Spaanse rails!

Gr Joost
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Einde Garcia Lorca
Het nieuwe treintype uit de serie 114 is in gebruik genomen!
Dit 4-delige treintype verbindt voorlopig alleen Madrid-Segovia-Valladolid met elkaar.
Later dit jaar en begin volgend jaar volgen meer Avant(Alto Velocidad Media Distancia) verbindingen.





Un Saludo,

Joost
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Einde Garcia Lorca
Tijd voor een update,

Binnenkort ga ik weer verder met schrijven. Zijn er nog verzoekjes, bijv. over Talgo, CAF of iets anders?

Voor de AVE liefhebbers:



Gr Joost
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Einde Garcia Lorca
Ik laat me verrassen.

Zijn deze filmpjes in dezelfde streek opgenomen? Zo niet, dan zijn er in Spanje nog genoeg grote onbewoonde streken...
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Einde Garcia Lorca
Hi Joost,

Ik heb wel een verzoekje. Heb je ook foto's/info over die installaties aan de Spaans/Franse grens waar treinen van normaal op breedspoor onderstellen worden gezet?

...en ook hoe werkt dat eigenlijk bij de TALGO treinen?

Groeten,
Marc


Citaat van: Joost_B op vrijdag 18 november 2011, 15:45:05
Tijd voor een update,

Binnenkort ga ik weer verder met schrijven. Zijn er nog verzoekjes, bijv. over Talgo, CAF of iets anders?

Voor de AVE liefhebbers:

<filmpje>

Gr Joost


Edit Gerard: onnodige filmquote verwijderd
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Einde Garcia Lorca
Citaat van: Gerard op vrijdag 18 november 2011, 18:40:12
Zijn deze filmpjes in dezelfde streek opgenomen? Zo niet, dan zijn er in Spanje nog genoeg grote onbewoonde streken...

Opnames zijn ruwweg gemaakt tussen Zaragoza en Lleida in het gebied wat Los Monegros heet, zo ziet het platteland er in Spanje nou eenmaal uit.
Grote zandbak :D

Citaat van: marc-lin op vrijdag 18 november 2011, 23:26:39
Ik heb wel een verzoekje. Heb je ook foto's/info over die installaties aan de Spaans/Franse grens waar treinen van normaal op breedspoor onderstellen worden gezet?

Ga ik doen, sterker nog ik ben er al aan begonnen.

Gr Joost
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Einde Garcia Lorca
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Einde Garcia Lorca
Al versta ik er verd**d weinig van :thumbdown:, toch bedankt voor het plaatsen :thumbup:.
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Einde Garcia Lorca
Muchas gracias :important:
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Einde Garcia Lorca
Mooi topic Joost, ga zo door!


NB ik ben de schok over jouw opmerking: "Al zou je het niet zeggen maar spoorwegen in Spanje zijn een voorbeeld voor Europa. Een moderne vloot, snelle verbindingen en een hele goede service."nog niet te boven hoor.....
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Einde Garcia Lorca
Dat is hachelijk :eek:.
Re:Spoorwegen in Spanje Update: Einde Garcia Lorca
Frank!

Vertel, cijfers nodig? Puntualiteit van 99% :D.
Oudste treinstel is denk ik uit de jaren 90 en onlangs verbouwd.

Oowja verder nog:

Eind 2012:



Treinen van Barcelona naar Lyon, Marseille en Toulouse gaan gereden worden met S101 materiaal van de Renfe. De rest met TGV materieel.
Ik vrees echter wel voor de nachttreinen Barcelona - Zürich, Madrid/Barcelona - Parijs.

Nieuw materieel voor de Renfe:




Madrid - Galicië is duurt nu mede door de nieuwe LAV Galicia en door de hybride serie 130(diesel en elektrisch) nog maar 5 uur(ca 600 KM).


Gr Joost
Re:Spoorwegen in Spanje Update
oef, wat een reacties   8o

ik ben zelf als interrailer van Irun naar Porto gereden met een nachttrein, en vervolgens van Lissabon weer naar Irun. Toen heb ik wel een ander beeld gekregen van de Spaanse spoorwegen, niet  negatief, maar ook niet als voorbeeld. Maar ik laat me graag verrassen :thumbup:
Re:Spoorwegen in Spanje Update
Dankje voor het delen :D mooi fotos en toffe videos :D
Groeten Tim
Re:Spoorwegen in Spanje Update
Nou Frank,

Deel je mening met ons B).
Re:Spoorwegen in Spanje Update
Renfe en Adif zijn al jaren leidend op het gebied van HSL en optimalisering van spoorwegen.
Ze gaan nu het gehele HSL project Mekka - Medina.

kijk maar(engelstalig)



Gr Joost
Re:Spoorwegen in Spanje Update
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re:Spoorwegen in Spanje Update
Mooie video, Joost.

Geeft aan dat Spanje hard op weg is om een hypermoderne infrastructuur voor hogesnelheidslijnen aan te leggen. Een vraag die bij me opkomt is: Hoe komt het bedrijf aan de nodige fondsen om zulke kapitaalkrachtige projecten uit te voeren? In het hedendaagse Spanje lijkt me dat echt niet gemakkelijk. Ook niet als je het hebt over de genoemde 17 miljoen passagiers. Enig idee wie er achter de projecten zit? Opdrachtgever(s) en kapitaalverstrekkers?

Groeten, Paul
Re:Spoorwegen in Spanje Update
Hi Joost,

Altijd erg leuk om dit te volgen. Heb wel een vraagje. De RENFE S101 treinen zijn toch op de TG gebasseerde treinenvoor het spaanse breedspoor? Als  mijn informatie klopt kunnen deze type treinen dan wel door rijden tot Toulouse. Lyon en Marseille?

Groeten,
Marc
Re: Spoorwegen in Spanje Update
Hallo Marc,

Je hebt inderdaad gelijk, de S101 is geschikt voor breedspoor. Ik vermoed dan ook dat ze een andere serie zullen bedoelen.

Gr Joost
Re: Spoorwegen in Spanje Update
Ik heb deze gezien in het station in Barcelona :)