Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin VS Fleischmann draaischijf

Gestart door jakeman zondag 10 april 2011, 12:10:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin VS Fleischmann draaischijf
Beste forumleden,
Heeft iemand ervaringen met de Marklin of Fleischmann electrische draaischijf? Ik begreep dat ze vrijwel identiek zijn, maar zijn er verschillen? Alvast dank! Ik wil de draaischijf graag digitaal en automatisch gaan gebruiken in de toekomst.

Groeten Jake
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Verschil is dat de Marklin 3 rail is, en de Fleischmann 2 rail.
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Jake,

Onder 6652 levert (of leverde) Fleischmann een draaischijf die geschikt is voor zowel het 2rail als het 3rail systeem.  :)
De middenleider wordt door het looprooster gevormd. Je ziet dus geen ''3e rail''.
Beide draaischijven (Marklin 7286)  zijn technisch identiek, alleen de schakelkast is anders en de kleur van het hekwerk ook.





Echter moet je het voor deze draaischijf wel op Ebay e.d zoeken, hij wordt niet meer gemaakt. Goed zoeken en dan kun je hem misschien voor rond de ?100,00 vinden!

Martijn
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
ik heb de fleischmann, ooit gekocht omdat M alleen dat metalen ding had. Doet het nog steeds prima (ruim 20 jaar.....)
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
De Märklin-versie (waarbij staat vermeld: "Das Modell entstand in Zusammenarbeit mit der Firma Fleischmann, Nürnberg") is nog wel leverbaar. Kijk hier maar: klik. Wij hebben hem al jaren in gebruik en ik ben er erg tevreden over. Nooit problemen mee gehad.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Maar als ik kan kiezen tussen een Fleischmann die je voor rond de 100,00 kunt krijgen (als je geluk hebt), en een Märklin voor minimaal 300,00, dan heb ik snel gekozen...  :) En verschillen zijn er toch niet veel.

Martijn
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Ik heb eventueel een Marklin uitvoering met digitaliseerkastje in de aanbieding.........Nieuw in OVP.......... O:-D
Past niet in mijn NS6400 scenery...
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Beste,

Wat moet de draaischijf kosten.
Wat is het nummer van het onderdeel voor digitaliseren ?

Mvg

Olivier 
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Dank dank allemaal voor de hulp en uitleg! Ik wil hem zeker over een paar maanden pas hebben, nu nog even wat andere kosten voor de kiezen zoals reeds bestelde Locs, bezetmeldprints en het MCC Car system!
Groeten Jake
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Voor dat je gaat digitaliseren kijk eens op volgende link bij draaischijf decoder  http://www.moba-digital.de/ daar hebben ze zelfs decoders met geluid. Als je even zoekt vind je zelfs een demo filmke.
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Zijn er hier mensen die hun draaischijf hebben omgebouwd, met bovenstaande decoder?

Gr,

Wesley
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Ja ik, met deze decoder en draait al enige jaren pefect:



Ombouwbeschrijving: klik.

Heb er nu een onder handen voor een ander forumlid.

Gr, Ben.
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Ben,

Bedankt. Je kan toch gewoon alleen die decoder inbouwen. Je hoeft toch niet meteen de motor te vervangen?
Want als je de motor niet hoeft te vervangen is het wel een goedkope manier om je schijf digitaal te maken.

Gr,
Wesley
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Citaat van: Wesleyk op woensdag 20 april 2011, 19:33:01

Want als je de motor niet hoeft te vervangen is het wel een goedkope manier om je schijf digitaal te maken.


Motor kan blijven zitten. Alleen de klik-klak magneet gaat eruit. Wel moet je nog een Viessmann inrij seintje kopen, deze is handig / nodig om de decoder te programmeren.

Als je er ook nog een Loksound bij propt krijg je dit:  :D





Gr, Ben.
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Hallo Ben

Dat eerste filmpje dat ziet er gelikt uit  B) B) B)

Harald & Alex

Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Compleet te koop voor ?530 excl. oordoppen: ;)

http://www.moba-digital.de/shop/

Gr, Ben.
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Hallo Ben,

Ziet er inderdaad goed uit. Denk dat ik voor de decoder ga met een inrijsein. Met geluid ziet het er wel top goed uit. Maar vindt het net ff te prijzig worden.

Krijg je er ook een handleiding bij geleverd?

Wesley
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Dát ziet (en hoort) wel erg gelikt met dat sein en dat geluid!
Het kost wel wat maar dan heb je ook wat! Wel weer een leuk projectje voor de toekomst.
In elk geval erg bedankt voor jullie bijdragen.
Groeten Jake
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Citaat van: Wesleyk op woensdag 20 april 2011, 21:51:30
Hallo Ben,

Ziet er inderdaad goed uit. Denk dat ik voor de decoder ga met een inrijsein. Met geluid ziet het er wel top goed uit. Maar vindt het net ff te prijzig worden.

Krijg je er ook een handleiding bij geleverd?

Wesley

Het beste bestel je de decoder bij Gert Boll via mail: http://www.bmbtechnik.de/spezial.html

Uitstekende service. Handleidingen en tips kun je daar ook downloaden.

Een prima beschijving staat ook op: http://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb.htm

En heb je vragen dan stel je ze hier op het forum.

Gr, Ben.
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

online
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Hallo,

Ik heb volgens mij ook zo'n setje erin zitten.( t' kwam uit Duitsland )
Deze is omgebouwd door digitaal survise almere.
Heeft mij 125,00 gekost, en twee lichtseinen van 16,00....

Groet,
Jan
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
zo'n draaischijf is echt heel mooi.
mooie filmpjes ook.
bij de lokloodsen die we nu hebben zou dat echt niet misstaan.
oftewel die komt er ook.

Groetjes Dennis
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Citaat van: Spoorman op woensdag 20 april 2011, 20:43:35

Motor kan blijven zitten. Alleen de klik-klak magneet gaat eruit. Wel moet je nog een Viessmann inrij seintje kopen, deze is handig / nodig om de decoder te programmeren.

Als je er ook nog een Loksound bij propt krijg je dit:  :D



Gr, Ben.

Hallo Ben,

Ik kan me ook vergissen,maar staat het inrijsein niet in de verkeerde richting?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Geen idee, heb er geen verstand van.

Gr, Ben.
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Hoi Ben,

Een machinist moet toch op het sein kunnen kijken,of heb ik het mis?

Zelf heb ik het sein wat al buiten gebruik was gezien,en die stond naar de draaibrug toe,en niet er vanaf.

Zal nog weleens even Googlen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
logisch nagedacht, ga ik er vanuit dat het sein inderdaad verkeerd staat. Een sein is bedoeld om aan te geven of het volgende blok wel/niet vrij is. Je verwacht dus op ieder spoor vanaf het hoofdspoor een sein in de rochting van de draaibrug. Op de draaibrug hoort dus aangegeven te worden of het volgende blok vrij is, oftewel de hoofdbaan of rangeerterrein. Het is niet waarschijnlijk dat alleen op de draaischijf een sein is geplaatst omdat je dan slechts een halve beveiliging hebt.

Groeten,
Herman
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Kan het niet zo zijn dat dit sein aangeeft of je veilig op de draaischijf kan/mag rijden. Als het sein groen is mag je op de draaishijf rijden ,als het sein rood is gaat de schijf draaien.
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Hallo Johnnytrein en Herman,

In dit geval is het louter en alleen een rangeersein,en het lijkt mij ook dat de machinist deze moet kunnen zien in de richting zoals hij erop rijdt.
Dus niet voordat hij erop rijdt.
Als deze loc er vanaf gaat moet hij nog eerst langs de verzorgingssporen,die hij deze keer overslaat.

De loc komt dus niet direct vanaf de draaischijf op het hoofdspoor terecht in het echie dan weliswaar ;)
Het is maar een detail ,en deze seinen hebben dan ook meteen een nadeel: Het zijn er in dat geval twee.
Bij de filmpjes op You-Tube,zie je vaak de klassieke beveiliging,die in beide richtingen te zien is.

Maar geen van die filmpjes bevat video-fragmenten,van een draaischijf,die met deze rangeerseinen worden beveiligd :(
Misschien zocht ik niet in de goede hoek :?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
De foto van Marklin:



Hierop staan de seintjes dan kennelijk ook verkeerd.

Verder hebben de seintjes in model nog een andere functie n.l. nodig om de schijf te programmeren. En als er maar licht is is het voor mij al goed. :D

Gr, Ben.
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Hoi Ben,

Mooie lege foto,en de seinen staan misschien wel verkeerd.

Heb het tegendeel nog niet kunnen vinden,en ik zou graag een goed voorbeeld willen zien.

Het gaat me ook om de juiste positie van die seinen,voordat ik ze voor iemand anders verkeerd plaats :O

Veel plezier met de draaischijf Ben,en met de sounddecoder heeft het toch wel iets extra's :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 13 mei 2011, 19:03:16

Veel plezier met de draaischijf Ben,en met de sounddecoder heeft het toch wel iets extra's :thumbup:


Filmpje is niet van mij hoor. Heb wel exact dezelfde ombouw gedaan met dezelfde seintjes maar geen geluid.

Gr, Ben.
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Citaat van: Spoorman op vrijdag 13 mei 2011, 19:07:03

Filmpje is niet van mij hoor. Heb wel exact dezelfde ombouw gedaan met dezelfde seintjes maar geen geluid.

Gr, Ben.

Oeps,even een misvatting van mij Ben :oops:

In ieder geval ook veel plezier met jouw draaischijf!!

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Hoi Allen,

Ik ben ook wel van plan om de draaischijf op een dergelijke manier te bewerken. Ik weet nog niet of ik het laat doen, of het zelf zal doen. Ik heb net wel een heleboel extra rails voor de rand gekocht in Duitsland, want zoals je in de aanwinsten kunt zien heb ik nu een 21-standige loods.

Groet,
Bert
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Citaat van: Spoorman op vrijdag 13 mei 2011, 18:54:41
Hierop staan de seintjes dan kennelijk ook verkeerd.

Nee hoor kijk maar naar de draaischijf in Siegen (D)

(foto van img.fotocommunity.com)

Aan de achterzijde zitten geen lampen.

(foto van www.bilder-hochladen.net)


Meine
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin VS Fleischmann draaischijf
Hallo Meine,

Bedankt voor deze aanvulling,heb namelijk een draaischijf gezien waar het andersom stond,maar die was toenertijd niet meer in bedrijf.

Kan zijn dat de sloper al bezig was,en mij daardoor een verkeerde indruk heeft na gelaten.

Dus stond ik op het verkeerde been.

In ieder geval staan de rangeerseinen goed,en kan ik naar hartelust de schijf ombouwen ;)

M.v.g.

Hans V200.0