Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Servo aandrijving

Gestart door Hans Biere zaterdag 02 april 2011, 19:29:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Servo aandrijving
Beste Allen,

zoals jullie weten heb ik de Servo-smaak behoorlijk te pakken. Wat goed werkt dat zeg.

Vraagje aan de kenners. Zijn de draden aan de servo ook te verlengen? Ik zit met een servo die behoorlijk ver t.o.v. de decoder staat. Hoe lossen wij dit op? Ik weet niet of de leidingen verlengt en zo ja met welke maximale lengte deze verlengt mogen worden.

Ben benieuwd naar het antwoord.
Re:Servo aandrijving
Op de Belgische gastendag had ik een voorbeeldje van Oliver 77 gekocht en die draden had hij zelf ook verlengt...

groeten minitreintje/Dylan
Re:Servo aandrijving
Kroko14253
gast

Re:Servo aandrijving
Hans,

Bij een goede modelbouwwinkel zijn verlengkabels verkrgijbaar voor servo's. Ik heb er ook eentje gekocht, bij mijn "hoflevenrancier" Wentink Arnhem. Later, bij de bestelling van nieuwe servo-modules voor mijn diorama, heb ik ook enkele verlengkabels meebesteld (Ik heb de modules van MBTronik). Hij heeft ze zelfs in verschillende lengtes.
Je moet alleen opletten, dat je de verlengde kabels goed aansluit.

Groetjes

Harry
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Kroko14253 op zaterdag 02 april 2011, 19:35:08Je moet alleen opletten, dat je de verlengde kabels goed aansluit.

Hoi Harry,

dat begrijp ik uiteraard heel goed. Ik vroeg mij alleen af of het kon en zo ja of daar ook maxima aan verbonden zijn. Voor de rest snap ik het systeem en ben zeer blij en tevreden met hetgeen ik tot nu toe heb. Een verademing t.o.v. de M* "klak-klak" of vaak niet "klak-klak" aandrijvingen.
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2007

De tijd zal het leren

offline
Re:Servo aandrijving
Hans,

ik heb een jaar of 10 gevlogen met modelvliegtuigen.
De servo's in de vleugel. (aileron en remkleppen) werden altijd voorzien van verlengde kabels.
De verlengkabels van de diverse fabrikanten werden nooit gebruikt, solderen geeft een betrouwbaardere verbinding.

1,5 tot 2 meter verlengen moet zonder meer kunnen.

Gr,
Paul.
Re:Servo aandrijving
3railkoen
gast

Re:Servo aandrijving
hoi hans, ik verleng ook gewoon servo kabels door er een stuk tussen te solderen / krimpkous etc , de langste verlenging is momenteel ca 70 cm en boven de meter is me aanbevolen de draad om een ferriet kraal te draaien...



gr koen
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2006

offline
Re:Servo aandrijving
Beste Hans,

Ik gebruik ofwel verlengkabels voor servo's (500 mm lengte) maar heb ook soms de bestaande kabels verlengd.
Op een plaats is de decoders op 2 M van de servo. Werkt prima met 4  verlengkabels.

Mvg

Olivier 77
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Hans Biere op zaterdag 02 april 2011, 19:29:43
Vraagje aan de kenners. Zijn de draden aan de servo ook te verlengen? Ik zit met een servo die behoorlijk ver t.o.v. de decoder staat. Hoe lossen wij dit op? Ik weet niet of de leidingen verlengt en zo ja met welke maximale lengte deze verlengt mogen worden.
Er is altijd een maximal lengte maar een lengte van 2 a 3 meter zal geen probleem geven. De pulsfrequentie bij servo's is niet hoog.

Mvg,
Peter
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Freak op zondag 03 april 2011, 11:22:16Er is altijd een maximal lengte maar een lengte van 2 a 3 meter zal geen probleem geven.

Langer zal het bij mij zeker niet zijn dus daar heb ik geen zorgen over. Bedankt allemaal voor de antwoorden en tips!
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Servo aandrijving
Toch nog even als enige dan, een "waarschuwing" plaatsen ...

Als je echt zo'n lange afstanden wil overbruggen, zorg dan dat je servo kabel NIKS anders op z'n weg tegenkomt.
Servo's zijn gevoelig voor storingen, en zo'n lange draden werken als antenne die allerlei rotzooi oppikken.

Het kan, zo'n lange draden, maar zorg dat je geen ringleidingen of andere stroomvoerende delen kruist, of nog erger, er langs legt ...

Ikzelf beperk m'n maximale afstand tot 1 meter. (maarja, ik maak m'n servo-decoders dan ook zelf voor een habbekrats)


succes,
Kris
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: sn00zerman op maandag 04 april 2011, 21:53:08
Toch nog even als enige dan, een "waarschuwing" plaatsen ...

Zeer bedankt Kris. Leidingen van diverse functies houd ik sowieso gescheiden en was dit ook voor de servo's van plan. Met al die verlengingen zal het overigens op mijn baan wel meevallen. Het speelt slechts in enkele gevallen waar een servo plan-technisch wat ver van zijn decoder af staat. In mijn geval is dus een verlenging eerder uitzondering dan regel.
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2009

offline
Re:Servo aandrijving
Hans,
Heb net een project met een stelwerk met daarin twee servoos die armseinen bedienen soort van klaar, servo snoertjes gewoon overal bij en lanks en minstens een 3M verlengt... werkt gewoon feilloos...
Rob
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: RobGood op maandag 04 april 2011, 22:31:46
Hans,
Heb net een project met een stelwerk met daarin twee servoos die armseinen bedienen soort van klaar, servo snoertjes gewoon overal bij en lanks en minstens een 3M verlengt... werkt gewoon feilloos...
Rob

Hoi Rob,

geweldig leuk te lezen dat servo's ook anders kunnen worden toegepast. Zoals jij schetst bij je armseinen. Moet ook een heel mooi gezicht zijn om die langzaam te zien bewegen!

Dank voor je reactie. Ik ben o zo blij met die servo. Wat loopt dat mooi en bedrijfzeker...
Re:Servo aandrijving
3railkoen
gast

Re:Servo aandrijving
hee hans , waar voedt jij je servo decoders nou uiteindelijk mee ? via de baan  gecombineerd met de treinen ... of aparte booster lus  .. of externe dc voeding of externe ac trafo (zo ja welke )


gr koen
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Servo aandrijving
Hoi Koen,


Ik ben dan wel Hans niet, maar ik voed m'n servo's met een losse 5V/20A voeding.
Je zal wel denken dat dit een stevige voeding is, maar zelfs in rust gebruiken servo's nog genoeg stroom (zeker bij grote hoeveelheden (bij mij bijna 100), vele kleintjes maken één grote),
om eens na te denken over een afzonderlijke voeding voor de servo's.

Voor de prijs moet je het niet laten, zo'n 5V/20A geschakelde voeding (gebruikt zo goed als niks in rust, kan je dus gerust in't stopcontact laten steken), heb je al voor rond de 17 euro.


groeten,
Kris
Re:Servo aandrijving
3railkoen
gast

Re:Servo aandrijving
hoi kris, ik zat er ook aan te denken om de switchpilot servo decoders extern te gaan voeden. Ik had wat geprobeert met een gewone 16 v trafo maar dan wordt het hele zooitje instabiel. Ik wil dus net als jij ook een (dc) voeding op de pw-a/pw-b zetten. Ik had al een 2-tal boosters gereserveerd hiervoor(om zeg maar eenseperate servo decoder ring te maken op basis van baanspanning)  maar ik merk dat zelfs bij slechts 2 servos en 2 decoders er al een inschakel stroom (kortstondig) gaat lopen van ca 800 ma...  dus als ik straks 25 servo decoders met 100 servos aanzet ... mmm dat wordt teveel voor die 2 boosters... dus jou idee spreekt me wel aan !

Gebruik jij trouwens ook de esu servo decoder ? .. in de specs zie ik dat je die dingen met maximaal 18vac of 24dc mag voeden. Men geeft niet aan wat het minimum is maar ik neem aan dat dat dus gewoon b.v. 5v DC is. Heb jij dat ook zo geintepreteerd ?  En heb je dus 1 voeding staan en 1 "ring" (het is geen ring) waar gewoon alle servo decoders (stuk of 25 in jou geval) aan hangen ?  Zo wil ik het iig dan gaan doen..   1 ring van 2,5mm2 die dan vanuit 1 voeding langs alle decoders gaat.. Elke deocder hangt aan de 5v  ring en aan de dichtsbijzijnde baanspanning (voor het signaal) ... mijn ring wordt wel ca 20 meter lang denk ik (10 meter beide kanten op)

En als je een link ofzo hebt van het soort vcoeding waar jij mee werkt / aan denkt dan ben ik daarin ook geinteresseerd

Ik kwam zoiets tegen bij display :

http://www.display.nl/Voedingen/Voeding-closed-frame/Voeding-closed-frame-S-serie-Meanwell/S-100F-05.html

denk je aan zoiets ?
thanks koen


 
Re:Servo aandrijving
Kroko14253
gast

Re:Servo aandrijving
Citaat van: Hans Biere op maandag 04 april 2011, 22:39:55
Citaat van: RobGood op maandag 04 april 2011, 22:31:46
Hans,
Heb net een project met een stelwerk met daarin twee servoos die armseinen bedienen soort van klaar, servo snoertjes gewoon overal bij en lanks en minstens een 3M verlengt... werkt gewoon feilloos...
Rob

Hoi Rob,

geweldig leuk te lezen dat servo's ook anders kunnen worden toegepast. Zoals jij schetst bij je armseinen. Moet ook een heel mooi gezicht zijn om die langzaam te zien bewegen!


Hans,

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het volgende is wel in te stellen:
Naast de langzame beweging, kan ik zelfs het "wippen" (het weer een klein stukje omhoog komen van de vleugels, als deze van groen (schuin omhoog) weer in de stand onveilig (horizontaal) komt)nabootsen. Dat wordt pas leuk.
(ik hoop, dat je begrijpt wat ik bedoel)

Groetjes

Harry
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2006

offline
Re:Servo aandrijving
Ik begrijp niet hoe jullie aan die hoge stromen komen, mijn servo's komen nooit boven de 200 mA uit, zowel bij inschakelen als bij continue gebruik. Ook de ruststroom is bij mij 3,5 mA.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:Servo aandrijving
3railkoen
gast

Re:Servo aandrijving
hi jos, ik gebruik mini servos en zag toch de stroom meter op mijn booster naar ca 700 ma gaan bij aanzetten van het geheel (opdat moment 2 decoders met ieder 1 servo)..   In rust zal het wel niks voorstellen en er schakelen nooit meer dan een paar servos tegelijk.. ik heb in totaal 25 decoders en 100 servos liggen en ga die in gebruik nemen... maar ik ga die decoders extern voeden met tenminste 2 bronnen van 15v dc 5a dus ik verwahct verders ook gfeen probleem
Re:Servo aandrijving
pe1bia
gast

Re:Servo aandrijving
Hallo allemaal

Ik ben ook bezig met het ombouwen van de wisselsturing ( K rails )
van magneet naar servo besturing. Hiervoor heb ik een stukje electronica gemaakt met een timer ( NE555 ) . Er zitten 2 potentiometers op die ik via een relais omschakel en zo mijn instellingen krijg.
Ik was benieuwd hoe andere dat doen. Ik heb het uiteindelijk zo gemaakt dat ik met een logisch signaal het wissel kan omzetten.
graag hoor ik andere ideen.

Groet Joop
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Servo aandrijving
Ik heb een kleine PIC (12Fxxx serie), die rechtstreeks het digitale signaal kan uitlezen, en zodoende 4 servo's kan aansturen.
Buiten een PIC, wat condensators, weerstandjes, gelijkrichtersbrug, 7805, heb je niks extra nodig. Lijkt me toch een pak goedkoper dan een decoder die een relais aanstuurt, met daarachter die NE555 met potmetertjes enzo.
Totale kostprijs voor deze decoder voor aansturing van 4 servo's.
ligt ruim onder de 15 euro. (Voor dat geld heb je zelfs geen gewone decoder met 4 relais)
En de servo's zelf kosten minder dan 4 euro per stuk, voor de prijs van één Marklin C-rail aandrijving, heb je dus makkelijk 2 servo's :-)
Ik heb niet alleen gekozen voor servo-aandrijving voor de bedrijfszekerheid en realisme,
het is voor mij meteen ook de goedkoopste oplossing.

Voorbeelden genoeg te vinden op't internet ...

Zoek maar eens op Paco DCC (voor DCC signalen met een PIC)
of Robert Evers (voor zowel DCC als Motorola, met een AVR)


groeten,
Kris
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Servo aandrijving
Hallo Kris

heeft u een plannetje of een link van deze print
Ik ben geen krak in elektronica .Dus weer niet wat het beste printje is.

Groeten
Marc
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2006

offline
Re:Servo aandrijving
De servodecoders van Robert Evers gebruik ik ook en bevallen mij zeer goed en zijn bovendien heel goedkoop als je zelf wat kan solderen.
Ik heb ze op gaatjesprint gemaakt klik .

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Jos op donderdag 07 april 2011, 13:40:53
De servodecoders van Robert Evers gebruik ik ook en bevallen mij zeer goed en zijn bovendien heel goedkoop als je zelf wat kan solderen.
Ik heb ze op gaatjesprint gemaakt klik .

Met vriendelijke groet,

Jos

Hallo Jos,

puike handleiding! Ik werk principieel ook zo. Alleen ik gebruik verenstaaldraad om steldraden te maken. Arjan M en Johan (Blausee-Mitholz) zijn in deze ook mijn raadgevers geweest. Hetgeen ik tot nu toe heb gefabriceerd werkt in combinatie met de ESU-servodecoder perfect... :)
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Hoi Jos en andere meelezers,

ik heb nog wel even vraagje. Hoe bevestig jij de "KAVAN Ministangwerkaansluiting" op de servo? Ik heb dat priegelwerkje tot nu nog niet voorelkaar gekregen. Heb je een tip? Of moet je inderdaad "engelen geduld" hebben?
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2006

offline
Re:Servo aandrijving
Hallo Hans,

Het is inderdaad een priegelwerkje, eerst ruim ik het gaatje op met een boortje tot het busje erin geperst kan worden (ik weet niet precies hoe groot het gaatje moet worden omdat ik momenteel niet thuis ben), dan het asje in het busje plaatsen en het clipje met een punttangetje erop drukken. Het clipje wil wel eens wegschieten en is dan niet meer terug te vinden, dat is jammer maar helaas.

Veel succes,

Jos

Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Jos op zaterdag 09 april 2011, 13:34:49Veel succes,

Bedankt Jos! Ik blijf het proberen. De clipjes zijn bij mij tot twee keer weggeschoten maar na lang zoeken met mazzel weer teruggevonden.

Je moet ze volgens mij niet te vaak kwijtraken want zonder dat onderdeeltje heb je niet veel aan die ministang denk ik.... :-)
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Ik heb het probleem opgelost.

Simpel kleine gaatjes in een plankje boren, alles er even op zetten en met een stuk metaal "inpersen". Ook het borgringetje op een klein gaatje leggen, het mechanisme erop, inpersen, klaar.

Indien gewenst maak ik er een foto rep van.
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Servo aandrijving
Hans,

Foto's zeggen inderdaad veel meer dan woorden. Iedereen kan van dit soort hulpmiddelen leren.

Groet,
Bert
Re:Servo aandrijving
jakeman
gast

Re:Servo aandrijving
Hans, ik ben erg benieuwd naar je eventuele fotoreportage want ik wilde ook zsm aan de servo aandrijvingen beginnen! Ik heb inmiddels 8 setjes servo's en ministangwerktuigen, buisjes en steldraad via conrad binnengekregen.
Alvast dank en succes
groeten Jake
Servo aandrijving en ministangwerkaansluiting
Hallo Vrienden van de Servo,

hierbij mijn poging om te laten zien hoe ik mijn servo gebruiksklaar maak. Ik hoop dat het duidelijk is:

De benodigde servo (Conrad nr. 230500).



De benodigde ministangwerkaansluiting (Conrad nr. 231092).



Het uitverkoren servoboompje en het busje uit de ministangwerkaansluiting-set.



Het gaatje is net effen te krap dus ruim ik het met de dremel (oh wat een fantastisch gereedschap) voorzichtig ietsjes op.



Het busje zet ik op de basis die ik als een soort pershulp gebruik.



Als hulpmiddel gebruik ik een houten plankje waar ik wat kleine gaatjes in geboord heb.



Met een metalen voorwerp pers ik het busje voorzichtig in het opgeruimde gaatje.



Dan het slotje. Ik leg dat MET DE BOLLE KANT naar beneden over een gaatje op het plankje.



En pers de basis op de zelfde wijze als het busje in de servoboom.



De servoboom monteer ik op de servo en het geheel op de zelfgebouwde bevestiginghoek. De servo is klaar om in gebruik genomen te worden.



Tot slot mijn werktekening van m'n gefabriceerde Alu-bevestigingshoek.



Zij die nu ook "om" zijn en dit willen navolgen: heel veel succes!  :)

Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2008

offline
Re:Servo aandrijving
Hans,

Ik heb de busjes helemaal niet gebruikt. En heb dus ook niet hoeven opboren.
Het veertje zet ik erop met behulp van een neopreen muismat (alles wat iets meegeeft wanneer je erop drukt is goed) Ik leg het veertje met de juist (holle) zijde naar boven en druk dan het pennetje dat door het armpje steekt (als je begrijpt wat ik bedoel), er door. Het pennetje houdt ik vast met een tang, zodat je goed kracht kunt zetten.
De eerste keer heeft me wat "kleurrijke taal" gekost, maar op één of andere manier krijg je er toch handigheid in.

Wat betreft verlengen van de kabels. Ik heb de meeste verlengt door ±5 cm voor het stekkertje de draad door te knippen en er de gewenste lengte tussen te solderen. Langste is bij mij 2m en die doet het prima.

Blij dat je zo enthousiast bent. Ik heb er nog wel eens aan gedacht ook eendecoder toe te passen die een beweging van een mens kan simuleren. Dat ie in het midden dus even stilvalt omdat men de hendel "ompakt". Maar ik denk dat het teveel detail is. Ik zie de wissels nu al bijna nooit omgaan. Ik zit er zelf ook nog steeds van te genieten. Het is zo stil en ongemerkt, dat ik merk er een sport van gemaakt te hebben het omzetten van de wissel op te merken.
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Servo aandrijving
 B)

Even een vraagje van een leek tussendoor.
Wat word bedoeld met Futaba en JR.

Groet, jan
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Servo aandrijving
Hoi Jan,

Futuba en JR zijn dacht ik merken,die servo's en zenders produceren voor de radiografische modelbouw.

Vaak zijn deze servo's wat groter,maar wel te gebruiken voor wisselomzetting.

De servo's die je mij liet zien,zijn wat dat aangaat vele malen kleiner,en daardoor makkelijker te plaatsen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Hoi Arjan,

dank voor je commentaar!

Citaat van: ArjanM op zondag 10 april 2011, 12:46:25Ik leg het veertje met de juist (holle) zijde naar boven

Je zult daar ongetwijfeld goede reden(en) voor hebben maar uit de handleiding lees ik dat het juist andersom moet. Mag ik vragen waarom jij het andersom doet?

Citaat van: ArjanM op zondag 10 april 2011, 12:46:25Blij dat je zo enthousiast bent.

Daar hebben jij en Johan wel voor gezorgd. Zeker als je dan ook de resultaten van het werk ziet word je al enthousiaster Servo-fan... :)

Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2008

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Hans Biere op zondag 10 april 2011, 14:10:09
Mag ik vragen waarom jij het andersom doet?

Hm, laat ik nou altijd gedacht hebben dat het "bolletje" naar buiten moet? Daardoor vormen de verende lipjes van het ringetje een soort weerhaak en bovendien houdt de ring de boel mooi op z'n plek.
Tsja, dat krijg je wanneer je nooit de gebruiksaanwijzing leest...., maar het werkt wel!
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: ArjanM op zondag 10 april 2011, 20:49:49Hm, laat ik nou altijd gedacht hebben dat het "bolletje" naar buiten moet?

Ik denk dat ik je verkeerd begreep; zoals je 't nu weergeeft lijkt het me dat jij het goed doet. Voor alle zekerheid:

Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Servo aandrijving
@Koen,


Voor die voeding, kijk eens op Ebay naar objectnr: 170607333934
5V/20A, voor 13,85 euro, incl. verzending.

Ze hebben ze ook in 5A & 10A uitvoering,
alsook in 5V / 12V (ideaal om een boel relais aan te sturen) / 24V (voor m'n smoke generators) / 36V (voor m'n lineaire actuatoren)

Ik heb zowat alle uitvoeringen, en ben van allemaal even tevreden :-)


groeten,
Kris
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: 3railkoen op woensdag 06 april 2011, 00:27:34
hee hans , waar voedt jij je servo decoders nou uiteindelijk mee ? via de baan  gecombineerd met de treinen ... of aparte booster lus  .. of externe dc voeding of externe ac trafo (zo ja welke )

Hoi Koen,

bij het nalezen van dit draadje ontdek ik nu tot mijn grote schaamte dat ik jou vraag niet beantwoord heb. Met excuus alsnog bij deze.

Ik scheid op mijn baan pricipieel het rijden / schakelen / verlichting. Dit betekend dat mijn (servo)decoders op een aparte stroomkring zijn aangesloten.

De ESU-(servo)decoders zijn bij mij volgens onderstaand schema aangesloten met dien verstande dat de aansluiting "zum Gleisausgang" bij mij dus naar een aparte booster gaat:



Nogmaals sorry voor het late antwoord en hoop dat het duidelijk is.
Re:Servo aandrijving
Spoorman
gast

Re:Servo aandrijving
Citaat van: Hans Biere op maandag 11 april 2011, 10:37:24

De ESU-(servo)decoders zijn bij mij volgens onderstaand schema aangesloten met dien verstande dat de aansluiting "zum Gleisausgang" bij mij dus naar een aparte booster gaat


Die aparte booster is totaal overbodig. Het vermogen gebruikt bij het schakelen van de servo's wordt geleverd door de separate voeding, niet door de digitale spanning. Daaruit leest de decoder slechts digitale informatie.

Gr, Ben.
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Spoorman op maandag 11 april 2011, 12:48:55
Citaat van: Hans Biere op maandag 11 april 2011, 10:37:24

De ESU-(servo)decoders zijn bij mij volgens onderstaand schema aangesloten met dien verstande dat de aansluiting "zum Gleisausgang" bij mij dus naar een aparte booster gaat


Die aparte booster is totaal overbodig. Het vermogen gebruikt bij het schakelen van de servo's wordt geleverd door de separate voeding, niet door de digitale spanning. Daaruit leest de decoder slechts digitale informatie.

Gr, Ben.

Zojuist maar even gelijk de proef op de som genomen; als ik de decoder van het booster loskoppel kan ik knopjes drukken wat ik wil maar er gebeurt niets meer. Volgens mij logisch ook want de decoder krijgt nu immers geen digitaal-signaal. Maar misschien begrijp ik het wel niet goed...
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2010

offline
Re:Servo aandrijving
Ik denk dat er een aantal naast elkaar praten :)

Goed, Ben heeft het ook al aangegeven:

Aansluiting voor digitaal signaal (trk A + B ) dat kan gewoon de baanspanning of de ringleiding zijn. Dat hoeft geen aparte losse versterker met trafo te zijn. het vermogen dat de wisseldecoders gebruiken is te verwaarlozen. De Decoder leest alleen de digitale informatie van deze aansluiting.

De aansluiting van de aparte voedingen (Pwr A + B ) daar kan je gewoon een standaard trafo voor gebruiken. Daar hoeft geen versterker tussen! Deze aansluiting wordt gebruikt om de servo's mee om te zetten. Deze aansluitingen kan je ook aansluiten op je digitale ringleiding dan maakt de servo gebruik van de digitale spanning en heb je geen losse trafo nodig... Dat is gebruik maken van "dure" versterkte spanning....

Dus de aansluiting van het digitale signaal (trk A + B ) los: Decoder kan niet meer reageren... Aansluitingen van de pwr A+B los? Decoder krijgt geen spanning om servo's om te zetten...

Groeten Ronald.
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: ronaldk op maandag 11 april 2011, 13:14:35Ik denk dat er een aantal naast elkaar praten :)

Dat het anders kan en mag blijkt overduidelijk uit de meegeleverde handleiding.

Ik heb gekozen voor de wijze zoals ik boven al beschreef.

Ik zie even niet wat hier fout aan is; het werkt zo perfect bij mij.
Re:Servo aandrijving
Spoorman
gast

Re:Servo aandrijving
Citaat van: Hans Biere op maandag 11 april 2011, 13:27:22

Ik zie even niet wat hier fout aan is; het werkt zo perfect bij mij.


Er is niets fout aan maar een beetje overkill.

De booster is overbodig als je de digitale info weghaalt van de "Gleisausgang" oftewel direct van je rail of ringleiding. Zo staat het ook in de handleiding.

Een booster is bedoeld om extra vermogen te leveren aan je baan.

Mijn bedoeling is je dit als tip mee te geven, het spaart centjes. :) Wat je er verder mee doet, of je de handleiding volgt of zelf oplossingen bedenkt is mij om het even.  :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Servo aandrijving
Hans schrijft:  Ik leg dat MET DE BOLLE KANT naar beneden over een gaatje op het plankje.
Arjan schrijft:   Ik leg het veertje met de juist (holle) zijde naar boven

Volgens mij doen jullie het dus beide hetzelfde.  ;)

Gr.  Charlie
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Spoorman op maandag 11 april 2011, 13:41:39Mijn bedoeling is je dit als tip mee te geven, het spaart centjes. :) Wat je er verder mee doet, of je de handleiding volgt of zelf oplossingen bedenkt is mij om het even.  :thumbup:

Altijd welkom natuurlijkl! En ter voorkoming van misverstanden: ik heb de boven vermelde oplossing niet zelf bedacht, komt uit de ESU-handleiding. Er staan ook andere oplossingen in vermeld, ook die jij schetst.

Nogmaals dank voor de tip, zeer gewaardeerd!
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:Servo aandrijving
Ik ben al heel lang niet meer met een werkende baan bezig geweest, omdat ik na afbraak nog steeds
in de idee-/opbouwfase zit. Maar volgens mij kun je het als volgt bekijken:

Het is om het even van wie deze servodecoder zijn stuursignalen ontvangt: centrale of booster.

Wat ik gewend was en wat Hans dus aangeeft ook te doen, is het scheiden van soorten verbruikers d.m.v. centrale en een of meer boosters.
Puur om structuur aan te brengen en om, in geval van problemen, sneller de analyse bij de boosdoener te laten uitkomen.

Natuurlijk kun je ook een deel van de verschillende soorten verbruikers op de centrale aansluiten en het boostersignaal voor de overige delen van de verbruikers gebruiken.
Puur een kwestie van smaak en beide komen op hetzelfde neer.

Als ik het goed heb gelezen, heeft Hans niets gezegd over de stroomtoevoer, dus daar zal hij naar ik aanneem ook gewoon een aparte trafo voor gebruiken.

Het is geen overkill maar een vorm van gestructureerd werken.
Althans, zo interpreteer ik Hans' gebruik.

Gleisausgang zegt niets over waar het 'Gleis' op is aangesloten. Dat kan de centrale zijn, maar ook de booster ... B)
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Charlie op maandag 11 april 2011, 13:46:40Volgens mij doen jullie het dus beide hetzelfde.  ;)

Tja, Charlie, zoals ik al schreef vermoedde ik al dat ik Arjan verkeerd begreep. Zo'n doorgewinterde servospecialist als Arjan kan zoiets toch niet fout doen?  ;) :)
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Eric-Paul op maandag 11 april 2011, 14:02:04een vorm van gestructureerd werken.
Althans, zo interpreteer ik Hans' gebruik.

Eric-Paul, je hebt mijn beweegredenen exact goed geïnterpreteerd.
Re:Servo aandrijving
Spoorman
gast

Re:Servo aandrijving
Citaat van: Eric-Paul op maandag 11 april 2011, 14:02:04

Als ik het goed heb gelezen, heeft Hans niets gezegd over de stroomtoevoer, dus daar zal hij naar ik aanneem ook gewoon een aparte trafo voor gebruiken.

Het is geen overkill maar een vorm van gestructureerd werken.
Althans, zo interpreteer ik Hans' gebruik.

Gleisausgang zegt niets over waar het 'Gleis' op is aangesloten. Dat kan de centrale zijn, maar ook de booster ... B)


Hans heeft het (lees ff mee) over een "aparte" booster. Ik mag aannemen dat bedoeld wordt een booster specifiek voor deze decoders. Anders heeft het woord "apart" weinig zin.

De enige die het echt weet wat bedoeld wordt is Hans. :P

Gr, Ben.