Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Van ICE naar Thalys... De dummy is bijna klaar!

Gestart door minitreintje zaterdag 02 april 2011, 15:22:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van ICE naar Thalys... De dummy is bijna klaar!
Hallo,

Nu dat mijn brug wat stil ligt i.v.m. te weinig tijd voor de modulebaan verder te bouwen zodat de brug kan worden geplaatst... Heb ik een tussentijds projectje: een Marklin ICE (Delta) uit een startset ombouwen naar een Thalys. Persoonlijk heb ik liever de Thalys... Maar dat is ieder zijn keuze! Dus de kap past niet van de Mechano Thalys op die van de Marklin ICE, bijna niet. Ik zou het met een haardroger willen verwarmen zodat de kap 2 mm breder wordt. Net hetzelfde zoals bij die TEE RAM waarvan de rijtuigen bol staan door de warmte van de gloeilampjes. Ook als het kan zal de kap snel te verwisselen zijn tussen de ICE en Thalys.
De Thalys van Mechano is niet zo goed als op het rijden aankomt daarom wil ik dat veranderen!

Morgen meer en ook foto's!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
Ik heb hier al een filmpje van de problemen, ik had het eerst in mijn modelbaantopic geplaatst maar zet het hier even neer,

Klik hier voor de video!

In het filmpje zie je problemen met de herrie van het treinstel... Dat wordt veranderd als we de Marklin ICE zijn onderstel zullen verbouwen.  >:-D Ook heeft het last van ontsporingen soms door de lichte bouw van het treinstel.


groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
Dat zal niet goed worden denk ik. De uiteinde van de bakken zijn anders door de andere draaistellen.
Als je het geld hebt zou ik een Marklin Thalys kopen.
Re:Van ICE naar Thalys...
uiteinden? Bedoel je de lengte?

groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
Ik denk dat Remie bedoelt dat de draaistellen anders zitten, bij de thalys zitten de draaistellen midden tussen de twee rijtuigen en bij de ice niet (zie foto)
Re:Van ICE naar Thalys...
Citaat van: bord op zaterdag 02 april 2011, 18:56:04
Ik denk dat Remie bedoelt dat de draaistellen anders zitten, bij de thalys zitten de draaistellen midden tussen de twee rijtuigen en bij de ice niet (zie foto)
Precies,
Dat bedoel ik!
Re:Van ICE naar Thalys...
Het voordeel is dat ik de hele set ervan heb, het zijn juist dezelfde... Er si namelijk geen verschil tussen de wagons van Mechano en die van Marklin, bij Marklin zit er verlichting in dacht ik maar verder geen verschil...

Bij de ICE is het koppelingsysteem bijna hetzelfde als bij de eerste en laatste Mechano wagon. Zo ziet het er toch uit maar moet het eerst eens openen.


groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
Ik snap je al. Het gaat alleen maar om de motorwagens. Dus de wagons laat je zo.
Toch hè, als je liever een Thalys dan een ice wil zou ik ze beide verkopen en een Marklin Thalys terug kopen. Zie mijn topic voor meer foto's. Natuurlijk kan ik niet zien hoeveel je kan uitgeven.
Re:Van ICE naar Thalys...
Ik heb dus de motorwagen, dummymotorwagen en 2 wagons met een afronding (of hoe dat ook noemt) en nog 3 wagons: 1ste klas, 2de klas en Bar. Die Marklin is me net iets te veel om te kopen. Daarvoor heb ik bijna een Ecos...


groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys... Foto's en vorderingen!
Het is gelukt... Nu moet ik wachten voor ik een magneet en decoder heb... Dan kan ik pas verder!

Wat ik nog ga doen is met grijs het hele onderstel eens overspuiten omdat er een blokje wit is en er ook een deel van de verf is weg geschuurd...

Foto's zie hieronder:



Ook een AJ machinist mag niet ontbreken.


De gewone koppeling van de ICE nu voor de Thalys



Binnenzijde: alle hoeksteunen verwijderd...


Het onderstel: helemaal kaal gemaakt waar nog juist de draad van de sleper, massa en elektromagneet er nog is.




Deze deeltjes bewerkt met de dremel omdat het anders niet past  :D


Hier is dat wit blokje dat nog weg moet.


Compleet gedeelte...





Zelfbouw koppeling (Convertor tussen Mechano Thalys <---> Marklin ICE)


Resultaat tot nu toe


groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
Goed dat het gelukt is. Alleen jammer dat je wielen op een andere plek zitten
Re:Van ICE naar Thalys...
Dat merk je niet echt als het rijdt, als je het niet weet zie je het niet echt heel goed, vooral als dat wit weg is.


groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
Heb je dan ook al geprobeerd wat er gebeurt als ie door een bocht gaat ?!

Dan gaat deze neus namelijk mega uitsteken!!!

Los daarvan vindt ik deze actie wel brilliant. Ik had er in ieder geval niet opgekomen. Heerlijk sleutelen aan modeltreintjes om 'm zo te krijgen als je 'm zelf wilt hebben.  :D

Succes!

Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:Van ICE naar Thalys...
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Van ICE naar Thalys...
Hett heeft toch wel iets! Mooi dat het gelukt is tot nu toe!
Re:Van ICE naar Thalys...
Citaat van: NS-reiziger op zondag 03 april 2011, 17:06:39
Heb je dan ook al geprobeerd wat er gebeurt als ie door een bocht gaat ?!

Dan gaat deze neus namelijk mega uitsteken!!!

Los daarvan vindt ik deze actie wel brilliant. Ik had er in ieder geval niet opgekomen. Heerlijk sleutelen aan modeltreintjes om 'm zo te krijgen als je 'm zelf wilt hebben.  :D

Succes!

Vriendelijke groet,

Keesjan

Misschien is dat niet realistisch maar ik vind dat mooi dat hij zo over  de rails hangt zoals de Marklin Big Boy...
Citaat van: wijbe op zondag 03 april 2011, 17:21:57
Hett heeft toch wel iets! Mooi dat het gelukt is tot nu toe!

Dankje!


groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
Leuk gedaan ben benieuwd naar de testresultaten op de rails en naar en video  :D
Groeten Tim
Re:Van ICE naar Thalys...
Die komen nog... Maar deze week vertrek ik met school op schoolreis dus daar komt niet van in huis al... Misschien in de Paasvakantie als ik de decoder heb. Tenzij iemand weet hoe je dat simpel zonder decoder kant testen op een baan. Kan je eigenlijk gewoon niet even de draden van de elektromagneet verbinden met de massa en sleper om te kijken of het rijdt (analoog natuurlijk)


groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
Ziet er goed uit!

Rob
Re:Van ICE naar Thalys...
Ik heb het gevonden om de loc even te testen: Oud M* relais inbouwen en testen analoog...
Dan weet ik dat hij werkt!


groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
filmpje!!!!


bas:D

Edit Brigitte: aangepast vanwege de leesbaarheid van het topic!
Re:Van ICE naar Thalys...
Maar dat kan ik nog niet maken moet eerst dat relais inbouwen....

groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
oo:( oke
Re:Van ICE naar Thalys...
Vandaag een update!

Ik heb de koppelingen verbeterd, het onderstel schoongemaakt en een paar plekken opgevuld... Morgen ga ik het onderstel spuiten.

Foto's volgen zo meteen, nadat ze geupload zijn!


groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
Foto's:




Latjes zagen om de boel op te vullen...





Resultaat, latjes vastgekleefd met secondenlijm van 30 eurocent per tube  8o



De koppeling die verbeterd is. Nu is de afstand tussen de 2 veel kleiner maar nog niet zoals de Mechano koppeling. Maar je ziet het verschil niet, het is slechts 2 - 3 mm.




groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys... Update + Vraagje!
Updatetje

Vandaag nog gedaan: de motor gereinigd met wasbenzine en gesmeerd met naaimachineolie, gespoten van de onderstellen en de koppeling geschilderd. Ook heb de dummy motorwagen, het plastieken onderstel verwijderd en dat metalen eronder gezet (waar vroeger de motor zat van Mechano)

De lok rijdt nu heel goed na de schoonmaak. Maar eerst een decoder erin...

Wat moet er nog gebeuren:

- Lakschade herstellen aan het onderstel van de motorwagen. De lak was daar niet goed gespoten...
- Decoder inbouwen met een permanente magneet
- Draadjes leggen tussen rijtuigen voor verlichting...
- Sluitverlichting aan de dummy motorwagen vervangen
- Dummy motorwagen verzwaren met nog

Foto's zullen komen maar ik heb nu te slechte foto's, dus ga er nieuwe maken....


groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
Update met foto's!!!

Hallo,

Vandaag heb ik het onderstel van de motorwagen nog 2 lagen gegeven omdat het niet dekkend genoeg was... Ook de dummy motorwagen bewerkt, 1 wiel vervangen door een echt M* wiel zodat hij de bochtwissels kan nemen zonder te ontsporen. Dan heb ik ook het printje dat in de Mechano motorwagen zat, in de dummy gestoken zodat ik wisselende rijverlichting heb, alleen zijn de rode led's stuk  :(. Ook heb ik de sleper van Mechano vervangen door die van Marklin, nu heb nog maar een klein beetje geratel maar dat is nauwelijks te horen als hij rijdt. Ook is de dummy nog verzwaard...

Foto's:



De sleper van Mechano (met een gat in het midden) en die van Marklin.


Testen van de nieuwe sleper die is gelijmd met secondelijm.


Plaatsen en solderen van de sleper en ook meteen de mag geregeld...


Dit gewicht komt ook uit de Mechano Thalys


Het resultaat van de dummy loc met werkende sluitverlichting (rood is stuk maar wordt vervangen, zie hierboven)



Onder tussen in de tuin... Is het onderstel aan het drogen van de motorwagen.


Groeten minitreintje/Dylan
Re:Van ICE naar Thalys...
Trommelgeroffel....


Hij is af!!! Decoder ESU Lokpilot 4.0 geplaatst en het loopt als een zonnetje!

Foto's









Video

http://www.youtube.com/watch?v=lz7myWAgFyM
Re:Van ICE naar Thalys...
Wat heb je kabels keurig geordend! Klasse!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Van ICE naar Thalys...
Citaat van: Dennis1984 op zaterdag 28 mei 2011, 21:11:34
Wat heb je kabels keurig geordend! Klasse!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dankje!


groeten Dylan


Re:Van ICE naar Thalys...
Geweldig hoe je dit allemaal voor elkaar krijg,je schrikt schijnbaar ner :eek:gens voor terug KNAP.   :) :) :thumbup:Bij mij ligt een piko mat 54 open en durf ik niet verder omdat ik niet weet waar bepaalde draden aangesloten moeten worden , ik bedoel maar :-(


Groed erik
Re:Van ICE naar Thalys... De dummy moet er ook aangeloven...
Hallo,

Hier ben ik weer, nadat ik via het forum een 2de ICE onderstel heb gevonden. Nu wordt deze ook omgebouwd! Zodat ik eindelijk de volledige kracht ervan kan benutten!

Meer volgt morgen, tot dan!


groeten Dylan
Re:Van ICE naar Thalys... De dummy moet er ook aangeloven... + FOTO'S !!!
Foto's!




De koppeling op de 1ste loc is geplaatst en werkt!


Alle onderdelen van het het onderstel voor de nieuwe loc in het bakje



Motor downgraden naar 3 polige versie (magneet komt nog! )




Het onderstel bewerkt... En voorzien van stukje ijzer om alles gelijk te maken.

Wordt vervolgd! Reacties graag wat jullie er van vinden...

groeten Dylan
Re:Van ICE naar Thalys... De dummy moet er ook aangeloven...
Hey Dylan, je bent lekker bezig hoor ;)
Leuk dat je een 'eigen trein' aan het creëren bent.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Gr Elden.
Re:Van ICE naar Thalys... De dummy moet er ook aangeloven...
Ook ik ben erg benieuwd naar het vervolg! Leuke ombouw!!
Re:Van ICE naar Thalys... De dummy moet er ook aangeloven...
Vandaag niet zoveel gedaan... Morgen ga ik alles afwerken, dan nog een een magneet en een Zimo Decoder kopen...



groeten Dylan
Re:Van ICE naar Thalys... De dummy is bijna klaar!
Hallo,

Hierbij een een kleine update nog zonder foto's...
Dus de dummy is omgebouwd voor lichtwissel, alleen nu nog een functiedecoder plaatsen.
Ook is de kap verwarmt zodat de kap over het onderstel past.

groeten Dylan