Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ledverlichting in wissels

Gestart door th dinsdag 01 maart 2011, 19:06:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ledverlichting in wissels
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
ledverlichting in wissels
Beste forumleden heb een vraagje over mijn M-railwissels die ik wil voorzien van ledverlichting en deze apart voeden met een verlichtingstrafo van märklin waarbij zelf een voeding voor maak.
Mijn bedoeling is om de gele draad los te koppelen van de voet en daar een led in te bouwen met een plus en min draad apart naar buiten te voeren en zo verder met de andere wissels ook zeg maar, deze daarna in serie te schakelen naar de voeding toe met een weerstand die er tussen hoort.
Wil n.l dat de leds geheel los staan van de baan om zo de belasting weg te halen bij de booster en ecos 2 en zijn er voetjes in de handel die je in de wissels kan plaatsen om gemakkelijk een led eruit te halen als deze stuk gaat.
Is dit allemaal te doen of weet iemand betere opties, ik hoor het graag. :thumbup: :)
Met vr groet
Theo.
Re:ledverlichting in wissels
Lid sinds: 2008

offline
Re:ledverlichting in wissels
Ik zou dan op z'n minst de uitgang van de trafo gelijkrichten (met een brugcel) anders gaan de leds kapot.
Re:ledverlichting in wissels
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:ledverlichting in wissels
als je dit met leds wil doen zie ik het nut er niet van in deze apart te voeden.Het verbruik is zo klein dat dat niet nodig is.Gewoon een diode en weerstand in serie zetten en opgelost.Verbruik Led=20 mA max.Als je dan rekent dat je honderd wissels zou hebben dan is het mss wel interessant.Voor 20 wissels verbruik je amper 400 mA.Is het verbruik van 1 loc (met verlichting)
Re:ledverlichting in wissels
AnalogDriver
gast

Re:ledverlichting in wissels

Welke leds schijnen rondom? 

Volgens mij geen enkele. Of er moet een stukje kunststof/lichtgeleider op zitten, dan zou het wel kunnen werken.
Re:ledverlichting in wissels
Citeer> Wil n.l dat de leds geheel los staan van de baan om zo de belasting weg te halen bij de booster en ecos 2
Maar dan lijkt het me voldoende om de gele draad te voeden met een transformator, dan heb je geen belasting meer van de booster.
Gr,
Adri.
Re:ledverlichting in wissels
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 01 maart 2011, 21:00:28
Welke leds schijnen rondom? 
Volgens mij geen enkele.
Toch wél, zie ===> Klik
Heb ze in m'n gedigitaliseerde BR 81 geplaatst. Zie ===> Klik
Re:ledverlichting in wissels
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:ledverlichting in wissels

Maar dan lijkt het me voldoende om de gele draad te voeden met een transformator, dan heb je geen belasting meer van de booster.
Gr,
Adri.
[/quote]Even een nadere toelichting op jou antwoord Adri, alleen met de gele draad is ook mogelijk maar betreft mij dit niet te doen daar dit een oude blauwe lichttrafo is ( had het even moeten aangeven ) en geen ricico wil lopen dat er maar iets verkeerd kan gaan met mij digitale netwerk vandaar deze keuze van mij.
Verder wil ik ook verlichting van huisjes met 19 v lampjes die ik nog heb en andere artikelen hierop aansluiten.
Had deze trafo toch over dus kan hier goed voor benut worden.

Met vr gr
Theo.