Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Re:Leon's zolderbaan(tje) Een nieuw begin:(

Gestart door br 86 132 woensdag 23 februari 2011, 11:14:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Leon's zolderbaan(tje) Update eerder dan gepland 15-10
Hoi

Ik heb nog een vraag welke dikte Draad en moeren moet nemen voor het bouwen van mijn spiraal.

Mvg

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) Update eerder dan gepland 15-10
Hoi,

Na even goed gezocht te hebben vond ik nog en restantje met draadeind van mijn aller eerste baan. Nu ben ik daarmee aan het passen en meten. Het is niet super veel. Ongeveer 5 stukken tussen de 10 en 25 cm.

Rien,

100 Kg hoeft hij bij mij niet te houden.

Ben,

Als ik afteken voor het zagen dan neem ik aan beide kanten van een rail 2,5 cm extra. Mijn langste wagon komt vanaf de rail staaf (R2) 1,5 cm naar binnen. Dus heb ik altijd nog ~1,5 cm over. En omdat ik onder de rails een parket houtje doe komt het draad dus nog verder van de rails af. Hij word max 1,5 wendingen dus het valt mee.

Het proefrijden doe ik altijd. Kijk maar naar hierboven. Daar paste de wagon er net niet onder door.

Bedankt voor jullie reacties. :thumbup:

Net kwam ik erachter dat het deel wat ik gisteren gemaakt heb scheef is uitgezaagd. Daardoor kon ik niet verder met het spiraal. Hier maar een oplossing voor gaan bedenken.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) Update eerder dan gepland 15-10
Hoi,

Net heb ik nog even zitten puzzelen waar het FCS moet gaan lopen. Toen ontdekte ik in wintrack een functie om wegen in te voeren. Dat ik hier niet eerder naar gezocht heb :?

Verder wil ik kijken of ik zelf een brug in elkaar kan zetten. Is toch leuker dan er 1 kopen.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) FCS route plannen
Ik ben benieuwd!
Kan je iets meer info geven over FCS, bijv. met hoeveel auto's je wilt gaan rijden?

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Leon's zolderbaan(tje) FCS route plannen
Hoi,


Graag zou ik met meerdere auto's willen rijden.
- Een vracht auto met oplegger.
- Soort dhl wagen in mijn tijdperk.
- Oude bus
- En alles wat me leuk lijkt en passend is.

Verder moeten er in de tunnel meerdere inhaal punten komen. (soort bushaltes) Zat zelf te denken aan ong 3 a 5 van deze punten.

Eerst maar rustig beginnen. Soms heb ik iets in mijn hoofd en moet het gelijk gebeuren. Maar helaas kan het niet altijd.

Mvg

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) FCS route plannen
Citaat van: br_86_132 op woensdag 19 oktober 2011, 23:27:19
Hoi,


Graag zou ik met meerdere auto's willen rijden.
- Een vracht auto met oplegger.
- Soort dhl wagen in mijn tijdperk.
- Oude bus
- En alles wat me leuk lijkt en passend is.

Verder moeten er in de tunnel meerdere inhaal punten komen. (soort bushaltes) Zat zelf te denken aan ong 3 a 5 van deze punten.

Eerst maar rustig beginnen. Soms heb ik iets in mijn hoofd en moet het gelijk gebeuren. Maar helaas kan het niet altijd.

Mvg

Leon

Thnx voor deze info!
Dat iets gelijk moet gebeuren heb ik ook weleens, maar dan dwing ik me eerst om even goed na te denken, anders maak je domme fouten en dat zou zonde zijn...

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Leon's zolderbaan(tje) FCS zelf bouw allerlei
Hoi

Nadat ik de prijzen van het FCS gebeuren heb bekeken. schrok ik me rot. En sommige dingen kun je neem ik aan zelf maken.

Na een mind map te hebben gemaakt (in Xmind) kwam ik op het volgende uit.

Een wissel kun je zelf maken met een servo, het uitgeboorde rondje ( z'n boor met een diameter ong 4 a 5 cm) Met daarin de uitgesneden gleuven voor een rijdraad.

Die ja :P

bron
bron servo plaatje

Nu ik het zo zie heb je eigenlijk maar 1 draad nodig. op de servo.



Een spoorweg overgang kan natuurlijk ook.



Even kijken of ik van de week nog een paar schema's kan tekenen.

Nu blijft de vraag alleen. Kun je de servo dingen aansturen in het FCS systeem (koploper)

Zelf denk ik Ja dat kan. Het werk eigenlijk net als een alarm schakeling. De trein komt. Geeft een signaaltje af. De bomen sluiten en de auto stopt. Moeilijker hoeft het niet te zijn.

Voordat ik hiermee ga/kan testen zijn we een hele tijd verder. Dit jaar houd ik me een beetje rustig. Met aanschaffen van spullen. Ik hoop dat anderen er iets aan hebben. Graag hoor ik het als mensen dit al gedaan hebben. Of weten waar het gedaan is.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) FCS route plannen
Slim plan!
Dus je draait eigenlijk een stukje draad weg zodat hij stopt?

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Leon's zolderbaan(tje) FCS route plannen
nou, een stukje draad wegdraaien gaat niet werken, dan blijft het autootje als ongeleid projectiel verder gaan. je zult een stopmagneet moeten plaatsen. Die kan met de servo worden verplaatst, zodat die in de stopstand vlak onder het wegdek ligt, en in de rijstand weggeklapt is
Re:Leon's zolderbaan(tje) FCS route plannen
Citaat van: Wasmi op vrijdag 21 oktober 2011, 10:02:45
nou, een stukje draad wegdraaien gaat niet werken, dan blijft het autootje als ongeleid projectiel verder gaan. je zult een stopmagneet moeten plaatsen. Die kan met de servo worden verplaatst, zodat die in de stopstand vlak onder het wegdek ligt, en in de rijstand weggeklapt is

Oh, zo.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Leon's zolderbaan(tje) FCS route plannen
Citaat van: br_86_132 op donderdag 20 oktober 2011, 23:41:35
Nu blijft de vraag alleen. Kun je de servo dingen aansturen in het FCS systeem (koploper)
Zelf denk ik Ja dat kan. Het werk eigenlijk net als een alarm schakeling. De trein komt. Geeft een signaaltje af. De bomen sluiten en de auto stopt. Moeilijker hoeft het niet te zijn.

Dat heb je goed gedacht. net zoals je via koploper de spoorbomen kunt activeren, kan je ook de stopmagneten of stopspoelen activeren. De manier waarop je dat doet maakt niet zovel uit. In een FCS autootje zit een reed relaisje (magneetschakelaartje)  dat onder invloed van een magnetisch veld de stroomtoevoer naar de motor stopt, en dus stopt het autootje. Nu kun je dat magneetveld op twee manieren maken. De ene is een permanentmagneet die in rust vlak onder het wegdek ligt. In principe stopt iedere auto daar dus, tenzij je het magneet van het wegdek weghaalt. Bij Faller doen ze dat met een permanentmagneet met een spoel eromheen, als die spoel wordt bekrachtigd onstaat daar een magneetveld door dat tegengepoold is tov de permanent magneet, het magneetveld wordt dus tijdelijk opgeheven.  Je zou ook een servo kunnen nemen en daarmee de permanentmagneet wegklappen. . Dit wordt gebruikt voor plaatsen waar auto's langere tijd stil moeten staan, zoals een parkeerplaats.
De andere oplossing is een magneetspoel die onder het wegdek ligt. is die in rust, dan rijd iedere auto fijn door. Als je hem bekrachtigd ontstaat een magneetveld en stopt dus de eerste auto die er langs wil. Dit wordt vooral gebruikt voor tijdelijke stopplaatsen, zoals een verkeerslicht of een spoorwegovergang. Op jouw manier zou je de magneet aan de servo normaal weggeklapt kunnen hebben, en als de bomen omlaag gaan de magneet ook onder het wegdek laten draaien.

Een nadeel van deze systemen is dat je per te stoppen auto een stopmgneet of spoel nodig hebt. Bedenk maar wat er gebeurd als je met meer autootjes achter elkaar wilt rijden..... Als je dat mooier en makkelijker wilt oplossen, moet je al naar een ander systeem kijken, zoals bv van miniatuura of Dinamo MCC.
Re:Leon's zolderbaan(tje) FCS route plannen
Hoi Allemaal

Citaat van: lukas op vrijdag 21 oktober 2011, 09:56:34
Dus je draait eigenlijk een stukje draad weg zodat hij stopt?

Het is alleen een wissel. Zo kun je  van draadje 1 naar draadje 2 kan enz.

Citaat van: Wasmi op vrijdag 21 oktober 2011, 10:02:45
je zult een stopmagneet moeten plaatsen. Die kan met de servo worden verplaatst, zodat die in de stopstand vlak onder het wegdek ligt, en in de rijstand weggeklapt is

Deze tip is genoteerd. Bedankt.

Citaat van: Wasmi op vrijdag 21 oktober 2011, 10:52:53
Citaat van: br_86_132 op donderdag 20 oktober 2011, 23:41:35
Nu blijft de vraag alleen. Kun je de servo dingen aansturen in het FCS systeem (koploper)
Zelf denk ik Ja dat kan. Het werk eigenlijk net als een alarm schakeling. De trein komt. Geeft een signaaltje af. De bomen sluiten en de auto stopt. Moeilijker hoeft het niet te zijn.

Dat heb je goed gedacht. net zoals je via koploper de spoorbomen kunt activeren, kan je ook de stopmagneten of stopspoelen activeren. De manier waarop je dat doet maakt niet zovel uit. In een FCS autootje zit een reed relaisje (magneetschakelaartje)  dat onder invloed van een magnetisch veld de stroomtoevoer naar de motor stopt, en dus stopt het autootje. Nu kun je dat magneetveld op twee manieren maken. De ene is een permanentmagneet die in rust vlak onder het wegdek ligt. In principe stopt iedere auto daar dus, tenzij je het magneet van het wegdek weghaalt. Bij Faller doen ze dat met een permanentmagneet met een spoel eromheen, als die spoel wordt bekrachtigd onstaat daar een magneetveld door dat tegengepoold is tov de permanent magneet, het magneetveld wordt dus tijdelijk opgeheven.  Je zou ook een servo kunnen nemen en daarmee de permanentmagneet wegklappen. . Dit wordt gebruikt voor plaatsen waar auto's langere tijd stil moeten staan, zoals een parkeerplaats.
De andere oplossing is een magneetspoel die onder het wegdek ligt. is die in rust, dan rijd iedere auto fijn door. Als je hem bekrachtigd ontstaat een magneetveld en stopt dus de eerste auto die er langs wil. Dit wordt vooral gebruikt voor tijdelijke stopplaatsen, zoals een verkeerslicht of een spoorwegovergang. Op jouw manier zou je de magneet aan de servo normaal weggeklapt kunnen hebben, en als de bomen omlaag gaan de magneet ook onder het wegdek laten draaien.

Bedankt voor de heldere uitleg :thumbup:

Citaat van: Wasmi op vrijdag 21 oktober 2011, 10:52:53
Een nadeel van deze systemen is dat je per te stoppen auto een stopmgneet of spoel nodig hebt. Bedenk maar wat er gebeurd als je met meer autootjes achter elkaar wilt rijden..... Als je dat mooier en makkelijker wilt oplossen, moet je al naar een ander systeem kijken, zoals bv van miniatuura of Dinamo MCC.

Ik heb zitten lezen over Dinamo. Het lijkt me een goed systeem. Ook omdat het met koploper (6,6 en hoger) samen werkt. Wat ik wel jammer vind is dat ze niet helemaal duidelijk zijn over welke eisen er aan de auto's moeten voldoen, en of je ieder gemotoriseerd autootje kan nemen met een decoder van hun. Het is nu een beetje laat. Ga morgen weer verder lezen. Nogmaals bedankt voor je uitleg.

De afgelopen dagen is het redelijk stil geweest bij mij. Dit komt omdat ik geld aan het verzamelen was voor mijn decoders. Ik heb precies genoeg verdient om alles te kopen. Kan zelfs nog 1 flesje Hertog Jan kopen O:-D

Even mijn ouders lief aankijken. Kamer netjes houden verdacht aardig zijn. Etc :o) Duimen maar.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) FCS route plannen
Ik ben benieuwd of het mag...

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Leon's zolderbaan(tje) FCS route plannen
Citaat van: lukas op zaterdag 22 oktober 2011, 10:50:29
Ik ben benieuwd of het mag...

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

Ik ook, Kan ik toch weer verder met bouwen.

Word net wakker en niemand is thuis :? Dus dat word wachten.

Heb net gekeken wat ik ong nodig heb als ik met MCC wil gaan rijden. Komt hij:

1 UCCI    Centrale controller voor een middelgroot Dinamo/MCC systeem    ? 95.00

1 OC32    OC32 controller voor aansturing van bv wissels en verkeerslichten (incl servo's).
Voor meer opties en toebehoren zie deze pagina    ? 55.00

1 of meer ( 2 opties )
SWdec (bouwpakket)    Switch decoder. Voor het multiplexen en aansluiten van 8 reed-contacten.
Bouwpakket (let op: zonder bandkabel en bandkabel-connector)    ? 10.50

SWdec (module)    Switch decoder. Voor het multiplexen en aansluiten van 8 reed-contacten.
Geassembleerd (let op: zonder bandkabel en bandkabel-connector)    ? 14.50

Per auto

1 MCCdec 02    MCC decoder 02 voor Dinamo/MCC, wordt geleverd incl ontvangstspoel    ? 45.00
1 Ledset 2 opties beide 3,50

Je kunt ook een startset nemen met voor 170 (scheelt ongeveer 22 euro)

MS-0201    - 1 x UCCI (Centrale controller)
- 2 x MCCdec-02 (Decoder)
- 2 x LEDset 1206 of 0603

Dan heb je nog nodig

Rijdraad >> magneetband?
Auto's
Wissels >> servo's
2 x spoorwegovergang >> zelfbouw

Ga zo maar door.

Dus ben ik niet met 300 euro klaar  8o

Even sparen dus. Ik ga het wel nemen. En alvast plaats reserveren op mijn baan. Zodat ik straks niet zit met het probleem dat niets past. Gelukkig hoeft de baan niet morgen af te zijn. En ik ben ook nog niet oud en grijs of kaal maar jong en zwart met haar >:-D

Met vriendelijke groet,

Leon ( die in mission impossible lijkt te leven )
Re:Leon's zolderbaan(tje) FCS route plannen
Als ik jou was zou ik een startset nemen, makkelijk en je moet ergens beginnen :P...

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Leon's zolderbaan(tje) ???? Marklin Insider ????
Hoi Allemaal,

Lukas,

Helemaal mee eens. Maar het mcc verhaal komt op zijn vroegst pas over 1 jaar. Ik kan tot de kerst  wat doen. Dit omdat na de kerst heb ik stage ga ik 1 week skiën in Tirol en uit eindelijk examens etc.
Zondag heb ik op eurospoor een een wissel, een paar r2 en 3 bochten voor mijn spiraal en een s88 kabeltje gekocht. Daarna heb ik AlbertJan een mailtje gestuurd en 3 s88 decoders besteld. Nu heb ik er 2 nodig. Maar als ik later met het station aan de gang ga dan heb ik aan 2 niet genoeg.

Nu mijn vraag. Ik ben sinds Augustus lid van marklin Insider. Nu las ik ( in het blad van oktober ) dat ik een bestel formulier nodig heb om het boek met nieuwe modellen gratis te kunnen ophalen. Wie weet waar ik die kan krijgen / halen.
En geld dit ook voor de jaarwagen?

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) Is dit mogelijk? Mcc dinamo
Hoi

Jammer dat niemand het antwoord wist op mijn vraag :(

Nu de volgende vraag.

Is dit mogelijk?



Kun je bij het dynamp mcc systeem gebruik maken van dit terugmeld systeem. Netzoals bij treinen. Uiteindelijk gaat toch alles rijden via Koploper... Of raakt mijn cs1 dan helemaal de kluts kwijt.

Mvg

Leon

Bronnen

plaatje auto
trafo
Aj s88 is geleend van Wim N
reedcontact
Re:Leon's zolderbaan(tje) Is dit mogelijk? Mcc dinamo
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Leon's zolderbaan(tje) Is dit mogelijk? Mcc dinamo
Nee
Re:Leon's zolderbaan(tje) Is dit mogelijk? Mcc dinamo
Re:Leon's zolderbaan(tje) Creatief denkend iemand gezocht
Hoi Allemaal

Op mijn baan heb ik een mooi stukje kavel wat op 1 spoortje na helemaal leeg is.



Achter het spoor is ong 3 cm ruimte. Hier wil ik een mooie achtergrond maken van industrie of een dorpje.

Nu ben ik opzoek naar iemand die een leuk idee heeft om hier iets moois van te maken.

Zelf had ik al 2 ideeën uitgewerkt:

1 een klein station met een plein ervoor waar een bus komt te rijden ( dinamo mcc ) Met mooie bomen. Links zie je een spoorwegovergang die gaat naar een spiraal, om op het industrie terrein uit te komen.



2 een goederen overslag. Met iets van een kleine kraan erop. daarvoor een plaats waar een vracht auto/bus (dinamo mcc) kan stoppen voor het laden en lossen.



Het spoortje is niet super lang 3x 172 mm

Zelf vind ik dit heel mooi,



Plaatje geleend van SEIN/Rene

Graag zou ik toch de spoorwegovergang terug zien en een mogelijkheid om te rijden met Dinamo Mcc.

Alles is welkom

met vriendelijke groet,

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) Creatief denkend iemand gezocht
Ik zou een kleiner kraantje kiezen.Deze is vrij groot voor je hoekje.
Is een marmer steen handel niet iets? Dan kun je grote stukken steen(gemaakt uit stoepkrijt)
opslaan en verder transporteren.

Hoewel een klein stationnetje ook wel iets heeft.Een railbusje met max een bijwagen staat ook wel leuk.Ik weet niet waar je dorp zich bevindt of waar je het dan wil gaan bouwen.
Zou altijd nog op de achtergrondplaat kunnen natuurlijk.

Robin

Re:Leon's zolderbaan(tje) Creatief denkend iemand gezocht
Hoi Robin,

Bedankt voor je ideeën. :thumbup:

Een klein station daar zat ik ook aan te denken. Op het spoor pas ( volgens wintrack ) precies mijn br 89 met 2 donderbussen. En er past ook max een railbus met 2 bijwagens. Niet dat het mooi is als iets precies past. Het moet geen metro station worden.

De kraan die Rene heeft is veel te groot voor mijn hoekje. Maar wel heel erg mooi. Zelf zat ik aan de kranen hieronder te denken. Beide zijn van faller. (bron Lacasa-net.de) Een marmersteen handel is mooi. Hier in het dorp is er 1. Kan wel een keer langs fietsen om ideeën op te doen.

Iemand nog een leuk idee?

mvg

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) Creatief denkend iemand gezocht
Een overweg kan altijd lijkt mij...
Hoeveel stations heb je al?

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Leon's zolderbaan(tje) Creatief denkend iemand gezocht
Hoi Lukas,

Een overweg kan altijd, maar een overweg voor Dinamo mcc niet. Hiervoor heb je namelijk wat ruimte nodig.

Hoeveel stations ik heb.

1 groot kopstation bovenin 2 banen + depot
1 klein station voor goederen.
1 middelgroot vracht station 3 sporen + een köffloodsje.
En 1 station waar we nu over aan het denken zijn.

Redelijk wat. Ik houd meer van rijden dan van huisjes etc. Daarom is mijn baan best wel druk. Er ligt op die 2,5 m2 ong 35 meter rails als alles af is.

Mvg

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) Creatief denkend iemand gezocht
Aangezien je aardig al wat goederensporen hebt zou ik kiezen voor een personenstation, die dan kan pendelen tussen het nieuwe station en misschien ook wel een bergstationnetje (als die er gaat komen).
Maar dit is persoonlijk, kies wat je zelf het leukst lijkt.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Leon's zolderbaan(tje) Creatief denkend iemand gezocht
Hoi Lukas,



Een bergstation heb ik eigenlijk al op 2 plaatsen :D

Mijn voorkeur gaat nu echt meer naar een personen station. Ik heb het stationnetje wat ik heb al neergezet op de plaats waar dit moet komen. (rechts onderin op de foto ) En het ziet er niet verkeerd uit. Ook heb ik er een mooie boom bijgezet.

Bedankt voor het meedenken :thumbup:


Post vanavond nog wel even een update. Heb in ieder geval niet stil gezeten. Het extra stukje is  De baan is nu helemaal rijd klaar voor het weekend. (verjaardag)

Met vriendelijke groet,

Leon (die nu weer naar school gaat)
Re:Leon's zolderbaan(tje) UPDATE 10-11-11
Hoi allemaal

We hebben een nieuwe lens voor onze camera. Een Carl Zeiss 16 - 80. Nu kunnen we tenminste mooie plaatjes schieten. Nu moet ik zelf nog even leren ermee foto's te maken :D Hieronder zie je zoals belooft een update.

Eerst heb ik 4 gaten geboord. Daarna met de decoupeerzaag van gat tot gat gezaagd. Als resultaat:



Toen heb ik een printerkabel opengehaald. Deze komt te liggen vanaf een centraal punt ( waar de draden van de melder uitkomen) naar de s88 decoders te liggen.



Deze s88 decoders komen in het pas aangebouwde deel te hangen. Links boven zie je mijn trafo's staan. En 2 kabels die naar de s88 decoders gaan.

[



En nog even een foto van het station.



Mvg

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) Nieuwe aanwinst BR 55
Hoi

Gekregen voor 5 december :)

Een BR 55 635-7. De Märklin 37554. Deze stond al heel lang bovenaan mijn verlanglijstje. Alleen de middelste as van de tender is gebroken waardoor hij op 1 wissel steeds ontspoord. :? Dit is gelukkig op te lossen.:)









Het zal vanaf nu tot en met eind juni niet heel erg vlot gaan met de bouw van mijn baan. Dit omdat de examenperiode eraan komt. Om te beginnen met 5 januari auto theorie examen :D Daarna het school examen:) En ik ben een aantal weken in het buitenland. Eerst een deel van de kerstvakantie naar Duitsland. Daarna skiën in Tirol:).

Deze maand zitten er nog een paar (leuke) aanwinsten aan te komen. En ik begin met een klein soldeer project. Als dit lukt ga ik het 12 tot 15 keer namaken. Later hier meer over.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) Nieuwe aanwinst BR 55
Hoi Leon,

een prachtige lok waar je veel plezier aan zal hebben. Hij (of is het een zij?) heeft nl heel mooie rijeigenschappen :thumbup:

Groetjes, John

PS: vreemd, een gebroken as 8o
Re:Leon's zolderbaan(tje) Nieuwe aanwinst BR 55 + foto gebroken as
Hoi John,

Bedankt voor je reactie.

Hij kan heel mooi kruipend een helling op. Hij heeft nog niet harder gereden dan 69 km/h (Moterola 28 stappen) Het mooiste vind als hij rond de 40 km/h rijd. Op mijn baan is geen dienstregeling. Tijd bestaat niet O:-D Hier heeft de goed heilig man me heel blij mee gemaakt.

Even een foto van de gebroken as.



Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) Nieuwe aanwinst BR 55
Hoi Leon,

nog niet eerdere gezien, hoe is het mogelijk :?

Groetjes en bedankt voor de foto, John
Re:Leon's zolderbaan(tje) Nieuwe aanwinst BR 55 + foto gebroken as
Citaat van: br_86_132 op maandag 05 december 2011, 17:04:41
Even een foto van de gebroken as.
Is die as wel gebroken?
Lijkt erop of het wiel van de as is gelopen en dan zou je het wiel er weer op kunnen drukken.
Re:Leon's zolderbaan(tje) Nieuwe aanwinst BR 55
Dat is een mooie aanwinst Leon! Het hart van het wiel lijkt inderdaad beschadigd maar met een nieuwe as heb je het mooi opgelost.

groet,
Michiel
Re:Leon's zolderbaan(tje) Nieuwe aanwinst BR 55 + foto gebroken as
Hoi John,

Geen dank.:) Ik zou het ook niet weten. Maandag morgen as :??

Citaat van: Eric-Paul op dinsdag 06 december 2011, 08:25:19
Citaat van: br_86_132 op maandag 05 december 2011, 17:04:41
Even een foto van de gebroken as.
Is die as wel gebroken?
Lijkt erop of het wiel van de as is gelopen en dan zou je het wiel er weer op kunnen drukken.


De as is echt van het wiel af. Uit de kern van het wiel is een hele hap weg. Ook is 1 van de spaken zo plat als een dubbeltje.

Hoi Michiel

Dank u:)

Nu rijd hij rond met 2 ipv 3 assen onder de tender. Als ik van de winter in duitsland ben is er een marklin store om de hoek:) even naar binnen lopen.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Re:Leon's zolderbaan(tje) Nieuwe aanwinst BR 55 + foto gebroken as
Leon,

Idioot zeg. Het lijkt net alsof je het wiel zo weer op de as kan drukken. Maar als ik het dus goed begrijp zit er nog een stukje as in het wiel?
Re:Leon's zolderbaan(tje) Nieuwe aanwinst BR 55 + foto gebroken as
Zozo, gewoon een complete loc van de goed heilig man gekregen! 8o
Hij ziet er wel mooi uit! :thumbup:
Wel jammer van de gebroken as...

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Leon's zolderbaan(tje) Nieuwe aanwinst BR 55 + foto gebroken as
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Leon's zolderbaan(tje) Nieuwe aanwinst BR 55 + foto gebroken as
Hoi Leon,

Mooie lok. Je maakt ons nieuwsgierig wat je soldeerwerk gaat worden.

Groet,

Ronald
Re:Re:Leon's zolderbaan(tje) Nieuwe aanwinst BR 55 + foto gebroken as
Citaat van: Wijbe op dinsdag 06 december 2011, 12:19:18
Leon,

Idioot zeg. Het lijkt net alsof je het wiel zo weer op de as kan drukken. Maar als ik het dus goed begrijp zit er nog een stukje as in het wiel?

Hoi Wijbe,

In het wiel kun je inderdaad gewoon de as drukken. Dit hoorde ik later van Piet. Alleen nu het probleem. De diameter van de as is dikker als de diameter van het gat in het wiel. Morgen neemt opa de schuifmaat mee. Even meten wat het verschil is.

Citaat van: Lukas op dinsdag 06 december 2011, 20:32:14
Zozo, gewoon een complete loc van de goed heilig man gekregen! 8o
Hij ziet er wel mooi uit! :thumbup:
Wel jammer van de gebroken as...

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

Ja Lukas, die goed heilig man moet ik te vriend houden ;)

De oplossing van de as komt hopelijk snel.

Citaat van: M.user op dinsdag 06 december 2011, 22:37:33
Hoi Leon,

Mooie lok. Je maakt ons nieuwsgierig wat je soldeerwerk gaat worden.

Groet,

Ronald

Ronald (en anderen)

Over het soldeer project zal je alvast iets verklappen. Morgen komt ook mijn neef op bezoek. En dan gaan we het soldeer schema afmaken.

We hebben een IC nodig. Wat weerstanden, diodes, leds en druk knopjes.

Graag zou ik jullie het naadje van de kous vertellen. Maar wat spanning is ook leuk >:-D O:-D

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) Vakantie-update met veel foto's en kerst aanwinsten
Goedemiddag.

Allereerst wil ik iedereen een gelukkig en gezond 2012 wensen.

Zoals je misschien wel wist ben ik op vakantie geweest met de ice naar Augsburg. Dit was een hele mooie reis. Ik vertrok rond half 7 bij ons uit het dorp. Om 7:32 vertrok de ice (121) Ik moest op Frankfurt flughafen overstappen naar een andere ice. Helaas had de 1e ice waarmee ik reed vertraging en kon ik niet even het vliegveld bezichtigen. Als snel kwam de 2e ice waarmee ik verder zou rijden naar Augsburg HBF. Hier had ik het geluk vlak achter de machinist te zitten. :D Totdat we Stuttgart inreden. Daar is z'n mooi kopstation. :? Vanaf daar ben ik achteruit gereden.



De volgende trein ice (515)



Onderweg toen de trein stil stond bij verschillende stations heb ik nog wat foto's gemaakt uit de trein door een veel te vies raam. :? Helaas had ik niet de mogelijkheid even uit te stappen. Daardoor zijn de foto's een beetje vaag. Komt ook deels door het tegenlicht.










Voor kerst heb ik 2 faller sets van de Aldi gekregen.



Deze heb ik in de kelder in elkaar gezet. (alleen de gebouwen die in de koffer mee terug konden) Hier kon in namelijk alles laten liggen zonder dat iemand er last van had. Behalve ik want ik sliep hier ook.




mijn werk plek:



De daken van alle huisjes zitten nog los. Hier ga ik nog verlichting in maken. Het resultaat:






We zijn ook naar het Deutsche museum in München geweest. Met de trein. Hier zijn ook foto's gemaakt.





Dit is een loc waar ik er graag meerdere van wil hebben.



Op München HBF:







3 generaties ICE

ICE 2

ICE 3

ICE 4?


Op het S-bahn station





Binnen in het museum was ook een treinbaan. Helaas was de tentoonstelling afgelast. Dit vond ik jammer. Nu kon je de baan niet van dicht bij bekijken. En alles stond muurvast.









Speciaal voor het Forum/Sascha:




Er stonden ook nog meer modellen achter het glas,




Op de terug reis moesten we wachten want we hadden net de trein gemist.





Dit was mijn vakantie-update. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om naar te kijken.

Met vriendelijke groet,

Leon



Re:Leon's zolderbaan(tje) Vakantie-update met veel foto's en kerst aanwinsten
Hoi Leon,

wat een monster update 8o

Leuk dat je deze foto's met ons wil delen :thumbup:

Groetjes, John
Re:Leon's zolderbaan(tje) Vakantie-update met veel foto's en kerst aanwinsten
Hoi,

Bedankt voor je reactie John. :thumbup:

Het waren nog meer foto's maar ik vond dit eigenlijk al iets te veel van het goede.

De afgelopen weken heb ik een aantal kleine klusjes gedaan. Dus binnenkort weer een update.

Op moment ligt er geen spoor op de tafel en een heel groot deel is gedemonteerd. Ik wacht nog steeds op mijn LSA spullen. Een deel heb ik al gekregen. Alleen zonder tang kom je nergens.:? (waarom duurt het wachten altijd zo lang )

Ook heb ik bijna alle spullen voor het soldeer projectje bij elkaar. Hier komt in maart een vervolg van.

Van mijn opa heb ik een hele grote hoeveelheid weerstanden en ander soldeer spul gekregen. De komende 10 jaar heb ik genoeg. ;)

Ook wacht ik nog op mijn kerstpakket :-( hierin zit een bosch set met boortjes en bidjes.

Tot de volgende update,

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) 21-01-2012
Goedenavond,

Jullie zijn getuige van mijn 500'ste bericht op dit geweldige forum :D :D En dat er nog veel mogen volgen ;)

Deze week zijn de LSA stroken, een LSA tang en mijn kerstpakket binnengekomen.

Nu hoor ik jullie al vragen. HUH, kerstpakket eind Januari :?? Ja, ik moest hem zelf bestellen en in de hedendaagse drukte ben ik dit vergeten. Daarin zat een 34 delig set van bosch met boortjes etc. En 2 pakken chocolade karamel  koek O:-D Die inmiddels al op zijn :P



Sommige mensen doen moeilijk en leggen rails om hun kerstboom. Ik doe het andersom en zet een kerstboom op mijn treinbaan. :P Dit was de geldboom die ik van mijn oma heb gehad voor kerst om mijn hobby te financieren.



In de afgelopen weken heb ik steeds kleine klusjes gedaan. Hierbij hoort een klein verslag met foto's.

Als eerste ben ik naar de gamma gegaan en daar heb ik inkopen gedaan. (en een klein deel lag nog op zolder)

Het bekende blauwe schuim.
2 schakelaars.
Een paar stekkerblokken.
Ik vond nog een paar meter kabel op zolder
Een oude camera die ik hoop te kunnen gebruiken als webcam
En nog wat andere spulletjes.





Een klein aantal verschillende weerstanden


Hier een trieste foto van een half afgebroken baan in aanbouw. :-( Voorzien van mooi blauw schuim :)



Het blauwe schuim opgeplakt met houtlijm. Hier ben ik zeer tevreden over. Het oude zeil heb ik verwijderd, die 7m2 schuim is vast wel genoeg om de hele baan mee te doen. Bovendien waren mijn vorige plak kunsten niet voor herhaling vatbaar.

De lade waar mijn cs1 op staat heb ik ook gesloopt.

Op moment ben ik bezig met het uitzagen van een vierkant gat in de tafel. Aan de randen ga ik de rails leggen en daartussen komt een plank met mijn cs1+ms1 op. Later komen hier meer foto's van.

Links kun je de zaagsnede al zien.



De schakelaars zijn er om de trafo's te bedienen. 1 is voor de trafo waar de cs1 op zit en in de toekomst komt hier nog een trafo met aj-booster, een trafo 5 volt voor servo's een trafo's voor het car system en toebehoren op. De 2e schakelaar is voor de trafo die zorgt voor de verlichting in huisjes. de 3e is voor het licht boven de tafel en ik houd er nog 1 over die is voor "je weet maar nooit"

Ze zijn helaas nog niet aangesloten. Omdat ik door het lessen geen tijd meer had om verder te gaan.

Tot een volgende keer.

Met vriendelijke groet,

Leon (die baalt dat hij al een maand niet kan rijden met treinen :?)
Re:Leon's zolderbaan(tje) 21-01-2012
hey

haha is het nog kerst op jouw baan :P

nee ziet er al goed uit blijf je zeker volgen :thumbup:

gr hans
Re:Re:Leon's zolderbaan(tje) 21-01-2012
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Re:Leon's zolderbaan(tje) 21-01-2012
Opbergbakjes! Die moet ik nodig aanschaffen :lol:

Goed dat je nu weer lekker vooruit gaat. Ik zal maar weer eens 3 bezetmelders aansluiten, er is hier weer een rangeerspoortje bijgekomen :lol:

In iedergeval ben jij nog wel even zoet met draadjes :P
Re:Leon's zolderbaan(tje) 21-01-2012
Citaat van: hans16 op zondag 22 januari 2012, 19:55:43
hey

haha is het nog kerst op jouw baan :P

nee ziet er al goed uit blijf je zeker volgen :thumbup:

gr hans

Hoi Hans,

Ja, de kerst sfeer zit er nog goed in bij mij ;) Mijn oma komt binnenkort weer en dan ziet ze de boom die ze aan mij heeft gegeven staan op mijn baan. En dat vind ze leuk om te zien.

Volgers zijn altijd welkom ;) misschien leer je wel van mijn domme fouten. Om er 1 te noemen. Plak de isolatie gelijk als je gaat bouwen en sluit alles dan ook gelijk goed aan. En vergeet niet te testen. Dan hoef je later niet je halve baan af te breken om het alsnog te doen. Zoals nu bij mij het geval is. :? Weer een leermoment voor mij. Daar had ik beter over na moeten denken. Maar goed van je fouten moet je leren. :)

Citaat van: Wijbe op zondag 22 januari 2012, 19:59:20
Opbergbakjes! Die moet ik nodig aanschaffen :lol:

Goed dat je nu weer lekker vooruit gaat. Ik zal maar weer eens 3 bezetmelders aansluiten, er is hier weer een rangeerspoortje bijgekomen :lol:

In iedergeval ben jij nog wel even zoet met draadjes :P

Hoi Wijbe,

Ja, opberg bakjes zijn inderdaad handig. Deze heb ik ook gekregen van mijn opa. Wat zou ik zonder hem moeten beginnen.

Ja, ik mag een paar 100 draadjes gaan vastdrukken met mijn LSA tang. Een groot deel is van de terugmelding. En een deel is ook van de ringleiding. Van de week ben ik 2 dagen vrij van school en dan ga ik lekker met de hobby aan de gang. Dan hoop ik ook dat de terugmelding nu wel werkt en me niet zoals de vorige poging in de steek laat. (was ook deels mijn eigen fout :oops:)

Ik vond vandaag ook nog 25 meter telefoon kabel 4 aderig :D Dus voorlopig heb ik voldoende draad :) moet hem alleen nog zelf strippen en mijn tang is kaduuk :-(

Met vriendelijke groet,

Leon



Re:Leon's zolderbaan(tje) 21-01-2012
Hoi Leon,

Leuk te lezen dat je lekker bezig bent met je baantje.
Ik zie dat je toch besloten hebt om geluid isolatie toe te passen. Goede beslissing.
Zoals je weet ben ik fan van LSA+ techniek.

Wees blij met een sponsor, zonder kom je niet ver.

Ik heb ook een geldboompje in de tuin gepland, maar er hangt nog steeds niets aan.

Heb je zin kom gerust langs.

Gr.

Wim
Re:Leon's zolderbaan(tje) 21-01-2012
Hoi Wim,

Die isolatie is echt geweldig. Je hoort nu niet de treinen reiden op een klankkast. Zoals je misschien weet heb ik het lsa systeem bij jou afgekeken.;)

Zonder mijn sponsoren zou de helft van mijn baan niet mogelijk zijn geweest. Ik ben ze daarvoor erg dankbaar.

Als het niks word met je geld boom in de achtertuin, ik zoek nog een groepje investeerders die samen met mij een geldboom plantage wil beginnen in een warm zonnig land 8o

Ik heb je een mailtje gestuurd.

Met vriendelijke groet,

Leon

P.S. morgen avond hoop ik een update te plaatsen van een geïsoleerde en aangesloten baan. En Donderdag hoop ik mijn baan helemaal automatisch te laten rijden door koploper. Het kan wel maar de helft van de terugmelding werkt niet of is niet aangesloten.
Re:Leon's zolderbaan(tje) 21-01-2012
Vraag eens aan hans,

Hij heeft nog een paar defecte bezetmelders liggen.
Misschien kan jij er wat mee?
Re:Leon's zolderbaan(tje) 21-01-2012
Citaat van: De Dijk op dinsdag 24 januari 2012, 00:14:31
Vraag eens aan hans,

Hij heeft nog een paar defecte bezetmelders liggen.
Misschien kan jij er wat mee?

Hoi Wim,

Ik zal Hans een mailtje sturen. Misschien kan ik een foutje op de print ontdekken.

Tot vanavond (of morgen)

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Leon's zolderbaan(tje) Updat 23-01-2012
Hoi,

Vandaag ben ik minder verg gekomen als gehoopt. :-( Als eerste heb ik het laatste stukje op de baan gedemonteerd. En de la uitgezaagd waar mijn cs1 + ms1 opkomen te staan.




Daarna heb ik parkethoutjes op de tafel geplakt en hierop de rails in het schaduw gelegd. Hier komt geen isolatie omdat ik anders de draden niet goed kan wegwerken.





Gelijk alles maar aangesloten, in de boekbinders gelegd en doorgemeten. En de uiteinde in de lsa stroken gejaagd met de tang.



Dit was hem weer. Vanavond ga ik even langs bij Wim (De Dijk). En morgen komt er helaas niks van omdat ik naar de kapper fisio etc moet.

Met vriendelijke groet,

Leon ( die blij is want hij heeft een iphone overgenomen voor weinig )