Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Re:Leon's zolderbaan(tje) Een nieuw begin:(

Gestart door br 86 132 woensdag 23 februari 2011, 11:14:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:leon's zolderbaan(tje) lekker zeg
Citaat van: br 86 132 op vrijdag 10 juni 2011, 16:34:10
Hoi

Net is mijn startset 29010 zonder loc en wagons afgeleverd.

Ik baal wel want de ms zou een 1,9 à zijn volgens de verkoper.
Maar het is een 1,2.

Kan je me even je plan van de onderkant in wintrack sturen naar me? dylan (punt) rscafan (at) gmail (punt) com
Re:leon's zolderbaan(tje) lekker zeg
Hoi Dylan  ik gebruik de demo van wintrack
Re:leon's zolderbaan(tje) lekker zeg
ah oké maar ik heb al iets gemaakt, 4 sporen met bochtwissels en 2 hellingen.
De sporen zijn rond de 2 meter lang en de hellingen zijn 3% tot max. ongeveer 3,5 %.



groeten Dylan
Re:leon's zolderbaan(tje) Nieuw ontwerp
Citaat van: br 86 132 op donderdag 09 juni 2011, 22:11:30
Mooi filmpje. Is dit de historische driehoek hoorn Enkhuizen Medemblik?

K rails heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb nu zoveel C rails dat ik dit project kan afmaken. Ik heb alleen nog wissels bochten en stootblokken nodig.

Misschien op een latere baan.

Ja, alleen dan Hoorn-Medemblik.
Deel 2 is alleen op en rondom station Medemblik.

Filmpje is van RutgerSHM, die hier ook op de site actief is.

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:leon's zolderbaan(tje) lekker zeg
Ben net terug van mijn weekendje weg. het was leuk in Limburg.

Citaat van: minitreintje op zaterdag 11 juni 2011, 08:31:28
ah oké maar ik heb al iets gemaakt, 4 sporen met bochtwissels en 2 hellingen.
De sporen zijn rond de 2 meter lang en de hellingen zijn 3% tot max. ongeveer 3,5 %.



groeten Dylan

Bedankt. Maar aan de achterkant kan ik geen hellingen maken ivm het dak.

Ik heb even een nieuwe schets gemaakt.

Het past echt net niet bij de wissels maar daar doe ik niet moeilijk over.



Re:leon's zolderbaan(tje) lekker zeg
Citaat van: br 86 132 op maandag 13 juni 2011, 17:16:46
Ben net terug van mijn weekendje weg. het was leuk in Limburg.

Citaat van: minitreintje op zaterdag 11 juni 2011, 08:31:28
ah oké maar ik heb al iets gemaakt, 4 sporen met bochtwissels en 2 hellingen.
De sporen zijn rond de 2 meter lang en de hellingen zijn 3% tot max. ongeveer 3,5 %.



groeten Dylan

Bedankt. Maar aan de achterkant kan ik geen hellingen maken ivm het dak.

Ik heb even een nieuwe schets gemaakt.

Het past echt net niet bij de wissels maar daar doe ik niet moeilijk over.






Hoe bedoel dat de wissels niet passen? Ze passen toch op jouw plan?
Plan ziet er goed uit!

groeten Dylan
Re:leon's zolderbaan(tje) lekker zeg
de wissel zit in een andere laag
Re:leon's zolderbaan(tje) lekker zeg
Ah oké...

Probeer anders een auto aanvullen...


groeten Dylan
Re:leon's zolderbaan(tje) lekker zeg
Ik vind het best zo. het is maar een paar millimeter
Re:leon's zolderbaan(tje) lekker zeg
Als het maar past op de baan is het goed!


groeten Dylan
Re:leon's zolderbaan(tje) Laatste ontwerp
Hoi

Na een avondje "gewintrackt"te hebben heb ik eindelijk het baanplan kunnen afmaken
Re:leon's zolderbaan(tje) Laatste ontwerp
Kijk eens aan ja dat wordt leuk zo  :thumbup:
Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje) Laatste ontwerp
Het plan oogt leuk maar gaat niet lukken i.v.m. het hellingspercetage. Bedenk wel dat je min.1 mtr. nodig hebt om 3cm te dalen/stijgen om de 3% te halen. De logica ontgaat mij v.w.b. de 2 stations en de loods in het dal.
Waar ga je mee rijden? Stoomlocs/locjes hebben nu eenmaal verzorging nodig en die mis ik.
Als je met getrokken treinen gaat rijden zou er in de stations omloopwissels moeten zijn en die ontbreken in beide stations.
Kortom, dit plan roept meer vragen op dan er beantwoord kunnen worden.
Misschien zou het helpen wat je wensen precies zijn en welk materieel jij hebt dan kunnen wij hier mee aan de slag.

Grt, Ronald.
Re:leon's zolderbaan(tje) Laatste ontwerp
Hoi Ronald

Citaat van: Ronald69 op dinsdag 14 juni 2011, 09:01:59
Het plan oogt leuk maar gat niet lukken i.v.m. het hellingspercetage. Bedenk wel dat je min.1 mtr. nodig hebt om 3cm te dalen om de 3% te halen.

Met dit probleem zat ik eerst ook. Over het buitenste spoor in de bovenste laag maak ik me geen zorgen. Maar over het binnenste spoor wel die is veel te steil. Maar daar heb ik een oplossing voor. Denk ik.

Citaat van: Ronald69 op dinsdag 14 juni 2011, 09:01:59
De logica ontgaat mij v.w.b. de 2 stations en de loods in het dal.

Welke 2 stations? Bedoel je het spoortje links naast de locloods?

Dat is gewoon een spoor om een kort treinstel op te zetten. Het is de bedoeling dat daar een kolenbunker komt. En een waterkraan. En op de helling komt een watertoren. Ik en nog aan het twijfelen of ik de locloods en het spoor moet omdraaien.

Citaat van: Ronald69 op dinsdag 14 juni 2011, 09:01:59
Waar ga je mee rijden? Stoomlocs/locjes hebben nu eenmaal verzorging nodig en die mis ik.

Ik ga rijden met stoom en diesel locs. Ik wil ook heel graag een ice 3 maar die is veel te duur.

Wat bedoel je met verzorging?

Citaat van: Ronald69 op dinsdag 14 juni 2011, 09:01:59
Als je met getrokken treinen gaat rijden zou er in de stations omloopwissels moeten zijn en die ontbreken in beide stations.

Ik kan wel een wissel in het station toevoegen maar de sporen zijn even lang als de langste trein de loc achteruit reiden en via het andere spoor lukt niet want dan komt de achterkant van de trein op het hoofd baan te staan. En in de wisselstraat word hij niet gezien door Koploper. Dus de kans op botsingen is groot.

Ik kan wel 2 wissels invoegen. Geen probleem.

Citaat van: Ronald69 op dinsdag 14 juni 2011, 09:01:59
Kortom, dit plan roept meer vragen op dan er beantwoord kunnen worden.

Daar heb je wel een beetje gelijk in.

Citaat van: Ronald69 op dinsdag 14 juni 2011, 09:01:59
Misschien zou het helpen wat je wensen precies zijn en welk materieel jij hebt dan kunnen wij hier mee aan de slag.

Ik heb al een dienst regeling gemaakt en daar het station etc. op aangepast. Ik zit nu op school en heb het niet bij de hand.

Mijn wensen. Heb ik al in mijn ontwerp verwerkt. Een locloods, zo lang mogelijk station. Klein vracht station.

Als ik de tafel 15 cm kan verlagen kan ik hem ook wel 25 cm verlagen. Dan krijg ik op de bovenste laag ook meer ruimte.
Re:leon's zolderbaan(tje) Laatste ontwerp
Hoi

Ik heb weer wat getekend.

De helling was hoger als 5% nu is hij 4,04 als ik de de tafel 25 cm verlaag. Kan ik er 1 24188 en 1 24094 tussen doen
Re:leon's zolderbaan(tje) Laatste ontwerp
Hoi

Hier is de dienst regeling.

br216 rijd met 4 personenrijtuigen 4122 en is ong 120 cm lang

br 86 rijd met 3 kleine ketelwagons 36 cm, 3 kleine zandwagons 36 cm en 2 zandwagons van de ns 34 cm. ong 124 cm

6505 rijd met 4 autowagons 4074 totaal ong 128 cm

Br 81 & 89 rijden met verschillende treinen:

6 x platte lage wagons ong 90 cm

8 x koelwagons ong 108 cm

En ik heb nog wat losse wagons waarmee ik nog treinen kan maken.

En nog een plaatje met een beetje scenery
Re:leon's zolderbaan(tje) Laatste ontwerp
Hallo Leon,

Mooi dat je het omloopspoortje hebt gecreert in je baan, schept veel meer mogelijkheden!
Wat Ronald bedoelde met verzorging, is dat als je met stoomloks gaat rijden er eigenlijk altijd een kolenbunker, waterkranen/toren, bezandingstoren, slakkenkuil e.d. Natuurlijk hoef je niet alles toe te passen, maar bijv. waterkranen en een kolenbunker zijn echt noodzakelijk.

>> Hier wordt alles duidelijk uitgelegd <<

Hoop je hiermee te helpen, en succes verder!

Vriendelijke Groet.
Elden.
Re:leon's zolderbaan(tje) Laatste ontwerp
Hoi

Elden bedankt voor de link. Ik snap nu precies wat jullie met verzorging bedoelen. En zal het nodige gaan verwerken in het ontwerp.

Er is nu groen licht voor de bouw van de baan. Ik mag de tafel verlagen. Iets wat me eerder niet gelukt was is nu wel gelukt.

Morgen en zondag moet ik werken dus er komt weinig van. Maandag hoop ik de onderbouw en de eerste laag af te hebben.

mvg

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) Tafel word verlaagd!
Hoi Leon,
Ik wist dat tot begin dit jaar ook niet, dat alles voor de verzorging van Stoomlocs wel enigzins moet kloppen, ik dacht altijd, ach leuk wat kolen, een watertoren en wat industrie zoals je dat altijd ziet, maar pas sinds kort wist ik hoe het in zijn werk ging, mede dankzij de forumleden! vandaar dat ik 't ontwerp van m'n Locloods en industrie module toen flink heb aangepast. Ben benieuwd naar de bouw van je baan.
Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje) morgen grote update met foto's
Hoi

De tafel is bijna af. Morgen nog de laatste dingen doen en dat komt de eerste grote update.

Mvg

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) update met foto's
Hoi

Zoals belooft een update.

De tafel is nu inclusief blad 53,5 cm hoog. En de nieuwe maten zijn 180 bij 150cm.
onder de tafel heb ik meer poten en dwarsbalken gemaakt. Nu kan ik gewoon op de tafel zitten als het moet. Het was nog best wel een werk om alles met de hand op maat te zagen. Ik heb de decoupeerzaag niet gebruikt omdat ik alles netjes wilde doen. De rails/kurk of schuim leg ik na mijn vakantie.
omdat het te kort dag word. Ik vertrek morgen ochtend naar Friesland. Daar ga ik een week zeilen.

De onderste foto is een foto van hoe het was.

mvg

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) update met foto's
Wat leuk Leon!
Nu kan je eindelijk verder. Gewoon een laag zitstoeltje kopen om mooi naar de treinen te kunnen kijken.
Veel bouwplezier en ik blijf je volgen :thumbup:
Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje) update met foto's
Hoi Leon,
Kijk uit bij de Praxis en zeg uitdrukkelijk dat ze rekening houden met de zaagsnede als ze gaan zagen!! Dat ze precies zaagwerk afleveren. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat ze iets 2 of 3 mm te lang of te breed afleveren. zodat als je thuis komt het niet meer blijkt te passen.
Groeten en succes. Jake
Re:leon's zolderbaan(tje) update met foto's
Hoi Jake

Ik heb balken gekocht en ze zelf met de hand gezaagd. Ik laat het bijna nooit op maat zagen in de winkel. Nu kan ik op het laatste moment nog dingen wijzigen zonder problemen.

Bedankt voor de waarschuwing.

mvg

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje)vraag
Hoi

Vraagje weet iemand het nummer van deze faller locloods?

alvast bedankt,

mvg

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje)vraagje?
120160 - Lokschuppen Duderstadt. Nicht mehr lieferbar. Kan je zo vinden op de website van Faller......
Re:leon's zolderbaan(tje)vraagje?
Dankje, daar hat ik 123 niet aan gedacht.

mvg

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) Wat is jullie mening?
Hoi,

Nadat ik andere topics had bekeken en wat baanplannen had bekeken heb ik weer wat nieuwe ideeën gekregen.

Daarvan heb ik er 1 in mijn ontwerp verwerkt. Ik kwam niet zo heel goed uit met de locloods en het onderhoud spoor.

Nu heb ik op de alpen baan van Reinemanz gezien hoe hij het had gedaan met deze sporen, en ik heb zoiets nagemaakt.

Ik vind het er nog een beetje raar bij liggen en redelijk dicht op de andere sporen. Wat vinden jullie ervan?

mvg,

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) Vakantie foto:)
Hoi

Deze stoomlocomotief kwam langs de camping rijden. Ik heb een screenshot gemaakt van de foto, omdat hij veel te groot is.

mvg,

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) Vakantie foto:)
Waar ligt die camping precies?

Mvg,
Re:leon's zolderbaan(tje) Vakantie foto:)
Hoi

De camping ligt net buiten Refvulop en dat is in Hongarije.
Re:leon's zolderbaan(tje) terug van vakantie, De bouw kan beginnen:)
hoi

Nadat ik weer door een aantal draadjes was gewandeld kreeg ik weer een idee. Wat vinden jullie ervan?
Re:leon's zolderbaan(tje) terug van vakantie, De bouw kan beginnen:)
Ik zou het wat spannender proberen te maken zodat de loc in de tunnel gaat en ergens boven uitkomt en dan naar het kopstation.


groeten Dylan
Re:leon's zolderbaan(tje) terug van vakantie, De bouw kan beginnen:)
Dylan,

Ik snap wat je bedoeld maar ik vind dat er al teveel in de tunnels ligt.

mvg

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) terug van vakantie, De bouw kan beginnen:)
Dit wil ik zeggen ermee,
Er is niet veel in de tunnel hoor.


groeten Dylan
Re:leon's zolderbaan(tje) terug van vakantie, De bouw kan beginnen:)
Dylan,

Wat je getekend heb is helaas niet mogelijk. Achter de paaltjes kan de rails max 20 cm hoog worden zodat de treinen 10 cm hebben om door te reiden. ivm het schuine dak



0 cm schaduw
10 cm spoor aan de voorkant van de tafel
20 cm laag met keerlus
30 cm kopstation ( deze is voor de paaltjes. )

in ieder geval bedankt voor het meedenken.

mvg

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) Koploper vraag
Hoi

Ik heb een vraag over koploper. Hoe sluit ik de AJ-s88 en k83 aan op de pc?

mvg,

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) Koploper vraag
K83/K84 sluit je aan op de baanspanning (rood - bruin) en de S88 via een parallelpoort/printpoort aan op de pc, dan haal je aan een USB aansluiten 5 V en klaar is Leon! Schema vindt ik niet direct...


groeten Dylan
Re:leon's zolderbaan(tje) Koploper vraag
Citaat van: minitreintje op maandag 25 juli 2011, 10:00:11
K83/K84 sluit je aan op de baanspanning (rood - bruin)

Misschien beetje domme vraag, maar hoe kan koploper dan de wissels schakelen?

Citaat van: minitreintje op maandag 25 juli 2011, 10:00:11
en de S88 via een parallelpoort/printpoort aan op de pc

moet daar nog iets van een verloop stekker tussen? of kan dit rechtstreeks.

Citaat van: minitreintje op maandag 25 juli 2011, 10:00:11
dan haal je aan een USB aansluiten 5 V en klaar is Leon! Schema vindt ik niet direct...

Die 5 volt is toch voor de s88?
Re:Re:leon's zolderbaan(tje) Koploper vraag
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Re:leon's zolderbaan(tje) Koploper vraag
Heb je wel een centrale die werkt? Als communicatie tussen pc en baan?
Re:leon's zolderbaan(tje) Koploper vraag
Hoi Wijbe,

Je bedoelt een cs1 of ecos. Nee die heb ik niet. Heb je die nodig of is er ook een andere manier?

mvg,

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) Koploper vraag+update
Hoi,

Vanmiddag heb ik na lange tijd weer een middagje kunnen bouwen, en rijden.
Ik heb aan de achterkant de laatste 50cm plaat bevestigt. En daarna de rails gelegd volgens de planning.

mvg,

Leon


Re:leon's zolderbaan(tje) Koploper vraag+update
Hoi,

Nog een vraagje over de meldpunten, klopt dit?

Schaduw

Laag 1


Mvg,

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) Koploper vraag? + update 26 juli
Hoi,

Na het vervelende bericht van gisteren, ben ik vandaag toch mar lekker aan het bouwen gegaan. Mijn contract bij schuurman schoenen is niet verlengt. Beslissing van het hoofdkantoor.

Het schaduw station is af,

Hout aftekenen




Even mijn grote vriend erbij halen.


En de zaag erin


Alles aan elkaar gelegd


Op de tafel met rails



En de boekbinders op de tafel geniet, omdat er onder de tafel weinig ruimte is ( om zelf onder te kruipen ) komen de draden netjes op de tafel. Enkele draden gaan onder de rails door en komen dan in de boekbinders te liggen.


Morgen weer een dag om te klussen, eerst sollicitatie gesprek bij de supermarkt en 's avonds naar opa en oma nog meer hout halen, en vragen of ik zijn soldeerstation mag lenen. ( Met kerst krijg ik van oma 75 euro, dus dan koop ik er zelf 1 )

En nog een foto dat de eerste helling af is


Morgen ga ik ook de ringleiding aanleggen, en donderdag aansluiten.


Geniet van de vakantie,

mvg

Leon



Re:leon's zolderbaan(tje) Koploper vraag? + update 26 juli
Hoi

Gisteren ( woensdag ) kwam er van alles tussen waardoor jullie iets langer moeten wachten op de update, Ik heb wel het hout gezaagd voor laag 1 vandaag ga ik deze bevestigen, bezet melders knippen, de draden eraan solderen en de ringleiding afmaken.

Ik zal nog wat foto's maken voor jullie van de bouw.

mvg,

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) 1e update 28 juli
Hoi,

De helling op laag 1 is gemaakt, en vastgeschroefd aan de tafel, Mijn br 86 heeft al een paar rondes gemaakt. Zelfs achteruit met een normale trein was geen munt:)

Zometeen de soldeerbout opwarmen en dan solderen.

Mvg

Leon
Re:leon's zolderbaan(tje) straks misschien grote update
Dat het hier de afgelopen dagen stil is geweest wil niet zeggen dat ik niets gedaan heb. De baan is bijna af, zal kijken of ik straks foto's kan plaatsen
Re:leon's zolderbaan(tje) straks misschien grote update
Hoi,

Gisteren kwam ik een beetje in tijdnood, daarom vandaag dus de update.

mijn excuus voor de slechtere foto's.

Het solderen


Ik heb een leuke plaat gekocht 122 bij 244 bij 9mm moest er wel mee naar de andere kant van het dorp lopen omdat ik geen geduld had om te wachten op mijn ouders die me met de auto zouden komen ophalen.


Een van de eerste bochten


Met de gesoldeerde draden


Het gebruikte gereedschap.


De baan, zoals het er nu bij ligt de rest van het hout is gezaagd moet allen nog even geplaatst worden. Links heb ik de stopcontacten weggehaald deze zitten nu netjes weer in de muur achter de koof. De gele pvc buis aan de achterkant ge ik nog even netjes monteren. Ik weet niet welke prutser dit gemaakt heeft maar die zouden ze moeten ontslaan:D


Even een foto van de verste hoek.


Vanavond had ik om 18:22 een afspraak met Wijbe op Amersfoort centraal. Daar zou ik zijn marklin cs1 overkopen. Dat is gelukt. Hieronder is mijn nieuwe aanwinst te zien.


Ik ben vandaag aangenomen bij de hoogvliet. Daar ben ik blij mee. Heb ik toch weer een baantje:)

met vriendelijke groet,

Leon





Re:leon's zolderbaan(tje) tussenstand 2-8
Hoi,

even de tussenstand


en het stuk waar in nu mee bezig ben


vanavond hoop ik mijn eerste rondes te kunnen rijden, maar dan moet ik eerst de baan schoonmaken anders rijd de br 86 niet:(

mvg,

Leon

PS voor iedereen die op zolder aan het bouwen is doe het niet is veel te warm :D
Re:leon's zolderbaan(tje) straks misschien grote update
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:leon's zolderbaan(tje) straks misschien grote update
Citaat van: br 86 132 op maandag 01 augustus 2011, 21:41:51
Ik ben vandaag aangenomen bij de hoogvliet. Daar ben ik blij mee. Heb ik toch weer een baantje:)
met vriendelijke groet,
Leon

Je hebt toch al een baan(tje) :D :?

of zijn de foto's van een ander? :thumbup:

Suk6 verder,

Gr, Jan