Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

wissels k rails

Gestart door robert hoesman zaterdag 12 februari 2011, 14:56:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissels k rails
Lid sinds: 2009

offline
wissels k rails
IK heb een probleem met  mijn wissels ,ik rij met K rails,en MS , mijn BR 85 staat regelmatig stil (BIJ LANZAAM REIDEN) op de wissels .weet iemand hoe ik dit moet oplossen?
Ik dacht zelf  om er een extra draad aan te zetten in het hartstuk,kan dat,of  niet.
Of heeft iemand anders een oplossing
PS de BR 85heeft de sleper bijna tussen de voorwielen in zitten dus verlengen gaat niet
Weet iemand van jullie hier een antwoordt op.
mvrg Robert
Re:wissels k rails
Spoorman
gast

Re:wissels k rails
Extra puko maken kan mogelijk je probleem oplossen:


bron: onbekend

Gr, Ben.
Re:wissels k rails
Lid sinds: 2009

offline
Re:wissels k rails
Wat bedoelt u met PUKO is dat een een speld of een spijker met een grootte kop

mvrg Robert
Re:wissels k rails
Lid sinds: 2008

offline
Re:wissels k rails
pukko's worden de puntjes in de biels mee bedoeld dus een extra pukko/speld met stroomvoorziening kan probleem oplossen zo niet dan is het aarde probleem en zou je de voorste loop/stuur assen van de loc met een aarde aansluiting kunnen voorzien .

Heb de loc ook en doordat er slipbandjes onder eerste as en derde zitten is aarde voorziening niet echt optimaal vooral op wissels
Re:wissels k rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:wissels k rails
Het idee van Ben is heel goed, was ik nog niet opgekomen, het idee van Jumbo is door mij uitgevoerd op een BR 85 en die rijdt nu goed.

Groet, Anne W
Re:wissels k rails
Lid sinds: 2009

offline
Re:wissels k rails
Hoe doe je dat bij de BR 85 en waar mee
groet Robert
Re:wissels k rails
Lid sinds: 2008

offline
Re:wissels k rails
Heb het bij de 85 nog niet gedaan is ooit aan de beurd , maar bij een E104  die  had met de beruchte altheimer decoder het zelfde probleem , hier een foto .

Het stukkie koper/messing komt van een oude sleper lippie naar buiten buigen en is er dan  tussen uit te wippen ,op maat knippen, heb je als je geluk hebt gelijk de klemming rond het stukkie plastic , bij de E104 paste het in ieder geval wel  :D.

Aarde draad naar binnen werken in geval bij E104 door loopstel klemming weet niet meer als daar het gaatje al in zat , en op een aarde plek aansluiten , ik had toevallig wel in rommeldoos hele dunne draadjes liggen gat moet niet zo groot worden dat het loopstel klemming kwijt raakt anders hangt die bij oppakken loc steeds te bengelen . Zie foto twee .






Re:wissels k rails
ATSF2
gast

Re:wissels k rails
Hallo Robbert

Het probleem ligt niet in jouw lok maar aan de constructie van de wissel. De constructeurs van Marklin zijn bij nieuwe wissels er van uit gegaan dat de druk van het aanliggen van de tong en het contactpunt in het schanier van de wisseltong voldoende contact zou geven om een goede massa te waarborgen in de tongen. Dit contact wordt door de tijd echter slechter en gaat problemen geven.

Ik bouw momenteel een spoorbaan met nieuw materiaal en ik heb geen problemen terwijl mijn modules met oudere al langere tijd in gebruik zijnd materiaal veel contact problemen geven.

Door het gebruik in de tijd ( vuil ) en het verven van de railstaven  wordt dit contact slechter. Wat het beste werkt is een draad 0,05mm2 ( brawa 32408 ) solderen aan de wisseltong met sommerfeldt soldeerpasta nr 082. Allebei de tongen solderen en de draden aan massa leggen.
Als je dit net na de scharnierpunten doet heeft dit geen invloed op de werking van de wissel.

Een andere methode is het polariseren van de spoorstaven die net achter de tong liggen. In mijn ogen is dat gecompliceerder omdat dit wel werkt met ondervloer aandrijvingen zoals turtles, maar het gebruik van een standaard wiselaandrijving is dan niet mogelijk

Groet

Jos
Re:wissels k rails
Blausee-Mitholz
gast

Re:wissels k rails
Hallo Robert,

Diverse oplossingen worden aangedragen maar er zijn meer dan één oorzaken van stroomafname problemen op Märklin K-wissels.
In dat kader lees dit draadje ook even door.
Door goed te onderzoeken wat jou probleem is kun je de juiste oplossing toepassen.

Mvg, Johan
Re:wissels k rails
Lid sinds: 2006

offline
Re:wissels k rails
Beste Robert,

Om te kunnen weten of het een sleper-probleem is of een massa-probleem doe ik het volgende.
Kap van de lok halen.
Lok over de wissel laten kruipen.
Bij stilstand een losse draad nemen en aansluiten op de massa van de rails en een veilige massapunt zoeken op de lok.
Rijd de lok direct door is het een massa probleem.
Hetzelfde doen voor de stroom via de puko's en je weet waar het probleem zit.

Bij de oude K wissels nazien of al de rails wel massa-aansluiting hebben, in wisselstraten moeten soms extra aansluitingen aangesloten worden.

Mvg

Olivier 
Re:wissels k rails
Lid sinds: 2009

offline
Re:wissels k rails
Citaat van: Spoorman op zaterdag 12 februari 2011, 15:42:19
Extra puko maken kan mogelijk je probleem oplossen:


bron: onbekend

Gr, Ben.

Hallo Ben, de bron is Moba-tipps.de

Mvg,
Wilco
Re:wissels k rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:wissels k rails
Je kan ook gewoon voorzichtig met een schroevedraaiertje een massa contact proberen te maken tussen een wiel en de railstaaf, dit zonder de lok te bewegen.

Groet, Anne W
Re:wissels k rails
Lid sinds: 2008

offline
Re:wissels k rails
meestal is het met een draadje de buffer of wiel aanraken al voldoende om er acter te komen dat het aarde probleem is .

Heb ergens gelezen dat esu eerdaags met een los inbouwbare powerpack komt misschien is dat de ultime oplossing voor altheimer probleem waar ik het over had maar in de regel ben ik er wel achter gekomen dat sins ik digitaal rijd schone rail ineens erg belangrijk is geworden .

Vroeger in kinder analoge tijdperk maakt het niet uit wilde je geen problemen hebben met contact storingen kocht je marklin
Re:wissels k rails
Lid sinds: 2006

offline
Re:wissels k rails
Een goede avond,

Met alle respect Anne W maar hoe jij het probleem wil testen zou ik niet als een oplossing durven voorstellen.

Mvg

Olivier 
Re:wissels k rails
Lid sinds: 2008

offline
Re:wissels k rails
IK vond de oplossing van een veilig aarde punt binnen in een loc niet zo verstandig voor een ieder die niet zo bekend is met electronica , kortsluiting en decoder zou de geest kunnen geven .

Maar goed elke raad is welkom en een ieder moet zelf maar is kijken wat voor hem de beste is .

Maar zoals altijd bezint eer ge begint  :D
Re:wissels k rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:wissels k rails
Beste Olivier,

De lok staat stil door "stroomgebrek", je neemt een klein schroevedraaiertje en beweegt die met het platte kantje over de "massa" spoorstaaf naar een wiel, beweegt de lok zodra het schroevedraaiertje het wiel raakt: geen massa, beweegt hij niet: geen spanning van de puntcontacten.

Daarna volgt natuurlijk de uitdaging om een oplossing te vinden en implementeren voor het geconstateerde, en geanalyseerde, probleem.

Groet, Anne W