Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Golfer's kelderbaanproject : afgebroken

Gestart door Golfer zaterdag 12 februari 2011, 14:13:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Citaat van: Hero op maandag 21 maart 2011, 19:39:48
Volgens mij hoef je maar 2 keer te knippen.
Die verbinding in het midden is voor de puko's
Ik zie geen verdere aansluitlipjes.(voor de railstaven.)

Robin, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De situatie in het midden aan de onderkant maakt trouwens helemaal niet uit want de railstaven lopen echt 360 mm door. Evt. knippen in het midden aan de onderzijde zou dan zinloos zijn.
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Dat is dan mooi.Ik blij dat ik gelijk heb en jij nog veel blijer dat je maar de helft hoeft te knippen.
Goed dat je het even meldde anders zat je nu met rails waar de middenleider van was doorgeknipt.

Gr. Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Hoi Michiel,

je bent weer goed bezig geweest zie ik, heel netjes allemaal. Goed dat je er ook voor gekozen hebt om meer ruimte tussen de nivo's te pakken, daar krijg je zeker geen spijt van. 90cm hoogte is trouwens zeker niet te hoog. Kijk maar eens op beurzen, daar zie je wel eens banen die het 0-nivo op 130cm hebben liggen.

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Hallo Michiel,

Dat ziet er goed uit.

Gr.
Piwie.
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Hallo modelspoorvrienden

Dank voor de reacties! Altijd leuk te lezen.
Moet er idd niet aan denken dat ik was gaan knippen in het midden van de rails maar denk tevens dat ik nog wel eens goed was gaan kijken voordat de tang erin gaat.
John, ben me bewust van shows dat modulebakken best hoog staan opgesteld maar dat was even weggezakt. Enfin, kan me helemaal vinden in een rondje extra in de klimovaal. Die vordert trouwens gestaag, althans de ondersteuning. Inmiddels is ze zwaar getest; 90 kg kan erop staan!
Inmiddels ben ik al dat houtwerk redelijk zat. Zou best graag willen bouwen maar geduld is wel belangrijk.
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Het frame ziet er goed uit, en ik kan begrijpen dat je ook wel eens met je treinen wilt rijden.

Kun je geen klein baantje neerleggen voor het zwitserlever gevoel  :) :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Er ligt teveel rotzooi.   :D Ik wacht even tot de isolatieplaten er zijn maar die man van marktplaats antwoord niet op berichten. Wellicht maar eens een ander kanaal aanboren.
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Hoi Michiel,

Je houtwerk ziet er al prachtig uit. Je merkt nu vast dat een goede voorbereiding essentieel is.

Alles is straks mooi overzichtelijk. Mooie partij rails heb je aangeschaft.

Groet

Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Hallo Michiel,

Ziet er geweldig uit, knap stukje timmerwerk !
Ik ga je baanbouw zeker volgen !

gr Rene

Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Hallo Mitchiel,


Dat ziet er goed en stevig uit, je vorderingen gaan goed.
Ik ken dat gevoel dat je onder het bouwen al wil gaan rijden.

Succes verder.

Gr.
Piwie.
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Bedankt voor jullie reacties en inderdaad; een gedegen voor bereiding helpt heel veel. Bij het duiken leerde ik "plan je duik en duik je plan" maar ik word nu toch verleid om van mijn plan af te wijken.

De klimspiraaldiameter is bedacht op R4/R3 en daarom heen enkele draadstalen maar nu de tafel er staat, zie ik dat, met de marges die ik heb aangehouden, een R5 er net omheen past. Echter heb ik dan geen ruimte voor het verankeren van een draadstaal op de tafel. Die zou ernaast moeten komen. Hoeveel mm afstand houden jullie aan met het plaatsen van een constructie naast de rail R4 zonder dat een lang toestel botst ?

Hetzelfde zou kunnen opgaan naast de binnenbocht. Binnen R3 zou net R2 kunnen maar dan moet ik wellicht nog meer afstand aanhouden. Een derde traject zou wel dik zijn maar vraag me af hoe zinnig?
Een ding is zeker : bovenop kan ik mooi een R5 bocht kwijt!

groet, Michiel

n.b. Als iemand de excelsheet met de hellingshoek -berekening van de klimspiraal wil dan hoor ik het wel hè  ;)
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Hoe ga jij hier onder komen als er iets aan de hand is ???

Hij staat wel lekker dicht bij de grond zo.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Hallo Peter, de vrije ruimte bedraagt 53 cm dus dat zou moeten lukken. Darentegen: Het is wel zo dat ik verdacht veel rugklachten tegenkom op dit forum  8o  Zou hier een correlatie zitten?
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Citaat van: Golfer op woensdag 30 maart 2011, 16:50:09
Hallo Peter, de vrije ruimte bedraagt 53 cm dus dat zou moeten lukken. Darentegen: Het is wel zo dat ik verdacht veel rugklachten tegenkom op dit forum  8o  Zou hier een correlatie zitten?

53 cm.  :) :) dan is hij hoger dan je zo zou denken.

Daar moet je redelijk makelijk onder kunnen komen  :) :).

Je bouw ziet er top uit.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Dag Michiel.
Niet alleen het afbreken ging uitstekend en voortvarend, ook het opbouwen ziet er weer goed uit en weer in aardig tempo. (ja ik weet het, nooit snel genoeg! ;))
De klimspiraal moet je nog even goed afwegen, wat win je met een extra spoor en maak je het dan jezelf niet extra moeilijk?
Ruimte die je over moet houden is afhankelijk van je langste materieel, dit kun je het beste even testen.

Citaat van: Golfer op woensdag 30 maart 2011, 16:50:09
Darentegen: Het is wel zo dat ik verdacht veel rugklachten tegenkom op dit forum  8o  Zou hier een correlatie zitten?

Het vervelende is dat (bijna) iedereen bij het ouder worden op een gegeven moment wel ergens last van krijgt, en ja, bij modelspoorbouwers valt de rug dan wel snel door de mand.
Je houdt ook niet zo snel al van tevoren rekening met bepaalde klachten en onder een tafel (op z'n kop) werken valt sowieso al niet mee! 8o
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Citaat van: degeluidsman op woensdag 30 maart 2011, 16:55:51
53 cm.  :) :) dan is hij hoger dan je zo zou denken.

Het is lastig te zien vanwege de groothoeklens op relatief korte afstand. Ik kan me voorstellen dat dat het zicht vertekent.

Citaat van: AlbertJan op woensdag 30 maart 2011, 17:06:53
Je houdt ook niet zo snel al van tevoren rekening met bepaalde klachten en onder een tafel (op z'n kop) werken valt sowieso al niet mee! 8o

Bij deze baan ga ook ik er niet aan ontkomen, denk ik. "We komen er niet onderuit" maar hopelijk niet letterlijk  8o

Citaat van: AlbertJan op woensdag 30 maart 2011, 17:06:53
Ruimte die je over moet houden is afhankelijk van je langste materieel, dit kun je het beste even testen.

Ik had al een langere gekocht voor andere bochten maar die ga ik ook hier maar gebruiken en er een stift achteraan naast plakken. Kan ik mooi een lijntje trekken.
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Hallo Michiel,

Dat met die draadenden daar is altijd een mouw aante passen.
Je kun op het langste end waar de rials dicht tegen de zijkant ligt, twee draadenden tussen de rails kunnen plaatsen.
Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt.
Dus als je als je R5, R4, R3 maar ook nog R2 wilt leggen moet je het proberen.
Je merkt van zelf wel of het kan en wat wil je door de R2 laten rijden??

vr.gr. Günther.
Ps: het begin zit er veel belovend uit.
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Hallo Günther,

Ja, zo'n R2 erbij is natuurlijk onzinnig, ligt verder weg en loopt steiler maar in zijn algemeenheid zit ik meer op de lijn van AlbertJan. Hoe moeilijk wil je het jezelf maken en wat levert het op? Gelet op de capaciteit van de baan kan een klimspiraal de knellende factor zijn. Mijn baan is niet zo groot dat ik denk dat dat hier een probleem is. Ik concentreer me op een degelijke constructie met R3/R4 denk ik.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Hallo Michiel,

Als ik zover ben ga ik 2231 gebruiken en mischien 2241, ben er nog niet uit.
Kan ook zijn dat ik twee maal 2231 gebruik, met aan de buiten ring opgevult met 2208 om en om ik denk dat dat beter is.
Maar je, ik rij met K-rails dat zijn toch andere maten??

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Citaat van: Günther op donderdag 31 maart 2011, 10:25:52
Als ik zover ben ga ik 2231 gebruiken en mischien 2241, ben er nog niet uit.
Kan ook zijn dat ik twee maal 2231 gebruik, met aan de buiten ring opgevult met 2208 om en om ik denk dat dat beter is.
Maar je, ik rij met K-rails dat zijn toch andere maten??

Hallo Günther,

Het zijn andere maten:  geometrie c-rail
c-rail R3 radius:  515 mm
c-rail R4 radius:  579,3 mm

k-rail 2231 radius: 424,6 mm
k-rail 2241 radius: 553,9 mm

Er zit bij de door jou genoemde nummers een aanzienlijk verschil in de radia. K-rails liggen gewoonlijk wel heerlijk smal naast elkaar.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Ja, dat klopt Michiel en zeker bij mij omdat ik alleen maar slanke wissels gebruik.

Maar het verschil tussen 2231 en 2241 is eigenlijk te groot om ze alle twee te kunnen gebruiken.
Er had eigenlijk nog een radius tussen moeten zitten.
Vandaar dat ik voor de binnen cirkel 2231 gebruik en voor de buiten cirkel 2231, 2208, 2231, 2208 enz.
Dan krijg je de cirkel die eigenlijk ontbreekt bij Märklin.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal
Er is een aanvang gemaakt met de bouw van de klimovaal. Eerst zijn de twee radia uitgelegd op de tafel en deze minitieus ingetekend. Even goed bepalen waar ik 'm wil hebben. Ieder stuk is even getekend op de tafel om exact te kunnen werken.
Daarna is gekeken hoever zo'n lange jongen nu buiten die brede c-rail komt. Dat valt best mee, de 1:93,5 ofwel 28,2 cm rijtuigen komen aan de binnenkant van een R4 er hooguit ca. 10 mm buiten. Ik heb de ruimte naast de buitenkant van de rails bepaalt op 35 mm.
Voor de draadstalen is gekozen voor 20 stuks M8 en deze passen dan voldoende in die marge van 35 mm.
Vervolgens heb ik de 2 lussen rail opgepakt en op de 9 mm dikke platen gelegd om daar de omtrek te bepalen van wat ik moet uitzagen. Lastig te bepalen wat efficiënt is maar ik lijk twee platen van 122 x 61 cm nodig te hebben voor een hele ronde. Bij de eerste plaat is dat veel werk maar voor de rest heb je dus een mal die je kan herproduceren. Wel controleren of die mal ook exact over de getekende lus op de tafel past. Zo gaan we lekker voort..

groet, Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal
Hallo Michiel,

Zie dat je de koe bij de horens hebt gepakt.
En dat je bent begonnen aan je railovaal.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal
Beste modelspoorvrienden,

De overhang in bochten wilde ik toch iets beter bekijken. Deze week heb ik toch nog drie Piko Silberlingen aangeschaft vanwege de reële lengteschaal 1:87 ofwel 30,2 cm. Toch even iets van een ander merk dus. Deze heb ik in de bocht gezet en een lijntje ernaast getrokken maar ook deze blijven binnen 1 cm aan de binnenzijde van een R3. Dat valt me erg mee. Ze zijn natuurlijk ook in wielbasis langer.
In de buitenrand zien jullie mijn nieuwe "Blauer Enzian" rijtuigen 00776 en de BR 103 ' Insider ' 39579. Daartussen ga ik iig geen draadstalen plaatsen. Moet er niet aan denken dat ze die scherpe dingen raken.
Re:Golfer's kelderbaanproject - verlichting
In een kelder als deze heb je geen daglicht. In het verleden is dat opgelost met middenin de ruimte boven de oude tafels twee enorme lichtbakken TL-verlichting te hangen. Nu de baan aan de randen komt, laat dit behoorlijk wat te wensen over. Besloten is de achterste lichtbak naar de linkermuur te verplaatsen waar ze meer boven de baan komt en voor de rechterzijde ben ik gisteren al naar Ikea geweest. Onder de hangkasten zitten nu wat onderbouwspots recht boven de baan. Evt. zal aanvullend nog een lichtbak geplaatst worden of nog mooier; wat Power-Led's.
Re:Golfer's kelderbaanproject - verlichting
Citaat van: Golfer op donderdag 07 april 2011, 13:24:34
In een kelder als deze heb je geen daglicht. In het verleden is dat opgelost met middenin de ruimte boven de oude tafels twee enorme lichtbakken TL-verlichting te hangen. Nu de baan aan de randen komt, laat dit behoorlijk wat te wensen over. Besloten is de achterste lichtbak naar de linkermuur te verplaatsen waar ze meer boven de baan komt en voor de rechterzijde ben ik gisteren al naar Ikea geweest. Onder de hangkasten zitten nu wat onderbouwspots recht boven de baan. Evt. zal aanvullend nog een lichtbak geplaatst worden of nog mooier; wat Power-Led's.

mooie verlichting:)

die licht bakken geven niet zo veel licht he:) (had ze zelf ook )


bas
Re:Golfer's kelderbaanproject - verlichting
Citaat van: basboy13 op donderdag 07 april 2011, 13:33:23
die licht bakken geven niet zo veel licht he:) (had ze zelf ook )

bas

Dank voor je reactie Bas. Op zich valt het wel mee want het zijn best lange jongens met reflectoren. Het licht gaat dus "gericht" omlaag. Op de eerste pagina staan nog wat foto's waar het een reëler beeld geeft. Hier heb ik echter (foutief) gebruik gemaakt van een flits en komt het meer dramatisch over. Het uitlichten van objecten voegt denk ik best wat toe aan het genot van het geheel.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal
Hallo Michiel.
Heel goed dat ieder stukje bouw nu een terdege en doordachte basis krijgt!

Citaat van: Golfer op donderdag 07 april 2011, 13:18:26
De overhang in bochten wilde ik toch iets beter bekijken. Deze week heb ik toch nog drie Piko Silberlingen aangeschaft vanwege de reële lengteschaal 1:87 ofwel 30,2 cm.

Daartussen ga ik iig geen draadstalen plaatsen. Moet er niet aan denken dat ze die scherpe dingen raken.

Het uitproberen met lang materieel is volgens mij de beste methode om goed inzicht te krijgen in vrije breedte talud, waarbij ook de uitzwaai goed in de gaten gehouden kan worden.

Voor het "omkleden" van de draadeinden heb ik al een aantal hele mooie oplossingen gezien maar gewoon een plastic pijpje (b.v. electra buis) is vaak al voldoende, natuurlijk kan dit ook met zacht materiaal.
Ook een rand, tevens tegen het vallen, is natuurlijk een goede oplossing.

Veel succes en plezier met de bouw. (gaat best aardig vlot! ;))

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Golfer's kelderbaanproject - verlichting
Hoi Michiel,

die verlichting ziet er wel gaaf uit B)

Is het trouwens niet verstandig om jouw plafond met kunstof schroten of iets dergelijks te bekleden? Kost weinig en voorkomt het ophopen van stof.

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw klimovaal
Citaat van: AlbertJan op donderdag 07 april 2011, 16:47:31
Voor het "omkleden" van de draadeinden heb ik al een aantal hele mooie oplossingen gezien maar gewoon een plastic pijpje (b.v. electra buis) is vaak al voldoende, natuurlijk kan dit ook met zacht materiaal.
Ook een rand, tevens tegen het vallen, is natuurlijk een goede oplossing.

AlbertJan, dank voor de tips. Zoiets gaat er zeker komen.


Citaat van: Tilly op vrijdag 08 april 2011, 13:58:25
die verlichting ziet er wel gaaf uit B)

Is het trouwens niet verstandig om jouw plafond met kunstof schroten of iets dergelijks te bekleden? Kost weinig en voorkomt het ophopen van stof.

Dat plafond hangt op 2.00 m en met mijn 1.94 wil ik eigenlijk 0,0 verlaging. Ik kan net onder die lichtbakken door. Ik denk dat ik de muren en het plafond ga "witten" Het is een "harde" vloer en cement komt er niet of amper tussenuit.

groeten,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - isolatieplaat
Vandaag was de bouwmarkt open en heb ik mij een dremel aangeschaft om de rails dadelijk te kunnen gaan inkorten en doorsnijden. Maar ik ging zeker ook voor een ander isolatiemateriaal. Het schaduwstation is te groot voor de kurk zoals genoemd in mijn openingspost. Het groene spul ( 3mm vilt?) van het parkethuys als ondervloeren voor laminaat is erg breekbaar en lijkt me te gaan stoffen. Veel gelezen over makkelijk verwerkbare platen uit materialen als Depron, Nomaplan en Polypron. Op internet wel te vinden maar de verzendkosten zijn me te hoog. Het is dus "blauw spul" XPS plaat van de Gamma geworden. en leg het over het groene spul heen.

Kon het niet laten in een bocht van het schaduwstation eens te gaan rekenen met wat rails. De binnenbocht wordt (helaas) een R1 en daarna allemaal R2 die iedere keer een railstukje ..064 later beginnen om na de bocht op slanke wisselafstand uit te komen. Met R2 houd je lekkere lange rechte stukken over en ga je uiteindelijk dieper de hoeken in. Volgens mij wordt de ruimte dan maximaal uitgenut en dat moet natuurlijk, zodat de binnenbocht beetje over de rand komt... Jullie tips zijn welkom
Re:Golfer's kelderbaanproject - isolatieplaat
Hoi Michiel,

eerst vilt en daar boven op XPS dat moet wel super dempen B)

Je pakt het zo mooi aan maar kun je echt niet uit de voeten met R3 en groter?

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - isolatieplaat
Hoi John,

Is dat handig met 9 haakse bochten in een schaduwstation?


groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - isolatieplaat
Michiel,

tuurlijk! R3, R4 en R5 zijn 30 graden stukken :)

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - isolatieplaat
Ja dank! Dat begrijp ik  :)

Aangezien R1 als eerste lekker strak langs de kant gaat en ik zo snel mogelijk naar een tussenafstand voor slanke wissels wil, zou dan een mogelijke oplossing zijn:

(R1) - (R2) - (R3) - (R4) - (R5 )- (R5 + ..064) - (R5 + 2* ..064) - (R5 + ..188) - R5 + ..188 + ..064) .

nadeel lijkt me dat zo'n R5 in de buitenste bocht zo ver van de muur blijft. De treinen lopen er wel makkelijk doorheen maar het lijkt me ruimte te kosten... ?

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - isolatieplaat
Modelspoorvrienden, het blauwe spul als isolatie ligt ook inmiddels. Vraag me af of er niemand last heeft van statische elektriciteit met kunststof rails op de isolatie?

Ondertussen ben ik aan het stoeien met mijn bocht in het schaduwstation. Daarom leg ik ook iedere keer die rails daar neer op de isolatie. Het houdt me al lang bezig want er moeten 10 sporen breed in en er 10 uit, maar één op één de bocht doortrekken lukt dus niet. In de buitenbocht maakt een verspringing in de muur dat onmogelijk. Er moet dus een versmalling tussen.  8o
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Aangezien deze baan m'n eerste serieuze baan is ben ik niet bedreven in ontwerpsoftware. De stap om nu wintrack voor iets eenmaligs (?) te kopen leek me te groot. Ik heb BizzTRAINTrack gedownload om wat makkelijker te rekenen met grotere afstanden. Nog geen idee of ik het voor het zichtbare niveau weer ga gebruiken aangezien ik gewend ben zoveel mogelijk gewoon uit te leggen. Maar goed, ben al van meer gewoontes afgestapt door dit forum  ;)

De achtermuur is 4,80 m lang en de linkerzijde 3,65 m. Waar kan het beter?
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Een kleine update op een betere resolutie: de keerhoek heb ik maar volledig dubbel uitgevoerd en de bocht iets verbreed, die ruimte was er. Bovendien heb ik als gevolg een engels wissel toegevoegd. Heeft er iemand een mooie ingeving voor de linkerbovenhoek?
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Hoe kan dat nou er zit toch een uitsparing aan de muur er is toch geen plek.

vr.gr. Günther
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Citaat van: Günther op donderdag 21 april 2011, 19:21:42
Hoe kan dat nou er zit toch een uitsparing aan de muur er is toch geen plek.

Hallo Günther,

exact 74 bij 17 cm komt het naar voren
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Ik neem aan dat je er nu net om heen rij, toch.

Günther.
Ps: je hoeft niet elk gaatje op te vullen.
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Hoi Michiel,

gezien de ervaringen van anderen zou ik absoluut het gebruik van een kruiswissel in het schaduwstation willen voorkomen. Ook begrijp ik niet helemaal het nut van de dubbele sporige keerlus :? Hoe meer poespas je hier inbouwd hoe meer problemen dat je kunt verwachten en dat is denk ik toch het laatste wat je wil ;)

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Hallo John en Günther,

Bedankt voor de input. Ik ben er nog niet aan uit maar ik dacht op deze manier het voorste spoor tot een extra lang opstelspoor te maken.
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Dat is een heel groot schaduwstation  8o
Succes ermee!

Groeten,
Martijn
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Hoi Golfer,

Ik ben een absolute promotor van Wintrack, mede ook omdat je in 3D erna precies kan zien hoe het wordt qua sfeer en ook de geplande gebouwen kan je goed zien qua afmetingen. Ik heb geen spijt da tik het gekocht heb, heb er alleen maar plezier van gehad, zie evt ook de 3D ontwerpen aan het begin van mijn draadje.

Verder zou ik idd een kruiswissel voorkomen in je schaduwstation. Voor mij is een schaduwstation niet meer dan een ruimte waar de treinen geparkeerd kunnen worden en vanwaar ze af en toe weer over de hoofdbaan gaan rijden. Ik zou het daar zo gestroomlijnd mogelijk houden; inrijden; parkeren, over de keerlus en eventueel nog eens parkeren, uitrijden naar de hoofdbaan. Mijn hoofdbaan is 1 richtingsverkeer dus dat blijft overzichtelijk en makkelijk, met minder kans op problemen.
Succes in elk geval met ontwerpen en bouwen!

Groeten Jake
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Citaat van: Marklin5 op maandag 25 april 2011, 12:13:55
Dat is een heel groot schaduwstation  8o
Succes ermee!

Hoi Martijn,

Het wordt groot maar je wilt altijd nog groter hè? Alles moet er in kunnen maar dat gaat hier ook niet lukken want de ruimte is zelfs in deze ruime kelder beperkt.

Citaat van: jakeman op maandag 25 april 2011, 12:46:17
Ik ben een absolute promotor van Wintrack, mede ook omdat je in 3D erna precies kan zien hoe het wordt qua sfeer en ook de geplande gebouwen kan je goed zien qua afmetingen. Ik heb geen spijt da tik het gekocht heb, heb er alleen maar plezier van gehad, zie evt ook de 3D ontwerpen aan het begin van mijn draadje.

Hallo Jake, ook in Bizztraintrack heb je functies voor gebouwen en 3D weergave. Heb het nog niet uitgedocterd dus kan niets over de kwaliteit zeggen.

Citaat van: jakeman op maandag 25 april 2011, 12:46:17
Verder zou ik idd een kruiswissel voorkomen in je schaduwstation. Voor mij is een schaduwstation niet meer dan een ruimte waar de treinen geparkeerd kunnen worden en vanwaar ze af en toe weer over de hoofdbaan gaan rijden. Ik zou het daar zo gestroomlijnd mogelijk houden; inrijden; parkeren, over de keerlus en eventueel nog eens parkeren, uitrijden naar de hoofdbaan. Mijn hoofdbaan is 1 richtingsverkeer dus dat blijft overzichtelijk en makkelijk, met minder kans op problemen.
Succes in elk geval met ontwerpen en bouwen!

Groeten Jake

Bij mij dient het uiteraard ook als parkeerplaats maar het moet ook efficiënt en flexibel zijn. Zowel in ruimtegebruik als toepasbaarheid. Als dat gaat knellen met betrouwbaarheid moet ik afwegingen maken. Voor de besturing moet ik nog een computerprogramma kiezen, waarschijnlijk Koploper maar daarin is toch alles te programeren zodat de betrouwbaarheid daar wordt vastgelegd?

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - nieuwe hardware!
Eigenlijk ben ik bijna opgelucht dat er een eind komt aan al dat meten en timmerwerk. Als voorbereiding op de baan zet ik straks een testtrack in elkaar en ben daarvoor gaan shoppen de afgelopen maanden.

Ter vervanging van de CU 6021 heb ik gekozen voor een Intellibox Basic 65060. Ik had geen zin op zoek te gaan naar een M* interface voor zo'n 100-125 euro. Ik ben niet de persoon om het nieuwste van het nieuwste te willen maar die keus zou "te veel terug in de tijd" betekenen. De functie als interface stond voorop en nu heb ik ook dubbele bediening en kan makkelijker de decoders programeren.



en met die stekkeringang rechtsonder gaat het allemaal gebeuren, het kabeltje moet er nog komen ( zit volgens mij ook op m'n printer)




Bij AlbertJan heb ik recent nog 3 S88 decoders gehaald en bij de firmna IEK had ik vorig jaar al ooit 10 S88 cat-5 opto's besteld. Met 13 x 16 aansluitingen moet ik me voorlopig redden  :D
Na de aanschaf van de IB heb ik me in Loconet verdiept, dat is zeer betrouwbaar, maar ik vond het erg kostbare modules ( vanaf ? 46,-) en dan hoef ik het niet meer te hebben over de LDT opto's. We zullen zien hoe dit gaat lopen...



Gelukkig had AlbertJan nog twee boosters extra voor me maar ik zat wel aan m'n taks voor de voedingen. Voor de IB en één booster heb ik gekozen voor de 70 VA's van conrad.



en last but not least, ijzerwaren van Ronald (M.user) die de klimspiraal moeten completeren, die hij trouwens graag overal heen zendt en mailt "ïk zie het is aangekomen"   8o  :? , ik miste wat ....  maar het mooi oplost.  Ik ben er erg blij mee!



Ik ga gauw aan de slag ... als ik met dit mooie weer niet wat holes ga lopen. :D

groet, Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Citaat van: Golfer op maandag 25 april 2011, 21:47:57
Hoi Martijn,

Het wordt groot maar je wilt altijd nog groter hè? Alles moet er in kunnen maar dat gaat hier ook niet lukken want de ruimte is zelfs in deze ruime kelder beperkt.

Hoi Michiel,

Dan heb jij gewoon heel veel treinen  8o
Het schaduwstation is al zo groot, maar het klopt wat je zegt, je wilt altijd groter :D

Ik snap niet veel van de elektronica waarmee je nu bezig bent, maar moet zeggen dat het er erg netjes en schoon uitzien

Groeten,
Martijn
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
HaHa,

Beste forumleden ik was zo bijdehand om Michiel zijn pakket naar een verkeerd adres te sturen :-( :-( :-(

DOM DOM DOM. Degene die zijn pakket binnenkreeg zal wel gedacht hebben een pak van 13 kilo en niets besteld..

Ik was er gelukkig zelf al achtergekomen dus een nieuw pak met spullen naar Michiel gestuurd en met een weekje vertraging kan hij nu gelukkig aan de slag met zijn klimspiraal.

Michiel ik zal in het vervolg wat beter opletten ;)  

Je hebt trouwens leuke aankopen gedaan.  Ik zie dat je ook al mooie locloodsen hebt.

Succes met bouwen en ik wacht met belangstelling je foto's af op je topic.

Groetjes

Ronald

Re:Golfer's kelderbaanproject - schaduwstationperikelen
Citaat van: Marklin5 op maandag 25 april 2011, 22:43:18
Ik snap niet veel van de elektronica waarmee je nu bezig bent, maar moet zeggen dat het er erg netjes en schoon uitzien

Als ik jouw Burgstein zie, zie ik heel veel kwaliteiten dus kun je de elektronicavraagstukken vast ook "eigen maken"   ;)

groet,
Michiel