Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

NS 3737

Gestart door Herman05 maandag 07 februari 2011, 19:29:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:NS 3737
robins
gast

Re:NS 3737
gelukkig wordt er op de achtergrond veel meer samen gewerkt dan menigeen weet, ook met de (vormalige) werknemers van Tilburg! Bij de tractiemotorwissel hebben ze ons zeer goed geholpen! Met de 1202 is verder niks aan de hand.


mvg,

Robin
Re:NS 3737
VincentKloeg
gast

Re:NS 3737
Beste "lok6400",

Met al die jaren ervaring in werkplaats Tilburg, kan je dan enigszins verklaren waar onderstaande schade op het wiel vandaan komt? Nee, dit is niet enkel een krasje in de verf, dit is een wiel dat helemaal verkeerd in het frame staat en waar het drijfwerk dus lekker tegenaan zit te schuren.



Naar mijn mening best wel ernstige schade... Toch? Het is niet zomaar iets! Het hele drijfwerk (4 stuks) klopt dus niet meer, het remmechaniek klopt ook voor geen meter meer, alle loopvlakken op assen en krukken zijn ook niet meer zuiver en ga zo maar door. Dit is een monsterklus om te herstellen, want "lokje6400", waar begin je? 8o

Dus nogmaals, de 3737 is nu beter af. Alle partijen die betrokken zijn geweest bij de 3737 zijn niet allemaal zeker van hun zaak geweest en hadden ook niet allemaal de kennis. Wat mij betreft is dus niemand schuldig, ze hebben het allemaal verkloot (ook werkplaats Tilburg). Het is heel verstandig dat het museum haar hoofd nu koel houdt en de lok laat staan waar ze nu is: voor iedereen toegankelijk!

Ohjah, wielen goed plaatsen ten opzichte van tientallen hartafstanden is echt vakwerk! Bij Flying Scotsman duurde het ze maanden om het goed te krijgen! Zie onderstaande foto.



Ik hoop met dit berichtje net even wat meer begrip te kweken bij het besluit van het Spoorwegmuseum dat de 3737 voorlopig niet dienstvaardig zal worden.

Groeten,
Vincent
Re:NS 3737
daantjezoveel
gast

Re:NS 3737
hoho.

rustig aan tegen elkaar.
maar even voor de goede orde naar mijn weten is de 3737 op transport geweest toen met de verbouwing.
misschien transport schade?
of hebben ze expres vrije ruimte gegeven voor transport op een dieplader.
je weet het niet wat ze hebben gedaan maar ik denk wel dat ze dat hebben gedaan om andere schade te beperken.
Re:NS 3737
robins
gast

Re:NS 3737
Hoi Vincent,

Dank voor de foto's en toelichting! Hopelijk snapt men het nu eens dat het meer is dan ff wat lagertjes herstellen.

Dit alles heeft niks te maken met transportschade. De loc is al die tijd opgeslagen geweest in Utrecht op de Daalse Dijk, de HTMU. Vandaaruit is de loc in een nacht met maximaal 30Km/u overgebracht naar het nieuwe museum.

De loc is idd aan de kant gezet om meer schade te voorkomen.
Re:NS 3737
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 3737
Goed en wel,

Een ieder heeft nu gezegd wat hij wil en Vincent heeft aan de hand van een foto duidelijk uitgelegd wat er onder andere  mankeert aan de 3737.

Zullen we nu maar weer on topic gaan zonder een mening over een instelling of persoon te hebben!
Bij volgend "gemopper" ga ik vegen!!

Gr. Fred.
Re:NS 3737
Lid sinds: 2008

offline
Re:NS 3737
Ik heb nog wat film/foto materiaal van 3737 vanuit zwolle .

Dame was al weer heel wat jaartjes terug kapot in zwolle ,binnenaandrijving ,en dat is toen in het bedrijf waar ik werkte toendertijd gemaakt , ik was toen jong en mijn chef wist wel hoe dat allemaal moest gebeuren bij een stoomloc (kwam allemaal niet zo nauw ).
Na proefrit naar engelse werk waar ik meegereden heb , ik wist dat ze toen terug zouden gaan naar utrecht liep aandrijving warm , is  toen gedemonteerd en achter in mijn kofferbak (ja ik ben denk ik de enigste burger die aandrijving van 3737 in kofferbak heeft gehad) richting mijn draaibank weer poging gedaan om door iets uit bronzen bussen te schuren de boel gangbaar te maken .
En natuurlijk inwendig me cheffie vervloeken .
IK lag die nacht rond drie uur in me bed .
Dat had ik natuurlijk voor hulp aan de dame er wel voor over .
Jammer genoeg hebben ze toen het niet verder dan t'harde gehaald , en moesten terug naar zwolle .

Nadat ik mijn toenmalige chef er van overtuigd had dat het toch allemaal nauwkeuriger en in 1 lijn moest uitgekotterd  worden  , en dat hij maar naar mij moest luisteren ondanks dat ik toen nog broekkie was, hebben ze daarna na een officieele happening in lijnwerkplaats zwolle ,waar ik bij was met de uitnodiging van mijn cheffie ,utrecht wel gehaald.
Voelde me wel beetje ongemakkelijk ,bobo met toespraak , ik werd naar voren geroepen ( hallo, ik kwam alleen filmen en foto's maken haaaaaaaaaa)
Heb kaartje wat aan grote bos bloemen zat nog ergens liggen .

Leuke herinnering ,zal foto's en film keertje online zetten hier .

Re:NS 3737
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:NS 3737
Ruud,

Leuk verhaal en toch mooi dat je aan deze lok ook bijzondere herrineringen hebt.
Wacht op de plaatjes en bewegende beelden,

Gr, Jan
Re:NS 3737
Lid sinds: 2008

offline
Re:NS 3737
tja daarom is mijn forumnaam ook jumbo  :D

Ben 3737 stukkie film tegengekomen op videoband , maar ben bezig oude hi8 bandjes te digitaliseren en hoop dat daar de  betere kwaliteit tegen te komen .

Ben al wel links en rechts wat tegen gekomen tussen familie films , staat dan spontaan ns beelden tussen , tgv in zwolle ik wist niet eens tot ik het zag dat ik het gefilmt had en dan duikt er ineens een 1200 of 1100 hondekop op haaaaaaaaaaaaa .

Ben blij dat ik vroeger niet zo van overzetten op videoband was, maar meer eentje van fuck bandjes vol nou dan maar weer nieuwe kopen
Re:NS 3737
Lid sinds: 2008

offline
Re:NS 3737
Weer wat jumbo 3737 tegengekomen , de dame is heel aantal jaren geleden ook op bezoek geweest bij de vsm .

Zal  eerdaags eens complicatie van alle 3737 maken
Re:NS 3737
Blausee-Mitholz
gast

Re:NS 3737
Was eind 1998 dat de 3737 strande in Hde en terug gesleept werd naar Zwolle.
Ze heeft daar een maand of 2 a 3 gestaan voordat ze weer terug ging naar Utrecht.

Kwam daar ook wel binnen voor foto's te maken.





Later kwam ze op eigen kracht nog even terug voor de kuilwielenbank.


Op de Zondag naar Zwolle via Arnhem, later in de week weer terug via Amersfoort naar Utrecht.


Net aangekomen in Zwolle.


Om eerst af te koelen alvorens de werkplaats binnen te gaan voor het afnemen van de drijfstangen werd ze uit het zicht geplaatst tussen twee Plan V's

Mvg, Johan
Re:NS 3737
Lid sinds: 2008

offline
Re:NS 3737
Hier vast van vhs geripte filmpie

wat er verder dan 3737 tussen staat is toegift  :D

Re:NS 3737
Lid sinds: 2010

offline
Re:NS 3737
Het is zeer jammer dat de 3737 niet meer rijklaar kan worden gemaakt maar het ookwel logisch want het kost veel geld en het is ook beter dat deze mooie dame rust want ze is al namelijk 100 jaar :)
maar het zou toch mooi zijn als ze zich zal laten zien op het 175 jaar nederlandse spoorwegen (niet rijdend natuurlijk :) )
Re:NS 3737
MarklinKoen
gast

Re:NS 3737
Waarom is er eigenlijk zoveel ophef over de 3737 terwijl de SS 13, HSM 89, SS 326, NS 2104, NRS 107, NS 6317 en dergelijke ook niet rijvaardig zijn. Valt er met een van die niet wat te proberen, omdat de 3737 niet kan?
Re:NS 3737
Lid sinds: 2010

offline
Re:NS 3737
Tja dat kan ook ;) zelf snap ik ook niet echt wrrm er zoveel moeite moet gedaan worden over de 3737 terwijl je ook andere mooie locs heb die miss rijvaardig kunnen gemaakt worden :)
Re:NS 3737
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:NS 3737
Citaat van: jumbo op maandag 09 april 2012, 21:59:33
Hier vast van vhs geripte filmpie
wat er verder dan 3737 tussen staat is toegift  :D

Ruud,

Bedankt voor het plaatsen van dit unieke  filmpje, :thumbup:

Gr, jan
Re:NS 3737
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:NS 3737
erg mooi filmpje. heb genoten ervan!!!

Roy
Re:NS 3737
MarklinKoen
gast

Re:NS 3737
Is de 326 niet wat? Of de SS13?  De 326 is gewoon een mooie loc, en de 13 heeft nog misschien weer wat extra waarde omdat het de oudste van Nederland is.

Groet,
Re:NS 3737
robins
gast

Re:NS 3737
Niet zo gek lang is er naar een van de andere machines gekeken, en het is zondermeer mogelijk. Enige is alleen dat je er verekte weinig mee kan. Het zijn geen echte hoofdbaanmachines meer voor deze tijd.

Tevens kost rijvaardig maken tijd en geld, en het houden daarna ook. Als er al eentje rijvardig zou woden gemaakt staat deze alsnog regelmatig stil. Een keer per jaar een ritje is ook niet goed voor zo'n loc.

Re:NS 3737
robins
gast

Re:NS 3737
Citaat van: Roy op dinsdag 10 april 2012, 13:55:09
Knap er 1 of 2 op, en organiseer af en toe een rondrit door een deel van ons land, voor treinliefhebbers. Misschien kun je op die manier nog wel wat extra inkomsten genereren.

Die extra inkomsten zijn een schijntje ten opzichte van het bedrag wat nodig is om een stoomloc op te kanppen. Maar zoals verwacht, voor de treinliefhebbers, dus alles voor de foto's...

Daarbij, en dat wil kennelijk ook niemand snappen, die achtbaan is nu eenmaal nodig om geld in het laatje te brengen. Iemand hier al vernomen wat het Aviodrome gaat doen qua thema? iets mat atracties.... En dat is in deze tijd nu eenmaal nodig, want subsidies zijn er niet!
Re:NS 3737
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:NS 3737
Begrijp ik prima, het NSM begrijpt helaas niet wat samenwerken is.

Als er nu een andere organisatie is, die de 3737 wel rijvaardig kan krijgen. En hem in een topconditie kan houden. Is de 3737 dan niet beter af?
Re:NS 3737
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:NS 3737
Vraag ik me af waarom de 1211 is vertrokken... ;)  (Natuurlijk is de 1202 er nog.)

Er zijn meer fietsen dan 1 stoomloc. Het doel is toch dat er weer een Nederlandse stoomloc op de hoofdbaan verschijnt? Als het NSM dat niet lukt, waarom zou een andere partij het niet mogen proberen? Als een aantal partij'en zouden samenwerken zou dit veel eerder mogelijk zijn.
Re:NS 3737
Lid sinds: 2008

offline
Re:NS 3737
Bedankt voor complimenten voor filmpje
Foto komen ooit ook als ieders hartslag weer gekalmeerd is  :D
Re:NS 3737
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:NS 3737
Maar die foto's verhogen de hartslag juist weer :D
Re:NS 3737
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:NS 3737
Ik begrijp de argumenten van het Spoorwegmuseum heel goed, maar ik vind het wel jammer.

We verspillen in dit land miljarden aan onterechte subsidies en uitkeringen (en geven gelukkig ook miljarden uit aan terechte subsidies en uitkeringen, maar da's een ander verhaal), maar geld voor zo'n unieke collectie kan alleen maar opgehaald worden als er een achtbaan omheen zit. Het is nu gewoon even niet de ideale tijd voor de èchte spoorliefhebber. Dat houdt niet in dat die tijd nooit meer komt natuurlijk.

Aan de andere kant geven de bezoekersaantallen van het Spoorwegmuseum wel aan dat er nu een veel breder publiek wordt binnengehaald. Meer mensen zien de collectie en dat gebeurt misschien niet op de manier zoals de meesten hier (inc. mijzelf) dat graag zouden zien, maar het gebeurt in ieder geval. Bekijk het maar zo: meer publiek = meer interesse in het (oude) spoor = op de langere termijn misschien meer mogelijkheden / geld om iets rijdend te maken. Wie weet... ;)
Re:NS 3737
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 3737
Kijk, tenminste iemand die het wél snapt.

Enne, als "iedereen" zo graag een stoomloc wil zien rijden, wil iedereen er dan ook aan bijdragen? Je hebt het over een bedrag van een half miljoen dat je over tien tot maximaal 20 jaar afschrijft (exclusief de kosten om de loc gedurende die tijd te onderhouden). Waar denk je dat vandaan te halen, en hoe denk je dat ook maar enigzins terug te verdienen??
Re:NS 3737
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:NS 3737
Een half miljoen klinkt als een gigantisch bedrag. Maar als je dat deelt door 10 of 20 jaar (zoals jij zegt), klinkt het een stuk beter.

Maar als het spoorwegmuseum het niet kan, waarom kunnen dan de diverse museumlijnen in ons land het wel? Ik denk omdat die het meeste zelf doen, en ook vragen om sponsoring etc etc? Maar zoals ik al zei, organiseer af en toe speciale ritten door het land, waarvoor je (natuurlijk betalende) spoorweghobbiesten uitnodigd. En er zijn nog genoeg andere manieren om aan geld te komen voor een dergelijk project.

Roy
Re:NS 3737
Lid sinds: 2008

offline
Re:NS 3737
Citaat van: Wijbe op dinsdag 10 april 2012, 15:35:03
Maar die foto's verhogen de hartslag juist weer :D
Daarom plaats ik ze maar nog niet dacht dat dit topic was voor de 3737 , maar blijkbaar om spoorwegmuseum onderuit te halen .

Mijn mening : laten we blij zijn dat we uberhoud een museum hebben , en misschien komt er ooit iemand die een bak geld ergens in een sok op zolder heeft en zegt en nu rijvaardig maken .
tot die tijd .......... zie link naar youtube  :D
Re:NS 3737
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 3737
Citaat van: Roy op dinsdag 10 april 2012, 19:08:31
Een half miljoen klinkt als een gigantisch bedrag. Maar als je dat deelt door 10 of 20 jaar (zoals jij zegt), klinkt het een stuk beter.

Maar als het spoorwegmuseum het niet kan, waarom kunnen dan de diverse museumlijnen in ons land het wel? Ik denk omdat die het meeste zelf doen, en ook vragen om sponsoring etc etc? Maar zoals ik al zei, organiseer af en toe speciale ritten door het land, waarvoor je (natuurlijk betalende) spoorweghobbiesten uitnodigd. En er zijn nog genoeg andere manieren om aan geld te komen voor een dergelijk project.
De hobbyïsten staan langs de lijn om foto's te maken. De museumlijnen krijgen (hopelijk...) genoeg geld binnen door toeristen te vervoeren. Dezelfde mensen die gewoon een leuk dagje uit in het Spoorwegmuseum hebben, lekker een paar uurtjes met de kindjes allerlei leuke dingen doen. Valt het kwartje nu bij een aantal van jullie?
Re:NS 3737
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 3737
Behalve de 6317 zijn ze allemaal onhandig want je kan praktisch alleen maar vooruit rijden, het aantal draaischijven of keerdriehoeken is uiterst gering.
Re:NS 3737
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:NS 3737
Citeeren welke machinist wil er nu in een open cabine rijden vandaag de dag??

Dat is pas nostalgie!!!

De 6300 is ook erg mooi!
Re:NS 3737
Lid sinds: 2006

offline
Re:NS 3737
van alle in het NSM aanwezige stoomloc's is alleen de Arend nog bedrijfsvaardig .

De beste loc voor hoofdlijnwerk is de 6317 , maar zie ik niet snel uit zijn stalen bunker komen . Het NSM moet eens samen met bv de ZLSM en DSM of ze niet een van de oude SM werkspoor Dieselsvan de sloperij uit belgie ( waar ze nog staan ) en deze weer te gebruiken als museum loc
Re:NS 3737
Lid sinds: 2008

offline
Re:NS 3737
Citaat van: MaK man op woensdag 11 april 2012, 08:59:20
van alle in het NSM aanwezige stoomloc's is alleen de Arend nog bedrijfsvaardig .

De beste loc voor hoofdlijnwerk is de 6317 , maar zie ik niet snel uit zijn stalen bunker komen . Het NSM moet eens samen met bv de ZLSM en DSM of ze niet een van de oude SM werkspoor Dieselsvan de sloperij uit belgie ( waar ze nog staan ) en deze weer te gebruiken als museum loc

Das inderdaad een geinig lokje, heb je hier wat meer info over?

Groeten Dennis
Re:NS 3737
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 3737
Dat er wellicht voor het personeel nog verbeterpunten waren zal best, ik ben er daarnaast ook wel van overtuigd dat men naar eer en geweten heeft gehandeld zoals hiervoor geschreven, maar dat heeft weinig te maken met de huidige staat van de loc. Want de problemen met het onderstel komen echt niet door onkundig handelen van het rijdend personeel, dat is namelijk onmogelijk.
Re:NS 3737
Blausee-Mitholz
gast

Re:NS 3737
Dat het vaste personeel van de 3737 ondeskundig zou zijn acht ik klein, ze weten heus wel wat een stoomlok is.
Wel is een feit dat er ondeskundig met de lok is omgegaan door NS personeel wat in feite niets met de lok te maken had.
Zo is bekend dat de 3737 in het jubileum jaar 1989 even vanuit Tilburg naar Roosendaal is gesleept omdat daar een mcn met pensioen ging. Leuk voor zijn afscheidsfeesje een echte NS stoomlok ...... Tijdens het verslepen is de lok niet gesmeerd en dat heeft grote schade berokkend aan de lagers.
Het gebeurde wel meer dat "NS-ers" meenden dat ze met hun ******* aan de 3737 mochten zitten.
Daar door werd de oude dame steeds meer een zorgenkindje.

Mvg, Johan
Re:NS 3737
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:NS 3737
Volgens mij is in dit topic al lang besproken dat het grote probleem niet de ketel is.
Re:NS 3737
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:NS 3737
Bedankt voor de informatie. Een 'versleten/vernielde' ketel is dus niet aan de orde. Maar meer de constructie?
Re:NS 3737
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:NS 3737
Dames, dames, zullen we het gezellig houden?
Re:NS 3737
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 3737
Nadat ik reeds een opmerking over een aantal zaken had geplaatst met een belofte te gaan vegen aan het einde is dit draadje vooralsnog even op slot!

Nu even tijd beschikbaar gehad en een grondige schoonmaak van berichten gedaan en deze in het archief gedaan.
Vooralsnog draadje nog steeds op slot want de hartslagen zijn nog niet helemaal tot rust gekomen.

Gr. Fred.